Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 35/13 z dnia 3 lipca 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum stwierdził prawomocność obrad, a następnie przedstawił porządek obrad. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku. Radny Jan Bajno zaproponował, aby Komisja potraktowała priorytetowo mieszkańców obecnych na posiedzeniu Komisji i po pkt-e przyjęcie protokołu, udzieliła im głosu. Komisja przyjęła propozycję i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 34/13 z dnia 26 czerwca 2013 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od żądania zwrotu bonifikaty, udzielonej przy przekształceniu nieruchomości położonej przy ul. 33 Pułku Piechoty 16 z użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości – druk nr 555, 555 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości, będącej własnością Miasta Łomża na nieruchomość będącą własnością Skarbu Państwa – druk nr 556, 556 A 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zniesienie współwłasności nieruchomości położonej w Łomży, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 12092 o pow. 2,4951 ha – druk nr 557, 557 A 5. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i wyniku głosowania 9 głosami za - jednogłośnie, przyjęła protokół nr 34/13 z dnia 26 czerwca 2013 r.

Marek Szymański – Mieszkaniec miasta zabierając głos stwierdził przychodzą kolejny raz na posiedzenie Komisji w sprawie ulicy, przy której mieszkają, aby się przypomnieć. Chcieli przypomnieć ich wkład finansowy w rozwój miasta. Przedsiębiorcy mieszkający przy tej ulicy co roku płacą grubo ponad milion podatku od nieruchomości, od firm, które prowadzą. Do tego należy doliczyć subwencję z CIT-u. W przedsiębiorstwach tych pracuje 200 osób i uważa, że jest to bardzo istotny wkład w funkcjonowanie miasta. Dodał, że przy ul. Słowikowej mieszka 8 rodzin. Realizowane są ulice o znacznie mniejszym stażu np. Konrada Wallenroda, a ul. Słowikowa jest w bardzo złym stanie. Przypomniał również, że sieć wodociągową mieszkańcy wybudowali za własne pieniądze, dofinansowali instalację elektryczną, a ostatnio została wykonana kanalizacja i instalacja gazowa. Praktycznie, oprócz kanalizacji deszczowej, są wszystkie media, pozostaje do realizacji nawierzchnia, do której również deklarują wkład w wysokości 24 tys. zł. Zwrócił się z prośbą o realizację ul. Słowikowej.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że w wyniku przetargów uzyskano oszczędności. Członkowie Komisji Gospodarki Komunalnej są za tym, aby te środki zostały w tym dziale i zostały przeznaczone na inwestycje m.in. realizację ul. Słowikowej.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że jak najbardziej popiera wniosek mieszkańców ul. Słowikowej. Mieszkańcy deklarują pewien wkład własny i zgłosili wniosek, co do realizacji ulicy w ramach inicjatyw lokalnych. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej i zasadami, które są w niej sformułowane ul. Słowikowa znalazła się na drugim miejscu po SM „Perspektywa” i zgłoszonej do realizacji fontanny. Zwracając się do radnego Lipskiego poprosił o odpowiedź, czy ta inicjatywa będzie kontynuowana.

Radny Zbigniew Lipski, a jednocześnie Prezes SM „Perspektywa” złożył deklarację, że SM „Perspektywa” nie skorzysta z tego dlatego, że wnioskowała o trochę inną kwotę. Kwota ujęta w budżecie miasta w ramach inicjatyw lokalnych, a przeznaczona na realizację fontanny nie zadawala inicjatora. W związku z tym spółdzielnia będzie szukała innego rozwiązania poprzez wsparcie ze środków unijnych w ramach programu 2014 – 2020. Mamy opracowaną dokumentację, nie wiemy jaki będzie koszt realizacji, ale 100 tys. zł ujęte w budżecie miasta, przy tych środkach, które już zostały wydane, to kwota zbyt mała. Poinformował Prezydenta Miasta i Komisję Gospodarki Komunalnej, że SM „perspektywa” nie skorzysta z tych środków.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta podziękował radnemu Lipskiemu za deklarację. Stwierdził, że po stosownych decyzjach Rady Miejskiej kwotę 100 tys. zł uzupełnioną o środki „oszczędnościowe” będzie można wykorzystać na budowę ul. Słowikowej, z zastrzeżeniem, że oszczędności, które się pojawiły w ramach przetargów i inicjatyw lokalnych, a wiemy że są to środki w głównej mierze kredytowe, nie zostaną potraktowane jako oszczędności, które nie powinny być spożytkowane na cele inwestycyjne, o co wnioskują niektórzy radni.

Przewodniczący Komisji jeszcze raz podkreślił, że Komisja Gospodarki Komunalnej stoi na stanowisku, że o wszelkich środkach zaoszczędzonych w ramach przeprowadzonych przetargów, w pierwszej kolejności będzie opiniowała Komisja Gospodarki Komunalnej.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że opiniowanie to jedno, a podejmowanie decyzji, to drugie. Podkreślił, że Prezydent Miasta stoi na stanowisku, że oszczędności wynikające z przetargu winny być spożytkowane na inwestycje.

Radny Jan Bajno postawił wniosek o rozpoczęcie działań zmierzających w kierunku realizacji ul. Słowikowej. W związku z deklaracją Prezesa Zarządu SM „Perspektywa” o rezygnacji ze środków finansowych w wysokości 100 tys. zł na realizacje inwestycji w ramach lokalnych inicjatyw inwestycyjnych zaproponował, ale całość inwestycji pn. realizacja ul. Słowikowej została zrealizowana z powyższych środków z lokalnych inicjatyw inwestycyjnych, uzupełnionych o środki finansowe z oszczędności uzyskanych w ramach przetargów.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Bajno.

Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek.

Ad.2

Jerzy Bittner – Naczelnik WIN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od żądania zwrotu bonifikaty, udzielonej przy przekształceniu nieruchomości położonej przy ul. 33 Pułku Piechoty 16 z użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości ( w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Janusz Mieczkowski odnosząc się do stwierdzenia, że pewne okoliczności spowodowały konieczność zbycia nieruchomości i dokonanie darowizny dla syna, poprosił o wyjaśnienie komu zbyto nieruchomość, za jaką kwotę i co darowano synowi.

Jerzy Bittner – Naczelnik WIN wyjaśnił na podstawie aktu zbycia, że nieruchomość została zbyta Państwu Pylińskim za kwotę 330 tys. zł. Za 160 tys. zł w postaci darowizny od matki, syn zakupił mieszkanie i wyremontował je za 50 tys. zł.

Radny Janusz Mieczkowski zauważył, że pozostała jeszcze kwota 120 tys. zł.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że nie jest to biedna rodzina i jest przeciwna temu wnioskowi. Jak najbardziej jest za pomaganiem biednym ludziom, ale przedstawiane dowody przez Naczelnika WIN świadczą o tym, że ci państwo mają pieniądze.

Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie, czy takie przypadki bywały wcześniej i czy to jest zgodne z prawem.

Jerzy Bittner – Naczelnik WIN stwierdził, że zwrot bonifikaty nie jest obowiązkiem miasta, jest to kwestia uznaniowa podejmowana w drodze decyzji Rady w przypadku stwierdzenia, że wnioskodawca pozostaje w złej sytuacji materialnej. Jest to jak najbardziej zgodne z prawem, ale jak dotąd nie było takiej sytuacji.

Radny Ireneusz Cieślik zauważył, że ci Państwo nie napisali, że był pożar, że musieli ten dom odbudować, nie wie, czy nie zaciągali kredytu. Uważa, że sytuacja w której znaleźli się wnioskodawcy być może spowodowana jest tym, że odbudowali dom po pożarze.

Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że na udzieloną bonifikatę składają się wszyscy podatnicy w mieście. Może „pójść na rękę” i rozbić kwotę zwrotu na dwie-trzy raty jeśli naprawdę jest taka potrzeba jeśli będzie to formą pomocy dla tych państwa.

Radny Lipski zwrócił uwagę, że radny Mieczkowski przedstawił czytelną symulacje kosztów, poparła również radna Krynicka i on również uważa, że jest przeciw i będzie głosował za tym, aby nie uwzględnić tego wniosku.

Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Poddał pod głosowanie projekt uchwały. Komisja, w wyniku głosowania przy braku głosów za, 8 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymujących zaopiniowała negatywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 555 A.

Ad. 3

Jerzy Bittner – Naczelnik WIN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości, będącej własnością Miasta Łomża na nieruchomość będącą własnością Skarbu Państwa ( w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że chyba Pan Naczelnik wprowadza Komisję w błąd, bo ostatnio jak pytał Pana Prezydenta o możliwość poszerzenia Szosy Zambrowskiej w odpowiedzi usłyszał, że jest to nierealne. Pan Prezydent wspominał o działce, gdzie będzie budowana stacja CPN.

Jerzy Bittner – Naczelnik WIN stwierdził, że to już jest jezdnią, to nie jest poszerzenie. Wtedy nazywało się poszerzeniem i stworzyło podstawę do stworzenia drugiego pasma ruchu drogi krajowej nr 68.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że jest to uporządkowanie tego, co zostało wykonane w przeszłości. Były niezbędne paski terenu, które miasto Łomża nabyło, ponieważ droga krajowa jest własnością Wojewody, pomimo, że miasto nią zarządza i ponosi koszty utrzymania, ten teren przekazuje Wojewodzie w zamian za teren przy ul. Poznańskiej. Wybudowaliśmy jezdnię na gruncie, który sami pozyskaliśmy. Korzystamy z tego, zarządzamy drogą i jeszcze dostajemy teren.

Innych uwag nie zgłoszono.

Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 556 A.

Ad. 4

Jerzy Bittner – Naczelnik WIN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zniesienie współwłasności nieruchomości położonej w Łomży, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 12092 o pow. 2,4951 ha ( w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że o ile dobrze zrozumiał, aby wyjść ze współwłasności potrzebne jest sporządzenie umowy w formie aktu notarialnego i zgodnie z zapisem we wniosku, wszyscy współwłaściciele wyrazili zgodę na wyjście ze współwłasności i jeśli miasto wyrazi zgodę wtedy podział się dopełni. Poprosił o informację, która z działek obciążona jest hipoteką.

Jerzy Bittner – Naczelnik WIN wyjaśnił, że jest zgoda Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży na zwolnienie z obciążenia hipotecznego działki 12092/2 Pana Jana Lewandowskiego. Działka ta przylega do gruntu miejskiego. Tak orzekł Pan Naczelnik zabezpieczając sobie możliwość odzyskania długu.

Zdaniem radnego Janusza Mieczkowskiego jest to korzystna zamiana.

Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął dyskusję.

Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 557 A.

Ad. 5

Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że w wyniku rozmów z przedsiębiorcami składa wniosek dot. zmiany uchwały nr 312/XXXVI/13 z dnia 10 kwietnia 2013 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomży (wniosek wraz z uzasadnieniem w załączeniu).

Radny Lipski stwierdził, że jest to dopiero początek funkcjonowania nowej gospodarki odpadami. Dopiero wdrażamy zmienione przepisy, trzeba poczekać, popatrzyć, bo w porównaniu do innych miast w Łomży jest dobrze, co nie znaczy, że nie ma problemów. Część ludzi jeszcze nie zrozumiała na czym polega segregacja, część ludzi zaczęła wynosić ogromne ilości książek, papierów. Dlatego też spółdzielnia wystąpiła do Urzędu Miejskiego, aby jeszcze raz rozpocząć akcję informacyjną i zaopatrzyć mieszkańców w ulotki. Nie jest przeciwny przedstawionemu wnioskowi, ale uważa, że należy odczekać, dokonać na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej oceny funkcjonowania tej uchwały i wnioskować o dokonanie zmiany.

Radny Andrzej Grzymała wyjaśnił, że dokonane zmiany w podjętej przez Radę uchwale dotyczyły tylko podmiotów prywatnych. Natomiast wniosek dotyczy podmiotów gospodarczych i chodzi tylko o to, aby częstotliwość odbioru odpadów zmienić na „1 raz na 2 tygodnie”.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że jest to sensowna propozycja. Przy podejmowaniu uchwały zapisy pozostały niezmienione dlatego, że zajęliśmy się zmianą systemu w zakresie nieruchomości zamieszkałych. Sądzi, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten temat rozważyć. Wyjaśnił, że ze względów formalnych będziemy musieli wystąpić do inspektora sanitarnego, który wyda stosowną opinię i nic nie stoi na przeszkodzie, aby takiej zmiany dokonać.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że z jego punktu widzenia jeśli chodzi o odbiór odpadów przez MPGKiM, wygląda to dobrze. Zwrócił jednak uwagę, że nie można w mieście kupić kolorowych worków do selektywnej zbiórki odpadów.

Radny Ireneusz Cieśli zwrócił uwagę, że na osiedlach w domach, gdzie odbierało odpady MPGKiM pozostawiono worki do selektywnej zbiórki tym właścicielom koszty, którzy nie byli w MPGKiM. Ci, którzy byli, nie dostali żadnego worka.

Radny Jan Bajno stwierdził, że bardzo dobrze się stało, że miasto nie spieszyło się z podjęciem uchwał w sprawie gospodarowania odpadami komunalnymi. Uważa, że wniosek radnego Grzymały winien być poddany pod głosowanie, skierowany do Pana Prezydenta celem rozważenia i rozpoczęcia procedury, efektem której będzie podjęcie uchwały zmieniającej.

Radny Zbigniew Lipski ponownie zabierając głos stwierdził, że obawiał się, że sytuacja będzie gorsza. Trzeba jednak jasno powiedzieć, jeśli chodzi o przedsiębiorstwo, dało się wszystko organizacyjnie, technicznie przy posiadanych środkach zorganizować. Problemem, który wystąpił jest brak worków, koszy, pojemników. Dzisiaj, żeby sprowadzić pojemniki, trzeba zamówić tysiąc sztuk w Austrii. Ponadto pojemnik zamawiany w kwietniu kosztował 240 zł – 360 zł, dzisiaj taki pojemnik kosztuje 420 zł.

Radny Janusz Mieczkowski zgodził się z wypowiedzią radnego Lipskiego, że potrzebne jest jeszcze powtórzenie akcji informacyjnej i przekazanie ulotek z harmonogramami wywozu wszystkim mieszkańcom.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że 9 lipca br. ma być rozstrzygnięty przetarg na wywóz odpadów komunalnych i jego zdaniem należy tego typu sprawy pozostawić do realizacji firmie, która wygra przetarg.

Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Andrzeja Grzymały do Pana Prezydenta celem rozpoczęcia procedury.

Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, przyjęła wniosek radnego Grzymały i skierowała do Prezydenta Miasta.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 11 paź 2013 07:57
  • Data opublikowania: piątek, 11 paź 2013 08:01
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej