Perspektywiczny program rozwoju placówki.
uwzględnienie potrzeb wszystkich roczników uczniów oraz dostosowanie do potrzeb środowiska lokalnego i z uwzględnieniem w nim wymagań cywilizacyjnych.
Nadrzędnym zadaniem programu jest dogłębna analiza diagnozy wyjściowej środowiska. Z zastrzeżeniem, że diagnoza musi uwzględniać wszelkie aspekty charakteryzujące środowisko wychowawcze. Następny etap to określenie celów i działań, które mają przyświecać pracy opiekuńczo - wychowawczej.
Perspektywiczny program pracy placówki opiekuńczo - wychowawczej powinien być bazą do
programowania rocznej pracy wychowawczej. Musi być, więc kompatybilny z potrzebami i możliwościami bursy.
Rozpoznanie właściwości sytuacji wychowawczej w bursie.
W celu poznania problemów środowiska wychowawczego placówki wychowawcy
opracowali szereg badań ankietowych diagnozujących całościowo problematykę wynikającą
ze specyfiki pracy.
Badania dotyczyły:
- - znajomości specyfiki placówki i oczekiwań rodziców związanych z pobytem ich
dzieci w bursie.
- - postawa młodzieży wobec praw i norm moralnych.
- - zainteresowań młodzieży.
- - rozpoznaniu i wytyczeniu kierunków pracy w grupach wychowawczych.
Wychowawcy grup w pierwszych dniach pobytu nowych wychowanków w bursie
przeprowadzają diagnozę środowiska wychowawczego.
W bieżącym roku i latach następnych jest ona szczególnie ważna, gdyż zmienił się
wiek młodzieży - uczniowie kontynuują naukę po 9 - letnim kształceniu ogólnym.
Diagnoza środowiska wychowawczego z września 2002 roku prowadzi do następujących uogólnień:
- 1. Wychowankowie bursy w większości (90%) samodzielnie zdecydowali o mieszkaniu w placówce.
- 2. Ankietowani deklarują społecznie akceptowanie relacje interpersonalne.
- 3. Mieszkając w bursie oczekują sprawiedliwego traktowania, zrozumienia ze strony wychowawcy,
poszanowania godności osobistej, zapewnienie odpowiednich warunków do nauki,
- 4. Za najskuteczniejszy sposób oddziaływań wychowawczych badań uważają:
- - prośbę (80%)
- - -sugestię(20%)
- 5. Ankietowani deklarują chęć rozwijania własnych talentów i zainteresowań głównie
w obszarach działalności kulturalnej i informatyczno-medialnej. Niepokojącym
zjawiskiem jest deklarowana przez młodzież niechęć pracy w Samorządzie Wychowanków.
- 6. Najpopularniejszymi wśród młodzieży formami spędzania czasu wolnego są: dyskoteki, projekcje filmów, zajęcia i zawody sportowe.
- 7. W zależności od płci różni się tematyka zebrań grupowych, w których młodzież
chciałaby uczestniczyć.
- Chłopcy preferują:
- - politykę
- - wartości cenione przez młodych ludzi
- - relacje rówieśnicze
- - higiena pracy umysłowej
- Dziewczęta chciałyby poznać bliżej tematykę z zakresu:
- - relacji rówieśniczych i tolerancji
- - cenionych wartości
- - profilaktyki uzależnień
Z przeprowadzonych badań wskazujących postawy młodzieży wobec prawa i norm moralnych wynika:
Ponad polowa młodzieży akceptuje prawo i normy moralne, lecz nie zawsze postępuje
zgodnie z nimi.
Obojętność na prawo i normy deklarują pojedyncze osoby badanej młodzieży, natomiast 11% akceptuje prawo i normy moralne przestrzegając je. W wyniku przeprowadzonych badań diagnozy uzdolnień artystycznych oraz umiejętności samooceny pod kątem oczekiwań i własnych możliwości aktywizowania się w pracy bloku rozrywkowego wynikają następujące wnioski:
- 1. Młodzież deklaruje w większości chęć biernego odbioru kultury; w aktywną
organizację tworzenia życia kulturalnego w bursie chce włączyć się niewielki %.
- 2. Połowa młodzieży wyraża samodzielną chęć wypełniania czasu wolnego tylko dla
niewielu wychowawca jest inicjatorem działań.
- 3. Z badań wynika, że nie ma zdecydowanej grupy uzdolnionych w jednym kierunku.
Ankieta służąca zbadaniu oczekiwań rodziców wynikających z powierzenia opieki nad
dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej odzwierciedla następujące wnioski:
- 1. Z ilości odpowiedzi pojawiających się „ nie mam zdania" (w granicach 0-5 %)
można pokusić się o stwierdzenie, że rodzice orientują się w specyfice placówki i
funkcjonowaniu dzieci w bursie.
- 2. Akceptują panujące zasady w placówce, a w szczególności dotyczące
bezpieczeństwa ich dzieci. Ponad 95% rodziców wskazuje konieczność rejestrowania
wyjazdów młodzieży do domów z uwzględnieniem dokładnej daty i godziny
wyjazdu i powrotu oraz informowanie placówki o ewentualnym przedłużeniem
okresu pobytu w domu.
- 3. W sferze działań wychowawczo-dydaktycznych rodzice prawie jednogłośnie
akceptują kontrolę systematycznego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne- w 98%
i chcą być informowani o niepokojących sytuacjach wychowawczych - w 90% oraz
o ocenie z zachowania, a także wl00% uważają za słuszne stosowanie w placówce
procedury mające na celu zapewnienie warunków nauki własnej.
- 4. Wielu rodziców uważa, że niekonieczne jest prowadzenie tematycznych zebrań
grupowych oraz zajęć z profilaktyki uzależnień. Z tego wynika, iż wymagają od
wychowawców utrzymania dyscypliny i kontroli, a w mniejszym stopniu wymagają
pracy nad rozwojem moralno-społecznym swych pociech.
- 5. Rodzice nie deklarują chęci uczestnictwa w zebraniach grupowych i imprezach kulturalnych organizowanych w placówce.
Generalizując rodzice sprowadzają bursę do roli opiekuńczej, a w mniejszym stopniu
doceniają funkcję wychowawczą.
Przedstawione powyżej wyniki diagnozy dają aktualny obraz placówki. Posłużyły one
do sformułowania założeń programowych.
MISJA
Bursa Szkolna nr 3 w Łomży jako placówka opiekuńczo – wychowawcza zobowiązana jest do okresowego przejęcia funkcji domu rodzinnego oraz do stwarzania młodzieży warunków odpowiadających wymogom pracy umysłowej.
Mieszkańcami bursy jest głównie młodzież zamieszkała na wsi i w małych miasteczkach, a więc środowiskach upośledzonych ekonomicznie, społecznie i kulturowo. Z powyższego wynika funkcja kompensacyjna placówki polegająca na udzielaniu pomocy pedagogicznej wyrównującej braki w poziomie wiedzy oraz pomocy psychologicznej w utrzymaniu równowagi życiowej w sytuacjach silnych przeżyć emocjonalnych, i wspieraniu wychowanków w zdobywaniu umiejętności podejmowania racjonalnych rozwiązań w dorosłym życiu.
Misję placówki wyrażają standardy jakości pracy.
WIZJA
Wizja jest to perspektywiczny obraz funkcjonowania placówki w środowisku
lokalnym, jej rozwoju oraz oferty programowej skierowanej do młodzieży i rodziców
wychowanków. W związku z tym bursa będzie:
- 1. Środowiskiem wychowawczym wyposażającym wychowanków w zespół umiejętności
przygotowujących do pełnienia przyszłych ról w dorosłym życiu opartą na życzliwości,
wzajemnym szacunku i partnerstwie przy zaangażowaniu wychowanków i wszystkich
pracowników.
- 2.Będzie wspomagać wychowanków w osiąganiu pełni ich rozwoju poprzez :
- - stworzenie bezpiecznej, życzliwej atmosfery nauki i współżycia;
- - zachęcanie i rozwijanie zainteresowań indywidualnych uzdolnień, zainteresowań;
- - wyrabianie odporności psychicznej w celu pokonywania bieżących trudności życiowych.
- 3. Bursa będzie wyposażać wychowanków w umiejętności rozwiązywania problemów w
dorosłym życiu poprzez:
- - kształtowanie uczucia empatii i tolerancji;
- - kształtowanie pozytywnego stosunku do własnego zdrowia;
- - rozwijanie samorządności;
- - przeciwdziałanie patologiom społecznym;
- - przygotowanie do prawidłowego funkcjonowania w przyszłej rodzinie własnej;
- - propagowanie dziedzictwa kultury narodowej.
- 4. Grono pedagogiczne będzie dążyć do:
- -realizacji celów zawartych w misji i wizji placówki;
- -przestrzegać etyki zawodu nauczycielskiego;
- -dążyć do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- -podjąć próby wypracowania nowych form współpracy z rodzicami;
- -utrzymać szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym; indywidualizować formy pracy pedagogicznej wychowanków rozwijając ich samodzielność;
- -rozwijać formy spędzania czasu wolnego.
Główne zadania nauczyciela - wychowawcy
Wychowawca Bursy Szkolnej nr 3 to osoba, która:
- 1. Jest gotowa do pomocy w rozwiązywaniu indywidualnych problemów wychowanków
w zakresie nauki, życia osobistego i rodzinnego.
- 2. Umiejętne kieruje procesem uspołeczniania wychowanka w szeroko pojętym zakresie.
- 3. Umie wyposażać wychowanków w wiedzę i umiejętności obywatelskie,
umożliwiające rozumienie problemów i v/ydarzeń życia publicznego i uczestniczenie w
nich.
- 4. Rozwija cnoty obywatelskie, w tym patriotyzm, uczciwość, odwagę cywilną,
odpowiedzialność za innych i wspólne dobro.
- 5. Wspiera dydaktyczną funkcję szkoły.
- 6. Współpracuje i poszukuje nowych form współpracy z rodzicami.
- 7. Poszukuje sojuszników do prawidłowej realizacji celów i zadań placówki.
Wychowanek opuszczający placówkę to człowiek, który potrafi odnaleźć własne
miejsce we współczesnym świecie, wykorzystujący zdobycze cywilizacji dla poprawienia własnego życia i bytu innych.
SYLWETKA WYCHOWANKA
- 1. W zależności od własnych możliwości intelektualnych osiąga najwyższe wyniki w
nauce.
- 2. Wychowanek potrafi wnieść duży wkład w utrzymaniu ładu i porządku nie tylko w
najbliższym otoczeniu placówki, ale i w miejscach publicznych; niesie pomoc i opiekę zwłaszcza osobom chorym i starszym.
- 3. Podejmuje odpowiedzialne wybory i ma świadomość własnej odpowiedzialności za
ochronę własnego zdrowia.
- 4. Zna wymogi pracy umysłowej, potrafi umiejętnie pozyskiwać i segregować informacje różnych źródeł.
- 5. Przygotowany jest do stawiania w swoim życiu pierwszeństwa obowiązku przed
prawem.
- 6. Potrafi rozpoznać miejsce człowieka w czasie historycznym, jego relacji z przyrodą, społecznością lokalną, ojczyzną, kręgiem kulturowym, innymi narodami i religiami.
- 7. Zdobywa umiejętność samokontroli i samooceny własnego postępowania, która jest nieodłącznym elementem dorosłego życia.
- 8. Posiada znajomość zasad prawnych i umiejętność aktywnego udziału w życiu
publicznym i gospodarczym naszego kraju i Europy.
Poszukiwanie form współpracy z rodzicami w pracy opiekuńczo-
wychowawczej
Otwartość rodziców na problemy placówki i ich szeroka wiedza w tym zakresie jest
warunkiem powodzenia procesu opiekuńczo-wychowawczego bursy. System edukacji
pedagogicznej rodziców prowadzony w placówce ma za zadanie wspomagać rodziców w
odczytywaniu rzeczywistości otaczającej ich dzieci, a co za tym idzie -pozyskiwać
sojuszników działań opiekuńczych i wychowawczych Bursy Szkolnej nr 3 w Łomży.- 1. Rozszerzenie nakładu magazynu Samorządu Wychowanków „Zjazd Kontrolowany" w
celu dostarczenia rodzicom jako informacji o życiu bursy.
- 2. Opracowanie cyklu listów do rodziców w formie „Kilka słów o wychowaniu..."
- 3. Podejmowanie prób zapraszania rodziców na uroczystości wewnętrzne bursy.
- 4. Wyszukanie rodziców prowadzących własną działalność gospodarczą i wysłanie do nich listu-prośby w celu sponsorowania potrzeb finansowych bursy, np.: zakup sprzętu sportowego, komputera z oprzyrządowaniem oraz bieżącej opłaty z korzystania z Internetu.
- 1. W zależności od własnych możliwości intelektualnych osiąga najwyższe wyniki w