Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 8 z dnia 21 maja 2015 r.

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

  1. Przyjęcie protokołu nr 7/2015 z ostatniego posiedzenia Komisji
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 105, 105A
  3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia kryteriów wraz z liczbą punktów w postepowaniu rekrutacyjnym do Burs Szkolnych Nr 1, 2 i 3 w Łomży - druk nr 101, 101A
  4. Informacje zawarte w druku nr 102:

1)    udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów i słuchaczy zamieszkałych na terenie miasta Łomża za 2014 rok

2)    stanie zatrudnienia w placówkach oświatowych podległych miastu

  1. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta Miasta o przeniesienie w budżecie miasta z rezerwy celowej przeznaczonej na kulturę kwoty w wysokości 10tys.zł na wsparcie finansowe koncertu w łomżyńskim ratuszu, organizowanego w ramach XII Festiwalu „Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża 2015”.
  2. Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 7/15 z dnia 27 kwietnia 2015 roku

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 7/15 z ostatniego posiedzenia Komisji z dnia 27 kwietnia 2015 roku i w wyniku głosowania protokół przyjęła jednogłośnie – 7 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 105, 105A

 

            Wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 - w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta, zgodnie z drukiem nr 105 – w załączeniu do protokołu.

            Radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie zapisu § 2 pkt. 1.1 dot. zmniejszenia wydatków budżetowych bieżących o kwotę 1066zł z przeznaczeniem na utworzenie dwóch nowych punktów kamerowych. Zapytał, czy w budżecie miasta będzie mniej o 1066zł na punkty kamerowe, czy zdejmuje się środki z innego zadania i na ten cel przeznacza.

            Pani Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że na zadaniu „montaż finansowy” nie w pełni środki zostaną wykorzystane i w związku z tym proponuje się je przeznaczyć na utworzenie dwóch nowych punktów kamerowych - stąd propozycja przesunięcia środków między paragrafami. Nie jest to jednak wystarczająca kwota na całe zadanie, stąd po stronie wydatków proponowane jest przesunięcie kwoty 10tys.zł z rezerwy ogólnej budżetu miasta na ten cel.

            Kolejno radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że tym samym rozdziale, w pkt. 2.1 proponuje się wprowadzenie do budżetu nowego zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa monitoringu miejskiego” i też na kwotę 11.066zł. Poprosił o wyjaśnienie czy jest to to samo zadanie, czy inne?

            Pani Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta potwierdziła, że jest to to samo zadanie, na które najpierw należało zmniejszyć wydatki z innego § i z rezerwy budżetowej, a następnie wpisać do wydatków majątkowych zadań własnych jako nowe zadanie.

            Następnie radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie czy proponowana w § 2 pkt. 2.2 kwota na zadanie pn. „Stop wykluczeniu cyfrowemu” jest kwotą dodatkową.

            Pani Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że firma realizująca w/w zadanie nie wywiązała się z umowy. W związku z tym naliczona została tej firmie kara. Kara powyższa została zapisana po stronie dochodów budżetowych i zostanie przeznaczona na zatrudnienie drugiej firmy, która dokończy realizację zadania. Dodała, że nie jest to dodatkowa kwota na realizację zadania. Pomniejszona tylko zostaje należność na rzecz firmy która z zadania się nie wywiązała i te środki otrzyma nowa firma, które zadanie dokończy.

            Radny Janusz Mieczkowski odnosząc się do wyjaśnień Skarbnika Miasta stwierdził, że w omawianym projekcie uchwały proponuje się zwiększenie wydatków na zadanie „Stop wykluczeniu cyfrowemu” na kwotę 170tys.zł. Raz jeszcze zapytał czy są to dodatkowe środki?

            Pani Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że nie są to dodatkowe środki. Zadanie zamknie się w tej samej kwocie. Nastąpi tylko zmiana adresata, któremu środki zostaną wypłacone. Dodała, że w umowie z firmą która podjęła się realizacji zadania miasto zabezpieczyło się i za nieterminowe wykonanie zadania zostanie firmie naliczona kara. Naliczone kary muszą się znaleźć po stronie dochodów budżetowych i to jest ta proponowana kwota zwiększenia środków na zadanie w wysokości 170tys.zł. Należy wyłonić kolejną firmę, która dokończy realizację zadania żeby uratować środki projektu. Jeśli zadanie nie zostanie wykonane zgodnie z umową podpisaną na jego dofinansowanie, to miasto straci dofinansowanie i zapłaci dodatkowo kary.

Następnie radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że po wypłacie tzw. „trzynastki” oraz po aktualizacji odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży powstały oszczędności. Rozumie przez to, że budżet szkoły został źle zaplanowany. Należało zaplanować tyle środków ile należy. Ponadto poprosił o wyjaśnienie z jakiego powodu powstałe oszczędności przeznacza się na wynagrodzenia osobowe pracowników – czy w tej szkole brakuje środków na wynagrodzenia?

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że w budżecie szkoły nie da się precyzyjnie zaplanować środków na odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, ponieważ jest to dynamiczna kwota. Zmienia się ona w zależności od poziomu wynagrodzeń pracowników i przyjęty plan zawsze jest modyfikowany. Dodał, że podobnie jest z tzw. „trzynastką”, dla której różne parametry do tej nagrody wliczane się zmieniają w zależności np. od zwolnień lekarskich. Sytuacja ZSWiO jest sytuacją bardzo klasyczną, bo pozostała kwota kilkunastu tysięcy zł przy większej szkole jest kwotą bardzo znikomą. Dodał, że przeniesienie w/w oszczędności na wynagrodzenia jest bardzo korzystne dla miasta. Ocenia to jako zasadną gospodarkę finansami szkoły.

            Radna Bogumiła Olbryś podziękowała Pani Skarbnik za reakcję i terminowe naliczenie kary firmie, która nie wykonała zadania „Stop wykluczeniu cyfrowemu”. Dodała, że gdyby nie działanie Pani Skarbnik, miasto nie mogłoby wyegzekwować kwoty 170ts.zł i tyle środków by przepadło, a zadanie trzeba byłoby realizować za dodatkowe pieniądze. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Janusza Mieczkowskiego stwierdziła, że niemal na każdym posiedzeniu komisja opiniuje zmiany w budżecie miasta, w tym przeniesienia środków w oświacie między działami czy paragrafami, w jednostkach podległych miastu. Dziwi się więc zapytaniom radnego Mieczkowskiego, bo skoro środki w ZSWiO zostały i jest propozycja ich zagospodarowania to tylko dobrze świadczy o szkole, że tego bardzo mocno pilnuje. Dodała, że proponowana zmiana jest zgodna z prawem, skoro pod projektem uchwały podpisał się radca prawny.

            Radny Janusz Mieczkowski odnosząc się do wypowiedzi przedmówczyni stwierdził, że ma prawo zapytać o proponowane zmiany. Po to są posiedzenia komisji by wszelkie wątpliwości wyjaśniać.

            Radny Waldemar Cieślik zwracając się do radnej Bogumiły Olbryś stwierdził, że nie należy dziwić się zapytaniu radnego Mieczkowskiego, ponieważ na tyle placówek oświatowych ta jedna miała 13tys.zł dodatkowych środków.

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty odnosząc się do wypowiedzi radnego Waldemara Cieślika stwierdził, że skończył się pierwszy kwartał 2015 roku i szkoły podsumowują swoje budżety, w tym wypłatę tzw. „trzynastki”. Wnioski ze szkół dopiero zaczną do miasta wpływać. Szkoły będą się zwracały do Prezydenta Miasta z prośbą o przesunięcia środków między paragrafami, bo tak jest co roku. Przesunięcie środków w ZSWiO jest pierwszym tego typu przesunięciem środków, ponieważ istnieje potrzeba przesunięcia środków na wynagrodzenia. Nie należy zostawiać wrażenie, że w tej szkole dzieje się coś dziwnego, bo tak nie jest. Jest to zupełnie naturalna sytuacja, a kwota jest właściwa do tej wagi szkoły.

            Radna Wanda Mężyńska zaapelowała do radnych o merytoryczne wypowiedzi, o zadawanie pytań i wyjaśnianie spraw dotyczących danej komisji. Dodała, że zawsze tak było, że na posiedzenie komisji zapraszany jest merytoryczny naczelnik wydziału czy jednostki podległej, który wyjaśniał wątpliwości. Na Komisji Edukacji nie należy poruszać kwestii z zakresu np. Komisji Rozwoju. Należy trzymać się tematów związanych z merytoryczną komisją.

            Radna Alicja Konopka stwierdziła, że wszystkie „pouczania” jakie mają miejsce na posiedzeniu komisji są nie na miejscu i wszyscy doskonale o tym powinien wiedzieć. Dodała, ze pytać można, a nawet trzeba i nie ma się co oburzać i dziwić zapytaniom radnych.

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 8 głosami za - jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie, w działach merytorycznie podległych

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia kryteriów wraz z liczbą punktów w postepowaniu rekrutacyjnym do Burs Szkolnych Nr 1, 2 i 3 w Łomży - druk nr 101, 101A

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie przedstawił Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty, zgodnie z drukiem nr 101 – w załączeniu do protokołu.

            Radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie zapisu § 1 pkt. 1 „odległość bursy od miejsca zamieszkania kandydata – 4 punkty”, tj. niezależnie od tego jaka będzie odległość (5 czy 150km) bursy od miejsca zamieszkania, to zawsze zgodnie z tym kryterium przyznane zostaną 4 punkty?

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że logika wskazuje na to, że im dalej mieszka dziecko, tym bardziej należy mu się miejsce w bursie. Dodał, że 4 punkty przyznane zostają w sytuacji, jeżeli odległość bursy od miejsca zamieszkania kandydata będzie wskazywała na potrzebę zamieszkania w Łomży. Doprecyzowanie zapisu byłoby kłopotliwe, ponieważ wymagałoby dokonywania pomiaru odległości bursy od miejsca zamieszkania każdego kandydata. W związku z tym jest kryterium „odległość”, które wskazuje na potrzebę zamieszkania w bursie. Poza tym wyjaśnił, że ppkt. 2 rozwija kryterium odległości. Mówi on o szczególnie utrudnionym dostępie kandydata do komunikacji publicznej.

Radny Janusz Mieczkowski zaproponował, aby w pk1. 1 odległość bursy od miejsca zamieszkania zapisać, że kandydat może uzyskać przy tym kryterium maksymalnie 4 punkty, tj. od 1 do 4 punktów.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że omawiany projekt uchwały oprócz kryteriów szczegółowych zwiera także uzasadnienie, w którym wymienia się ustawowe kryteria, a które łącznie wszystkie są brane pod uwagę jako pierwotne. Żeby przyznać komuś miejsce w bursie przede wszystkim sprawdza się te kryteria pierwotne, jak np. wielodzietność rodziny, niepełnosprawności, itd. Dopiero kiedy te kryteria nie pozwolą wyselekcjonować odpowiedniej grupy, czyli jeżeli będzie nadmiar kandydatów, dopiero będą brane pod uwagę kryteria zawarte w § 1 omawianego projektu uchwały. Od dłuższego czasu sytuacja w mieście jest taka, że problem braku miejsc w bursach nie występuje. Przyjmowani są praktycznie wszyscy chętni do burs. Zmiana uchwały jest spowodowana wymogami ustawowymi. Ustawa nakazuje przyjęcie przez samorząd zawartych w uchwale kryteriów. Kończąc wypowiedź stwierdzi, że w łomżyńskich warunkach proponowane w uchwale kryteria wraz z liczbą punktów nie mają rzeczywistego przełożenia praktycznego na nabór do burs, bo w bursach łomżyńskich miejsc jest pod dostatkiem.

            Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

 

Ad. 4

Informacje zawarte w druku nr 102:

  1. udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów i słuchaczy zamieszkałych na terenie miasta Łomża za 2014 rok
  2. stanie zatrudnienia w placówkach oświatowych podległych miastu

 

Informacje w powyższych sprawach przedstawił Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty, zgodnie z drukiem nr 102 – w załączeniu do protokołu.

Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, ze w przedłożonej informacji podano, że w 12 przypadkach nastąpiła odmowa wypłaty stypendium z uwagi na przekroczenie dochodu na osobę. W związku z powyższym poprosiła o wyjaśnienie czy przy stypendiach brany jest pod uwagę dochód na osobę w rodzinie?

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że stypendia o których mowa w omawianej informacji stanowią pomoc socjalną i brana jest w tym wypadku dochodowość na członka rodziny. Przy stypendiach naukowych, sportowych i nagrodzie edukacyjnej, w sprawie których Rada podjęła uchwałę na ostatniej sesji jest inaczej, dochód na osobę w rodzinie nie jest brany pod uwagę.

Przewodnicząca obrad - radna Hanka Gałązka odniosła się do tabeli etatów nauczycielskich. Stwierdziła, że z przedłożonych danych wynika, że bardzo dużo jest w szkołach podległych miastu nauczycieli dyplomowanych, co świadczy o dobrze przygotowanej kadrze pedagogicznej. W przedszkolach nauczyciele dyplomowani stanowią 40%. Następnie poprosiła o wyjaśnienie dlaczego wzrasta liczba etatów nauczycielskich przy zmniejszonej ilości dzieci w przedszkolach.

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że przyczyn zwiększonej ilości kadry przy mniejszej liczbie dzieci w przedszkolach jest kilka. Główne powody to: rygorystyczne ograniczenie osób w grupie do 25 dzieci, odejście grup starszych sześciolatków i części pięciolatków do szkół powoduje, że w przedszkolach zostały grupy młodsze, do których jest dodatkowe zatrudnienie pomocy nauczyciela. Wszystkie w/w działania mają na celu zapewnienie przedszkolakom bezpieczeństwa.

            Przewodnicząca obrad kontynuując wypowiedź stwierdziła, że jeśli chodzi o kwalifikacje nauczycieli to w pozostałych szkołach przedstawiają się one następująco:

-        w szkołach podstawowych nauczyciele dyplomowani stanowią 73,6%

-        w gimnazjach w granicach 74%

-        w szkołach ponadgimnazjalnych – 70,5%

-        w zespołach szkół – 68%

-        w bursach szkolnych również prawie 70%

-        w Łomżyńskim Centrum Rozwoju Edukacji 80% ogółu nauczycieli stanowią nauczyciele dyplomowani.

Ponadto stwierdziła, że w w/w dane przytoczyła z uwagi na fakt, że wykształcenie nauczycieli ma wpływ na budżet szkół i w związku z tym żadnych oszczędności na tym zrobić nie można. Odnosząc się do liczebności klas stwierdziła, że zmniejszenie liczebności grup jest korzystne dla efektów nauczania oraz dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Następnie zwróciła się do Pani Prezydent z zapytaniem czy ma rozeznanie co do dalszej pracy kadry nauczycielskiej od września.

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że do końca maja dyrektorzy poinformują nauczycieli o wypowiedzeniu umowy o pracę bądź jej kontynuacji. Dodał, że przepis mówiący o zakończeniu ruchu kadrowego w szkołach do końca maja nie zapewnia całkowitego bezpieczeństwa i nie daje pełnej informacji dla nauczycieli, ponieważ nabór do szkół ponadgimnazjalnych zamknie się w lipcu. Dopiero wtedy będzie wiadomo jak w tej grupie placówek będzie wyglądała praca od 1 września. Z końcem lipca kiedy powstaną sierpniowe aneksy w szkołach, kiedy nabór się stanie – dopiero wtedy wszystko będzie wiadomo. Dodał, że w tej chwili zachęca się dyrektorów szkół żeby liczba ostrzeżeń, że nauczyciel może nie mieć pełnego etatu była asekuracyjnie większa niż późniejsze tego skutki. Jeżeli docierają do radnych informacje o 6-7 osobach w szkole, które mają propozycję zmniejszenia etatu to to oznacza, że to jest taka granica bezpieczeństwa. Szkoła typu technikum tak naprawdę nie wie jak to będzie - czy otworzy jeden, dwa, a może cztery oddziały. W związku z tym przy optymalnym naborze, kiedy w szkole powstaną cztery nowe oddziały może nawet nikt nie zostać zwolniony. Dodał, ze 36 godzin tygodniowo to jest mniej więcej tyle ile ich ma jedna klasa technikum. To w przeliczeniu na etaty można przeliczyć na dwa etaty z kawałkiem. Jeżeli jedna klasa nie zostanie utworzona, to dwa etaty „uciekają”. Takie założenie, że brak klasy to o 2,5 nauczyciela mniej należy przyjąć.

            Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że wraz z Naczelnikiem Wydziału Oświaty przygląda się i analizuje sytuację kadrową szkół i wszystkie wnioski jakie w tej sprawie do urzędu wpływają.

            Następnie Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka poruszyła kwestię tworzonej bazy nauczycieli. Stwierdziła, że baza jest bardzo potrzebna, da nauczycielom wiedzę niezbędną do uzupełniania etatów w innych szkołach.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta potwierdziła, że baza jest w trakcie realizacji. Dodała, że w bazie znajdą się również nazwiska osób wolnych na rynku pracy. Wyraziła nadzieję, że tworzona baza będzie służyła pomocą dyrektorom szkół i nauczycielom, bo będzie zawierała użyteczne informacje, a będą one udostępnione po zatwierdzeniu projektów organizacyjnych szkół.

Radny Waldemar Cieślik poprosił o wyjaśnienie czy wyż dzieci sześcioletnich nie spowodował problemu z bazą w szkołach. Dodał, że doszło bardzo dużo nowych oddziałów i dlatego pyta czy szkoły są w stanie pomieścić dzieci bez problemu czy też nie.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że miasto na wyż sześciolatków było przygotowane na 4 lata przed. Najlepiej widać to na przykładzie SP nr 10. Zbudowana tam została świetna baza dot. przyjęcia dzieci do zerówek i mnóstwo dzieciaków tam zostało przyjętych. W momencie kiedy wszedł obowiązek dla sześciolatków, ta cała baza zaczęła świetnie służyć jako pierwsza klasa dla sześciolatków. W związku z tym w SP nr 10 nie utworzono oddziałów dla pięciolatków tylko przyjęte zostały wszystkie sześciolatki z całego obwodu i nawet spoza obwodu. W związku z tym, że największa ilość miejsc była w SP nr 4 i SP nr 2 to jedynie tam zostały oddziały dla pięciolatków. Po analizie naboru do przedszkoli, która zakończyła się w dniu wczorajszym okazało się, że zostało 12 czterolatków, które nie znalazły swojego miejsca w przedszkolach. Czterolatki mają prawo do zajęcia miejsca w przedszkolu, nie ma jeszcze obowiązku nałożonego na rodziców tych dzieci. Miejsca te znalazły się w publicznym przedszkolu prowadzonym przez TWP. Zostało to ustalone z organem prowadzącym i dyrektorką przedszkola. W dniu dzisiejszym wysłane zostaną listy do wszystkich 12 dzieci, które mają prawo do miejsc w przedszkolu, że jeżeli chcą skorzystać to mogą zgłosić się właśnie do przedszkola TWP, bo tam miejsca dla nich są przygotowane. Kończąc wypowiedź stwierdził, że nabór do przedszkoli zakończył się pozytywnie. W kilku przypadkach pracownicy wydziału pomogli znaleźć rodzicom takie miejsca w przedszkolach żeby rozwiązać ich problemy związane z wykonywaniem pracy zawodowej i transportem dzieci do przedszkola.

Więcej uwag i zapytań w tym punkcie komisja nie zgłosiła.

Informacje powyższe komisja przyjęła przez aklamację.

 

Ad. 5

Zaopiniowanie wniosku Prezydenta Miasta o przeniesienie w budżecie miasta z rezerwy celowej przeznaczonej na kulturę kwoty w wysokości 10tys.zł na wsparcie finansowe koncertu w łomżyńskim ratuszu, organizowanego w ramach XII Festiwalu „Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża 2015”

 

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta – wniosek w załączeniu do protokołu. Uzupełniając przedłożony wniosek wyjaśniła, że od wielu lat Prezydent Miasta dofinansowuje Muzyczne Dni Drozdowo. Jest to impreza, której nikt nie musi rekomendować, bo wielu mieszkańców miasta w tym wydarzeniu zawsze uczestniczy. Ogólny koszt wydarzenia opiewa na kwotę 150tys.zł, w tym ma się odbyć 20 koncertów, z czego

            Komisja nie wniosła uwag i zapytań do w/w wniosku i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie pozytywnie wniosek zaopiniowała.

           

Ad. 6

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

            Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka poprosiła o wyjaśnienie jaka jest decyzja władz miasta odnośnie termomodernizacji PP nr 4 i PP nr 8.

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że jest w budżecie miasta zagwarantowana kwota w granicach 1,5mln.zł na remont i termomodernizację dwóch przedszkoli – PP nr 4 i PP nr 8 w Łomży. Niedawno z udziałem Prezydentów Miasta odbyła się narada, w czasie której skorygowano kwestię termomodernizacji w ten sposób, że miasto chce termomodernizacją objąć przynajmniej sześć przedszkoli i także jeśli na to pozwolą środki jeszcze szkoły innego typu. Stwierdził, że we wrześniu br. otwiera się możliwość złożenia wniosku do funduszy europejskich Marszałka z 80% dofinansowaniem do termomodernizacji. Jest to rzadkość jeśli chodzi o ten poziom dofinansowania zadań termomodernizacyjnych. W związku z tym postanowiono, że całość środków przeznaczonych w budżecie na termomodernizację zużyć jako udział własny i wtedy pozwoli to miastu w granicach 9-10mln.zł łącznej kwoty zaangażowanych środków w termomodernizację realizować zadania, z terminem wykonania na lata 2016-2017. W tym celu w 2015 roku należy doprowadzić do porządku dokumentacje. Jest opracowana dokumentacja na trzy przedszkola. Na pozostałe przedszkola miasto chce wykonać audyt energetyczny plus projekt funkcjonalny budynków. Po wykonaniu takiej dokumentacji będzie można złożyć już pełny wniosek o dofinansowanie. Inwestycja ma być wykonana w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, dlatego nie ma tam potrzeby wykonywania dokumentacji technicznej, bo to będzie w ciężarze tego kto wygra przetarg. Wykonawca projektuje i buduje. Miasto ma więc dużo mniejsze obciążenia co do dokumentacji. Jeżeli ten projekt szczęśliwie się zakończy, to praktycznie połowa termomodernizacji placówek oświatowych, którą miasto potrzebuje zrobić będzie zakończona. W tym roku nie będzie więc remontu PP nr 4 i nr 8.

            Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka odnosząc się do wypowiedzi Naczelnika Wydziału Oświaty stwierdziła, że decyzja władz miasta odnośnie termomodernizacji jest słuszna. Dodała, że Regionalny Program Operacyjny, w ramach którego miasto zamierza wykonać termomodernizację obiektów oświatowych rusza dopiero w listopadzie br. W związku z tym zwróciła się z zapytaniem, czy wykonanie termomodernizacji przedszkoli jest wszystkim na co miasto stać? Dodała, że nie jest w stanie w tej chwili wymienić wszystkich szkół i potrzeb, ale wie, że budynek Zespołu Szkół Ekonomicznych ogromnie potrzebuje termomodernizacji, bo jest w tragicznym stanie. Poprosiła o wzięcie tego pod uwagę.

            Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że do końca czerwca br. przeprowadzona zostanie inwentaryzacja wszystkich placówek oświatowych. Np. w SP nr 2 dzięki w/w programowi miasto zechce wykonać remont auli. Ekonomik również na tej liście się znajduje.

            Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka kontynuując wypowiedź stwierdziła, że zarówno w PP nr 4, jak i nr 8 rozpoczęte zostały jakieś prace związane z przystosowaniem obiektów do wymagań p.poż. itp. Wie, że tym placówkom pilnie potrzebne są pieniądze na dokończenie tych prac, bo w innym przypadku będzie problem.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że problem zna i na sesji czerwcowej sprawa zostanie przedstawiona w zmianach do budżetu miasta.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty poinformował komisję, że przy konstruowaniu budżetu miasta na rok 2016 Prezydent Miasta zwróci się zapewne do Rady z prośbą żeby kwotę ok. 2mln.zł znów przeznaczyć na wkład własny do termomodernizacji, ponieważ termomodernizacja będzie mogła trwać jeszcze przynajmniej ze dwa lata, a potem się skończy i miasto nie będzie już miało dostępu do dodatkowych środków, i trzeba będzie to robić już na koszt własny. Przy kolejnych 2mln.zł wkładu własnego będzie można wykonać inwestycje za ok. 10mln.zł. To w przybliżeniu zamknęłoby termomodernizację obiektów oświatowych.

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka poprosiła o wyjaśnienie co z kwotą 1,5mln.zł zabezpieczonej w budżecie tego roku na termomodernizację PP nr 4 i nr 8 – chyba nie zostanie ona wydana na inne cele?

Pani Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że środki które nie zostaną w tym roku wydane, wejdą w nadwyżkę budżetową, którą Rada przeznaczy na cele takie, jakie uzna za stosowne. Tych pieniędzy absolutnie na nic innego miasto nie zamierza wydać.

Radny Waldemar Cieślik zwrócił się do Pani Prezydent z prośbą o informacje dotyczące przeprowadzonych już konkursów na Dyrektora SP nr 4 oraz Dyrektora II LO.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta poinformowała, że jedyną sprawą jaką w sprawie w/w konkursów może komisji przekazać są ich wyniki. Stwierdziła, że w II LO było sześciu kandydatów, z czego jedna osoba nie przeszła oceny formalnej. Do drugiej części konkursu przystąpiło pięć osób i na skutek postępowania konkursowego decyzją komisji konkursowej kandydatką na dyrektora II LO została Pani Jolanta Kossakowska. Następnie wyjaśniła, że do konkursu na dyrektora SP nr 4 przystąpiło sześciu kandydatów. W trakcie konkursu jeden z kandydatów wycofał swoją kandydaturę. Wobec tego do oceny formalnej przystąpiło pięć osób, przeszło tę ocenę i do konkursu w zakresie prezentacji i koncepcji szkoły oraz w zakresie pytań zdawanych przez członków komisji konkursowej przeszło pięć osób. Decyzją komisji konkursowej dyrektorem SP nr 4 została wybrana Pani Iwona Borawska.

W związku z wyjaśnieniami Pani Prezydent radny Waldemar Cieślik poprosił o wyjaśnienie czy nie ma takiej możliwości, że z momentem, kiedy Pani Iwona Borawska zostanie zaprezentowana Radzie Pedagogicznej SP nr 4 jako dyrektor szkoły, że Rada Pedagogiczna szkoły może znowu podjąć votum nieufności – i co wtedy?

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że jeśli chodzi o votum nieufności, to było ono związane z procedurą, która przewiduje przystępowanie do konkursu - ocena dyrektora i rzeczywiście Pani Iwona Borawska nie uzyskała oceny pozytywnej od rady pedagogicznej. Dodała, że w ocenie takiej uczestniczą rodzice i ocena z rady pedagogicznej, która wpłynęła do Prezydenta Miasta była oceną pozytywną. W ocenie uczestniczy też Kuratorium Oświaty – i ocena Kuratora przekazana Prezydentowi Miasta przed konkursem była oceną wyróżniającą. Poza tym była też ocena związków zawodowych – obydwa związki zawodowe - zarówno ZNP, jak i NSZZ „Solidarność” wydały oceny negatywne. Poza tym była ocena Prezydenta Miasta, która była oceną wyróżniającą. Podkreśliła, że jeśli chodzi o ocenę Prezydenta Miasta, to jeśli jest taka potrzeba, przekaże komisji kopię tej oceny. Dodała, że w skład oceny wchodzi wiele kryteriów i one wszystkie zostały w ocenie wzięte pod uwagę. Znając sytuację jaka jest w szkole – a jest ona taka jaka jest i jest to kwestia ocen, które doprowadziły do tego, że Pani Iwona Borawska zdecydowała się na startowanie w konkursie. Ponadto stwierdziła, że była przewodniczącą komisji konkursowej, a członków komisji było dziewięciu. Postępowanie konkursowe zostało przeprowadzone w sposób jawny, lecz tajny ale transparentny. Nikt z członków komisji konkursowej nie zgłosił żadnych zastrzeżeń ani do przebiegu konkursu, ani do procedury, która w tym konkursie została zastosowana. Ponadto wyjaśniła, że ma świadomość tego, że sytuacja w szkole jest ze strony rady pedagogicznej określona. W związku z tym zostały już poczynione znaczące środki. Pani Iwona Borawska w swojej koncepcji pracy w sposób bardzo świadomy podeszła do istniejącego konfliktu (sytuacji) i swoją postawą przekonała członków komisji konkursowej. Ponadto wyjaśniła, że do szkoły wchodzi mediator, który będzie pracował zarówno z dyrektorem, jak też z radą pedagogiczną. Władze miasta liczą na zrozumienie obu stron. Ze swojej strony zapewniła, że dołoży wszelkich starań żeby sytuację ustabilizować w sposób merytoryczny, a nie emocjonalny. Jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, to oczywiście Prezydent Miasta dysponuje narzędziami, które są rozwiązaniami ostatecznymi. Kończąc stwierdziła, że szanuje decyzję komisji konkursowej, której miała zaszczyt przewodniczyć.

Pan Janusz Żebrowski – Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty poinformował, że pracownicy szkoły, członkowie związku źle odebrali wynik konkursu, czuli się zawiedzeni, że dyrektor, który został przez nich źle oceniony zostaje na ponowną kadencję. Wyrazili ponadto obawę, żeby te problemy ich jeśli nadal będą trwały, żeby nie były schowane i żeby nie było jak dotychczas, ze jest źle, że nauczyciel idzie do szkoły jak za karę, a na zewnątrz będzie mowa, że jest wszystko ładnie.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że Pani Iwona Borawska była dyrektorem szkoły była 10 lat. Jaki był efekt nauczania dzieci w czasie jej pracy – warto zajrzeć w dokumentację z lat, w których dyrektorem szkoły była. Mogą być różne zarzuty - jednak będzie broniła Pani Dyrektor – natury związanej z relacjami międzyludzkimi, natomiast nie można powiedzieć, że wyniki kształcenia w czasie gdy dyrektorem SP nr 4 była Pani Borawska spadły, ponieważ one wzrosły, a wzrastały one systematycznie. W tym zakresie nie ma więc obaw.

Radny Ireneusz Cieślik zwrócił się do Pani Prezydent z zapytaniem co władze miasta zrobiły żeby zapobiec sytuacji panującej w szkole oraz czy jest szansa na to, że strony znajdą kompromis czy nie?

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że liczy na dobrą wolę i nauczycieli i pani dyrektor. Wierzy w dobrą wolę ludzi i chęć porozumienia. Dodała, że na wyniki szkoły pracują również nauczyciele i to od nich te wyniki też zależą. Jeśli więc nauczyciele w formie protestu przeciwko dyrektorowi mają zamiar źle pracować, to … przeprasza.

Pan Janusz Żebrowski – Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty odnosząc się do wypowiedzi Pani Prezydent stwierdził, że to działa i w drugą stronę, a tak naprawdę wyniki to głównie praca nauczycieli a nie dyrektora szkoły. Ponadto zwrócił uwagę, że gabinet dyrektora w SP nr 4 jest umiejscowiony w bardzo złym miejscu, powinien znajdować się „bliżej ludzi”. Poprosił o uwzględnienie tej sugestii.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że dobry szef jest motorem do rozwoju. Dodała, że nie chce być stroną w sprawie. Przekazała komisji informację o wynikach konkursów. Szanuje decyzję komisji konkursowej i bardzo liczy na pomyślne rozwiązanie problemu. Następnie podziękowała związkom zawodowym nauczycieli za zapewnienie, że zrobią wszystko, żeby wpłynąć na swoich członków, by dali szansę Pani Dyrektor, wykazali dobrą wolę na rzecz pracy dla dobra uczniów.

Radna Alicja Konopka stwierdziła, że należy rozmawiać z dyrektor i nauczycielami SP nr 4 by nie robili pośmiewiska ze szkoły tylko zaczęli razem współpracować.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła

            W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 24 cze 2015 07:30
  • Data opublikowania: środa, 24 cze 2015 07:34
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej