Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół 5 z dnia 24 marca 2015 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

1. Przyjęcie protokołu nr 4/15 z dnia 19 lutego 2015 roku

2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 63, 63A

3. Sprawozdanie z działalności LOT Ziemia Łomżyńska za 2014 rok oraz plany i zamierzenia na 2015 rok – druk nr 58

4. Informacja o majątku zarządzanym przez MOSiR - ocena stanu technicznego - druk nr 54

5. Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 4/15 z dnia 19 lutego 2015 roku

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 4/15 z poprzedniego posiedzenia. W wyniku głosowania komisja protokół przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 63, 63A

 

Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukiem nr 63A – w załączeniu do protokołu.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie przyczyn zwiększenia wydatków na zadanie „budowa boiska do piłki nożnej przy SP nr 10 i PG nr 2” o kwotę 71.336zł w związku z koniecznością wykonania drenażu pod płytą boiska … oraz zwiększenia wydatków o kwotę 20tys.zł na zadanie „budowa boiska do piłki nożnej przy Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży” w związku z koniecznością lokalnego pogłębienia koryta pod boisko ze względu na występujące nienośne grunty nasypowe.

Pan Marek Raszczyk – Naczelnik Wydziału Inwestycji odpowiadając na w/w pytania wyjaśnił, że jeśli chodzi o SP nr 10 to jeszcze na etapie przeprowadzania przetargu pytano m.in. o drenaż. Projektant odpowiadał, że drenaż jest niepotrzebny, że zaprojektowana przez niego konstrukcja jest wystarczająca, że 10cm warstwa piasku odprowadzi wody opadowe z boiska, że nie będzie żadnego problemu. Po podpisaniu umowy, gdy na teren budowy wszedł wykonawca, wykonał sprawdzające badania geologiczne i potwierdziły konieczność wykonania drenażu. Także projektant zmienił zdanie i potwierdził konieczność wykonania drenażu, stąd wniosek o zabezpieczenie środków na ten cel. Jeśli chodzi o boisko przy ZSzWiO nr 7 w Łomży wyjaśnił, że w trakcie wykonywania robót okazało się, że grunty nie nośne należy wymienić, zastąpić gruntem nośnym. Tak precyzyjne badania na etapie projektu nie były wykonane, stąd wnioskowana kwota 20tys.zł na prace dodatkowe, związane z wymianą gruntu pod boisko.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski odnosząc się do w/w wyjaśnień stwierdził, że od dłuższego czasu dzieje się tak, że na etapie projektowania zadań realizowanych przez miasto nie do końca wszystko jest sprawdzone, zbadane i potem w trakcie realizacji zadań należy zwiększać środki na ich realizację. Dodał, że takie sytuacje występują bardzo często. Uważa, że należy zwrócić na to uwagę na etapie projektowania.

Pan Marek Raszczyk – Naczelnik Wydziału Inwestycji stwierdził, że etap projektowania jest trudny. Żeby dokładnie wszystko przewidzieć, projektant musiałby w w/w przypadkach wykopać grunt. Samo wykonanie badań nie do końca odzwierciedla stan faktyczny, wszystko w trakcie wejścia na plac budowy zadania może się zdarzyć.

Radny Jan Olszewski zabierając głos w w/w sprawie stwierdził, że przy projektowaniu zadań należy dołożyć należytej staranności. Nie zgodził się z wyjaśnieniami Naczelnika Wydziału Inwestycji, że dopiero wykonawca po wejściu na plac budowy może stwierdzić, że grunt jest nieprzepuszczalny. Wystarczyło na etapie projektowania zrobić kilka odwiertów, co nie jest bardzo kosztowne i projekt byłby kompletnie opracowany, nie byłoby potrzeby zmiany projektu i dodatkowych środków na realizację zadania. Dodał, że w zadaniach o których mówił Przewodniczący Komisji to projektant na etapie projektowania zadań nie przewidział pewnych rzeczy, nieprawidłowo, niestarannie opracował projekt i w efekcie realizacja zadania się wydłuża i dochodzą dodatkowe koszty na ich realizację. Kończąc wypowiedź stwierdził, że miasto zlecając projektantowi wykonanie projektu ma prawo żądać wykonania odwiertów, przeprowadzenia konkretnych badań, itp. i należy tego pilnować

Pan Marek Raszczyk – Naczelnik Wydziału Inwestycji ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że przypuszcza, że w obu omawianych przypadkach projektanci bazowali na mapie geologicznej Łomży. W tych obszarach mapa geologiczna Łomży mówi, że są tam grunty przepuszczalne.

Radny Łukasz Kacprowski stwierdził, że na jednym z poprzednich posiedzeń komisji, na którym omawiano temat stadionu miejskiego i konieczności wykonania dodatkowych prac, tam również problem leżał po stronie projektu, tam również zawinił projektant. Sytuacja złych projektów powtarza się dosyć często. Uważa, ze należy zwrócić uwagę na kwestię rzetelnych projektów, by nie powstawały dodatkowe problemy z finansami na realizowane, a niewłaściwie zaprojektowane zadania.

Pan Marek Raszczyk – Naczelnik Wydziału Inwestycji stwierdził, że w każdej umowie na realizację inwestycji zawarty jest zapis, że za błędy projektowe, które przyczyniają się m.in. do wzrostu wykonania planu inwestycji odpowiada projektant. Jeżeli więc miasto będzie musiało ponieść dodatkowe koszty, to będzie też zobowiązane to wystąpienia z roszczeniem do projektanta.

Pan Andrzej Garlicki – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że jeśli chodzi o jakość pracy projektantów, to od początku swojej pracy zauważył, że błędy się pojawiają. Zapewnił, że dopełni wszelkich starań, by błędy wyeliminować na etapie planowania inwestycji. Zostaną powołane zespoły projektowe, które będą wymuszały przeanalizowanie każdej inwestycji na etapie jej tworzenia i założeń. Uważa, że to pozwoli uniknąć wielu błędów.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski kończąc dyskusję w tym punkcie obrad zwrócił się do Prezydenta z prośbą aby przy wszystkich inwestycjach realizowanych przez miasto dokładnie przyglądano się projektom, aby na etapie projektowania zadań wszystko było właściwie zaplanowane, aby miasto nie musiało ponosić dodatkowych kosztów.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła.

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji, zgodnie z drukiem nr 63A.

 

Ad. 3

Sprawozdanie z działalności LOT Ziemia Łomżyńska za 2014 rok oraz plany i zamierzenia na 2015 rok – druk nr 58

 

Sprawozdanie z działalności LOT ZŁ przedstawiła Pani Mariola Jabłonowska – Zastępca Naczelnika Wydziału Kultury, Promocji i Sportu, zgodnie z drukiem nr 58 – w załączeniu do protokołu.

Kolejno głos w dyskusji zabrał Pan Andrzej Skarzyński – Prezes LOT ZŁ. Przypomniał, że LOT ZŁ jest samodzielnym stowarzyszeniem i działa na zasadzie statutu. Współpracuje z miastem i ta współpraca przebiega coraz lepiej. LOT ZŁ jest współorganizatorem wielu imprez, zamierza swoją działalność rozszerzyć. Następnie przekazał członkom Komisji Plan Pracy Zarządu LOT ZŁ na rok 2015 – w załączeniu do protokołu. Dodał, że LOT ZŁ wydał przewodnik pn.: „Łomża i Ziemia Łomżyńska”, który cieszy się dużą popularnością, jest jednym z materiałów promocyjnych miasta na targach turystycznych, zawiera wszelkie elementy związane z promocją miasta, turystyką i zabytkami. Zarząd stowarzyszenia podjął decyzję, że nie będzie robił targów turystycznych, że lepszym rozwiązaniem będzie wydanie drugiej edycji przewodnika „Łomża i Ziemia Łomżyńska”. Następnie poinformował, że Zarząd Stowarzyszenia spotkał się w dniu 6 stycznia br. z władzami miasta, tj. Prezydentem Miasta i Zastępcami Prezydenta Miasta oraz wójtami ościennych gmin. Na spotkaniu tym Zarząd Stowarzyszenia LOT ZŁ zasugerował opracowanie strategii rozwoju turystyki regionu. Takiej strategii Łomża nie ma. Stowarzyszenie podejmie prace w kierunku jej opracowania i projekt strategii przedłoży komisji. Stwierdził następnie, że LOT jest członkiem Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, która dysponuje kwotą 2mln.zł w tym roku na realizację swoich zadań. LOT ZŁ dysponuje niewielkimi środkami. Otrzymuje od miasta składkę roczną w wysokości 9tys.zł, kolejne 9tys.zł przekazują gminy. Dzięki staraniom zarządu stowarzyszenie otrzymało kwotę 10tys.zł na utworzenie etatu kierownika biura LOT ZŁ. Utrzymanie przynajmniej jednego etatu na stałe jest towarzystwu niezbędne, bo ciągle zmieniający się pracownicy, zatrudniani na staż czy w ramach robót interwencyjnych, publicznych powodowało brak stabilności, ciągłą potrzebę uczenia następnego pracownika, a są zadania których prezes czy inni członkowie stowarzyszenia działający w nim społecznie nie są w stanie, czy nie mają czasu wykonać i powstają problemy. Stwierdził następnie, że uważa, że stowarzyszenie - biorąc pod uwagę środki jakimi dysponuje – wykonało bardzo dużo. Całkowity koszt utrzymania jednego etatu to kwota 20tys.zł. Po Dofinansowaniu etatu w kwocie 10tys.zł Stowarzyszenie na 2015 rok ma do dyspozycji kwotę 30tys.zł. Jest to niewielka kwota i to co będzie możliwe do realizacji stowarzyszenie zrealizuje. Następnie stwierdził, że zatrudniona na stanowisku kierownika biura Pani Magdalena Ciecierska jest mgr prawa i już pracuje w kierunku pozyskania środków na działalność LOT, w tym na wydanie drugiej edycji przewodnika. Bez etatu, bez osoby na stałe zatrudnionej trudno jest podejść do opracowania strategii czy wydania przewodnika. Następnie wyjaśnił, że z chwilą kiedy objął stanowisko Prezesa LOT spotkał się z władzami miasta i wspólnie podjęto decyzję o ponownym przekazaniu Domku Pastora miastu. LOT opracował za własne środki dokumentację techniczną na remont Domku Pastora i w momencie przekazania obiektu miastu przekazał również opracowaną dokumentację, gdyż jako stowarzyszenie LOT nie poradziłby sobie z tak dużą inwestycją. Podkreślił, że to LOT wystąpił z inicjatywą remontu Domu Pastora. Gdyby nie LOT dziś Dom Pastora niszczałby, świecił pustkami, albo byłby sprzedany. Dzięki inicjatywie LOT Dom Pastora jest remontowany ale nie ma jeszcze swojego właściciela. Rozmawiał z Wiceprezydentem Miasta o tym, że środki na Dom Pastora przyszły jako na zabytek – na turystykę i kulturę. W Domu Pastora miała się mieścić informacja turystyczna, punkt sprzedaży pamiątek, pomieszczenia na galerie sztuki, kultury, turystyki. Stwierdził, że LOT jest jedynym w Łomży stowarzyszeniem, które posiada uprawnienia do prowadzenia informacji turystycznej. Miasto jest strategicznym członkiem LOT ZŁ i liczy w przyszłości na zwiększenie dotacji z miasta do kwoty 20tys.zł, bo Łomża jest stolicą regionu. Od ilości środków jakie ma dana organizacja, stowarzyszenie czy instytucja ma w posiadaniu zależy jej działalność. Im więcej środków tym więcej inicjatyw i zadań może zrealizować. Członkowie stowarzyszenia jako społecznicy dają z siebie bardzo dużo. Coraz więcej grup przyjeżdża do Łomży.

Pani Mariola Jabłonowska – Zastępca Naczelnika Wydziału Kultury, Promocji i Sportu stwierdziła, że jeśli chodzi o strategię rozwoju turystyki, to rzeczywiście miasto od wielu lat próbuje podjąć ten temat, ale są to znaczne koszty a środków na promocję miasta w budżecie jest zbyt mało, by strategię zlecić strategie do opracowania. Przypomniała, że w poprzedniej kadencji padały sugestie, aby miasto własnym sumptem strategię opracowało. To nie jest możliwe. To konsultanci z zewnątrz muszą strategię rozwoju turystyki miasta opracować, a potrzebne środki na ten cel muszą być nie małe. Dodała, że jeśli LOT ZŁ jako stowarzyszenie podejmie próbę stworzenia strategii rozwoju turystyki, to z pewnością miasto te działania będzie wspierać. Nowi członkowie LOT, o których wspomniał Prezes stowarzyszenia dzięki swojemu wkładowi pieniężnemu i doświadczeniu z pewnością również wesprą działania LOT ZŁ i wspólnie będzie można zrobić więcej. Odnosząc się do kwestii Domu Pastora wyjaśniła, że projekt na Dom Pastora został zmieniony. Jest to tzw. „projekt twardy”, tj. przewiduje konkretne zadania. Obecny projekt nie przewiduje umieszczenia w budynku Domu Pastora punktu informacji turystycznej LOT ZŁ. Projekt przewiduje tam warsztaty kuchenne, kino letnie, warsztaty garncarskie, ceramiczne, wystawy malarskie, itp. Będzie to miejsce spotkań dla świata kultury i sztuki. W projekcie są też zabezpieczone środki na zbudowanie sieci info kiosków w pięciu strategicznych punktach miasta. Sieć info kiosków stanowić będzie źródło informacji turystycznej, natomiast sam budynek Domu Pastora nie jest w projekcie przeznaczony na siedzibę LOT ZŁ.

Pan Andrzej Skarzyński – Prezes LOT ZŁ raz jeszcze przypomniał, że projekt remontu Domku Pastora za kwotę 20tys.zł opracowała LOT ZŁ. W Projekcie tym planowana była funkcja kulturalno-turystyczna, jeśli natomiast projekt został zmieniony i LOT ZŁ nie znajdzie w nim miejsca, będzie musiała sobie poradzić. Nie będzie w Łomży informacji turystycznej. Zadaniem LOT jest działanie na rzecz promocji, turystyki i informacji.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że Prezes LOT ZŁ nieco go zaskoczył, gdyż rozumie, że stowarzyszenie ma czas złożyć sprawozdanie finansowe do końca kwietnia, ale jest Plan Pracy Rady Miejskiej, zgodnie z  którym w marcu sprawozdanie z działalności LOT miało być rozpatrywane. W pierwszych przekazanych Radzie materiałach sprawozdania finansowego LOT ZŁ nie było. Można było je na dzisiejszą komisję przygotować. Dodał, że w związku z tym, że Prezes LOT nie przedstawił na komisję szczegółowego sprawozdania finansowego, prosi o uzupełnienie materiału do końca kwietnia i do tematu komisja jeszcze w tym półroczu powróci. Następnie stwierdził, że prawdą jest, że w poprzedniej kadencji Domek Pastora miasto przekazało w użyczenie LOT ZŁ. Powody ponownego oddania Domku Pastora do miasta są wszystkim znane. Dodał, że faktem jest że LOT za własne środki opracowała dokumentację techniczna na kwotę 20tys.zł, ale projekt w chwili przejęcia obiektu przez miasto został zmieniony. Następnie nawiązując do wypowiedzi Prezesa LOT dot. opracowania strategii rozwoju turystyki łomżyńskiej stwierdził, że jeśli rzeczywiście stowarzyszenie podejmie się tego zadania, to będzie pełen podziwu, gdyż niejednokrotnie i w poprzedniej już kadencji Rady na ten temat rozmawiał z Panią Naczelnik Jabłonowską, że jest to bardzo trudna i mozolna praca. Pani Naczelnik Jabłonowska mówiła również, że strategia jest niezbędna i konieczna dla miasta Łomży, ale wiąże się z koniecznością poniesienia dużych nakładów finansowych przez miasto i zatrudnienia do jej opracowania firmy z zewnątrz. Zwrócił się do Pani Marioli Jabłonowskiej z prośbą, by wraz z LOT ZŁ spróbowała się tematem strategii rozwoju turystyki zająć. Kończąc wypowiedź stwierdził, że z wypowiedzi Prezesa LOT ZŁ wynika, że współpraca LOT z miastem układa się coraz lepiej. Ze sprawozdania przedstawionego Komisji i Radzie i wypowiedzi Naczelnik Jabłonowskiej wynika, że jest inaczej, że współpraca nie układa się tak dobrze.

Pan Andrzej Skarzyński – Prezes LOT ZŁ raz jeszcze przypomniał, że na spotkaniu z władzami miasta m.in. i strategia była omawiana. Stwierdził, że strategia rozwoju turystyki nie jest potrzebna. Dodał, że z toczącej się dyskusji wynika, że nie ma fachowców od turystyki. Strategia rozwoju województwa łomżyńskiego została opracowana przez Instytut Turystyki wiele lat temu. Wystarczy z niej tylko „wyjąć” pojedynczy element makroregionu – Łomży i ościennych gmin i z niej korzystać. Należy do tej strategii wrócić, bo nic się specjalnie nie zmieniło. Strategia uwzględnia i ocenia atrakcyjność regionu i w tym zakresie nic się nie zmieniło – e Łomży i regionie jest woda, las, zabytki, itd. Zapisy starej strategii należy wykorzystać do opracowania nowej. Raz jeszcze podkreślił, że współpraca z miastem układała się swego czasu nie najlepiej ale to się zmienia i będzie coraz lepiej. Należy przede wszystkim wziąć pod uwagę fakt, że w stowarzyszeniu działają ludzie społecznie, a „społeczniaków” trzeba szanować za to, że za darmo chcą pracować i działać na rzecz miasta. Należy współpracować dla społeczeństwa miasta, a nie udowadniać kto ważniejszy i że miasto i sprawuje nadzór. Ma faktury na wszystko. Zatrudnia księgową na 1/10 etatu i nie może wymagać by sprawozdanie zamiast w kwietniu księgowa wykonała w marcu, z wyprzedzeniem.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski zgodził się z wypowiedzią Prezesa LOT, że ludzi pracujących społecznie należy szanować. Dodał, że w Łomży działa wiele organizacji i stowarzyszeń, które otrzymują dotacje z miasta i też pracują społecznie, ale z otrzymywanych z miasta środków muszą się rozliczać, bo są to środki publiczne. Nie zgadza się również ze stwierdzeniem Prezesa, że to LOT zabierał miasto na targi, bo z informacji jakie posiada wynika, że było odwrotnie. To miasto proponowało LOT ZŁ udział w targach i ponosiło wszelkie koszty z tym związane. W informacjach podawanych przez Prezesa LOT ZŁ i Panią Jabłonowską jest wiele rozbieżności.

Radny Andrzej Modzelewski zwrócił się do Prezesa LOT z zapytaniem dlaczego LOT ma siedzibę w Drozdowie.

Pan Andrzej Skarzyński – Prezes LOT ZŁ stwierdził, że stowarzyszenie zostało zarejestrowane w Drozdowie, bo w Łomży przez 7 lat blokowane było jego założenie. Dlatego jest to stowarzyszanie powiatowe, nie miejskie. Siedzibą LOT jest Drozdowo, a biuro stowarzyszenia mieści się w Łomży.

Radny Andrzej Modzelewski zwracając się do Prezesa LOT zaproponował, aby jako Prezes stowarzyszenia zainteresował się realizowanym w mieście programem pn. „Łomżyński Obszar Funkcjonalny”. Jest w nim wiele programów dotyczących turystyki i warto byłoby aby LOT się w to włączył i skorzystał z ciekawych programów, w tym unijnych i podjął próbę pozyskania środków.

Pan Andrzej Skarzyński – Prezes LOT ZŁ stwierdził, że już stowarzyszenie pracuje nad opracowaniem programu unijnego i pozyskaniem środków na realizację zadań. Podziękował radnemu Andrzejowi Modzelewskiemu za sugestię i zapewnił, że stowarzyszenie podejmie wszelkie działania by jak najwięcej zadań realizować na rzecz regionu i miasta i aby na ten cel pozyskiwać środki z zewnątrz.

Radny Adam Zwierzyński stwierdził, że przysłuchując się toczącej się dyskusji wnioskuje, że Wydział Promocji urzędu i stowarzyszenie LOT ZŁ robią w sumie to samo, a miasto płaci za to dwa razy.

Pani Mariola Jabłonowska – Zastępca Naczelnika Wydziału Kultury, Promocji i Sportu odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że radny Adam Zwierzyński w zasadzie wyciągnął dobre wnioski. Stwierdzenie radnego jest właściwie tym, co sugerowała w poprzedniej kadencji Rady wraz z Panią Prezydent Mirosławą Kluczek – próbowały powiedzieć członkom LOT, że to miasto promuje i pokazuje LOT, zabiera na targi, itp., a oprócz tego płaci rocznie składkę w wysokości 10tys.zł. Dlatego też poproszono stowarzyszenie o przedstawienie sprawozdania finansowego za rok 2014, by zobaczyć co z tę kwotę 10tys.zł w ciągu 2014 roku się wydarzyło. W sprawozdaniu wykazano wydanie przewodnika turystycznego i rzeczywiście jest to bardzo dobry przewodnik, stanowi bardzo dobre źródło informacji, ale w zasadzie poza przewodnikiem nic więcej stowarzyszenie nie zrobiło. Faktem jest, że za kwotę 10tys.zł niewiele można wydrukować tego typu pozycji. Było ich 100 czy 200 sztuk – znikoma ilość, a tego typu rzeczy należałoby wydawać w tysiącach egzemplarzy. Dodała, że z poprzednią Radą Miejską rozważano czy nie warto wycofać się z Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemia Łomżyńska i przejść do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, który ma szerszy zasięg działania i z którym miasto intensywnie współpracuje od 2008 roku. To właśnie z PROT miasto wyjeżdża i promuje całe województwo na dużych, pięknych stoiskach dlatego, że samo miasto nie jest w stanie funkcjonować. Prezentowanie się miasta wraz z PROT jako region powoduje, że region jest bardziej atrakcyjny. Dodała, że rozważanie przejścia miasta do PROT było bardzo zasadne. Poinformowała następnie, że Urząd Marszałkowski wraz z PROT przygotowywali mnóstwo projektów, w których uwzględniali Łomżę, nigdy Łomży nie pomijano. Sytuacja ta nieco się zmieniła. PROT naciskała na miasto żeby miasto podjęło decyzję czy chce być członkiem PROT, bo jeżeli nie to zmienią warunki regulaminowe, w których ograniczą możliwości miasta, tj. miasto będzie musiało więcej zapłacić jako nie członek np. za wspólne przebywanie na stoisku na targach, do materiałów informacyjnych, itd. Tę rolę w zasadzie powinna pełnić LOT ZŁ. Miasto powinno wspierać LOT, a LOT powinien intensywnie współpracować z PROT. O tym próbowano przekonać członków LOT ZŁ. Członkowie LOT odbierają, że miasto nie chce wspierać działalności stowarzyszenia, że chce ze stowarzyszenia odejść. Miasto jednak nadal składkę płaci, do stowarzyszenia należy, bo chce wspierać działania LOT ZŁ, by lokalna organizacja się zaktywizowała i oprócz działań z urzędu realizowanych w ramach promocji miasta również działa, podejmowała działania, promowała miasto. Następnie stwierdziła, że do LOT ZŁ doszli nowi członkowie, wśród których jest kilka osób aktywniejszych, więc może i zaangażowanie stowarzyszenia będzie w tym roku większe. Trudno jej ocenić jak to będzie dalej funkcjonowało ale może należy dać sobie kolejny kredyt zaufania na ten rok.

Radny Adam Zwierzyński poprosił o wyjaśnienie od kiedy miasto płaci LOT ZŁ składkę członkowską.

Pani Mariola Jabłonowska – Zastępca Naczelnika Wydziału Kultury, Promocji i Sportu wyjaśniła, że miasto od 2012 roku należy do LOT ZŁ i każdego roku opłacało składkę członkowską w wysokości 10tys.zł. Dodała, że LOT wydała jeden przewodnik w w/w okresie czasu, podejmowała też pewne działania związane z funkcjonowaniem stowarzyszenia, musi opłacić rachunki za energię elektryczną, itd.

Radny Adam Zwierzyński stwierdził, że przez 3 lata płacenia składek przez miasto na rzecz LOT, LOT ZŁ opracowała tylko jedną publikację – przewodnik turystyczny. Zastanawia się więc czy nie lepiej i taniej utworzyć wydział promocji miasta, zatrudnić tam jednego czy dwóch pracowników, którzy zajmą się działalnością promocyjną miasta.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski wyjaśnił, że jest w  urzędzie Wydział Kultury, Promocji i Sportu.

Radny Andrzej Modzelewski stwierdził, że LOT ZŁ jest stowarzyszeniem, działa na zupełnie innych zasadach niż wydział promocji miasta. W wydziale promocji są zatrudnieni pracownicy, mają określone zadania do wykonania i mają o wiele większe środki na promocję niż LOT. Przy tej skali środków, jaką LOT ZŁ otrzymuje z miasta uważa, że jest bardzo szczegółowo rozliczana. Inne organizacje i kluby sportowe otrzymują dużo większe pieniądze z miasta, a nie są zapraszane i przesłuchiwane na komisji.

Pani Mariola Jabłonowska – Zastępca Naczelnika Wydziału Kultury, Promocji i Sportu stwierdziła, że LOT jako stowarzyszenie ma dużo większe możliwości, bo może pozyskiwać środki jako organizacja pozarządowa z różnych źródeł. Może pozyskiwać nawet duże granty. Miasto przez 4 lata miało bardzo ograniczone możliwości, ponieważ wskaźniki finansowe miasta były takie, że udało jej się przekonać ówczesnego Prezydenta Miasta do projektu co prawda nie związanego z turystyką, ale do innego projektu miękkiego. Stwierdziła, że zakazano pisać miękkie projektów dlatego, że była taka a nie inna sytuacja miasta – nie można było wykazać wkładu własnego w projektach. We wcześniejszych kadencjach przygotowywała projekty, a w ostatniej kadencji nie było takie możliwości z uwagi na sytuację finansową miasta. Organizacje pozarządowe natomiast jak najbardziej powinny i mogą brać udział w projektach. Bardzo często rozmawiała z Prezesem LOT by stowarzyszenie prowadziło działalność gospodarczą, podpowiadała w jakich tematach może stowarzyszenie z miastem współpracować, np. w sprzedaży pamiątek, czy sprzedaży materiałów promocyjnych miasta, które wydawane w większym nakładzie byłyby tańsze. Na tej zasadzie działa właśnie obecnie sklep z pamiątkami – będzie to obopólna korzyść, bo miasto będzie klientów urzędu odsyłać do sklepu, sklep będzie miał dostęp do większej ilości materiału, ceny będą niższe i będzie można produkować wiele rzeczy. LOT mogła działać na podobnej zasadzie, zarabiać na siebie i pozyskiwać środki z zewnątrz. Stwierdziła, że nie chce całkowicie „dołować” LOT, bo Prezes na pewno robi co może ale najtrudniej jest chyba zaktywizować członków stowarzyszenia. To uważa jest chyba głównym problemem.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że rzeczywiście w poprzedniej kadencji rady Prezydent Miasta proponował żeby miasto przeszło do PROT. Ta propozycja jednak upadła, Rada jej nie przegłosowała. Nawiązując do wypowiedzi radnego Andrzeja Modzelewskiego stwierdził, że na komisji nikt nikogo nie przesłuchuje. LOT jest organizacją pozarządową, która otrzymuje środki z miasta, zajmuje się promocją Łomży. Wydział Promocji organizuje i jeździ na różne targi, by miasto promować, a tak jak powiedziała słusznie Pani Mariola Jabłonowska, LOT powinna bardziej się przede wszystkim zaktywizować i zapraszać miasto na spotkania a nie odwrotnie. Nawet w przedłożonym sprawozdaniu czy założeniach na rok 2015 jest wiele zadań które robiło czy zrobi miasto pod patronatem Prezydenta Miasta, a LOT tylko w nich uczestniczyła. LOT powinna zacząć robić coś konkretnego. Następnie odnosząc się do kwestii lokalu zajmowanego przez LOT stwierdził, że jeśli LOT wystąpi do komisji z wnioskiem o godniejszą lokalizację, na pewno wniosek zostanie przegłosowany i takie miejsce w porozumieniu z Prezydentem Miasta pewnie by się znalazło. LOT musi jednak zacząć bardziej przejrzyście działać i promować miasto Łomża. Stwierdził następnie, że już pięć lat Komisja spotyka się z Prezesem LOT i ciągle tak naprawdę sytuacja jest ta sama. Chciałby w końcu móc powiedzieć, że LOT coś robi, że coś się dzieje, a tak powiedzieć nie może. Jak LOT zacznie działać, komisja będzie wnioskowała do Prezydenta o dodatkowe środki, o lokal, będzie wspierać konkretne działalność stowarzyszenia. Zarząd stowarzyszenia wzorem innych organizacji powinien organizować imprezy i składać wnioski do miasta o ich finansowe wsparcie. Uważa, że np. LOT mogła się zająć organizacją Jarmarków na Starym Rynku. Kontynuując wypowiedź stwierdził, że zapewne na najbliższej sesji temat poruszy, bo należy temat raz jeszcze przeanalizować i znaleźć rozwiązanie korzystne dla obu stron, aby zaczęło się coś dziać, coś lepszego niż do tej pory – w marazmie.

Pan Andrzej Garlicki – Zastępca Prezydenta Miasta zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że zgadza się z wypowiedzią Przewodniczącego komisji, że rzeczywiście w działaniach LOT jest marazm. Uważa jednak, że Wydział Promocji UM też „musi odrobić lekcje”. Po obu stronach – i stowarzyszenia i wydziału jeśli chodzi o promocję miasta, wspieranie turystyki – pomysłu w tych tematach jest wiele do zrobienia, wypracowania. Nie ma strategii, nie ma pomysłu, są jakieś doraźne działania, nieskoordynowane, bez daleko idącej wizji. Z toczącej się dyskusji wnioskuje, że brak jest również współpracy ze stowarzyszeniem i być może wsparcia. Osoby należące do stowarzyszenia działają społecznie. Miasto stymulując pewne rzeczy, powinno też wspierać.

Pan Andrzej Skarzyński – Prezes LOT ZŁ wracając do kwestii finansów stwierdził, że to LOT ZŁ pozyskała info kiosk za kwotę ponad 40tys.zł, jak też środki na  wyposażenie biura. Ponadto LOT ZŁ uzyskała kwotę kilku tysięcy zł od Minister Sportu. Nie jest więc tak, że LOT nie pozyskała przez okres swojej działalności środków z zewnątrz, że nie starała się właściwie realizować wytyczonych celów. Poinformował ponadto, że LOT otrzymała dyplom od Wojewody Podlaskiego. Wicemarszałek Województwa docenił stowarzyszenie statuetką za wkład w rozwój miasta. Następnie podziękował Prezydentowi Garlickiemu za pozytywne słowa, za motywację do działania. Stwierdził, że zadaniem LOT jest promocja miasta ale i ościennych gmin, wchodzących w skład regionu – członków stowarzyszenia. Wyjaśnił ponadto, że LOT ZŁ jest członkiem PROT. W kwietniu odbędzie się walne zgromadzenie PROT. Uczestniczyć w nim będzie także z ramienia urzędu Pani Mariola Jabłonowska. Pracę LOT ocenia wlane zgromadzenie i komisja rewizyjna PROT. Zadaniem LOT jest promocja miasta ale i gmin – całego regionu i wszystkich produktów turystycznych regionu. LOT robi to co może. Zwrócił się następnie do Przewodniczącego komisji z prośba o słowa dające bodziec do pracy, a nie samą krytykę.

Pan Andrzej Garlicki – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w stwierdził, że w swojej wcześniejszej wypowiedzi nikogo nie bronił. Nie zajął stanowiska, zachęcił natomiast obie strony do współpracy.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że w takim razie to on obroni Panią Mariolę Jabłonowską. Stwierdził, że bardzo często rozmawiał z Panią Jabłonowską, która ma bardzo fajne plany na temat rozwoju turystyki w Łomży. Kończąc dyskusję stwierdził, że do tematu w tym półroczu komisja jeszcze powróci i będzie dalej rozmawiać. Jutro na sesji również temat podejmie. Nie chce składać wniosku, ale faktycznie jest marazm nie w zakresie wydziału promocji, a stowarzyszenia LOT ZŁ. Nie chce nikogo oceniać, ale wstawia się za Panią Naczelnik Jabłonowską, bo wkłada bardzo dużo pracy, ma wiele pomysłów.

Pan Andrzej Garlicki – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że mówiąc o „odrobieniu lekcji” nie wymienił nazwiska Pani Jabłonowskiej, mówił o wydziale.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że będzie oczekiwał na wyniki walnego zebrania PROT, jakie tam zapadną decyzje. Ponadto poprosił Prezesa LOT o przekazania komisji szczegółowego sprawozdania finansowego LOT ZŁ za rok 2014. Następnie podał pod głosowanie omawiane sprawozdanie z działalności LOT ZŁ.

W wyniku głosowania komisja w/w sprawozdanie przyjęła 2 głosami za, przy braku głosach przeciw i 3 głosach wstrzymujących.

 

Ad. 4

Informacja o majątku zarządzanym przez MOSiR – ocena stanu technicznego - druk nr 54

 

Informację o majątku zarządzanym przez MOSiR przedstawił Komisji Pan Sławomir Grygo – Dyrektor MOSiR, zgodnie z drukiem nr 54 – w załączeniu do protokołu. Ponadto poinformował Komisję, że poruszany na poprzednim posiedzeniu problem gastronomii na pływalni nr 2 został rozwiązany. Fundacja „Czas Lokalny” wygrała przetarg, podpisała już umowę na okres trzech lat i w formie ryczałtu dzierżawi lokal. Następnie stwierdził, że rok 2014 był rokiem szczególnym, ponieważ praktycznie na każdym obiekcie przeprowadzany był remont, modernizacja czy usprawnienia. Obiekty są w dobrym stanie technicznym, jednak większość gwarancji już upłynęła i z czasem koszt utrzymania wszystkich obiektów będą wzrastać.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski poprosił o informację czy została już wykonana ekspertyza techniczna trybun na stadionie miejskim.

Pan Marek Raszczyk – Naczelnik Wydziału Inwestycji wyjaśnił, że umowa na wykonanie została podpisana 3 marca br. z terminem wykonania do końca maja 2015r. Urządzenia pomiarowe już zostały zainstalowane, trwa obserwacja obiektu. Dodał, że zarówno projektant jak i wykonawca zadania zapewniają, że obiekt nie grozi awarią, jest bezpieczny.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski poprosił o informację na temat funkcjonowania kriokomory.

Pan Sławomir Grygo – Dyrektor MOSiR wyjaśnił, że kriokomora nie powinna być usytuowana przy basenie, a jeśli już przy basenie się znajduje, to powinna być inaczej usytuowana, nie połączona ze strefą mokrą i górą basenu gdzie panuje wysoka wilgotność powietrza. Dodał, że MOSiR ogłosił w sumie 12 przetargów na użyczenie kriokomory, jednak nikt nie chciał z tej oferty skorzystać. W związku z powyższym MOSiR we własnym zakresie podpisał umowę z lekarzem i organizuje już siódmy turnus leczniczo-terapeutyczny w kriokomorze.

Radny Andrzej Modzelewski poinformował, że osobiście korzysta z kriokomory. Dodał, że dużo ludzi przyjeżdża spoza terenu miasta Łomży by skorzystać z kriokomory i wszyscy z zabiegów w kriokomorze i zajęć dodatkowych są bardzo zadowoleni. Wszystko jest zorganizowane i przeprowadzane profesjonalnie.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie czy prawdą jest, że MOSiR przejął Miasteczko Ruchu Drogowego znajdujące się na terenie SM „Perspektywa”.

Pani Krystyna Łukasiuk – Zastępca Dyrektora MOSiR wyjaśniła, że Miasteczko Ruchu Drogowego od ubiegłego roku jest obiektem MOSiR-u.

Pan Sławomir Grygo – Dyrektor MOSiR uzupełniając w/w wypowiedź stwierdził, że Miasteczko Ruchu Drogowego zostało przekazane MOSiR ze względów formalno-prawnych, żeby nie stracić dotacji przyznanej przez Wojewodę Podlaskiego dla miasta Łomży na ten cel. Dodał, że SM „Perspektywa” przekazała miastu teren na którym znajduje się Miasteczko Ruchu Drogowego. Na podstawie podpisanego porozumienia MOSiR który ma miasteczko w zarządzie trwałym, użyczył je SM „Perspektywa” i spółdzielnia obiektem zarządza. Ten stan rzeczy trwać musi przez pięć lat, tj. przez okres trwałości obiektu. Później prawdopodobnie Miasteczko Ruchu Drogowego przejdzie na własność SM „Perspektywa”.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że w pomieszczeniach biurowych na pływalni nr 2 część okien zamontowano na wniosek komisji. Są jednak jeszcze inne pomieszczenia na tym obiekcie, w których również należałoby wstawić okna i należy to zrobić w trakcie trwania projektu, aby potem nie trzeba było na ten cel wydawać pieniędzy z budżetu miasta.

Pan Sławomir Grygo – Dyrektor MOSiR wyjaśnił, że w/w sprawa jest w trakcie realizacji. Dodał, że chodzi o okna w lokalu gastronomicznym. Na salę zajmowaną przez siłownię została zakupiona klimatyzacja.

Radny Jan Olszewski stwierdził, że przysłuchując się dyskusji na temat obiektów zarządzanych przez MOSiR, w tym na temat pływalni nr 2 czy stadionu po raz kolejny odnosi wrażenie, że jak w/w inwestycje były projektowane, wiele spraw nie zostało dopilnowanych i wykonanych, że coś w nich należy wymienić, poprawić, itd. Zadaje więc pytanie gdzie był nadzór ze strony Urzędu Miejskiego przy przyjmowaniu dokumentacji projektowej. Kto nie dopilnował, że np. kriokomora została przy pływalni zlokalizowana i teraz jest z nią wiele problemów. Raz jeszcze podkreślił, że przy planowaniu kolejnych inwestycji należy dopilnować staranności przygotowania projektów. Należy na przygotowanie projektu dać więcej czasu czy też trzeba zatrudnić fachowców jeśli urząd własnymi siłami nie jest w stanie tego zrobić, by nie dochodziło do takich paranoi, które zaistniały na w/w, omawianych przez komisję inwestycjach.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że uwagi radnego Jana Olszewskiego są bardzo słuszne. Dodał, że zarówno stadion, jak i pływalnia nr 2 zostały zaprojektowane w trakcie, kiedy Prezydentem Miasta był Pan Brzeziński, nie w tej ani w poprzedniej kadencji Rady.

Radny Andrzej Modzelewski również poparł wypowiedź radnego Jana Olszewskiego. Zwracając się do Prezydenta Garlickiego stwierdził, że na etapie projektowania inwestycji należy dopilnować szczegółów, by potem po wybudowaniu obiektu miasto i zarządca budynku nie mieli problemów z jego należytym funkcjonowaniem.

Pani Krystyna Łukasiuk – Zastępca Dyrektora MOSiR odnosząc się do w/w dyskusji stwierdziła, że chciałaby dyskusję na temat obiektów zarządzanych przez MOSiR zakończyć miłym, pozytywnym akcentem. Stwierdziła, że mimo wielu problemów, niedociągnięć – choćby na etapie projektowania obiektów – w roku ubiegłym obiekty podlegające MOSiR przeszły 58 kontroli zewnętrznych i MOSiR nie otrzymał ani jednego zalecenia pokontrolnego.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła. Komisja w/w informację przyjęła.

 

Ad. 5

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

Pan Dariusz Syrnicki – Prezes Łomżyńskiego Klubu Karate zwrócił się do Prezydenta Garlickiego i Komisji z prośbą o poparcie inicjatywy klubu dotyczącej przejęcia hangaru i przeznaczenia go na potrzeby Centrum Sportów Walki. Dodał, że hangar został zakupiony w poprzedniej kadencji Rady i do dnia dzisiejszego bezużytecznie jest przechowywany na terenie MPGKiM. Przypomniał także, że Łomżyński Klub Karate ubiegał się o budynek po byłym przedszkolu przy ul. Wyszyńskiego, jednak obiekt z terenem został sprzedany i klub nadal boryka się z problemami lokalowymi. Dodał, że w przyszłym tygodniu wniosek o takie zagospodarowanie hangaru złoży do Prezydenta Miasta. W dniu dzisiejszym na komisji chciał tylko przedstawić koncepcję, prosić komisję o poparcie i udzielić odpowiedzi na ewentualne pytania.

Pan Marek Raszczyk – Naczelnik Wydziału Inwestycji stwierdził, że hangar o którym mowa jest nie ocieplany.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski zwrócił się do Pana Dariusza Syrnickiego z zapytaniem czy dysponuje terenem, na którym hangar zostałby ewentualnie posadowiony. Ponadto poprosił Pana Syrnickiego o wyjaśnienie jak widzi funkcjonowanie hangaru pod względem finansowym, tj. czy miasto musiałoby partycypować w kosztach utrzymania, itp.

Pan Dariusz Syrnicki – Prezes Łomżyńskiego Klubu Karate stwierdził, że dobrze by było aby hangar został umieszczony gdzieś w centralnym punkcie miasta. Dodał, że klub nie dysponuje żadnym terenem, na którym hangar mógłby usytuować – tego oczekuje od miasta. Ze swojej strony klub deklaruje, że jeśli otrzyma hangar i miejsce na jego posadowienie, dostosuje go do potrzeb Centrum Sportów Walki, doposaży i będzie ponosił koszty utrzymania. Dodał, że w hangarze można także wygospodarować miejsce do gry w tenisa, itp.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski wyjaśnił, że na poprzednim posiedzeniu komisji obecni byli przedstawiciele Stowarzyszenia Wodniaków Śródlądowych „Port Łomża”, którzy przedstawili koncepcję zagospodarowania hangaru. W dniu dzisiejszym Pan Dariusz Syrnicki także przedstawił koncepcję dotyczącą hangaru. W związku z powyższym

Pan Andrzej Garlicki – Zastępca Prezydenta Miasta zwrócił się do Pana Dariusza Syrnickiego z zapytaniem czy zasięgał opinii służb sanitarnych, czy hangar o którym mowa może być wykorzystywany na tego typu zadania, bo przebywałyby w hangarze dzieci, młodzież.

Pan Dariusz Syrnicki – Prezes Łomżyńskiego Klubu Karate stwierdził, że o opinię w w/w sprawie nie występował ani do SANEPiD ani do Straży Pożarnej czy Policji. Uważa, że każdy obiekt można dostosować do potrzeb, do obowiązujących standardów.

Pan Andrzej Garlicki – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że w należałoby przeanalizować temat pod kątem opłacalności – czy dostosowanie hangaru do potrzeb jakim ma służyć przez młodzież i dzieci będzie opłacalne. Uważa, że przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji temat należy przeanalizować pod każdym względem.

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Wojtkowski zaproponował, aby Prezydent Garlicki spotkał się z Panem Dariuszem Syrnickim i przedstawicielami Komisji Sportu celem przeanalizowania kwestii zgłoszonej przez Prezesa ŁKK.

Więcej spraw w tym punkcie obrad nie zgłoszono.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 29 kwi 2015 07:33
  • Data opublikowania: środa, 29 kwi 2015 07:37
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej