Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 22/15 z dnia 25 listopada 2015 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta wniósł o uzupełnienie porządku obrad o pkt zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Miasta Łomża i na terenie Gminy Piątnicy. Uzasadniając wyjaśnił, że 22 października br. wpłynął wniosek MPWiK w powyższej sprawie. Pierwotnie MPWiK wnioskował o podwyższenie stawek za ścieki o 50 gr netto. Zgodnie z posiadanymi uprawnieniami dokonał weryfikacji wniosku i stwierdził, że proponowana kwota jest zbyt duża. W związku z tym zlecił Panu dr Miarze dokonania analizy dokumentów, w wyniku której oraz po rozmowach z przedstawicielami MPWiK-u, propozycja ze strony spółki jest o 6 gr niższa i wynosi 44 gr. Zgodnie z obowiązującym prawem, z ustawy wynika, że w ciągu 45 dni od dnia złożenia wniosku, a termin ten upłynie w dniu 7 grudnia br., Rada może zająć stanowisko w przedmiotowej sprawie. W związku z tym, że w dniu wczorajszym otrzymał weryfikacje kosztów, pozwolił sobie skierować do Rady Miejskiej projekt uchwały w sprawie zmiany taryf. Zwrócił się z prośbą, aby radni zajęli się tym tematem. Dodał, że w grę jeszcze wchodzi sesja nadzwyczajna i jeżeli radni uważają, że czasu na zapoznanie się z wnioskiem było zbyt mało, to taka sesję nadzwyczajną można zwołać. Wie jaka jest procedura i czym skutkuje nie wyrażenie zgody na zmianę taryf. Przewodniczący Komisji stwierdził, że członkowie Komisji Gospodarki Komunalnej, Komisji wiodącej, otrzymali plik dokumentów przed chwilą, 5 minut temu. Jeżeli odpowiedzialne osoby zajmowały się weryfikacja miesiąc czasu, to radni nie są w stanie nawet przejrzeć tego w tak krótkim czasie. Dlatego też, uzupełnienie porządku obrad o ten punkt, pozostawia pod rozwagę członków Komisji. Andrzej Wojtkowski – członek Komisji – stwierdził, że jeśli nawet Rada Miejska nie zgodzi się na podwyżkę wody, to ta podwyżka i tak wejdzie, co wynika z ustawy. Uważa, że nie ma sensu zwoływać sesji nadzwyczajnej, należy wprowadzić ten punkt na dzisiejsza sesję, a przed jego realizacją, w trakcie przerwy, Komisja Gospodarki Komunalnej wypracuje swoje stanowisko. Każdy radny ma swoje zdanie na ten temat i wie jak zagłosować. Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta przypomniał, że w roku ubiegłym Rada Miejska w ogóle tym tematem się nie zajmowała, a powinna się zajmować nawet jeśli nie ma zmian. Tadeusz Zaremba – członek Komisji – stwierdził, że zastanawia się na jedną sprawą. Jeżeli wniosek do Pana Prezydenta wpłynął ponad miesiąc temu, Pan Miara analizował to przez miesiąc, a radni teraz mają to załatwić w ciągu paru minut. Zgodził się z wypowiedzią radnego Wojtkowskiego, że każdy radny ma swoje zdanie, ale jeżeli dzisiaj wprowadzimy to na sesję, to po to, żeby to odrzucić. No to jaki jest sens, żeby to odrzucać tylko tak a priori. Osobiście nie czuje się w dniu dzisiejszym na siłach, aby odnieść się do przedłożonego materiału. Uważa, że Komisja nie powinna się tym w dniu dzisiejszym zajmować. Przewodniczący Komisji przytoczył zapis pkt-u 8 uzasadnienia do wniosku. Uważa, że Rada może w ogóle nie zajmować się tym tematem. Wniosek został złożony, procedury zostały zachowane i po 70 dniach wejdą nowe podwyżki. Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta zwrócił uwagę, że czas na zajęcie się tematem Rada Miejska jeszcze ma, bo do 7 grudnia jest jeszcze trochę czasu. Wyjaśnił, że wniosek wpłynął na początku do niego, został przeanalizowany i zaopiniowany negatywnie. Po otrzymaniu odpowiedzi z MPWiK-u Pan Miara miał 7 dni na przeanalizowanie wniosku. Nie chciał uzurpować sobie prawa to tego, aby jednoosobowo dokonywać weryfikacji i oceny przedstawionych taryf, stąd też wniosek skierowany do Rady Miejskiej. Bogumiła Olbryś – członek Komisji – zgodziła się z propozycją radnego Wojtkowskiego, aby temat wprowadzić pod obrady dzisiejszej sesji, a Komisja Gospodarki Komunalnej wypracuje opinię w trakcie przerwy. Stwierdziła, że interesuje ją, dlaczego proponowana jest podwyżka o taką kwotę i może wynegocjujemy z MPWiK-em niższą taryfę. W dokumentach na pewno jest to uzasadnione, ale radni nie mają czasu na zapoznanie się z materiałem. Jan Olszewski – członek Komisji – poprosił o wyjaśnienie dlaczego, jeżeli dokument wpłynął 22 października br., Pan Prezydent nie dał możliwości zapoznać się z dokumentem radnym, tylko najpierw skierował dokument do Pana Miary, a radni nie otrzymali informacji. Od 22 października było wystarczająco dużo czasu, aby radni się z tym zapoznali. Teraz od radnych się żąda, aby w ciągu godziny podjęli decyzję. Osobiście jeśli podejmuje decyzję pozytywną bądź negatywną, to przed jej podjęciem zapoznaje się z dokumentami. Jeżeli radni w ciągu 1 godziny chcą zapoznać się z dokumentacją i świadomie głosować, to życzy powodzenia. Dodał, że będzie głosował przeciw, ponieważ chce być świadomy za czym głosuje i jakie będą konsekwencje, a konsekwencje poniosą mieszkańcy miasta. Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta stwierdził, że mógł przedstawić wniosek, ale z jego analizy wynikało, że kwota podwyżki powinna być niższa. Dokonana została też weryfikacja kosztów, jakie ponosi MPWiK. Rozmowy z Prezesami MPWiK były trudne w wielu kwestiach, ponieważ odnośnie kosztów i polityki prowadzonej w ostatnim czasie, nie zgadzamy się. W ciągu tego roku MPWiK zanotował stratę. W związku z tym na Zgromadzeniu Wspólników dokonał zmiany i kapitał zapasowy w kwocie 400 tys. zł, został przekazany na straty, które wykazał MPWiK. W momencie, kiedy podejmował tę decyzję zobligował członków Zarządu MPWiK do podjęcia działań, które będą polegały nie tylko na podwyższaniu cen, jak to było w latach poprzednich, ale też na innej działalności. Podejmując decyzje o podwyżce, trzeba również zastanowić się nad kosztami jakie generuje spółka. Tadeusz Zaremba – członek Komisji – stwierdził, że nie neguje dobrej woli Pana Prezydenta i jest pełen uznania dla Pana Prezydenta. Chciałby jednak zachęcić do posłuchania doświadczonego samorządowca radnego Olszewskiego, który wie dobrze, że ten moment od zgłoszenia Radzie projektu, a przed sesją jest możliwość wniesienia autopoprawki, to jest czas na wspólną pracę. Z przerażeniem widzi, że Rada zaczyna być traktowana jak szafa grająca - „wrzuć monetę i zatańcz hołubca”. Tak nie może być i dlatego poprosił Przewodniczącego o przegłosowanie wniosku Prezydenta o wprowadzenie pod obrady Komisji punktu dotyczącego taryf za wodę i odprowadzenie ścieków. Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za, przy 8 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym nie przyjęła wniosku Prezydenta Miasta, a tym samym nie uzupełniła porządku obrad o wnioskowany pkt. Komisja nie wniosła innych uwag i przyjęła następujący porządek posiedzenia: 1. Zaopiniowanie autopoprawki Prezydenta Miasta do projektu uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru. 2. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat autopoprawki Prezydenta Miasta do projektu uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru (druk nr 235/1, 235 B w załączeniu).

            Janusz Mieczkowski - członek Komisji – stwierdził, że sprawa projektu dotycząca uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru okazuje się być sprawą społecznie drażliwą. Pojawiły się nowe argumenty i uważa, że wymaga to dogłębniejszego rozważenia. W związku z powyższym wniósł, aby ten punkt zdjąć z porządku posiedzenia Komisji i wystąpić z wnioskiem do Przewodniczącego obrad sesji o zdjęcie z porządku obrad sesji.

            Tadeusz Zaremba – członek Komisji – wyjaśnił, że odbyły się trzy różne komisje. Na każdej Komisji były różne opinie. Uważa, że dobrze by było dopracować już ten wniosek w takiej wersji, żeby nie dyskutować na sesji.

            Anna Godlewska – członek Komisji – poprosiła Prezydenta o przedstawienie informacji na temat jakie są przychody z tego parkingu.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Mieczkowskiego o zdjęcie z porządku obrad Komisji oraz zdjęcie z porządku obrad sesji punktu 13 dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za postój oraz zasad ich poboru.

 

 

            Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 4 głosach wstrzymujących, wniosek powyższy przyjęła.

 

Ad. 2

 

            Nie zgłoszono.                    

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

                                                                                                                      Przewodniczący

                                                                                                       Komisji Gospodarki Komunalnej

 

                                                                                                                     Witold Chludziński

  • Data powstania: Data powstania: środa, 2 gru 2015 13:50
  • Data opublikowania: środa, 2 gru 2015 13:53
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej