Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 24 posiedzeniu w dniu 10 lutego 2004 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołów nr 22 i 23 z poprzednich posiedzeń Komisji

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok

3.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży

4.
Sprawy różne

Ad. 1

Przyjęcie protokołów nr 22 i 23 z poprzednich posiedzeń Komisji

Komisja nie wniosła uwag do w/w protokołów i w wyniku głosowania przyjęła je następującą ilością głosów:
1. protokół nr 22/03 z posiedzenia Komisji z dnia 13 stycznia 2004 roku – 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących /jednogłośnie/
2. protokół nr 23/03 z posiedzenia Komisji z dnia 26 stycznia 2004 roku – 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących /jednogłośnie/.

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok

Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Teresa Śmiarowska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej.

Następnie głos w dyskusji zabrał Pan Jan Kleczyński – przedstawiciel Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Stwierdził, że MKRPA przekazała Prezydentowi Miasta swoje uwagi i wnioski do ŁPPiRPA na 2004 rok, jednak nie wszystkie zostały uwzględnione. Są to:

1. wprowadzenie następujących zasad wynagradzania członków Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

„Zasady wynagradzania członków Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Łomży

Podstawą do wyliczenia wynagrodzenia członków MKRPA w Łomży wykonujących zadania zawarte w ustawie ,, O wychowaniu w trzeźwości ...” oraz Regulaminie MKRPA jest najniższe wynagrodzenie za pracę pracowników określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej (obowiązującym w dniu wykonywania zadań przez członków MKRPA w Łomży). Członkom Komisji będących pracownikami Urzędu Miejskiego w Łomży przysługuje wynagrodzenie za wykonywanie zadań poza godzinami pracy urzędu.

Członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie za wykonanie następujących zadań:

1. Za opiniowanie m.in.:

a) projektu Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
b) projektu wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na realizację „Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych miasta Łomży”
c) Projektu sprawozdania z realizacji „Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych miasta Łomży”
d) projektów uchwał dotyczących liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży
e) projektów uchwał dotyczących zasad usytuowania na terenie miasta Łomży miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych
f) o zgodności lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami Rady Miejskiej Łomży w zakresie określonym w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy „O wychowaniu w trzeźwości ...”, w sprawach o wydanie przez Prezydenta Miasta zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.

Za wykonywanie w/w zadań podczas plenarnych posiedzeń MKRPA przysługuje wynagrodzenie w wysokości – 5% najniższego wynagrodzenia.

2. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego:
a) przeprowadzanie rozmów z osobami nadużywającymi alkoholu oraz z ich rodzinami,
b) kierowanie na badanie przez biegłego w celu wydania pisemnej opinii w przedmiocie
uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego, osób, które w związku
z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich,
uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny,
c) kierowanie do sądów wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie o zastosowanie
obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
d) współpraca z: Sądem Rejonowym w Łomży, kuratorami sądowymi, Komendą Miejską Policji
w Łomży, Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży, Szpitalem
Wojewódzkim w Łomży, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łomży i innymi.

Za pracę w zespole MKRPA ds. rozpatrywania wniosków o skierowanie na leczenie odwykowe przysługuje - 20% najniższego wynagrodzenia.

3. Dokonywanie oględzin (pomiary odległości) miejsc sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży


Za wykonanie w/w zadania (za wykonanie trzech oględzin udokumentowanych protokołem) przysługuje – 15% najniższego wynagrodzenia.

4. Kontrola punktów działających na terenie miasta Łomży pod kątem przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

Za pracę w Zespole MKRPA ds kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych (za przeprowadzenie trzech kontroli udokumentowanych protokołami) przysługuje – 15% najniższego wynagrodzenia.

5. Wypłata wynagrodzeń następować będzie w okresach kwartalnych”

2. skreślenie rozdziału V pn. „Priorytetowe zadania do realizacji w 2004 roku wynikające z diagnozy i wniosków”
3. „Kryteria, jakim powinny odpowiadać programy profilaktyczne realizowane w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok” zawarte w ubiegłorocznym programie są bardziej przejrzyste
4. w dziale VI pn. „Zadania do realizacji w 2004 roku”, kierunek 1 - podmioty realizujące zadania – winny być wyszczególnione wszystkie podmioty zajmujące się profilaktyką, a nie tylko niektóre.
Pani Teresa Śmiarowska – Naczelnik Wydziału Polityki Społecznej odnosząc się do poszczególnych uwag przedmówcy stwierdziła, że nad zasadami wynagradzania członków MKRPA szczegółowo pracowała Rada w ubiegłym roku i takie zasady przyjęła. Sprawdziły się one i Prezydent nie widzi potrzeby ich zmiany. Dodała, że jeśli chodzi o Dział V określa on priorytety na 2004 rok, natomiast dział VI określa kierunki działań, zadania do realizacji i ich realizatorów. Odnosząc się do wymienionych w tabeli realizatorów zadań profilaktycznych stwierdziła, że był taki wniosek w ubiegłym roku o wyszczególnienie i zgodnie z zaleceniem Rady wniosek Prezydent uwzględnił i wskazał konkretnych realizatorów. Dodała, ze zapis ten wskazuje na głównych realizatorów zadań wymienionych w kierunku I, przy czym wcale nie wyklucza by i inne podmioty mogły je realizować, gdyż są one tam wskazane jako „inne instytucje zajmujące się profilaktyką”. Kończąc swą wypowiedź stwierdziła, że w dniu dzisiejszym Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała Łomżyński Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok przedłożony przez Prezydenta Miasta.

Kolejno głos w dyskusji zabrał Pan Prezydent Choiński. Stwierdził, że co prawda jeszcze nie dotarła do niego na piśmie opinia Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok ale wie, że jest ona pozytywna. Przedstawiane więc przez Pana Kleczyńskiego uwagi są uwagami osobistymi, a nie Komisji.
Pan Jan Kleczyński wyjaśnił, że MKRPA 4 głosami za, przy jednym /jego/ przeciw pozytywnie zaopiniowała ŁPPiRPA, jednak został on przez MKRPA delegowany na posiedzenie Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia do przedstawienia nieuwzględnionych wniosków.
Następnie głos w dyskusji zabrał Pan Paweł Kołakowski – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży. Stwierdził, że miasto w 2003 roku ogólnie wydatkowało kwotę 495.622zł na zadania z zakresu walki z alkoholizmem, z czego: 56% na prowadzenie działalności profilaktycznej wśród dzieci i młodzieży, 41% na pomoc rodzinom z problemem alkoholowym, 3% na pomoc terapeutyczną oraz 0,6% na dotacje dla instytucji i stowarzyszeń.
Radny Dariusz Szymański wniósł o zmianę Załącznika nr 4 /str. 28/ określającego zasady wynagradzania członków MKRPA w Łomży zgodnie z wnioskiem MKRPA.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 4 głosami za – jednogłośnie.
Radna Maria Śmiarowska wniosła o skreślenie w Załączniku 3 /str. 26/ „Kryteria , jakim powinny odpowiadać programy profilaktyczne realizowane w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok” pkt. 4 ppkt. a, odnośnik pierwszy „hierarchię wartości człowieka”, a wprowadzenie w to miejsce dwóch nowych zapisów w brzmieniu: „podmiotowość i godność człowieka” oraz „system wartości człowieka i poszanowania rodziny”.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 4 głosami za – jednogłośnie.
Następnie Przewodnicząca obrad wniosła o uzupełnienie „Stanu zasobów umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i terapeutycznej” /str. 18/ w „Innych podmiotach realizujących zadania z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi posiadających w swoich statutach zapisy umożliwiające realizację tych zadań” pkt 9 o „parafie rzymsko-katolickie”.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 4 głosami za – jednogłośnie.
Następnie radna Maria Śmiarowska wniosła, by w dziale VI /str. 21/ „Zadania do realizacji w 2004 roku” kierunek 1 z „Podmiotów realizujących zadania” skreślić: „MKRPA, KMP i WOPiTU”.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za.
Następnie Komisja przyjęła /jednogłośnie/ w Załączniku nr 2 „Zasady ograniczania dostępności napojów alkoholowych” pkt. 2 że „pod pojęciem „obiektu chronionego” należy rozumieć następujące obiekty: uczelnie, szkoły, domy studenckie, internaty, placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńcze, domy kultury, Teatr Lalki i Aktora, biblioteki publiczne, obiekty kultu religijnego, cmentarze, zakłady opieki zdrowotnej, zakłady pomocy społecznej, dworzec autobusowy, plażę miejską oraz obiekty sportowe w czasie trwania imprez”.
Ponadto dodaje się w tym załączniku pkt 3 w brzmieniu: „Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Muszli koncertowej przy ul. Zjazd”, zaś kolejne punkty otrzymują kolejno numerację: pkt. 3 otrzymuje nr 4 itd.
Więcej wniosków i uwag do Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 4 głosami za, wraz z w/w przyjętymi przez Komisję poprawkami.

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży

W związku z przyjęciem zmian w Łomżyńskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok, które ściśle wiążą się z projektem w/w uchwały Komisja wniosła o dokonanie w niej następujących zmian:

1. § 1 otrzymuje brzmienie: „Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się gdy punkt sprzedaży znajduje się w odległości co najmniej 100m, mierzonej w linii prostej od granicy geodezyjnej obiektu chronionego wymienionego w § 2 pkt. 1 do budynku, w którym znajduje się punkt sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych”
2. § 2 pkt. 1 otrzymuje brzmienie: „Pod pojęciem „obiektu chronionego” należy rozumieć następujące obiekty: uczelnie, szkoły, domy studenckie, internaty, placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńcze, domy kultury, Teatr Lalki i Aktora, biblioteki publiczne, obiekty kultu religijnego, cmentarze, zakłady opieki zdrowotnej, zakłady pomocy społecznej, dworzec autobusowy, plażę miejską oraz obiekty sportowe w czasie trwania imprez”.
3. w § 2 dodaje się pkt 2 w brzmieniu: „Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Muszli koncertowej przy ul. Zjazd”
W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie – 4 głosami za Komisja jednogłośnie przyjęła w/w poprawki.
Projekt uchwały wraz z w/w przyjętymi przez Komisję poprawkami Komisja przyjęła jednogłośnie.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.
Przewodnicząca Komisji
Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia

Edyta Śledziewska






  • Data powstania: Data powstania: piątek, 13 lut 2004 09:22
  • Data opublikowania: wtorek, 17 lut 2004 11:48
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 4 maj 2004 12:39
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej