Protokół nr 10/12 z dnia 12 marca 2012 r.
Ad. 1 Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie przyjęli protokół nr 9/12 z dnia 24 stycznia 2011 roku.
Ad. 2 Przewodnicząca Komisji poinformowała, że do radnych wpłynął bardzo dobry szczegółowy materiał zarówno z Komendy Miejskiej Policji, Państwowej Straży Pożarnej jak również Straży Miejskiej (w załączeniu do protokołu). W związku z powyższym zaproponowała, aby członkowie Komisji kierowali pytania do komendantów poszczególnych jednostek, w pierwszej kolejności do Miejskiego Komendanta Policji. Następnie przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zygmunt Matys – Przewodniczący RO nr 11 odnosząc się do analizy stanu bezpieczeństwa na terenie działania KMP w Łomży poprosił o kilka słów wyjaśnienia dotyczących ponadnormatywnych patroli pieszych, współpracy ze Strażą Miejską. Poprosił również o odpowiedź na pytanie czy policja winna interesować się sprawami związanymi z porządkiem w mieście, czy powinna wyręczyć policję straż miejska oraz informacje na temat 6-u zabójstw w Łomży w 2011 roku. Andrzej Ryński – Miejski Komendant Policji wyjaśnił, że w 2011 roku udało się wynegocjować z władzami miasta, że ponadnormatywne patrole są to zarówno patrole ruchu drogowego, operacyjne jak również prewencyjne. W patrolach biorą udział policjanci w czasie wolnym i mają możliwość dorobienia. W sytuacji kiedy Komenda Miejska Policji straciła 18 etatów, do tego dochodzą szkoły, choroby długotrwałe, działają służby ponadnormatywne i uważa, że jest to dobra taktyka. Dzięki życzliwości władz miejskich Komenda Policja otrzymuje środki na ten cel z budżetu miasta. Dodał, że w tym roku również zaplanowane są środki finansowe na ponadnormatywne patrole. Odnosząc się do współpracy KMP z SM w Łomży wyjaśnił, że w analizie ujęte zostały działania. Generalnie współpraca opiera się na wspólnych służbach dzielnicowych. Podział obowiązków, wynikających z ustaw, jest jasny. Funkcjonariusze policji również mają obowiązek reagować na wykroczenia. Dodał, że sprawy porządkowe policja stara się przekazywać straży miejskiej. Policja nie ma czasu na działania czysto porządkowe i obarcza tą działalnością również dzielnicowych, którzy nie prowadzą żadnych postępowań, są z tego zwolnieni, a odpowiadają tylko za stronę administracyjną. Poinformował następnie, że było 7 zabójstw, a dokładniej 5 zabójstw i 2 pobicia ze skutkiem śmiertelnym. Wszyscy sprawcy zostali zatrzymani. Przewodnicząca Komisji odnosząc się do informacji medialnych dotyczących kolejnych osób zatrzymanych w związku z narkotykami poprosiła o wyjaśnienie czy w mieście wzrasta liczba osób zajmująca się handlem narkotykami, czy wzrosła liczba wykrycia tych osób. Andrzej Ryński – Miejski Komendant Policji poinformował, że utworzono wydział do walki z narkotykami, przestępczością przeciwko zdrowi i życiu. Z uwagi na to, że w roku ubiegłym było 5 zabójstw i 2 pobicia ze skutkiem śmiertelnym wydział ten, w liczbie 11 funkcjonariuszy, zajmował się rozbojami oraz przestępczością przeciwko zdrowiu i życiu. W tym roku będzie działał zespół do walki z narkotykami, zespół do walki z przestępczością nieletnich, natomiast przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu wrzucone zostają do wydziału kryminalnego. Efekty służb śledztw narkotykowych z całą pewnością będą wyższe. Ustawa ukierunkowana jest bardziej na ściganie dilerów a nie posiadaczy narkotyków. Łomża w roku bieżącym uzyskała II wynik w kraju, ponad 5 kg amfetaminy i jego zdaniem to nie jest koniec. To nie jest tak, że Łomża jest zdominowana przez narkomanów czy narkotyki. Jest to miasto na szlaku, a poza tym zjawisko, plaga, które występuje w całym kraju. Są dwa towary, które ze sobą rywalizują – papierosy bez znaku akcyzy i narkotyki. Dodał, że nie obserwujemy tego zjawiska pod szkołami. Nie ma też sygnałów o dilerce w szkołach. Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że w Komendzie Miejskiej Policji są wakaty, komenda finansowo nie stoi zbyt mocno i w związku z tym zwróciła się z zapytaniem jak Miejski Komendant Policji planuje sobie z tym poradzić. Andrzej Ryński – Miejski Komendant Policji wyjaśnił, że w roku bieżącym zabrane zostaną 4 etaty oficerskie. W maju mają dojść jakieś uzupełnienia i trzeba będzie sobie radzić. W Zambrowie utworzona zostanie strefa kibica i w związku z tym dwa plutony zostaną skierowane do Zambrowa. Kontynuując Przewodnicząca Komisji stwierdziła, ze w tym punkcie chciałaby poruszyć problem utworzenia izby wytrzeźwień w mieście . Przedstawiła odpowiedź Prezydenta Miasta na wniosek Komisji w tej sprawie (w załączeniu do protokołu). Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że z przedstawionego pisma wynika, że organ samorządu terytorialnego ma obowiązek tworzenia izby wytrzeźwień. Druga kwestia, która również wynika z tego pisma to fakt, że w budżecie miasta nie ma środków finansowych na ten cel. Andrzej Ryński – Miejski Komendant Policji stwierdził, że pozwoli sobie wesprzeć Pana Prezydenta. Obowiązek spoczywa na samorząd, ale poprosił o wzięcie pod uwagę trzech aspektów. Po pierwsze do wytrzeźwienia będą osadzane nie tylko osoby z terenu Łomży, również spoza miasta, a koszty poniesie miasto. Po drugie nigdy nie będzie to instytucja dochodowa, zawsze będzie miała straty i po trzecie liczba pacjentów rośnie. W izbie może znaleźć się profesor zwyczajny, nadzwyczajny i osoba pijąca na co dzień. Policja nie jest instytucją do tego przygotowaną, nie ma ratowników medycznych czy lekarzy. Posiada tylko pomieszczenie dla osób zatrzymanych. Osoby pijane wożone są do Zambrowa, do Kolna. Osoba zatrzymana nie musi być poddana badaniu lekarskiemu, natomiast osoba nietrzeźwa musi być bezwzględnie poddana takiemu badaniu. Od jednego pacjenta policja płaci szpitalowi 56 zł za badanie. Z jednej strony przepis prawa nie pozwala samorządowi przekazywać środków finansowych policji na ten cel, a z drugiej strony nakłada się obowiązek na samorząd aby utworzył izbę wytrzeźwień, nie podając źródła finansowania takiej instytucji. Podkreślił, że jest całym sercem za izbą wytrzeźwień. Musimy cos wybrać albo jesteśmy krajem członkowskim UE, jesteśmy w XXI i twórzmy instytucje. Izba wytrzeźwień jest dużym wyzwaniem, nad którym trzeba się pochylić. Dodał, że jest przeciwnikiem, aby osoby nietrzeźwe lokować w szpitalach, a z drugiej strony należy wziąć pod uwagę sytuację policji. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że jest to kolejny przykład na to, że na samorządy zrzucane są zadania, za którymi nie idzie ich finansowanie. Możemy zrealizować to zadanie kosztem innych ważnych społecznie zadań i okaże się, że nie będzie pieniędzy na inne cele. Przewodnicząca Komisji przypomniała, że Komisja wystąpiła z wnioskiem o przeznaczenie 20 tys. zł na potrzeby policji. Rada Miejska podjęła decyzję o wystąpieniu ze Związku Miast Polskich oraz ze Stowarzyszenia Zdrowych Miast Polskich. W budżecie miasta były zaplanowane środki na opłacenie składek członkowskich oraz udział przedstawicieli miasta w szkoleniach, zjazdach. Uważa, że te środki należy uruchomić i przekazać komendzie policji. Radny Maciej Głaz postawił wniosek o przeznaczenie 20 tys. zł na działania prewencyjne Komendy Miejskiej Policji w Łomży z uzasadnieniem przedstawionym przez Przewodniczącą Komisji. Członkowie Komisji w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy wniosek. Następnie Andrzej Ryński – Miejski Komendant Policji odpowiadając na zapytanie Zygmunta Matysa – Przewodniczącego RO nr 11 dotyczące odciążenia funkcjonariuszy Straży Miejskiej w zakresie kontroli prędkości i wykorzystania fotoradaru, stwierdził, że zmieniły się przepisy i fotorad na stanie mogą mieć tylko straże bądź inspekcja transportu drogowego. Wpływy z fororadaru trafiają do kasy Miasta. Zwrócił uwagę, że poprawia się infrastruktura dróg Łomży, lepiej się jeździ. Na terenie działania KMP mamy wzrost kolizji, wzrost osób rannych w wypadkach drogowych, na razie nie ma wzrostu ilości osób zabitych w wypadkach drogowych. Rozumie intencję Pana Matysa, ale cieszy się, że działania Straży Miejskiej spowalniają ruch, zwłaszcza na tych ciągach gdzie jest dużo kolizji. Fotoradar spełnia swoją funkcję i kierowcy jeżdżą wolniej. Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej stwierdził, że miasto zainwestowało pieniądze, kontrola NIK była i nikt nie zarzucił, że Straż Miejska narusza w tym zakresie prawo albo, że naruszyliśmy jakiekolwiek normy. Radny Konrad Haponik przedstawił wpływy z fotoradu w latach 2009 – 2011 i poprosił o wyjaśnienie dlaczego w roku 2011 roku fotoradar tak rzadko był wykorzystywany, a wpływy w porównaniu z poprzednimi latami mniejsze. Jako zmotoryzowany użytkownik dróg stwierdził, że w poprzednich latach czuł się zdecydowanie bezpieczniej niż w roku 2011, kiedy fotoradar był wykorzystywany rzadziej. Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejski wyjaśnił, że fotoradar przez 8 miesięcy był wyłączony w związku z przepisami, które były normowane. Fotorad nie pracował od stycznia i dopiero w okolicach października został uruchomiony. Przewodnicząca Komisji poprosiła o odpowiedź na pytanie czy na rondzie Solidarności jest zainstalowana kamera. Wyjaśniła, że w tym miejscu szczególnie młodzi kierowcy jeżdżą nieprzepisowo, wymuszając np. zmianę pasa. Zgodziła się z wypowiedzią radnego Haponika, że obecność fotoradu spowalnia ruch i jazda jest bezpieczniejsza. Andrzej Ryński – Miejski Komendant Policji stwierdził, że cwaniactwo na drogach jest często przyczyną kolizji i wypadków. Dodał, że jutro wspólnie z Naczelnikiem Ruchu Drogowego zainteresują się problemem poruszonym przez Przewodniczącą Komisji. Następnie Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi i pytania do informacji KM PSP w Łomży o stanie bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2011 rok. Poprosiła o wyjaśnienie sprawę dot. kontroli przedszkoli w zakresie p.poż. Jan Chludziński – Z-ca Komendanta Miejskiego PSP wyjaśnił, że nie zmienił się sposób podejścia do tych kontroli. W chwili obecnej, w wyniku czynności kontrolno-rozpoznawczych w przedszkolach, w czterech rozpoczęły się prace pod tym kątem doprowadzenia budynków do obowiązujących przepisów. Przepisy mówią jasno, że generalnie klatki schodowe i drzwi muszą być obudowane ścianami o odpowiedniej odporności plus posiadać klapy dymowe lub inne wyciągi dymu. Dodał, że PSP nie stara się prowadzić polityki represyjnej, ale stara się swoimi działaniami kontrolnymi doprowadzać obiekty do właściwego poziomu bezpieczeństwa. Stwierdził, że szkoły również zostały poddane akcją kontrolną i generalnie nie ma żadnych zastrzeżeń poza sprawami eksploatacyjnymi, instalacjami elektrycznymi, które w wyniku użytkowania niszczeją. Jeżeli są jakieś zastrzeżenia w wyniku przeprowadzonej kontroli, na bieżąco, w miarę posiadanych środków dyrektor szkoły stara się doprowadzić obiekt do należytego stanu. Zygmunt Matys – Przewodniczący RO nr 11 zwrócił się z prośbą o dokonanie kontroli targowiska miejskiego w zakresie bezpieczeństwa p.poż. Stwierdził, że obecna sytuacja na targowisku miejskim zagraża życiu i zdrowiu kupujących i sprzedających. Jan Chludziński – Z-ca Komendanta Miejskiego PSP stwierdził, że sprawa targowiska jest bardzo dobrze znana Straży Pożarnej. Najbardziej zagrożony jest teren, który jest przy torach. Kontrole są prowadzone. Zwracając się do Prezydenta Miasta stwierdził, że zostały skontrolowane budynki komunalne. Są takie budynki, gdzie jest ogrzewanie piecowe, ale budynki te nie posiadają przewodów kominowych. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że alternatywa w takiej sytuacji jest natychmiastowe przeniesienie kilku rodzin do mieszkań zastępczych na co miasta nie stać. Dodał, że na pewno znajdą rozwiązanie tego problemu. Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat sprawozdania z działalności Straży Miejskiej Łomży. Odnosząc się do problemu zanieczyszczania miasta przez psy uważa, że powinny być ustawione pojemniki na psie odchody. Poinformowała, że pierwsze takie pojemniki zostaną ustawione na terenie SM Perspektywa w najbliższych dniach. Radny Konrad Haponik stwierdził, że problem psów jest to kwestia pokoleniowa, kwestia edukacyjna i zmiany mentalności ludzi i trzeba dużo czasu poświęcić, aby to zmienić. Dodał, że należy pamiętać o tym, że psie odchody to nie tylko kwestia wizualna, ale również zagrożenie zdrowia dzieci, które za chwilę wyjdą na place zabaw, trawniki. Nie jest więc to taka błaha sprawa. Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejski stwierdził, że jest zwolennikiem systematyczności w działaniu jeżeli coś chce się osiągnąć. Jeśli chodzi o psy, Straż Miejska będzie robiła swoje, przypominała właścicielom psów o ich obowiązkach. Podobnie wygląda sprawa z wiosennymi porządkami posesji. Zdarza się, że posesja ma 3-4 właścicieli. Czasami trudno jest ustalić właścicieli, czasami trudno dotrzeć do nich albo spychają oni jeden na drugiego obowiązek sprzątania posesji. Zygmunt Matys – Przewodniczący RO nr 11 przytoczył § 4 uchwały Rady Miejskiej z 2010 roku dotyczący obowiązku utrzymania porządku i czystości w rejonie nieruchomości. Zwrócił się z prośbą do Komendanta Straży Miejskiej o podjęcie działań w kierunku porządku i ładu w rejonie marketów, dużych sklepów i to nie tylko z przodu sklepu, ale również z tyłu i wkoło sklepów, a także w rejonie ulic: Mickiewicza i Pana Tadeusza. Dodał, że przy Al. Legionów 87 znajduje się spalony budynek, Al. Legionów 77 – pustostan. Przewodnicząca Komisji zamknęła dyskusję. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie dokonała pozytywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście za rok 2011 i przyjęła przedłożone sprawozdania zgodnie z drukami nr 270, 270/1, 270/2.
Ad. 3 Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat stanu bezpieczeństwa na drogach w granicach Łomży (informacja w załączeniu). Radny Konrad Haponik odnosząc się do przedstawionej informacji stwierdził, że z tego materiału wynika, że jeśli chodzi o skrzyżowania w naszym mieście, najbardziej niebezpiecznym w chwili obecnej jest skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego i Sikorskiego. W związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie, czy są planowane działania w kierunku modernizacji tego skrzyżowania. Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że wykonywany projekt przebudowy ul. Wojska Polskiego w ciągu drogi 6. Projekt ten obejmuje wszystkie skrzyżowania. Pojawiają się nowe sygnalizacje, problemem jest tylko koszt przebudowy tego odcinka w kwocie 82 mln. zł. Miasto nie jest w stanie ponieść takiego kosztu w ramach swojego budżetu. Jedyna możliwość to wsparcie programów operacyjnych UE, nie ma jednak żadnego programu operacyjnego, z którego można by było starać się o dofinansowanie modernizacji tej drogi. Trzeba będzie szukać innych możliwości finansowania. Zwrócił uwagę, że od 2 lat na żadnym skrzyżowaniu nie wydarzyło się więcej niż 2 wypadki. Najbardziej niebezpieczne ciągi drogowe to Al. Legionów, Piłsudskiego, Sikorskiego, Wojska Polskiego, gdzie doszło do 8 wypadków. Przedstawił następnie dane zawarte w informacji o stanie bezpieczeństwa na drogach w mieście dotyczące wypadków i kolizji. Innych uwag nie zgłoszono. Przewodnicząca Komisji zamknęła dyskusję i poddała pod głosowanie przedłożona informację. Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła informację zgodnie z drukiem nr 266.
Ad.4 Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Łomża” (w załączeniu). Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusją. Przedstawiła pismo Komendanta Miejskiego Policji w sprawie uregulowania kwestii całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt na terenie miasta (w załączeniu). Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedłożony projekt uchwały wynika z wymogów ustawy o ochronie zwierząt. Jesteśmy jedną z niewielu gmin, gdzie te zapisy były do tej pory realizowane. Odnośnie opieki nad zwierzętami poszkodowanymi w wyniku wypadków przez 24 godziny na dobę, zwierzę trafiało do lecznicy weterynaryjnej i miasto ponosiło koszty. W projekcie uchwały nie ma wskazania konkretnej lecznicy. Lecznica jednak zostanie wyznaczona w trybie konkurencji i będzie musiała podjąć interwencję. Do tej pory miasto płaciło za interwencję, a po podjęciu uchwały będzie płaciło za gotowość. Ustalone też gospodarstwo rolne. Innych uwag nie zgłoszono. Przewodnicząca zamknęła dyskusje i poddała pod głosowanie projekt uchwały – druk nr 278 A, który w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie, Komisja zaopiniowała pozytywnie.
Ad. 5 Przewodnicząca Komisja przedstawiła pisma skierowane do Komisji:1/ odpowiedź Z-cy Prezydenta Miasta na wniosek Komisji w sprawie remontu ul. Śniadeckiego (w załączeniu). Radny Mariusz Chrzanowski przypomniał, że Pan Prezydent Czerniawski na jednym z posiedzeń Komisji Finansów składał obietnicę, ze ulicę uda się zrealizować i że ulica ta będzie priorytetem. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że w momencie składania deklaracji przez Pana Prezydenta nie było mowy o tym, że konieczna będzie korekta naszych wydatków bieżących z uwagi na wskaźniki. Drugim elementem była kwestia możliwości pozyskania środków finansowych zewnętrznych. Takie nadzieje się pojawiają, ale jest jeszcze za wcześnie na konkretne deklaracje. Na pewno ul. Śniadeckiego, Przykoszarowa i wiele innych ulic wymaga działań, które uzależnione są jednak od możliwości finansowych miasta. 2/ pismo MPK ZB w Łomży w sprawie lokalizacji wiat przystankowych oraz wymiany istniejących na nowe (w załączeniu). Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie propozycje MPK ZB w Łomży. Radny Maciej Głaz poinformował, że do Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego wpłynęło pismo Federacji Gościnna Starówka zawierające postulaty odnośnie rewitalizacji Starówki. Uważa, że dobrze będzie jeśli te postulaty zostaną poparte przez poszczególne Komisje. Dlatego też postawił wniosek o wprowadzenie w obrębie Starówki ruchu jednokierunkowego z sugestią parkowania pod katem oraz zapewnieniem na ul. Dwornej kierunku jazdy od Al. Legionów do ul. Giełczyńskiej. Jego zdaniem postulat ten jest zasadny. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że postulaty Gościnnej Starówki są w chwili obecnej analizowane i będą omawiane w trakcie spotkania z przedstawicielami Federacji oraz innych organizacji. Zaproszenie będzie adresowane do wszystkich radnych i do osób zainteresowanych rozwojem Starówki i turystyki w mieście. Zaproponował, aby dopiero po tym spotkaniu wnioskować o kwestię zmiany organizacji ruchu czy kwestie innych postulatów. Radny Maciej Głaz stwierdził, że złożony przez Komisję wniosek nie zobowiązuje Pana Prezydenta do jego realizacji. Na prośbę Federacji Gościnna Starówka postawił taki wniosek i prosi Komisję o poparcie tego wniosku. Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek. Zygmunt Matys – Przewodniczący RO nr 11 zwrócił się z prośbą do Komendanta Straży Miejskiej o sprawdzenie i wyegzekwowanie parkowania samochodów na osiedlu, do Komendanta Miejskiego Policji o zwrócenie uwagi na pojawiające się grafiti na elewacjach budynków, do Przewodniczącej Komisji o wyjaśnienie wniosku Komisji złożonego w sprawie podjęcia działań mających na celu walkę ze szkodnikami kasztanowców i wniosku dot. wybudowania pomieszczeń socjalno-sanitarnych przy kompleksie sportowo-rekreacyjnym il. Konstytucji 3 Maja, gdzie nic tam nie wybudowano. Sygnalizacyjnie poruszył kwestie łamania drzew w parki JP II. Andrzej Ryński – Miejski Komendant Policji odnosząc się do kwestii grafiti stwierdził, że jest to w zainteresowaniu policji, traktowane jako uszkodzenie mienia i podlega ściganiu. Przewodnicząca Komisji wyjaśniła, że Pan Przewodniczący RO nr 11 odniósł się do sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2010 rok. Komisja nie realizuje składanych przez siebie wniosków. Wnioski kierowane są do Prezydenta Miasta i realizowane w miarę możliwości finansowych. Dodała, że zgodnie z regulaminem Rady Miejskiej sprawozdania Komisji przyjmuje Rada Miejska.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.