Protokół nr 10/15 z dnia 24 listopada 2015 r.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
Komisja przyjęła protokół nr 9/15 z dnia 27 października 2015 roku bez uwag.
Ad. 2
Przewodniczący Komisji poinformował, że radni otrzymali wniosek o przyjęcie autopoprawki do projektu uchwały druk nr 235 A w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru (druk nr 235/1) oraz projekt uchwały (druk nr 235 B). Poprosił Naczelnika WGK o przedstawienie propozycji zmian zawartych w autopoprawce.
Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił wniosek o przyjęcie autopoprawki oraz projekt uchwały z autopoprawka Prezydenta Miasta (w załączeniu do protokołu).
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Ireneusz Cieślik – członek Komisji odnosząc się do przedstawionych zmian w projekcie uchwały zwrócił uwagę, ze parking na Placu Pocztowym będzie w strefie płatnego parkowania. Stwierdził, że „załatwiamy” kolejną instytucję.
Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – stwierdził, że poczta ma ponad 1 tys. m ² utwardzonego podwórka i pracownicy poczty mogą tam parkować.
Ireneusz Cieślik – członek Komisji – dodał, że nie chodzi mu o pracowników, a o klientów poczty.
Stanisław Oszkinis – członek Komisji – zwrócił uwagę, że do tej pory opłata abonamentowa wynosiła 30 zł. Uważa, że podwyżka na 80 zł, jego zdaniem, jest to „kosmos”. Zwrócił się z zapytanie „co my robimy z mieszkańcami”? Jego zdaniem jest to kara dla mieszkańców miasta, którzy zamieszkują w strefie płatnego parkowania i ktoś nie pomyślał proponując taką stawkę opłaty.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że jak dobrze pamięta, wnioskodawcą był radny Tadeusz Zaremba na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej.
Kontynuując Stanisław Oszkinis – członek Komisji – stwierdził, że Komisja Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania przyjęła wniosek o wyłączeniu ze strefy płatnego parkowania Starego Rynku oraz ul. Dwornej na odcinku od ul. Giełczyńskiej do ul. Sadowej łącznie z parkingiem przy skrzyżowaniu z ul. Farną. Napływają do niego pisma mieszkańców, którzy są zaniepokojeni taką sytuacją. Otrzymał pismo mieszkańców mieszkających przy Placu Pocztowym 2, w którym mieszkańcy piszą, że nie mają gdzie parkować samochodów, a jeszcze teraz jest propozycja, aby wprowadzić im abonament.
Przewodniczący Komisji poprosił o składanie wniosków.
Maciej Borysewicz – członek Komisji - stwierdził, że jego wniosek jest bardzo daleko idący, ale nie będzie go stawiał na posiedzeniu Komisji. Uważa, że w takim mieście jak Łomża, mieście, które się wyludnia i nie jest atrakcją turystyczną, o czym wszyscy doskonale wiedzą, gdzie w 99 % parkują mieszkańcy miasta, wprowadzanie nie tylko rozszerzenia strefy, ale w ogóle utrzymywanie strefy jest bez sensu. Jeżeli władze miasta uznają, że źródłem dochodu w tym mieście maja być opłaty z abonamentu to kiepsko z nami. Mówimy o pieniądzach, które nam przeciekają, o karach, które musimy płacić, a skupiamy się na tym, aby „przywalić” opłatę postojową, z której będziemy mieli rocznie 300 może 350 tys. zł . Zwrócił uwagę, że koszty utrzymania MOSiR-u to 7 mln. zł, nie mówi o innych rzeczach. Miałby taki wniosek i jutro na sesji też będzie o tym mówił, aby zlikwidować strefę płatnego parkowania. Ulżymy wszystkim mieszkańcom, bo takie są ich oczekiwania. Ożywianie Starówki, protesty przedsiębiorców, protesty mieszkańców, wszystko sprowadza się do jednego – ta strefa nikomu nie jest potrzebna. Gdyby to było duże źródło dochodu i miałoby coś porządkować, ale niczego to nie porządkuje tym bardziej ogląd sytuacji jest taki, że radni, władze miasta siebie wyłączają, mogą parkować za darmo, a resztę obciążamy. Władza nie może obarczać jakąś dolegliwością społeczeństwa sama się z niej wyłączając. Rozszerzamy strefę, a jednocześnie utrzymujemy zapis, że radni są zwolnieni z opłat. Będzie głośno o tym mówił i apelował do Prezydenta, aby przemyślał swoje działania w tym zakresie.
Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – stwierdził, że płatne parkowanie nie jest sposobem na uzyskanie dochodów. Płatne parkowanie jest sposobem na organizację ruchu w strefach. Przypomniał historię powstania strefy płatnego parkowania. Dodał, że płatne parkowanie jest sposobem na wymuszenie rotacji pojazdów i jest to instrument organizacji ruchu drogowego. Uważa, że należy utrzymać płatne parkowanie, ponieważ można wyrządzić krzywdę osobom prowadzącym tu działalność likwidując strefę płatnego parkowania.
Andrzej Wojtkowski – członek Komisji – stwierdził, że nie ruszałby bezpłatnego abonamentu dla radnych. Uważa, że za starym ZURT-em ma być włączony parking, a uważa, że tam powinna byś strefa płatna wyłączona tylko dla ludzi, którzy tam mieszkają. „Zgadza się, że parkowania powinno być, aby ten ruch ujednolicić, natomiast, czy jest dobrym pomysłem propozycja, że co roku w miesiącach letnich będziemy zwalniali Stary Rynek z opłat” i jest trochę innego zdania, że to się przyczyni do ożywienia Starówki.
Maciej Borysewicz – członek Komisji – nie zgodził się z wypowiedzią Naczelnika WGK z dwóch powodów. Po pierwsze nie rozumie pojęcia rotacji ruchu poprzez wysokość opłat i w ogóle ten argument do niego nie trafia, bo jeżeli przyjeżdża, to zapłaci i będzie stał tyle, ile będzie chciał, bo jak mówi Pan Naczelnik są to niewielkie kwoty. Poza tym dlaczego mamy nagradzać lenistwo. Jeżeli wokół Starego Rynku, mówi o parkingu przy „Chińczyku”, na Placu Niepodległości, które są darmowe to dlaczego my mamy skupiać się na tym, że jeżeli ktoś ma sprawę w ratuszu to musi zaparkować pod ratuszem. Można zaparkować gdzie jest za darmo i przejść się kawałek. Idąc tropem, o którym mówi Pan naczelnik poprosił o wyjaśnienie, czy rozszerzenie strefy jest zasadne i czy drastyczne podniesienie abonamentu z 30 zł na 80 zł jest zasadne. Pan Naczelnik mówi, że to nie jest ściąganie pieniędzy od ludzi. Może władza tak uważa, ale jak zapytamy szarego Kowalskiego, to powie inaczej. Przewodniczący Komisji stwierdził, że jeżeli mamy zamiar w wakacje znów uwalniać Stary Rynek od opłat, to wprowadzenie strefy na ulicach: Szkolnej, Senatorskiej spowoduje, że auta, które tam parkują zostaną przestawione na Stary Rynek i zablokujemy Stary Rynek. Kolejna kwestia, to ile parkomatów trzeba będzie dokupić i jakiego rzędu będzie to wydatek. Przypuszcza, że również trzeba będzie zatrudnić przynajmniej jedną osobę.
Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – wyjaśnił, że nie będzie potrzeby zwiększenia obsługi i 3-osobowa obsada poradzi sobie z tym tematem. Dodał, że 1 parkomat kosztuje 14 tys. zł netto i niezbędny będzie zakup co najmniej czterech, może pięciu parkomatów. Ze strefą płatnego parkowania wiąże się jeszcze jeden obowiązek, a mianowicie oczyszczanie chodników i latem i zimą. Mieszkańcy w strefie płatnego parkowania nie muszą utrzymywać chodnika przyległego do swojej nieruchomości.
Jadwiga Serafin – przedstawiła stanowisko przedsiębiorców ze Starówki w sprawie strefy płatnego parkowania (pismo w załączeniu). Dodała, że jeżeli ma być strefa płatnego parkowania, to w całym mieście. Ul. Farna nie chce parkomatu i cała Starówka powinna być uwolniona od parkomatów.
Maciej Borysewicz – członek Komisji – zwracając się do przedstawicieli przedsiębiorców stwierdził, że przedsiębiorcy przychodzą na posiedzenie Komisji, przekonują radnych o swoich racjach, a tak naprawdę nie powinni przekonywać radnych. To nie jest pomysł radnych Rady Miejskiej i to trzeba wyraźnie powiedzieć. Jest to pomysł Pana Prezydenta i władz miasta i to oni powinni się tłumaczyć i z nimi dyskutować na ten temat. Zwrócił się z zapytaniem, który radny złożył projekt uchwały do Rady Miejskiej. Nie złożył, to Pan Prezydent złożył projekt. Pan Prezydent w kampanii wyborczej wielokrotnie podkreślał, że Starówka leży mu na sercu, a teraz się okazuje, że nie. Uważa, że to powinna być rozmowa z Prezydentem, a Pan Prezydent powinien przyjść do Rady i powiedzieć, że jest uzgodniony projekt uchwały z zainteresowanymi: przedsiębiorcami, mieszkańcami strefy płatnego parkowania, rady osiedla. Po raz kolejny jest „wrzutka” i jak radni uchwalą, to będzie ich problem, a jak nie uchwalą, to ja im powiem, że nie będzie jakiegoś tam remontu chodnika, bo nie ma wpływów do budżetu. Druga sprawa to ustawa o samorządzie gminnym i zadania miasta, z który na pierwszym miejscu jest zaspakajanie potrzeb mieszkańców. Czy ta strefa jest dla mieszkańców? Prosi o pokazanie chociaż 10 osób w mieście, które powiedzą, że chcą strefy płatnego parkowania w mieście. Nie ma takich osób. Powtórzył, że podtrzymuje swoją deklarację i chciałby, aby była taka możliwość i taka wola likwidacji strefy płatnego parkowania w Łomży. W jego odczuciu strefa płatnego parkowania niczego dobrego nie przynosi, a argumenty o rotacji nie trafiają do niego.
Przewodniczący zakończył dyskusję. Poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru. Komisja w wyniku głosowania przy braku głosów za, 4 głosach przeciw i 3 głosach wstrzymujących zaopiniowała negatywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 235 B.
Ad. 3
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusje na temat stanu przygotowania firm komunalnych do sezonu zimowego 2015/2016 (informacja w załączeniu do protokołu).
Andrzej Wojtkowski – członek Komisji – zwracając się do obecnego na posiedzeniu Dyrektora MPGKiM poprosił, aby przedsiębiorstwo informowało spółdzielnie mieszkaniowe o terminie odśnieżania parkingów, aby spółdzielnie mogły poinformować właścicieli z prośbą o przestawienie samochodów.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że próbował dzisiaj na stronie miasta i MPGKiM znaleźć wykaz dróg i chodników, które są w zarządzie miasta. Dodał, że zwróci się z interpelacją do Prezydenta, aby taki wykaz umieścić na stronie jak najszybciej, ponieważ mieszkańcy nie wiedzą czyja jest droga.
Innych głosów nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie – przyjęła informację zgodnie z drukiem nr 219.
Ad. 4
Stanisław Oszkinis – członek Komisji – stwierdził, że dobrze się stało, że ul. Poznańska została zamknięta dla ruchu TIR-ów, ale ten ruch przerzucił się na ul. Spokojną.
Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – wyjaśnił, że zostały przeprowadzone badania porównawcze z ul. Poznańską na ul. Spokojnej. Przybyło ok. 30 % TIR-ów. Dodał, że ten temat jest już przeanalizowany i załatwiony.
Przewodniczący przedstawił pismo Wydziału Gospodarki Komunalnej skierowane do Komendy Miejskiej Policji, do wiadomości Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz załącznik do pisma w postaci protokołu z objazdu przejść dla pieszych na terenie miasta wraz z zaleceniami, jakie działania należy podjąć, aby poprawić ich stan bezpieczeństwa (w załączeniu).
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Przewodniczący
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
Zbigniew Prosiński