PROGRAM WYCHOWAWCZY SP3
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Jeśli nie wiesz do jakiego zmierzasz portu –
wiatry pomyślne nie będą ci wiały
SENEKA
CEL GŁÓWNY:
Przygotowanie dziecka do życia we wspólnocie, której służy i z której usług korzysta.
I INFORMACJE PODSTAWOWE
1. Program wychowawczy szkoły opracowany został z myślą o realizacji w ciągu pięciu najbliższych lat
2. Uchwała Rady MIASTA NR36/viii/99 Z DNIA 24. O2. 99 R. Szkoła Podstawowa nr 3 została postawiona w stan likwidacji. W roku szkolnym 1999/2000 edukacja objęci zostali uczniowie klas II,III,IV,V VI, VII, VIII w 24 oddziałach. W kolejnych latach liczba uczniów będzie systematycznie malała, aż do roku 2003/2004, w którym w szkole pozostaną prawdopodobnie 4 oddziały uczniów klas szóstych.
II PODSTAWA PROGRAMOWA A WYCHOWANIE
Celem ogólnym zawartym w podstawie programowej jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia w wyniku czego uczeń postrzegany jest w kategoriach podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków. Wszechstronność rozwoju osobowego oznacza, że nauczyciele wspomagają uczniów w każdej działalności edukacyjnej oraz wspierają w dziedzinie wychowania.
GŁÓWNE NARZĘDZIA wszechstronnego rozwoju osobowego to zajęcia edukacyjne. W ramach nauczania uczeń przyswaja sobie ze zrozumieniem pewne treści, a dzięki kształtowaniu umiejętności nabywa umiejętności ich praktycznego stosowania. Dzięki wychowaniu uczeń powinien dalej podążać drogą poznawczą i rozwijać w sobie „dociekliwość poznawczą ukierunkowana na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie. ”Efektów oczekiwać można wtedy, kiedy uczeń uświadomi sobie celowość zajęć edukacyjnych, z których korzysta, kiedy znajdzie odpowiedzi na pytanie –PO CO MI TO?
III POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI W SWIETLE KONSTYTUCJI RP
1.Zgodnie z art. 48 ust.1Konstytucji RP nauczyciele w zakresie wychowania maja funkcję wspomagającą i uzupełniająca w stosunku do rodziców.
2.Zgodnie z art.54 ust.3 rodzice część swoich uprawnień w zakresie wychowania, nauczania moralnego i religijnego, mogą przekazać szkole w formie akceptacji szkolnego programy wychowawczego.
3.Szkoła posiada program wychowawczy, w którym wychowanie dzieci polega na ochronie ich przed złem i budowaniu dobra co jest zgodne z art.72 ust.1 Konstytucji RP
IV KIERUNKI MORALNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W ŁOMZY TO:
1.Budzenie wrażliwości moralnej – jako pierwszy etap wychowania rozpoczynający rozwijanie wrażliwości na dobro, ukazywanie atrakcyjności dobra, promocję i reklamę dobra.
2. Wspomaganie uczniów w dążeniu do wszechstronnego, indywidualnego i społecznego ( w grupie społecznej) rozwoju.
3.Budzenie świadomości, że wolność niesie za sobą trud odpowiedzialności za dokonywane wybory.
V PRIORYTETY I CEL GŁÓWNY PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W ŁOMZY
Z kierunków moralnych programu wychowawczego szkoły wynika cel główny, który brzmi:
PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO ZYCIA WE WSPÓLNOCIE, KTÓREJ SŁUZY I Z KRÓREJ USŁUG KORZYSTA
Z celu głównego wynikają następujące cele operacyjne:
1.Budzenie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego w ogóle, a rodziny, społeczności lokalnej i państwowej w szczególności.
2. Kształtowanie postaw dialogu i tworzenie klimatu zaufania, rozbudzanie postaw tolerancji.
3.Kształtowanie odporności na negatywne wpływy zjawisk patologicznych oraz środków masowego przekazu. Dokonywanie wyborowa w hierarchii wartości moralnych.
3. Tworzenie wewnętrznego prawa szkolnego.
VI WYCHOWAWCZE TREŚCI ZAWARTE W STATUCIE
1. Szkoła kształtuje walory moralne, których podstawą są uniwersalne zasady etyki, rozwija wrażliwość na dobro, wspomaga uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów moralnych. Przygotowuje do harmonijnego współżycia w społeczeństwie
2. Szkoła na miarę swoich możliwości stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju zainteresowań.
3. Szkoła uczy poszanowania prawdy i dobra.
4. Szkoła rozwija „dociekliwość poznawczą” ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy
5. Szkoła edukuje i wychowuje zgodnie z postępowymi tradycjami narodu polskiego, normami obowiązującymi w świecie z pełnym poszanowaniem Deklaracji Praw Dziecka.
6. Nauczyciele pracujący w Szkole Podstawowej nr 3 w Łomży przyjmują do realizacji założenia wychowawcze programu wychowawczego
VII ZADANIA I POWINNOŚCI DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
1.Nauczyciele wszystkich zajęć edukacyjnych łączą treści kształcenia i wychowania w procesie dydaktycznym.
2.Nauczyciele poszerzają swój warsztat pracy o nowe umiejętności wychowawcze ważne w kontaktach z uczniami w ramach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych form doskonalenia.
3. Nauczyciele wspierają rodziców w zakresie wychowania poprzez realizację założeń programu wychowawczego.
4.Każdy nauczyciel jest zobowiązany do konfrontacji założeń wychowawczych programu z rzeczywistością, do udziału w spotkaniach na temat metod i rezultatów ich stosowania.
5. Każde posiedzenie Rady Pedagogicznej ma jeden stały punkt „Aktualne problemy wychowawcze”.
6. Nauczyciele mają obowiązek odbywać zajęcia sumiennie, pełnić dyżury, dbać o bezpieczeństwo uczniów.
7.Pedagog szkolny we współpracy z dyrekcją szkoły i innymi nauczycielami ma obowiązek badać problemy szkoły, dokonywać analizy ich przyczyn, przygotować propozycje naprawcze.
VII ZASADY WSPÓLPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI
1. Szkoła i rodzina współpracują na zasadach partnerstwa w procesie edukacji i wychowania
2. 2. Szkoła i rodzina poszerza współpracę o nowe formy wspólnych działań w stosunku do ucznia.
IX CELE WYCHOWAWCZE SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
1. Uczenie procedur demokratycznych.
2. 2. Kształcenie umiejętności organizatorskich.
3. Tworzenie warunków do aktywności społecznej.
4. Kształtowanie umiejętności egzekwowania swoich praw.
5. Integrowanie zespołu uczniowskiego.
X ZWYCZAJE I OBRZĘDY SZKOLNE
W KAZDYM ROKU SZKOLNYM ORGANIZUJEMY
1. Inaugurację roku szkolnego
2. Święto chłopaka
3. Andrzejkowe wróżby
4. Mikołajki
5. Wigilię szkolną
6. Zabawy noworoczne
7. Dzień dziewczyny
8. Święto wiosny
9. Dzień bezguścia (Prima Aprilis)
10. Spotkania wielkanocne
11. Dzień Ziemi
12. Dzień Dziecka
13. Dni Kultury Uczniowskiej
14. Pożegnanie Absolwentów
X FORMY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE PODSTAWOWJ NR 3 W ŁOMŻY
1. Przenikanie treściami wychowawczymi każdego przedmiotu nauczania z uwzględnieniem wychowawczej roli ścieżek międzyprzedmiotowych.
na lekcjach języka polskiego, języka angielskiego, religii, etyki- treści wychowawcze natury etycznej, moralnej;
na lekcjach historii, wiedzy obywatelskiej- kształtujemy postawy obywatelskie, wspomagamy uczniów w dążeniach do wszechstronnego rozwoju w grupie społecznej, kształtujemy postawy dialogu i tolerancji
na biologii, geografii, w-f promujemy zdrowie i ochronę środowiska;
na lekcjach fizyki i chemii- kształtujemy postawy badawcze w stosunku do naturalnego środowiska, wyjaśniamy zjawiska naturalne;
na lekcjach plastyki, muzyki realizujemy treści wychowania estetycznego;
na lekcjach matematyki kształtujemy umiejętności jasnego i precyzyjnego formułowania myśli, umiejętności porządkowania, szacowania analizowania danych w tym empirycznych.
2. Indywidualne kontakty nauczyciela z uczniem w różnych miejscach i w różnych okolicznościach- wpływ autorytetu moralnego nauczyciela.
3. Tematycznie dobrane treści wychowawcze realizowane na godzinach do dyspozycji wychowawcy (oparte na diagnozie sytuacyjnej danej klasy)
4. Obchody świąt i uroczystości (zgodne z harmonogramem na dany rok)- kształtowanie postaw patriotycznych.
5. Kształtowanie poczucia więzi z własnym regionem.
Wycieczki klasowe
Rajdy
Spotkania z „ciekawymi ludźmi”
6.Kształtowanie świadomych postaw obywatelskich poprzez pracę w SU, organizowanie wewnątrzszkolnych dyskusji, wyborów, głosowań w sprawach istotnych dla klasy i szkoły.
7. Nauka asertywności poprzez wprowadzenie do wszystkich możliwych zajęć metod aktywizujących (gry sytuacyjne, odgrywanie ról, ćwiczenia sytuacyjne. Odgrywanie ról, ćwiczenia sytuacyjne dotyczące nauki umiejętności i odmawiania).
8. Diagnoza sytuacyjna „Jak funkcjonują zespoły klasowe” prowadzona przez wszystkich wychowawców w celu kształtowania postaw dialogu i tolerancji.
9. Budowanie wewnętrznego prawa szkolnego m. In. Poprzez konsultacje z SU przy tworzeniu statuty szkoły, katalogu praw i obowiązków ucznia, systemu kar i nagród, systemu oceniania, programu wychowawczego i współtworzenie kryteriów ocen zachowania.
10.Integracja środowiska szkolnego poprzez:
Wycieczki i biwaki (według planu)
Dyskoteki szkolne (według planu opracowanego z SU)
11.Współpraca z rodzicami poprzez:
Indywidualne rozmowy
Spotkania na zebraniach rodziców
Wspólne organizowanie imprez klasowych
Podejmowanie ważnych decyzji dotyczących szkoły wspólnie z Rada Rodziców
12. Podnoszenie prestiżu szkoły poprzez:
Udział uczniów w konkursach przedmiotowych
Udział uczniów w konkursach plastycznych
Udział uczniów w konkursach matematycznych KANGUR, JEDYNECZKA
Udział uczniów w zawodach sportowych(m. in. Czwartki Lekkoatletyczne)
13. Udział uczniów w imprezach i charakterze kulturalnym:
Edukacja teatralna
Edukacja filmowa
Edukacja muzyczna
14. rozwijanie talentów poprzez
Funkcjonowanie kół przedmiotowych
Zajęcia w chórze szkolnym
Zajęcia w kole teatralnym
Uczestnictwo uczniów w konkursach przedmiotowych
15.Wychiwawcza działalność biblioteki szkolnej:
Nauczyciele biblioteki są doradcami w zakresie dobrej literatury
Nauczyciele biblioteki są organizatorami tzw. Lekcji bibliotecznych
Nauczyciele biblioteki przygotowują uczniów do samodzielnego i świadomego korzystania z różnych źródeł informacji (w tym medialnej) oraz krytycznego ich odbioru
16.Wychowawcza rola świetlicy szkolnej:
Kształtowanie umiejętności pożytecznego spędzania czasu wolnego
Rozwijanie zainteresowań
Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
Poznawanie i upowszechnianie zasad bezpiecznego zachowania w szkole i w drodze do niej
17.Wychowawcza rola religii:
Wartości przekazywane na lekcjach religii pomogą w kształtowaniu szacunku do prawdy, uczą postępować zgodnie z własnym sumieniem, wzmacniają odporność na negatywne wpływy patologicznych zjawisk społecznych,
Celem wychowawczym katechezy jest rozwój duchowy dziecka,
Rekolekcje są okazją do wzmocnienia wspólnoty uczniowskiej,
Koło misyjne uczy myślenia refleksyjnego, kształtuje postawę twórczą z nastawieniem na rozwój odpowiedzialności w podejmowaniu ról społecznych,
Nauczyciele religii realizują cele wychowawcze wg programu wychowawczego opracowanego dla potrzeby katechezy
18. Profilaktyczna działalność pedagoga szkolnego
(zgodnie z planem pracy pedagoga na dany rok szkolny).
16. Praca na rzecz szkoły i jej otoczenia
Wykonywanie przy współudziale wychowawców prac związanych z wystrojem sal lekcyjnych
Prace porządkowe w budynku szkolnym i wokół niego
19.Promocja kultury osobistej poprzez dbałość nauczycieli o własną kulturę słowa, estetyczny wygląd, kulturę bycia w każdych okolicznościach, rozmowy z młodzieżą, reagowanie na przejawy niewłaściwego zachowania, dostrzeganie i promowanie postaw godnych naśladowania
XII. MONITORING I EWALUACJA
1. Formy realizacji programu wychowawczego mogą być uzupełniane, poszerzane w trakcie roku szkolnego (jeżeli zachodzi taka potrzeba).
2. Rada Pedagogiczna na koniec każdego roku szkolnego dokonuje analizy realizacji programu wychowawczego i jego form zaplanowanych na dany rok.
3. Rada Pedagogiczna najpóźniej do końca września każdego roku szkolnego planuje formy realizacji programu wychowawczego uwzględniając wnioski z lat poprzednich.
XIII. ZAŁĄCZNIKAMI DO PROGRAMU SĄ:
1. Plan pracy SU na dany rok
2. Plan wycieczek i biwaków
3. Plan pracy pedagoga szkolnego
4. Kalendarz imprez kulturalnych
5. Harmonogram apeli szkolnych
6. Wykaz zajęć pozalekcyjnych
Łomża, listopad 1999 r.
wiatry pomyślne nie będą ci wiały
SENEKA
CEL GŁÓWNY:
Przygotowanie dziecka do życia we wspólnocie, której służy i z której usług korzysta.
I INFORMACJE PODSTAWOWE
1. Program wychowawczy szkoły opracowany został z myślą o realizacji w ciągu pięciu najbliższych lat
2. Uchwała Rady MIASTA NR36/viii/99 Z DNIA 24. O2. 99 R. Szkoła Podstawowa nr 3 została postawiona w stan likwidacji. W roku szkolnym 1999/2000 edukacja objęci zostali uczniowie klas II,III,IV,V VI, VII, VIII w 24 oddziałach. W kolejnych latach liczba uczniów będzie systematycznie malała, aż do roku 2003/2004, w którym w szkole pozostaną prawdopodobnie 4 oddziały uczniów klas szóstych.
II PODSTAWA PROGRAMOWA A WYCHOWANIE
Celem ogólnym zawartym w podstawie programowej jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia w wyniku czego uczeń postrzegany jest w kategoriach podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków. Wszechstronność rozwoju osobowego oznacza, że nauczyciele wspomagają uczniów w każdej działalności edukacyjnej oraz wspierają w dziedzinie wychowania.
GŁÓWNE NARZĘDZIA wszechstronnego rozwoju osobowego to zajęcia edukacyjne. W ramach nauczania uczeń przyswaja sobie ze zrozumieniem pewne treści, a dzięki kształtowaniu umiejętności nabywa umiejętności ich praktycznego stosowania. Dzięki wychowaniu uczeń powinien dalej podążać drogą poznawczą i rozwijać w sobie „dociekliwość poznawczą ukierunkowana na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie. ”Efektów oczekiwać można wtedy, kiedy uczeń uświadomi sobie celowość zajęć edukacyjnych, z których korzysta, kiedy znajdzie odpowiedzi na pytanie –PO CO MI TO?
III POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI W SWIETLE KONSTYTUCJI RP
1.Zgodnie z art. 48 ust.1Konstytucji RP nauczyciele w zakresie wychowania maja funkcję wspomagającą i uzupełniająca w stosunku do rodziców.
2.Zgodnie z art.54 ust.3 rodzice część swoich uprawnień w zakresie wychowania, nauczania moralnego i religijnego, mogą przekazać szkole w formie akceptacji szkolnego programy wychowawczego.
3.Szkoła posiada program wychowawczy, w którym wychowanie dzieci polega na ochronie ich przed złem i budowaniu dobra co jest zgodne z art.72 ust.1 Konstytucji RP
IV KIERUNKI MORALNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W ŁOMZY TO:
1.Budzenie wrażliwości moralnej – jako pierwszy etap wychowania rozpoczynający rozwijanie wrażliwości na dobro, ukazywanie atrakcyjności dobra, promocję i reklamę dobra.
2. Wspomaganie uczniów w dążeniu do wszechstronnego, indywidualnego i społecznego ( w grupie społecznej) rozwoju.
3.Budzenie świadomości, że wolność niesie za sobą trud odpowiedzialności za dokonywane wybory.
V PRIORYTETY I CEL GŁÓWNY PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W ŁOMZY
Z kierunków moralnych programu wychowawczego szkoły wynika cel główny, który brzmi:
PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO ZYCIA WE WSPÓLNOCIE, KTÓREJ SŁUZY I Z KRÓREJ USŁUG KORZYSTA
Z celu głównego wynikają następujące cele operacyjne:
1.Budzenie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego w ogóle, a rodziny, społeczności lokalnej i państwowej w szczególności.
2. Kształtowanie postaw dialogu i tworzenie klimatu zaufania, rozbudzanie postaw tolerancji.
3.Kształtowanie odporności na negatywne wpływy zjawisk patologicznych oraz środków masowego przekazu. Dokonywanie wyborowa w hierarchii wartości moralnych.
3. Tworzenie wewnętrznego prawa szkolnego.
VI WYCHOWAWCZE TREŚCI ZAWARTE W STATUCIE
1. Szkoła kształtuje walory moralne, których podstawą są uniwersalne zasady etyki, rozwija wrażliwość na dobro, wspomaga uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów moralnych. Przygotowuje do harmonijnego współżycia w społeczeństwie
2. Szkoła na miarę swoich możliwości stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju zainteresowań.
3. Szkoła uczy poszanowania prawdy i dobra.
4. Szkoła rozwija „dociekliwość poznawczą” ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy
5. Szkoła edukuje i wychowuje zgodnie z postępowymi tradycjami narodu polskiego, normami obowiązującymi w świecie z pełnym poszanowaniem Deklaracji Praw Dziecka.
6. Nauczyciele pracujący w Szkole Podstawowej nr 3 w Łomży przyjmują do realizacji założenia wychowawcze programu wychowawczego
VII ZADANIA I POWINNOŚCI DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
1.Nauczyciele wszystkich zajęć edukacyjnych łączą treści kształcenia i wychowania w procesie dydaktycznym.
2.Nauczyciele poszerzają swój warsztat pracy o nowe umiejętności wychowawcze ważne w kontaktach z uczniami w ramach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych form doskonalenia.
3. Nauczyciele wspierają rodziców w zakresie wychowania poprzez realizację założeń programu wychowawczego.
4.Każdy nauczyciel jest zobowiązany do konfrontacji założeń wychowawczych programu z rzeczywistością, do udziału w spotkaniach na temat metod i rezultatów ich stosowania.
5. Każde posiedzenie Rady Pedagogicznej ma jeden stały punkt „Aktualne problemy wychowawcze”.
6. Nauczyciele mają obowiązek odbywać zajęcia sumiennie, pełnić dyżury, dbać o bezpieczeństwo uczniów.
7.Pedagog szkolny we współpracy z dyrekcją szkoły i innymi nauczycielami ma obowiązek badać problemy szkoły, dokonywać analizy ich przyczyn, przygotować propozycje naprawcze.
VII ZASADY WSPÓLPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI
1. Szkoła i rodzina współpracują na zasadach partnerstwa w procesie edukacji i wychowania
2. 2. Szkoła i rodzina poszerza współpracę o nowe formy wspólnych działań w stosunku do ucznia.
IX CELE WYCHOWAWCZE SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
1. Uczenie procedur demokratycznych.
2. 2. Kształcenie umiejętności organizatorskich.
3. Tworzenie warunków do aktywności społecznej.
4. Kształtowanie umiejętności egzekwowania swoich praw.
5. Integrowanie zespołu uczniowskiego.
X ZWYCZAJE I OBRZĘDY SZKOLNE
W KAZDYM ROKU SZKOLNYM ORGANIZUJEMY
1. Inaugurację roku szkolnego
2. Święto chłopaka
3. Andrzejkowe wróżby
4. Mikołajki
5. Wigilię szkolną
6. Zabawy noworoczne
7. Dzień dziewczyny
8. Święto wiosny
9. Dzień bezguścia (Prima Aprilis)
10. Spotkania wielkanocne
11. Dzień Ziemi
12. Dzień Dziecka
13. Dni Kultury Uczniowskiej
14. Pożegnanie Absolwentów
X FORMY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE PODSTAWOWJ NR 3 W ŁOMŻY
1. Przenikanie treściami wychowawczymi każdego przedmiotu nauczania z uwzględnieniem wychowawczej roli ścieżek międzyprzedmiotowych.
na lekcjach języka polskiego, języka angielskiego, religii, etyki- treści wychowawcze natury etycznej, moralnej;
na lekcjach historii, wiedzy obywatelskiej- kształtujemy postawy obywatelskie, wspomagamy uczniów w dążeniach do wszechstronnego rozwoju w grupie społecznej, kształtujemy postawy dialogu i tolerancji
na biologii, geografii, w-f promujemy zdrowie i ochronę środowiska;
na lekcjach fizyki i chemii- kształtujemy postawy badawcze w stosunku do naturalnego środowiska, wyjaśniamy zjawiska naturalne;
na lekcjach plastyki, muzyki realizujemy treści wychowania estetycznego;
na lekcjach matematyki kształtujemy umiejętności jasnego i precyzyjnego formułowania myśli, umiejętności porządkowania, szacowania analizowania danych w tym empirycznych.
2. Indywidualne kontakty nauczyciela z uczniem w różnych miejscach i w różnych okolicznościach- wpływ autorytetu moralnego nauczyciela.
3. Tematycznie dobrane treści wychowawcze realizowane na godzinach do dyspozycji wychowawcy (oparte na diagnozie sytuacyjnej danej klasy)
4. Obchody świąt i uroczystości (zgodne z harmonogramem na dany rok)- kształtowanie postaw patriotycznych.
5. Kształtowanie poczucia więzi z własnym regionem.
Wycieczki klasowe
Rajdy
Spotkania z „ciekawymi ludźmi”
6.Kształtowanie świadomych postaw obywatelskich poprzez pracę w SU, organizowanie wewnątrzszkolnych dyskusji, wyborów, głosowań w sprawach istotnych dla klasy i szkoły.
7. Nauka asertywności poprzez wprowadzenie do wszystkich możliwych zajęć metod aktywizujących (gry sytuacyjne, odgrywanie ról, ćwiczenia sytuacyjne. Odgrywanie ról, ćwiczenia sytuacyjne dotyczące nauki umiejętności i odmawiania).
8. Diagnoza sytuacyjna „Jak funkcjonują zespoły klasowe” prowadzona przez wszystkich wychowawców w celu kształtowania postaw dialogu i tolerancji.
9. Budowanie wewnętrznego prawa szkolnego m. In. Poprzez konsultacje z SU przy tworzeniu statuty szkoły, katalogu praw i obowiązków ucznia, systemu kar i nagród, systemu oceniania, programu wychowawczego i współtworzenie kryteriów ocen zachowania.
10.Integracja środowiska szkolnego poprzez:
Wycieczki i biwaki (według planu)
Dyskoteki szkolne (według planu opracowanego z SU)
11.Współpraca z rodzicami poprzez:
Indywidualne rozmowy
Spotkania na zebraniach rodziców
Wspólne organizowanie imprez klasowych
Podejmowanie ważnych decyzji dotyczących szkoły wspólnie z Rada Rodziców
12. Podnoszenie prestiżu szkoły poprzez:
Udział uczniów w konkursach przedmiotowych
Udział uczniów w konkursach plastycznych
Udział uczniów w konkursach matematycznych KANGUR, JEDYNECZKA
Udział uczniów w zawodach sportowych(m. in. Czwartki Lekkoatletyczne)
13. Udział uczniów w imprezach i charakterze kulturalnym:
Edukacja teatralna
Edukacja filmowa
Edukacja muzyczna
14. rozwijanie talentów poprzez
Funkcjonowanie kół przedmiotowych
Zajęcia w chórze szkolnym
Zajęcia w kole teatralnym
Uczestnictwo uczniów w konkursach przedmiotowych
15.Wychiwawcza działalność biblioteki szkolnej:
Nauczyciele biblioteki są doradcami w zakresie dobrej literatury
Nauczyciele biblioteki są organizatorami tzw. Lekcji bibliotecznych
Nauczyciele biblioteki przygotowują uczniów do samodzielnego i świadomego korzystania z różnych źródeł informacji (w tym medialnej) oraz krytycznego ich odbioru
16.Wychowawcza rola świetlicy szkolnej:
Kształtowanie umiejętności pożytecznego spędzania czasu wolnego
Rozwijanie zainteresowań
Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
Poznawanie i upowszechnianie zasad bezpiecznego zachowania w szkole i w drodze do niej
17.Wychowawcza rola religii:
Wartości przekazywane na lekcjach religii pomogą w kształtowaniu szacunku do prawdy, uczą postępować zgodnie z własnym sumieniem, wzmacniają odporność na negatywne wpływy patologicznych zjawisk społecznych,
Celem wychowawczym katechezy jest rozwój duchowy dziecka,
Rekolekcje są okazją do wzmocnienia wspólnoty uczniowskiej,
Koło misyjne uczy myślenia refleksyjnego, kształtuje postawę twórczą z nastawieniem na rozwój odpowiedzialności w podejmowaniu ról społecznych,
Nauczyciele religii realizują cele wychowawcze wg programu wychowawczego opracowanego dla potrzeby katechezy
18. Profilaktyczna działalność pedagoga szkolnego
(zgodnie z planem pracy pedagoga na dany rok szkolny).
16. Praca na rzecz szkoły i jej otoczenia
Wykonywanie przy współudziale wychowawców prac związanych z wystrojem sal lekcyjnych
Prace porządkowe w budynku szkolnym i wokół niego
19.Promocja kultury osobistej poprzez dbałość nauczycieli o własną kulturę słowa, estetyczny wygląd, kulturę bycia w każdych okolicznościach, rozmowy z młodzieżą, reagowanie na przejawy niewłaściwego zachowania, dostrzeganie i promowanie postaw godnych naśladowania
XII. MONITORING I EWALUACJA
1. Formy realizacji programu wychowawczego mogą być uzupełniane, poszerzane w trakcie roku szkolnego (jeżeli zachodzi taka potrzeba).
2. Rada Pedagogiczna na koniec każdego roku szkolnego dokonuje analizy realizacji programu wychowawczego i jego form zaplanowanych na dany rok.
3. Rada Pedagogiczna najpóźniej do końca września każdego roku szkolnego planuje formy realizacji programu wychowawczego uwzględniając wnioski z lat poprzednich.
XIII. ZAŁĄCZNIKAMI DO PROGRAMU SĄ:
1. Plan pracy SU na dany rok
2. Plan wycieczek i biwaków
3. Plan pracy pedagoga szkolnego
4. Kalendarz imprez kulturalnych
5. Harmonogram apeli szkolnych
6. Wykaz zajęć pozalekcyjnych
Łomża, listopad 1999 r.