Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 18/12 z dnia 27 listopada 2012 r.

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawiła porządek obrad (w załączeniu). Poprosiła o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 17/12 z dnia 30 października 2012 r. 2. Informacja na temat funkcjonowania schroniska dla bezdomnych psów w Łomży. 3. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2013 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 420. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych – druk nr 414, 414 A 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu. 6. Ocena przygotowań firm komunalnych do sezonu zimowego - druk nr 408. 7. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołów z poprzedniego posiedzenia Komisji.

            Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie,  przyjęli protokół nr 17/12 z dnia 30 października  2012 roku.

 

 

Ad. 2

 

            Przewodnicząca Komisji otwierając dyskusję nt funkcjonowania schroniska dla bezdomnych psów, poprosiła obecną na posiedzeniu kierownik schroniska o odpowiedź na pytanie, czy środki z budżetu miasta, które trafiają do schroniska są wystarczające i jak Pani Kierownik radzi sobie z prowadzeniem schroniska.

            Bożena Jarząbek – Kierownik Schroniska wyjaśniła, że poza środkami z budżetu miasta w wysokości 15 tys. zł miesięcznie, schronisko wspierane jest przez darczyńców w postaci pieniędzy i suchej karmy.  Z kwoty otrzymywanej z budżetu zakupywana jest sucha karma, pokrywane są koszty opieki weterynaryjnej w tym leczenie psów, sterylizacja, kastracja i zabiegi. W schronisku w chwili obecnej znajduje się 150 psów. Poza kosztami związanymi z opieką i utrzymaniem psów, z kwoty tej wypłacane jest wynagrodzenie pracownikom schroniska. Pokrywane są koszty wszelkich napraw, zakupy wyposażenia schroniska np. miski dla psów  oraz opłacane  rachunki za energię elektryczną i wodę. Z kwoty tej również schronisko płaci za paliwo i wywóz nieczystości.  Na wyposażeniu schroniska jest stary samochód, który często się psuje. Są to nieprzewidziane wydatki.

            Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem czy zdarza się, że psy ze schroniska znajdują nowe domy i czy jest dużo osób zainteresowanych psami ze schroniska.

                Bożena Jarząbek – Kierownik Schroniska stwierdziła, że ze schroniskiem  współpracują  wolontariusze, którzy pomagają znaleźć nowych właścicieli. Wolontariusza pracują w internecie. Schronisko otwarte jest również w soboty, niedziele i święta. Schronisko odwiedzane jest przez bardzo wielu ludzi.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że Pani Kierownik jest osobą bardzo skromną i nie chce się chwalić. Wyjaśnił, że schroniskiem, w wyniku przetargu,  administruje Łomżyńskie Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami. Ostatni przetarg odbył się w 2011 roku, a umowa jest do sierpnia 2013 roku. W chwili obecnej nie mamy żadnych problemów ze schroniskiem i jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z ŁTOZ. Zlecenia na odłów psów realizowane są bardzo szybko. Jeżeli są jakieś problemy, mamy informację na bieżąco i wiemy z czego to wynika. Następny przetarg zostanie ogłoszony w lipcu 2013 roku. Osobiście ma nadzieję, że towarzystwo znów wygra ten przetarg, ponieważ zdarza się, że inne podmioty przystępujące do przetargu nastawione są tylko na zysk. Towarzystwo nie jest nastawione na zysk, podchodzi do zwierząt z sercem. 

            Przewodnicząca Komisji dziękując Pani Kierownik pogratulowała dobrej pracy na rzecz schroniska. Stwierdziła, że wszyscy wiedzą dokładnie jak schronisko wyglądało kiedyś i jak wygląda w chwili obecnej.

            Maciej Głaz – radny stwierdził, że jest jedną z tych osób, która adoptowała psa ze schroniska. Dodał, że jeśli ktoś myśli o psie to tylko ze schroniska. Psy adoptowane bardzo kochają właścicieli i są bardzo im wdzięczne. Stwierdził, że  schronisko prowadzone jest wzorowo. Uważa, że możemy chwalić się w całej Polsce takim schroniskiem, tak prowadzonym za niewielkie pieniądze. Można byłoby zrobić dużo więcej, gdyby było więcej pieniędzy.

            Następnie Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła informacje nt funkcjonowania schroniska dla bezdomnych psów.

 

Ad. 3

 

            Przewodnicząca Komisji przechodząc do dyskusji nad   projektem budżetu miasta na 2013 rok  (w załączeniu) poprosiła o podanie informacji jakie pieniądze były przeznaczone na straż miejską, policję i straż pożarną w  roku 2012, a jakie są propozycje na 2013 rok.

            Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta poinformowała, że w 2012 roku straż miejska dysponowała kwotą 80 tys. zł, na rok 2013 zaplanowana jest kwotą w wysokości 75 tys. zł. Policja w 2012 roku otrzymała dotację celową w wysokości 100 tys. zł, na rok 2013 nie ma zaplanowanych środków, natomiast straż pożarna otrzymała kwotę w wysokości 75 tys. zł, a na 2013 rok zarezerwowano kwotę 20 tys. zł.

 

 

            Przewodnicząca Komisji  stwierdziła, że jeżeli Komendant Policji przedkłada sprawozdanie, w którym wykazuje  ile, dzięki dodatkowym patrolom wykryto przestępstw, rozbojów, a my , nie zabezpieczając środków w budżecie miasta na 2013 rok na działania policji, spychamy bezpieczeństwo miasta na margines. Jeżeli radny Haponik  składa wniosek o zwiększenie ilości patroli na al. Legionów, gdzie jest duże zagrożenie, a Pan Prezydent nie przeznacza nawet złotówki na bezpieczeństwo mieszkańców. Chciałaby, aby Pan Prezydent przejął się  bezpieczeństwem miasta i zaproponował mniejsza kwotę, niż rok temu, ale w ogóle zaproponował. Dodała, że jest całkowicie przeciwna takiemu budżetowi, ponieważ Komisja odpowiada również za bezpieczeństwo w mieście. Rok temu, 2 lata temu tez był bardzo ciężki budżet, a mimo to udało się zabezpieczyć pewne środki na bezpieczeństwo w mieście.

            Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, ze problem polega na tym, że w pierwszym rzędzie musimy zabezpieczyć podstawowe zadania, do których miasto jest zobligowane ustawą, w tym również wynagrodzenia  osób, które są zatrudnione w jednostkach Urzędu Miejskiego. Możemy przeznaczyć środki finansowe na potrzeby policji, jeżeli wskazane zostanie źródło, aby je  przesunąć z innej pozycji. Poprosiła o wskazanie takiej pozycji. Budżet miasta mamy taki, jaki mamy, dochody są na poziomie, jakiego możemy się spodziewać, a wpływy do budżetu miasta muszą zabezpieczyć wydatki, na jakie nas stać. Nie bagatelizujemy tematu bezpieczeństwa. Sprostowała swoją wcześniejszą wypowiedź dot. kwoty zaplanowanej na potrzeby policji. Stwierdziła, że w budżecie miasta na 2013 rok jest zaplanowane 50 tys. zł na wydatki majątkowe.

            Radny Maciej Głaz stwierdził, że patrole policji przynoszą efekty. Miasto również jest odpowiedzialne za bezpieczeństwo mieszkańców. Nie jest tak, że to nie jest obowiązek miasta. Takim samym obowiązkiem jest bezpieczeństwo mieszkańca, jak oświata i my realizujemy ten obowiązek m.in. znaleźliśmy rozwiązanie, które przynosiło efekty. Rozumiemy , że budżet nie jest łatwy, ale ze 100 tys. wydanych w ubiegłym roku na ponadnormatywne patrole policji, w 2013 roku można zrobić 50 tys. zł, ale nie 0. Zrozumiałby takie działanie, gdyby nie było efektów, ale  efekty były i są.

            Przewodnicząca Komisji  odnosząc się do środków zaplanowanych na  potrzeby straży pożarnej uważa, że jest to zbyt mała kwota tym bardziej, że straż działa również w sytuacja, których nie da się przewidzieć  jak powodzie,  wichury, wypadki. Poinformowała następnie, że Komisja otrzymała odpowiedź (w załączeniu) na swój wniosek dot. przeznaczenia w budżecie miasta 2013 roku środków na zakup i ustawienie pojemników oraz przeprowadzenie akcji „Sprzątaj po swoim psie”. Dodała, że jedno wyklucza drugie. Z jednej strony Komisja została poinformowana, że nie ma środków na ten cel w projekcie budżetu miasta na 2013 rok, a z drugiej strony jest piękny preliminarz kosztów i harmonogram działań związanych z prowadzeniem akcji z podaniem dat tych działań. Uważa, że jest to kpina z Komisji.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że jest to tylko preliminarz kosztów, aby Komisja miała pełną świadomość, że jakie są koszty realizacji wniosku. Nikt nie przeczy, że wniosek ma sens. Zwrócił uwagę, że przed wyrazem harmonogram  użyto zwrotu „możliwy do realizacji”. Jest pokazane co można zrobić, ale w ostatnim zdaniu pada stwierdzenie, że nie ma za co. Pokazano jakie są możliwości realizacji w sensie rzeczowym, technicznym, organizacyjnym , natomiast środków w budżecie rzeczywiście nie ma. 

            Przewodnicząca Komisji  stwierdziła, że Komisja nie wnioskowała o to, aby przedstawiono jej  co można zrobić, a wnioskowała o konkretne kwoty do budżetu na wskazane działania. Uważa, że jest to kpina z Komisji. Po co Komisji preliminarz i harmonogram, jeśli za tym nie idzie ani złotówka. Wystarczyło napisać, że nie ma pieniędzy w budżecie miasta. W takiej sytuacji zbędny staje się preliminarz i harmonogram. Wniosek Komisji został w ogóle nie uwzględniony.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że wniosek został zadekretowany Przez Prezydenta Czerniawskiego do Prezydenta Dobosza w momencie, kiedy prace nad projektem budżetu były już zakończone. W związku z tym za późno było na składanie wniosków do budżetu przez wydziały urzędu. Komisja może złożyć taki wniosek, wskazując źródło finansowania.

            Radny Maciej Głaz postawił wniosek o  zdjęcie z zadania inwestycyjnego pn. targowisko miejskie (dział 600, rozdz. 60003) kwoty w wysokości 100 tys. zł i przeznaczenie jej na n/w zadania:

- dofinansowanie ponadnormatywnych patroli pieszych KMP w Łomży  - 50 tys. zł,

- przeprowadzenie akcji promocyjnej „Sprzątaj po swoim psie”                 - 30 tys. zł,

- zwiększenie dotacji dla Państwowej Straży Pożarnej w Łomży               - 20 tys. zł.

Zwrócił uwagę, że wydatki w projekcie budżetu zostały poobcinane i jego zdaniem  budżet nie wygląda na możliwy do realizacji w tym kształcie. W przychodach do budżetu założono optymistyczne warianty. Te słynne 9 mln. zł ze sprzedaży działek i wieży ciśnień jest nierealne do uzyskania i zostały wstawione tylko po to, aby spiąć budżet. Są w projekcie budżety zadania promowane, na których widać, że Prezydentowi zależy i tam oszczędności być nie musi. Takim zadaniem jest inwestycja targowiska miejskiego. Jego zdaniem jest to inwestycja wątpliwa. Miała to być inwestycja, która jeśli nie będzie przynosiła zysków to przynajmniej się zwróci, ale nie widzi na dzisiaj takich możliwości ze względu na zbyt wysokie koszty utrzymania hali.

            Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że będziemy budować hale targowe, wykładać pięknymi płytami Starówkę, dokładać osobom prywatnym do remontu kamienic, natomiast bezpieczeństwo mieszkańców staje się nieważne. Kiedy jest mało środków, trzeba dzielić je rozsądnie. Ma prawo jako radna z tego okręgu protestować przeciwko takiemu budżetowi i będzie protestowała, kiedy na bezpieczeństwo mieszkańców, na ponadnormatywne patrole policji nie ma pieniędzy. Zrozumiałaby zmniejszenie środków, ale obcięcia na zero nie rozumie.

            Radny Mariusz Chrzanowski stwierdził, ze popiera wypowiedzi członków Komisji. Uważa, że na bezpieczeństwie nie można oszczędzać  tym bardziej, ze jest to zadanie własne gminy. Gmina ma zapewnić bezpieczeństwo i porządek publiczny. Cieszy się, że pojawiają się glosy, o czym mówił wcześniej, że Łomży nie stać na taką halę targową za ponad 8 mln. zł. Dodał, że nie jest tak, że osoby handlujące na targowisku są z tego zadowolone. Koszty już wzrastają, opłata po przenosinach wzrosła 2-3-krotnie. W jego ocenie ludzie nie będą handlować w hali ze względu na zbyt wysokie koszty. Hale targowe w innych miastach np. w Zambrowie, Ostrołęce, nie sprawdzają się. Nie ulega wątpliwości, że w takim stanie nie można było pozostawić terenu targowiska, trzeba było go uporządkować, ale można było wybudować wiatę za mniejsze pieniądze stwarzając przy tym lepsze warunki.

            Przewodnicząca Komisji zamknęła dyskusje i poddała pod głosowanie wniosek radnego Macieja Głaz. Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek, a następnie w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych Komisji wraz z przyjętym wnioskiem.

 

 

 

Ad. 4

 

 

            Przewodnicząca Komisji   otworzyła dyskusję na temat propozycji Prezydenta Miasta dot. wysokości stawek podatku od środków transportowych (wniosek i projekt uchwały w załączeniu). Postawiła wniosek o pozostawienie stawek podatków od środków transportowych na 2013 rok, na poziomie stawek obowiązujących w 2012 roku.  Uzasadniając swój wniosek stwierdziła, że trzeba iść „przedsiębiorcom na rękę”, a nie utrudniać im życia.

            Radny Konrad Haponik poprosił o informację, jaka kwota nie wpłynie do budżetu miasta w sytuacji, kiedy podatki pozostaną  na poziomie bieżącego roku.

            Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta poinformowała, że do budżetu nie wpłynie kwota w wysokości ok. 70 tys. zł. 

            Radny Maciej Głaz stwierdził, że ciągle słyszy, że radni zmniejszają wpływy do budżetu, ponieważ nie chcą podnosić podatków.  Budżet to są również wydatki, a przede wszystkim racjonalne wydatki. Jeśli na ostatnim posiedzeniu Komisji Rewizyjnej słyszy, że miejska spółka wybudowała 3-4 lata temu spalarnię za grube miliony złotych, dostała nagrody i amortyzuje cały czas tę spalarnię. Amortyzacja jest kosztem tej spółki, który ponoszą wszyscy mieszkańcy w cenie wody i ścieków, a dziś Prezydent przystaje na to, aby wprowadzić podwyżkę cen wody i ścieków, a ponadto przystaje na to, aby ta spółka modernizowała spalarnię za następne kilkanaście milionów. To dla niego nie jest to racjonalne wydatkowanie. Dopóki będziemy  patrzeć tylko na  przychody, a nie patrzeć  jak te pieniądze rozrzucamy, to u niego  Prezydent nie znajdzie zrozumienia. Nie widzi działań, aby wprowadzać oszczędności. Widzi tylko działania, żeby ściągać pieniądze od mieszkańców.

            Przewodnicząca Komisji zakończyła dyskusje i poddała pod głosowanie zgłoszony przez siebie wniosek.

            Komisja w wyniku glosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła wniosek w sprawie pozostawienia stawek podatku od środków transportowych na poziomie 2012 roku.

 

 

Ad. 5

 

            Adam Maciejewski – Naczelnik COM przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu ( załączeniu).

            Konrad Haponik – radny stwierdził, że Komisja nie powinna mieć żadnego dylematu przy  podejmowaniu decyzji.  Uważa, że stawki powinny być podnoszone jak najwyżej, aby właściciele pojazdów porzucając np. samochód lub parkując w miejscach niedozwolonych,  liczyli się z konsekwencjami takiego postępowania.

            Innych uwag nie zgłoszono. Komisja,  w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr  429.

 

 

 

 

 

Ad. 6

 

            Andrzej Karwowski – naczelnik WGK przedstawił informację firm komunalnych o przygotowaniu do sezonu zimowego 2012/2013 (w załączeniu).

            Radny Maciej Głaz stwierdził, że w mieście nie jest najgorzej jeśli chodzi o utrzymanie zimowe, a wręcz przeciwnie jest coraz lepiej. Jeśli przygotowania do sezonu są takie, jak na poziomie roku ubiegłego, to problemów być nie powinno. Trzeba przyznać, że firmy komunalne są przygotowane do sezonu zimowego.            

            Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację zawartą w druku nr 408.

 

Ad. 7

 

            Przewodnicząca Komisji odnosząc się do zmiany organizacji ruchu na ul. Dwornej zwróciła uwagę na wzrost liczby parkingów po wprowadzonej zmianie.

            Andrzej Karwowski – naczelnik WGK wyjaśnił, że odcinek od ul. Sadowej do dawnego ZURT-u nie mógł być drogą jednokierunkową przy tamtym układzie i dlatego na tym odcinku, po zmianie, mogły powstać miejsca parkingowe. Zmiana organizacji ruchu na Starówce pojawiała się wielokrotnie i wniosków w tej sprawie było wiele m.in. wnioski takie składała ŁIPH, Stowarzyszenie Przedsiębiorców, a nawet Komisja Bezpieczeństwa i Porządku. Zapadła decyzja, aby ten wniosek zrealizować. Po zmianie ruchu pojawiły się negatywne jak również pozytywne opinie. Poinformował następnie jak wygląda realizacja  wniosku dot. dwóch kamer monitoringu. Wniosek jest realizowany. Jedna kamera została już wymieniona w ramach wymiany awaryjnej. W chwili obecnej będą zakupione dwie kamery wysokiej rozdzielczości.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

 

 

                                                                                                           

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 28 lut 2013 07:58
  • Data opublikowania: czwartek, 28 lut 2013 08:01
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej