Protokół nr 20/12 z dnia 18 kwietnia 2012 r.
Ad. 1 Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja nie wniosła uwag i wyniku głosowania 10 głosami - jednogłośnie, przyjęła protokół nr 19/12 z dnia 19 marca 2012 r.
Ad. 2 Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat wykonania budżetu miasta za 2011 rok w dziale merytorycznie podległym Komisji. Poprosił o uwagi i pytania odnośnie realizacji planu inwestycji w 2011 roku (sprawozdanie w załączeniu do protokołu). Radny Zbigniew Lipski zwracając się do Prezydenta Dobosza stwierdził, że budżet miasta 2011 roku zamknął ponad rok prezydentury i poprosił o odpowiedź na pytanie jak Pan Prezydent, odpowiedzialny za wykonanie inwestycji, ocenia wykonanie finansowe i rzeczowe tego budżetu. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że budżet nie do końca został wykonany w sensie zadaniowym, a środki finansowe w postaci wydatków niewygasłych przechodzą na rok 2012. Działania prowadzone w Wydziale Inwestycji nakierowane były na zakończenie bardzo ważnych inwestycji w roku ubiegłym i przygotowanie inwestycji na rok bieżący. Przyznał, że osiągnąłby większa satysfakcję gdyby było mniej kłopotów związanych z jakością niektórych elementów, ale wynikały one z różnych przesłanek. Inwestycje roku ubiegłego były inwestycjami w głównej mierze kończącymi pewne obiekty o charakterze infrastruktury społecznej, usprawnienia drogowe, które poprawiły jakość układu komunikacyjnego miasta, ale przede wszystkim wysiłek pierwszego roku kadencji skoncentrowany był na przygotowaniu pewnych zadań, porządku prawnego do realizacji zadań w roku 2012 i w latach następnych. Dzięki decyzji Rady przyjęty został program Budowy Ulic, przyjęto na 2012 rok 36 inwestycji. Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie czy została wyjaśniona i zakończona sprawa robót dodatkowy przy realizacji układu komunikacyjnego. Poprosił również o informację w sprawie budowy boiska bocznego przy stadionie miejskim. Radny Zbigniew Lipski porosił o wyjaśnienie odnośnie chodnika przy Al. Legionów. Dlaczego chodnik ten jest rozbierany i na jakim etapie przegapiono kwestię położenia rur doprowadzających gaz i dlaczego tego nie zrobiono na jesieni ubiegłego roku oraz czy ponowna realizacja chodnika nie pozbawi miasta egzekwowania jakości prac w ramach gwarancji. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że w kontaktach z PBK miasto starało się ustalić kategorie robót tj. roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne. Na zakończenie procesu inwestycji, na etapie rozliczeń, otrzymaliśmy z PBK dokumenty i nie możemy akceptować tego, co PBK wykonało w ramach robót dodatkowych, gdyż istnieje obawa naruszenia przepisów związanych z projektem unijnym i ryzyko kar finansowych. W związku z tym roszczeń na kwotę ok. 500 tys. zł miasto nie uznało. Z tego co wie, PBK złożyło fakturę opiewająca na kwotę 700 tys. zł, która zawierała elementy robót uzupełniających. Na dzień dzisiejszy nie zostały podjęte żadne kroki prawne i oczekujemy, że te kwestie zostaną wyjaśnione w drodze powództwa cywilnego. Nie kwestionujemy robót uzupełniających, ale nie godzimy się na taką interpretację i taki zakres robót dodatkowych, a ponadto chcemy się zabezpieczyć przed ewentualnymi skutkami prawnymi bez krytycznego uznania tych prac dodatkowych jako prac w ramach projektu. Odnośnie boiska bocznego wyjaśnił, że została podpisana umowa wykonawcy z podwykonawca, której miasto nie akceptowało i w związku z tym roszczenie zostało odrzucone w całości. Na dzień dzisiejszy nie podjęto żadnych kroków prawnych. Podwykonawcy, który nie otrzymał płatności od wykonawcy za wykonane roboty na rzecz głównego wykonawcy, przysługuje prawo skierowania sprawy do sądu. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do zapytania radnego Lipskiego wyjaśnił, że 2 lata przed rozpoczęciem robót na Al. Legionów gazownia otrzymała informację, że będą prowadzone roboty. Przed rozpoczęciem robót miasto ponownie zwróciło się do gazowni, bo już wiedzieliśmy o sprawie podłączenia piekarni. Gazownia zapewniała, że wykonana to na czas, ale w trakcie wykonywania robót przez PBK, w miesiącu sierpniu skończyli prace projektowe, ale w tym momencie wykonany był już znaczny zakres robót i rozbieranie tego, przerabianie uniemożliwiłoby zakończenie całego kontraktu w terminie przewidzianym umową. Były prowadzone rozmowy, gazownia otrzymała informację, że w 2012 roku będzie możliwość realizacji gazociągu pod warunkiem, że po pierwsze utrzymana zostanie gwarancja na roboty wykonane przez PBK i po drugie uzyskanie zgody Urzędu Marszałkowskiego. Jest potwierdzenie utrzymania gwarancji na roboty spisane w protokole i jest również zgoda Urzędu Marszałkowskiego. Wykonawca tych robót jest również PBK. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta dodał , że inwestowanie w mieście byłoby dużo prostsze gdyby miasto miało jakikolwiek wpływ na działalność zakładu energetycznego i gazowni. Są to podmioty absolutnie niezależne. Innych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję, a następnie poddał pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2011 rok. Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie z realizacji budżetu miasta za 2011 rok w dziale merytorycznie podległym Komisji zawarte w druku nr 289.
Ad. 3 Jerzy Bittner – Naczelnik WGN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości stanowiącej własność Miasta Łomży, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej (w załączeniu). Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Komisja w wyniku głosowania 10 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 298.
Ad. 4 Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wprowadzając do tematu stwierdził, że problem remontów ulic i chodników jest sprawa bardzo istotną. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej w prezentowanym materiale zawarł jak wygląda stan nawierzchni ulic i chodników oraz jakie są potrzeby. Dane ilościowe pokazują, że mamy do czynienia z trudnym problemem z uwagi na ograniczone środki finansowe. Chcemy jednak tym problemem się zająć i dlatego występujemy z wnioskiem o zajęcie stanowiska w sprawie kryteriów, którymi można będzie się posługiwać przy kwalifikowaniu ważności określonych zadań z punktu widzenia szeroko rozumianych interesów miasta. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił kryteria kwalifikowania zadań do realizacji w zakresie kompleksowego remontu oraz kryteria w zakresie remontu i budowy chodników (w załączeniu do protokołu). Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie określeń „zadawalający”, „dopuszczalny”. Uważa również odnośnie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, że tamtędy przechodzi codziennie setki, tysiące ludzi i powinno być więcej punktów. Poprosił o przyjrzenie się i podjęcie decyzji o rozważenie wykonania chodnika przy ul. Rycerskiej 6. Jego zdaniem realizacja tego chodnika powinna znaleźć się w przedstawionym wykazie. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśniła, że oceniała to osoba, która posiada odpowiednie uprawnienia wg przepisów prawa budowlanego. Ocena ta powstała na podstawie przeglądów w okresie 2 lat i kryteriów określonych przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do uwagi radnego Wojtkowskiego odnośnie zwiększenia punktacji przy kwalifikowaniu zadań do remontów znajdujących się na terenach zabudowy wielorodzinnej poprosił o zgłaszanie propozycji. Uważa, że wniosek radnego jest zasadny, ponieważ po to został przedstawiony materiał pod dyskusję, ale na dzisiejszym posiedzeniu chciałby, aby w dniu dzisiejszym Komisja skupiła się nad kryteriami systemowymi dotyczącymi całego miasta, a w następnej kolejności przedmiotem dyskusji będą problemy bieżące i tymi odcinkami, które zdaniem radnych powinny znaleźć się w programie do realizacji oczywiście w ramach możliwości finansowych. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że chodnik na Rycerskiej 6 zostanie dopisany. Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że przedstawiony projekt jest to bardzo dobry materiał, który daje jasność w jakiej kolejności będą prowadzone remonty. Odnosząc się do kryteriów stwierdziła, że jej zdaniem należy ujednolicić kryteria. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że w piśmie przewodnim do projektu programu jest informacja, ze program uwzględnia odcinki ulic i chodników, których stan jest niezadawalający lub krytyczny. Spośród ulic w stanie niezadawalającym i krytycznym pilniejszego remontu wymagają te w stanie krytycznym. Stąd proponuje się punktacje stanu krytycznego dając preferencje tym w najgorszym stanie. Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że kiedyś była przyznawana wykładnia do remontu chodników, że chodnik musiał być użytkowany przez co najmniej 20-30 lat, a tego nie ma w proponowanym materiale. Zdarzają się sytuacje, że chodnik jest nowy, a już będzie remontowany. Uważa, że chodniki stare powinny mieć „prekursorstwo” w naprawie. Odnosząc się do ulic zakwalifikowanych do remontu zwróciła uwagę na ul. Stacha Konwy. Zakwalifikowana jest cała ulica, ale brak jest chodnika, który jest w stanie tragicznym i uważa, że chodnik powinien być ujęty w programie. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do wypowiedzi radnej Olbryś stwierdził, że nie ma żadnej dokumentacji, która pozwoliłaby stwierdzić, że chodnik ma 30 lat, nie jest w stanie tego wykonać. Odnośnie ul. Stacha Konwy wyjaśnił, że ulica została zakwalifikowana do remontu w całości . W następnej tabeli – stan nawierzchni, w nagłówku wyszczególniona jest jezdnia i chodniki. Powtarzanie tego mija się z celem. Radny Zbigniew Lipski zwrócił uwagę na koszt remontu ul. por. Łagody i ul. Łącznej, przy czym koszt remontu ul. por. Łagody jest dwukrotnie wyższy od kosztu remontu ul. Łącznej. Czy to nie powinno być odwrotnie. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że ul. Łagody na odcinku od ul. Kazańskiej do końca zabudowy został wykonany kiedyś. Podbudowa tej ulicy z resztek betonu, który zostawał z betonowania fundamentów bloków i przykryte płytami zbrojonymi, a na to został wylany asfalt. Ulica łamie się i wg dzisiejszych kanonów należy to rozebrać i wykonać porządnie od nowa. Ul. Łączna są to zupełnie inne parametry, inne obciążenia i prawdopodobnie zostanie tam wykonana trylinka albo polbruk. Radny Ireneusz Cieślik odnosząc się do wypowiedzi radnej Olbryś stwierdził, że nie jest prawdą, że nie można określić wieku chodnika, ponieważ chodniki ułożone z płyt 50 x 50 to są chodniki robione dawno i takie chodniki są na osiedlach domków jednorodzinnych i chodniki te nigdy nie będą miały możliwości wymiany przy zastosowaniu zaproponowanych kryteriów. Jako przykład podał chodnik przy ul. Wojska Polskiego. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że dyskutujemy na temat kryteriów systemowych i jest to bardzo trudny temat. Ul. Wojska Polskiego była przeznaczona do kompleksowego remontu i w związku z tym fragmenty chodników były odsuwane i nie remontowane. W chwili obecnej kwalifikujemy części fragmentów Wojska Polskiego do remontu m.in. ujęty został fragment chodnika przy Pl. Kościuszki. Odnośnie chodników na osiedlach domków jednorodzinnych stwierdził, że dobrym rozwiązaniem byłaby realizacja chodników w ramach inicjatyw lokalnych. Przewodniczący Komisji stwierdził, że dokonał objazdu większej części ulic zakwalifikowanych do remontu. Uważa, że program został przygotowany obiektywnie, jest pełen podziwu dla jego autorów i w chwili obecnej potrzebne są tylko środki finansowe. Radna Elżbieta Rabczyńska, w imieniu mieszkańców, zgłosiła ujęcie w programie remontu ul. Zamiejskiej. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że nie jest planowany remont ul. Zamiejskiej. Ulica ta na odcinku 130 m została uwzględniona do realizacji w Programie Budowy Ulic na 2013 rok. Jest już projekt techniczny. Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że wg niego kryteria są dobrze dobrane. Zaproponował jednak, aby zwiększyć ilość pkt z 6 do 8 w poz. 2 c przy intensywnej zabudowie jednorodzinnej. Natomiast w poz. 5 - funkcja chodnika zaproponował dodanie zapisu „chodnik położony w ważnym ciągu pieszym – 6 pkt”. Nie wszystkie ważne ciągi piesze prowadzą do obiektów użyteczności publicznej. Poprosił o rozważenie jego propozycji. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że zapis dot. chodnika położonego w ważnym ciągu pieszym jest zasadny. Zaproponował przyznanie 4 punktów. Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Poddał pod głosowanie zaproponowane kryteria do opracowania Programu Remontów Ulic na lata 2013 – 1017 z poprawką w poz. 5, zgłoszoną przez radnego Janusz Mieczkowskiego. Komisja w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie założenia do Programu Remontu Ulic zawarte w druku nr 287.
Ad. 5 Przewodniczący Komisji przedstawił pismo – list otwarty do Prezydenta Miasta Pana Marka Makieły, skierowane do Komisji do wiadomości (w załączeniu). Zainteresowanych poinformował, że pismo znajduje się do wglądu w Biurze Rady. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.