– Po raz pierwszy oddajemy w ręce mieszkańców rekordową kwotę 2,9 miliona złotych. Zachęcam wszystkich do udziału w głosowaniu, gdyż każdy głos naprawdę ma znaczenie. Dotychczas mieszkańcy wybrali 192 zadania do realizacji, na które Miasto przeznaczyło łącznie we wszystkich edycjach 21.500.300 zł – podkreślił prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski podczas konferencji prasowej, w trakcie której do urny wrzucił wypełnioną kartę ze swoimi głosami.
Na realizację zadań w 2026 roku zaplanowano 1.250.000 zł na projekty ogólnomiejskie, w tym 110.000 zł na zadania inwestycyjne oraz po 1.100.000 zł na każde z osiedli, co umożliwia mieszkańcom wybór pomysłów najbliższych ich codziennym potrzebom.
- W kategorii zadań ogólnomiejskich mamy 17 propozycji, a w kategorii zadań osiedlowych 24 pomysły. To różnorodne projekty, które odpowiadają na potrzeby mieszkańców, od inwestycji infrastrukturalnych, przez inicjatywy kulturalne i sportowe, aż po działania integracyjne – przekazał zastępca prezydenta Andrzej Stypułkowski, jednocześnie przewodniczący Rady BO.
Do udziału w głosowaniu mieszkańców Łomży zachęcała również poseł Bogumiła Olbryś.
Tegoroczna kampania realizowana jest we współpracy z Mastercard oraz IT Card. Jej celem jest nie tylko zwiększenie frekwencji, ale także budowanie świadomości, że każdy głos ma znaczenie. - Wykorzystywane są działania zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i w kanałach digital. W bankomatach Planet Cash i co-brand ING/mBank w Łomży pojawią się ekrany zachęcające do udziału w głosowaniu na budżet obywatelski wraz z kodem QR, dzięki którym mieszkańcy szybko i wygodnie przejdą na stronę głosowania – poinformował Maciej Pezowicz z firmy IT Card dodając, że kampania ma na celu aktywizację mieszkańców, aby jak najwięcej osób włączyło się w decydowanie o kierunkach rozwoju miasta.
Warto dodać, że wspólna kampania IT Card, Mastercard oraz McCann Poland dotycząca Budżetu Obywatelskiego Miasta Łomża została nagrodzona dwoma Srebrnymi Lwami na tegorocznym festiwalu Cannes Lions International Festival of Creativity 2025 w kategoriach: Direct – Large Scale Media oraz Brand Experience & Activation – Digital Installations. Wśród 26.900 zgłoszeń z całego świata, tylko 10% kampanii trafiło na shortlisty, a zaledwie 2% otrzymało statuetkę Lwa.
Głosowanie trwa od 17 września do 3 października 2025 r. Każdy mieszkaniec może oddać po jednym głosie w kategorii ogólnomiejskiej i osiedlowej. Głosować można w formie elektronicznej za pośrednictwem strony https://lomza.konsultacjejst.pl/budzet-obywatelski lub tradycyjnej wrzucając papierowe karty do urn w specjalnie przygotowanych punktach stacjonarnych.
Ogłoszenie wyników planowane jest 27 października 2025 r.
Budżet Obywatelski w Łomży to już trwała tradycja. Od pierwszej edycji mieszkańcy wybrali 192 zadania, na które Miasto przeznaczyło łącznie 21.500.300 zł. Znakomita większość inwestycji jest już ukończona, a kolejne są w trakcie realizacji. Co ważne, do tej pory w głosowaniach udział wzięło aż 99.435 osób, co pokazuje, jak ważne dla łomżan jest współdecydowanie o rozwoju miasta. Dlatego władze Łomży zachęcają, by nie zostawiać decyzji innym i poprzez udział w głosowaniu zdecydować, jak będzie rozwijało się nasze miasto.
foto Sylwia Marciniak