Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 13/16 z dnia 19 lutego 2016 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Zbigniew Prosiński – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, który po powitaniu zaproszonych gości, zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 12/16 z dnia 25 stycznia 2016 r. 2. Ocena bezpieczeństwa w mieście na podstawie informacji: a) Komendanta Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Łomży druk nr 287/1, b) Komendanta Miejskiego Policji w Łomży – druk nr 287/2, c) Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Białymstoku - 287, d) Komendanta Straży Miejskiej w Łomży – druk nr 287/3. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Łomża” – druk nr 301, 301 A. 4. Informacja nt funkcjonowania i możliwości rozwoju monitoringu w mieście. 5. Sprawy różne.

Ad. 1 

 

            Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

            Komisja przyjęła protokół nr 12/16 z dnia 25 stycznia 2016 roku bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Dionizy Krzyna – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej – przedstawił informacje o stanie bezpieczeństwa miasta i powiatu łomżyńskiego za 2015 rok (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o informację dotyczącą kontroli szkól i przedszkoli w mieście Łomża.

            Dionizy Krzyna – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej – wyjaśnił, że generalnie kontrole te były związane z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 roku w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym prowadzone jest przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lud oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych. Przy okazji kontrolujący, będąc w szkole, sprawdzali stan bezpieczeństwa szkół. Sprawy są na bieżąco monitowane, aby warunki ewakuacji były właściwe. Kontrole były nasilone z uwagi na termin, który obowiązuje zgodnie z rozporządzeniem, czyli od 1 września 2016 r. Termin ten został przedłużony i na tę chwilę sprawa jest otwarta jeżeli chodzi o szczególne wymagania w stosunku do oddziałów przedszkolnych. Jeżeli będą wskazania, w jakich obiektach są planowane oddziały zerowe, to zostaną skontrolowane w pierwszej kolejności. Dodał, że przy okazji przeprowadzonych kontroli były pewne usterki, które szkoły na bieżąco muszą usuwać i będą one egzekwowane.

            Ireneusz Cieślik – członek Komisji – zwrócił uwagę na ilość fałszywych alarmów. Poprosił o wyjaśnienie, czy jest niepokojące i czy każdy fałszywy alarm pociąga za sobą straty finansowe.

            Dionizy Krzyna – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej – stwierdził, że niewątpliwie każdy fałszywy alarm powoduje koszty. Wyjaśnił, że rozróżnia się 3 rodzaje fałszywych alarmów. Pierwszy jest to alarm fałszywy w dobrej wierze, gdzie sąsiad zauważył zadymienie i zadzwonił do straży pożarnej, a faktycznie pożaru nie ma. Drugi alarm fałszywy jest to alarm złośliwy, a więc ktoś chce zobaczyć jak straż pożarna reaguje, co się będzie działo na miejscu. Trzeci rodzaj alarmu fałszywego jest to alarm z tzw. monitoringu. Jest znacząca ilość obiektów, które ze względu na przepisy wymagają podłączenia do monitoringu i te alarmy wpływają w różnych okolicznościach. Gro alarmów np. w szpitalu jest spowodowanych paleniem papierosów, bo ciężko jest upilnować takiej ilości pacjentów. Jest grupa alarmów powodowana konserwacjami systemu monitoringu, które nie zostaną zgłoszone. Po otrzymaniu alarmu straż pożarna ma określone schematy działania i musi jechać. Na miejscu okazuje się, że alarm był fałszywy. Wyjazd w wyniku fałszywego alarmu nie są tą wielkie koszt, na pewno koszt paliwa. Jedynym zagrożeniem w przypadku fałszywego alarmu jest fakt, że w tym samym czasie mogłoby się coś innego wydarzyć, a siły i środki skierowane są na miejsce w wyniku fałszywego alarmu. 30 fałszywych alarmów w skali roku nie jest to jakaś znacząca licząca, natomiast nie można tego lekceważyć i każdy sygnał traktowany jest poważnie. Lepiej, jeśli samochód pojedzie i okaże się, że jest to alarm fałszywy, niż miałby ktoś zginąć. Dodał, że są również fałszywe alarmy jeśli chodzi o tlenek węgla. Mieszkańcy montują czujki i wystarczy trochę dymu, czy nawet kurzu, który się tam pojawi i włącza się alarm. Mieszkańcy dzwonią, że cos takiego ma miejsce. Strażacy jadą, sprawdzają stan za pomocą specjalistycznych urządzeń i okazuje się, że nie ma tlenku węgla. Wychodzą z założenia, że lepiej jednak pojechać i sprawdzić.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Jacek Adamski – Komendant Miejski Policji – przedstawił informacje o stanie bezpieczeństwa na terenie KMP w Łomży za 2015 rok (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Maciej Borysewicz – członek Komisji – stwierdził, że spotkania, które teraz się odbywają to super sprawa. Odbiło się to szerokim echem, szczególnie że było to tak zintensyfikowane, nie jedno, a cykl spotkań, które były dużym oddźwiękiem wśród mieszkańców i przynosi duże korzyści.

            Jacek Adamski – Komendant Miejski Policji – wyjaśnił, że podjął decyzję, że tego typu spotkania będą odbywały się w przyszłym tygodniu. Będą one trochę mniejsze, będą w nich brali udział dzielnicowi i będą organizowane dla poszczególnych osiedli, ponieważ jednym z głównych zadań dzielnicowych jest spotykać się z mieszkańcami. Podziękował Przewodniczącemu Komisji i radnym za wsparcie, które otrzymują w przeróżnej formie, także tej finansowej.

            Stanisław Oszkinis – członek Komisji – odnosząc się do samochodów ciężarowych poruszających się po mieście, poprosił o wyjaśnienie, czy policja coś z tym robi. Ponadto należy zwrócić uwagę na przejścia dla pieszych, gdzie samochody wyprzedzają się lub odbywa się swego rodzaju wyścig. Uważa, że rozwiązaniem byłaby większa ilość nieoznakowanych samochodów policyjnych, które miałby możliwość obserwować i reagować na takie sytuacje, ponieważ kierowcy inaczej zachowują się widząc oznakowany samochód policyjny.

            Jacek Adamski – Komendant Miejski Policji – wyjaśnił, że zaraz po konsultacji zostały uruchomione te dodatkowe pieniądze. Policjantów jest zbyt mało i jedyna opcja, to dodatkowe patrole ponadnormatywne. Nałożono 80 mandatów, w zdecydowanej większości za przekroczenie prędkości.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Waldemar Dmochowski – Kierownik O/ Łomża WITD – przedstawił informację z działalności Oddziału w Łomży WITD (w załączeniu). Dodał, że na każdym posiedzeniu Komisji, w którym uczestniczy, zwraca się z prośbą o wprowadzenie ograniczeń ruchu pojazdów na moście im. H. Dobrzańskiego „Hubala”, poprzez zmniejszenie ilości kategorii pojazdów, które są wyłączone z wyznaczonych ograniczeń. Zwrócił się również z prośbą o przebudowę punktu kontroli przy ul. Zjazd oraz dokonanie pomiarów geodezyjnych punktów kontroli. Poinformował, że WITD zwróciła się z pismem do Prezydenta Miasta z prośbą o zorganizowanie spotkania władz z przedstawicielami WITD i w dalszym ciągu czeka na odpowiedź.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do wypowiedzi Kierownika WITD O/Łomża odnośnie pomiarów geodezyjnych stwierdził, że najpierw sprawdzimy, czy jest taka potrzeba, czy konieczność wynika z przepisów, ponieważ tam nie było żadnej przebudowy tylko bieżące naprawy. Dodał, że zanotował sobie i zostanie to sprawdzone.  

Przewodniczący Komisji przypomniał, że podczas przyjmowania informacji z działalności WITD Komisja wnioskowała do Prezydenta Miasta o wprowadzenie ograniczeń ruchu pojazdów na moście im. H. Dobrzańskiego „Hubala”. Przedstawił odpowiedź, jakiej udzielił Prezydent w tej sprawie. Dodał, że w dalszym ciągu problem ma Inspekcja, Policja a przede wszystkim mieszkańcy. W związku z tym zaproponował, aby Komisja ponowiła ten wniosek.

            Ireneusz Cieślik – członek Komisji – odnosząc się do przedstawionej informacji przytoczył zapis dotyczący przebudowy punktu kontroli przy ul. Zjazd. Uważa, że powinien to być wniosek Komisji do Prezydenta Miasta.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – odnosząc się do przebudowy punktu kontrolnego przy ul. Zjazd wyjaśnił, że są zamiary przebudowy ulicy i uważa, że przy tej przebudowie będzie można również zrealizować punkt kontroli. Stwierdził, że przyjmuje to do etapu prac nad projektem ul. Zjazd.

            Przewodniczący Komisji potwierdził, że jest to kolejny wniosek do Prezydenta Miasta. Wszystkie wnioski zostaną przegłosowane na zakończenie omawianego punktu.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej przedstawił informację nt stanu porządku i spokoju publicznego w mieście za 2015 rok (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Stwierdził, że efektem pozytywnym konsultacji jest m.in. informacja, że mieszkańcy miasta mają problem z dodzwonieniem się do Straży Miejskiej. Domyśla się, że problem polega na tym, że nie każdy pamięta 9-cyfrowy numer telefonu do Straży Miejskiej. Patrząc z perspektywy wielu lat dziwi się, że nikomu nie wpadło do głowy, aby Straż Miejska posiadała 3 –cyfrowy numer telefonu, który bardzo łatwo zapamiętać.

            Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej – wyjaśnił, że nie chodzi o dni od poniedziałku do piątku od 7.00 do 15.00, tylko o „popołudniówki” oraz soboty i niedziele. Samochody służbowe maja przypisane telefony komórkowe i dyżurni mają te telefony. Zdarza się też i tak, że czasami nie zafunkcjonuje z różnych przyczyn. Uważa, że należy poszukać rozwiązania, które byłoby na stałe. Dodał, że gdyby ktoś radnych przekonywał, że poszła tendencja po fotoradarach o likwidacji straży miejskiej, to owszem. W grudniu ubiegłego roku i w styczniu bieżącego zostało zlikwidowanych 5 straży w kraju, a do końca marca mogą zostać zlikwidowane kolejne. Uważa, że każdy będzie się mocno nad tym zastanawiał, nawet jeśli to była foto radarowa straż.

            Maciej Borysewicz – członek Komisji – stwierdził, że tworzenie i likwidacja straży miejskiej jest to odpowiedzialność rządzących, a presja medialna, o której mówił Pan Komendant jest to oczekiwanie społeczne. Myśli, że gdyby dzisiaj została przeprowadzona sonda wśród mieszkańców, to miałby wątpliwości, czy ludzie nie byliby za likwidacją, bez względu na to, czy jest potrzebna, czy nie, czy ludzie wiedzą czym straż się zajmuje, czy nie po prostu najlepiej likwidować, bo jest taka opinia. I tu właśnie jest odpowiedzialność rządzących, że nie mieszkańcy w plebiscycie decydują czy likwidować, czy nie, tylko od tego jest Rada Miejska, organy miast i gmin i one ponoszą za to odpowiedzialność. Odnosząc się do problemu dodzwonienia się do straży miejskiej stwierdził, że we wszystkich firmach funkcjonuje automatyczna sekretarka i można skorzystać z takiego rozwiązania, nagrywając odpowiednie komunikaty.

            Bogdan Rutkowski – Komendant Straży Miejskiej – stwierdził, że komunikat „proszę o zostawienie informacji” był „przerabiany i nic z tego nie wyszło”. Ludziom chodzi o to, aby ktoś odebrał telefon i często porozmawiał tylko. Funkcjonariusze wyposażeni są w radiostację i są 2 telefony komórkowe.

            Maciej Borysewicz – członek Komisji – stwierdził, że musi być jedna osoba, która zajmowałaby się tylko i wyłącznie centralą telefoniczną, bo inaczej nie da się tego zrobić. Natomiast jak rozwiązać problem sobót i niedziel, to mówi o tym już od 8 lat, że  albo decydujemy się na straż miejską i wtedy ta straż miejska jest wyposażona kadrowo i sprzętowo jak na miasto Łomża albo ją likwidujemy. Dodał, że jest zwolennikiem poważniej, dużej straży miejskiej.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Przewodniczący Komisji podsumowując dyskusję podał pod głosowanie wnioski, zgłoszone w trakcie oceny stanu bezpieczeństwa w mieście, o:

  1. Przebudowę punktu zlokalizowanego przy ul. Zjazd i przystosowanie miejsca na obecnie istniejącym trawniku do wjazdu pojazdów ciężarowych, co w znacznej mierze wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta Łomży oraz zwiększenie możliwości i skuteczności działań kontrolnych Oddziału WITD. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.
  2. Zorganizowanie spotkania w Urzędzie Miejskim w Łomży, celem przedstawienia konkretnych możliwości dokonywania kontroli przez inspektorów zatrudnionych w Oddziale WITD w Łomży oraz omówienia współpracy pomiędzy organami samorządu miejskiego Łomży, a Inspekcją Transportu Drogowego. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.
  3. Rozważenie możliwości wprowadzenia ograniczeń ruchu pojazdów na moście im. H. Dobrzańskiego „Hubala”, poprzez zmniejszenie ilości kategorii pojazdów, które są wyłączone z wyznaczonych ograniczeń. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.
  4. Uruchomienie 3–cyfrowego, alarmowego numeru telefonu do Straży Miejskiej w Łomży, który, zdaniem Komisji, usprawni kontakt mieszkańców zgłaszających interwencję, a tym samym wpłynie na       sprawne i efektywne funkcjonowanie Straży Miejskiej, powołanej do ochrony porządku publicznego i  działającej w służbie społeczności lokalnej na terenie miasta. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.

 

Następnie Komisja, 6 głosami za – jednogłośnie, dokonała pozytywnej oceny stanu bezpieczeństwa miasta za 2015 rok wraz z w/w wnioskami.

Przewodniczący Komisji podziękował Komendantom służb mundurowych z prośbą o przekazanie tych podziękowań wszystkim funkcjonariuszom, którzy pracują na poziom bezpieczeństwa. Mieszkańcy Łomży czują się bezpiecznie, a ze statystyk wynika, że poziom bezpieczeństwa z roku na rok jest coraz lepszy.

 

Ad. 3

                Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Łomża” (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji dodał, że Towarzystwo opieki nad zwierzętami, Koło Łowieckie „Sokół” oraz Inspekcja Weterynaryjna nie wniosły uwag i pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały (opinie w załączeniu). Otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 301 A.

 

Ad. 4

 

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – przedstawił informację nt funkcjonowania i możliwości rozwoju monitoringu w mieście (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Stwierdził, że nie wie jak rozmawiać o rozwoju monitoringu skoro w budżecie miasta nie było ani złotówki na ten cel. Poprosił o poinformowanie jakie są potrzeby, ile sprzętu powinno się wymienić, aby to sprawnie funkcjonowało.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – wyjaśnił, że w chwili obecnej system funkcjonuje i nie jest tak źle. Na bieżąco system jest usprawniany, wyszukiwane są inne kombinacje, połączenia między kamerami, a centrum nadzoru. Stwierdził, że możliwości rozwoju monitoringu zależą od przejścia z systemu radiowego na system światłowodowy. Dodał, że środki na bieżącą konserwację, usuwanie awarii oraz wynagrodzenie pracowników policji, którzy obsługują monitoring są zabezpieczone. Jeżeli będą jakieś pieniądze zaoszczędzone, to będzie można myśleć o modernizacji.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Ad. 5

 

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że jeden z mieszkańców poprosił go o zwrócenie się do Prezydenta Miasta z prośba o zmianę organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Sikorskiego i ul. Zawadzkiej. Jadąc od Al. Legionów, skręcając w ul. Zawadzką jest wiele wypadków na skręcie w prawo i prosił o rozważenie możliwości wyłączenia drugie pasa, aby umożliwić z niego skręt w prawo.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – stwierdził, że możliwość prawo skrętu ze środkowego pasa teoretycznie jest możliwe, w praktyce nic to nie da, bo jeżeli przed skręcającym ustawi się pojazd jadący prosto i pas jest zablokowany.

            Przewodniczący Komisji poprosił Naczelnika WGK o informację na piśmie, czy istnieje możliwość zmiany organizacji ruchu i jak to może wpłynąć na usprawnienie w ruchu drogowym.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

                                                                                                          Przewodniczący

                                                                                         Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

 

                                                                                                         Zbigniew Prosiński

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 25 kwi 2016 10:46
  • Data opublikowania: poniedziałek, 25 kwi 2016 10:47
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej