Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 19 posiedzeniu w dniu 18 listopada 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu nr 18/03 z poprzedniego posiedzenia Komisji

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków – druk nr 168, 168A

3.
Informacja na temat zagrożenia alkoholizmem i narkomanią w mieście Łomży – druk nr 179

4.
Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr 64/XI/03 RM Łomży z dnia 18.VI.2002r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 182, 182A

5.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji przedmiotowej dla pozostałych jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych – druk nr 185, 185A

6.
Sprawy różne


Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 18/03 z poprzedniego posiedzenia Komisji

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 18/03 z posiedzenia Komisji z dnia 21.X.br. i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 5 głosami za.

Ad. 2


Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Wniosek w powyższej sprawie przedstawili Komisji: Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes MPWiK Sp. z o.o., Pan Gilbert Okulicz – Zastępca Prezesa MPWiK oraz Pan Wiesław Jarmosz – główny księgowy MPWiK.

Radny Ryszard Rutkowski odnosząc się do wniosku w sprawie proponowanych podwyżek za wodę i ścieki stwierdził, że niezrozumiałym jest fakt, że nawet jeśli Rada nie przyjmie propozycji podwyżek, to i tak spółka je wprowadzi. Prosi o wyjaśnienie tej kwestii.

Pan Gilbert Okulicz wyjaśnił, że spółka prawa handlowego, a jest nią MPWiK z założenia musi mieć zysk. Ustawodawca dał Radzie kompetencje do ustalania stawek opłat za wodę. Rada może więc w krańcowym przypadku ustalić nawet stawki zerowe ale aby zabezpieczyć spółkę musi dać jej dofinansowanie /wypłacić brakującą różnicę/. Dodał też, że wniosek przedłożony przez spółkę, tj. proponowane opłaty wynikają z wyliczeń, jest to czysta matematyka, nic innego. Został on zweryfikowany i przyjęty przez Prezydenta Miasta i Radę Nadzorczą spółki, i jest teraz poddany pod obrady i przyjęcie go w formie uchwały Rady jako celowy, uzasadniony.

Przewodnicząca obrad zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę na społeczny aspekt proponowanych podwyżek. Stwierdziła, że nie może opowiedzieć się za podwyżkami w sytuacji gdy w mieście wskaźnik bezrobocia osiągnął już prawie 23%.

Ponadto członkowie Komisji w swych wypowiedziach zwrócili uwagę na wysokość opłat za wodę i ścieki w miastach: Białystok, Ostrołęka czy Kolno, w których te opłaty są znacznie niższe niż proponowane w Łomży.

W wyniku głosowania Komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków – zgodnie z drukiem 168A stosunkiem głosów: za – 0, przeciw – 3, wstrzymujących się – 1.

Ad. 3


Informacja na temat zagrożenia alkoholizmem i narkomanią w mieście Łomży

Informację w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Teresa Śmiarowska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej.

Radny Ryszard Rutkowski odnosząc się do przedłożonej informacji zwrócił się do jej autorów z zapytaniem, czy możliwe jest opracowanie mapy zagrożeń w odniesieniu do poszczególnych rejonów miasta. Stwierdził, że opracowanie takiej mapki pozwoliłoby na wzmożenie działań w tych dzielnicach miasta.

Radna Maria Śmiarowska stwierdziła, że z przedłożonej informacji wynika, że nastąpił wzrost zagrożenia patologią w naszym mieście. Wśród dzieci, młodzieży, w rodzinach, na ulicy – wszędzie występuje wulgaryzm, tzw. agresja słowna. Zachwiany został autorytet nauczycieli, wychowawców i płynie on jej zdaniem z sytuacji – oni boją się reagować na złe zachowania dzieci i młodzieży. Boją się bo rodzice bardzo często wkraczają, grożą nauczycielom i wychowawcom, mimo, że sami nie akceptują i nie potrafią sobie poradzić ze swoimi dziećmi, z ich złymi zachowaniami. Dodała, że dyskutuje się ciągle o programach profilaktycznych, wychowawczych dla dzieci i młodzieży, a brak jest mechanizmów zabezpieczających autorytet wychowawców. Uważa, że szczególny nacisk należy kłaść na programy, które wskażą autorytety, szacunek i godne, właściwe zachowania. Ponadto stwierdziła, że pedagodzy sugerują, że w rodzinach prawidłowych społecznie okazuje się, że dzieci mają problemy, boją się rodziców - szczególnie ojca. Te dzieci o tym głośno nie mówią, a mają swoje problemy, są ofiarami. Zastanawia się jak do takich rodzin dotrzeć, jak pomóc tym dzieciom. Kończąc swą wypowiedź zaproponowała zorganizowanie w gimnazjach i szkołach średnich konkursu na najlepszy program wychowawczy.

Przewodnicząca Komisji odnosząc się do wypowiedzi radnej Śmiarowskiej stwierdziła, że jej zdaniem nastąpił nie tylko upadek prestiżu nauczycieli ale ogólny upadek autorytetów.

Radny Ryszard Rutkowski ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że uderzający jest fakt ogromnej dostępności młodzieży i dzieci do alkoholu. Uważa, że należy nasilić kontrole jednostek sprzedaży alkoholu. Nie może być sytuacji, by nieletnim go sprzedawano. Ponadto uważa, że istnieje pilna potrzeba uruchomienia w Łomży izby wytrzeźwień.

Pani Naczelnik Śmiarowska wyjaśniła, że jednym z wniosków złożonych przez Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień jest wdrażanie programów profilaktycz-nych oddziaływujących na rodziców.

Radny Dariusz Szymański zaproponował, by wśród uczniów wszystkich szkół przeprowadzona została ankieta z zapytaniem: „jak chciałbyś spędzać wolny czas”. Uważa, że znając odpowiedź na to pytanie samorząd będzie miał wiedzę, która pozwoli odpowiednio, zgodnie z zapotrzebowaniem kierować środki.

Pan Prezydent Choiński w swej wypowiedzi poparł wniosek radnej Śmiarowskiej dotyczący zorganizowania międzyszkolnego konkursu na opracowanie i realizację najlepszego programu profilaktycznego. Dodał, że w Łomżyńskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok można to zadanie umieścić jako priorytetowe. Uważa, że należy dopracować ten pomysł w szczegółach i w przyszłym roku go zrealizować.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie Komisja nie zgłosiła.

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr 64/XI/03 RM Łomży z dnia 18.VI.2002r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Teresa Śmiarowska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej.

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała ją jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za.

Ad. 5

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji przedmiotowej dla pozostałych jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych

Wniosek w powyższej sprawie wraz z autopoprawką przedstawiła Komisji Pani Teresa Śmiarowska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej.

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała ją jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za, wraz z autopoprawką przedstawioną przez Naczelnika Wydziału Polityki Społecznej.

Ad. 6

Sprawy różne:

Radny Dariusz Szymański przypomniał, że na jednym z poprzednich posiedzeń Komisja prosiła o informację ile dzieci z rodzin patologicznych uczestniczyło w różnego rodzaju formach wypoczynku letniego dofinansowywanych przez miasto. Taka informacja do dnia dzisiejszego do Komisji nie wpłynęła. W związku z tym ponawia prośbę.

Pani Teresa Śmiarowska – Naczelnik WPS stwierdziła, że na kolejne posiedzenie taka informacja zostanie Komisji przedłożona.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.


  • Data powstania: Data powstania: środa, 10 gru 2003 11:52
  • Data opublikowania: środa, 10 gru 2003 12:00
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:02
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej