Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 26/13 z dnia 18 września 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawiła porządek obrad (w załączeniu). Zaproponowała, aby po pkt-e 2 porządku, Komisja rozpatrzyła pismo RO nr 5. Poprosiła o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, uzupełniła porządek posiedzenia o pkt – rozpatrzenie pisma RO nr 5 , a następnie 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła porządek obrad j/n: 1. Przyjęcie protokołu nr 25/13 z dnia 27 sierpnia 2013 r. 2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2013 roku w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 579. 3. Rozpatrzenie pisma Rady Osiedla nr 5. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcie założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 - druk nr 589, 589A. 5. Analiza zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym na ulicach miasta, działania zapobiegawcze podejmowane i planowane, ocena i prognozy skuteczności: a) informacja Komendanta Miejskiego Policji w Łomży - druk nr 585/2. b) informacja Inspekcji Transportu Drogowego o działaniach bieżących i planowanych na terenie miasta - druk nr 585/1. c) informacja Prezydenta Miasta o stanie infrastruktury i rozwiązań w kierunku poprawy bezpieczeństwa na ulicach miasta - druk nr 585. d) informacja Prezydenta Miasta o działaniach Straży Miejskiej w zakresie współdziałania ze służbami na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym - druk nr 585/3 6. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za - jednogłośnie, przyjęli protokół nr 25/13 z dnia 27 sierpnia 2013 roku.

Ad. 2

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat wykonania budżetu miasta za I półrocze 2013 roku (sprawozdanie w załączeniu).

Radny Maciej Głaz poprosił o wyjaśnienie jak przedstawia się wykonanie środków finansowych przeznaczonych na ponadnormatywne patrole policji.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM poinformowała, że plan na ten rok wynosił 50 tys. zł, a wydatkowano 25.630 zł.

Przewodnicząca Komisja przypomniała, że planowana jest modernizacja stanowiska kierowania tak, aby spełnione były standardy europejskie w budynku KMP w Łomży na kwotę 50 tys. zł. W I półroczu nie poniesiono żadnych wydatków. Ma rozumieć, że modernizacja ta będzie realizowana w II półroczu 2013 roku.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM stwierdziła, że z tego co wie, to te pieniądze zostały przeniesione w II półroczu. Musiałaby jednak sprawdzić gdzie zostały przeniesione, aby nie udzielać nie sprawdzonych informacji.

W związku z powyższym Przewodnicząca Komisji zaproponowała, aby w trakcie oczekiwania na informację w sprawie wydatków inwestycyjnych na potrzeby KMP, Komisja zrealizowała pkt 3 porządku posiedzenia.

Komisja wyraziła zgodę.

Ad. 3

Konrad Haponik – Z-ca Przewodniczącej Komisji przedstawił pismo RO nr 5 (pismo w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że całkowicie popiera wniosek Rady Osiedla nr 5.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że dyskusja została wywołana przez Radę Osiedla nr 5 i prowadzona była na kilku spotkaniach. W pierwszej chwili koncentrowała się na zagadnieniu zatrzymywania autobusu na jezdni, bez wykorzystywania zatoki. Opinie w tej sprawie mają charakter również techniczny, ponieważ związane są z bezpieczeństwem ruchu i nie mogliśmy zaakceptować takiej koncepcji. Z drugiej strony pojawiają się dosyć poważne argumenty, właśnie Rady Osiedla nr 5, o potrzebie zapewnienia możliwości wysiadania tym grupom mieszkańców, o których mowa w piśmie. Pojawia się dylemat co jest ważniejsze dla tego rejonu miasta, czy miejsca parkingowe, czy też interes mieszkańców i możliwość wysiadania przy ul. Giełczyńskiej, korzystających z komunikacji miejskiej. Po dyskusji z Radą Osiedla dochodzi do wniosku, że mimo wszystko warto rozważyć koncepcję likwidacji 4 miejsc parkingowych przy ul. Giełczyńskiej i o ile będzie to możliwe, pogłębienie zatoki postojowej. Jest to trudne zagadnienie, bo jest coś za coś, albo 4 miejsca postojowe, albo możliwość wysiadania pasażerów bez możliwości wsiadania do autobusów. Dlatego tez prosił Radę Osiedla nr 5 aby wystąpiła z wnioskiem do Komisji Bezpieczeństwa, celem poddania tematu dyskusji w szerszym kręgu, gdyż nie jest to sytuacja jednoznaczna, ponieważ jedna i druga opcja ma swoje wady i zalety.

Andrzej Podsiadło – Przewodniczący RO nr 5 stwierdził, że mieszkańcy chcą wrócić do sytuacji, jaka była przez wiele poprzednich lat, kiedy przystanek był na Starym Rynku przy ratuszu. Mieszkańcy maja problem od czasu zlikwidowania tego przystanku. Jeśli ktoś wysiada na przystanku przy ul. Polowej, a mieszka przy ul. Woziwodzkiej, czy ul. Senatorskiej, ma do pokonania znaczny odcinek drogi, co jest dużym problemem szczególnie dla starszych osób. Z punktu widzenia mieszkańców taki przystanek powinien być zarówno dla wysiadających, jak i wsiadających.

Przewodnicząca Komisji odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta w kwestii 4 miejsc parkingowych stwierdziła, że miejsc tych generalnie brakuje na Starym Rynku. 3 lata temu był projekt parkingu piętrowego i przez te 3 lata nic się w tej sprawie nie dzieje i teraz stajemy przed dylematem, czy zabrać miejsca parkingowe, czy zlokalizować przystanek MPK.

Radny Zbigniew Prosiński stwierdził, że wiele miejsc parkingowych zniknęło po rewitalizacji Starego Rynku w związku z tym nie rozwiążemy tak szybko tego tematu. Mieszkańcy chcieliby mieć przystanek jak najbliżej, a najlepiej żeby autobus podjeżdżał pod dom, ale musimy postawić na szali dobro nie tylko przedsiębiorców, ale również klientów pobliskich placówek. Na ul. Dwornej przy aptece nie będzie już gdzie się zatrzymać. Czy wniosek ten był konsultowany z przedsiębiorcami.

Radny Maciej Głaz stwierdził, że nie neguje konieczności zlokalizowania przystanku, ale wydaje się mu, że zabieranie miejsc parkingowych pod apteką na ul. Giełczyńskiej, nie jest dobrym pomysłem. Uważa, że dobrym rozwiązaniem byłoby zlokalizowanie przystanku vis a vis przystanku, który jest na Starym Rynku. Byłoby to wygodne m.in. dla petentów Urzędu Miejskiego. Odnosząc się do miejsc parkingowych na Starym Rynku stwierdził, że brak miejsc parkingowych jest przyczyną tego, że Stary Rynek umiera. Jest kilkanaście lokali do wynajęcia. Dzisiaj wszyscy jesteśmy wygodni, chcemy podjechać pod sam dom, czy pod sklep. Proponował rozwiązanie tego problemu, bez większych nakładów, żeby zwiększyć parking na Starym Rynku mało tego, zwiększenie parkingu i umożliwienie wyjazdu z parkingu w prawą stronę da dodatkowe miejsca parkingowe. Uważa, że takie rozwiązanie udrożni ruch na Starym Rynku i ściągnie tutaj więcej osób. Zrobienie przejazdu dookoła Starego Rynku z nakazem skrętu w prawo, wyjazdu ze Starego Rynku jest jego zdaniem jest logicznym rozwiązaniem, które nie pociąga za sobą dużych nakładów finansowych. Wystarczy ustawić kilka słupków, zakaz wjazdu większych pojazdów i to wszystko.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że na pewno jest wszystko możliwe, ale zostało to zrobione niecały rok temu. Chcąc udrożnić Stary Rynek na tym podkładzie i tej technologii wykonania, samochody nie będą jeździły. Trzeba podjąć decyzję o całkowitej przebudowie nawierzchni. Uważa, że nawierzchnia w obecnym stanie nie nadaje się do jazdy i nie może służyć jako ciąg komunikacyjny.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że ciąg wokół Starego Rynku jest drogą publiczną. Wprowadzenie ruchu wiąże się z tym, że droga ta musi spełniać wymagania techniczne dla dróg publicznych, które określa rozporządzenie. Aby spełnić wymogi rozporządzenia konieczna byłaby przebudowa. Przestawienie słupów oświetleniowych, budowa krawężników itd. Gdyby coś się stało, to Prezydent Miasta ponosi odpowiedzialność ze względu na to, że nawierzchnia i geometria nie spełnia wymagań warunków technicznych. Uważa, że urządzenie tego jako drogi publicznej wymaga kosztów w wysokości ok. 400 tys. zł.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że radni muszą podjąć poważne decyzję, bo jeśli zostawimy to tak jak jest to będzie plajta za plajtą, bo ludzie nie będą tu przyjeżdżali. Radni uważają, że nie będzie to kosztowało 400 tys. zł, a 200 tys. zł i trzeba się temu poważnie przyjrzeć, aby zrobić tam miejsca parkingowe. Uważa, że rozwiązanie radnego Głaz jest dobrym rozwiązaniem, pozwalającym również na spełnienie prośby mieszkańców Rady Osiedla nr 5. Jej zdaniem, jeżeli podjęta została uchwała, która się nie sprawdza w życiu, a radni są dla ludzi, to należy podjąć drugą uchwałę i przyznać się do błędu.

Radny Maciej Głaz odnosząc się do wypowiedzi Naczelnika WGK poprosił o wyjaśnienie jak wymogi zawarte w rozporządzeniu mają się do funkcjonującego parkingu na Starym Rynku. Gdzie tam są krawężniki, gdzie są słupy odsunięte o 100 m.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że funkcjonujący parking nie jest drogą publiczną.

Radny Zbigniew Lipski postawił wniosek o przeanalizowanie możliwości zlokalizowania parkingu z wyjazdem w jedną stronę i skrętem w prawo, co trzeba przebudować, żeby udrożnić parking, z jednoczesnym podaniem kosztów. Zwrócił uwagę, że inwestycja została oddana w kwietniu i teraz będziemy ponosili kolejne koszty. Przewodnicząca Komisji ma rację mówiąc, że błędy trzeba naprawiać, ale naprawianie błędu za niecałe pół roku od oddania inwestycji i ponoszenie nowych nakładów finansowych nie jest dobrym rozwiązaniem.

Zbigniew Prosiński stwierdził, że zastanawia się dlaczego radni chcą na siłę przywrócić ruch na Starym Rynku. Wg niego Starówka wygląda dużo lepiej bez samochodów. Uważa, że to nie miejsca parkingowe wykańczają Stary Rynek, tylko zmienił się model handlu. Dzisiaj mamy dużą galerię handlową. Zwrócił uwagę, że pod Stokrotką jest też bardzo dużo pustych miejsc na parkingach, ponieważ klienci przenieśli się do Wenedy. Podobnie wyglądają Starówki w innych miastach, co drugi lokal jest pusty. Działają tylko instytucje finansowe, pożyczki, kredyty, banki. To nie brak parkingów, a model i charakter handlu. Uważa, że parkingi są zbędne, a Starówka powinna wyglądać jak Starówka.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że jest przeciwna wypowiedzi radnego Prosińskiego, ponieważ pracuje od 20 lat na Starym Rynku, słyszy głosy ludzi i głosy przedsiębiorców. Jej zdaniem parkingi są potrzebne.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że nie można zasłaniać się interesami określonej grupy ludzi, bo to nie jest tak, że inwestycje na Starym Rynku są chybione. Nie tylko mieszkańcy Starówki, nie tylko okoliczni mieszkańcy są mieszkańcami Łomży. To jest cała masa ludzi, którzy są zadowoleni z tego, że nadajemy miastu charakter wielkomiejski, w którym można wykonywać inne funkcje, nie tylko czysto handlowe. Zgoda Rady na rewitalizację Starówki ma określone skutki, ale to nie rewitalizacja ma wpływ na obecną sytuację, a zupełnie inne przyczyny.

Radny Konrad Haponik zwrócił uwagę, że jest mnóstwo miejsc parkingowych wolnych na parkingu przy Placu Niepodległości i co za problem przejść 5 minut na Stary Rynek. Stwierdził, że kompletnie nie rozumie problemu z parkingami. Odnosząc się do przystanku MPK przy ratuszu zwrócił uwagę, że na ul. Rządowej znajduje się przystanek autobusowy i uważa, że odległość 100 m między jednym przystankiem, a drugim, to jest lekka przesada.

Andrzej Podsiadło – Przewodniczący RO nr 5 zwrócił się z prośbą o znalezienie miejsca na przystanek autobusowy, który nie zabierze dużo miejsc parkingowych, a ułatwi życie mieszkańcom szczególnie starszym.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do wypowiedzi radnego Haponika wyjaśnił, że przepisów ściśle regulujących odległość między przystankami nie ma. Przystanki autobusowe lokalizuje się w odległości 500-800 m jeden od drugiego. Jest to standard przyjęty w Polsce i zalecane jest stosowanie tego standardu. Podał parametry wg jakich powinna być wykonana zatoka i stwierdził, że 4 miejsca postojowe przy ul. Giełczyńskiej nie są wystarczające na urządzenie zatoki autobusowej.

Przewodnicząca Komisji zakończyła dyskusję. Poddała pod głosowanie wniosek dot. udrożnienia Starego rynku poprzez urządzenie parkingu z wyjazdem w jedna stronę i skrętem w prawo wraz z analiza kosztów. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 32 głosach wstrzymujących przyjęła powyższy wniosek. Następnie poddała pod głosowanie wniosek RO nr 5 dot. usytuowania przystanku autobusowego z rozważeniem możliwości zmiany trasy autobusów. Komisja w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła.

Przewodnicząca Komisji wracając do realizacji pkt-u 2 porządku posiedzenia poprosiła o odpowiedź na pytanie dot. środków inwestycyjnych ujętych w budżecie miasta 2013 roku na potrzeby KMP w Łomży.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM wyjaśniła, że na Komendant Miejski Policji zrezygnował z wydatków inwestycyjnych na rzecz patroli pieszych i po dodaniu 10 tys. zł i o 60 tys. zł zostały zwiększone wydatki na patrole piesze. Razem na patrole piesze przeznaczono 110 tys. zł.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że na sierpniowej sesji sądziła, że Pan Prezydent przekazał 60 tys. zł na patrole piesze, a tu się okazuje, że Pan Prezydent dał 10 tys. zł, przesuwając 50 tys. zł z wydatków inwestycyjnych. Sytuacja jest inna, niż myślała, ale będzie zapis w protokole i zainteresowane osoby będą mogły się z tym zapoznać.

Radny Zbigniew Prosiński poprosił o odpowiedź jak jest realizowana akcja „Sprzątnij po swoim psie”. Przeznaczono 30 tys. zł, a nie bardzo widać tę akcję.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że w mieście ustawiono kosze na psie odchody w miejscach wskazanych przez Komisję. W chwili obecnej jest kilka wniosków o ustawienie bądź przestawienie tych koszy w inne miejsca po to, aby były efektywnie wykorzystane. We wszystkich TV osiedlowych emitowany jest spot informacyjny w ramach akcji.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że spot informacyjny, o którym mówi Naczelnik WGK nie jest emitowany na terenie osiedla Perspektywa. Uważa, że akcja powinna objąć całe miasto. Zwrócił się z prośbą, aby program dot. wywozu śmieci i akcji „Sprzątaj po swoim psie” był nadawany na osiedlu.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM poinformowała, że z 30 tys. zł zaplanowanych na przeprowadzenie akcji, w I półroczu wydatkowano 13. 269 zł na zakup koszy i zestawy do sprzątania.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że wg jej odczuć zmienia się mentalność ludzi, którzy sprzątają po swoich psach. Uważa, że jest to bardzo duży sukces Pana Prezydenta i Rady Miejskiej.

Radny Zbigniew Lipski dodał, że należy również zauważyć wkład administratorów osiedli, czego przykładem jest osiedle Perspektywa.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK dodał, że cieszy to, że do akcji włączają się różne podmioty m.in. uczniowie ZSWet., którzy zorganizowali akcję „Odkupianie Łomży”, którzy otrzymali wsparcie z Urzędu Miejskiego w postaci materiałów informacyjnych. W akcji przoduje SM „Perspektywa”, ale inne spółdzielnie też prowadzą działania. Pojawiły się tabliczki informacyjne, plakaty i uważa, że zaczyna to działać.

Radny Maciej Głaz uważa, że powinniśmy sobie podziękować i cieszyć się z efektów akcji.

Przewodnicząca Komisji kończąc dyskusję stwierdziła, że w przyszłym roku w budżecie miasta należy zarezerwować środki finansowe na kontynuację akcji, która przynosi efekty. Poddała pod głosowanie sprawozdanie w z wykonania budżetu. Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, zaopiniowała pozytywnie realizację budżetu miasta za I półrocze 2013 roku w działach merytorycznie podległych Komisji.

Ad. 4

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 (wniosek i projekt uchwały w załączeniu).

Radny Maciej Głaz postawił wniosek o uzupełnienie założeń polityki społeczno-gospodarczej w dziale bezpieczeństwo publiczne o pkt 3 w brzmieniu: utrzymanie patroli ponadnormatywnych celem zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców miasta.

Radny Zbigniew Prosiński uważa, że w założeniach winien również się znaleźć zapis dotyczący modernizacji i rozwoju monitoringu miejskiego.

Radny Zbigniew Lipski postawił wniosek o dodanie w dziale bezpieczeństwo publiczne pkt – u 4 w brzmieniu: modernizacja monitoringu istniejącego w KMP w Łomży oraz dalszy rozwój monitoringu miejskiego.

Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek radnego Głaz. Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła. Następnie poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego Lipskiego. Komisja 7 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.

Następnie Komisja 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 589 A wraz z przyjętymi wnioskami.

Ad. 5 a, b, c, d

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat informacji dot. zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym na ulicach miasta, działań zapobiegawczych podejmowanych i planowanych, oceny i prognoz skuteczności. Poprosiła na wstępie o uwagi i pytania do informacji Komendanta Miejskiego Policji w Łomży (w załączeniu).

Radny Konrad Haponik odnosząc się do informacji KMP w Łomży podziękował Komendantowi Miejskiemu Policji doceniając pracę policji, a przede wszystkim efekty tej pracy. Praca jest wykonywana bardzo sumiennie z zadawalającymi efektami. Wypadki i kolizje w znaczący sposób spadają. Jeszcze raz podziękował odpowiedzialnym służbom za taki stan rzeczy.

Radny Zbigniew Lipski dodał, że statystyka pokazuje, że sytuacja ulega poprawie i ogólnie w mieście jest bezpieczniej.

Przewodnicząca Komisji złożyła podziękowania na ręce Komendanta Pietrzaka za kontrole ruchu drogowego na terenie miasta Łomży. Dodała, że statystyki są pocieszające i oby tak dalej.

Radny Zbigniew Prosiński poruszył problem komunikacyjny na odcinku pomiędzy wyjazdem z ul. Małachowskiego, a rondem Solidarności i skręt w ul. Staffa. Zwracał się z wnioskiem, aby usunąć zakaz zawracania i ewentualnie przebudować zatokę. Jest to problem dla mieszkańców ulic Małachowskiego, Niemcewicza, a przede wszystkim Konstytucji 3 Maja, bo mają najdalej, żeby wyjechać z osiedla. Byłoby to dużym ułatwieniem i odciążeniem skrzyżowania. Można byłoby odblokować również wjazd, ponieważ kierowcy nie wjeżdżaliby w ul. Staffa i byłby lepszy dostęp do bloków 4 i 6. Dwukrotnie otrzymał odpowiedź, że zmiana organizacji ruchu w tym miejscu spowoduje zagrożenie w ruchu drogowym. Jego zdaniem odpowiedzialność za prowadzenie pojazdu ponosi kierowca. Jest wiele takich skrzyżowań w mieście, gdzie zakaz zawracania nie został ustawiony i nic się nie dzieje, nie ma kolizji. Dodał, że rozmawiał z Marszałkiem Województwa i powiedział, że nie ma problemu z przebudowaniem takiego skrzyżowania. Pisze się aneks do umowy i prosiłby, aby w tym kierunku podjąć jakieś działania. W związku z powyższym postawił wniosek o podjęcie działań i ponowne przeanalizowanie możliwości przebudowania skrzyżowania skręt w ul. Staffa pomiędzy wyjazdem z ul. Małachowskiego, a rondem Solidarności.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że po interpelacji Pana radnego w tej sprawie zostało wysłane zapytanie do Komendanta Miejskiego Policji. Otrzymaliśmy negatywna opinię i stąd taka odpowiedź, a nie inna. Stwierdził, że nie może forsować rozwiązań, które zdaniem policji są niebezpieczne.

Piotr Pietrzak – KMP Łomża stwierdził, że dużo jest takich miejsc do zawracania, nie mniej jednak ul. Piłsudskiego jest ulica o bardzo dużym natężeniu ruchu. Zawracanie jest bardzo blisko od skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, gdzie sygnalizacja świetlna uważana jest za jedną z najbezpieczniejszy, a mimo to dochodzi tam do zdarzeń. Pomimo tego, że statystycznie jest spadek, ul. Piłsudskiego jest drugą ulicą pod względem niebezpieczeństwa na terenie miasta Łomży. Najwięcej zdarzeń generowanych jest na ul. Piłsudskiego przy wyjeździe z Broniewskiego i Bema. Pod względem organizacji ruchu musimy robić wszystko, aby dać jak najmniej możliwości kierującym do ingerowania w organizację ruchu. Kiedy mamy jeden kierunek, jedną możliwość, wtedy te ograniczenia są inne. Natomiast jeśli mamy wybór, są pewne zawahania, pewna nieuwaga i dochodzi do zdarzeń. Stąd też jego opinia była negatywna. Każde przecięcie kierunku jazdy i zmiana tego kierunku jazdy powoduje, że dochodzi do zdarzeń drogowych.

Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek radnego Prosińskiego. Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.

Przewodnicząca Komisji poprosiła następnie o uwagi i pytania do informacji Inspekcji Transportu Drogowego o działaniach bieżących i planowanych na terenie miasta (w załączeniu). Poprosiła o odpowiedź, jaki wpływ mają obie instytucje na przejazd TIR-ów przez całą noc ulicami Wojska Polskiego, Al. Legionów.

Piotr Pietrzak – KMP Łomża wyjaśnił, że każdej nocy zatrzymywane są TIR-y, a kierujący karani są mandatami. Jest to jednak 1-2 TIR-y, ponieważ na ten moment, kiedy jest patrol policji TIR-ów nie ma. Kierowcy mają cibi radia, porozumiewają i jadą inną trasą.

Radny Zbigniew Lipski dodał, że drugim problemem jest to, że TIR-y zaczynają parkować na drogach wewnętrznych.

Piotr Pietrzak – KMP Łomża wyjaśnił, że trzeba zgłaszać takie przypadki. Sporządzona zostanie dokumentacja, ustalony zostanie kierowca i ukarany. Dopóki nie będzie obwodnicy miasta jesteśmy skazani na przejazd TIR-ów.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że obwodnica S 61 jest to odległa przyszłość. Mamy sukces, którego nikt inny nie ma, w postaci formalnego ograniczenia przejazdy nocą samochodów ciężarowych przez miasto, ale niewiele z tego nie wynika. Mamy możliwości prawne, a nie mamy narzędzi, żeby je egzekwować. Należy nad tym ubolewać, ponieważ jest to degradacja ul. Wojska Polskiego, zniszczone budynki itd. Należy zastanowić się, czy my jako miasto możemy wesprzeć policję. Zaproponował, aby część środków przeznaczanych na piesze patrole przeznaczyć na patrole przeznaczyć na patrole nocne.

Przewodnicząca Komisji nie zgodziła się z propozycją Prezydenta Dobosza.

Waldemar Dmochowski – Kierownik Oddziału w Łomży WITD w Białymstoku stwierdził, że odpowiedź na zadane pytania zawiera przedłożona informacja. Stwierdził, że Inspekcja Transportu Drogowego nie jest beneficjentem, który wyciąga rękę po pieniądze, a wręcz przeciwnie, zasila kasę miasta co roku i np. w 2010 roku była to kwota ponad 111 tys. zł i w kolejnych latach 65 tys. zł, 20 tys. zł w związku z nowelizacją ustawy, a w bieżącym roku do 31 sierpnia wpłynęło już ponad 50 tys. zł. Pieniądze te pochodzą z przekroczenia gabarytów pojazdów podczas ważenia i wpływają do kasy zarządcy drogi. Stwierdził następnie, że w informacji zawarte są pewne życzenia na ileś tam lat, ale pewne sprawy można wykonywać na bieżąco np. trwają modernizacje i przebudowa ulic i w ich trakcie można wykonać np. pas do kontroli pojazdów, ponieważ nie wszędzie można zatrzymać ciężarówkę. Wówczas można wystawić nie jeden patrol, a dwa równolegle. Stwierdził, że inspekcja jest administracją specjalną, służbą mundurową, która całodobową pełni służbę od wiosny do jesieni, natomiast od jesieni tylko na jedną zmianę. Dodał, że jest kierownikiem, pracuje w biurze, natomiast na drodze pracuje 5 osób. Wyjaśnił również, że wszystkie fotoradary podlegają bezpośrednio pod Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła zapisy zawarte w informacji. Stwierdziła, że w wielu tych sprawach można „się dogadać” i nie trzeba pisać w informacji. Zamknęła dyskusję na temat działań Inspekcji Transportu Drogowego.

Poprosiła o uwagi i pytania do informacji na temat stanie infrastruktury i rozwiązań w kierunku poprawy bezpieczeństwa na ulicach miasta ( w załączeniu ) oraz informacji o działaniach Straży Miejskiej w zakresie współdziałania ze służbami na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym (w załączeniu).

Komisja nie wniosła uwag.

W związku z powyższym Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie informację nt zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym na ulicach miasta. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informacje zawarte w drukach nr 585, 585/1, 585/2, 585/3.

Ad. 6

Przewodnicząca Komisji przedstawiła pismo SM „Perspektywa” w sprawie sprzedaży napojów alkoholowych w sklepie Alex przy ul. Księżnej Anny 22 i zadbania o porządek i bezpieczeństwo (w załączeniu). Poprosiła o informację, czy sprawa ta została wyjaśniona.

Radny Zbigniew Lipski, a jednocześnie Prezes SM „Perspektywa” wyjaśnił, że spółdzielnia podjęła działania na wniosek mieszkańców bloku, w którym mieści się sklep Alex. Właściciel sklepu zobowiązał się do rozwiązania problemu i zrobi wszystko, aby koncesja na sprzedaż alkoholu nie została mu odebrana.

Radny Konrad Haponik postawił wniosek o zamontowanie kamery na ul. Prusa 10, która swoim zasięgiem objęłaby ponad 100 miejsc parkingowych przy blokach Prusa 10, 14, 8. Uzasadniając wniosek wyjaśnił, że nasiliły się tam akty wandalizmu jeżeli chodzi o samochody. Poza tym tą trasą wraca w porze nocnej i nad ranem młodzież po dyskotekach. Dochodzi często do różnych zdarzeń przy blokach.

Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, przyjęła wniosek radnego Haponika.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że wniosek ten zostanie dopisany do potrzeb planowanych na przyszły rok.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 21 lis 2013 09:35
  • Data opublikowania: czwartek, 21 lis 2013 09:38
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej