Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Szkolny System Wychowawczy w Publicznym Gimnazjum nr 3

Cele i zasady realizacji programu wychowawczego szkoły.

„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc przez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał
bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.”
/-/ Jan Paweł II



W stanowiącej załącznik do rozporządzenia MEN z 15 lutego 1999r. podstawie programowej znajdują się m. in. następujące zapisy:

„Działalność edukacyjna szkoły powinna być określona przez:

1. szkolny zestaw programów nauczania, który – uwzględniając wymiar wychowawczy – obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;

2. program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników szkoły i rodziców (opiekunów) uczniów” (Dz. U. nr 14 z 23 lutego 1999r. poz. 129). Dokumenty te stanowią swoisty wyróżnik programowy danej szkoły i podstawę jej tożsamości.

Celem wychowania w naszym gimnazjum jest integracyjny, pełny rozwój młodego człowieka, we wszystkich sferach jego osobowości, a przede wszystkim:

 dbanie o sprawność fizyczną i zdrowie uczniów,

 kształcenie umiejętności panowania nad sferą wrażeń i doznań zmysłowych,

 kształtowanie umiejętności kierowania harmonijnie rozwiniętą sferą uczuć,

 rozwój intelektualny,

 kształcenie silnej woli w dążeniu do świadomie stawianych celów i pokonywaniu trudności,

 rozwój sfery duchowej.








Podstawowe zasady realizacji programu wychowawczego

1. Podstawą działań wychowawczych w naszym gimnazjum jest budowanie wspólnego frontu działania wszystkich nauczycieli, rodziców, młodzieży, pracowników administracji i obsługi. Wszystkie z wymienionych tu osób są pełnoprawnymi członkami społeczności gimnazjum.

2. Zakładamy, że wszyscy razem wytworzymy klimat OTWARTOŚCI, ŻYCZLIWOŚCI, DIALOGU, POGODY I CIEPŁA.

3. Chcemy respektować zasadę całkowicie dobrowolnego uczestnictwa uczniów we wszelkich działaniach pozalekcyjnych. Nauczyciele podejmą próby wytworzenia klimatu, który działałby zachęcająco i stanowiłby o zrodzeniu się potrzeby udziału.

4. Ze Szkolnym Programem Wychowawczym zapoznawani będą corocznie nowi uczniowie, ich rodzice, nowozatrudnieni nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi. Dokument będzie zawsze dostępny w czytelni szkolnej.

5. Nauczyciele i wszyscy pracownicy szkoły podejmują się pracy na rzecz wspomagania rozwoju intelektualnego, fizycznego i moralnego młodzieży, wspierając rodziców (opiekunów) w spełnianiu ich funkcji opiekuńczo-wychowawczej.

6. Uczniowie pracują nad zdobywaniem wiedzy oraz rozwojem swego intelektu i pełni człowieczeństwa, aby świadomie przygotować się do godnego i mądrego życia.

Program Wychowawczy PG nr 3 ma charakter planowania wieloletniego, kroczącego. Jest nastawiony na integracyjne funkcjonowanie dydaktyki z wychowaniem.
W związku z tym przyjęto następujące priorytety:

1. Maksymalizacja osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2. Realizacja powszechnie uznanych oczekiwań społecznych w zakresie wychowania gimnazjalistów.



MAKSYMALIZACJA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW

Cele główne:

I. Wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach uczniów umożliwiające kontynuowanie z powodzeniem nauki w gimnazjum.

Cele operacyjne:

1. Ustalenie poziomu jakości pracy szkoły, na podstawie analizy:

 klasyfikacji rocznych i semestralnych,
 sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych,
 egzaminów gimnazjalnych,
 konkursów przedmiotowych, zawodów sportowych i innych konkursów.

2. Wypracowanie kierunków działania w celu podniesienia efektywności pracy gimnazjum w następujących etapach:
 opracowanie propozycji przez powołaną komisję rady pedagogicznej;
 analiza propozycji w zespołach przedmiotowych i pozostałych organach gimnazjum;
 przyjęcie zadań przez radę pedagogiczną;
 realizacja i ewaluacja zadań.

3. Wykształcenie w nauczycielach nawyku samokontroli efektów swojej pracy poprzez:

 objęcie nadzorem pedagogicznym (sprawowanym przez dyrektora) nauczycielskich form samokontroli,
 organizacja wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli zgodnie z ich potrzebami,
 samokształcenie metodyczne i merytoryczne w zespołach przedmiotowych,
 analizy wyników sprawdzianów w zespołach samokształceniowych i na posiedzeniach rady pedagogicznej;
 opracowywanie, realizację i ewaluację ścieżek naprawczych.



4. Motywowanie uczniów do efektywnego uczenia się:

 wypracowanie form pomocy uczniom w likwidowaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach,
 bogata oferta konkursów,
 bogata oferta kół przedmiotowych i w miarę posiadanych środków - kół zainteresowań,
 wdrażanie aktywnych metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.

5. Zbadanie efektów całorocznej pracy - analiza porównawcza.

II. Kształcenie zdolności spostrzegania i kojarzenia.

Cele operacyjne:
 kształcenie wyostrzenia zmysłów;
 kształcenie umiejętności obserwacji,
 ćwiczenie pamięci,
 kształcenie umiejętności koncentracji,
 kształcenie zdolności kojarzenia.

Formy realizacji: Na wszystkich lekcjach prowadzonych aktywnymi metodami, w grach terenowych, stacjonarnych (prowadzonych np. na zajęciach pozalekcyjnych) i sportowych.

III. Rozwój intelektualny.

Cele operacyjne:
- pozytywne mobilizowanie do:
 poszukiwania prawdy,
 przezwyciężania lenistwa myślowego,
 poznawania swoich uzdolnień,
 rozszerzania swoich zainteresowań;
- kształcenie umiejętności:
 przyswajania wiedzy,
 poszukiwania informacji,
 wypowiadania się,
 budowania struktur myślowych.

Formy realizacji: Na wszystkich lekcjach, zwłaszcza prowadzonych aktywnymi metodami, w kołach zainteresowań, w pracy indywidualnej uczniów.

IV. Wychowanie fizyczne.

Cele operacyjne:

 podnoszenie sprawności fizycznej,
 poznawanie i wdrażanie zasad profilaktyki zdrowotnej,
 wyrabianie hartu ciała i ducha.

Formy realizacji: Na lekcjach wychowania fizycznego, zajęciach rekreacyjno – sportowych ( w miarę możliwości finansowych na sekcjach specjalistycznych), w trakcie gier i zabaw terenowych, na innych zajęciach pozalekcyjnych, na wycieczkach, rajdach, zawodach itp.

Należy zwrócić uwagę na rozróżnianie celów lekcji W-F i zajęć w sekcjach specjalistycznych. Nauczyciel W-F dba o rozwój sprawnościowy wszystkich dzieci w klasie (grupie) w zakresie umiejętności określonych programem. Zajęcia w sekcjach specjalistycznych są natomiast przeznaczone dla osób chętnych, posiadających specjalne predyspozycje i uzdolnienia oraz objętych programem treningowym związanym z wybraną dyscypliną sportową.



REALIZACJA POWSZECHNIE UZNAWANYCH OCZEKIWAŃ SPOŁECZNYCH W ZAKRESIE WYCHOWANIA GIMNAZJALISTÓW

Cele główne:


I. Ukierunkowanie uczuć, emocji.

Cele operacyjne:

 kształtowanie wrażliwości uczuciowej,
 poznanie własnej sfery uczuciowej,
 opanowywanie emocji,
 uwalnianie sądów, ocen spod wpływu uczuć,
 kształcenie umiejętności komunikowania się z ludźmi.

Formy realizacji: We wszelkich kontaktach interpersonalnych, na godzinach wychowawczych i zajęciach z pedagogiem szkolnym (zdobywanie wiedzy i trening w tym zakresie).

II. Rozwój moralny.
Cele operacyjne:
- kształcenie
 myślenia wartościującego,
 umiejętności oceny własnych zachowań,
 gotowości do poświęceń,
 odwagi cywilnej,
 świadomego posłuszeństwa,
 autentycznego działania, otwartości, ufności.

Formy realizacji: W trakcie wszystkich zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem studium nad literaturą) w czasie godzin wychowawczych oraz w rozmowach nauczyciela z uczniem.

III. Kształcenie woli.

Cele operacyjne:
- kształcenie
 pracowitości, rzetelności, wytrwałości,
 odpowiedzialności,
 umiejętności stawiania celów i osiągania ich,
- animacja działań na rzecz kształtowania pozytywnych cech charakteru.

Formy realizacji: W trakcie wszystkich zajęć (poprzez uwzględnianie w ocenie pracy: punktualności wykonania, nakładu pracy i formy jej prezentacji), szczególnie w pracach grupowych, w pracach typu organizacyjnego, w działalności samorządowej uczniów.

IV. Rozwój duchowy.

Cele operacyjne:
 poznawanie zasad wiary,
 poznawanie dorobku kultury,
 kształcenie postawy twórczej,
 kształcenie myślenia refleksyjnego,
 kształcenie zdolności do głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem,
 rozwijanie kontaktu z Bogiem.

Formy realizacji: Na zajęciach katechezy, etyki (odkrycie źródeł ludzkich poglądów i przekonań), na godzinach wychowawczych, na rekolekcjach, w czasie zajęć ze sztuki, w kontakcie z przyrodą, w kontakcie z wytworami kultury, w przyjaźni.


PRAWA I OBOWIĄZKI SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

Wszyscy członkowie społeczności szkolnej mają prawo do:

• pracy i nauki w warunkach bezpieczeństwa, ładu, estetyki i ogólnej kultury bycia,

• twórczego udziału we wszystkich dziedzinach życia szkoły,

• poszanowania własnej godności i indywidualności,

• korzystania za wiedzą i zgodą dyrektora szkoły z całego wyposażenia szkoły,

• pracy i wypoczynku w atmosferze poczucia bezpieczeństwa.



Każdy członek społeczności szkolnej jest zobowiązany do:

• sumiennego wypełniania swoich obowiązków oraz respektowania praw pozostałych członków społeczności szkolnej,

• szacunku dla drugiego człowieka, jego poglądów i indywidualności,

• kulturalnego zachowania w szkole i poza szkołą, w tym dbałości o kulturę słowa,

• dbałości o sprzęt szkolny oraz ład w budynku i wokół niego,

• poszanowania zdrowia własnego i innych,

• przestrzegania zasad trzeźwości i przeciwstawiania się wszelkim nałogom oraz przejawom patologii społecznej.

Do szczególnych zadań nauczycieli należy:

• przekazywanie uczniom rzetelnej wiedzy w zakresie zgodnym z obowiązującym programem nauczania,

• wypełnianie zadań opiekuńczych zgodnie z przepisami, a nade wszystko w poczuciu odpowiedzialności za powierzoną młodzież,

• sumienne odbywanie zajęć, pełnienie dyżurów, dbałość o bezpieczeństwo uczniów oraz wykonywanie wszystkich przyjętych obowiązków,

• udział w posiedzeniach rady pedagogicznej i zespołów nauczycielskich, w zebraniach rodziców i innych zajęciach będących elementem funkcjonowania szkoły i służących pełnieniu jej misji dydaktyczno – wychowawczej.


Szczególne uprawnienia uczniów to:

• uzyskanie rzetelnej wiedzy przygotowującej do dalszego etapu kształcenia,

• uzyskanie informacji o terminach i zakresie sprawdzania wiedzy oraz o każdej otrzymanej ocenie,

• możliwość zwracania się w każdej sprawie do wychowawcy, pedagoga, dyrekcji i nauczycieli w celu uzyskania pomocy,

• rozwijanie własnych zainteresowań i twórczości w ramach kół, SU, wycieczek i wszelkich innych zainicjowanych form życia szkolnego.


Szczególne zobowiązania uczniów to:

• sumienna praca nad zdobywaniem wiedzy i formowaniem własnej osobowości,

• punktualność i obecność na wszystkich zajęciach,

• usprawiedliwianie wszystkich nieobecności na zajęciach obowiązkowych,

• szacunek dla nauczycieli i pracowników szkoły, koleżeńska postawa wobec rówieśników,

• przestrzeganie prawa szkolnego: statutu gimnazjum, ustaleń wewnątrzszkolnego systemu oceniania, obowiązujących regulaminów i zarządzeń dyrekcji szkoły i innych osób uprawnionych do ich wydawania.


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Współpraca z rodzicami organizowana jest w następujących formach:

• udział rady rodziców w podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących szkoły wspólnie z pozostałymi organami szkoły,

• spotkania rodziców z wychowawcą klasy,

• spotkania rodziców z pedagogiem szkolnym, przedstawicielami poradni psychologiczno – pedagogicznej itp. w celu pedagogizacji,

• indywidualne rozmowy rodziców z wychowawcą, nauczycielami, pedagogiem szkolnym i dyrektorem szkoły,

• współorganizowanie przez rodziców imprez szkolnych i klasowych /wycieczki, biwaki, ślubowanie, choinki, dyskoteki itp./,

• spotkania z przedstawicielami samorządu lokalnego, policji i Kościoła.


PRZEWIDYWANE FORMY EWALUACJI PODJĘTYCH ZADAŃ

 hospitacje,
 dokumentacja imprez, wycieczek szkolnych, konkursów,
 ankiety i kwestionariusze,
 socjogramy,
 obserwacje,
 rozmowy – dyskusje,
 obserwacje uczestniczące,
 analizy wyników sprawdzianów,
 analizy wyników konkursów,
 analizy wyników współzawodnictwa,
 dyplomy, nagrody, wyróżnienia,
 wystawy twórczości plastycznej i technicznej,
 okolicznościowe dekoracje, gazetki tematyczne,
 spektakle literacko – muzyczne,
 kronika szkolna, kroniki klasowe,
 analizy dokumentacji szkolnej.





1. Formy szczegółowej realizacji zadań określonych w niniejszym dokumencie znajdują się w planach wychowawców klas i agend PG 3 w Łomży.

2. Dokumentacja, o której mowa w pkt. 1 stanowi załączniki do niniejszego dokumentu.

3. Formy realizacji programu wychowawczego mogą być uzupełniane, poszerzane w trakcie roku szkolnego (jeżeli zachodzi taka potrzeba).

4. Rada Pedagogiczna na koniec każdego roku szkolnego dokonuje analizy realizacji programu wychowawczego w danym roku szkolnym.

5. RP najpóźniej do 15 września każdego roku planuje priorytetowe zadania i formy realizacji programu wychowawczego na dany rok szkolny, uwzględniając wnioski z lat poprzednich.

Niniejszy Szkolny Program Wychowawczy został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum nr 3 w Łomży odbytym w dniu 21 stycznia 2000 r. i wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.

Z upoważnienia Rady Pedagogicznej PG3 w Łomży




Załączniki (tworzone na każdy rok szkolny najpóźniej do 30 września):
1. Plany wychowawcze klas gimnazjalnych
2. Plan edukacji kulturalnej uczniów gimnazjum
3. Harmonogram imprez i uroczystości szkolnych
4. Harmonogram dyskotek szkolnych
5. Kalendarz imprez sportowych
6. Plany pracy:
- Samorządu Uczniowskiego
- pedagoga szkolnego
- biblioteki szkolnej


  • Data powstania: Data powstania: piątek, 6 lut 2004 13:30
  • Data opublikowania: piątek, 6 lut 2004 13:44
  • Data przejścia do archiwum: piątek, 26 sty 2007 11:58
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej