Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Szkolny System Oceniania w Publicznym Gimnazjum nr 3

Procedury oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów gimnazjalnych w oparciu o obowiązujace przepisy
Rozdział I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE

§ 1
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych z dnia 21 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 29 z 2001 r. poz. 323) – Publiczne Gimnazjum Nr 3 w Łomży wprowadza od 15 stycznia 2002 roku znowelizowany wewnętrzny system oceniania.
§ 2
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
§ 3
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
§ 4
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
b) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w danej szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
c) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
d) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.


§ 5
Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów jest dokumentowane w:
a) dziennikach lekcyjnych,
b) arkuszach ocen,
c) księgach ocen.
§ 6
W dziennikach lekcyjnych wpisuje się oceny i zaliczenia uzyskane przez uczniów z poszczególnych zajęć edukacyjnych, oceny semestralne i końcoworoczne, oceny zachowania, wyniki sprawdzianów, oceny z egzaminu przeprowadzonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
§ 7
Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała Rady Pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen.
§ 8
W arkuszu ocen zamieszcza się również adnotację o:
a) wydaniu świadectwa ukończenia szkoły i jego odpisów oraz duplikatu,
b) wydaniu zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki,
c) sporządzeniu odpisu arkusza ocen,
d) przyczynie i dacie opuszczenia szkoły przez ucznia.
§ 9
1. Wpisu ocen do arkusza ocen dokonuje wychowawca klasy.
2. Wpisu adnotacji wymienionych w §8 dokonuje na polecenie dyrektora sekretarz szkoły (prowadzący dokumentację realizacji obowiązku szkolnego).
§ 10
W przypadku przejścia ucznia do innego gimnazjum przesyła się do niego odpis arkusza ocen i kartę przekazania ucznia, której część zwrotną przechowuje się w dokumentacji szkoły.
§ 11
Po zakończeniu każdego roku szkolnego zakłada księgę ocen. Stanowią ją oprawione wykazy uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi ocen należy ponumerować.

Rozdział II. REGULAMIN OCENIANIA

Informacja o wymaganiach edukacyjnych

§ 12
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów do 15 września każdego roku szkolnego mają obowiązek opracować wymagania programowe z poszczególnych przedmiotów z podziałem na podstawowe i ponadpodstawowe.
§ 13
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego (do 30 września) informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych przez siebie programów nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
§ 14
O wyżej wymienionych wymaganiach uczniowie informowani są na godzinach wychowawczych i lekcjach przedmiotowych, co nauczyciel potwierdza wpisem do dziennika lekcyjnego.
§ 15
Rodzice (prawni opiekunowie) na pierwszym zebraniu klasowym informowani są o wymaganiach edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów oraz zapoznawani są z kryteriami ocen zachowania i potwierdzają to podpisem na liście obecności.
§ 16
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na bieżąco informują uczniów o kryteriach ocen aktualnie realizowanych treści.
§ 17
Wewnątrzszkolny system oceniania wraz z załącznikami są stale udostępnione do wglądu dla uczniów, rodziców i nauczycieli w czytelni szkolnej.


Informowanie uczniów i rodziców o postępach edukacyjnych


§ 18
Ocenianie ucznia jest jawne i systematyczne.

§ 19
Informacje o bieżących postępach uczeń otrzymuje w sposób ujęty w przedmiotowych systemach oceniania opracowanych przez zespoły przedmiotowe nauczycieli, stanowiących załączniki do szkolnego systemu oceniania.
§ 20
1. W klasach I – III rodzice informowani są o bieżących postępach uczniów za pomocą indeksu ucznia oraz na zebraniach klasowych, co najmniej cztery razy w roku.
2. Uczeń zobowiązany jest do posiadania indeksu, odpowiedzialnego wpisywania ocen do indeksu i udostępniania go na każde żądanie nauczyciela.
3. Rodzice zobowiązani są do systematycznej kontroli indeksu i potwierdzania jej podpisem opatrzonym datą.
§ 21
Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel zobowiązany jest do bieżącej informacji o postępach edukacyjnych.


Rozdział III. SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

Skala stopni i ich kryteria.

§ 22
W Publicznym Gimnazjum nr 3 w Łomży stopnie bieżące i klasyfikacyjne (semestralne i końcoworoczne) ustala się według następującej skali:
a) stopień celujący 6,
b) stopień bardzo dobry 5,
c) stopień dobry 4,
d) stopień dostateczny 3,
e) stopień dopuszczający 2,
f) stopień niedostateczny 1.
Kryteria wymagań na poszczególne oceny podają przedmiotowe systemy oceniania.
Formy sprawdzania.

§ 23
Dopuszcza się następujące formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
a) pisemne,
b) ustne,
c) graficzne,
d) manualne,
e) sprawnościowe,
g) prace grupowe i projekty,
f) obserwacja.

Narzędzia sprawdzania.

§ 24
Dopuszcza się następujące narzędzia sprawdzania osiągnięć uczniów:
a) test (zadań zamkniętych lub otwartych),
b) „kartkówka” (z co najwyżej trzech ostatnich jednostek tematycznych),
c) praca pisemna (stylistyczna, tematyczna, dyktando),
d) sprawdzian (pytania opisowe),
e) referat,
f) odpowiedź ustna z ostatnich trzech lekcji,
g) odpowiedź z działu wiadomości (powtórzenie),
h) odpowiedź z wykorzystaniem mapy,
i) sporządzanie wykresów,
j) zaznaczanie obiektów geograficznych na mapie konturowej,
k) konstrukcja figur geometrycznych,
l) wykonywanie prac plastycznych,
m) wykonywanie pomocy dydaktycznych,
n) pisemne prace domowe (prace twórcze, rozwiązywanie zadań i problemów, sporządzanie wykresów, grafów, tabel itp),
o) wypowiedzi ustne (dyskusje, debaty, praca w grupie, odgrywanie ról, gry symulacyjne).

Zasady sprawdzania dydaktycznych osiągnięć uczniów.

§ 25
Pisemne prace klasowe i sprawdziany zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone są lekcją powtórzeniową, na której należy zapoznać uczniów z wymaganiami i kryteriami oceniania pracy.
§ 26
W ciągu jednego tygodnia możliwe są w danej klasie co najwyżej łącznie trzy pisemne prace klasowe i sprawdziany - przy czym tylko jedna praca dziennie.
§ 27
Ilość prac klasowych, sprawdzianów i prac długoterminowych w semestrze ustalona jest w przedmiotowych systemach oceniania z poszczególnych przedmiotów nauczania.
§ 28
Prace pisemne powinny być sprawdzone, oddane uczniom do wglądu i omówione w ciągu dwóch tygodni.
§ 29
1. Pisemne prace sprawdzające powinny być opatrzone recenzją nauczyciela.
2. Po ich omówieniu na lekcji należy wyciągnąć wnioski do dalszej pracy w klasie ze szczególnym uwzględnieniem form pomocy uczniom z trudnościami i określenia warunków poprawy stopni niedostatecznych.
§ 30
Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne (sprawdziany) uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.
§ 31
Szczegółowe zasady sprawdzania dydaktycznych osiągnięć ucznia zawarte są w przedmiotowych systemach oceniania.

Zasady poprawiania ocen z prac klasowych i sprawdzianów.

§ 32
1. Poprawa dotyczy prac pisemnych ocenionych na stopień niedostateczny.
2. Poprawa prac pisemnych jest dobrowolna.
3. Poprawa odbywa się w terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem.
4. Każdą pracę pisemną można poprawić tylko raz.
5. Ocena uzyskana z poprawy pracy klasowej lub sprawdzianu jest oceną ostateczną.
§ 33
Uczeń nieobecny na sprawdzianie lub pracy klasowej powinien zaliczyć wiadomości i umiejętności objęte pracą w terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem.


Rozdział IV. SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH.

§ 34
1. Uczniowie informowani są o swoich osiągnięciach przez nauczyciela poprzez:
a) ustne uzasadnienie każdej oceny ucznia,
b) recenzje prac pisemnych,
c) publikowanie wyników konkursów,
d) listy gratulacyjne i pochwalne,
e) ustną informację o przewidywanych ocenach z poszczególnych przedmiotów i z zachowania na 14 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.
2. O porażkach i sukcesach swoich dzieci rodzice są informowani:
• co najmniej cztery razy w roku na zebraniach rodziców klasy,
• w trakcie indywidualnych rozmów z nauczycielem na zebraniach śródokresowych (listopad, kwiecień),
• w trakcie rozmów indywidualnych z wychowawcą lub nauczycielem w czasie całego roku szkolnego odbywanych na życzenie rodzica lub nauczyciela.
3. Na życzenie rodziców nauczyciele są zobowiązani do omówienia wyników prac klasowych w korelacji z kryteriami ocen, ze zwróceniem uwagi na sukcesy i porażki, wskazując sposoby poprawy wyników.


4. O przewidywanych ocenach niedostatecznych semestralnych lub rocznych:
• uczniowie informowani są ustnie przez nauczyciela przedmiotu w obecności klasy na jeden miesiąc przed zakończeniem semestru (roku szkolnego),
• rodzice informowani są pisemnie przez wychowawcę klasy na cztery tygodnie przed zakończeniem pierwszego lub drugiego semestru i potwierdzają podpisem opatrzonym datą odbiór powyższej informacji.
5. Formalnym sposobem poinformowania uczniów i rodziców o osiągnięciach edukacyjnych jest świadectwo szkolne.


Rozdział V. OCENIANIE ZACHOWANIA

§ 35
Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
b) respektowanie prawa wewnątrzszkolnego, zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

§ 36
Ocena zachowania powinna być wystawiona na dwa tygodnie przed planowanym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

§ 37
W klasach gimnazjalnych ocenę zachowania wystawia się dwa razy w roku szkolnym (śródroczną i końcoworoczną) według następującej skali:
 wzorowe,
 dobre,
 poprawne,
 nieodpowiednie.

§ 38
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 39
Szczegółowe kryteria oceniania zachowania określa załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.
§ 40
Wychowawca klasy na pierwszym spotkaniu z rodzicami (wrzesień) informuje ich o kryteriach oceniania zachowania. Uczniowie są o nich informowani na pierwszych lekcjach wychowawczych.
§ 41
Wychowawca klasy zobowiązany jest do ciągłej obserwacji zachowania ucznia.
§ 42
Wystawiając ocenę zachowania wychowawca klasy uwzględnia samoocenę ucznia oraz zebrane w ciągu semestru (roku) informacje o zachowaniu ucznia odnotowane w indeksie ucznia, zeszycie uwag o klasie i dzienniku lekcyjnym, informacje nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w danej klasie oraz szkolne kryteria oceniania zachowania.
§ 43
Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna.
§ 44
Na wniosek ucznia, jego rodzica lub dowolnego organu szkoły wychowawca klasy ma obowiązek uzasadnienia ustalonej uczniowi oceny zachowania.


Rozdział VI. ZASADY WYSTAWIANIA OCENY SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ
§ 45
1. Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry.
2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu stopni klasyfikacyjnych oraz ustaleniu oceny zachowania według skali określonej w §37.
3. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku na koniec pierwszego semestru.

§ 46
Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu stopni klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania według skali określonej w § 37.
§ 47
Oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

Ocena semestralna i końcoworoczna.

§ 48
Podstawą oceny semestralnej (końcoworocznej) są stopnie za:
a) odpowiedzi,
b) prace pisemne:
- z ostatnich co najwyżej trzech jednostek tematycznych tzw. „kartkówki”,
- sprawdziany i prace klasowe.

§ 49
Ocena ta może być obniżona lub podwyższona o jeden stopień po uwzględnieniu stopni za:
aktywność na zajęciach,
a) samodzielną pracę na lekcji,
b) prace dodatkowe,
c) zeszyt przedmiotowy,
d) przygotowanie do lekcji,
e) prace domowe.
§ 50
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki i informatyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 51
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego.
2. Na wniosek rodzica decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się: „zwolniony”.
§ 52
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła i rodzice powinni w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez organizowanie form pomocy indywidualnej.
§ 53
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 54
Przed semestralnym lub końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych w następujących formach i terminach.

W przypadku ocen niedostatecznych:
§ 55
O przewidywanych ocenach niedostatecznych nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia w obecności klasy na jeden miesiąc przed planowanym posiedzeniem klasyfikacyjnym.
§ 56
Nauczyciel prowadzący przedmiot ołówkiem zaznacza w dzienniku przewidywane oceny niedostateczne i przekazuje wychowawcy klasy informację o przewidywanych w danej klasie ocenach niedostatecznych – na jeden miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.
§ 57
Wychowawca klasy przekazuje wezwanemu rodzicowi (prawnemu opiekunowi) pisemną informację o przewidywanej ocenie lub ocenach niedostatecznych na 4 tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym. Odbiór powyższej informacji rodzic potwierdza podpisem.

W przypadku innych ocen

§ 58
1. O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych uczniowie informowani są w obecności klasy na dwa tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.
2. Uczeń ma obowiązek przekazać rodzicom informację o proponowanych mu stopniach klasyfikacyjnych semestralnych i końcoworocznych.
§ 59
Nauczyciel zobowiązany jest do wpisania w dzienniku lekcyjnym ocen klasyfikacyjnych na tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej.

Egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy i sprawdzający

§ 60
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

§ 61
1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny.
2. Na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a) wymieniony w paragrafie 30 pkt. 2 statutu szkoły,
b) wymieniony w paragrafie 30 pkt. 3 statutu szkoły.
§ 62
1. Ustalony przez nauczyciela niedostateczny stopień końcoworoczny może być zmieniony tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2. Począwszy od klasy pierwszej, z wyjątkiem klasy trzeciej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał stopień niedostateczny z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
§ 63
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z wyjątkiem sytuacji opisanej w paragrafie 65.
§ 64
Decyzję dotyczącą promowania ucznia, który zdawał egzamin poprawkowy podejmuje rada pedagogiczna w ostatnim tygodniu sierpnia.
§ 65
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w cyklu edukacyjnym gimnazjum promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
§ 66
1. Do egzaminu sprawdzającego ma prawo uczeń, który uważa, iż otrzymał ocenę pozytywną końcoworoczną niezgodną z jego rzeczywistymi wiadomościami i umiejętnościami.
2. Wniosek o egzamin sprawdzający mogą składać do dyrektora szkoły rodzice (opiekunowie) ucznia.

Procedury przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających i poprawkowych

§ 67
1. Egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy i sprawdzający zostaje przeprowadzony na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub ucznia ( z wyjątkiem paragrafu 66 pkt.2) złożoną do dyrektora szkoły nie później niż cztery dni przed planowanym posiedzeniem klasyfikacyjnym.
2. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) z zachowaniem pkt. 1.
3. Termin egzaminu poprawkowego określa paragraf 62 pkt. 3 i 4.
4. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w ciągu trzech dni od daty złożenia wniosku o jego przeprowadzenie.
5. Do przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających dyrektor szkoły powołuje komisje, w skład których wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu,
c) nauczyciel prowadzący przedmiot.
6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach ( na prośbę nauczyciela, ucznia lub jego rodziców) nauczyciel prowadzący przedmiot może być zwolniony z pracy w komisji. Wówczas przewodniczący komisji powołuje inną osobę w zastępstwie. Może nią być nauczyciel tego samego przedmiotu z innej szkoły (po uzgodnieniu z jej dyrektorem).
7. Sposób oraz formę przeprowadzenia egzaminu ustala przewodniczący komisji, uwzględniając specyfikę przedmiotu.
8. Zakres sprawdzanego materiału oraz kryteria oceny określa nauczyciel prowadzący przedmiot na podstawie wymagań edukacyjnych zawartych w przedmiotowym systemie oceniania.
9. Egzamin składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu ze sztuki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
10. Rodzice mają prawo uczestniczyć w egzaminie jako obserwatorzy.
11. Pracę egzaminacyjną sprawdza nauczyciel przedmiotu w obecności pozostałych członków komisji.
12. Stopień ustalony przez komisję jest stopniem ostatecznym.
13. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin egzaminu,
- pytania egzaminacyjne,
- stopień z egzaminu ustalony przez komisję.
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
14. Dokumentację dotyczącą egzaminu przechowuje się w dokumentacji szkoły.
15. W przypadku zauważonych uchybień w pracy komisji rodzice mają prawo do odwołania się od postanowień komisji do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą w terminie siedmiu dni od daty ogłoszenia wyników egzaminu z zachowaniem drogi służbowej.

Zatwierdzanie wyników klasyfikacji końcoworocznej

§ 68
Klasyfikacyjne końcoworoczne posiedzenie rady pedagogicznej odbywa się, co najmniej na tydzień, jednak nie wcześniej niż na dwa tygodnie, przed planowanym zakończeniem roku szkolnego.

§ 69
Przed zatwierdzeniem wyników klasyfikacji dyrektor szkoły informuje radę pedagogiczną o złożonych wnioskach o egzaminy poprawkowe i klasyfikacyjne oraz wynikach przeprowadzonych egzaminów sprawdzających.
§ 70
Stopień wystawiony przez nauczyciela, względem którego nie wpłynął wniosek o egzamin, jest stopniem ostatecznym.
§ 71
Po przedstawieniu przez wychowawcę klasy wyników klasyfikacji rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o klasyfikacji i promocji uczniów danej klasy, co znajduje odbicie w zapisie w zeszycie protokołów rady pedagogicznej.
§ 72
Decyzję o klasyfikacji uczniów zdających egzaminy poprawkowe podejmuje rada pedagogiczna w terminie i zgodnie z zapisem paragrafów 63, 64 i 65 niniejszego dokumentu.
Rozdział VII. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW,
RODZICÓW I NAUCZYCIELI.
§ 73
Uczeń ma obowiązek:
a) uzupełniać braki wskazane przez nauczyciela w sposób określony wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami),
b) przynosić na zajęcia edukacyjne podręczniki, zeszyty i wymagane przybory szkolne,
c) przygotowywać się merytorycznie do lekcji, odrabiać zadaną pracę domową,
d) pisać wszystkie przewidziane przez nauczyciela prace kontrolne,
e) w przypadku nieobecności na sprawdzianie, pracy klasowej uczeń powinien zaliczyć partię materiału objętą sprawdzaniem w czasie i w formie ustalonej z nauczycielem.

§ 74
Uczeń ma prawo do:
a) uzyskania uzasadnienia od nauczyciela każdej otrzymanej oceny,
b) zgłoszenia braku pracy domowej lub nie przygotowania się do zajęć bez ponoszenia konsekwencji:
• jeden raz w semestrze w przypadku przedmiotów, których tygodniowy wymiar zajęć wynosi 1 lub 2 godziny,
• dwa razy w semestrze w przypadku przedmiotów, których tygodniowy wymiar zajęć wynosi 3 i więcej godzin.
Powyższe ustalenia nie dotyczą zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów.
c) wglądu do sprawdzonych prac pisemnych,
d) poprawy stopnia niedostatecznego ze sprawdzianu lub pracy klasowej,
e) uzyskania zapowiedzi prac pisemnych z tygodniowym wyprzedzeniem,
f) oczekiwać przestrzegania procedur ustalonych w niniejszym dokumencie i załącznikach do niego.
§ 75
Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z kryteriami i wymaganiami na stopnie szkolne,
b) jawności stopni i ich umotywowania,
c) wglądu w prace swojego dziecka,
d) wskazówek udzielanych przez nauczyciela służących pomocy dziecku,
e) zapoznania się z procedurami odwoławczymi w sprawach oceniania uczniów.
§ 76
Rodzice mają obowiązek:

a) utrzymywać stały kontakt ze szkołą,
b) sprawować bieżącą kontrolę nad osiągnięciami swojego dziecka,
c) wspomagać dziecko w pozytywnych działaniach,
d) stawiać się na wezwanie wychowawcy klasy.

§ 77
Nauczyciel ma prawo oczekiwać:
a) od ucznia respektowania ustalonych reguł postępowania i zachowania w szkole,
b) współpracy z rodzicami,
c) pomocy w sprawach oceniania od dyrekcji, pedagoga, pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznej.

§ 78
Nauczyciel ma obowiązek:

a) respektować zasady ustalone w niniejszym dokumencie i załącznikach,
b) wspierać ucznia w pozytywnych działaniach;
c) udzielać rodzicom wskazówek służących pomocy dziecku,
d) na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.


Rozdział VIII. PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKACH SZCZEGÓLNYCH

Częsta nieobecność w szkole

§ 79
Wychowawca klasy ma obowiązek bieżącej kontroli spełniania obowiązku szkolnego przez ucznia.
§ 80
W razie częstych nieusprawiedliwionych nieobecności ucznia wychowawca zobowiązany jest skontaktować się z rodzicami celem wyjaśnienia przyczyn absencji.

§ 81
O częstych nieobecnościach, zagrażających nieklasyfikowaniem ucznia wychowawca klasy informuje pedagoga szkolnego, który podejmuje odpowiednie środki zaradcze i działania wynikające z ustawy o obowiązku szkolnym.
§ 82
W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia w szkole obowiązują przepisy paragrafu 60 i 61 niniejszego dokumentu.

Zaburzenia emocjonalne

§ 83
W przypadku zaobserwowania u ucznia symptomów zaburzeń emocjonalnych wychowawca klasy zobowiązany jest do:
a) poinformowania rodziców o zaistniałych przypadkach,
b) zasięgnięcia opinii pedagoga szkolnego lub poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie sposobu pracy z danym uczniem,
c) uwzględnienia w pracy wychowawczej zaleceń pedagoga lub poradni.
§ 84
Wychowawca klasy jest zobowiązany do zebrania i przygotowania materiałów potrzebnych do skierowania ucznia do poradni.

Konflikt z prawem

§ 85
Wychowawca klasy obejmuje wzmożoną opieką ucznia, który popadł w konflikt z prawem.
§ 86
Wychowawca ma obowiązek utrzymywania ścisłej współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia oraz z policją lub z kuratorem ( w przypadku przydzielenia takiego uczniowi).

Rozdział IX. GROMADZENIE I PRZECHOWYWANIE
DOKUMENTACJI PROCESU NAUCZANIA.

Dziennik lekcyjny

§ 87
Za prowadzenie dziennika lekcyjnego odpowiedzialny jest wychowawca klasy, a w części poświęconej ocenom i tematom zajęć edukacyjnych poszczególni nauczyciele.
§ 88
Dzienniki lekcyjne w ciągu roku szkolnego przechowywane są w pokoju nauczycielskim.
§ 89
Po zakończeniu roku szkolnego oraz na okres ferii zimowych dzienniki przechowywane są w kancelarii szkoły.
§ 90
Wszelkich poprawek w dzienniku dokonuje się poprzez parafowane skreślenie, tak aby poprzedni wpis został czytelny.

Arkusze ocen

§ 91
Arkusze ocen zakłada i prowadzi wychowawca klasy.
§ 92
Arkusze przechowywane są w kancelarii szkoły, a na czas wpisu udostępniane wychowawcy klasy.
§ 93
Wszelkie poprawki dokonywane w arkuszu muszą być czytelne i parafowane (kolorem czerwonym) przez nauczyciela i podpisane przez dyrektora szkoły.

Dokumentacja związana z ocenianiem.

§ 94
Wyniki sprawdzianów przeprowadzanych w ramach nadzoru wewnętrznego i zewnętrznego przechowywane są wraz z pracami uczniów przez okres do dwóch lat po ukończeniu cyklu edukacyjnego gimnazjum przez uczniów danej klasy.

§ 95
Pisemne prace klasowe przechowuje nauczyciel przedmiotu przez okres roku szkolnego (tj. od 1 września do 31 sierpnia), w którym zostały przeprowadzone.

§ 96
Na prośbę rodziców ocenione i sprawdzone prace kontrolne muszą być im udostępnione na terenie szkoły przez nauczyciela prowadzącego dany przedmiot.

§ 97
Orzeczenia i opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej przechowuje pedagog szkolny, a kopie udostępniane są zainteresowanym nauczycielom i wychowawcy (z zachowaniem tajemnicy danych osobowych ucznia).

§ 98
Do dokumentacji związanej z pracą edukacyjno–wychowawczą szkoły mają wgląd osoby sprawujące nadzór pedagogiczny nad szkołą.
§ 99
Zasady przechowywania dzienników lekcyjnych oraz ksiąg ocen określają odrębne przepisy.

Rozdział X. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

§ 100
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów (lub ich zespoły) zobowiązani są do opracowania i posiadania przedmiotowych systemów oceniania uwzględniających specyfikę przedmiotu i zawierających:
a) spis treści,
b) numer programu nauczania zatwierdzonego przez MEN,
c) określone obszary aktywności ucznia,
d) wymagania podstawowe i ponadpodstawowe,
e) sposoby kontroli wiadomości i umiejętności ucznia,
f) opisane wzory narzędzi kontroli,
g) standardy edukacyjne,
h) rodzaje prac sprawdzających i innych oraz kryteria ich oceniania,
i) sposoby nagradzania uczniów, których wiadomości i umiejętności wykraczają poza ramy programu.
§ 101
Przedmiotowy system oceniania stanowi załącznik do szkolnego systemu oceniania i jest jednolity dla każdego poziomu klas naszego gimnazjum.


Rozdział XI. WARUNKI UKOŃCZENIA GIMNAZJUM.

§ 102
Uczeń kończy gimnazjum jeśli:
a) na zakończenie klasy trzeciej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
b) ponadto przystąpił do egzaminu, o którym mowa w § 103.

§ 103
1. W trzeciej klasie gimnazjum Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza egzamin (zwany dalej „egzaminem gimnazjalnym”) obejmujący:
a) część I - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych,
b) część II - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.
2. Egzamin gimnazjalny obejmuje wiadomości i umiejętności określone w standardach wymagań egzaminacyjnych dla gimnazjum ustalonych odrębnymi przepisami.

Tryb i terminy egzaminu gimnazjalnego.

§ 104
Egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i obowiązkowy.

§ 105
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna (OKE) opracowuje informator zawierający szczegółowy opis wymagań, kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego oraz przykłady zadań. Informator publikuje się co najmniej na dwa lata przed terminem egzaminu gimnazjalnego.

§ 106
1. Termin egzaminu gimnazjalnego ustala dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Egzamin gimnazjalny organizuje zespół egzaminacyjny powołany przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
2. Każda część egzaminu gimnazjalnego przeprowadzana jest innego dnia
i trwa 120 minut z zastrzeżeniem §107 pkt. 2.

§ 107
1. Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin gimnazjalny.
2. Dla uczniów, o których mowa w punkcie 1, czas trwania egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 60 minut każda część egzaminu gimnazjalnego.

§ 108
Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni z odpowiedniej części tego egzaminu. Dyrektor komisji okręgowej stwierdza uprawnienia do zwolnienia. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem w tej części najwyższego wyniku.
Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych
w gimnazjum otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę klasyfikacyjną końcoworoczną (semestralną).

§ 109
Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych, nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w ustalonym terminie albo przerwał egzamin gimnazjalny, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

§ 110
Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu gimnazjalnego w następnym roku z zastrzeżeniem § 111.

§ 111
W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego. Na świadectwie ukończenia szkoły zamiast wyniku egzaminu gimnazjalnego wpisuje się „zwolniony”.

§ 112
Wyniki egzaminu gimnazjalnego ustala powołany przez dyrektora OKE zespół egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów.
§ 113
Wynik egzaminu gimnazjalnego ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny. Wynik egzaminu gimnazjalnego odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie wpływa na ukończenie szkoły.

§ 114
Wynik egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu dla ucznia OKE przesyła do szkoły w terminie do dnia 10 czerwca danego roku, a w przypadku, o którym mowa w § 116 i § 117 – do dnia 31 sierpnia danego roku.
§ 115
OKE zapewnia prawidłowe warunki i nadzoruje przebieg egzaminu gimnazjalnego.
§ 116
Uczeń (lub jego rodzice) może, w terminie dwóch dni od daty egzaminu gimnazjalnego, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora OKE, jeżeli uzna, że w trakcie egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzenia z zachowaniem drogi służbowej.

§ 117
Dyrektor OKE rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji jest ostateczne.

§ 118
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego na skutek zastrzeżeń lub z urzędu dyrektor OKE może unieważnić dany egzamin i zarządzić ponowne jego przeprowadzenie. Unieważnienie może nastąpić zarówno w stosunku do wszystkich, jak i poszczególnych uczniów.

§ 119
W przypadku niemożności ustalenia wyników egzaminu pisemnego spowodowanej zaginięciem prac egzaminacyjnych lub innymi przyczynami losowymi, dyrektor OKE zarządza ponowne przeprowadzenie egzaminu i ustala jego termin.

§ 120
Egzamin gimnazjalny w klasie trzeciej gimnazjum przeprowadza się od 2002 roku.

§ 121
Szczegółowe zasady pracy Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej określają odrębne przepisy.


Rozdział XII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 122
Szkolny System Oceniania dotyczy wszystkich zajęć edukacyjnych występujących w planie nauczania Publicznego Gimnazjum nr 3 w Łomży.

§ 123
Wszystkie organy Publicznego Gimnazjum nr 3 w Łomży mają prawo do wnioskowania do dyrektora szkoły o zmiany (nowelizacje) zapisów niniejszego dokumentu.

§ 124
Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze SSO wszystkim członkom społeczności szkolnej.

§ 125
Szkolny System Oceniania został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej PG3 w Łomży w dniu 21 stycznia 2000 r. po konsultacjach z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim przy Publicznym Gimnazjum nr 3 w Łomży, znowelizowany Uchwałą Nr 2 Rady Pedagogicznej z dnia 14 stycznia 2002 r.

Z upoważnienia Rady Pedagogicznej
Publicznego Gimnazjum nr 3 w Łomży:


Wykaz załączników:

1. Wewnątrzszkolny system oceniania zachowania
2. Szkolny zestaw wymagań z przedmiotów
3. Przedmiotowe systemy oceniania
  • Data powstania: Data powstania: piątek, 6 lut 2004 13:46
  • Data opublikowania: piątek, 6 lut 2004 14:23
  • Data przejścia do archiwum: piątek, 26 sty 2007 11:58
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej