Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Szkolny System Oceniania w SP3

sposoby i zasady oceniania osiągnięć dydaktycznych uczniów, informowania uczniów i rodziców o osiągnięciach, prawa i obowiązki ocenianych, prawa rodziców, prawa nauczyciela
Rozdział pierwszy
§ 1
Cele Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U.
z 2001 r. Nr 29 poz. 323 z późniejszymi zmianami).
§ 2
Wymagania edukacyjne do poszczególnych przedmiotów opracowane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 29 poz. 323).
§ 3
Ocenianie odbywa się wg szczegółowych kryteriów opracowanych i uzgodnionych w zespołach przedmiotowych, zawartych w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
§ 4
Przedmiotowe Systemy Oceniania zawierają w szczególności: analizę systemu szkolnego, analizę obowiązujących przepisów dotyczących oceniania, określenie celów (priorytetów oceniania), kryteria oceniania, sposoby oceniania, sposób dokumentowania, sposób informowania zainteresowanych (rodziców, prawnych opiekunów i uczniów), zaplanowanie ewaluacji.

§ 5
Wymagania są jasnej i czytelne dla uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), zawierają wykaz wiadomości i umiejętności przyporządkowanych poszczególnym stopniom.
§ 6
Nauczyciele, do 30 września każdego roku szkolnego, informują uczniów oraz rodziców (prawnych , opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
§ 7
Wychowawca klasy, do 30 września każdego roku szkolnego , informuje uczniów , rodziców (prawnych opiekunów) o kryteriach oceniania zachowania.
§ 8
O sprawach, o których mowa w paragrafach 6 i 7, uczniowie są informowani na godzinach wychowawczych i zajęciach edukacyjnych. Wychowawca i nauczyciele przedmiotów odnotowują powyższy fakt odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym. Rodzice o powyższym są informowani na zebraniach rodziców
i potwierdzają to podpisami na liście obecności. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na bieżąco informują uczniów o kryteriach ocen aktualnie realizowanych zadań.
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i Przedmiotowych Systemów Oceniania znajdują się w bibliotece szkolnej.
§ 9
Ustala się dwa terminy klasyfikacji: śródroczny - w styczniu i końcoworoczny -
w czerwcu (zgodnie z rozporządzeniem na dany semestr).
§ 10
Ustala się jednakową skalę ocen cząstkowych, klasyfikacji śródrocznej
i końcoworocznej dla uczniów klas V i VI :
Stopień celujący - 6
Stopień bardzo dobry - 5
Stopień dobry - 4
Stopień dostateczny - 3
Stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1
§ 11
Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny są zawarte
w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
§ 12
Nauczyciele religii oceniają postępy uczniów zgodnie z założeniami Szkolnego Systemu Oceniania.
§ 13
Ustala się jednakową skalę ocen zachowania w klasyfikacji śródrocznej
i końcoworocznej w klasach V - VI:
wzorowe
dobre
poprawne
nieodpowiednie

§ 14
Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
§ 15
Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 16
Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę (po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących) jest ostateczna.
§ 17
Szczegółowe kryteria oceny zachowania ustalają zespoły wychowawcze i podają do wiadomości uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów) do 30 września.
§ 18
Szczegółowe kryteria oceny zachowania są załącznikiem do Szkolnego Systemu Oceniania.
§ 19
Wewnątrzszkolne ocenianie dokumentowane jest w dzienniku, lekcyjnym
i arkuszach ocen. Dokumenty prowadzone są przez nauczycieli poszczególnych zajęć edukacyjnych i wychowawców w ciągu całego etapu edukacyjnego.

§ 20
Dziennik lekcyjny w ciągu roku szkolnego przechowywany jest w pokoju nauczycielskim. Po zakończeniu roku szkolnego przekazywany jest do kancelarii szkoły. Wszelkich poprawek w dzienniku lekcyjnym dokonuje się przez skreślenie
i parafowanie.
§ 21
Arkusze ocen przechowywane są w kancelarii szkoły. Oceny do arkuszy ocen wpisywane są przez wychowawcę. Wszelkie poprawki dokonywane w arkuszach muszą być czytelne i parafowane przez dyrektora szkoły.

Rozdział II
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ DYDAKTYCZNYCH UCZNIÓW
§ 22
Osiągnięcia uczniów klasach V i VI wyrażane są ocenami w skal od 1 do 6.
§ 23
Sprawdzanie osiągnięć dydaktycznych uczniów następuje poprzez:
1. pisemne prace klasowe - sprawdziany, testy, prace twórcze ćwiczenia
opracowania problemów do czytanego tekstu,
2. pisemne prace domowe - prace twórcze, rozwiązywanie problemów tabele,
3. wypowiedzi ustne - dyskusje, debaty, praca w grupie; odgrywanie ról, gry symulacyjne,
4. teczka (PORTFOLIO) ocenianie merytoryczne jakości samodzielnej pracy ucznia dobór tematu, dobór materiału,
5. aktywność uczniów na lekcji.

Rozdział III
ZASADY SPRAWDZANIA DYDAKTYCZNYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
§ 24
Dopuszcza się sprawdzanie osiągnięć ucznia:
1. we wrześniu - sprawdziany diagnozujące
2. po opracowanym dziale
3. na koniec semestru
4. na bieżąco (na jednostkach lekcyjnych)
§ 25
Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podawania przyczyn (nie dotyczy to zapowiedzianych prac klasowych
i sprawdzianów).
§ 26
Prace klasowe i sprawdziany winny być zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Powinny być też poprzedzone syntezą materiału. Uczeń powinien być poinformowany w jakiej formie zostanie przeprowadzona praca klasowa, jakiego zakresu materiału będzie dotyczyła, jakie będą kryteria jej oceniania.
§ 27
Prace klasowe i sprawdziany mogą odbywać się najwyżej 2 razy w ciągu jednego tygodnia, przy czym tylko jeden raz dziennie.
§ 28
Prace klasowe i sprawdziany powinny być ocenione w ciągu 2 tygodni.
§ 29
Pisemne prace sprawdzające powinny być zrecenzowane przez nauczyciela,
a następnie po ich omówieniu na lekcji należy wyciągnąć wnioski do dalszej pracy.
§ 30
Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć dydaktycznych ucznia zawarte są w Przedmiotowych Systemach Oceniania i są zgodne z higieną pracy umysłowej.

Rozdział IV
SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH
§ 31
Uczniowie o swoich osiągnięciach informowani są poprzez:
1. ustne uzasadnienie oceny odpowiedzi ustnej
2. recenzje prac pisemnych
3. publikowanie wyników konkursów
4. ustną informację o przewidywanych ocenach z poszczególnych przedmiotów
i zachowania na 14 dni przed posiedzeniem Klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.
5.Uczeń, który uzyskał średnią ocen 5,0 i wyżej oraz wzorową ocenę zachowania otrzymuje na koniec l półrocza dyplom, a na koniec roku szkolnego nagrodę książkową . Uczeń, który uzyskał średnią ocen 4,75 i wyżej oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
§ 32
Rodzice ( prawni opiekunowie) o osiągnięciach swoich dzieci informowani są
w następujący: sposób:
1. podczas indywidualnych rozmów prowadzonych z inicjatywy rodzica bądź nauczyciela
2. w czasie zebrań rodziców przekazywane są informacje o zbiorowych osiągnięciach klasy
3. nauczyciele zobowiązani są udostępniać rodzicom do wglądu pisemne prace ich dzieci
4. na życzenie rodziców nauczyciele omawiają wyniki prac klasowych w korelacji z kryteriami ocen ze zwróceniem uwagi na sukcesy i porażki wskazując sposoby poprawy wyników
5. w formie listów gratulacyjnych i pochwalnych.
§ 33
O porażkach swoich dzieci rodzice są informowani w trakcie indywidualnych rozmów z nauczycielem.
§ 34
O przewidywanych ocenach niedostatecznych na koniec pierwszego semestru lub roku szkolnego uczniowie informowani są ustnie, natomiast rodziców ( prawnych opiekunów ), wychowawca klasy powiadamia pisemnie na miesiąc przed zakończeniem I lub II semestru. Rodzice potwierdzają podpisem odbiór powyższej informacji.
§ 35
Formalnym sposobem poinformowania uczniów i rodziców o osiągnięciach jest świadectwo.

Rozdział V
PRAWA l OBOWIĄZKI OCENIANYCH
§ 36
Uczeń ma prawo do:
1. Znajomości kryteriów oceniania z obowiązujących go przedmiotów
2. Egzaminu klasyfikacyjnego
3. Egzaminu poprawkowego
4. Egzaminu komisyjnego
5. Wglądu do prac kontrolnych
6. Uzasadnienia otrzymanej oceny
7. Informacji o planowanej ocenie semestralnej lub rocznej na 14 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej oraz możliwości poprawy tej oceny.
8. Wystawienia oceny na 7 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
§ 37
Procedura przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego jest następująca:
1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) złożoną u dyrektora szkoły najpóźniej na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
2. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) z zastrzeżeniem, iż egzamin klasyfikacyjny dotyczący pierwszego semestru winien odbyć się najpóźniej do końca kwietnia danego roku szkolnego, natomiast egzamin komisyjny końcoworoczny - do
20 sierpnia danego roku szkolnego.
3. Dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
- dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego zastępca jako przewodniczący komisji
- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – sprawuje jako członek komisji
- nauczyciel prowadzący przedmiot – sprawuje jako członek komisji
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (na własną prośbę lub innych) nauczyciel prowadzący przedmiot może być zwolniony z pracy w komisji. W takich przypadkach dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
5. Formę przeprowadzenia egzaminu ustala przewodniczący komisji uwzględniając specyfikę przedmiotu.
6. Zakres sprawdzanego materiału oraz kryteria oceny określa nauczyciel prowadzący przedmiot na podstawie wymagań edukacyjnych zawartych
w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
7. Rodzice mają prawo uczestniczyć w egzaminie jako obserwatorzy.
8. Pracę egzaminacyjną sprawdza nauczyciel przedmiotu w obecności pozostałych członków komisji.
9. Decyzja podjęta przez komisję (o klasyfikacji bądź nie) jest decyzją ostateczną,
10. Komisja z przeprowadzonego egzaminu sporządza protokół, który zawiera:
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne,
wynik egzaminu oraz decyzję podjętą przez komisję .
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach, jeżeli takie były częścią składową egzaminu.
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
§ 38
Procedura przeprowadzania egzaminu poprawkowego jest następująca
1. Egzamin poprawkowy z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lub
w szczególnie uzasadnionych przypadkach z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych przeprowadzany jest na pisemną prośbę rodziców, (prawnych opiekunów;) złożoną u dyrektora szkoły najpóźniej na trzy dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej
2. W przypadku oceny niedostatecznej z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych uczeń ma zawsze prawo zdawać egzamin poprawkowy.
3. Decyzję o przeprowadzeniu egzaminu poprawkowego z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych podejmuje Rada Pedagogiczna na końcowym klasyfikacyjnym posiedzeniu.
4. Zakres sprawdzanego materiału oraz kryteria oceny ustala nauczyciel prowadzący przedmiot na podstawie wymagań edukacyjnych zawartych
w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
5. Rodzice mają prawo uczestniczyć w egzaminie jako obserwatorzy.
6. Pracę egzaminacyjną sprawdza nauczyciel przedmiotu w obecności pozostałych członków komisji.
7. Na podstawie wyników egzaminu poprawkowego Rada Pedagogiczna na posiedzeniu w ostatnim tygodniu sierpnia podejmuje decyzję dotyczącą promowania (bądź nie) ucznia
8. Pozostałe procedury przeprowadzania egzaminu poprawkowego określa
§15 Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z 21 marca 2001 r.
§ 39
Od klasy V Szkoły Podstawowej uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji otrzymał ocenę niezgodną z jego oczekiwaniami ma prawo do egzaminu sprawdzającego.
§ 40
Procedura przeprowadzania egzaminu sprawdzającego jest następująca:
1. Egzamin sprawdzający przeprowadzany jest na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) złożoną w ciągu 2 dni od daty wystawienia oceny
i przeprowadzony jest w ciągu 3 dni od daty złożenia pisemnej prośby.
2. Pisemną prośbę rodzice składają do dyrektora szkoły, który podejmuje decyzję
w sprawie przeprowadzenia powyższego egzaminu.
3. Egzamin sprawdzający składa się z części pisemnej z wyjątkiem egzaminu
z plastyki. muzyki, informatyki, techniki, oraz wychowania fizycznego z których egzamin ma przede wszystkim formę praktycznych ćwiczeń.:
4. Zakres sprawdzanego materiału oraz kryteria oceny określa nauczyciel prowadzący przedmiot zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi zawartymi w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
5. W celu przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
dyrektor lub wyznaczony przez niego zastępca - jako przewodniczący komisji; nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, jako członek komisji; nauczyciel prowadzący przedmiot, jako członek komisji.
6. W szczególnych przypadkach (na własną prośbę lub innych) nauczyciel prowadzący przedmiot może być zwolniony z pracy w komisji. W takich przypadkach dyrektor szkoły powołuje na członka komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Rodzice mają prawo uczestniczyć w egzaminie jako obserwatorzy.
8. Pacę ucznia sprawdza nauczyciel przedmiotu w obecności pozostałych członków komisji.
9. Ocena wystawiona przez komisję jest oceną ostateczną.
10. Z przeprowadzonego egzaminu komisja sporządza protokół, który zawiera:
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu ocenę ustaloną przez komisję.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia lub wyniki ćwiczeń praktycznych objętych egzaminem.
§ 41
Uczeń ma obowiązek
1. Uzupełniać braki wskazane przez nauczyciela w sposób określony po wspólnych ustaleniach nauczyciela i rodziców (prawnych opiekunów).
2. Przynosić na zajęcia edukacyjne podręczniki, zeszyty, wymagane przybory szkolne.
3. Przygotować się merytorycznie do lekcji, odrabiać zadaną pracę domową.
4. Pisać wszystkie, przewidziane przez nauczyciela prace kontrolne.
5. W przypadku nieobecności na sprawdzianie (pracy klasowej) uczeń musi zaliczyć daną partię materiału w czasie i w sposób ustalony przez nauczyciela.

Rozdział VI
PRAWA RODZICÓW
§ 42
Rodzice (prawni opiekunowie)mają prawo do:
1 Znajomości kryteriów i wymagań na oceny i jej umotywowania
2. Wglądu w prace swojego dziecka
3. Wskazówek udzielanych przez nauczyciela, służących pomocy dziecku.
4. Znajomości dróg odwoławczych w sprawach ocen swoich dzieci

Rozdział VII
PRAWA NAUCZYCIELA
§ 43
1. Nauczyciel ma prawo oczekiwać od ucznia respektowania ustalonych reguł postępowania i zachowania w szkole.
2. Oczekiwać współpracy z rodzicami.
3. Oczekiwać pomocy w sprawach oceniania od dyrekcji, pedagoga, pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łomży.

§ 44
Pozostałe (nie wymienione w powyższym dokumencie) przepisy dotyczące zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zawarte są w Zarządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowy i Sportu z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych obowiązują nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 3 należącej do Zespołu Szkół nr 1.
§ 45
Dopuszczą się możliwość zmiany Szkolnego Systemu Oceniania lub jego części. Wprowadzone zmiany muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami
i zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną.
§ 46
Szkolny System Oceniania konsultowany jest, przed jego zatwierdzeniem z Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim.
§ 47
Załącznikami Szkolnego Systemu Oceniania są;
Kryteria ocen zachowania
Przedmiotowe Systemy Oceniania

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 20 maj 2004 13:36
  • Data opublikowania: czwartek, 20 maj 2004 13:46
  • Data przejścia do archiwum: piątek, 26 sty 2007 11:57
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej