Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 2 z dnia 29 grudnia 2014 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

  1. Przyjęcie protokołu nr 1/14 z ostatniego posiedzenia Komisji
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta – druki nr 16, 16A, 16/1 i 16B
  3. Analiza projektu budżetu miasta Łomża na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 866
  4. Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 1/14 z ostatniego posiedzenia Komisji

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 1/14 z ostatniego posiedzenia i w wyniku głosowania protokół przyjęła jednogłośnie – 9 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta – druki nr 16, 16A, 16/1 i 16B

 

Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta Łomży na rok 2014 wraz z autopoprawką przedstawiła Komisji Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta, zgodnie z drukami nr 16, 16A, 16/1 i 16B – w załączeniu do protokołu. Uzupełniając wyjaśniła, że autopoprawka PM do zmian w budżecie miasta na rok 2014 dotyczy realizacji zadania inwestycyjnego „usprawnienia połączeń drogowych – III etap”. W działach merytorycznie podległych komisji nic nie uległo zmianie.

Radny Waldemar Cieślik poprosił o wyjaśnienie zapisu dot. rozdziału 80101 pkt. 1.8 – gimnazja, gdzie proponuje się zwiększenie planowanych wydatków budżetowych o kwotę 36.900zł z przeznaczeniem na opłatę pochodnych od wynagrodzeń pracowników za grudzień 2014 roku.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zapis ten związany jest z wypłatą nieplanowanej odprawy emerytalnej w PG nr 1, w zawiązku z którą na paragrafie wynagrodzeń powstał niedobór środków i należy je uzupełnić.

Następnie radny Waldemar Cieślik poprosił o wyjaśnienie zapisu w rozdziale 80101 pkt. 1.3 szkoły podstawowe – zwiększenie budżetu w SP nr 10 o kwotę 108.927zł z przeznaczeniem na opłatę pochodnych od wynagrodzeń pracowników za 2014 rok.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że są to środki na pokrycie kosztów składek ZUS i podatku od wynagrodzeń za miesiąc grudzień 2014 roku.

Radny Waldemar Cieślik odnosząc się do w/w wyjaśnienia zapytał, czy ma przez to rozumieć że w planie budżetowym na miesiąc grudzień br. szkoła ta nie miała zabezpieczonych środków?

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w miesiącu wrześniu br. wszystkim jednostkom zostały przyznane dodatkowe środki, które zwiększyły ich budżety w stosunku do budżetu planowanego. Dodała, że w trakcie roku budżetowego jednostki dokonują różnych przesunięć środków, różnych wydatków – szczególnie pod koniec roku. Przenoszą środki z zadań, na których mają oszczędności na te zadania, na które środków zabrakło. Wiele jednostek we własnym zakresie zapewniło pokrycie wydatków, a szkoła o którą zapytał radny – nie.

Kolejno radny Waldemar Cieślik przytoczył zapis zawarty w & 4110 licea ogólnokształcące – proponuje się zmniejszenie planowanych wydatków budżetowych w ZSO o kwotę 44tys.zł z tytułu oszczędności na funduszu płac. Poprosił o wyjaśnienie jak to jest, że jedne szkoły mają oszczędności na funduszu płac a innym szkołom środków na ten cel brakuje. Ponadto stwierdził, że z przedłożonej informacji wynika, że tylko 3 czy 4 placówki oświatowe w mieście mają problemy finansowe, nie starcza im środków, a reszta placówek daje sobie radę, mieści się w przyznanym jej budżecie.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w PG nr 1, o które pytał radny Cieślik pracownik przeszedł na nieplanowaną emeryturę, dlatego szkoła nie miała na ten cel środków. W innych przypadkach natomiast były zaplanowane środki na odprawy emerytalne, pracownicy na emeryturę nie przeszli, więc środki w budżecie zostały. Następnie wyjaśniła, że wszystkie jednostki oświatowe otrzymują budżet na dany rok. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych dyrektor placówki odpowiada za realizację budżetu. Jeżeli w trakcie roku zdarzą się nieprzewidziane sytuacje typu zwiększenie czy zmniejszenie liczebności grup, odejście pracownika na emeryturę, choroba, urlop macierzyński, itp. – wówczas zachodzą różne zmiany w budżecie danej placówki. Dodała, że co roku budżet szkół jest zwiększany o ok. 2- 2,5mln.zł.

Radny Tadeusz Zaremba odnosząc się do wypowiedzi radnego Waldemara Cieślika stwierdził, że kwestia realizacji budżetu przez poszczególne szkoły stanowi pewien problem. Jest on widoczny w przedłożonym Komisji materiale – w wyliczonej stawce na jednego ucznia.  Dodał, że w przypadku niektórych szkół trochę jest tak, że ich zobowiązania powstają nie wiadomo jakim sposobem, a odpowiedzialność za to spada na miasto, na przekazywanie dodatkowych pieniędzy. Jedne szkoły mieszczą się w przydzielonych środkach, a inne przyjęły założenie, że jak im środków zabraknie, to miasto dołoży. To jest problem. Na dziś tylko stwierdza ten fakt. Przy opracowywaniu programu oszczędnościowego, o który wnioskują komisje trzeba będzie się i temu zagadnieniu bliżej przyjrzeć - zbadać mechanizmy, które powodują takie, a nie inne działania.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty odnosząc się do w/w wypowiedzi radnego stwierdził, że wypowiedź radnego nie jest stwierdzeniem faktu jak powiedział, a jest domniemaniem radnego. Dodał, że faktem na pewno nie jest to, co radny powiedział. Aby wytłumaczyć mechanizm finansowania oświaty potrzeba wiele rozsądku o ogromu wiedzy.

Radny Tadeusz Zaremba odnosząc się do wypowiedzi Naczelnika Wydziału Oświaty stwierdził, że w dniu dzisiejszym komisja nie będzie się zajmowała finansowaniem oświaty. Dodał, że rozmawiał już z Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej, aby wspólnie z Komisją Finansów na jednym z pierwszych posiedzeń dokonały gruntownej analizy finansowania placówek oświatowych, w tym również mechanizmu przydzielania dotacji, wyliczania stawek dotacji, itp.

Radna Alicja Konopka zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że należy w finansowaniu oświaty wziąć pod uwagę fakt, że w każdej placówce jest inna sytuacja i jak powiedziała Pani Skarbnik – zdarzają się nieprzewidziane rzeczy. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Tadeusza Zaremby stwierdziła, że owszem, dobrze byłoby na spokojnie, małymi krokami wypracować nową metodę budowania budżetów placówek oświatowych, ale tak, by „nie wylać dziecka z kąpielą”. Prawdą jest, że niektóre placówki „lekką ręką” wydają środki, a potem do miasta występują z wnioskiem o dofinansowanie – tym placówkom przede wszystkim należy się przyjrzeć.

Następnie Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka poprosiła o wyjaśnienie zapisu w „planie wydatków bieżących zadań własnych” pkt. 1.1 „zmniejszenie planowanych wydatków budżetowych o kwotę 173.899zł, związane z realizacją zadania „wdrożenie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego” - czy kwota ta nie stanie się zobowiązaniem na rok przyszły, a jeśli tak, to czy jest ujęta w projekcie budżetu miasta na rok 2015?

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zmiana dokonana w budżecie miasta na rok 2014 o którą zapytała Przewodnicząca obrad zostanie wprowadzona autopoprawką do projektu budżetu miasta na rok 2015. Zmiana ta zmienia budżet zarówno 2014, jak i 2015 roku i należy ją wprowadzić podwójnie – i w budżecie br. i w projekcie budżetu na przyszły rok.

Następnie Przewodnicząca – radna Hanka Gałązka obrad stwierdziła, że obecna zmiana w budżecie na  „wdrożenie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego” opiewa na kwotę 173.899zł, a wcześniej w dochodach majątkowych zadań własnych jest wpisana kwota 442.381zł na to samo zadanie. Poprosiła o wyjaśnienie w/w zapisu.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że kwoty różnią się w związku z rozliczeniem ostatniego wniosku z roku bieżącego. Wniosek o rozliczenie został złożony, natomiast środki nie zdążyły wpłynąć. Ich wpływ nastąpi w roku następnym.

Radna Edyta Śledziewska poruszyła kwestię związaną z bardzo niskim zainteresowaniem w mieście bezpłatnym Internetem, a tym samym niezrealizowaniem programu dofinansowanego ze środków zewnętrznych. W związku z powyższym zwróciła się do Pani Skarbnik z zapytaniem czy miastu nie grożą jakieś kary.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że nastąpiło przesunięcie terminu realizacji zadania. Na dzień dzisiejszy trudno powiedzieć jak ta sprawa ostatecznie będzie się przedstawiała.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła.

W wyniku głosowania Komisja głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014, w działach merytorycznie podległych komisji.

 

Ad. 3

Analiza projektu budżetu miasta Łomża na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 866

 

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka przypomniała, że na poprzednim posiedzeniu Komisja rozpoczęła analizę projektu budżetu miasta Łomży na rok 2015 i skierowała do Prezydenta Miasta wnioski. Na wnioski Komisja odpowiedzi nie otrzymała. Poprosiła Panią Skarbnik o przekazanie Komisji informacji dot. planów Prezydenta Miasta związanych z uwzględnieniem bądź nie wniosków zgłoszonych przez Komisje do projektu budżetu miasta na rok 2015.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że Prezydent Miasta planuje wprowadzić do budżetu miasta na rok 2015 termomodernizację jednego z miejskich przedszkoli. Dodała, że są opracowane dokumentacje na termomodernizację trzech łomżyńskich przedszkoli. Koszt każdej z nich to kwota rzędu 1.700-1.800tys.zł. Trwają obecnie analizy które z trzech przedszkoli zostanie wprowadzone do budżetu na rok 2015.

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka stwierdziła, że na termomodernizację przedszkoli są możliwe do pozyskania środki zewnętrzne z Ministerstwa Ochrony Środowiska. Dodała, że MOŚ określiło limity, jakie samorząd musi spełnić by ze środków na termomodernizację skorzystać. Poprosiła Panią Skarbnik o wyjaśnienie czy miasto z tego projektu skorzysta i czy mieści się w limicie określonym przez MOŚ.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że przewidziana termomodernizacja przedszkola będzie musiała być w całości wykonana ze środków miasta, ponieważ miasto nie spełnia kryteriów kwotowych i nie może ubiegać się o dofinansowanie z MOŚ.

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka poddała pod rozwagę zwiększenie zakresu robót, tj. wykonanie termomodernizacji kilku przedszkoli, by spełnić wymogi ministerialne i otrzymać dofinansowanie z MOŚ. Ekonomia wskazuje na to, że wykonanie termomodernizacji kilku przedszkoli jednocześnie jest bardziej opłacalne. Taką drogą miasto zdobywało środki na termomodernizację szkół podstawowych.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że z tego co się orientuje nawet modernizacja trzech przedszkoli nie jest możliwa przy wsparciu ze środków MOŚ, bo nie zostanie spełniony warunek, tj. koszt zadania nie przekroczy 10mln.zł.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty uzupełniając wypowiedź Skarbnik Miasta stwierdził, że od dawna upomina się o wykonanie termomodernizacji przedszkoli, jednak jest to poza jurysdykcją wydziału którym kieruje.

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka zwróciła się do Skarbnik Miasta i Naczelnika Wydziału Oświaty z prośbą, by jeszcze raz przeanalizowana została sprawa termomodernizacji przedszkoli.

Radna Edyta Śledziewska poprosiła o wyjaśnienie które przedszkola mają opracowaną dokumentację na termomodernizację i do kiedy dokumentacja ta jest ważna.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta wyjaśniła, że PP nr 1, 4 i nr 8 mają opracowaną dokumentację techniczną. Nie zna ich terminu ważności.

Radny Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji stwierdził, że termomodernizacja placówek oświatowych nie idzie w parze ze zmniejszeniem kosztów ich ogrzewania. Zmniejszenie zużycia ciepła w jednostkach oświatowych powoduje zwiększenie ceny jednostkowej, a tym samym powoduje, że szkoły za ogrzewanie płacą tyle samo co przed termomodernizacją. Miasto ma wszystkie narzędzia do tego, by spowodować, że i MPEC wdroży u siebie pewne programy oszczędnościowe. Kończąc stwierdził, że miasto od kilku lat dokonuje termomodernizacji swoich placówek, a MPEC płaci tyle samo. Nie spieszyłby się z termomodernizacją przedszkoli, ponieważ w programach unijnych będą również komponenty umożliwiające realne dofinansowanie kosztów termomodernizacji. Planowana przez Prezydenta Miasta termomodernizacja jednego przedszkola za własne środki powinna się w 2015 roku odbyć. Reszta placówek spokojnie może zaczekać. Następnie podziękował za informację sporządzoną przez Wydział Oświaty na wniosek z ostatniego posiedzenia Komisji, prosząc jednocześnie o uzupełnienie przekazanych danych o rubrykę „dochód z subwencji na daną placówkę”.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty zabierając głos w dyskusji stwierdził, że w przedszkolach oprócz termomodernizacji przedszkola należy dostosować do nowych przepisów przeciwpożarowych. Jeżeli miasto zaniecha termomodernizacji przedszkoli, musi pomyśleć jakie środki przeznaczyć na dostosowanie przedszkoli do zaleceń nowej ustawy w zakresie ppoż., by przedszkola w pewnym momencie nie zostały przez kontrole Straży Pożarnej nie dopuszczone do użytku. Odnosząc się do informacji i prośby radnego Tadeusza Zaremby o jej uzupełnienie poprosił o szczegółowe wytyczne jak wydział ma uzupełnienie zrobić, ponieważ wszystkie miejskie jednostki oświatowe nie są budżetowane w ten sposób, że ich plan finansowy nie wynika stąd, że jakiś wskaźnik mnoży się przez liczbę uczniów – i do tego można by się odnieść oraz do wag, które w danej szkole występują. Plan finansowy szkoły jest budowany na zasadzie ubiegłorocznego budżetu, podniesionego o możliwe inflacyjne wnioski plus zatrudnienie i stąd wynikające koszty. W związku z tym chciałby precyzyjnie wiedzieć jak ma wykonać pracę, o którą prosi radny Tadeusz Zaremba, bo jest to bardzo potrzebne. Są to bardzo istotne wskaźniki oświatowe. Jeżeli ma pokazać koszt kształcenia jednego ucznia w odniesieniu do źródeł finansowania to prosi o wskazanie, jaką procedurą należy to zrobić, jakie koszty wziąć pod uwagę, jakie nie – w tych szczegółach jest największe zagrożenie.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że na poprzednim posiedzeniu komisji proponował, a dziś podtrzymuje spotkanie, na którym chciałby przedstawić swoją wizję tworzenia budżetów jednostek oświatowych. Dodał, że co roku Ministra Edukacji wydaje stosowne rozporządzenie, które bardzo precyzyjnie określa zasady tworzenia budżetu jednostek oświatowych. Dodał, że informacja, o jaką zwrócił się do Wydziału Oświaty jest niezbędna do pokazania jaka jest ekonomia każdej z placówek oświatowych, do analizy i pokazania dyrektorom szkół, że są pewne obiektywne powody do dokonania zmian w zakresie ich finansowania.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty stwierdził, że część oświatowa subwencji ogólnej jest tylko technicznym sposobem obliczenia kwoty, która do danego samorządu przybywa i jest potem w jego dyspozycji. Nie przekłada się to w żaden sposób, jak sugerował to radny Tadeusz Zaremba, bo jest inaczej niż w szkołach niepublicznych, gdzie każdy uczeń ma swoją kwotę. Przy analizie finansowej systemu oświatowego nie można brać pod uwagę tego ile pieniędzy i w jaki sposób przychodzi, a jak potem się to rozdysponowuje na jednostki. Przy tym systemie jest to niemożliwe. Kończąc wypowiedź stwierdził, że zmiany, o których mówił radny Zaremba są w oświacie jak najbardziej potrzebne.

Radny Andrzej Wojtkowski zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że z wyjaśnień Pani Skarbnik wynika, że w budżet miasta na rok 2015 nie zostanie wpisany remont ogrodzenia SP nr 5, ale Prezydent Miasta zobowiązuje się, że w trakcie roku 2015 zostanie wykonane. Stwierdził, że wniosek złożony na poprzednim posiedzeniu komisji podtrzymuje i raz jeszcze podkreślił, że od 2000 roku sanepid grozi zamknięciem szkoły w związku z brakiem jej ogrodzenia. Od tylu lat Dyrektor SP nr 5 apeluje i wnioskuje o wykonanie tego ogrodzenia. Dokumentacja jest, a wiecznie są inne ważniejsze tematy do realizacji, a ogrodzenia jak nie było tak nadal nie ma.

Pani Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta stwierdziła, że wniosek dot. budowy ogrodzenia przy SP nr 5 był szczegółowo analizowany. Wydatek ten nie kwalifikuje się w ramach wydatków majątkowych. Musi być zrealizowane w ramach wydatków bieżących, dlatego nie zostanie wpisane w projekt budżetu miasta na rok 2015. Raz jeszcze podkreśliła, że w trakcie 2015 roku jak wpłynął środki do budżetu, zadanie będzie zrealizowane.

Na tym zakończono analizę w/w punktu obrad.

 

Ad. 4

Sprawy różne i wolne wnioski

 

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka zwróciła się do członków komisji oraz Naczelnika Wydziału Oświaty z prośbą o zgłaszanie propozycji tematów do Planu Pracy Komisji oraz tematów na sesję na rok 2015.Następnie zaproponowała aby komisja spotykała się w każdy ostatni wtorek miesiąca o godz. 17, tj. przed sesjami Rady Miejskiej.

Radny Andrzej Modzelewski zaproponował aby komisja dokonała analizy szkół średnich i zawodowych pod kątem dostosowania ich kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy.

Więcej spraw w tym punkcie obrad nie zgłoszono.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 14 sty 2015 10:37
  • Data opublikowania: środa, 14 sty 2015 10:39
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej