Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 19 posiedzeniu w dniu 25 listopada 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Zaopiniowanie wniosku w sprawie zamiany w sprzedaży nieruchomości miasta Łomży.

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

3.
Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie stawek podatku od:

a) nieruchomości,
b) środków transportowych,
c) posiadania psów

4.
Sprawy różne.


Ad. 1

Pani Anna Rzędarska – Kierownik Oddziału Gospodarki Nieruchomościami przedstawiła wniosek zgodnie z drukiem nr 187. Uzupełniając pkt 2 wniosku stwierdziła, że jest jeszcze jedna działka, która została pominięta we wniosku, a która też pójdzie do zamiany. Jest to działka nr 22182/1 położna od ul. Łąkowej, która jest własnością Pani Rowińskiej.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie wniosek w sprawie zamiany i sprzedaży nieruchomości miasta Łomży zgodnie z drukiem nr 187.


Ad. 2

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

Przewodniczący komisji otworzył dyskusję.

Przewodniczący komisji poprosił o rozszerzenie ust. 1 w pkt-e III wniosku i poinformowanie na co jest przewidziana tak wielka kwota w wysokości 333.914 zł.

Pan Marcin B. Sroczyński stwierdził, że wszystko oparte jest na wyliczeniu, ponieważ wiemy jakim majątkiem dysponuje MPGKiM, ile to jest budynków. Został oszacowany koszt dokumentacji prawie do każdego budynku i po zsumowaniu dało to taką kwotę.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta dodała, że są to wartości wyliczone i oparte o przeprowadzony przetarg.

Pan Janusz Nowakowski stwierdził, że w historii samorządu jest to chyba największa wartość przetargowa dokumentacji. Nawet dokumentacja na oczyszczalnie kosztowała mniej. Chciałby wiedzieć kto przeprowadzał i kto wygrał przetarg.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że dla radnych, którzy są kolejną kadencje wypowiedź Pani Skarbnik, że to wszystko już się odbyło jest kolejnym zaskoczeniem, ponieważ do tej pory tak ważne decyzje i tak duże pieniądze, cała operacja odbywała się przy tzw. „otwartej kurtynie”. Dziś prosi się Radę o przeniesienie środków, a już się odbył przetarg, już jest wyłoniona firma i trzeba z tą firmą podpisać umowę. Radę informuje się po faktach, po decyzjach i de facto temat ten został już załatwiony. W którym miejscu w budżecie ujęto środki w tej wysokości na rewitalizację zasobów komunalnych, gdzie to jest zapisane.

Pan Marcin B. Sroczyński stwierdził, że kwestia polega na czym innym. Chodzi o to, aby nie obciążać prowadzeniem tej inwestycji służb miejskich. Sprawą zajmą się osoby, które na co dzień zajmują się tymi budynkami. Dodał, że na początku tego roku były składane do Ministerstwa Gospodarki do struktur unijnych 26 projektów na skorzystanie z funduszy strukturalnych i było o tym bardzo głośno, co zresztą było poruszane na forum Rady. W jednym z punktów była właśnie zgłoszona rewitalizacja starej części miasta w tym kompleksowa rewitalizacja starych zasobów, budynków będących w zarządzie MPGKiM. Dzięki temu możemy skorzystać ze środków unijnych, aby jednak z nich skorzystać należy mieć dokumentację i nie ma innej możliwości ubiegania się o te środki. Dodał, że rewitalizacja nie dotyczy tylko i wyłącznie części będącej własnością miasta. Dotyczy ona całego kompleksu Starego Miasta i każdy kto jest właścicielem domu w tej części miasta będzie mógł również skorzystać z tych środków.

Pan Jerzy Cwalina zabierając głos stwierdził, że Pan Prezydent ma przygotowany pewny plan wykorzystania środków strukturalnych na kolejne lata i chciałby zapoznać się z tym planem. Co zostanie zrobione w 2004 roku w przekroju budżetu. Uważa, że pewne inwestycje powinny być poddane pod dyskusję Rady.

Pan Marcin B. Sroczyński stwierdził, że wszystkie wnioski, które zostały złożone odnośnie środków strukturalnych są to nasze życzenia i tak to należy nazywać. W pierwszym etapie należało złożyć w grudniu ubiegłego roku tzw. fiszki i to zostało wykonane ze szczegółowymi informacjami na co środki maja być przeznaczone i co będzie robione. W lutym otrzymaliśmy informację, że fiszki zostały pozytywnie zweryfikowane. O tego jednak momentu do momentu uzyskania środków strukturalnych jest daleka droga. Po pierwsze trzeba się wykazać, że posiadamy dokumentację techniczną. Po drugie trzeba uzyskać akceptację UE, za którą dopiero pójdą środki. Na razie pieniądze strukturalne są to pobożne życzenia w całej Polsce. Podstawowym zadaniem na przyszły rok ze środków strukturalnych jest Kraska .

Przewodniczący komisji zwracając się do Prezydenta stwierdził, że jest prośba, aby poinformować Komisje o przetargu i aby przedstawiciel Komisji mógł wziąć udział w pracach komisji przetargowej jako obserwator.

Pan Jan Bajno poprosił o wyjaśnienie czy budżet miasta stać w tym roku na tego typu wydatek. Zwrócił również uwagę na inwestycję, na które dokumentacja przedawnia się lub traci ważność. Stwierdził, że w dalszym ciągu będzie pytał się o inwestycje zdjęte, a środki z tych inwestycji przeznaczone na realizacje al. Legionów, ponieważ w dalszym ciągu nie ma realizacji tych inwestycji. Następnie poprosił o odpowiedź na pytanie, czy przetarg na dokumentacje na kwotę 333.914 zł był już przeprowadzony czy nie.

Pan Marcin B. Sroczyński stwierdził, że to nie podlega dyskusji, ponieważ majątek MPGKiM jest tak zdegradowany, że wymaga natychmiastowych remontów i jeżeli możemy skorzystać ze środków strukturalnych, to powinniśmy to zrobić. Dodał, że będą się starali, aby żadna dokumentacja, która była wykonana za pieniądze mieszkańców nie straciła swojej ważności. To przyświecało działaniom Prezydenta i nic się w tej kwestii nie zmieniło. Odnośnie przetargu poinformował, że przetarg odbył się i zostanie przesunięte to na paragraf MPGKiM. Był to przetarg publiczny ogłoszony w biuletynie publicznym. Prace przy tym trwały ponad pół roku.

Pan Jerzy Cwalina stwierdził, że nie może być tak, że radny „przenosi coś, co już jest po fakcie”. Dowiadujemy dzisiaj, że jest już po przetargu i przenosimy tak potężne środki z działu do działu to jego zdaniem jest to kpina. Uważa, że radni powinni wiedzieć o tym przed przetargiem, a nie po.

Pan Marcin B. Sroczyński stwierdził, że jest to czysto techniczna sprawa. Chcemy uporządkować sprawy już na przyszłość. Można temat doprowadzić do końca służbami MPGKiM przy nadzorze miasta. Wartość remontowanych budynków zostaje podniesiona o koszty dokumentacji i żeby taka możliwość nie przepadła robimy korektę w budżecie. Robimy przesunięcie między paragrafami, aby te pieniądze w przyszłości zwiększyły wartość budynków.

Pan Jerzy Cwalina zgodził się z wypowiedzią Prezydenta Sroczyńskiego, ale nie może tak być, że radni dowiadują się o fakcie i przesuwają środki po przetargu. Chodzi o to, ze radni powinni wiedzieć o tym przed przetargiem.

Przewodniczący komisji stwierdził, że w tej chwili zaskakuje się komisje i poprosił, aby w przyszłości „takich numerów nie było”. Poddał następnie pod głosowanie wniosek zgodnie z drukiem nr 186. Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 6 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie wniosek i projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

Ad. 3 a, b, c

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek w sprawie stawek podatku rolnego. Wyjaśniła, że stanowisko Prezydenta jest takie, aby utrzymać stawki tego podatku określone ustawą. Nie planuje się żadnych ulg, ponieważ realizowane są ulgi ustawowe. Dodała, że dotyczy to również podatku leśnego. Odnośnie podatku od nieruchomości stwierdziła, że w stosunku do wielkości górnych stawek zostały przyjęte dwie propozycje tj. stawki od budynków mieszkalnych, stawki od budynków zajętych na prowadzenie działalności z zakresu kwalifikowanym materiałem siewnym i stawki od budynków zajętych na prowadzenie działalności w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Poinformowała, że Komisja Finansów i Skarbu Miasta wniosła o zmniejszenie podatku od budynków mieszkalnych do 0,5 zł.

Pan Jan Rybakiewicz postawił wniosek, aby Komisja również przyjęła stawkę od budynków mieszkalnych w wysokości 0,50 zł.

Pan Jan Bajno postawił wniosek, aby stawkę od budynków zajętych na działalność gospodarczą w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych pozostawić na poziomie roku bieżącego tj. w wysokości 3,46 zł.

Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie postawione wnioski przez radnego:
- Jana Rybakiewicza o ustalenie stawki podatku od budynków mieszkalnych w wysokości 0,5 zł; za – 7, przeciw – 0, wstrz. – 4 – wniosek został przyjęty,
- Jana Bajno o pozostawienie stawki podatku od budynków zajętych na działalność gospodarczą w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych na poziomie roku bieżącego tj. w wysokości 3,46 zł; za – 6, przeciw – 0, wstrz. – 5 – wniosek został przyjęty.

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie stawki podatku od nieruchomości. Komisja w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek w sprawie ustalenia stawki podatku od środków transportowych. Wyjaśniła, że propozycje stawek zostały zwiększone o 5 % w stosunku do roku 2003 i są niższe od stawek w gminach ościennych.
Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Komisja 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących się zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek w sprawie ustalenia stawki podatku od posiadania psów.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z propozycja Prezydenta Miasta.

Ad. 4

Przewodniczący Komisji poinformował, że w porządku obrad najbliższej sesji jest pkt dot. podjęcia uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej. Poinformował również, że zaproponował nazwisko radnego Jana Rybakiewicza. Przedstawił uzasadnienie zaproponowanej kandydatury.

Następnie przedstawił pisma, które wpłynęły do Komisji:

- pismo Rektora Wyższego Seminarium Duchownego w sprawie wsparcia finansowego prowadzonych prac remontowych przy Kościele Rektoralnym WNMP,
- pismo p. Wiesława Górnego i p. Dariusza Pawlaka dot. protestu mieszkańców w sięgaczu ul. Zdrojowej 27.

Komisja przyjęła pisma do wiadomości.

Pan Zbigniew Lipski zwrócił uwagę, że w budżecie miasta ujęta jest kwota 30 tys. zł na udekorowanie miasta. Poprosił o wyjaśnienie na co zostaną wydane te środki przed Świętami Bożego Narodzenia.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że już w ubiegłym roku został zakupiony napis o treści Wesołych Świąt. Zakupiono również oświetlenie zewnętrzne, którym były udekorowane drzewa przed ratuszem. Będą dokonywane kolejne zakupy w ramach tej kwoty, o której mówi radny Lipski.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

Przewodniczący
Komisji Gospodarki Komunalnej

Jan Walęcki
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 5 sty 2004 15:13
  • Data opublikowania: wtorek, 6 sty 2004 10:03
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:24
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej