Program autorski klasy matematyczno – przyrodniczej rozszerzający profil biologiczny
Wiadomość przeniesiona do archiwum
klasa Ic PG3 utworzona w roku szkolnym 2002/2003 prowadzona przez mgr inż. Halinę Makowską
Celem utworzenia klasy o takim profilu jest rozwijanie zainteresowań matematyką i biologią, przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkonych oraz dalszego kształcenia w liceach profilowanych.
Sposoby realizacji profilu biologicznego
Rozszerzenie programu o wymienione niżej zagadnienia realizowane w klasie pierwszej, drugiej i trzeciej gimnazjum.
1. Wykorzystanie komputera do nauki biologii.
Cel:
- Rozbudzenie zainteresowania biologią i ekologią
- Zdobycie umiejętności obsługi komputera i wykorzystanie go do tworzenia multimedialnych pomocy naukowych
- Wykorzystanie komputera do nauki przedmiotu
Zaproponowane zagadnienie realizowane będzie głównie z myślą o młodzieży, która godzinami wykorzystuje komputer tylko jako narzędzie do gier multimedialnych i przez to nie ma już czasu ani chęci do sięgania po podręcznik. Moim zamierzeniem jest stworzyć bardzo proste opracowanie każdego działu w postaci pokazu w programie POWERPOINT i nagranie na CD ROM, które z łatwością można będzie otworzyć w każdym komputerze i przygotować się do zajęć. W tym celu zamierzam prowadzić z młodzieżą klasy IC (klasa matematyczno-przyrodnicza) dodatkowe zajęcia w pracowni informatycznej przez trzy lata. W każdym roku tworzyć będziemy programy multimedialne z biologii do planu wynikowego poszczególnych roczników.
Dodatkowym atutem takich opracowań będzie też możliwość nanoszenia swoich własnych przemyśleń i rozszerzania informacji w nich zawartych np. w przypadku uczniów przygotowujących się do konkursów biologicznych, po przegraniu zawartości CD do swego komputera.
Uważam, że przygotowanie materiału, opracowanie go i stworzenie pokazu przez uczniów pozwoli na wyuczenie się, utrwalenie i zrozumienie zawartych w pokazie treści, a to zaowocuje w postaci wysokich wyników w nauce. Będzie też dużą satysfakcją dla nich, że przychodzący do szkoły uczniowie kolejnych roczników będą korzystać z opracowanych przez nich programów zgromadzonych w bibliotece i pracowniach internetowych naszej szkoły.
2. Spotkania z przyrodą.
Cel:
- pogłębianie zainteresowań biologią, ekologią i ochroną środowiska
- dostrzeganie piękna przyrody i wzbudzanie szacunku do niej
- praktyczne poznanie bioróżnorodności
- poznanie na czym polega i jak w praktyce realizowana jest ochrona środowiska i przyrody
Zajęcia zorganizowane przez Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi i Muzeum Przyrody w Drozdowie. Lekcje odbywały się będą w siedzibie parku i muzeum, bądź w szkole.
Tematyka zajęć w kolejnych latach nauki uzgadniana będzie z pracownikami parku i muzeum i dostosowana do programu na dany rok szkolny, a także wykraczająca poza program w dziedzinie ekologii i ochrony środowiska.
3. Udział w imprezach i akcjach proekologicznych.
Cel:
- kształtowanie postaw proekologicznych i prośrodowiskowych
- zdobycie umiejętności organizatorskich
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie i odpowiedzialności za sukcesy i porażki grupy
- reprezentowanie klasy na forum szkoły i w środowisku
Klasa brała będzie czynny udział w organizacji imprez i uroczystości o tematyce proekologicznej i prośrodowiskowej. Będą to apele, konkursy, akcje i gazetki tematyczne. Zajmie się przygotowaniem i propagowaniem konkursów organizowanych przez naszą szkołę oraz inne szkoły i instytucje, które zaproszą nas do udziału.
4. „Szkoły letnie”.
Cel:
- integracja zespołu klasowego
- umiejętność współdziałania w zespole
- odpowiedzialność za pracę i postawę wszystkich członków grupy
- pogłębianie zdobytych wiadomości o umiejętności praktyczne
- wykorzystanie zdobytych wiadomości w praktyce
„Szkoły letnie” organizowane będą w porozumieniu z dyrekcją szkoły i rodzicami. Będą to wyjazdy dwu- lub trzydniowe do miejsc, gdzie możliwe będzie zrealizowanie zaplanowanych zadań.
Podczas realizacji zaplanowanych zadań oczekuję pomocy od:
- dyrekcji szkoły i Rady Rodziców
- rodziców uczniów
- informatyków (udostępnienie pracowni i pomoc w obróbce i przegraniu pokazów na CD)
- higienistki szkolnej i PCK
- dyrekcji Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi
- dyrekcji Muzeum Przyrody w Drozdowie
Spodziewane efekty:
1. Zdobycie umiejętności:
- obsługi komputera
- korzystania z różnych źródeł wiedzy
- segregowania i logicznego przedstawiania treści biologicznych
- łatwego operowania pojęciami z zakresu biologii, genetyki, ekologii i ochrony środowiska
- wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce
- korzystania ze środowiska nie niszcząc go
- udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
2. Uzyskiwanie sukcesów w konkursach biologicznych i ekologicznych.
3. Lepsze przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia w liceach profilowanych o kierunku biologicznym i ekologicznym.
Aspekt wychowawczy:
1. Integracja zespołu klasowego oparta na wzajemnej współpracy i szacunku.
2. Kształtowanie odpowiedzialności za sukcesy i porażki grupy.
3. Rozwijanie wrażliwości moralnej i otwartości na poglądy i potrzeby innych ludzi.
4. Dostrzeganie zagrożeń i potrzeby ochrony środowiska.
Klasa I rok szkolny 2002/2003
Wykorzystanie komputera do nauki biologii
1. Poznanie elementów zestawu komputerowego.
2. Poznanie środowiska Windows.
3. Poznanie edytora tekstu WordPad i Mikrosoft Word.
4. Poznanie narzędzi do tworzenia prezentacji w PowerPoint.
5. Tworzenie własnych prezentacji w PowerPoint.
6. Wykorzystanie programów multimedialnych do nauki biologii (Encyklopedie np.: przyrody, ptaków, kotów, człowieka, eduROM i inne).
Spotkania z przyrodą
Tematy realizowane w siedzibie ŁPKDN i Muzeum Przyrody:
1. Poznanie walorów przyrodniczych Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi.
2. Wpływ gospodarki rolnej i hodowli na stan środowiska.
3. Na czym polega rolnictwo ekologiczne?
4. Konsekwencje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby.
5. Dlaczego zanika różnorodność gatunkowa.
Udział w imprezach i akcjach proekologicznych
1. Udział w akcji „Sprzątanie Świata” i dokarmiania ptaków.
2. Organizacja i udział w konkursie szkolnym na najlepszego biologa klas pierwszych.
3. Udział w konkursach pozaszkolnych np. „Animals 2003”.
4. Przygotowanie apelu z okazji „Dnia Ziemi”
„Zielona szkoła”
Wyjazd dwudniowy do Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi.
Tematy:
1. „Zapoznanie z walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi ŁPKDN”.
/zwiedzanie terenu parku na rowerach/
2. „Dlaczego zanika bioróżnorodność i formy jej ochrony.”
/zajęcia teoretyczne w siedzibie parku i praktyczne w Rezerwacie „Kalinowo” – poznanie bioróżnorodności/
Klasa II rok szkolny 2003/2004
Wykorzystanie komputera do nauki biologii
1. Tworzymy własne prezentacje w PowerPoint.
2. Wykorzystanie programów multimedialnych do nauki biologii –
Encyklopedia człowieka.
Spotkania z przyrodą
1. Tematyka uzgodniona z ŁPKDN i Muzeum Przyrody dostosowana do
zakresu materiału realizowanego w klasie drugiej.
Udział w imprezach i akcjach proekologicznych
1. Udział w akcji „Sprzątanie Świata” i dokarmiania ptaków.
2. Organizacja i udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych: konkurs o AIDS i biologiczny.
3. Udział w zaproponowanych przez inne szkoły i instytucje konkursach pozaszkolnych.
4. Organizacja i czynny udział w obchodach „Dnia Ziemi”.
„Zielona Szkoła”
1. Wyjazd do Nowego Młyna na biwak harcerski. Temat: „Zdobywamy umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej”.
Klasa III rok szkolny 2004/2005
Wykorzystanie komputera do nauki biologii
1. Tworzymy własne prezentacje w PowerPoint.
2. Wykorzystanie programów multimedialnych do nauki biologii – Encyklopedia przyrody i inne.
Spotkania z przyrodą
1. Tematyka uzgodniona z ŁPKDN i Muzeum Przyrody dostosowana do
zakresu materiału realizowanego w klasie trzeciej.
Udział w imprezach i akcjach proekologicznych
1. Udział w akcji „Sprzątanie Świata” i dokarmiania ptaków.
2. Udział w konkursie biologicznym.
3. Udział w zaproponowanych przez inne szkoły i instytucje konkursach pozaszkolnych.
4. Przygotowanie apelu z okazji „Dnia Ziemi”.
„Zielona szkoła”
Wyjazd dwudniowy do Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Tematy:
1. „Odkrywamy tajemnice Bagien Biebrzańskich”
2. Odwiedzamy gospodarstwa prowadzone metodami ekologicznymi.
Opracowała mgr inż. Halina Makowska