Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół 1 z dnia 16 grudnia 2014 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

 

  1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 – druk nr 12, 12A
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2015 rok – druk nr 3, 3A
  3. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 866
  4. Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 – druk nr 12, 12A

 

Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 w działach merytorycznie podległych Komisji przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukiem nr 12 – w załączeniu do protokołu.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski poprosił o informacje dot. realizacji Domku Pastora.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że prace związane z inwestycją „Domek Pastora” trwają, a konieczność zmniejszenia planowanych dochodów na tym zadaniu wynika z rozszerzenia zakresu robót powstałych w trakcie prac archeologicznych. Całkowite rozliczenie zadania nastąpi w roku 2015.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła.

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014, w działach merytorycznie podległych komisji.

 

 

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2015 rok – druk nr 3, 3A

 

Przewodniczący obrad przedstawił wnioski zgłoszone do w/w programu przez Łomżyńską Radę Pożytku Publicznego – wnioski Rady w załączeniu do protokołu. Dodał, że jest członkiem ŁRDPP. ŁRDPP program zaopiniowała pozytywnie, wnosząc jednocześnie o:

  1. w załączniku nr 1, rozdział VI, pkt. 7 po nawiasie (np. sportowych, kulturalnych, etc.) dopisać „w tym w okresie ferii szkolnych i wakacji”
  2. w załączniku nr 3, dział III pkt 3 ppkt a po wyrazach „Data wpływu wniosku” dopisać „i sygnowanie numeryczne tego wniosku”

Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że pierwsza proponowana poprawka bardzo uszczegóławia zapis proponowany w Programie, który jest zapisem ustawowym. Dodała, że na wczorajszym posiedzeniu Komisja Rodziny pozostawiła zapis ten bez zmian, nie uwzględniła poprawki proponowanej przez ŁRDPP. Zdaniem wnioskodawcy oraz Komisji realizatorzy programu ferie zimowe i letnie w programach mogą uwzględnić bez konieczności umieszczania proponowanego zapisy w Programie.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Modzelewski również opowiedział się przeciwko wprowadzeniu poprawki proponowanej przez Łomżyńską radę Pożytku Publicznego. Następnie poprosił o komentarz do drugiej, proponowanej przez ŁRDPP poprawki.

Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że wnioski wpływają do ratusza. Każdy wniosek jest ostemplowany datownikiem, nadawany jest mu numer i automatycznie zostaje wpisany do rejestru. Poprawkę uważa za bezzasadną.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski przedstawił kolejny wniosek ŁRDPP, tj. „doprecyzować zapisy w załączniku nr 8 do uchwały Rady Miejskiej Łomży dotyczącym dotacji dla jednostek spoza sektora finansów publicznych na 2015 rok, ponieważ w projekcie budżetu w dziale 852 rozdział 85201 & 2580 dot. pomocy społecznej użyto sformułowania „dotacja podmiotowa”, a w uzasadnieniu projektu budżetu w rozdziale 85201 pkt. 3 użyto sformułowania „dotacja celowa”. Poprosił o wyjaśnienie rozbieżności i podanie prawidłowego zapisu.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że wniosek ŁRDPP jest zasadny. W uzasadnieniu do projektu budżetu wystąpił błąd, który należy skorygować, tj. zamiast słów „dotacja celowa” powinien być zapis „dotacja podmiotowa”.

Kolejno Przewodniczący obrad przedstawił następny wniosek zgłoszony przez ŁRDPP: „w załączniku nr 8 do uchwały Rady Miejskiej Łomży dotyczącym dotacji dla jednostek spoza sektora finansów publicznych na 2015 rok, ponieważ w projekcie budżetu w dziale 852 rozdział 85295 & 2820 nie wskazywać nazwy organizacji (Caritas): zgodnie z Uzasadnieniem projektu budżetu rozdział 85295 beneficjenci dotacji będą wybrani w wyniku przeprowadzonego konkursu ofert, wskazanie organizacji w projekcie budżetu może być odebrane jako naruszenie zasad równego traktowania podmiotów”.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że wniosek ŁRDPP jest zasadny. Środki o których mowa w w/w zapisie dotyczą dożywiania dzieci. Co roku Caritas wygrywał konkurs na dożywianie dzieci, stąd zapis w projekcie budżetu i wskazanie Caritas jako realizatora zadania, a nie zapis ogólny. Faktycznie żadna placówka nie powinna być w projekcie budżetu wskazana.

Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że zapis dotyczy świetlic socjoterapeutycznych prowadzonych przez Caritas i TPD, tzw. środowiskowych ognisk wychowawczych.

Radny Andrzej Modzelewski poprosił o wyjaśnienie, czy zakres zadań realizowanych w ramach Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznych jest ściśle określony ustawą? Dodał, że w diagnozie pojawiły się inne niż alkohol i narkomania uzależnienia np. behawioralne (hazard, cyber uzależnienia), a brak jest ich odzwierciedlenia w ŁPPiRPA.

Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że art. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości wskazuje na zadania, które powinny być ujęte w programie profilaktyki, a są to:

 

  1. zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
  2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
  3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży,
  4. wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
  5. podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13[1] i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

Pani Anna Bigiej – inspektor Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że jeśli realizator programu przedstawi dobry program profilaktyczny dotyczący walki z cyberprzemocą, hazardem, czy innymi patologiami behawioralnymi, to środki z pewnością otrzyma.

Następnie Przewodniczący obrad przedstawił kolejny wniosek zgłoszony przez ŁRDPP dot. dopisania w projekcie budżetu na rok 2015  pozycji dot. rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w kwocie 10tys.zł. Będzie to wyrazem wykonania uchwały RM Łomży z dnia 9 listopada 2014 roku w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta z Organizacjami Pozarządowymi …”.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że merytoryczny Wydział Kultury, Promocji i Sportu powinien zgłosić do projektu budżetu miasta na rok 2015 zapotrzebowanie na środki na realizację w/w zadania, przyjętego Rocznym Programem Współpracy Miasta z Organizacjami Pozarządowymi na 2015r. Dodała, że trzy ostatnie przedstawione przez Przewodniczącego obrad wnioski zgłoszone przez ŁRDPP są wnioskami dotyczącymi projektu budżetu miasta na rok 2015, a nie omawianego „Programu …”.

Następnie Przewodniczący obrad poprosił o informację ile środków z tzw. „kapslowego” jest zaplanowanych na 2015 rok, a ile było w roku 2014.

Pani Anna Bigiej – inspektor Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że na 2015 rok w planie budżetu jest zapisana kwota 1.150tys.zł na przeciwdziałanie alkoholizmowi plus 10tys.zł na przeciwdziałanie narkomanii. Dodała, że rozliczenie środków za 2014 rok zostanie przedstawione w sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2014.

Radny Łukasz Kacprowski poprosił o wyjaśnienie zapisu zawartego w punkcie „Zadania konieczne do realizacji” ppkt. 4 „Rozszerzenie ofert pomocy dla rodzin, które ponoszą konsekwencje wynikające z nadużywania alkoholu przez członka rodziny”.

Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że w w/w punkcie chodzi o opiekę dzieci i całych rodzin, w których występuje choroba alkoholowa, choroba psychiczna czy inna patologia społeczna. Dodała, że dobra, prawidłowo prowadzona profilaktyka obejmuje nie tylko dziecko, ale całą rodzinę.

Następnie radny Łukasz Kacprowski poprosił o wyjaśnienie czy prowadzona jest dokumentacja, czy są świadectwa osób i rodzin, które dzięki wspieranej przez miasto profilaktyce podniosły się z nałogu, wyszły z „dołka” i mogą zaświadczyć, że Program jest bardzo dobry, pomocny i należy go kontynuować i wspierać finansowo.

Pani Anna Bigiej – inspektor Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia wyjaśniła, że liczba dzieci uczęszczających do świetlic socjoterapeutycznych, osób uczęszczających do różnego rodzaju jednostek i stowarzyszeń pomocy typu „Zdrowie i Trzeźwość”, „Bractwo Trzeźwości” czy WOPiTU – to są właśnie te osoby, uczestnicy programu a zarazem świadkowie na to, że dzięki programowi podźwignęli się, wyszli z problemu. Dodała, że innym typem pomocy jest też pomoc psychologiczna i prawna udzielana potrzebującym, również w ramach ŁPPiRPA. Najważniejszym świadectwem, oceną programu jest liczba osób, które od początku trwania Programu skorzystały z pomocy Urzędu Miejskiego, instytucji  i organizacji pozarządowych w tym zakresie.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła.

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 3 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 866

 

Projekt budżetu miasta na rok 2015 w działach merytorycznie podległych Komisji przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukiem nr 866 – w załączeniu do protokołu.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że w dziale 926 znajdują się wszystkie środki na kulturę fizyczną, w tym również na MOSiR, który pochłania gro środków. Nie chciałby aby w ten sposób mówiono o wydatkach na kulturę fizyczną z budżetu miasta. Chciałby aby oddzielnie mówić o MOSiR a oddzielnie o pozostałych środkach przeznaczonych w budżecie miasta na sport. W związku z tym zwrócił się do Kierownik Oddziału Budżetu z zapytaniem czy istnieje możliwość oddzielenia w budżecie miasta środków na sport, tj. na MOSiR i na pozostałą działalność.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że tabela nr 7 projektu budżetu jasno wskazuje podział środków z budżetu miasta na sport, i tak: rozdział 92601 – to środki li tylko na utrzymanie Orlika przy Zespole Szkół Ogólnokształcących, rozdział 92604 – to środki na instytucje kultury fizycznej, tj. na utrzymanie MOSiR, rozdział 92605 – to środki dla stowarzyszeń przydzielane w trybie konkursowym, rozdział 92695 – to środki na pozostałą działalność.

Radny Jan Olszewski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że w planie wydatków na rok 2015 na kulturę fizyczną zapisana została kwota 8.939.284zł. Poprosił o wyjaśnienie jakie nakłady na kulturę fizyczną poniosło miasto w roku 2014.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że w roku 2014 na kulturę fizyczną miasto przeznaczyło kwotę 8.984.987zł. Dodała, że nie zaplanowano wzrostu nakładów na kulturę fizyczną na rok 2015. Cały budżet roku 2015 został skonstruowany na poziomie roku 2014.

Następnie Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski poruszył sprawę konkursów z zakresu sportu. Stwierdził, że na sport seniorski zaplanowana została kwota ok. 350tys.zł i na sport dzieci i młodzieży podobna kwota. Poprosił o wyjaśnienie czy istnieje możliwość przeniesienia środków w ramach konkursów, tj. ze sportu seniorskiego na sport dzieci i młodzieży. Dodał, że pyta o to, gdyż w porównaniu z rokiem ubiegłym w mieście działają obecnie o dwa kluby seniorskie mniej, a środki na konkurs są takie same jak w roku ubiegłym. Chciałby, aby kwota na sport seniorski była w 2015 roku niższa niż w roku 2014 a na sport dzieci i młodzieży wyższa.

Pani Ewa Grygo – Naczelnik Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśniła, że Zarządzenie Prezydenta Miasta o konkursach zostało przekazane do wiadomości publicznej. Regulamin konkursów stanowi załącznik do w/w zarządzenia. Obecne zbierane są oferty. Jeśli chodzi o środki na konkursy wyjaśniła, że znajdują się one w jednej puli środków – w jednym dziale, w jednym paragrafie  i istnieje możliwość ich przenoszenia między konkursami.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła.

Na tym Przewodniczący obrad zakończył analizę projektu budżetu miasta na rok 2015. Poinformował jednocześnie komisję, że ostateczną opinię w sprawie projektu budżetu miasta na rok 2015 komisja zajmie na kolejnym posiedzeniu, po otrzymaniu autopoprawki od Prezydenta Miasta.

 

Ad. 4

Sprawy różne i wolne wnioski

 

Komisja nie zgłosiła żadnych tematów w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 14 sty 2015 07:52
  • Data opublikowania: środa, 14 sty 2015 07:55
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej