Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 5/15 z dnia 23 kwietnia 2015 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Zbigniew Prosiński – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, który po powitaniu zaproszonych gości, zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Zaproponował zmianę kolejności realizacji punktów i jako pkt 2 rozpatrzenie pkt-u 5. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania przyjęła następujący porządek obrad wraz z poprawką: 1. Przyjęcie protokołu nr 4/15 z dnia 18 marca 2015 r. 2. Informacja Prezydenta Miasta nt bezpieczeństwa w ruchu drogowym – druk nr 77, 77/1. 3. Targowisko miejskie pod kątem bezpieczeństwa i porządku – druk nr 78. 4. Informacja Prezydenta Miasta nt stanu dróg i chodników w mieście w tym, poruszanie się po nich osób niepełnosprawnych. 5. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta Łomża za 2014 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 69. 6. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie oraz zasad ich poboru – druk nr 80, 80 A 7. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja przyjęła protokół nr 4/15 z dnia 18 marca 2015 roku bez uwag.

 

Ad. 2

Andrzej Karwowski przedstawił  informację o stanie bezpieczeństwa na drogach w granicach m. Łomży ( druk nr 77 w załączeniu).

Sławomir Runo – KMP Łomża – przedstawił informację na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przedstawił również dane liczbowe zdarzeń w ruchu drogowym za  I kwartał br. na terenie powiatu łomżyńskiego informując, że spośród 230 zdarzeń w ruchu drogowym, do 130 doszło na terenie miasta Łomży.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Ireneusz Cieślik  poprosił o odpowiedź na pytanie, czy przejście dla pieszych na ul. Księcia Janusza przy Stokrotce jest przejściem bezpiecznym, czy niebezpiecznym. Kilka razy  widział  jak policjanci siedzący w radiowozie, zaparkowanym na parkingu przy poczcie,  „wyłapują” przechodzących przez ulice.

Robert Górecki – KMP w Łomży – wyjaśnił, że sformułowanie „wyłapywanie” jest złym sformułowaniem. Chodzi o egzekwowanie prawa o ruchu drogowym. Nie chodzi o robienie wyników, a chodzi o to, żeby  pokazać się w pewnym miejscu, że policja jest i jeżeli mieszkańcy nie przechodzą przez ulice, bo  nie chce się im przejść 15 metrów do przejścia dla pieszych, to egzekwuje prawo.

Radna Marianna Jóskowiak zwróciła uwagę, na niebezpieczne przejście dla pieszych na ul. Wojska Polskiego przy „Fenixe” i poprosiła o skierowanie tam patrolu policji przed  godz. 8.00 i przed godz. 14.00.

Radny Stanisław Oszkinis stwierdził, że pieszy i kierujący widzą radiowóz oznakowany, a czy nie  można częściej kierować na drogi radiowozy nieoznakowane w każdym dniu na inną ulicę. Czasami są takie sytuacje na drogach, że „włos się jeży na głowie”. Zwrócił również uwagę na głośną pracę silników motocykli.

Robert Górecki – KMP w Łomży – wyjaśnił, że radiowóz nieoznakowany częściej wyjeżdża w trasy i używany jest do tego, aby kontrolować kierujących pojazdy z nadmierną prędkością, piratów drogowych. W mieście radiowóz ten też pełni służbę. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki samochód można było zakupić. Odnośnie motocykli stwierdził, że jest to kwestia spełnienia warunków technicznych i dopuszczenia do ruchu.

Sławomir Runo – KMP Łomża – kontynuując kwestię głośnej pracy silników motocykli stwierdził, że jeżeli poziom hałasu nie spełnia wymogów określonych w przepisach, to policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na dodatkowe badania techniczne.

Następnie Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej w Łomży przedstawił informacje o działaniach Straży Miejskiej w zakresie współdziałania ze służbami na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym ( druk nr 77/1 w załączeniu).

Przewodniczący zwracając się do Komendanta Straży Miejskiej poprosił o odpowiedź na pytanie, czy Pan Komendant nie czuje potrzeby, aby w mieście było więcej miejsc ustawiania fotoradaru. Są ulice, gdzie policja nie ma warunków, aby ustawić radiowóz i mierzyć prędkość przejeżdżających samochodów. Taka sytuacja jest np. na ul. Piłsudskiego na odcinku od szpitala w stronę Al. Legionów i nie ma praktycznie żadnego sposobu, poza radarem Straży Miejskiej, żeby tę sytuację unormować. Postawił wniosek, aby zwrócić się do Komendy Miejskiej Policji w Łomży z prośbą o wskazanie miejsc lokalizacji fotoradaru. Ponadto zwrócił się z pytaniem, czy prowadzone były akcje, które miały na celu zaobserwowanie, co się dzieje w godzinach przywożenia dzieci do szkół i przedszkoli. Docierają do niego sygnały, że w niektórych miejscach np. SP nr 9, PP nr 9, SP nr 5 jest bardzo duże zagęszczenie ruchu, co utrudnia życie mieszkańcom i rodzicom przywożącym dzieci tym bardziej, że część parkingów została ogrodzona i wydzielona tylko dla pracowników placówek. Jeżeli nie były prowadzone takie obserwacje, to prosi o skierowanie tam funkcjonariuszy, żeby podjęli działania.

Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej w Łomży – stwierdził, że obie sprawy poruszone przez Przewodniczącego Komisji są zasadne. Jedna i druga sprawa są znane straży miejskiej. Działania dot. usprawnienia sytuacji pod szkołami i przedszkolami jeśli chodzi o parkowanie są prowadzone. Odnosząc się do fotoradaru wyjaśnił, że każde z miejsc ustawienia jest oceniane. Jednym z czynników, który warunkuje ustawienie fotoradaru jest poziom zagrożenia albo skuteczność fotoradaru w zmniejszaniu zdarzeń. Uważa, że do połowy maja będziemy wiedzieli, czy można w innych miejscach lokalizować fotoradar i na pewno miejsca te będą zmienione.

Radna Marianna Jóskowiak stwierdziła, że jednym z miejsc, gdzie powinien być zlokalizowany fotoradar jest ul. Browarna.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek do Prezydenta Miasta o zwrócenie się do Komendy Miejskiej Policji  w Łomży z prośbą o wskazanie nowych miejsc lokalizacji fotoradaru na terenie miasta. Komisja, w wyniku  6 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła. Następnie Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła informacje zawarte w drukach 77, 77/1 wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Ad. 3

Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej w Łomży – przedstawił informację dotyczącą bezpieczeństwa i porządku w rejonie targowiska miejskiego (druk nr 78 w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radna Anna Godlewska poprosiła o odpowiedź na pytanie, czyj jest teren obok głównego targowiska.

Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej w Łomży – wyjaśnił, że jest to teren PKP, który w chwili obecnej dzierżawi prywatna osoba. Wyjaśnił, że działania straży miejskiej wymuszają poprawę sytuacji na terenie prywatnego targowiska, ale nie zniknie ta działalność, dopóki będą klienci.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że kilkakrotnie były podejmowane próby zlikwidowania tego targowiska, ale jest to obszar zamknięty, a do obszaru zamkniętego nie sięgają kompetencje Prezydenta Miasta. Były kierowane wnioski do Wojewody, do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego i nic się nie zadziało.

Radny Maciej Borysewicz stwierdził, że jedynym  skutecznym rozwiązaniem problemu prywatnego targowiska jest kupienie tego terenu przez miasto i o tym się mówi od wielu, wielu lat, tylko zawsze brakowało ostatniego kroku.  Poprzedni prezydent czynił jakieś starania, żeby tę ziemię kupić. Problem polega na tym, że ilość spółek kolejowych można liczyć w dziesiątki, a przeciętny obywatel nie ma o tym pojęcia, bo kojarzy kolej z PKP. Tam jest kilkadziesiąt spółek, które zajmują się różnymi rodzajami infrastruktury. Ustalenie osoby kompetentnej, która w danym momencie  mogłaby podjąć decyzję, zezwalającą na wycenę i sprzedaż bądź zamianę i zawsze tak było, że jak taka osoba została ustalona, to albo zmieniała się ta osoba albo zmieniała się spółka, która miała to w zarządzie. Uważa, że w tej kadencji również należy podjąć starania, a Komisja winna taki wniosek złożyć do Prezydenta Miasta, aby podjął działania w tym zakresie.

Przewodniczący Komisji poprosił o informację jak często Urząd Celny przeprowadza kontrole na targowisku.

Artur Milewski – Z-ca Naczelnika UC w Łomży – poinformował o działaniach Urzędu Celnego w zakresie kontroli targowiska miejskiego pod kątem handlu papierosami i alkoholu bez akcyzy.

Następnie Artur Dąbrowski – Kierownik ZGM – poinformował, że MPGKiM jako administrator targowiska prowadzi działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku zarówno kupujących jak i sprzedających. 29 kwietnia odbyła się kontrola nadzoru budowlanego, natomiast do końca maja odbędzie się próbna ewakuacja w zakresie p.poż. Dodał, że obiekt nie jest monitorowany. Dozorem nocnym targowiska miejskiego zajmuje się firma Kuguar.

Radny Maciej Borysewicz postawił wniosek o zainstalowanie monitoringu na targowisku pod wiatą w postaci kamery, która obejmowałaby duży obszar.

Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję. Poddał pod głosowanie wniosek do Prezydenta Miasta o nabycie terenu PKP, gdzie prowadzony jest handel z naruszeniem norm wynikających z norm przeciwpożarowych i norm bezpieczeństwa. Komisja,  w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła. Następnie Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o zainstalowanie monitoringu na targowisku pod wiatą. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie – przyjęła informację zawartą w druku nr 78 wraz z przyjętymi wnioskami.

 

Ad. 4

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – przedstawił informację Prezydenta Miasta na temat stanu dróg i chodników w mieście w tym, poruszanie się po nich osób niepełnosprawnych. Wyjaśnił, że stan techniczny dróg i chodników w mieście nie jest najlepszy, szczególnie dróg krajowych nr 61, 63. Jeśli chodzi o chodniki i ich przystosowanie do potrzeb niepełnosprawnych, to zgodnie z normami ich wysokość powinna wynosić 4 cm. Przy budowie i remontach chodników stosowana jest jednak wysokość 1 cm, co w znacznym stopniu ułatwia poruszanie się osób niepełnosprawnych na wózkach. Największe problemy na ciągach pieszych są w rejonie Starówki: ul. Dworna, Rządowa, Giełczyńska. Krawężniki trzeba obniżać i na ulicach w chwili obecnej budowanych i remontowanych jest to realizowane.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, przyjęła przedstawioną informację.

 

Ad. 5

Bożena Szypulska - Kierownik Oddziału Budżetu UM – przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2014 rok w działach merytorycznie podległych Komisji (sprawozdanie w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Komisja, w wyniku głosowania  4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie realizację budżetu miasta za 2014 rok w działach merytorycznie podległych Komisji, zgodnie z drukiem nr 69.

 

Ad. 6

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – przedstawił wniosek i projekt uchwały  zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie oraz zasad ich poboru ( w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Stwierdził, że jego subiektywnym zdaniem, z punktu widzenia przedsiębiorczości i wyjścia naprzeciwko przedsiębiorcom, jest to może słuszne. Natomiast z punktu widzenia porządku i bezpieczeństwa zniesienie strefy płatnego parkowania spowoduje zablokowanie parkingów. Jego zdaniem Rada nie powinna się na to godzić, ale każdy radny ma swoje zdanie na ten temat i wyrazi je w głosowaniu.

Radny Ireneusz Cieślik stwierdził, że właściciele sklepów sami sobie zajmują parkingi i zastanawia się, czy w dalszym ciągu będą parkowali pod swoimi sklepami. Jeżeli dalej będą blokowali sobie parkingi, to nie wie na co oni liczą. Klienci w dalszym ciągu nie będą mieli gdzie zaparkować.

Innych uwag nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 2 głosami za, przy 4 głosach przeciw i  braku głosów wstrzymujących, zaopiniowała negatywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 80 A.

 

Ad. 7

Radny Maciej Borysewicz zaprosił zebranych na sobotnią imprezę pod nazwą Motoserce, której współorganizatorami są  WORD i Urząd Miejski. Będzie to całodniowa impreza z pokazem sprzętu: motocykli, ciężarówek, wozów terenowych. W programie jest szereg konkursów, koncertów. Uważa, że tak się ożywia Starówkę, a nie puszczając samochody po granicie za kilkadziesiąt, czy kilkaset złotych.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 6 maj 2015 07:39
  • Data opublikowania: środa, 6 maj 2015 07:41
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej