Oddział Podatków
e-mail: j.jakuc@um.lomza.pl
1. Jolanta Cieślikiewicz - Główny Specjalista
pok. nr 11, tel. (86) 215 67 80
2. Edyta Jaskulska - Inspektor
pok. nr 12, tel. (86) 215 67 82
3. Marlena Boguska - Inspektor
pok. nr 11, tel. (86) 215-67-77
4. Agnieszka Wysk - Główny Specjalista
pok. nr 11, tel. (86) 215 68 80
5. Anna Karwowska - Główny Specjalista
pok. nr 11, tel. (86) 215 67 78
6. Anna Kisiel - Szabłowska - Inspektor
pok. nr 12, tel. (86) 215 67 82
7. Monika Romej - Inspektor
pok. nr 12, tel. (86) 215 67 82
8. Małgorzata Skrodzka - Inspektor
pok. nr 11, tel. (86) 215 68 45
9. Małgorzata Chrapowicz - Inspektor
pok. nr 11, tel. 215-67-79
10. Małgorzata Gałązka - pracownik II stopnia
pok. nr 11, tel. 215-67-77
§ 38 regulaminu Organizacyjnego UM w Łomży
Do zadań Oddziału Podatków należy działanie na rzecz pozyskania wpływów z podatków i opłat należnych gminie, a pobieranych bezpośrednio przez gminę, dochodów z mienia gminnego oraz realizowanie zadań związanych z egzekucją administracyjną należności pieniężnych, a w szczególności:
1) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Prezydenta Miasta roli organu podatkowego w zakresie należności podatkowych będących wpływami:
a) z podatków ustalanych, pobieranych i egzekwowanych bezpośrednio przez gminę na podstawie odrębnych ustaw,
b) z opłat lokalnych,
2) pełnienie funkcji pomocniczej dla Prezydenta w sprawach dotyczących ulg, umorzeń, odroczeń w sferze podatków i opłat należnych gminie w całości, a pobieranych przez urzędy skarbowe,
3) nadzorowanie realizacji dochodów z mienia gminnego, w tym z tytułu umów dzierżaw nieruchomości, wieczystego użytkowania, wynajmu lokali użytkowych, sprzedaży nieruchomości, dzierżaw majątku po byłych przedsiębiorstwach komunalnych,
4) analizowanie stanu należności podatkowych i podejmowanie stosownych działań w zakresie ich egzekucji,
5) kierowanie wniosków do sądów o wpis hipoteki przymusowej na nieruchomościach należących do dłużnika,
6) nadzorowanie i prowadzenie windykacji opłat innych niż podatkowe, pobieranych na podstawie odrębnych ustaw i dochodów z mienia gminnego,
7) prowadzenie postępowania egzekucyjnego w celu ściągania należności z tytułu podatków i opłat, dla których organ gminy jest właściwy do ich ustalania i pobierania zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a w tym m.in.: dokonywanie zabezpieczeń należności pieniężnych na majątku zobowiązanego na wniosek wierzyciela,
8) prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania, powszechności i prawidłowości opodatkowania zgodnie z przepisami prawa w podatkach i opłatach lokalnych,
9) prowadzenie księgowości podatkowej podatków i opłat lokalnych,
10) prowadzenie spraw związanych z windykacją dochodów Skarbu Państwa (umowy dzierżawy, wieczyste użytkowania gruntów, zarząd majątkiem), do których prowadzenia właściwy jest starosta,
11) współpraca z właściwymi urzędami i instytucjami, m.in. z RIO, Izbą Skarbową, NIK,
12) ustanawianie zastawu rejestrowego w celu zabezpieczenia wierzytelności gminy,
13) sporządzanie interpretacji indywidualnych [przepisów prawa podatkowego w zakresie podatków i opłat lokalnych,
14) prowadzenie postępowania podatkowego oraz wydawanie decyzji w sprawach ulg, umorzeń, zwolnień i odroczeń w zakresie podatków i opłat lokalnych na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa,
15) rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
16) wydawanie decyzji w sprawie wymiaru podatków i opłat lokalnych,
17) prowadzenie postępowania wyjaśniającego i wydawanie decyzji w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego,
18) wydawanie zezwoleń na wykreślenie z KW hipotek ustanowionych na wierzytelności Miasta Łomża i Skarbu Państwa przez Oddział Podatków,
19) wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach i opłatach lokalnych lub stwierdzających stan zaległości,
20) prowadzenie postępowania wyjaśniającego i wydawanie decyzji w sprawie nadpłaty bądź zwrotu opłaty skarbowej,
21) sporządzanie sprawozdań kwartalnych i rocznych z wykonania dochodów budżetu Miasta,
22) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej z tytułu podatków oraz sporządzanie sprawozdań o udzielonej bądź nieudzielonej pomocy publicznej,
23) sporządzanie sprawozdań o stanie zaległości przedsiębiorców w podatkach lub opłatach lokalnych,
24) wydawanie zaświadczeń podatnikom podatków i opłat oraz sporządzanie informacji z akt podatkowych, na żądanie organów uprawnionych, w zakresie przewidzianym przez ustawę Ordynacja podatkowa.
4. Wydział wykonuje także inne zadania zlecone doraźnie przez Prezydenta.