Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Program Szkolnej Profilaktyki w ZS1

Procedury tworzenia, diagnoza zagrożeń w środowisku szkół, cele i zadania, spodziewane efekty, harmonogram działań na rok szkolny 2003/2004
WSTĘP


Zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – działalność edukacyjna szkoły jest określona przez szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.

W myśl rozporządzenia- program szkolnej profilaktyki jest ogółem działań chroniących dzieci i młodzież przed zakłóceniami w rozwoju i działań interwencyjnych w sytuacjach pojawiających się zagrożeń.

Podejmowanie zadań profilaktycznych w naszej szkole było dotychczas realizowane zgodnie z Programem Rozwoju Szkoły na okres 01.09. 2001 – 31.08. 2004 oraz Planem Pracy Edukacyjnej na rok szkolny 2002/2003.

Począwszy od września 2002r. Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół nr 1 w Łomży rozpoczęła procedury tworzenia odrębnego dokumentu pod nazwą: Program Profilaktyki Zespołu Szkół nr 1 w Łomży.

OPIS PROCEDUR TWORZENIA
PROGRAMU SZKOLNEJ PROFILAKTYKI


Program profilaktyki w naszej szkole koncentruje się na głównych czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed zaburzeniami zachowań u dzieci.
Program obejmuje profilaktykę pierwszorzędową, której zadaniem jest przeciwdziałanie zagrożeniom, wspieranie procesu wychowania oraz identyfikacja osób będących w grupie podwyższonego ryzyka.


Etapy tworzenia programu szkolnej profilaktyki

1. Wstępna diagnoza zespołów uczniowskich klas PG nr 3 w Łomży
- ankieta adaptacyjna przeprowadzona wśród rodziców i uczniów klas pierwszych
w październiku 2002 r. ( załącznik nr 1)

2. Diagnoza zagrożeń w losowo wybranych czterech klasach – przeprowadzona
w listopadzie 2002r. ( załącznik nr 2 )

3. Analiza wyników debat klasowych na temat sytuacji konfliktowych i zagrożeń w szkole
( załącznik nr 3)

4. Wstępna diagnoza problemów wychowawczych Zespołu Szkół nr 1 w Łomży czyli zbadanie zachowań ryzykownych , czynników ryzyka i czynników chroniących
- ankieta przeprowadzona wśród uczniów, nauczycieli i rodziców (załącznik nr 4, 5, 6)
- zestawienie wyników badań (załącznik nr 7)


5. Analiza sytuacji wychowawczej Zespołu Szkół nr 1 w Łomży dokonana na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej ( załącznik nr 8)

6. Powołanie komisji do opracowania Programu Szkolnej Profilaktyki. Zarządzenie
Dyrektora Zespołu Szkół nr 1 w Łomży nr 20/ 2002/2003 (załącznik nr 9)

7. Opracowanie przez komisję projektu Programu Szkolnej Profilaktyki

8. Zapoznanie z projektem wszystkich członków Rady Pedagogicznej, konsultacje z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim(załącznik nr 10,11).


9. Zatwierdzenie Programu na posiedzeniu Rady Pedagogicznej./ Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu z 13 lutego 2003r./.

10.Ewaluacja realizacji zadań / po pierwszym semestrze roku szkolnego 2003/2004/.
11.Opracowanie harmonogramu realizacji zadań na dalsze okresy .


I. WPROWADZENIE



1. Wyjściowymi uwarunkowaniami formalnymi do Programu Szkolnej Profilaktyki są dokumenty programowe oraz prawa szkolnego w tym Szkolny Program Wychowawczy
i Program Rozwoju Szkoły.

2. Priorytetami wychowawczymi Zespołu Szkół nr 1 w Łomży na bieżący rok szkolny są w szczególności:

- kształtowanie właściwych postaw uczniów, przeciwdziałanie trudnościom wychowawczym i zachowaniom patologicznym

- zwiększenie wymiernych efektów pracy w zakresie dydaktyki i wychowania

- kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny przez wszystkie podmioty procesu edukacyjnego


3. Program szkolnej profilaktyki będzie sprzyjał ich realizacji zgodnie z założeniem, że profilaktyka to eliminacja bądź redukcja ryzyka oraz wzmocnienie czynników chroniących.


II. OPIS PODMIOTÓW SZKOŁY I ŚRODOWISKA – DIAGNOZA ZAGROŻEŃ

1. Z diagnozy przeprowadzonej w pierwszym półroczu roku szkolnego 2002/2003, której
analiza przedstawiona jest w załącznikach do Programu wynika, że uczniowie szkoły
spotykają się z zachowaniami ryzykownymi, zagrażającymi realizacji programu
wychowawczego, spośród których najczęstszymi są:
- zachowania agresywne
- wulgaryzmy i brak kultury osobistej
- palenie tytoniu

2. Wszystkie podmioty szkoły ( uczniowie, rodzice, nauczyciele) wskazują na następujące
czynniki ryzyka ( przyczyny ) takich zachowań :
- negatywne wzorce zachowań ( w domu, środowisku – inaczej zły przykład dorosłych)
- niskie wyniki w nauce i brak celów życiowych
- zaburzenia relacji osobowych (nauczyciel – uczeń, rodzic – dziecko)
- nuda, przekora


3. Czynnikami chroniącymi przed rozwojem zachowań ryzykownych według podmiotów
szkoły są:
- silna więź z rodziną
- umiejętność radzenia sobie z emocjami, umiejętność rozwiązywania problemów
- wzmocnienie poczucia własnej wartości


4. Fundamentem dla skutecznego podejmowania i realizacji zadań profilaktyki w szkole jest
wiedza, motywacja i umiejętności wychowawcze nauczycieli. Nauczyciele Zespołu Szkół
nr 1 w Łomży doskonalą swoje umiejętności na studiach podyplomowych, kursach,
warsztatach. Swoimi doświadczeniami dzielą się na posiedzeniach samokształceniowych
Rady Pedagogicznej.

III. CELE I ZADANIA PROGRAMU SZKOLNEJ PROFILAKTYKI

CELE:

- umacnianie rodziny w jej prawidłowym funkcjonowaniu
- nawiązywanie efektywnej współpracy z dzieckiem
- modyfikowanie niepożądanych, nieodpowiednich zachowań
- pomoc w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, w rozwoju swoich możliwości i zdolności
- rozwijanie umiejętności interpersonalnych ( komunikowanie, podejmowanie decyzji, radzenie sobie ze stresem, otwartość, empatia, asertywność).


ZADANIA: / czyli odpowiedź na pytanie – Co robić, aby chronić przed zagrożeniami oraz aby zredukować bądź wyeliminować już pojawiające się zachowania ryzykowne/

1. Promowanie zdrowia (zapobieganie uzależnieniom poprzez edukację)
2. Nauka umiejętności podejmowania właściwych decyzji
3. Pedagogizacja rodziców (czyli podnoszenie świadomości rodziców o ich współodpowiedzialności za wychowanie i edukację dziecka)
4. Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie profilaktyki pierwszorzędowej
5. Współpraca z placówkami specjalistycznymi oferującymi pomoc osobom będącym w grupie podwyższonego ryzyka (po inicjacji)

IV. SPODZIEWANE EFEKTY

W wyniku realizacji zadań podjętych w Programie Szkolnej Profilaktyki poszczególne podmioty powinny :

Uczniowie :
- posiadać podstawową wiedzę o wpływie używek / a w szczególności tytoniu/ na zdrowie, rozwój fizyczny i emocjonalny człowieka
- zwiększyć poczucie bezpieczeństwa jako członka społeczności szkolnej

- znać sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych
- zdobyć umiejętności samooceny realistycznego poczucia własnej wartości
- wiedzieć na czym polega komunikacja interpersonalna, znać sposoby zapobiegania zakłóceniom w komunikacji


Nauczyciele:
- Umieć rozpoznawać mocne i słabe strony uczniów, wspomagać ich w rozumieniu
i przeżywaniu wartości i dążeniu do samokontroli

Rodzice:
- potrafić wspomagać szkołę w procesie wychowania

HARMONOGRAM REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMU SZKOLNEJ PROFILAKTYKI (przewidziany do końca I semestru roku szkolnego 2003/2004)


ZADANIE FORMY REALIZACJI TERMIN ODPOWIEDZIALNI



1.Promowanie
zdrowia 1. Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów dla liderów na temat „Promocja postawy NIEPALENIA” wśród młodzieży.
2. Przeprowadzenie przez liderów przy współpracy z wychowawcami zajęć z zakresu przeciwdziałania i szkodliwości palenia.
3. Jak być zdrowym człowiekiem – zajęcia realizowane na godzinach wychowawczych i WDŻWR, biologii i innych przedmiotach Do końca maja 2003r.


I półrocze roku szkolnego 2003/2004

Cały rok szkolny /zgodnie z programami wychowawców klasowych i WDŻWR/ Pedagodzy
Opiekunowie SU


Wychowawcy klas we współpracy z pedagogiem i SU

Wychowawcy klas,
Nauczyciele przedmiotów

2. Nauka umiejętności podejmowania właściwych decyzji 1. Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów dla liderów na temat „Promowanie postawy tolerancji, kultury zachowania, umiejętności asertywnego współistnienia w społeczeństwie”
2. Przeprowadzenie zajęć przez liderów we współpracy z wychowawcami klas.
3. Przygotowanie scenariuszy zajęć „Jak poprawić relacje między rodzicami i dziećmi”
4. Debaty klasowe na temat: Jak poprawić relacje interpersonalne rodzic – dziecko.
5. Przeprowadzenie lekcji z zakresu umiejętności porozumiewania się.
6. Nawiązywanie właściwych kontaktów interpersonalnych w relacji uczeń- nauczyciel poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych Do końca maja 2003r.


I półrocze roku szkolnego 2003/2004


I półrocze roku szkolnego 2003/2004 Pedagodzy


Wychowawcy klas

Pedagodzy

Wychowawcy klas

Nauczyciele WOS w klasach I
Nauczyciele przedmiotów i wychowawcy klas

3. Pedagogizacja
rodziców Tematy spotkań z rodzicami:
1. Znaczenie więzi pomiędzy rodzicami i dzieckiem
2. Zmiany w okresie dojrzewania – jak rozmawiać z nastolatkiem
3. Czas wolny dzieci i młodzieży I półrocze r. szk.
2003/2004
Klasy I


Klasy II


Klasy III Pedagodzy

4. Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie profilaktyki pierwszorzędowej 1. Tematy rad szkoleniowych:
- Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole
- Rodzic w szkole

2. Udział w szkoleniach, kursach – przekazywanie doświadczeń młodym nauczycielom


Wrzesień 2003


Październik 2003

Cały rok

Wicedyrektor szkoły


Wicedyrektor szkoły

Nauczyciele
5.Współpraca z placówkami wspomagającymi szkołę w procesie profilaktyki drugorzędowej Współpraca z:
- Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Patologii
- Komendą Miejską Policji
- Punktem konsultacyjnym ds. Narkomanii
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień
- Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną


W miarę potrzeb Dyrektor
Pedagodzy
Wychowawcy
Nauczyciele
Rodzice

Opracował zespół w składzie:
1. Mirosława Kluczek
2. Alicja Wejroch
3. Marta Załuska


Program zaopiniowany pozytywnie przez Radę Samorządu Uczniowskiego 12 stycznia 2003 r.
Program zaopiniowany pozytywnie przez Prezydium Rady Rodziców 23 stycznia 2003 r.

Program zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Zespołu Szkół nr 1 w Łomży na posiedzeniu 13 lutego 2003 r.
  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 20 maj 2004 12:00
  • Data opublikowania: czwartek, 20 maj 2004 12:59
  • Data przejścia do archiwum: piątek, 26 sty 2007 11:57
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej