Na 25 posiedzeniu w dniu 28 października 2008 roku
Ad. 1
Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
Komisja nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 24/08 z dnia 19 września 2008 roku.
Ad. 2
Przewodnicząca Komisji poinformowała, że do Komisji wpłynęła informacja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o stanie bezpieczeństwa obiektów budowlanych na terenie miasta Łomża oraz przestrzeganiu przez inwestorów przepisów prawa budowlanego (druk nr 422 w załączeniu). Dodała, że niestety Pani Inspektor Nadzoru Budowlanego w związku z wyjazdem na naradę szkoleniową do Augustowa nie jest w stanie uczestniczyć w posiedzeniu Komisji.
Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz w związku z nieobecnością Pani Inspektor, postawiła wniosek o przesunięcie tego tematu na następne posiedzenie Komisji, a tym samym zdjęcie z porządku obrad jutrzejszej sesji tego punktu. Komisja ma pytania odnośnie wielu obiektów budowlanych, których stan zagraża bezpieczeństwu, idzie zima i Komisja nie wie co dalej w tych sprawach się dzieje. Komisja w tej sytuacji nie jest w stanie wypracować opinii na temat stanu bezpieczeństwa obiektów budowlanych. Ponadto nie można przyjąć informacji, która nam nic w zasadzie nie mówi.
Przewodnicząca Komisji poddała wniosek radnej Michalczyk – Kondratowicz pod głosowanie. Komisja 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek w sprawie zdjęcia z porządku obrad sesji pkt-19 (wniosek w załączeniu). Poinformowała, że temat zostanie omówiony na następnym posiedzeniu Komisji i ponownie trafi pod obrady sesji.
Ad. 3
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek w sprawie podatków lokalnych na 2009 rok (w załączeniu).
Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do propozycji odnośnie wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 430 A.
Komisja nie wniosła również uwag odnośnie propozycji stawek podatku od środków transportowych i w wyniku głosowania 5 głosowania – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 430 B.
Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek dot. wygospodarowania i zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie i umieszczenie na terenie miasta tablic informujących o obowiązku sprzątania po psach, a także na akcję edukacyjną w postaci ulotek, gazetek i przesłanie ich właścicielom psów celem przypomnienia o spoczywających na nich obowiązkach. W wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie Komisja powyższy wniosek przyjęła. Następnie poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wysokości opłat od posiadania psów na 2009 rok. Komisja w wyniku glosowania 5 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 430 C wraz z przyjętym wnioskiem.
Ad. 4
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok (w załączeniu).
Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że bardzo się cieszymy ze zwiększenia środków na patrole policji tym bardziej, że idą miesiące zimowe, wcześniej będzie zapadał zmrok. Poprosiła o uwagi do przedstawionego projektu uchwały.
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 429 A.
Ad. 5
Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR przedstawił projekt programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na lata 2008 – 2032 (w załączeniu).
Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.
Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz poprosiła o wyjaśnienie czy jest w chwili obecnej istnieje jakakolwiek możliwość skorzystania z pomocy, z dopłat. Koszty usuwania azbestu przez firmy specjalistyczne są dosyć wysokie.
Pan Andrzej Karwowski stwierdził, ze na dzień dzisiejszy można ubiegać się o kredyty preferencyjne z Banku Ochrony Środowiska. Innych możliwości na dzień dzisiejszy nie ma. Jeżeli takie możliwości się pojawią np. z UE, będziemy szukali rozwiązań, aby pośredniczyć w pozyskaniu środków finansowych.
Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, ze program nie wyszczególnia budynków wielorodzinnych budowanych z wielkiej płyty, które zawierają azbest. Jak ten problem zostanie rozwiązany. Ponadto zwróciła uwagę na rury azbestowe, które jeszcze w mieście funkcjonują.
Pan Andrzej Karwowski wyjaśnił, że spółdzielnie mieszkaniowe również mają obowiązek usunięcia azbestu i maja na to 24 lata. Usuwanie azbestu w blokach odbywa się w trakcie ocieplania i remontu budynków. Odnośnie rur azbestowych wyjaśnił, że w Łomży są niewielkie odcinki wodociągu z rur azbestowych głównie na osiedlu Dmowskiego. Warstwa żelaza, która osadziła się wewnątrz rur skutecznie chroni przed wypłukiwaniem włókien azbestowych. Azbest jest niebezpieczny w momencie pękania i wtedy jest problem, póki leży nie ma problemu.
Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz stwierdziła, że niedobrze, ze program operacyjny nie przewiduje żadnych dopłat. Szczególnie starsze osoby będą miały problem z usunięciem azbestu bez pomocy finansowej.
Innych uwag nie zgłoszono.
Przewodnicząca Komisji poddała projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu pod głosowanie. W wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 424 A.
Ad. 5
Nie zgłoszono.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.