Na 25 posiedzeniu w dniu 15 marca 2005 roku
Wiadomość przeniesiona do archiwum
komisja realizowała następujący porządek obrad:
1.
Ocena stanu zabezpieczenia stadionu miejskiego przed rozpoczęciem rundy rewanżowej rozgrywek III ligi piłki nożnej ŁKS w Łomży.
2.
Ocena zabezpieczenia obiektów miejskich podczas imprez masowych: sportowych oraz kulturalnych.
3.
Sprawy różne.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie stanu zabezpieczenia stadionu miejskiego.
Pan Józef Babiel – UM BKiS stwierdził, że z punktu widzenia urzędu, ze względów formalnych ŁKS jest przygotowany. Urząd Miasta nie ma innej możliwości jak odnieść się do zapisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i wydając decyzję, przy wydawaniu której brane są aspekty z kilku względów. Przede wszystkim względy bezpieczeństwa osób uczestniczących przez pryzmat zachowań uczestników i tutaj wyznacznikiem jest Komenda Miejska Policji i Urząd Miejski. Inne względy to względy sanitarne. Dysponując pozytywnymi opiniami tych jednostek Prezydent Miasta wydał decyzję zezwalającą na przeprowadzenie imprez masowych na okres jednego roku. Pomimo tego, że policja wydała zezwolenie na przeprowadzenie imprez wiosennych zgodnie z załączonym kalendarzem, to Prezydent Miasta wydał pozytywną decyzję na okres jednego roku, zgodnie z wnioskiem klubu, opierając się na ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Klub wywiązał się z nałożonych na niego wymagań. Klub posiada swój kalendarz imprez i przedstawił kalendarz imprez wiosennych. Nie przedstawił kalendarza na mecze pucharowe i nie jest w stanie na dzień dzisiejszy opracować precyzyjnego kalendarza imprez, ponieważ np. mecze towarzyskie, które wymagają takich samych działań, ale ich terminy trudne są do przewidzenia. Gdyby Prezydent nie wydał decyzji na okres jednego roku, to to samo postępowanie musielibyśmy powtarzać przed każdym takim meczem.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że policja przygotowuje się do zabezpieczenia bezpieczeństwa jeśli chodzi o korzystanie z jezdni przez kibiców wychodzących ze stadionu. W zależności od sytuacji, pomimo tego, że policja będzie przygotowana na różne warianty rozwiązań, będą podejmowane działania w kierunku wyłączenia z ruchu odcinka od ul. Zjazd do muszli koncertowej bądź ruch będzie kierowany w sposób wahadłowy. Nie bierzemy pod uwagę takiej możliwości, aby jednocześnie przemieszczali się kibice i pojazdy.
Następnie głos zabrał Pan Marek Makieła – Przewodniczący RO nr 3. Poprosił o wyjaśnienie czy policja uczestniczy w procesie projektowania, czy modernizacji przykładowo stadionu miejskiego. Uważa, że policja powinna uczestniczyć w procesie projektowania nie tylko stadionu, ale również dróg.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że są przymiarki do tego, że ŁKS znajdzie się w II lidze, a więc wzrosłaby też z pewnością liczba kibiców i problem by narastał . Sądzi, że ta kwestia będzie przedmiotem odrębnych analiz , ponieważ będą zupełnie inne uwarunkowania, do których trzeba będzie bardziej szczegółowo podejść. Dobrym rozwiązaniem jest, aby policja wyrażała swoja opinię jeżeli chodzi o kwestię bezpieczeństwa już na etapie projektowania obiektów z uwzględnieniem również rozwiązań komunikacyjnych. Pewne działania muszą być spójne jeżeli chodzi o miasto i klub. Wielkim problemem byłoby, przy znacznym wzroście kibiców, kierowanie tak tym ruchem pieszych, aby miał on wpływ ze szkodą na kierujących pojazdami. Musi to przebiegać bezkolizyjnie. Nie wynika to z przepisów prawa, że policja powinna opiniować projekt, ale rozsądek wręcz nakazuje, aby uniknąć szeregu problemów i już na etapie projektowania policja też wyraziła swoją opinię.
Pan Andrzej Suprowicz – KMP w Łomży zabierając głos stwierdził, że na odcinku od stadionu do ul. Rybaki są trzy oznakowane przejścia. Uważa, że połowicznym rozwiązaniem byłoby stworzenie zabezpieczenia w postaci barierek wzdłuż całej ul. Zjazd, aż do ul. Rybaki. Wie, że droga 61 będzie modernizowana i uważa, że w należy w ramach tej modernizacji uwzględnić taką opcję. Poinformował, że na zaproszenie urzędu jeździł oglądać podobny projekt stadionu w Kutnie. Problemem jest parking dla samochodów po przeciwnej stronie stadionu. Dodał, że ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych wyklucza zdecydowanie policji na stadionie. Za bezpieczeństwo odpowiadają służby organizatora imprez. Policja stosuje taką praktykę, że nie tyle kontroluje, co obserwuje zachowanie służb porządkowych i kibiców w trakcie imprez.
Przewodniczący komisji zwrócił uwagę, czy nie warto byłoby zainstalować monitoring na stadionie.
Pan Jan Rybakiewicz stwierdził, że Komisja winna wystąpić z wnioskiem o zabezpieczenie minimalnego odcinka ul. Zjazd poprzez odgrodzenie chodnika od jezdni trwałymi barierami.
Pan Roman Sarnacki poprosił o wyjaśnienie, czy są jakieś procedury współdziałania wszystkich służb porządkowych tzn. firma „Purzeczko”- służby porządkowe - policja. Czy jest ktoś, kto tym kieruje. Ponadto uważa, że w trakcie imprez należałoby wstrzymać ruch przynajmniej od Piątnicy. Przypomniał, że przy dyskusji na temat budowy stadionu była mowa o bezpieczeństwie młodzieży szkolnej. Dodał, że bulwary i stadion mają tworzyć pewną całość i puszczenie pieszych w stronę LOK-u z wyjściem przy Ogródku Jordanowskim udrożniłoby ten teren. Do odgrodzenia chodnika od jezdni mogłyby posłużyć bariery na ciągach jezdnych, które wcale nie upiększają miasta, a wręcz ograniczają widoczność.
Pan Andrzej Suprowicz – KMP służby porządkowe nie mają żadnych praw, nie są przeszkolone i mogą działać jako uzupełnienie. Odnośnie użycia sił policyjnych wyjaśnił, że są dwie możliwości. Pierwsza jest to wniosek pisemny organizatora imprezy o podjęcie interwencji przez policję. Kolejną możliwością jest sytuacja, w której zachodzi zagrożenie bezpieczeństwa, utrata życia i zdrowia uczestników imprezy, policja, już bez konsultacji z organizatorem klubu, może podjąć interwencję poprzez wprowadzenie sił policyjnych.
Pan Józef Babiel – UM wyjaśnił, że określenie ilości uczestników imprezy powoduje określenie ilości służb porządkowych. Podkreślił, że ustawa przewiduje taką możliwość, że w każdym momencie, kiedy zmieniają się uwarunkowania, może nastąpić zmiana decyzji. Prezydent ma prawo na każdym etapie może też wydać zakaz przeprowadzania imprezy. Wspólnie z policją jednak robimy wszystko, aby nie blokować klubu, ponieważ jest to ważne wydarzenie dla mieszkańców miasta. Sprawa bezpieczeństwa jest priorytetem.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że stadion jest obiektem gdzie odbywają się tylko mecze piłki nożnej. Odbywają się tam również, poza sportowymi, inne masowe imprezy.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że policja szczególną uwagę będzie zwracała, w sytuacji kiedy dojdzie do zakłócenia porządku i bezpieczeństwa w trakcie trwania imprezy, na te osoby, które są sprawcami tego zakłócenia. Będzie dążyć do ich zatrzymania i kierowania wniosków do sądu grodzkiego z jednoczesnym zgłoszeniem o orzeczenie zakazu wstępu na wszelkiego rodzaju imprezy masowe.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek postawiony przez radnego Rybakiewicza o ustawienie płotków odgradzających chodnik od jezdni na odcinku od bramy stadionu do ul. Rybaki. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.
Pan Andrzej Suprowicz – KMP odnosząc się do kwestii stadionu stwierdził, że w ramach czynności wspólnie ze strażą pożarną policja stwierdziła kilka uchybień m.in. brak pełnego ogrodzenia. Co do stanu stadionu będzie można wypowiedzieć po okresie zimowym.
Ad. 2
Pan Józef Babiel – UM BKiS wyjaśnił, że jest jedno miejsce, gdzie organizator posiada decyzje na przeprowadzanie imprez o charakterze masowym przy ul. Nowej 2 w sali widowiskowej Urzędu Podlaskiego. Inni organizatorzy taką decyzją nie dysponują. Wszystkie wydarzenia mają charakter jednorazowy i wówczas organizatorzy z odpowiednim wyprzedzeniem występują o wydanie decyzji. Organizator musi zapewnić służbę porządkową w stosownej ilości do ilości uczestników imprezy.
Komisja nie wniosła uwag.
Ad. 3
Przewodniczący Komisji przedstawił pismo w sprawie funkcjonowania monitoringu z dnia 3 marca br. (w załączeniu do protokołu). Przypomniał, że w budżecie miasta bieżącego roku przewidziana została kwota 150 tys. zł z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa i rozbudowę monitoringu.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że monitoring osiedla „Perspektywa” jest inwestycją, która z pewnością się zwróciła. Z pewnością cel, który był zakładany przy uruchamianiu tego systemu został osiągnięty. Czas szybko biegnie i rozwiązania techniczne bardzo szybko się zmieniają i sprzęt, który funkcjonuje jest w dużej mierze przestarzały. Nie może być w komendzie dwóch systemów. Dokładanie do tego systemu dodatkowych, nowoczesnych kamer mija się z celem. Uważa, że to jest dość złożony problem i proponuje, aby tą złożoną kwestią zająć się na specjalnie zwołanym w tym celu posiedzeniu Komisji.
Pan Roman Sarnacki odnosząc się do przedstawionego pisma stwierdził, że sugestie zawarte w piśmie mijają się z celem monitoringu. Uważa, że powinniśmy zastanowić się z systemem miejskim monitoringu najbardziej niebezpiecznych miejsc. Wydaje mu się, że więcej tu jest polityki
Pan Władysław Naliwajo stwierdził, że realizacje monitoringu można podzielić na etapy. Największym kosztem w tej inwestycji jest koszt linii przesyłowych. Sprawa monitoringu miejskiego jest bardzo ważna i przynajmniej jedno posiedzenie Komisji powinno być przeznaczone na ten temat.
Przewodniczący Komisji poinformował, że w planie pracy Komisji w miesiącu czerwcu został zaplanowany temat: informacja Prezydenta Miasta w sprawie monitoringu. Uważa, że temat ten będzie przedmiotem obrad komisji już w miesiącu kwietniu br.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie komisji.
Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie stanu zabezpieczenia stadionu miejskiego.
Pan Józef Babiel – UM BKiS stwierdził, że z punktu widzenia urzędu, ze względów formalnych ŁKS jest przygotowany. Urząd Miasta nie ma innej możliwości jak odnieść się do zapisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i wydając decyzję, przy wydawaniu której brane są aspekty z kilku względów. Przede wszystkim względy bezpieczeństwa osób uczestniczących przez pryzmat zachowań uczestników i tutaj wyznacznikiem jest Komenda Miejska Policji i Urząd Miejski. Inne względy to względy sanitarne. Dysponując pozytywnymi opiniami tych jednostek Prezydent Miasta wydał decyzję zezwalającą na przeprowadzenie imprez masowych na okres jednego roku. Pomimo tego, że policja wydała zezwolenie na przeprowadzenie imprez wiosennych zgodnie z załączonym kalendarzem, to Prezydent Miasta wydał pozytywną decyzję na okres jednego roku, zgodnie z wnioskiem klubu, opierając się na ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Klub wywiązał się z nałożonych na niego wymagań. Klub posiada swój kalendarz imprez i przedstawił kalendarz imprez wiosennych. Nie przedstawił kalendarza na mecze pucharowe i nie jest w stanie na dzień dzisiejszy opracować precyzyjnego kalendarza imprez, ponieważ np. mecze towarzyskie, które wymagają takich samych działań, ale ich terminy trudne są do przewidzenia. Gdyby Prezydent nie wydał decyzji na okres jednego roku, to to samo postępowanie musielibyśmy powtarzać przed każdym takim meczem.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że policja przygotowuje się do zabezpieczenia bezpieczeństwa jeśli chodzi o korzystanie z jezdni przez kibiców wychodzących ze stadionu. W zależności od sytuacji, pomimo tego, że policja będzie przygotowana na różne warianty rozwiązań, będą podejmowane działania w kierunku wyłączenia z ruchu odcinka od ul. Zjazd do muszli koncertowej bądź ruch będzie kierowany w sposób wahadłowy. Nie bierzemy pod uwagę takiej możliwości, aby jednocześnie przemieszczali się kibice i pojazdy.
Następnie głos zabrał Pan Marek Makieła – Przewodniczący RO nr 3. Poprosił o wyjaśnienie czy policja uczestniczy w procesie projektowania, czy modernizacji przykładowo stadionu miejskiego. Uważa, że policja powinna uczestniczyć w procesie projektowania nie tylko stadionu, ale również dróg.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że są przymiarki do tego, że ŁKS znajdzie się w II lidze, a więc wzrosłaby też z pewnością liczba kibiców i problem by narastał . Sądzi, że ta kwestia będzie przedmiotem odrębnych analiz , ponieważ będą zupełnie inne uwarunkowania, do których trzeba będzie bardziej szczegółowo podejść. Dobrym rozwiązaniem jest, aby policja wyrażała swoja opinię jeżeli chodzi o kwestię bezpieczeństwa już na etapie projektowania obiektów z uwzględnieniem również rozwiązań komunikacyjnych. Pewne działania muszą być spójne jeżeli chodzi o miasto i klub. Wielkim problemem byłoby, przy znacznym wzroście kibiców, kierowanie tak tym ruchem pieszych, aby miał on wpływ ze szkodą na kierujących pojazdami. Musi to przebiegać bezkolizyjnie. Nie wynika to z przepisów prawa, że policja powinna opiniować projekt, ale rozsądek wręcz nakazuje, aby uniknąć szeregu problemów i już na etapie projektowania policja też wyraziła swoją opinię.
Pan Andrzej Suprowicz – KMP w Łomży zabierając głos stwierdził, że na odcinku od stadionu do ul. Rybaki są trzy oznakowane przejścia. Uważa, że połowicznym rozwiązaniem byłoby stworzenie zabezpieczenia w postaci barierek wzdłuż całej ul. Zjazd, aż do ul. Rybaki. Wie, że droga 61 będzie modernizowana i uważa, że w należy w ramach tej modernizacji uwzględnić taką opcję. Poinformował, że na zaproszenie urzędu jeździł oglądać podobny projekt stadionu w Kutnie. Problemem jest parking dla samochodów po przeciwnej stronie stadionu. Dodał, że ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych wyklucza zdecydowanie policji na stadionie. Za bezpieczeństwo odpowiadają służby organizatora imprez. Policja stosuje taką praktykę, że nie tyle kontroluje, co obserwuje zachowanie służb porządkowych i kibiców w trakcie imprez.
Przewodniczący komisji zwrócił uwagę, czy nie warto byłoby zainstalować monitoring na stadionie.
Pan Jan Rybakiewicz stwierdził, że Komisja winna wystąpić z wnioskiem o zabezpieczenie minimalnego odcinka ul. Zjazd poprzez odgrodzenie chodnika od jezdni trwałymi barierami.
Pan Roman Sarnacki poprosił o wyjaśnienie, czy są jakieś procedury współdziałania wszystkich służb porządkowych tzn. firma „Purzeczko”- służby porządkowe - policja. Czy jest ktoś, kto tym kieruje. Ponadto uważa, że w trakcie imprez należałoby wstrzymać ruch przynajmniej od Piątnicy. Przypomniał, że przy dyskusji na temat budowy stadionu była mowa o bezpieczeństwie młodzieży szkolnej. Dodał, że bulwary i stadion mają tworzyć pewną całość i puszczenie pieszych w stronę LOK-u z wyjściem przy Ogródku Jordanowskim udrożniłoby ten teren. Do odgrodzenia chodnika od jezdni mogłyby posłużyć bariery na ciągach jezdnych, które wcale nie upiększają miasta, a wręcz ograniczają widoczność.
Pan Andrzej Suprowicz – KMP służby porządkowe nie mają żadnych praw, nie są przeszkolone i mogą działać jako uzupełnienie. Odnośnie użycia sił policyjnych wyjaśnił, że są dwie możliwości. Pierwsza jest to wniosek pisemny organizatora imprezy o podjęcie interwencji przez policję. Kolejną możliwością jest sytuacja, w której zachodzi zagrożenie bezpieczeństwa, utrata życia i zdrowia uczestników imprezy, policja, już bez konsultacji z organizatorem klubu, może podjąć interwencję poprzez wprowadzenie sił policyjnych.
Pan Józef Babiel – UM wyjaśnił, że określenie ilości uczestników imprezy powoduje określenie ilości służb porządkowych. Podkreślił, że ustawa przewiduje taką możliwość, że w każdym momencie, kiedy zmieniają się uwarunkowania, może nastąpić zmiana decyzji. Prezydent ma prawo na każdym etapie może też wydać zakaz przeprowadzania imprezy. Wspólnie z policją jednak robimy wszystko, aby nie blokować klubu, ponieważ jest to ważne wydarzenie dla mieszkańców miasta. Sprawa bezpieczeństwa jest priorytetem.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że stadion jest obiektem gdzie odbywają się tylko mecze piłki nożnej. Odbywają się tam również, poza sportowymi, inne masowe imprezy.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że policja szczególną uwagę będzie zwracała, w sytuacji kiedy dojdzie do zakłócenia porządku i bezpieczeństwa w trakcie trwania imprezy, na te osoby, które są sprawcami tego zakłócenia. Będzie dążyć do ich zatrzymania i kierowania wniosków do sądu grodzkiego z jednoczesnym zgłoszeniem o orzeczenie zakazu wstępu na wszelkiego rodzaju imprezy masowe.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek postawiony przez radnego Rybakiewicza o ustawienie płotków odgradzających chodnik od jezdni na odcinku od bramy stadionu do ul. Rybaki. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.
Pan Andrzej Suprowicz – KMP odnosząc się do kwestii stadionu stwierdził, że w ramach czynności wspólnie ze strażą pożarną policja stwierdziła kilka uchybień m.in. brak pełnego ogrodzenia. Co do stanu stadionu będzie można wypowiedzieć po okresie zimowym.
Ad. 2
Pan Józef Babiel – UM BKiS wyjaśnił, że jest jedno miejsce, gdzie organizator posiada decyzje na przeprowadzanie imprez o charakterze masowym przy ul. Nowej 2 w sali widowiskowej Urzędu Podlaskiego. Inni organizatorzy taką decyzją nie dysponują. Wszystkie wydarzenia mają charakter jednorazowy i wówczas organizatorzy z odpowiednim wyprzedzeniem występują o wydanie decyzji. Organizator musi zapewnić służbę porządkową w stosownej ilości do ilości uczestników imprezy.
Komisja nie wniosła uwag.
Ad. 3
Przewodniczący Komisji przedstawił pismo w sprawie funkcjonowania monitoringu z dnia 3 marca br. (w załączeniu do protokołu). Przypomniał, że w budżecie miasta bieżącego roku przewidziana została kwota 150 tys. zł z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa i rozbudowę monitoringu.
Pan Władysław Naliwajko – Z-ca Komendanta KMP stwierdził, że monitoring osiedla „Perspektywa” jest inwestycją, która z pewnością się zwróciła. Z pewnością cel, który był zakładany przy uruchamianiu tego systemu został osiągnięty. Czas szybko biegnie i rozwiązania techniczne bardzo szybko się zmieniają i sprzęt, który funkcjonuje jest w dużej mierze przestarzały. Nie może być w komendzie dwóch systemów. Dokładanie do tego systemu dodatkowych, nowoczesnych kamer mija się z celem. Uważa, że to jest dość złożony problem i proponuje, aby tą złożoną kwestią zająć się na specjalnie zwołanym w tym celu posiedzeniu Komisji.
Pan Roman Sarnacki odnosząc się do przedstawionego pisma stwierdził, że sugestie zawarte w piśmie mijają się z celem monitoringu. Uważa, że powinniśmy zastanowić się z systemem miejskim monitoringu najbardziej niebezpiecznych miejsc. Wydaje mu się, że więcej tu jest polityki
Pan Władysław Naliwajo stwierdził, że realizacje monitoringu można podzielić na etapy. Największym kosztem w tej inwestycji jest koszt linii przesyłowych. Sprawa monitoringu miejskiego jest bardzo ważna i przynajmniej jedno posiedzenie Komisji powinno być przeznaczone na ten temat.
Przewodniczący Komisji poinformował, że w planie pracy Komisji w miesiącu czerwcu został zaplanowany temat: informacja Prezydenta Miasta w sprawie monitoringu. Uważa, że temat ten będzie przedmiotem obrad komisji już w miesiącu kwietniu br.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie komisji.