Protokół nr 3/21 z dnia 28 kwietnia 2021 r.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.
Komisja przyjęła protokół nr 2/21 z dnia 17 marca 2021 r. bez uwag.
Ad. 2
Renata Nerkowska – WSB UM przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2020 rok (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Stwierdził, że w związku z tym, iż Komisja ds. Ochrony Środowiska jest nową Komisją, to w przyszłych budżetach środki finansowe muszą być zaakcentowane, ponieważ dotychczas wydatki na ochronę środowiska były w ramach Komisji Gospodarki Komunalnej.
Renata Nerkowska – WSB UM wyjaśniła, że budżet jest konstruowany na zasadzie klasyfikacji budżetowej określonej rozporządzeniem Ministra Finansów i tak jak wskazują poszczególne klasyfikacje, tak ten budżet jest ułożony. W ramach danych działów są też rozdziały, które bardziej konkretyzują poszczególne rodzaje działań, ale też zazębiają się z gospodarką komunalną.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do działań w wymiarze ogólnomiejskim, może nie do końca związanymi z wydatkami ponoszonymi przez miasto, ale jak gdyby koordynowanymi przez miasto, to dużo się dzieje w wymiarze wiat śmietnikowych. Jest duży ruch w tej kwestii po naszym spotkaniu i podpisaniu deklaracji czystości. Zarówno spółdzielnie mieszkaniowe jak i wspólnoty mieszkaniowe i MPGKiM budują nowe wiaty, które są już zamykane, ogrodzone i zapewniona jest możliwość segregacji. Poinformował, że zakupione zostały również fotopułapki. Poprosił radnych o konkretne wskazania, gdzie takie futopułapki umieścić i na jaki okres czasu. Dodał, że mają kilka miejsc, które chcieliby sprawdzić i namierzyć osoby, które zaśmiecają teren miasta regularnie. Zamierzania są takie, aby te futopułapki zlokalizować w różnych miejscach tym bardziej, że jest to skuteczne narzędzie, co potwierdzają m.in. leśnicy. Odnośnie parku im. Jakuba Wagi poinformował , że UM otrzymał zgodę z RDOŚ na wypłoszenie uciążliwych ptaków. Jest to zgoda na użycie laseru, sygnałów dźwiękowych i świetlnych oraz atrap ptaków.
Głosów w dyskusji nt sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2020 rok nie zgłoszono.
Komisja w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2020 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.
Ad. 3, 4
Przewodniczący Komisji poinformował, że zainicjuje sprzątanie śmieci na ul. Kazimierza Wielkiego. Na razie śmieci nie jest dużo, ale jest już co zbierać. Zwrócił się z prośbą do radnych o wsparcie i zaproponował przeprowadzenie akcji w majowy weekend.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że radni, Komisja może zaistnieć w mediach, żeby docierać do mieszkańców i uwrażliwiać ich na te kwestie.
Piotr Serdyński poinformował Komisję o akcji sprzątania, ale uważa, że akcja sprzątania powinna być doraźną akcją, a nie, że będziemy co tydzień chodzić i sprzątać miasto.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta zgodził się z wypowiedzią radnego Serdyńskiego, że nie można tego robić co miesiąc, bo to będzie pomyłka, ale uważa, że raz w sezonie akcję sprzątania należałoby zrobić. Zaproponujmy taką akcję sprzątania w przyszłym tygodniu po długim weekendzie. Jeśli radni zaproponują taka akcję, to zostanie ona wsparta siłami urzędu, aby logistycznie to zorganizować.
Przewodniczący Komisji wyraził nadzieję, że wszyscy członkowie Komisji wezmą w tym udział, natomiast Pana Prezydenta poprosił o rozpropagowanie tej akcji na miejskim portalu. Ze swojej strony zobowiązał się powiadomić o akcji mieszkańców ul. Wąskiej, Kazimierza Wielkiego, Kierzkowej.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta zaproponował termin akcji 6 lub 7 maja po godzinach pracy o godz. 16.00.
W wyniku dyskusji ustalono, że akcja sprzątania odbędzie się w piątek 7 maja br. o godz. 16.00.
Następnie Dariusz Boryszewski – Naczelnik WKG przedstawił informację nt realizacji Programów niskiej emisji na terenie miasta Łomża (w załączeniu).
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Zwrócił się z zapytaniem, czy mamy większe środki, aby przeznaczyć je na zmianę systemu ogrzewania w budynkach jednorodzinnych.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że za zgodą Rady Miejskiej, środki zostały dołożone. Jeżeli w tym roku zakończymy nabór i okaże się, że zapotrzebowanie jest rosnące, to myśli, że wszyscy się zgodzimy, żeby środki te wysupłać i dołożyć. Uważa, że wymiana pieców powinna dziać się w możliwie najszerszym wymiarze i od początku tego pomysłu jest to celem nadrzędnym, aby „kopciuchy” zamienić na piece ekologiczne.
Przewodniczący Komisji odczytał uwagę radnego Zbigniewa Prosińskiego, uczestniczącego w posiedzeniu korespondencyjnie, do pkt-u 3 i 4 dotyczącą braku materiałów do dyskusji. Stwierdził, że bierze to na siebie.
Dariusz Boryszewski – Naczelnik WKG stwierdził, „że po spotkaniu może wysłać mailem to, co przedstawił”.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że szkoły robią wiele akcji jeżeli chodzi o edukację ekologiczną.
Andrzej Wojtkowski – radny – zwrócił uwagę na poluzowanie obostrzeń i 1 czerwca prawdopodobnie dzieci będą uczyły się w szkołach. Będzie to Dzień Dziecka i można zorganizować taką akcję związaną ze strefami rekreacji, z ekologią, konkursy ekologiczne itd.
Hanka Gałązka – radna – edukacja ekologiczna nie dotyczy tylko dzieci. Uważa, że powstające dzikie wysypiska, to brak świadomości, że PSZOK przyjmie wszystko i każdego dnia można wywieźć odpady. Jej zdaniem brak wiedzy i stare nawyki powodują takie, a nie inne zachowanie mieszkańców.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że jest to bardzo ważna sprawa. Niejednokrotnie zastanawiają się, debatują i trudno znaleźć jest jeden pomysł, aby rozwiązać problem, ale osobiście przeraża go, że tyle rzeczy uruchamia się, udostępnia, mówi, a mimo to mamy powszechną sytuację, że ludzie jeżdżą i wysypują śmieci gdzie popadnie.
Hanka Gałązka – radna – odnośnie pkt-u 4 stwierdziła, że może Komisja wystąpi do szkół z jakimś pomysłem na konkurs.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby spotkać się któreś dnia i opracować szczegóły. Zamknął realizacje pkt-ów 3 i 4.
Ad. 5
Przewodniczący Komisji przedstawił odpowiedź Komendanta Straży Miejskiej i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łomży na pismo/anonim mieszkańca, przekazane przez Komisję w dniu 18.03.2021 r. w sprawie nieprawidłowości występujących w dwóch warsztatach samochodowych zlokalizowanych w Łomży przy ul. gen. Wł. Sikorskiego (w załączeniu).
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Przewodniczący
Komisji ds. Ochrony Środowiska
Andrzej Podsiadło