1. załatwienia sprawy przy pomocy osoby przybranej
Nowym prawnym rozwiązaniem wprowadzonym przez ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się jest możliwość reprezentowania osoby słabo słyszącej lub głuchej, zwanej osobą uprawnioną, przez osobę przybraną. Osobą przybraną może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną. Zadaniem osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu spraw w organach administracji publicznej. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM (polski język migowy), SJM (system językowomigowy) ani SKOGN (sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych). Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać wyłącznie w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej.
2. kontaktu z Urzędem za pośrednictwem narzędzi współczesnej komunikacji, w szczególności poprzez:
3. skorzystania z usług tłumacza języka migowego albo przeszkolonego pracownika
Osoba uprawniona, która będzie chciała załatwić sprawę w Urzędzie Miejskim w Łomży może skorzystać na wniosek z pomocy tłumacza języka migowego.
Osoba uprawniona powinna zgłosić chęć skorzystania z usług tłumacza co najmniej na 3 dni robocze przed zdarzeniem z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Chęć skorzystania z usługi należy zgłosić w formie:
Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 Nr 171, poz. 1016).
4. skorzystania z tłumacza języka migowego on-line
Każda osoba niesłysząca lub niedosłysząca może skorzystać przy załatwianiu spraw urzędowych z Tłumacza Migam on-line https://tlumacz.migam.org/miasto_lomza.
Tłumacz Migam on-line zapewnia możliwość swobodnego komunikowania się z osobami niesłyszącymi lub niedosłyszącymi. W ten sposób następuje bezpośredni kontakt on-line z tłumaczem języka migowego, który w czasie rzeczywistym, odczytując "miganie" klienta zarejestrowane przez kamerę, przekazuje telefonicznie sprawę klienta pracownikowi.