Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 20/13 z dnia 19 lutego 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawiła porządek obrad (w załączeniu). Poprosiła o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 19/12 z dnia 28 grudnia 2012 r. 2. Ocena stanu bezpieczeństwa w mieście : - informacja Komendanta PSP w Łomży - druk nr 459/1 - informacja Komendanta KMP w Łomży – druk nr 459/2 - informacja Komendanta Straży Miejskiej w Łomży - druk nr 459 3. Rozpatrzenie koncepcji ruchu drogowego na Starówce. 4. Informacja Prezydenta Miasta w zakresie funkcjonowania i koncepcji rozwoju monitoringu w mieście. 5. Informacja na temat stanu zabezpieczenia stadionu miejskiego przy organizacji zawodów sportowych i imprez masowych. 6. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty - druk nr 473, 473A. 7. Podjęcie uchwały w sprawie podziału Miasta Łomża na sektory w celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - druk nr 473, 473B. 8. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów - druk nr 473, 473C 9. Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża - druk nr 473, 473 D. 10. Podjęcie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - druk nr 473, 473E 11. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

            Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie,  przyjęli protokół nr 19/12 z dnia 28 grudnia  2012 roku.

 

 

 

 

Ad. 2

 

                Jan Chludziński – Z-ca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa miasta i powiatu łomżyńskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2012 rok (w załączeniu).

            Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.  Stwierdziła, że straż pożarna otrzymała z budżetu miasta w roku bieżącym mniejsze pieniądze niż wnioskowała. Czy jest to kwota wystarczająca. Przed konstruowaniem budżetu miasta na 2013 rok Komisja doszła do porozumienia z Panem Prezydentem, że w drugim półroczu pojawią się jakieś oszczędności i można by było wspomóc straż pożarną. Stwierdziła, że cała procedura przekazywania środków finansowych jest bardzo skomplikowana, ponieważ przechodzą one przez komendanta głównego, co utrudnia realizację zamierzeń. Poprosiła o wyjaśnienie, czy udało się do końca grudnia wykorzystać przekazane środki i czy straż pożarna zdoła się z nich rozliczyć ?

            Jan Chludziński – Z-ca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej stwierdził, że udało się uzyskać środki w ostatniej chwili. W chwili obecnej jeśli chodzi o dotację z budżetu miasta, wpisana ona została na  nasze potrzeby i nie będzie problemu z ich uzyskaniem.

            Przewodnicząca Komisji przypomniała, że 3 lata straż pożarna zaleciła zmianę elektryki w placówkach oświatowych. Poprosiła o wyjaśnienie, jak wygląda sprawa w tej kwestii na dzień dzisiejszy.

             Jan Chludziński – Z-ca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej stwierdził, że z tego, co wie, wszystkie wydane decyzje zostały zrealizowane.  Przedszkola i żłobki nie były do tego włączone, ponieważ tam chodziło o klatki schodowe. Dodał, że decyzje straży pożarnej wykonywane są na bieżąco i nie ma z tym żadnych problemów.

            Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację Komendanta Miejskiego PSP w Łomży zgodnie z drukiem nr 459/1.

 

            Andrzej Ryński – Komendant Miejski Policji przedstawił  informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania KMP Łomża w 2012 roku ( w załączeniu). Dodał, że  w chwili obecnej jest więcej wakatów niż 13, a poza tym powstał problem pokoleniowy. Jednostka jest odmłodzona. W roku bieżącym zamierza wyremontować zaplecze  przy ul. Wojska Polskiego, dzięki czemu będzie można przenieść urządzenia elektryczne z drugiej strony. Odnosząc się do informacji stwierdził, że udało się opanować sytuację w szkołach. W roku ubiegłym notowali wymuszenia rozbójnicze, a w roku bieżącym jest więcej problemów ze środkami odurzającymi, ale myśli, że sytuacja zostanie opanowana.

            Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Przypomniała o wniosku, który Komisja wystosowała do policji w sprawie zwiększenia ilości patroli na Al. Legionów. 

            Andrzej Ryński – Komendant Miejski Policji stwierdził, że policja będzie przyglądała się sprawie. Zastanawia się, czy nie wystąpić do właściciela lokalu, aby wziął odpowiedzialność za sytuacje zdarzające się przed lokalem.

            Radny Konrad Haponik odnosząc się do wniosku Komisji stwierdził, że nie chce kierować żadnych zarzutów pod adresem policjantów, ale jak Pan Komendant ustosunkowałby się do zdarzenia, kiedy dzwoni osoba z prośbą o interwencję i słyszy odpowiedź „macie swoją firmę ochroniarską”. Zwrócił uwagę, że osoby przyjeżdżające do lokali spoza Łomży przyjeżdżają w konkretnym celu, aby zrobić  „dym” i czują się bezkarnie. Wystarczy, żeby przyjechał patrol. Poprosił, aby zwrócić uwagę na Al. Legionów w godzinach nocnych.

            Andrzej Ryński – Komendant Miejski Policji stwierdził, że zajął się tym problem. Dodał, że stanowisko kierowania jest najbardziej wrażliwym stanowiskiem. Z jednej strony dyżurny ma obowiązek przyjmowania i rejestracji zgłoszeń, zdarzeń, która ma swoje określone rygory. Do tego dochodzi korespondencja radiowa. Jeden człowiek znosi to, daje radę, a inny może mieć gorszy dzień i podejmuje takie, a nie inne działania. Staramy się jednak, aby wszystko było wykonywane należycie. Dodał, że na pewno patrole będą kierowane na Al. Legionów.

            Przewodnicząca zamknęła dyskusję.

            Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami – jednogłośnie przyjęła informację Komendanta Miejskiego KMP zgodnie z drukiem 459/2.

 

            Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej w Łomży przedstawił sprawozdanie z działalności oraz stanu  porządku i spokoju publicznego w 2012 roku (w załączeniu).

            Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Odnosząc się do sprawozdania stwierdziła, że poruszony w nim jest bardzo istotny temat, który nawiązuje do następnego punktu porządku obrad, a mianowicie koncepcji ruchu drogowego na Starówce. W sprawozdaniu jednoznacznie stwierdza się, że jest za mało miejsc parkingowych, ludzie muszą gdzieś zaparkować i łamią przepisy. Ponadto sygnalizowana jest po raz kolejna mała obsada etatowa Straży Miejskiej, w związku z czym straż nie radzi sobie z pewnymi problemami. Może więc należałoby się zastanowić nad zmianą struktury straży miejskiej. Komisja czeka na pełne uwagi w tej kwestii i zajmie się tym na posiedzeniu w miesiącu marcu. Cieszy się, że straż miejska nawiązała współpracę z policją. Dodała, że w roku bieżącym na wniosek Komisji Bezpieczeństwa, w budżecie miasta znalazła się kwota 30 tys. zł na  przeprowadzenie akcji „Sprzątaj po swoim psie”. Poprosiła o włączenie się straży miejskiej do tej akcji.

            Innych uwag nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, przyjęła sprawozdanie Straży Miejskiej w Łomży zawarte w druku nr 459.

 

 

Ad. 3

 

            Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu wyjaśniła, że do Komisji wpłynął wniosek radnej Bernadety Krynickiej w sprawie koncepcji ruchu drogowego na Starówce (w załączeniu).  Stwierdziła, że osobiście przychyla się i popiera ten wniosek. Zwracając się do Prezydenta zaapelowała, aby Starówka nie została do końca zniszczona w takim sensie, że przedsiębiorcy pozamykają lokale. Są potrzebne bardzo odważne posunięcia ze strony miasta, aby tę Starówkę otworzyć dla ludzi. Miasto jest dla ludzi. Rewitalizacja Starówki i pewne konkretne kroki zmierzające do zamknięcia ruchu drogowego na Starówce doprowadziły to do dramatycznych decyzji, że ludzie, którzy prowadzili działalność gospodarczą 15-20 lat, że względu na bardzo niskie obroty, dochody, musieli pozamykać swoje sklepy. Wg niej jest to bardzo błędne poczynania ze strony miasta. Kolejna sprawa to hala targowa, która ma być głównym punktem, gdzie wszyscy przychodzą i powinna przynosić ogromne wpływy do budżetu miasta. Jest po rozmowach z przedsiębiorcami ze Starówki i jeden z przedsiębiorców jest w stanie zapłacić za 5 miejsc parkingowych. Jej zdaniem zwiększenie miejsc parkingowych na Starówce i wprowadzenie ruchu drogowego to podstawa. Nie damy rady ściągnąć ludzi inaczej. Łomża ma swój pewny klimat z dziada pradziada i nie róbmy Starówki na wzór starówki w Warszawie.

            Radna Bernadeta Krynicka poinformowała, że wniosek był już rozpatrywany na posiedzeniu Komisji Rozwoju z udziałem przedsiębiorców i mediów. Dodała, że wniosek podpisało ponad 90 przedsiębiorców i uważają, że od momentu, kiedy rozpoczęła się rewitalizacja Starówki, nie polepszyła się jakość, a wręcz przeciwnie. Zaczęło ubywać klientów, którzy mają utrudniony dostęp do sklepów i firm. Ostatnie posunięcie tj. zamknięcie Starego Rynku, definitywnie ograniczyło dostęp klientów do sklepów. Obroty spadły o ok. 35-60 %. Jako przykład podała  sklep Sezam. Na podstawie rozmów z przedzie biorcami  sformułowała wniosek i skierowała go do trzech Komisji o jak najszybsze, właściwie natychmiastowe działanie, aby opracować nowy system ruchu drogowego na Starówce. W innym przypadku grozi miastu upadek gospodarczy Starówki, który nie da się reanimować.  Uważa, że jest to możliwe przy wprowadzeniu pewnych ograniczeń dotyczących np. tonażu pojazdów, czy ograniczenia prędkości. Następnie przedstawiła wniosek. Stwierdziła, że ponadto mieszkańcy ul. Giełczyńskiej skarżą się na hałas szczególnie w okresie letnim. Jej zdaniem taksówki powinny mieć możliwość wjechania tam, gdzie inne auta nie mogą wjechać, aby ułatwić życie mieszkańcom. Jeśli przedsiębiorcy zarabiają pieniądze, to miasto też ma ich więcej. Zaapelowała, aby jak najszybciej otworzyć ulice na Starówce zasięgając opinii ekspertów co można zrobić i jak najniższym kosztem.

            Radny Konrad Haponik stwierdził, że widzi tu kilka sprzeczności. Mówi się, że jest coraz mniej miejsc parkingowych z tego tytułu, że samochodów przybywa, co z kolei świadczy o tym, że ludzie są coraz bardziej majętni. Ziemia ma to do siebie, że nie jest z gumy. Taka jest rzeczywistość i trzeba się do niej dostosować. Mówi się też, że taksówkarze nie mają pracy. Skoro jest więcej samochodów i każdego na ten samochód stać, to po co ma jeździć taxi.

            Ponownie zabierając głos radna Bernadeta Krynicka odniosła się do bezpieczeństwa na Starówce, a szczególnie na ul. Długiej.  Stwierdziła, że utrudniony jest dojazd służb ratowniczych do bloków na tej ulicy, szczególnie w godzinach szczytu. Taki wniosek zgłosił Przewodniczący  Rady Osiedla.

                Jan Chludziński – Z-ca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej jednostki ratowniczo-gaśnicze  nie zgłaszały takich problemów przy zdarzeniach, które miały tam miejsce. Nie mówi, że tam można dojechać bez problemu, ale przejazd jest. Do tej pory warunki istniejące w tym rejonie miasta nie utrudniały działań jednostkom ratowniczym i nikt nie zgłaszał problemu w tej kwestii.

            Przewodnicząca Komisji podzieliła obawy radnej Krynickiej odnośnie braku możliwości dojazdu służb ratowniczych do bloków przy ul. Długiej.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta zwrócił uwagę, że Komendant PSP stwierdza, że nie ma kłopotów z dojazdem, nie wpływają też zastrzeżenia mieszkańców tego typu, a próbuje się forsować w chwili obecnej fałszywą tezę. Taka jest specyfika Starego Miasta, że mogą być problemy z dojazdem, ale to nie jest problem w przypadku prowadzenia akcji ratowniczej. Czy były oficjalne zawiadomienia ze strony Rady Osiedla, że istnieje zagrożenie w zakresie bezpieczeństwa tego rejonu miasta.

            Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że   składa w chwili obecnej takie zawiadomienie.

            Andrzej Ryński – Komendant Miejski Policji stwierdził, że policja, straż pożarna, pogotowie są w stanie  ocenić jakie siły można skierować w przypadku zdarzeń. W akcji ratowniczej nie ma przeszkód, a  skarb państwa ponosi pełną odpowiedzialność za wyrządzone szkody. Służby ratownicze, taranują, odholowują, wycinają, nie ma przeszkód. Uważa, że służby mogą dokonać lustracji terenu i ocenić jaka sytuacja jest w tym rejonie, może ktoś wybudował garaż, ktoś inny postawił słupek itp. Ewakuacją dowodzi straż pożarna i jego zdaniem wystarczy, żeby lustracji dokonała straż pożarna i policja.

            Przewodnicząca Komisji postawiła wniosek do Prezydenta Miasta o zwrócenie się do odpowiednich instytucji z prośbą o przeprowadzenie lustracji terenu Starego Miasta pod kątem dojazdu i możliwości udzielania pomocy mieszkańcom przez służby ratownicze.

            Radny Zbigniew Prosiński stwierdził, że oczywistym błędem było odwrócenie ruchu na ul. Dwornej, wynikiem czego jest większy chaos na tej ulicy, jest większy hałas, spalana jest większa ilość paliwa. Nie chciałby, aby miasto w opinii mieszkańców stało się powodem upadku Starówki. To, co się dzieje na Starówce,  nie jest efektem rewitalizacji Starówki, ponieważ problemy zaczęły pojawiać się już 2-3 lata temu. Przede wszystkim czynsze są zbyt duże. Ponadto kiedyś ul. Długa była ulica handlową, były same sklepy. Teraz są to instytucje finansowe. Odnośnie braku miejsc parkingowych na Starówce stwierdził, że wystarczy spojrzeć za szyby samochodów, gdzie są opłaty abonamentowe. Abonament wykupują właściciele sklepów. Należy się zastanowić kto te miejsca parkingowe zajmuje. Parking przy samym sklepie potrzebny jest wówczas, kiedy sklep sprzedaje towar wielkogabarytowy. Tutaj klient nie musi podjeżdżać pod same drzwi sklepu.

            Radny Mariusz Chrzanowski odnosząc się do ul. Dwornej stwierdził, że należałoby wrócić do poprzedniego rozwiązania. W jego ocenie ruch dwukierunkowy na ul. Sadowej i Sienkiewicza powinien być wprowadzony przez Prezydenta. Zgadza się również z tym, że parking przy hali targowej powinien być ogólno dostępny. Ma wątpliwości co do zapisów odnośnie przywrócenia ruchu na ul. Długiej i na Starym Rynku. Kilka lat temu większość radnych apelowała o stworzenie na Starówce deptaka. Władze miasta zaczęły to realizować i w tym samym kierunku Ida władze obecnej kadencji. Pewne środki zostały wydatkowane i w związku z tym ma pytanie, jakie koszty poniosłoby miasto przywracając poprzedni stan na ul. Dwornej i Starym Rynku.

            Radny Konrad Haponik stwierdził, że jeżeli wprowadzimy ruch dwukierunkowy na ul. Sadowej, automatycznie stracimy 23 miejsca parkingowe.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że dyskutujemy i kierujemy pewne wnioski, aby można było ocenić, czy są możliwości, aby  zostało to wykonane, a może tylko część wniosku radnej Krynickiej jest możliwa do realizacji.  Zaproponowała, aby  Komisja przekazała wniosek radnej Krynickiej do Prezydenta Miasta z prośbą o ustosunkowanie się  i udzielenie odpowiedzi Komisji do dnia 18 marca 2013 roku oraz wnioskowała do Prezydenta miasta o zwrócenie się do odpowiednich instytucji  z prośbą o przeprowadzenie lustracji terenu Starego Miasta pod kątem możliwości udzielania pomocy mieszkańcom przez służby ratownicze. Poddała  wniosek pod głosowanie. Komisja, w wyniku głosowania, 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym  przyjęła  wniosek  dot. skierowania wniosku radnej Krynickiej do Prezydenta Miasta, a następnie 5 głosami za – jednogłośnie, przyjęła wniosek w sprawie przeprowadzenia lustracji Starówki pod kątem udzielania pomocy przez służby ratownicze.

            Przewodnicząca Komisji dodała, że z odpowiedzi dowiemy się, czy jest możliwa koncepcja ruchu drogowego na Starówce zaproponowana przez radna Krynicką, czy być może jest jakaś inna, która również usprawni ruch na Starówce.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że pewne sprawy zostały już dokonane i być może wniosek Komisji nie będzie potrzebny. Poinformował, że są przeprowadzane konsultacje społeczne w  sprawie organizacji ruchu na ul. Dwornej. W dniu dzisiejszym otwarty został  parking przy hali targowej. Ponadto rozważana jest możliwość budowy parkingu na ul. Długiej przy rondzie. W związku z powyższymi decyzjami, na Starówce powstanie 42 miejsca parkingowe.

 

 

Ad. 4

 

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił informację w zakresie funkcjonowania i koncepcji rozwoju monitoringu w mieście (w załączeniu).

            Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania  5 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację dot. funkcjonowania i koncepcji rozwoju monitoringu w mieście.

 

 

Ad. 5

 

            Sławomir Grygo – Z-ca Dyrektora MOSiR przedstawił informację na temat stanu zabezpieczenia stadionu miejskiego przy organizacji zawodów sportowych i imprez masowych (w załączeniu).

            Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

            Radny Konrad Haponik stwierdził, że doszły do niego słuchy odnośnie szatni i pryszniców.  Natryski zamontowane są jeden obok drugiego bez ścianek działowych. Powierzchnia jest jednolita na całej szatni i woda z natrysków rozlewa się po całej szatni, a zawodnicy przebierają się stojąc w wodzie. Poprosił o odpowiedź czy szatnie zostaną poprawione, czy nie.

            Sławomir Grygo – Z-ca Dyrektora MOSiR wyjaśnił, że tydzień temu odbyło się spotkanie na stadionie z udziałem inspektorów nadzoru. Sytuacja wygląda tak, że w pierwszym tygodniu marca odbędzie posiedzenie komisji z udziałem przedstawicieli Wydziału Inwestycji UM, MOSIR, projektanta i wykonawcy. Sprawy zostaną przeanalizowane, ponieważ jest to ostatni rok gwarancji stadionu. Jeżeli usterki nie zostaną   usunięte, pozostanie problem na rok następny. Odnośnie szatni wyjaśnił, że zdecydowano z własnych środków, zabudować jeden natrysk i zdaje to egzamin. Koszt zabudowy to kwota 3 tys. zł razy 5, czyli trzeba 15 tys. zł. W chwili obecnej MOSiR z własnych środków nie jest w stanie tego zrobić, a są również inne problemy chociażby wykonanie dodatkowej sieci zasilającej lodowisko. Jeżeli nie zostanie to wykonane, to w przyszłym roku lodowisko nie będzie mogło funkcjonować, ponieważ brakuje 80 kW mocy. Całą moc pochłania wybudowany CPN i galeria.

            Radny Konrad Haponik poprosił o wyjaśnienie, czy zdaniem Pana Dyrektora MOSiR, szatnię powinien przebudować wykonawca, czy nie.

            Sławomir Grygo – Z-ca Dyrektora MOSiR stwierdził, że szatnia została zrealizowana zgodnie z projektem i w chwili obecnej trzeba znaleźć środki na  przebudowę. Dodał, że  bardzo ważne będzie spotkanie na początku marca, w trakcie  którego będą musiały zapaść konkretne decyzje, być może i takie, że trzeba będzie wystąpić na drogę sądową jeżeli chodzi o cały kompleks.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że miasto jest gotowe na spór. Ubolewa, że tak się stało, bo to nie ostatni błąd popełniony na stadionie. W pewnym momencie zabrakło fachowców do weryfikacji nie tyle od strony technicznej, ale praktycznej, ludzi, którzy biorą prysznice w szatniach. Błąd powstał na etapie projektowania.

            Przewodnicząca zamknęła dyskusję. Komisja, w wyniku głosowania  5 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informację na temat stanu zabezpieczenia stadionu miejskiego przy organizacji zawodów sportowych i imprez masowych.

 

 

Ad. 6, 7, 8, 9, 10

 

            Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że materiał (w załączeniu) przesłany radnym,  w porównaniu do pierwotnej wersji,  przygotowany jest bardzo syntetycznie i przejrzyście. Otworzyła dyskusję.

            Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że przekazanie kompetencji MPGKiM z końcem ubiegłego roku spowodowało to, że Prezydent przekazał całość prac związanych z przygotowaniem nowych projektów uchwał przedsiębiorstwu. Czekaliśmy na nowelizację ustawy. Ustawa przed nowelizacją była niedoskonała i po nowelizacji też jest niedoskonała, ale ustawa obowiązuje i mamy do czynienia z obowiązującym aktem prawnym. Podstawowym założeniem całego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jest to, że system sam się finansuje. Koszty funkcjonowania systemu pokrywane są przez mieszkańców. W zakresie kosztów została wprowadzona jedna zasadnicza zmiana, a mianowicie materiały oparte są na ilościach odpadów z 2012 roku, a nie z 2011roku,  jak było w przypadku  poprzednich projektów uchwał. System nie powinien generować ani strat, ani zysków, ani nie może być  dotowany z budżetu miasta. Ustawa wprowadziła możliwość zróżnicowania opłat w zależności od rodzaju zabudowy, czyli inne opłaty ponoszą właściciele domów jednorodzinnych i one są wyższe, a inne mieszkańcy domów wielorodzinnych. We wszystkich prezentowanych trzech wariantach koszt obsługi domu jednorodzinnego jest stały i niezależny od innych czynników takich jak wielkość domu w metrach kw., czy ilości osób zamieszkujących. Przygotowane zostały trzy warianty. Ostatecznego wyboru dokona Pan Prezydent i skieruje wybrany wariant pod obrady Rady, czy też skieruje wszystkie trzy warianty. W tych trzech wariantach w zabudowie wielorodzinnej proponowany jest podział kosztów w zależności od powierzchni mieszkania (wariant I), ilości osób zamieszkujących w mieszkaniu (wariant III) i od gospodarstwa domowego (wariant II). Opłaty przy zbieraniu odpadów komunalnych nie selektywnie będą wyższe o 75 % niż przy odpadach zbieranych selektywnie. Jednym z elementów, którego na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie przewidzieć jest przetarg. Zrobiliśmy to jak najlepiej jak potrafiliśmy, w oparciu o dane, którymi przedsiębiorstwo dysponuje. Dane te obarczone są pewnym błędem, weryfikacja tych danych będzie następować w momencie składania deklaracji. Deklarację zobowiązany jest złożyć każdy właściciel nieruchomości, natomiast w budynkach wielomieszkaniowych obowiązki właścicieli przejmuje administrator, zarządca, bądź zarząd spółdzielni mieszkaniowych. Im szybciej uchwały zostaną podjęte, tym szybciej dostaniemy deklaracje, które będą sprawdzane na bieżąco. Jednym z elementów, jest regulamin wywozu. Nie odbiega on w sposób drastyczny od tego, co funkcjonuje do tej chwili i jest on taki jak w pierwotnej wersji.  Uważa, że to nie jest ostatni raz, kiedy Rada zajmuje się odpadami komunalnymi,  że będą wychodziły sprawy, które na etapie funkcjonowania nie byliśmy w stanie przewidzieć  i trzeba będzie je poprawić.

            Przewodnicząca Komisji na przykładzie swojego gospodarstwa poprosiła o wyjaśnienie, jakie będą opłaty w poszczególnych wariantach. W wariancie I przy selektywnej zbiórce, mieszkanie 57 m ² - koszt 18 zł za mieszkanie. Wariant II – 16 zł bez względu na powierzchnie i ilość zamieszkujących osób. W III wariancie  przy 5 osobach – 34 zł. Uważa, że jest bardzo duża różnica między wariantem II, a III.

            Radny Zbigniew Prosiński stwierdził, że najbardziej rozsądny i najbardziej przewidywalny  jest wariant I. Weryfikacja tego  jest bardzo prosta, a system najmniej kosztowny.  Bardzo dobrze się stało, że ustawodawca pozwolił na rozdzielenie zabudowy wielorodzinnej od jednorodzinnej. 

            Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że w każdym z III wariantów można dopatrzyć się  jawnej niesprawiedliwości społecznej.      Będzie stosowany

system ulg i w momencie, kiedy zostanie wybrana jedna z metod zostaną przedstawione propozycje. Po podjęciu uchwał system będzie obowiązywał od 1 lipca i jest dość czasu, żeby wprowadzić ewentualne korekty czy opracować system ulg.

            Innych uwag nie zgłoszono. Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie przedłożone projekty uchwał, które w wyniku głosowania uzyskały następującą ilość głosów:

 

druk nr 473 A – wariant I  - za – 0, przeciw – 0, wstrz. – 4

                        -  wariant II  - za – 0, przeciw – 0, wstrz. – 4

                          - wariant III -za 1, przeciw – 0,wstrz. – 3. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zawarty w druku nr 473 A wariant III.

druk nr 473 B – za – 3, przeciw – 0, wstrz. – 1 – opinia pozytywna,

druk nr 473 C – za – 3 przeciw – 0, wstrz. – 1 – opinia pozytywna,

druk nr 473 D -  za – 3, przeciw – 0, wstrz. – 1 – opinia pozytywna,

druk nr 473 E -  za- 4 przeciw – 0, wstrz. 0 – opinia pozytywna.

           

Ad. 11

 

            Przewodnicząca Komisji zwracając się do Prezydenta poprosiła o zwrócenie uwagi na dostarczanie korespondencji członkom Komisji i zaproszonym na posiedzenia gościom. Wyjaśniła, że korespondencja wysłana w piątek dotarła do Miejskiego Komendanta Policji w dniu dzisiejszym o godzinie 10.20.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta zobowiązał się do zajęcia sprawą i zwrócenie uwagi odpowiedzialnym osobom.          

 

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 28 lut 2013 08:24
  • Data opublikowania: wtorek, 16 kwi 2013 08:01
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej