Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Perspektywiczny program rozwoju placówki.

WSTĘP
Perspektywiczny program placówki opiekuńczo wychowawczej to pewna nowość w obszarze planowania pracy. Stanowi on opis działań prowadzących do uzyskania optymalnego rozwoju osobowego wychowanków w okresie ich przebywania w placówce. Istotną sprawą jest
uwzględnienie potrzeb wszystkich roczników uczniów oraz dostosowanie do potrzeb środowiska lokalnego i z uwzględnieniem w nim wymagań cywilizacyjnych.
Nadrzędnym zadaniem programu jest dogłębna analiza diagnozy wyjściowej środowiska. Z zastrzeżeniem, że diagnoza musi uwzględniać wszelkie aspekty charakteryzujące środowisko wychowawcze. Następny etap to określenie celów i działań, które mają przyświecać pracy opiekuńczo - wychowawczej.

Perspektywiczny program pracy placówki opiekuńczo - wychowawczej powinien być bazą do
programowania rocznej pracy wychowawczej. Musi być, więc kompatybilny z potrzebami i możliwościami bursy.


Rozpoznanie właściwości sytuacji wychowawczej w bursie.


W celu poznania problemów środowiska wychowawczego placówki wychowawcy
opracowali szereg badań ankietowych diagnozujących całościowo problematykę wynikającą
ze specyfiki pracy.


Badania dotyczyły:


  • - znajomości specyfiki placówki i oczekiwań rodziców związanych z pobytem ich
    dzieci w bursie.
  • - postawa młodzieży wobec praw i norm moralnych.
  • - zainteresowań młodzieży.
  • - rozpoznaniu i wytyczeniu kierunków pracy w grupach wychowawczych.

Wychowawcy grup w pierwszych dniach pobytu nowych wychowanków w bursie
przeprowadzają diagnozę środowiska wychowawczego.
W bieżącym roku i latach następnych jest ona szczególnie ważna, gdyż zmienił się
wiek młodzieży - uczniowie kontynuują naukę po 9 - letnim kształceniu ogólnym.


Diagnoza środowiska wychowawczego z września 2002 roku prowadzi do następujących uogólnień:


  • 1. Wychowankowie bursy w większości (90%) samodzielnie zdecydowali o mieszkaniu w placówce.
  • 2. Ankietowani deklarują społecznie akceptowanie relacje interpersonalne.
  • 3. Mieszkając w bursie oczekują sprawiedliwego traktowania, zrozumienia ze strony wychowawcy,
    poszanowania godności osobistej, zapewnienie odpowiednich warunków do nauki,
  • 4. Za najskuteczniejszy sposób oddziaływań wychowawczych badań uważają:
  • - prośbę (80%)
  • - -sugestię(20%)
  • 5. Ankietowani deklarują chęć rozwijania własnych talentów i zainteresowań głównie
    w obszarach działalności kulturalnej i informatyczno-medialnej. Niepokojącym
    zjawiskiem jest deklarowana przez młodzież niechęć pracy w Samorządzie Wychowanków.
  • 6. Najpopularniejszymi wśród młodzieży formami spędzania czasu wolnego są: dyskoteki, projekcje filmów, zajęcia i zawody sportowe.
  • 7. W zależności od płci różni się tematyka zebrań grupowych, w których młodzież
    chciałaby uczestniczyć.
  • Chłopcy preferują:
  • - politykę
  • - wartości cenione przez młodych ludzi
  • - relacje rówieśnicze
  • - higiena pracy umysłowej
  • Dziewczęta chciałyby poznać bliżej tematykę z zakresu:
  • - relacji rówieśniczych i tolerancji
  • - cenionych wartości
  • - profilaktyki uzależnień

Z przeprowadzonych badań wskazujących postawy młodzieży wobec prawa i norm moralnych wynika:


Ponad polowa młodzieży akceptuje prawo i normy moralne, lecz nie zawsze postępuje
zgodnie z nimi.
Obojętność na prawo i normy deklarują pojedyncze osoby badanej młodzieży, natomiast 11% akceptuje prawo i normy moralne przestrzegając je. W wyniku przeprowadzonych badań diagnozy uzdolnień artystycznych oraz umiejętności samooceny pod kątem oczekiwań i własnych możliwości aktywizowania się w pracy bloku rozrywkowego wynikają następujące wnioski:

  • 1. Młodzież deklaruje w większości chęć biernego odbioru kultury; w aktywną
    organizację tworzenia życia kulturalnego w bursie chce włączyć się niewielki %.
  • 2. Połowa młodzieży wyraża samodzielną chęć wypełniania czasu wolnego tylko dla
    niewielu wychowawca jest inicjatorem działań.
  • 3. Z badań wynika, że nie ma zdecydowanej grupy uzdolnionych w jednym kierunku.
    Ankieta służąca zbadaniu oczekiwań rodziców wynikających z powierzenia opieki nad
    dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej odzwierciedla następujące wnioski:
  • 1. Z ilości odpowiedzi pojawiających się „ nie mam zdania" (w granicach 0-5 %)
    można pokusić się o stwierdzenie, że rodzice orientują się w specyfice placówki i
    funkcjonowaniu dzieci w bursie.
  • 2. Akceptują panujące zasady w placówce, a w szczególności dotyczące
    bezpieczeństwa ich dzieci. Ponad 95% rodziców wskazuje konieczność rejestrowania
    wyjazdów młodzieży do domów z uwzględnieniem dokładnej daty i godziny
    wyjazdu i powrotu oraz informowanie placówki o ewentualnym przedłużeniem
    okresu pobytu w domu.
  • 3. W sferze działań wychowawczo-dydaktycznych rodzice prawie jednogłośnie
    akceptują kontrolę systematycznego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne- w 98%
    i chcą być informowani o niepokojących sytuacjach wychowawczych - w 90% oraz
    o ocenie z zachowania, a także wl00% uważają za słuszne stosowanie w placówce
    procedury mające na celu zapewnienie warunków nauki własnej.
  • 4. Wielu rodziców uważa, że niekonieczne jest prowadzenie tematycznych zebrań
    grupowych oraz zajęć z profilaktyki uzależnień. Z tego wynika, iż wymagają od
    wychowawców utrzymania dyscypliny i kontroli, a w mniejszym stopniu wymagają
    pracy nad rozwojem moralno-społecznym swych pociech.
  • 5. Rodzice nie deklarują chęci uczestnictwa w zebraniach grupowych i imprezach kulturalnych organizowanych w placówce.
    Generalizując rodzice sprowadzają bursę do roli opiekuńczej, a w mniejszym stopniu
    doceniają funkcję wychowawczą.

Przedstawione powyżej wyniki diagnozy dają aktualny obraz placówki. Posłużyły one
do sformułowania założeń programowych.


MISJA


Bursa Szkolna nr 3 w Łomży jako placówka opiekuńczo – wychowawcza zobowiązana jest do okresowego przejęcia funkcji domu rodzinnego oraz do stwarzania młodzieży warunków odpowiadających wymogom pracy umysłowej.


Mieszkańcami bursy jest głównie młodzież zamieszkała na wsi i w małych miasteczkach, a więc środowiskach upośledzonych ekonomicznie, społecznie i kulturowo. Z powyższego wynika funkcja kompensacyjna placówki polegająca na udzielaniu pomocy pedagogicznej wyrównującej braki w poziomie wiedzy oraz pomocy psychologicznej w utrzymaniu równowagi życiowej w sytuacjach silnych przeżyć emocjonalnych, i wspieraniu wychowanków w zdobywaniu umiejętności podejmowania racjonalnych rozwiązań w dorosłym życiu.


Misję placówki wyrażają standardy jakości pracy.


WIZJA


Wizja jest to perspektywiczny obraz funkcjonowania placówki w środowisku
lokalnym, jej rozwoju oraz oferty programowej skierowanej do młodzieży i rodziców
wychowanków. W związku z tym bursa będzie:


  • 1. Środowiskiem wychowawczym wyposażającym wychowanków w zespół umiejętności
    przygotowujących do pełnienia przyszłych ról w dorosłym życiu opartą na życzliwości,
    wzajemnym szacunku i partnerstwie przy zaangażowaniu wychowanków i wszystkich
    pracowników.
  • 2.Będzie wspomagać wychowanków w osiąganiu pełni ich rozwoju poprzez :
  • - stworzenie bezpiecznej, życzliwej atmosfery nauki i współżycia;
  • - zachęcanie i rozwijanie zainteresowań indywidualnych uzdolnień, zainteresowań;
  • - wyrabianie odporności psychicznej w celu pokonywania bieżących trudności życiowych.
  • 3. Bursa będzie wyposażać wychowanków w umiejętności rozwiązywania problemów w
    dorosłym życiu poprzez:
  • - kształtowanie uczucia empatii i tolerancji;
  • - kształtowanie pozytywnego stosunku do własnego zdrowia;
  • - rozwijanie samorządności;
  • - przeciwdziałanie patologiom społecznym;
  • - przygotowanie do prawidłowego funkcjonowania w przyszłej rodzinie własnej;
  • - propagowanie dziedzictwa kultury narodowej.
  • 4. Grono pedagogiczne będzie dążyć do:
  • -realizacji celów zawartych w misji i wizji placówki;
  • -przestrzegać etyki zawodu nauczycielskiego;
  • -dążyć do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
  • -podjąć próby wypracowania nowych form współpracy z rodzicami;
  • -utrzymać szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym; indywidualizować formy pracy pedagogicznej wychowanków rozwijając ich samodzielność;
  • -rozwijać formy spędzania czasu wolnego.

Główne zadania nauczyciela - wychowawcy


Wychowawca Bursy Szkolnej nr 3 to osoba, która:

  • 1. Jest gotowa do pomocy w rozwiązywaniu indywidualnych problemów wychowanków
    w zakresie nauki, życia osobistego i rodzinnego.
  • 2. Umiejętne kieruje procesem uspołeczniania wychowanka w szeroko pojętym zakresie.
  • 3. Umie wyposażać wychowanków w wiedzę i umiejętności obywatelskie,
    umożliwiające rozumienie problemów i v/ydarzeń życia publicznego i uczestniczenie w
    nich.
  • 4. Rozwija cnoty obywatelskie, w tym patriotyzm, uczciwość, odwagę cywilną,
    odpowiedzialność za innych i wspólne dobro.
  • 5. Wspiera dydaktyczną funkcję szkoły.
  • 6. Współpracuje i poszukuje nowych form współpracy z rodzicami.
  • 7. Poszukuje sojuszników do prawidłowej realizacji celów i zadań placówki.

    Wychowanek opuszczający placówkę to człowiek, który potrafi odnaleźć własne
    miejsce we współczesnym świecie, wykorzystujący zdobycze cywilizacji dla poprawienia własnego życia i bytu innych.


    SYLWETKA WYCHOWANKA


    • 1. W zależności od własnych możliwości intelektualnych osiąga najwyższe wyniki w
      nauce.
    • 2. Wychowanek potrafi wnieść duży wkład w utrzymaniu ładu i porządku nie tylko w
      najbliższym otoczeniu placówki, ale i w miejscach publicznych; niesie pomoc i opiekę zwłaszcza osobom chorym i starszym.
    • 3. Podejmuje odpowiedzialne wybory i ma świadomość własnej odpowiedzialności za
      ochronę własnego zdrowia.
    • 4. Zna wymogi pracy umysłowej, potrafi umiejętnie pozyskiwać i segregować informacje różnych źródeł.
    • 5. Przygotowany jest do stawiania w swoim życiu pierwszeństwa obowiązku przed
      prawem.
    • 6. Potrafi rozpoznać miejsce człowieka w czasie historycznym, jego relacji z przyrodą, społecznością lokalną, ojczyzną, kręgiem kulturowym, innymi narodami i religiami.
    • 7. Zdobywa umiejętność samokontroli i samooceny własnego postępowania, która jest nieodłącznym elementem dorosłego życia.
    • 8. Posiada znajomość zasad prawnych i umiejętność aktywnego udziału w życiu
      publicznym i gospodarczym naszego kraju i Europy.

    Poszukiwanie form współpracy z rodzicami w pracy opiekuńczo-
    wychowawczej


    Otwartość rodziców na problemy placówki i ich szeroka wiedza w tym zakresie jest
    warunkiem powodzenia procesu opiekuńczo-wychowawczego bursy. System edukacji
    pedagogicznej rodziców prowadzony w placówce ma za zadanie wspomagać rodziców w
    odczytywaniu rzeczywistości otaczającej ich dzieci, a co za tym idzie -pozyskiwać
    sojuszników działań opiekuńczych i wychowawczych Bursy Szkolnej nr 3 w Łomży.


    • 1. Rozszerzenie nakładu magazynu Samorządu Wychowanków „Zjazd Kontrolowany" w
      celu dostarczenia rodzicom jako informacji o życiu bursy.
    • 2. Opracowanie cyklu listów do rodziców w formie „Kilka słów o wychowaniu..."
    • 3. Podejmowanie prób zapraszania rodziców na uroczystości wewnętrzne bursy.
    • 4. Wyszukanie rodziców prowadzących własną działalność gospodarczą i wysłanie do nich listu-prośby w celu sponsorowania potrzeb finansowych bursy, np.: zakup sprzętu sportowego, komputera z oprzyrządowaniem oraz bieżącej opłaty z korzystania z Internetu.




  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 22 sty 2004 11:22
  • Data opublikowania: środa, 29 wrz 2004 09:02
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 21 lut 2008 22:58
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej