Protokół nr 8/15 z dnia 23 września 2015 r.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
Komisja przyjęła protokół nr 7/15 z dnia 26 sierpnia 2015 roku bez uwag.
Ad. 2
Jacek Adamski – Komendant Miejski Policji przedstawił informację na temat akcji „Bezpieczne wakacje” i stwierdził, że były to kolejne bezpieczne wakacje na terenie miasta. Działania związane z akcją „Bezpieczne wakacje” prowadzone były w trakcie trwania roku szkolnego. Przeprowadzono wiele spotkań z dziećmi i młodzieżą. W trakcie akcji skontrolowano 41 miejsc sprzedaży alkoholu, kontrolowane były wspólnie z ITD autokary oraz skontrolowano wszystkie gimbusy, które jeżdżą na terenie całego powiatu. Odbyło się szereg spotkań z młodzieżą, w trakcie których udział wzięło 5 tys. osób. Skontrolowano również placówki letniego wypoczynku oraz inne miejsca, gdzie wypoczywała młodzież. Zorganizowano 3-krotnie podczas wakacji działania „Plaża” na naszej plaży miejskiej. Podkreślił, że w okresie wakacji nikt nie utonął. Utonęła jedna osoba, ale było to w maju br. W okresie wakacji policja nie odnotowała również żadnego wypadku drogowego śmiertelnego na terenie miasta. W sierpniu odnotowano taki wypadek na terenie gm. Przytuły. Podsumowując stwierdził, że generalnie okres wakacji był to czas bardzo spokojny.
Zbigniew Gadziński – Z-ca Komendanta Straży Miejskiej przedstawił informacje na temat realizacji zadań prowadzonych przez Straż Miejską w Łomży w ramach akcji „bezpieczne wakacje” (w załączeniu).
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, podczas wakacji i trwa to nadal, przy SP nr 5 od strony boiska zbiera się i przebywa młodzież szkolna. Zwrócił się z prośbą, aby nie wysyłać patroli w obręb szkół, ale właśnie w takie newralgiczne miejsca placówek oświatowych. Dzieją się tam niemożliwe rzeczy, młodzież pali papierosy, pije piwo, szczególnie gimnazjaliści. Przewodniczący Komisji poprosił Dyrektora MOSiR o przedstawienie informacji, jak przebiegły wakacje na plaży miejskiej.
Andrzej Modzelewski – Dyrektor MOSiR poinformował, że wszyscy byli zadowoleni z faktu, że MOSiR czuwa nad funkcjonowaniem plaży miejskiej. W roku bieżącym na plaży został zainstalowany monitoring. Do tej pory nie było monitoringu. Ponadto jedną kamerę, która jest podłączona bezpośrednio do centrum monitoringu, zainstalowała również policja. Działania te wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa korzystających z plaży mieszkańców. Kamery działają na tyle profilaktycznie, że nie dochodziło do żadnych sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Przewodniczący zamykając dyskusję stwierdził, że Komisja informację przyjęła.
Ad. 3
Bożena Szypulska – Kierownik WSB przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2015 roku (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie realizację budżetu miasta za I półrocze 2015 roku w działach merytorycznie podległych Komisji.
Ad. 4
Joanna Pliszewska – WRF przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno – Gospodarczej Miasta Łomży na 2016 roku (w załączeniu).
Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta stwierdził, że założenia to pewien drogowskaz w jakim kierunku miasto będzie się rozwijało. W dokumencie zawartych jest bardzo dużo tematów w poszczególnych działach. Odnosząc się do działu merytorycznie podległemu Komisji – bezpieczeństwo publiczne stwierdził, że zadania zostały ujęte w 6 punktach. Nie ma natomiast informacji dotyczącej kwestii zakupów na potrzeby straży pożarnej, policji, czy straży miejskiej ponieważ do 30 września br. te instytucje mogą składać zapotrzebowanie na sprzęt. W związku z powyższym nie ma tutaj konkretnej informacji jaki to będzie sprzęt. Odnośnie budowy monitoringu wyjaśnił, że podniesiona została kwestia wybudowania infrastruktury światłowodowej, natomiast pozostałe zadania to działania inwestycyjne. Poinformował również, że na zakup wozu strażackiego, o który wnioskowała Komisja Bezpieczeństwa i Porządku, odbyły się dwa przetargi. Przetargi te zostały unieważnione i jutro ma odbyć się trzeci przetarg, po którym będzie wiadomo jaka to będzie kwota i ile ewentualnie miasto będzie musiało dołożyć. Może się okazać, że w wyniku przeprowadzonego przetargu, miasto nie będzie musiało dofinansowywać zakupu.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Radny Ireneusz Cieślik poprosił o wyjaśnienie, czy w przyszłym roku będą zwiększone kwoty na patrole ponadnormatywne i czy będą dofinansowywane zakupy na potrzeby Komendy Miejskiej Policji.
Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta stwierdził, że termin składania wniosków mija 30 września. Po tym czasie zostaną one rozpatrzone. Odnośnie kwoty na patrole ponadnormatywne stwierdził, że na pewno nie przewiduje mniejszej niż w roku bieżącym.
Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że w tym momencie zakupy tak i owszem niektóre są potrzebne, ale głównym elementem, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców jest monitoring, który powinien działać i jest najważniejszy. W wielu miejscach w mieście nie ma monitoringu, a być powinien. W założeniach polityki społeczno – gospodarczej zapisany jest monitoring miejski i rozumie, że powinno, chociaż niekoniecznie, znaleźć się to w budżecie miasta. Czy planowana jest kwota na rozbudowę monitoringu w budżecie 2016 roku, czy jest to po prostu tylko zapisane w założeniach.
Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta stwierdził, że nie chciałby w chwili obecnej składać 100 % obietnic, że będzie to określona kwota. W momencie, kiedy wpłyną wszystkie wnioski, będzie to rozważane i przygotowany zostanie projekt budżetu. Radni również mogą zgłaszać swoje propozycje oraz możliwość dokonywania zmian w budżecie.
Przewodniczący Komisji zamykając dyskusje stwierdził, że Pan Prezydent zawarł w założeniach praktycznie wszystko co składa się na bezpieczeństwo w mieście i oby tylko w budżecie starczyło środków. Następnie Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 195 A.
Ad. 5
Radna Anna Godlewska zwracając się do przedstawicieli służb mundurowych stwierdziła, że wcześniej zgłaszała i prosiła o interwencję w sprawie placu Jana Pawła II i przebywających tam osób, które spożywają tam alkohol, zaczepiają przechodzących, załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne, a wieczorem układają się do snu. Poza tym cały plac jest zaśmiecony. Ponowiła prośbę o interwencję, a Pana Prezydenta o zobowiązanie służb miejskich do uporządkowania terenu.
Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta stwierdził, że docierają do niego takie informacje, które przekazywane są do policji i straży miejskiej. Otrzymuje informację zwrotną, że osoby te są wywożone poza miasto, ale one wracają i sytuacja się powtarza. Zwrócił się do Komendanta Miejskiego Policji z prośbą o interwencję.
Jacek Adamski – Komendant Miejski Policji stwierdził, że straż miejska w tym zakresie ma takie same uprawnienia jak policja. Policja interweniuje tylko trzeba mieć to na uwadze, że nawet jeśli policja zabierze taką osobę do noclegowni, to taka osoba następnego dnia wraca. Jeżeli policjant legitymuje taką osobę, bo nie ma innych podstaw, żeby w inny sposób zadziałać, to wylegitymowany odchodzi, ale po odjeździe policji wraca.
Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że przy Zespole Szkół Weterynaryjnych powstał piękny stadion. Teren jest nieogrodzony, nieoświetlony, każdy może tam wejść i tam zaczęła zbierać się młodzież. Poprosił o patrole policji w to miejsce. Ponadto podobna sytuacja jest przy ul. Księżnej Anny 5, 9 od strony prywatnego terenu. Problem polega na tym, że w tym miejscu, codziennie zbiera się mnóstwo młodzieży, która zachowuje się tak, że mieszkańcy sąsiednich bloków boją się wychodzić na zewnątrz. Poprosił również o interwencję policji.
Jacek Adamski – Komendant Miejski Policji zwrócił się z prośbą, aby w tych przypadkach i w każdym innym przekazywać informację bezpośrednio na policję. Jeśli widzimy, że jest łamane prawo, zadzwońmy na policję i zgłośmy to. Policja rocznie ma ok. 11 tysięcy interwencji, mnóstwo zdarzeń i policja nie zawsze ma czas, żeby pojechać w określone miejsce tylko po to, żeby sprawdzić, czy tam coś się dzieje. Jeśli widzimy, że jest coś nie tak, zgłośmy to, na pewno patrol przyjedzie i podejmie interwencję.
Radny Stanisław Oszkinis poinformował, że na ścieżce rowerowej w stronę Lasu Jednaczewskiego, po lewej stronie za mostem, na środku stoi słup, który zagraża bezpieczeństwu. Poprosił Prezydenta o zobowiązanie służb do podjęcie działań.
Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Rady Osiedla nr 5, które wpłynęło do Komisji do wiadomości, w sprawie inwestycji drogowych na terenie osiedla (w załączeniu).
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Przewodniczący
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
Zbigniew Prosiński