Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

PLAN DZIAŁAŃ OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH

ROK SZKOLNY 2004/2005
PLAN OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZY ZAWIERA:
  • I. WSTĘP
  • II. CHARAKTERYSTYKĘ PLACÓWKI.
  • III. ROCZNY PROGRAM PRACY WYCHOWAWCZEJ.
  • IV. PROGRAMY WYCHOWAWCZE:
  • A. EDUKACJA REGIONALNA I KULTURALNA
  • B. PROFILAKTYKA
  • C. SAMORZĄDNOŚĆ
  • D. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
  • E. EDUKACJA SPORTOWA
  • F. EDUKACJA PRORODZINNA
  • V. PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO Z TEMATYKĄ I TERMINARZEM POSIEDZEŃ RADY PEDAGOGICZNEJ.
  • VI. PLAN DOSKONALENIA ZAWODOWEGO WYCHOWAWCÓW.
  • VII. KALENDARZ UROCZYSTOŚCI I IMPREZ WEWNĘTRZNYCH.

I. WSTĘP

Plan działań opiekuńczo-wychowawczych Bursy Szkolnej nr 3 w Łomży określa zadania strategiczne i szczegółowe na dany rok edukacyjny. Plan ten bezpośrednio wynika z „PERESPEKTYWICZNEGO PROGRAMU ROZWOJU PLACÓWKI na lata 2002-2007 i STANDARDÓW JAKOŚCI PRACY BURSY SZKOLNEJ NR 3 W ŁOMŻY. Inspiracją do formułowania celów pracy są też:
  • a) wnioski wynikające z analizy i oceny pracy wychowawczej placówki za rok szkolny 2003/2004,
  • Plan działań opiekuńczo – wychowawczych uwzględnia wytyczne programowe PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY.
  • Plan nie zawiera zadań stałych, powtarzających się, a także wynikających z USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY, KARTY NAUCZYCIELA, STATUSU BURSY SZKOLNEJ, REGULAMINU PRACY, ZAKRESÓW CZYNNOŚCI WYCHOWAWCÓW.

II CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI

Zasady organizacji pracy i funkcjonowania placówki regulują:
  • a) AKT ZAŁOŻYCIELSKI NR 13/92 Z 29.06.1992R
  • b) STATUT BURSY SZKOLNEJ NR 3 W Łomży, zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną 28.08.1994r, nowelizowany uchwałami Rady Pedagogicznej z dnia 11.12.2001r; 17.09.2002r; 27.09.2003r;
  • c) UCHWAŁA NR 77/XIV/99 RADY MIEJSKIEJ w Łomży z dnia 30.06.1999r w sprawie utworzenia miejskiej jednostki budżetowej,
  • d) REGULAMIN PRACY W BURSIE SZKOLNEJ NR 3 w Łomży – metody..... nr 35/96 z 30.08.1996r z póź. Zmianami,
  • e) ARKUSZ ORGANIZACYJNY na rok 2004/2005 – zaopiniowany przez KURATORA OŚWIATY – 21.05.2004r i zatwierdzony 29.05.2004r przez organ prowadzący.

CHARAKTERYSTYKA OBIEKTU

Bursa Szkolna nr 3 w Łomży mieszcząca się przy ulicy Zjazd 3 jest placówką koedukacyjną dysponującą 82 miejscami sypialnymi w tym 47 miejscami dla dziewcząt i 35 miejscami dla chłopców. Wychowankowie zorganizowani są w trzech grupach wychowawczych: w dwóch grupach wychowawczych – pełnych i jednej niepełnej. Dziewczęta stanowią grupę I i III zamieszkując na II piętrze budynku i jego parterze. Chłopcy stanowią grupę II z lokalizacją na I piętrze. Na I i II piętrze budynku znajduje się po 10 pokoi sypialnych na parterze 4 pokoje. Liczebność pokoi mieszkalnych waha się od 2 do 7 osób. Placówka dysponuje pomieszczeniami użyteczności ogólnej: świetlicą, pokojem socjalnym, stołówką, pomieszczeniami administracyjnymi.

Gospodarczą część budynku stanowią: kuchnia i magazyny mieszczące się w podpiwniczeniu, rozdzielnia posiłków mieszcząca się na parterze. Pralnia znajduje się na zaadoptowanym do tego celu strychu.

Mankamentem obiektu jest brak możliwości wygospodarowania pomieszczeń do nauki cichej. Wyposażenie pokoi stanowią zabudowy meblowe, stoły, szafki, krzesła, tapczany. Na wszystkich piętrach znajdują się węzły sanitarne z prysznicami.

W niedostatecznym stanie jest pokrycie dachu. Wymaga ono wymiany na powierzchni ¾. Wymiany wymaga urządzenie kuchenne wieloczynnościowe „WILK”. Niedostateczny jest stan techniczny ok. 20 tapczanów będących na wyposażeniu grup. Budynek podłączony jest do ciepłowni miejskiej posiada ciepłą wodę. Węzeł cieplny wymaga wymiany. Instalacja cieplna budynku jest przestarzała.

Bursa prowadzi pełną obsługę w zakresie żywienia – przygotowuje trzy posiłki w ciągu dnia. Pełne żywienie prowadzone jest od poniedziałku do czwartku. W piątek sporządzane są śniadania i obiady. W dni, w które nie prowadzi się żywienia, młodzież ma możliwość sporządzania posiłków w „pokoju socjalnym”. Placówka zapewnia wychowankom pościel i bieliznę pościelową.

WYCHOWANKOWIE

Wychowankowie naszej placówki są uczniami szkół ponadgimnazjalnych miasta Łomży. Liczebność wychowanków pochodzących z poszczególnych szkół przedstawia się następująco:
SZKOŁA GR . I GR. II GR. III RAZEM
I LO 66 11 23
II LO 15 4 - 19
III LO 9 2 - 11
ZSWet. 2 11 - 13
ZSMech. 1 7 - 8
ZSTech. 3 2 1 6
ZSDrz. 2 - 1 3
ZSEk. - 3 - 3

Nowoprzyjęci wychowankowie stanowią 54,8% ogólnej liczby uczniów. W grupie I odsetek nowoprzyjętych wynosi 56,8%; w II – 47,0%; w grupie III – 64,2%.

Zjawisko to zdecydowanie rzutuje na wybór zadań, dobór form metod pracy wychowawczej w bieżącym roku szkolnym.

KADRA PEDAGOGICZNA

Kadrę pedagogiczną stanowi 6 wychowawczyń zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. 5 z nich posiada stopień awansu zawodowego – MIANOWANY. 1 jest nauczycielem stażystą z 30 letnim stażem pracy i ok. 11 pracy w placówce, jest nauczycielem stażystą z uwagi na brak kwalifikacji kierunkowych. Wszyscy nauczyciele mianowani są w trakcie stażu na nauczyciela dyplomowanego.

Wychowawczynie pozostające w stosunku pracy posiadają wykształcenie – magisterskie kierunkowe – 4 osoby, wyższe zawodowe – 1.

Dyrektor posiada pełne magisterskie wykształcenie kierunkowe, jest nauczycielem dyplomowanym, ekspertem Ministra Edukacji w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowaczej.

KADRA ADMINISTRACYJNO – OBSŁUGOWA

Kadrę administracyjną stanowią: główna księgowa, samodzielny referent, starzy intendent.

Kadra obsługowa w bieżącym roku ponownie uległa redukcji. Stanowią ją: starszy rzemieślnik – szef kuchni, dwie pomoce kuchenne, sprzątaczka, konserwator w niepełnym wymiarze czasu pracy /0,5/.

III. ROCZNY PROGRAM PRACY WYCHIOWAWCZEJ

Dostrzegając wśród ludzi młodych brak umiejętności lub niechęci do oceny faktów i zdarzeń w kategoriach dobra i zła za motto tegorocznej pracy wychowawczej przyjmujemy myśl pisarza Lwa Tołstoja, brzmiącą: „NAJWAŻNIEJSZA Z NAUK, JAKIE CZŁOWIEK MOŻE, A NAWET MUSI POSIĄŚĆ W ŻYCIU TO TAKA, ABY UMIAŁ WYRZĄDZIĆ JAK NAJMNIEJ ZŁA I JAK NAJWIĘCEJ DOBRA” Kierunki, metody, formy i treści podejmowanych działań wychowawczych podporządkowane będą osiąganiu celów i zadań wychowawczych takich jak niżej wymienione:

  • 1. Stworzenie precyzyjnych narzędzi badawczych i ich wykorzystanie celem diagnozy:
  • - środowiska wychowawczego,
  • - potrzeby młodzieży związanych z rozwojem zainteresowań,
  • - zagrożeń cywilnych we współczesnym świecie.
  • 2. Kontynuacja pracy nad kształtowaniem postaw pro społecznych:
  • - rozumienie kontekstu europejskiego aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych, gospodarczych i politycznych w Polsce i Europie,
  • - kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej wychowanków jako postawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska,
  • - pomoc w nabywaniu predyspozycji do kształtowania prawidłowych relacji we własnej rodzinie obecnej i przyszłej,
  • - angażowanie wszystkich wychowanków do samorządowej działalności w placówce,
  • - rozbudzenie potrzeby świadomego kształtowania kariery zawodowej z uwzględnieniem zainteresowań i predyspozycji.
  • 3. Przygotowanie do samokształcenia poprzez umiejętności pozyskiwania i segregowania informacji pochodzących z różnych źródeł:
  • - poznanie źródeł informacji i najnowszych technik informacyjnych,
  • - dostrzeganie wpływu mediów na różne aspekty życia człowieka,
  • - wprowadzenie w technologię pracy umysłowej, jako przygotowanie do matury i studiów,
  • - rozwijanie i udoskonalanie umiejętności dziennikarskich.
  • 4. Kontynuacja podjętych działań w zakresie zacieśniania kontaktów placówki ze szkołami:
  • - wdrażanie do samokontroli i pracy nad technikami zdobywania wiedzy w celu uświadomienia odpowiedzialności za wyniki edukacyjne,
  • - doskonalenie form współpracy ze szkołami.
  • 5. Podejmowanie inicjatyw służących rozwojowi i ochronie zdrowia:
  • - przekazywanie wiedzy związanej z profilaktyką uzależnień,
  • - uświadamianie potrzeby właściwej organizacji nauki z uwzględnieniem aktywnego wypoczynku.
Wytyczone cele i zadania programu wychowawczego na rok szkolny 2004/2005 pozostają zgodne i zbieżne z wnioskami wynikającymi z badań dotyczących rozpoznania sytuacji wychowawczej placówki; misję i wizję określoną w „Perespektywicznym planie rozwoju na lata 2002 2007”. Wytyczone programem wychowawczym cele i zadania służą osiągnięciu wyznaczonych STANDARDÓW JAKOŚCI PRACY naszej placówki.

IV. PROGRAMY WYCHOWAWCZE

Przyjęte w „Planie działań opiekuńczo-wychowawczych” na bieżący rok programy edukacyjne są obszarami pracy wychowawczej, na które szczególnie zostanie zwrócona uwaga kierujących procesem wychowawczym w placówce. Zadaniem programów jest stworzenie spójnych, kompatybilnych oddziałów wychowawczych, wyraźne ich akcentowanie w podejmowanych czynnościach wychowawczych, planowanych jak również wynikających z tzw. momentów wychowawczych. Prognozy wychowawcze oprócz założeń, celów, treści określają przewidywane efekty pozwalające dokonywać oceny działań. W bieżącym roku obszarami szczególnej uwagi wychowawczej będą:
  • A. edukacja kulturalna i regionalna
  • B. profilaktyka
  • C. samorządność
  • D. współpraca z instytucjami użyteczności publicznej
  • E. edukacja prorodzinna

V. PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO

TEMATYKA I TERMINARZ POSIEDZEŃ RADY PEDAGOGICZNEJ
  • 27.08.2004 - Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w roku 2004/05
  • 15.09.2004 - Środowisko wychowawcze placówki – stan, potrzeby, – wych. grup zagrożenia.
  • 16.11.2004 - Zainteresowania młodzieży, sposoby i możliwości ich rozwoju w placówce, szkołach, instytucjach kulturalnych. - J. Brulińska
  • 02.2005 Ocena stanu zagrożeń patologicznych w placówce.
  • OCENA PRACY ZA I PÓŁROCZE

VI. PLAN DOSKONALENIA ZAWODOWEGO WYCHOWAWCÓW

Plan doskonalenia ma na celu:
  • a) wzrost jakości pracy wychowawczej,
  • b) podniesienie efrktów pracy ,
  • c) doskonalenie metod i form pracy,
  • d) doskonalenie indywidualne warsztatu pracy pedagogicznej. Cele pracy wychowawczej realizowane będą w formie:
    • a) diagnozy środowiska wychowawczego,
    • b) konferencji pedagogicznej nt.:Zainteresowania młodzieży sposoby i możliwości ich rozwijania w placówce,
    • c) warsztatów: Stan zagrożeń patologicznych w placówce,
    • d) zajęć otwartych nt: Moja rola w rodzinie.
    • e) Dyskusje z udziałem młodzieży: Samorząd jego miejsce i rola w placówce.

    OBSZARY TEMATYCZNE DOSKONALENIA

    • I. WYCHOWANIE
    • II. AWANS ZAWODOWY WYCHOWAWCÓW
    • III. PRACA RADY PEDAGOGICZNEJ W ZAKRESIE SAMOKSZTAŁCENIA.
    • IV. WDRAŻANIE PERESPEKTYWICZNEGO PLANU ROZWOJU PLACÓWKI; STANDARDÓW JAKOŚCI PRACY, ROCZNRGO PLANU DZIAŁAŃ OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH.
    • V. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I SZKOŁAMI WYCHOWANKÓW – kontynuacja form wypracowanych.

      ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

      W Y C H O W A N I E
      • VIII.04. Ustalenie i przyjęcie Rocznego Planu Działań Opiekuńczo- Wychowawczych komisje Rady placówki, dyrektor
      • IX. 04. Ustalanie Programów Wychowawczych; Planów Wychowawczych Grup i Samorządu; Prezentacja badań ankietowych dotyczących diagnozy środowiska wychowawczego. odpowiedzialni: wych. grup
      • X. 04. Modyfikacja, uzupełnienie, korekta, planów wychowawczych; odpowiedz. wychowaw.
      • XI.04. Zainteresowania młodzieży, sposoby i możliwości ich rozwoju. Wyniki badań. Jadwiga Brulińska
      • II .05. Zagrożenie i patologie – stanu zjawisk w placówce. Ewa Wysmułek
      • III.05. Samorząd i jego rola i miejsce w placówce Iwona Kwiatkowska
      • V.05. Zajęcia wychowawcze nt.: Moja rola w rodzinie.Hanna Kościuszko
      • AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
      • IX.04. Zebranie informacji o podejmowanych formach doskonalenia dyrektor zawodowego.
      • Zmiany przepisów prawnych dotyczące awansu. Dyrektor
      • Ocena stany realizacji PLANÓW ROZWOJU ZAWODOWEGO – próby modyfikacji i udoskonaleń.

      RADA PEDAGOGICZNA

      • X. 04. Nowe formy nadzoru pedagogicznego – główne zmiany w tym ODN Łomża zakresie. Zmiany przepisów prawa oświatowego.
      • IX.05. Praca nad nowelizacją Statutu Bursy.
      • I .05. Szkolenie: Ocena pracy wychowawczej za I semestr.
      • III.05. Praca w grupach : Regulamin Bursy – co zmienić jak udoskonalić.
      • VI.05. Ocena rocznej pracy wychowawczej.
      • WDRAŻANIE PROGRAMU PERSPEKTYWICZNEGO
      • Związki i zależności planów wychowawczych ze standardami i planem długo falowym – dyskusja.

      WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI, SZKOŁAMI

      • VIII.04. Organizacja spotkania informacyjnego – dyrektor
      • X. 04. Spotkania rodziców w grupach w okresie adaptacyjnym - wych. Grup w celu organizacji pomocy w zagospodarowaniu.
      • I. 05. Karnawałowe spotkanie młodzieży z dyrektorami szkół - Iwona Kwiatkowska
      • IX. 04. Wydanie listu – apelu do rodziców nt. współpracy i wspierania działań wychowawczych bursy.

      PROGRAMY PRACY BLOKÓW

      IV. A. PLAN PRACY BLOKU PROGRAMOWEGO „EDUKACJA KULTURALNA I REGIONALNA”

      Motto: „Sztuka to jedyny język uniwersalny, jaki ludzkość kiedykolwiek wytworzyła, identyczny dla wszystkich kultur i epok.” ErichFromm
      • I..ZAŁOŻENIA.
      • Podstawowym zadaniem programu jest wzbogacenie imprez kulturalno –rozrywkowych w bursie o elementy edukacji regionalnej, która przybiera na wartości w dobie jednoczącej się Europy.
      • II. CELE.
      • Jako cel główny przyjęłam dbałość o rozwój uzdolnień plastycznych, muzycznych i teatralnych młodzieży z uwzględnieniem:
      • 1. Kształcenia poczucia tożsamości regionalnej jako postawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska.
      • 2. Stworzenia okazji do bliższego poznania środowiska lokalnego i jego kultury.
      • 3. Wykorzystania walorów krajobrazowych Ziemi Łomżyńskiej i elementów folkloru w różnych formach wypowiedzi artystycznej.
      • 4. Tworzenia własnych tradycji w placówce oraz prezentacji dorobku kulturalnego ogółowi mieszkańców.
      • 5. Kształcenia wrażliwości estetycznej poprzez zastosowanie różnorodnych środków wyrazu artystycznego.
      • 6. Kontaktów ze środowiskiem lokalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorodnych przynależności człowieka.
      • III. TREŚCI.
      • Zakres działania: Stworzenie okazji do bliższego poznania środowiska lokalnego i jego kultury.
      • Zadania:
      • 1.Obejrzenie fotografii zabytków architektonicznych i pomników Łomży w celu poznania ich historii na podstawie albumów, książek i przewodników . / IX 2004/.
      • 2.Wycieczka po mieście w celu zlokalizowania oglądanych obiektów i lepszego poznania Łomży. /IX 2004/.
      • 3.Gromadzenie pamiątek i eksponatów związanych z przeszłością regionu- praca badawcza. / IX- I .2005/
      • Zakres działania: Kształcenie poczucia tożsamości regionalnej jako postawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska.
      • Zadania:
      • 1. Zdobycie wiedzy na temat działalności organizacji i towarzystw naukowych promujących Ziemie Łomżyńską- spotkanie lub wywiad z przedstawicielem Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej i Towarzystwa im. Wagów. / IV- 2005/
      • 2. Spotkanie lub wywiad z historykiem regionu – prof. W. Jemielitym w celu poznania interesujących faktów historycznych z dziejów miasta i regionu. / V-2005/
      • 3. Zorganizowanie zbiórki prezentów gwiazdkowych dla dzieci ze świetlicy środowiskowej „Promyczek” /XI-XII 2004/
      • Zakres działania: Kontakt ze środowiskiem lokalnym w celu wytworzenia więzi i zrozumienia różnorodnych przynależności człowieka.
      • Zadania:
      • 1. Zorganizowanie wyjść do Galerii Pod Arkadami i Galerii Bonar w celu obcowania ze sztuką i poszukiwania inspiracji do podjęcia twórczości własnej. / cały rok /
      • 2. Udział w konkursach plastycznych i warsztatach organizowanych przez Pracownię Plastyczna MDK i DŚT. /cały rok/
      • 3. Przygotowanie i wystawienie sztuki teatralnej na Konfrontacjach Teatralnych Młodzieży szkół średnich i gimnazjalnych- współpraca z SW. /XI-XII 2004/
      • . Udział w corocznym koncercie charytatywnym organizowanym przez MDK i DŚT na rzecz dzieci świetlicy „Promyczek” /XII-I 2004/05/
      • 5. Udział w konkursie poetyckim „Miejsce na wiersz” organizowanym przez Stowarzyszenie Wspólnota Polska- współpraca z Teatrzykiem Żywego Słowa Logos. /X-XI 2004/
      • Zakres działania: Wykorzystanie walorów krajobrazowych Ziemi Łomżyńskiej i elementów folkloru w różnych formach wypowiedzi artystycznej.
      • Zadania:
      • 1. Plener malarski „Gród nad Narwią”- wykonanie prac plastycznych i fotografii na wystawę twórczości. /IX-X 2004/
      • 2. Poznanie różnych technik plastycznych w celu nabycia swobody wypowiedzi artystycznej ( batik, grafika, linoryt)- warsztaty. /cały rok/
      • 3. Nauka piosenek z zastosowaniem różnorodnych podkładów muzycznych z uwzględnieniem repertuaru utworów folklorystycznych. /cały rok/
      • 4. Opracowanie trasy wycieczki krajoznawczej po Łomży z oznaczeniem zabytków i pomników. /X-XI 2004/
      • Zakres działania: Tworzenie własnych tradycji z możliwością prezentacji dorobku artystycznego.
      • Zadania:
      • 1.Występ grupy muzycznej podczas Inauguracji Roku Szkolnego w bursie- impreza plenerowa(współpraca z SW). /IX-2004/
      • 2.Przygotowanie części artystycznej na Karnawałowe Spotkanie z Dyrektorami Szkół w placówce. /I-II 2005/
      • 3.Zaprezentowanie dorobku mieszkańcom bursy podczas Festiwalu „Jestem mieszkańcem tej Ziemi.” /III-IV 2005/
      • 4. Podtrzymywanie tradycji wspólnego śpiewania kolęd podczas uroczystości wigilii w placówce. /XII-2004/
      • Zakres działania: Kształcenie wrażliwości estetycznej wychowanków.
      • Zadania:
      • 1.Wyposażenie pomieszczeń ogólnego użytku (portiernia, hol i inne) w prace plastyczne. /X- XII 2004/
      • 2.Eksponowanie elementów scenografii na tablicach wystawowych w świetlicy. /cały rok/
      • 3.Zastosowanie różnych środków wyrazu artystycznego( graficznych, świetlnych, dźwiękowych) celu wzbogacenia doznań estetycznych widza. /cały rok/

      IV.EFEKTY.

      • Wychowanek:
      • 1.Zna zabytki Łomży oraz wybitne postacie zaangażowane w rozwój Ziemi Łomżyńskiej.
      • 2. Uczestniczy w tworzeniu tradycji bursy prezentując swe umiejętności zgodnie z uzdolnieniami.
      • 3. Wykorzystuje walory krajobrazowe Regionu w działalności artystycznej.
      • 4. Bierze udział w życiu kulturalnym Łomży
      opracowała: mgr Jadwiga Brulińska

      VI. B. PLAN PRACY BLOKU PROGRAMOWEGO „PROFILAKTYKA”

      • Założenia programowe:
      • · Kształcenie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi.
      • · Zapobieganie chorobom i innym zaburzeniom oraz ich skutkom.
      • Główne cele programowe:
      • · Stwarzanie warunków zapewniających prawidłowy rozwój psychofizyczny.
      • · Zwiększanie odporności organizmu, ogólnej kondycji oraz sprawności fizycznej i umysłowej.
      • · Wyposażanie w wiedzę i umiejętności umożliwiające radzenie sobie ze stresem.
      • · Zdobywanie wiadomości o rodzajach uzależnień oraz niebezpieczeństw z nimi związanych.
      • WRZESIEŃ
      • Cele szczegółowe:
      • · Ukazanie możliwości racjonalnego spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu.
      • · Wyposażanie młodzieży w wiedzę dotyczącą racjonalnego odżywiana się.
      • Zadania:
      • · Organizacja gier i zabaw na świeżym powietrzu.
      • · Przygotowanie artykułu prasowego do magazynu SW „Zjazd Kontrolowany” pt. „Jedz rozsądnie”
      • PAŹDZIERNIK
      • Cele szczegółowe:
      • · Poznanie ćwiczeń poprawiających zdolności uczenia się.
      • · Wyposażanᅩe wychowanków wᄠwiedzę dotyczącą skutecznych technik uczenia się
      • Zadania:
      • · Przeprowadzenie zajęć ruchowych metodą Kinezjologii Edukacyjnej Paula Denissona.
      • · Opracowanie i przygotowanie gazetki ściennej na temat „Skuteczne techniki uczenia się”
      • LISTOPAD
      • Cele szczegółowe:
      • · Uświadamianie roli ruchu w zaspakajaniu potrzeby przyjemności, radości i zabawy.
      • · Diagnoza społeczności bursy pod kątem znajomości zagadnień z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych we współczesnym świecie.
      • Zadania:
      • · Przeprowadzenie zajęć ruchowych bazujących na metodzie ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.
      • · Opracowanie i przeprowadzenie anonimowej ankiety wśród mieszkańców placówki.
      • GRUDZIEŃ
      • Cele szczegółowe:
      • · Pogłębianie wiadomości dotyczących wirusa HIV oraz AIDS.
      • · Nabywanie umiejętności osiągania stanu relaksu i odprężenia.
      • Zadania:
      • · Przygotowanie artykułu prasowego do magazynu SW „Zjazd Kontrolowany” na temat AIDS oraz wirusa HIV.
      • · Zajęcia oparte o technikę relaksacji według Jacobsona.
      • STYCZEŃ
      • Cele szczegółowe:
      • · Nabywanie wiadomości i umiejętności radzenia sobie z bólami miesiączkowymi.
      • · Dostarczanie młodzieży wiedzy dotyczącej wpływu alkoholu na organizm młodego człowieka.
      • Zadania:
      • · Przeprowadzenie zajęć ruchowych na temat „ Ćwiczenia łagodzące bóle miesią᭣zkowe”.
      • · Przygotowanie artykułu prasowego do magazynu SW „Zjazd Ko᭮trolowany” na temat szkodliwego wpływu alkoholu na organizm młodego człowieka.
      • LUTY
      • Cele szczegółowe:
      • · Nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem. Zwiększanie giętkości ciała.
      • · Pogłębianie wiadomości na temat wpływu aktywnego wypoczynku na organizm człowieka.
      • Zadania:
      • · Przeprowadzenie zajęć ruchowych opartych o system ćwiczeń w jodze.
      • · Opracowanie i przygotowanie gazetki ściennej na temat „Bądź aktywny”
      • MARZEC
      • Cele szczegółowe:
      • · Nabywanie umiejętności prawidłowego gimnastykowania się, nie obciążającego kręgosłupa i stawów.
      • · Uświadamianie szkodliwego wpływu palenia tytoniu na organizm młodego człowieka.
      • Zadania:
      • · Zajęcia ruchowe wzmacniające i rozciągające poszczególne partie mięśni.
      • · Opracowanie i przygotowanie gazetki ściennej na temat szkodliwości palenia tytoniu.
      • KWIECIEŃ
      • Cele szczegółowe:
      • · Poznanie ćwiczeń dostarczających energii oraz ożywiających ciało i umysł.
      • · Poszerzanie zasobu wiadomości na temat zasad i trudności w procesie porozumiewania się.
      • Zadania:
      • · Przeprowadzenie zajęć ruchowych opartych o metodę ćwiczeń Josepha Pilatesa.
      • · Przygotowanie artykułu prasowego do magazynu SW „Zjazd Kontrolowany” pt. „Jak radzić sobie z trudnościami w komunikacji”
      • MAJ
      • Cele szczegółowe:
      • · Osiąganie poprawy oddychania i koncentracji uwagi.
      • · Wyposażanie wychowanków w wiedzę o zagrożeniach dotyczących uzależnienia od narkotyków.
      • Zadania:
      • · Przeprowadzenie zajęć ruchowych opartych o system ćwiczeń w jodze.
      • · Opracowanie i przygotowanie gazetki ściennej na temat narkomani.
      • CZERWIEC
      • Cele szczegółowe:
      • · Zachęcanie młodzieży do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu.
      • · Dostarczanie wiadomości na temat sekt religijnych i ich wpływu na ludzkie życie.
      • Zadania:
      • · Organizacja ogniska w Lasku Jednaczewskim.
      • · Opracowanie artykułu do magazynu SW „Zjazd Kontrolowany” na temat sekt religijnych.

      Przewidywane osiągnięcia:

      • 1. Wychowanek posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające radzenie sobie ze stresem oraz zapobieganie chorobom i innym zaburzeniom.
      • 2. Posiada umiejętność racjonalnego spędzania czasu wolnego.
      • 3. Potrafi dbać o swój prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy.
      Opracowała: mgr Ewa Wysmułek

      IV. C. SAMORZĄD WYCHOWANKÓW

      Program pracy Samorządu Wychowanków uwzględnia wytyczne perspektywicznego i rocznego programu pracy opiekuńczo-wychowawczej, odwołuje się do wniosków Rady Pedagogicznej oraz postulatów młodzieży. Jest kontynuacją i rozwinięciem pracy samorządowej placówki.

      Założenia programowe:

      • 1) Kształtowanie świadomości tożsamości narodowej
      • 2) Przygotowanie, młodych ludzi do samostanowienia, podejmowania wyzwań prowadzących do polepszenia warunków bytowych własnych i innych ludzi.

      CEL I: KSZTAŁTOWANIE POCZUCIA PRZYNALEŻNOŚCI DO SPOŁECZNOŚCI BURSOWEJ

      • ZDANIE: ORGANIZACJA PRACY SAMORZĄDOWEJ W NOWYM ROKU SZKOLNYM.
      • FORMY:
      • 1) Wybory do Samorządu Wychowanków /październik 2004/
      • 2) Nowelizacja Regulaminu wewnętrznego placówki /listopad 2004/
      • 3) Wybory opiekuna Samorządu wychowanków na rok szkolny 2005 /2006 /maj 2005/
      • 4)
      • ZADANIE: UŁATWIENIE AKLIMATYZACJI W PLACÓWCE MŁODSZYM KOLEGOM.
      • FORMY:
      • 1) Dyskoteka zapoznawcza /wrzesień 2004/
      • 2) Gazetka ścienna „ŁOMŻA BEZ TAJEMNIC”
      • ZADANIE : KULTYWOWANIE WPISANYCH W TRADYCJĘ PLACÓWKI, WYPROWADZANYCH FORM PRACY.
      • FORMY:
      • 1) Inauguracja roku szkolnego 2004/2005 /wrzesień 2004/
      • 2) Wieczerza Wigilijna / grudzień 2004/
      • 3) Bal Noworoczny /styczeń 2005/
      • 4) Pożegnanie maturzystów /kwiecień 2005/

      CEL II : DOSKONALENIE FORM WSPÓŁPRACY Z SZKOŁAMI

      • ZADANIE: UMOŻLIWIENIE WYCHOWANKOM ZAPREZENTOWANIA POSIADANYCH UZDOLNIEŃ I TALENTÓW ORGANIZACYJNYCH W OBECNOŚCI PRZEDSTAWICIELI MACIERZYSTYCH SZKÓŁ
      • FORMY :
      • 1)Organizacja III KONWAWAŁOWEGO SPOTKANIA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ /luty 2005/
      • 2)Przygotowanie i wręczenie kart z życzeniami świątecznymi /grudzień 2004, marzec 2005 /

      CEL III: KSZTAŁTOWANIE POSTAW PROSPOŁECZNYCH MŁODZIEŻY

      • ZADANIE : BUDZENIE POCZUCIA DUMY NARODOWEJ
      • FORMY:
      • 1) Organizacja Wieczornicy z okazji Święta Odrodzenia Narodowego /listopad 2004/
      • ZADANIE: UKAZYWANIE MŁODZIEŻY KORZYŚCI WYNIKAJĄCYCH Z FAKTU PRZYNALEŻNOŚCI DO SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
      • FORMY :
      • 1) Gazetka ,, MOJE MIEJSCE NA ZIEMI” /czerwiec 2005/
      • 2) Przygotowanie do gazetki bursowej cyklu felietonów pod wspólnym tytułem: ,,TO JEST MÓJ KRAJ” /cały rok /

      PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA :

      • 1. WYCHOWANEK MA ŚWIADOMOŚĆ PRZYNALEŻNOŚCI NARODOWEJ.
      • 2. WYCHOWANEK CENI TRADYCJĘ I KULTURĘ ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
      • 3. WYCHOWANEK DBA O WIZERUNEK PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM.
      • 4. WYCHOWANEK POTRAFI ZAPREZENTOWAĆ WŁASNE UZDOLNIENIA, UMIEJĘTNOŚCI PRZED SZEROKIM AUDYTORIUM. opracowała Iwona Maria Kwiatkowska

        IV. C. INFORMACJA, MEDIA, WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

        ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:

        Blok informacyjno – medialny ma za zadanie propagowanie osiągnięć placówki w środowisku lokalnym, doskonalenie umiejętności młodzieży w zakresie obsługi nowoczesnych urządzeń elektronicznych oraz operowanie informacją; zarówno jej przekazem jak odbiorem.

        CEL I: PROPAGOWANIE OSIĄGNIĘĆ PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM.

        • ZADANIE: Współpraca z lokalnymi środkami masowego przekazu.
          • FORMY:
          • 1. Zapraszanie przedstawicieli lokalnego środowiska dziennikarskiego na imprezy organizowane w placówce.
          • 2. Przygotowanie artykułu propagującego pracę opiekuńczo – wychowawczą i zamieszczenie go w witrynie internetowej Bursy Szkolnej nr 3.
          • ZADANIE: Zamieszczanie aktualnych informacji dotyczących funkcjonowania Bursy w Biuletynie Informacji Publicznej.
          • FORMY:
          • 1. Zamieszczenie na stronie internetowej programów pracy opiekuńczo – wychowawczej placówki.
          • 2. Zamieszczenie aktualnych informacji odnośnie kadry zatrudnionej w placówce.
          • 3. Dbanie o aktualizację informacji bieżących w ramach BIP.

          CEL II: ROZWIJANIE INDYWIDUALNYCH UZOLNIEŃ I ZAINTERESOWAŃ MŁODZIEŻY

          • ZADANIE: Kontynuowanie pracy wydawnictwa ,,Zjazd Kontrolowany”
          • FORMY:
          • 1. Powołanie komitetu redakcyjnego gazetki
          • 2. Przydział funkcji redakcyjnych (wrzesień 2004)
          • 3. Rozliczanie odpowiedzialnych za poszczególne odcinki pracy (na bieżąco)
          • ZADANIE: Umożliwianie wychowankom dzielenia się własnymi zainteresowaniami i przemyśleniami na forum społeczności bursowej.
          • FORMY:
          • 1. Stworzenie działów tematycznych gazety uwzględniających zainteresowania i potrzeby młodzieży (wrzesień 2004)
          • · moja grupa
          • · profilaktyka
          • · moje miejsce na ziemi
          • · horoskop

          CEL III: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI OBSŁUGI URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH

          • ZADANIE: Rozwijanie umiejętności informatycznych młodzieży
          • FORMY:
          • 1. Obsługa urządzeń elektronicznych
          • · Komputera z oprzyrządowaniem
          • · Kserokpoiarki
          • 2. Angażowanie młodzieży w przygotowanie elektronicznej informacji przeznaczonej do publikacji na stronie internetowej.

          PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:

          • 1.Wychowanek potrafi obsługiwać urządzenia elektroniczne.
          • 2.Młodzież posiada podstawowe umiejętności przekazu i odbioru informacji
          • 3.Placówka jest znana w środowisku, w którym funkcjonuje.
          opracowała: Iwona Maria Kwiatkowska

          IV. E. PLAN PRACY BLOKU PROGRAMOWEGO „EDUKACJA PRORODZINNA”

          I Założenia

          Działalność zmierzać będzie do zrozumienia potrzeby świadomego i systematycznego przygotowania się do podjęcia różnych ról wynikających z faktu przynależności do rodziny.

          II Cele:

          • 1. Kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na forum grupy.
          • 2. Uświadamianie wspólnoty interesów rodziny poprzez nabywanie cech: wzajemnej pomocy, tolerancji, zrozumienia.
          • 3. Przygotowanie do podejmowania odpowiedzialnych ról w przyszłej rodzinie.
          • 4. Nabycie umiejętności zgodnego współżycia w rodzinie
          • III Zakres działań: Pomoc w nabywaniu predyspozycji do kształtowania prawidłowych relacji we własnej rodzinie i przyszłej.
          • Zadania:
          • 1. Zapoznanie z prawidłowym schematem komunikacji werbalnej w celu ułatwienia kontaktów międzyludzkich XI
          • 2. Omówienie i ustalenie ogólnie przyjętych norm dobrego wychowania na podstawie literatury, prasy młodzieżowej i własnych spostrzeżeń X
          • 3. Kształtowanie prawidłowych relacji rodzice – dzieci, przełamanie stereotypów dotyczących obowiązków domowych (wspieranie się, wybaczanie, poświęcenie) XII
          • Moje miejsce w rodzinie obecnej i przyszłej.
          • Zadania:
          • 1. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyszłą rodzinę – gra dydaktyczna IV
          • Np. Jestem dziewczyną, więc...
          • Jestem córką...
          • Jako matka chciałabym...
          • 2. Jaka jest moja rodzina?
          • · Omówienie modelu rodziny, prezentacja zdjęć IX
          • · Wartości i tradycje przekazywane z pokolenia na pokolenie III
          • 3. Podkreślanie wartości rodziny w odniesieniu do motywów poezji, piosence, literaturze (zgaduj - zgadula) V
          • Kontynuacja pracy nad kształtowaniem postaw prospołecznych
          • Zadania:
          • 1. Wdrażanie do stałej samokontroli nad zachowaniem higieny i porządku w domu, bursie, pokoju. Wskazywanie na ujemne skutki niedbalstwa. I - II
          • 2. Organizacja doraźnych zajęć związanych z poszanowaniem wspólnego dobra, wspólnego mienia (konserwacja, drobne naprawy) cały rok
          • 3. doprowadzenie do porządku urządzeń elektrycznych i sprzętów z pokoju socjalnegoVI

          IV Efekty:

          • 1. Młodzież potrafi dbać o higienę i porządek w każdym miejscu: dom, szkoła, bursa
          • 2. Poznała sposoby komunikowania się jako przygotowanie do zgodnego współżycia w rodzinie
          • 3. Nauczyła się zaradności, poszanowania sprzętu
          opracowała Hanna Chądzyńska

          IV. E. PLAN PRACY BLOKU PROGRAMOWEGO „SPORT”

          Cele tego bloku wypływają z:

          • · standardów jakości pracy bursy,
          • · planu perspektywicznego,
          • · celów i zadań pracy wychowawczej bursy na rok szkolny 2004/2005.

          Oczekiwania:

          • Wychowanek:
          • 1. Podejmuje aktywną postawę w doskonaleniu własnej sprawności fizycznej.
          • 2. Dba o zdrowie, zahartowanie organizmu i pielęgnację własnego ciała.
          • 3. Stosuje zasady „fair play” w sporcie i w życiu oraz postawę godną miana kulturalnego widza sportowego.
          • 4. Stara się rozszerzyć swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną o sporcie, zasadach gry i sędziowaniu.
          • Cele strategiczne:Podejmowanie inicjatyw służących rozwojowi i ochronie zdrowia
          • Zadania
          • 1. Uświadamianie potrzeby właściwej organizacji nauki z uwzględnieniem aktywnego wypoczynku. cały rok.
          • 2. Przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia /gazetki, rozmowy indywidualne, przestrzeganie regulaminu wewnętrznego bursy i rozkładu dnia/ /cały rok/
          • 3. Stosowanie w praktyce poznanych zasad higieny pracy umysłowej./gazetka, praca indywidualna/ /cały rok/
          • Cele strategiczne:Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej
          • Zadania:
          • 1. Organizacja czasu wolnego wychowanków bursy – „sportowe poniedziałki”. korzystanie z sali gimnastycznej i boiska II LO w Łomży – rozgrywki meczy koszykówki, piłki nożnej, gimnastyka dla dziewcząt (cały rok-spotkania cotygodniowe)
          • 2. Próby wprowadzenia tradycji wieczornych spacerów z wychowawcą. spacer z wychowawcą /cały rok/
          • 3. Rozpoznanie potrzeb i chęci wychowanków w korzystaniu z basenu w mieście.wyjście na basen z wychowawcą /wg potrzeb/
          • 4. Organizacja rozgrywek między grupami w wybranej dyscyplinie sportowej. /rozgrywki październik 2004,marzec 2005/
          • Cele strategiczne: Wychowanek stara się rozszerzyć swoją wiedzę ogólną o sporcie oraz osiągnięciach sportowców regionalnych
          • Zadania:
          • 1. Organizacja spotkań z ludźmi z regionu zajmującymi się sportem spotkanie z p. Henrykiem Pestką – autorem książki „Piłka nożna na ziemi łomżyńskiej” /listopad 2004/
          • 2. Udział wychowanków w imprezach sportowych na terenie miasta Łomży, stadion, hala sportowa /cały rok wg potrzeb/
          • 3. Wychowankowie jako sędziowie i zawodnicy stosują zasadę „fair play”. /rozgrywki, mecze w bursie, cały rok/
          • 4. Założenie biblioteczki o tematyce sportowej. /cały rok/

          Standardy osiągnięć:

          • Wychowanek:
          • · Chętnie i z radością uczestniczy oraz inicjuje gry i zabawy sportowe w gronie rówieśników;
          • · Wykazuje troskę o zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz kolegów i koleżanek;
          • · Prowadzi zdrowy i higieniczny styl życia;
          • · Rozszerza swoją wiedzę o osiągnięciach sportowców w regionie, w Polsce i na świecie.
          • Współpraca z:
          • 1. Łomżyński Klub Sportowy,
          • 2. Wydział Sportu, Kultury w Wydziale Oświaty Kultury i Sportu Urzędu Miasta w Łomży,
          • 3. II Liceum Ogólnokształcące w Łomży.
          opracowała: mgr Hanna Kościuszko
  • Data powstania: Data powstania: środa, 29 wrz 2004 12:53
  • Data opublikowania: czwartek, 22 sty 2004 15:05
  • Data edycji: niedziela, 26 wrz 2004 19:59
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 21 lut 2008 22:58
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej