Szkolny System Wychowawczy w Publicznym Gimnazjum nr 3
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Cele i zasady realizacji programu wychowawczego szkoły.
„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc przez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał
bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.”
/-/ Jan Paweł II
W stanowiącej załącznik do rozporządzenia MEN z 15 lutego 1999r. podstawie programowej znajdują się m. in. następujące zapisy:
„Działalność edukacyjna szkoły powinna być określona przez:
1. szkolny zestaw programów nauczania, który – uwzględniając wymiar wychowawczy – obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2. program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników szkoły i rodziców (opiekunów) uczniów” (Dz. U. nr 14 z 23 lutego 1999r. poz. 129). Dokumenty te stanowią swoisty wyróżnik programowy danej szkoły i podstawę jej tożsamości.
Celem wychowania w naszym gimnazjum jest integracyjny, pełny rozwój młodego człowieka, we wszystkich sferach jego osobowości, a przede wszystkim:
dbanie o sprawność fizyczną i zdrowie uczniów,
kształcenie umiejętności panowania nad sferą wrażeń i doznań zmysłowych,
kształtowanie umiejętności kierowania harmonijnie rozwiniętą sferą uczuć,
rozwój intelektualny,
kształcenie silnej woli w dążeniu do świadomie stawianych celów i pokonywaniu trudności,
rozwój sfery duchowej.
Podstawowe zasady realizacji programu wychowawczego
1. Podstawą działań wychowawczych w naszym gimnazjum jest budowanie wspólnego frontu działania wszystkich nauczycieli, rodziców, młodzieży, pracowników administracji i obsługi. Wszystkie z wymienionych tu osób są pełnoprawnymi członkami społeczności gimnazjum.
2. Zakładamy, że wszyscy razem wytworzymy klimat OTWARTOŚCI, ŻYCZLIWOŚCI, DIALOGU, POGODY I CIEPŁA.
3. Chcemy respektować zasadę całkowicie dobrowolnego uczestnictwa uczniów we wszelkich działaniach pozalekcyjnych. Nauczyciele podejmą próby wytworzenia klimatu, który działałby zachęcająco i stanowiłby o zrodzeniu się potrzeby udziału.
4. Ze Szkolnym Programem Wychowawczym zapoznawani będą corocznie nowi uczniowie, ich rodzice, nowozatrudnieni nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi. Dokument będzie zawsze dostępny w czytelni szkolnej.
5. Nauczyciele i wszyscy pracownicy szkoły podejmują się pracy na rzecz wspomagania rozwoju intelektualnego, fizycznego i moralnego młodzieży, wspierając rodziców (opiekunów) w spełnianiu ich funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
6. Uczniowie pracują nad zdobywaniem wiedzy oraz rozwojem swego intelektu i pełni człowieczeństwa, aby świadomie przygotować się do godnego i mądrego życia.
Program Wychowawczy PG nr 3 ma charakter planowania wieloletniego, kroczącego. Jest nastawiony na integracyjne funkcjonowanie dydaktyki z wychowaniem.
W związku z tym przyjęto następujące priorytety:
1. Maksymalizacja osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2. Realizacja powszechnie uznanych oczekiwań społecznych w zakresie wychowania gimnazjalistów.
MAKSYMALIZACJA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW
Cele główne:
I. Wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach uczniów umożliwiające kontynuowanie z powodzeniem nauki w gimnazjum.
Cele operacyjne:
1. Ustalenie poziomu jakości pracy szkoły, na podstawie analizy:
klasyfikacji rocznych i semestralnych,
sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych,
egzaminów gimnazjalnych,
konkursów przedmiotowych, zawodów sportowych i innych konkursów.
2. Wypracowanie kierunków działania w celu podniesienia efektywności pracy gimnazjum w następujących etapach:
opracowanie propozycji przez powołaną komisję rady pedagogicznej;
analiza propozycji w zespołach przedmiotowych i pozostałych organach gimnazjum;
przyjęcie zadań przez radę pedagogiczną;
realizacja i ewaluacja zadań.
3. Wykształcenie w nauczycielach nawyku samokontroli efektów swojej pracy poprzez:
objęcie nadzorem pedagogicznym (sprawowanym przez dyrektora) nauczycielskich form samokontroli,
organizacja wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli zgodnie z ich potrzebami,
samokształcenie metodyczne i merytoryczne w zespołach przedmiotowych,
analizy wyników sprawdzianów w zespołach samokształceniowych i na posiedzeniach rady pedagogicznej;
opracowywanie, realizację i ewaluację ścieżek naprawczych.
4. Motywowanie uczniów do efektywnego uczenia się:
wypracowanie form pomocy uczniom w likwidowaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach,
bogata oferta konkursów,
bogata oferta kół przedmiotowych i w miarę posiadanych środków - kół zainteresowań,
wdrażanie aktywnych metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
5. Zbadanie efektów całorocznej pracy - analiza porównawcza.
II. Kształcenie zdolności spostrzegania i kojarzenia.
Cele operacyjne:
kształcenie wyostrzenia zmysłów;
kształcenie umiejętności obserwacji,
ćwiczenie pamięci,
kształcenie umiejętności koncentracji,
kształcenie zdolności kojarzenia.
Formy realizacji: Na wszystkich lekcjach prowadzonych aktywnymi metodami, w grach terenowych, stacjonarnych (prowadzonych np. na zajęciach pozalekcyjnych) i sportowych.
III. Rozwój intelektualny.
Cele operacyjne:
- pozytywne mobilizowanie do:
poszukiwania prawdy,
przezwyciężania lenistwa myślowego,
poznawania swoich uzdolnień,
rozszerzania swoich zainteresowań;
- kształcenie umiejętności:
przyswajania wiedzy,
poszukiwania informacji,
wypowiadania się,
budowania struktur myślowych.
Formy realizacji: Na wszystkich lekcjach, zwłaszcza prowadzonych aktywnymi metodami, w kołach zainteresowań, w pracy indywidualnej uczniów.
IV. Wychowanie fizyczne.
Cele operacyjne:
podnoszenie sprawności fizycznej,
poznawanie i wdrażanie zasad profilaktyki zdrowotnej,
wyrabianie hartu ciała i ducha.
Formy realizacji: Na lekcjach wychowania fizycznego, zajęciach rekreacyjno – sportowych ( w miarę możliwości finansowych na sekcjach specjalistycznych), w trakcie gier i zabaw terenowych, na innych zajęciach pozalekcyjnych, na wycieczkach, rajdach, zawodach itp.
Należy zwrócić uwagę na rozróżnianie celów lekcji W-F i zajęć w sekcjach specjalistycznych. Nauczyciel W-F dba o rozwój sprawnościowy wszystkich dzieci w klasie (grupie) w zakresie umiejętności określonych programem. Zajęcia w sekcjach specjalistycznych są natomiast przeznaczone dla osób chętnych, posiadających specjalne predyspozycje i uzdolnienia oraz objętych programem treningowym związanym z wybraną dyscypliną sportową.
REALIZACJA POWSZECHNIE UZNAWANYCH OCZEKIWAŃ SPOŁECZNYCH W ZAKRESIE WYCHOWANIA GIMNAZJALISTÓW
Cele główne:
I. Ukierunkowanie uczuć, emocji.
Cele operacyjne:
kształtowanie wrażliwości uczuciowej,
poznanie własnej sfery uczuciowej,
opanowywanie emocji,
uwalnianie sądów, ocen spod wpływu uczuć,
kształcenie umiejętności komunikowania się z ludźmi.
Formy realizacji: We wszelkich kontaktach interpersonalnych, na godzinach wychowawczych i zajęciach z pedagogiem szkolnym (zdobywanie wiedzy i trening w tym zakresie).
II. Rozwój moralny.
Cele operacyjne:
- kształcenie
myślenia wartościującego,
umiejętności oceny własnych zachowań,
gotowości do poświęceń,
odwagi cywilnej,
świadomego posłuszeństwa,
autentycznego działania, otwartości, ufności.
Formy realizacji: W trakcie wszystkich zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem studium nad literaturą) w czasie godzin wychowawczych oraz w rozmowach nauczyciela z uczniem.
III. Kształcenie woli.
Cele operacyjne:
- kształcenie
pracowitości, rzetelności, wytrwałości,
odpowiedzialności,
umiejętności stawiania celów i osiągania ich,
- animacja działań na rzecz kształtowania pozytywnych cech charakteru.
Formy realizacji: W trakcie wszystkich zajęć (poprzez uwzględnianie w ocenie pracy: punktualności wykonania, nakładu pracy i formy jej prezentacji), szczególnie w pracach grupowych, w pracach typu organizacyjnego, w działalności samorządowej uczniów.
IV. Rozwój duchowy.
Cele operacyjne:
poznawanie zasad wiary,
poznawanie dorobku kultury,
kształcenie postawy twórczej,
kształcenie myślenia refleksyjnego,
kształcenie zdolności do głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem,
rozwijanie kontaktu z Bogiem.
Formy realizacji: Na zajęciach katechezy, etyki (odkrycie źródeł ludzkich poglądów i przekonań), na godzinach wychowawczych, na rekolekcjach, w czasie zajęć ze sztuki, w kontakcie z przyrodą, w kontakcie z wytworami kultury, w przyjaźni.
PRAWA I OBOWIĄZKI SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ
Wszyscy członkowie społeczności szkolnej mają prawo do:
• pracy i nauki w warunkach bezpieczeństwa, ładu, estetyki i ogólnej kultury bycia,
• twórczego udziału we wszystkich dziedzinach życia szkoły,
• poszanowania własnej godności i indywidualności,
• korzystania za wiedzą i zgodą dyrektora szkoły z całego wyposażenia szkoły,
• pracy i wypoczynku w atmosferze poczucia bezpieczeństwa.
Każdy członek społeczności szkolnej jest zobowiązany do:
• sumiennego wypełniania swoich obowiązków oraz respektowania praw pozostałych członków społeczności szkolnej,
• szacunku dla drugiego człowieka, jego poglądów i indywidualności,
• kulturalnego zachowania w szkole i poza szkołą, w tym dbałości o kulturę słowa,
• dbałości o sprzęt szkolny oraz ład w budynku i wokół niego,
• poszanowania zdrowia własnego i innych,
• przestrzegania zasad trzeźwości i przeciwstawiania się wszelkim nałogom oraz przejawom patologii społecznej.
Do szczególnych zadań nauczycieli należy:
• przekazywanie uczniom rzetelnej wiedzy w zakresie zgodnym z obowiązującym programem nauczania,
• wypełnianie zadań opiekuńczych zgodnie z przepisami, a nade wszystko w poczuciu odpowiedzialności za powierzoną młodzież,
• sumienne odbywanie zajęć, pełnienie dyżurów, dbałość o bezpieczeństwo uczniów oraz wykonywanie wszystkich przyjętych obowiązków,
• udział w posiedzeniach rady pedagogicznej i zespołów nauczycielskich, w zebraniach rodziców i innych zajęciach będących elementem funkcjonowania szkoły i służących pełnieniu jej misji dydaktyczno – wychowawczej.
Szczególne uprawnienia uczniów to:
• uzyskanie rzetelnej wiedzy przygotowującej do dalszego etapu kształcenia,
• uzyskanie informacji o terminach i zakresie sprawdzania wiedzy oraz o każdej otrzymanej ocenie,
• możliwość zwracania się w każdej sprawie do wychowawcy, pedagoga, dyrekcji i nauczycieli w celu uzyskania pomocy,
• rozwijanie własnych zainteresowań i twórczości w ramach kół, SU, wycieczek i wszelkich innych zainicjowanych form życia szkolnego.
Szczególne zobowiązania uczniów to:
• sumienna praca nad zdobywaniem wiedzy i formowaniem własnej osobowości,
• punktualność i obecność na wszystkich zajęciach,
• usprawiedliwianie wszystkich nieobecności na zajęciach obowiązkowych,
• szacunek dla nauczycieli i pracowników szkoły, koleżeńska postawa wobec rówieśników,
• przestrzeganie prawa szkolnego: statutu gimnazjum, ustaleń wewnątrzszkolnego systemu oceniania, obowiązujących regulaminów i zarządzeń dyrekcji szkoły i innych osób uprawnionych do ich wydawania.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Współpraca z rodzicami organizowana jest w następujących formach:
• udział rady rodziców w podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących szkoły wspólnie z pozostałymi organami szkoły,
• spotkania rodziców z wychowawcą klasy,
• spotkania rodziców z pedagogiem szkolnym, przedstawicielami poradni psychologiczno – pedagogicznej itp. w celu pedagogizacji,
• indywidualne rozmowy rodziców z wychowawcą, nauczycielami, pedagogiem szkolnym i dyrektorem szkoły,
• współorganizowanie przez rodziców imprez szkolnych i klasowych /wycieczki, biwaki, ślubowanie, choinki, dyskoteki itp./,
• spotkania z przedstawicielami samorządu lokalnego, policji i Kościoła.
PRZEWIDYWANE FORMY EWALUACJI PODJĘTYCH ZADAŃ
hospitacje,
dokumentacja imprez, wycieczek szkolnych, konkursów,
ankiety i kwestionariusze,
socjogramy,
obserwacje,
rozmowy – dyskusje,
obserwacje uczestniczące,
analizy wyników sprawdzianów,
analizy wyników konkursów,
analizy wyników współzawodnictwa,
dyplomy, nagrody, wyróżnienia,
wystawy twórczości plastycznej i technicznej,
okolicznościowe dekoracje, gazetki tematyczne,
spektakle literacko – muzyczne,
kronika szkolna, kroniki klasowe,
analizy dokumentacji szkolnej.
1. Formy szczegółowej realizacji zadań określonych w niniejszym dokumencie znajdują się w planach wychowawców klas i agend PG 3 w Łomży.
2. Dokumentacja, o której mowa w pkt. 1 stanowi załączniki do niniejszego dokumentu.
3. Formy realizacji programu wychowawczego mogą być uzupełniane, poszerzane w trakcie roku szkolnego (jeżeli zachodzi taka potrzeba).
4. Rada Pedagogiczna na koniec każdego roku szkolnego dokonuje analizy realizacji programu wychowawczego w danym roku szkolnym.
5. RP najpóźniej do 15 września każdego roku planuje priorytetowe zadania i formy realizacji programu wychowawczego na dany rok szkolny, uwzględniając wnioski z lat poprzednich.
Niniejszy Szkolny Program Wychowawczy został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum nr 3 w Łomży odbytym w dniu 21 stycznia 2000 r. i wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Z upoważnienia Rady Pedagogicznej PG3 w Łomży
Załączniki (tworzone na każdy rok szkolny najpóźniej do 30 września):
1. Plany wychowawcze klas gimnazjalnych
2. Plan edukacji kulturalnej uczniów gimnazjum
3. Harmonogram imprez i uroczystości szkolnych
4. Harmonogram dyskotek szkolnych
5. Kalendarz imprez sportowych
6. Plany pracy:
- Samorządu Uczniowskiego
- pedagoga szkolnego
- biblioteki szkolnej