Na 7 posiedzeniu w dniu 25 czerwca 2007 r. Komisja realizowała następujący porządek obrad:
Ad. 1
Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 5/07 z dnia 23 maja 2007 roku, a następnie jednogłośnie – 5 głosami za przyjęła protokół nr 6/07 z dnia 28 maja 2007 roku.
Ad. 2
Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi i wnioski do informacji o stanie zagrożenia patologią w mieście (informacja w załączeniu).
Pan Piotr Klima - Naczelnik Wydziału Prewencji KMP przedstawił dane za 2007 rok dot. ilości interwencji domowych w sprawach przemocy w rodzinie, liczby sprawców przemocy domowej. Stwierdził, że za 5 miesięcy nieletni popełnili z art. 158, a więc udział w bójce – 4 przestępstwa, rozbój – 2, groźby karalne – 12, wymuszenia rozbójnicze – 2, kradzież rozbójnicza – 1, naruszenie nietykalności – 2, uszkodzenie ciała – 2, znieważenie – 2. Aż u 70 nieletnich stwierdzono stan nietrzeźwości w momencie zatrzymania. W 15 przypadkach osoby były umieszczane w izbie wytrzeźwień, a poza tym w przypadku ujawnienia osoby nieletniej informowana jest prokuratura, rodzice. Dodał, że osoby te wcale nie pochodzą z patologicznych rodzin, są to dzieci z normalnych rodzin. Ponadto piją coraz młodsze dzieci.
Pan Tomasz Wilk – Prokurator Rejonowy zabierając głos stwierdził, że poza działalnością karną zmierzającą do przedstawienia zarzutów i doprowadzenia do tego, aby sprawca stanął przed sądem i został skazany to również prokuratura prowadzi działalność poza karną jeśli chodzi o przestępstwa w rodzinie. W związku z tym, ze przyczyną znęcania się nad rodziną jest alkohol prokuratura podejmuje działania polegające na skierowaniu wniosku do sądu o poddanie leczeniu przeciwalkoholowemu sprawcy i takich wniosków skierowano 25 do końca maja br. Również 25 wniosków prokuratura skierowała do Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi. Badane są również niebieskie karty. Jeżeli interwencji jest kilka wówczas podejmowane są działania karne , natomiast pojedyncze przypadki prowadzą do podejmowania działań poza karnych. Dodał, że prokuratura jest informowana o każdym przypadku zatrzymania nieletniego w stanie nietrzeźwym. Prowadzone jest wówczas postępowanie karne sprawdzające, które kończy się aktem oskarżenia. Kierowane są również wnioski do Sądu Rodzinnego i Nieletnich, aby sąd sprawdził czy postępowanie nieletniego nie ma przejawów demoralizacji. Stwierdził, że młody człowiek o godzinie 24.00 w mieście pod wpływem alkoholu może stać się ofiarą przestępstwa albo on, na skutek wypitego alkoholu popełni jakieś przestępstwo. Działania prokuratury zmierzają do tego, aby przeciwdziałać takim sytuacjom.
Pan Maciej Borysewicz zabierając głos stwierdził, że pocieszające jest to, że stan zagrożenia patologią w mieście Łomża nie odbiega od średniej krajowej, a wręcz w niektórych sektorach jest niższy. Uważa, że mamy kompetentna policję, prokuraturę i straż miejską. Dziękując przedstawicielom tych instytucji dodał, że Komisja liczy na dalszą współpracę.
Pani Krystyna Michalczyk - Kondratowicz zgodziła się z wypowiedzią radnego Borysewicza, że mamy dobrą policję, że będziemy mieli dobrą straż miejską. Prawda jednak jest to, dodała, że nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Dlatego też uważa, że Komisja powinna przyjąć informacje do wiadomości, uważa za słuszne kierunki nakreślone w przedłożonym materiale, a jednocześnie wnioskować o:
-
kontynuowanie wspólnych działań funkcjonariuszy policji i straży miejskiej,
-
egzekwowanie przepisów zabraniających sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i reakcja na każdy sygnał dot. spożywania alkoholu w miejscach publicznych,
-
wspólne kontrole funkcjonariuszy policji i straży miejskiej punktów sprzedaży alkoholu, w których alkohol sprzedawany jest nieletnim za pośrednictwem osób dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem sklepu „Czarny kot”,
-
przyśpieszenie działań Urzędu Miejskiego przy wykonywaniu orzeczeń sądowych dot. umieszczania młodocianych w młodzieżowym ośrodku wychowawczym
-
kontynuowanie współpracy na odcinku przekazywania przez policję informacji prokuraturze w każdym przypadku ujawniania nieletniego w stanie nietrzeźwym,
-
zobowiązanie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do sygnalizowania policji i prokuratury wszystkich przejawów demoralizacji nieletnich.
Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wnioski zgłoszone przez radna Michalczyk – Kondratowicz. Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie wnioski przyjęła. Następnie Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację zgodnie z drukiem nr 128 wraz z przyjętymi wnioskami.
Ad. 3
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat funkcjonowania monitoringu oraz podjętych działaniach w zakresie jego rozbudowy (informacja w załączeniu).
Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR uzupełniając informację stwierdził, że od czasu przesłania informacji rozstrzygnęła się sprawa kamer m.in. jedna zostanie na stałe na stadionie, a druga na Pl. Kościuszki. W informacji nie wspomniano o kamerze, która została zlokalizowana na ul. Piłsudskiego. Ponadto zostanie ustalony z policją wykaz miejsc, gdzie należy umieścić kamery m.in. rejon skrzyżowania ul. Sikorskiego i al. Legionów, skrzyżowanie ul. Piłsudskiego z ul. Zawadzką.
Przewodnicząca Komisji poprosiła o wyjaśnienie jak wybierane są miejsca lokalizacji kamer.
Pan Piotr Klima KMP wyjaśnił, że monitoring spełnia w dużej mierze rolę prewencyjną, a także w niektórych przypadkach wykrywczą. Umieszczenie kamer w newralgicznych punktach miasta takich jak Stary Rynek, rejon dworca PKS, rejon szpitala, skrzyżowania, drogi wylotowe z miasta, głównych ciągów komunikacyjnych jest bardzo pomocne w działaniach policji.
Pan Janusz Rykabowski Komendant KMP dodał, że centrum dowodzenia monitoringu obsługiwane jest przez pracowników zatrudnianych przez Urząd Miejski i są to tylko dwie osoby i centrum pracuje na II zmiany, a chciałby, aby centrum pracowało w trybie III- zmianowym. Zatrudnienie jeszcze jednej osoby pozwoliłoby na uruchomienie III-zmianowego systemu pracy.
Pan Maciej Borysewicz zaproponował, aby Komisja wnioskowała do Prezydenta o zwiększenie środków na monitoring w przyszłym budżecie. Ponadto stwierdził, że dobrze by było gdyby Komisja mogła zapoznać się z wykazem miejsc, gdzie zlokalizowane są kamery.
Przewodnicząca Komisji podała pod głosowanie wniosek o zwiększenie liczby obsady etatowej w centrum monitoringu o 2 osoby w celu zapewnienia pracy na III zmiany, w sobotę i w niedzielę oraz o przeznaczenie większej ilości środków na monitoring w budżecie miasta przyszłego roku. Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie wnioski przyjęła. Następnie Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła informacje w sprawie funkcjonowania monitoringu wraz z przyjętymi wnioskami
Ad. 4
Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR przedstawił informację z realizacji uchwały w sprawie utrzymania czystości i porządku (informacja w załączeniu).
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku glosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację zgodnie z drukiem 139.
Ad. 5
Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi i wnioski do projektu uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku” .
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 131 A.
Ad. 6
Przewodnicząca Komisji przedstawiła pisma skierowane do Komisji bezpieczeństwa i Porządku:
-
pismo Komendanta Straży Miejskiej w sprawie uwag wniosków i opinii z posiedzenia Komisji i sesji Rady Miejskiej przekazanych do realizacji (pismo w załączeniu),
-
pismo Z-cy Prezydenta Miasta w sprawie realizacji wniosków i uwag Komisji z dokonanego przeglądu miasta w dniu 23 maja br. (pismo w załączeniu),
-
pismo dyrektora MPK w sprawie budowy wiaty na ul Przykoszarowej przy Kościele Bożego Ciała (w załączeniu).
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.