Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 25 posiedzeniu w dniu 23 marca 2004 r.

Komisja realizowała nastepujący porządek obrad:
1.
Informacja Prezydenta Miasta Łomży dotycząca przygotowania MPGKiM do restrukturyzacji.
2.
Informacja z zakresu wykorzystania środków na utrzymanie dróg w 2003 roku w ujęciu rzeczowo-finansowym z jednoczesną informacją o stanie dróg po okresie zimowym 2003/2004.
3.
Funkcjonowanie wysypiska miejskiego – analiza finansowa za 2003 rok.
4.
Informacja z przeglądu działek, dokonanego na wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej.
5.
Sprawy różne.


Ad. 1

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawiając informację (w załączeniu do protokołu) stwierdził, że od ostatniego zdjęcia tematu na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej odbyła się konsultacja z załogą zgodnie z wnioskiem Komisji. Załoga wówczas nie w pełni zdawała sobie sprawę , ma nadzieje, że teraz to się zmieniło, z sytuacji finansowej zakładu i potrzeb, które wynikają z uwarunkowań prawnych. Stwierdził, że nadal stoimy na stanowisku, że należy restrukturyzować przedsiębiorstwo. Decyzja należy do Rady Miejskiej.
Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że jeżeli chodzi o załogę, to jest w tej chwili porozumienie, co do tego, że firmę trzeba zmienić. Od 1 marca br. zmieniły się uwarunkowania zewnętrzne i wg niego przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę prawa handlowego byłoby dobrym rozwiązaniem. Decyzję podejmie Rada. Dodał, że przed posiedzeniem Komisji rozmawiał z przedstawicielami związków zawodowych i ma niejako ich mandat do reprezentowania również związków.
Przewodniczący komisji stwierdził, że decyzja Rady musi być oparta o konkretne wyliczenia, materiały, które pozwolą na podjęcie tej decyzji.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta przypomniał, ze na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej padł wniosek o przerwanie prac nad restrukturyzacją do momentu konsultacji tematu z załogą. Nie było mowy o tworzeniu dodatkowych dokumentów mówiących za czy przeciw restrukturyzacji. Chodziło o uzyskanie akceptacji załogi przedsiębiorstwa.
Pan Zbigniew Lipski przypomniał, że to nie Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej przerwał prace nad restrukturyzacją MPGKiM. Była taka potrzeba, ponieważ z wyjaśnień załogi wynikało, że sprawy nie były konsultowane, o wielu sprawach załoga nie wiedziała, ale to było i do tego nie wracajmy. Uważa, że należy pomóc przedsiębiorstwu i znaleźć rozwiązania, które najlepiej będą jej służyć. Nie należy jednak oczekiwać, że komisja wybierze najlepszy wariant i wskaże najlepsze rozwiązanie. Radni mogą się przychylić do najlepszych rozwiązań, które zostaną zaprezentowane. Czekanie na to, co zrobi komisja, czy Rada nie jest dobrym rozwiązaniem. Uważa, że Komisji winien być przedłożony materiał z 2 –3 rozwiązaniami.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta stwierdził, że niezależnie od tego co będziemy mówić mamy rok zmarnowany przez odesłanie tego tematu do konsultacji. Ta decyzja nie
należała do załogi tylko do Rady. Po to była powołana firma spoza miasta, aby oceniła sytuacje w zakładzie. Stwierdził, że nie zmienił swojego zdania na temat MPGKiM. Uważa, że firmę trzeba przekształcić i przez to, że mamy rok do tyłu to przekształcenie musi wyglądać całkowicie inaczej. Po Komisji Gospodarki Komunalnej, która odbywała się rok temu, przeprowadziliśmy w marcu konsultacje z załogą i na następnej Komisji w sprawach różnych temat ten był przedstawiony, że załoga jest negatywnie nastawiona do restrukturyzacji. Temat nie został podjęty, wrócił w tym roku. Uważa, że należy działać, ale to nie zmienia faktu, że rok mamy zmarnowany. Dodał, że od początku był i jest za tym, aby zakład został podzielony.
Pan Zbigniew Lipski zabierając głos ad vocem wypowiedzi Prezydenta Sroczyńskiego stwierdził, że nie zgadza się z wypowiedzią Prezydenta i prosi o zaprotokołowanie, że to nie wina Rady, ani Komisji, że temat został odłożony. Jest protokół z tamtego posiedzenia Komisji i jeśli szukamy winy, to ona jest bardziej po stronie administracji niż po stronie Rady Miejskiej.
Pan Paweł Borkowski stwierdził, że mówienie o tym, iż straciliśmy rok czasu jest trochę przesadą. Zauważył, że załoga nie chce rozbicia zakładu i podejrzewa, że dyrektor MPGKiM też. Jego zdaniem jeżeli ma powstać spółka prawa handlowego, to nie jedna tylko dwie.
Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM stwierdził, że ani załoga, ani on, ani nikt zdrowo myślący nie chce rozpadu tej firmy. Naczelnym zadaniem jest utrzymanie tej firmy na istniejącym poziomie i to jest warunek dla niego podstawowy. Podkreślił, że zmiany są potrzebne natomiast prosi, aby wziąć pod uwagę, że zmiany te będą wymagały doinwestowania.
Pan Lech Kołakowski zwracając się do Prezydenta i dyrektora MPGKiM poprosił o przyspieszenie prac prowadzących do przekształcenia przedsiębiorstwa.
Pan Jan Bajno przestrzegł, że jeżeli przekształcimy firmę w spółkę prawa handlowego skoczą gwałtownie koszty czyli automatycznie skoczy cena jednostkowa świadczonych usług, ponieważ musi być zrównoważenie pomiędzy kosztami a przychodami. Ma obawę, że jeżeli nie pójdzie dofinansowanie to firma nie będzie konkurencyjna w stosunku do innych podmiotów. Dlatego też podejmując decyzję chciałby widzieć przychody i koszty w przypadku utworzenia jednego czy dwóch zakładów.
Pan Maciej Głaz stwierdził, że firma posiada 70 % sprzętu, którego wiek przekracza 15 lat. 30 % sprzętu ma ponad 20 lat. Są pojazdy z 1976 roku w MPGKiM i utrzymanie tych pojazdów głównie na ich remonty wydaje się rocznie 335 tys. zł. 100 tys. zł wydano w ubiegłym roku na wynajem sprzętu spoza firmy po to, aby wykonać bieżące zadania firmy.
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że w związku z wypowiedzią radnego uważa, że kierownictwo tej firmy o 15 lat za długo rządziło. Odnosząc się do restrukturyzacji stwierdził, że istnieje potrzeba pilnej restrukturyzacji przedsiębiorstwa. W związku z powyższym Komisja Gospodarki Komunalnej oczekuje, że Prezydent Miasta przedstawi materiał po I kwartale br. Z chwilą otrzymania materiałów ze wskazaniem kierunku restrukturyzacji Komisja zajmie się tym tematem.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Lipskiego. W wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie wniosek został przyjęty.


Ad. 2

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR przedstawił informację z zakresu wykorzystania środków na utrzymanie dróg w 2003 roku w ujęciu rzeczowo-finansowym oraz informacje o stanie dróg po okresie zimowym 2003/2004 (w załączeniu do protokołu). Dodał, że wszystkie starsze ulice te, które mają po 15-20 lat zaczynają się rozpadać. Dawno przekroczyły wiek eksploatacyjny i powinny być wymieniane. Oddzielnym tematem są drogi gruntowe.
Pan Lech Kołakowski stwierdził, że w utrzymaniu dróg mieszczą się również chodniki. Zwrócił się z prośbą o zwrócenie uwagi na chodniki okalające Plac Niepodległości.
Pan Paweł Borkowski poprosił o odpowiedź na pytanie, dlaczego zużyto 1.100 t soli w okresie zimowym 2003/2004.
Pan Zbigniew Lipski odnosząc się do wypowiedzi radnego Borkowskiego stwierdził, że sprzęt jakim dysponuje MPGKiM nie nadaje się do wykonywania tego zadania.
Pan Arkadiusz Kułaga – dyrektor MPGKiM odpowiadając na pytanie radnego Borkowskiego stwierdził, ze sprzęt rzeczywiście nie spełnia należytych wymogów. Poza tym jeśli chcemy utrzymywać nawierzchnie dróg na czarno na terenie miasta, to takie są efekty w zużyciu soli.
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że w przyszłości w informacji winny znaleźć się główne prace z tego zakresu, wykaz wykonanych zadań wraz z poniesionymi kosztami.
Przewodniczący zakończył dyskusję.


Ad. 3

Pan Arkadiusz Kułaga – dyrektor MPGKiM przedstawił analizę finansową za 2003 rok funkcjonowania wysypiska miejskiego (w załączeniu do protokołu). Uzupełniając przedłożony materiał stwierdził, że obecnie eksploatowana niecka składowiska w Miastkowie jest na ukończeniu i w tym roku, bezwzględnie musi być wybudowana nowa niecka, co jest ujęte w planach. Przedstawił „rynek” wywozu odpadów komunalnych i tak w chwili obecnej MPGKiM to ok. 60 % łomżyńskiego rynku odpadów, firma Witpol – 26 %, firma Błysk i Fuks – pozostałe. Dodatkowo składowisko, zgodnie z podpisanymi umowami, jest do dyspozycji Zakładu Gospodarki Komunalnej z Miastkowa.
Kontynuując Pan Arkadiusz Kułaga omówił pozycje kosztowe. Wyjaśnił, że obsada etatowa jest utrzymywana cały czas na tym samym minimalnym poziomie, a wręcz poniżej poziomu minimalnego tylko dlatego, że jest możliwość manewrowania pracownikami. Remonty w zasadzie dotyczą w głównej mierze kompaktora i spycharki w mniejszym zakresie. Ponoszona jest opłata dzierżawna 312 tys. zł na rzecz gminy Miastkowo oraz opłaty za korzystanie ze środkowiska.
Komisja nie wniosła uwag.


Ad. 4

Przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie relacji z przeglądu działek dokonanego na wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej.
Pan Paweł Borkowski przypomniał, że była taka prawidłowość, że działki powyżej 500 m 2 Komisja kierowała na przetarg. Odnosząc się do przeglądu działki przy ul. Zjazd stwierdził, że teren nie jest aż tak bardzo atrakcyjny i bez względu na to ile ma metrów przychyliłby się do sprzedaży terenu bez przetargu. W przypadku działki przy ul. Piłsudskiego 58 zaproponował zbycie jej w drodze przetargu. Również w drodze przetargu zaproponował zbycie działki, o którą wnioskował Pan Zbigniew Sipowski.
Pan Jan Bajno stwierdził, że ma wątpliwość co do działki, o którą wnioskował Pan Cwalina. Działka ta jest zaniedbanym, zadrzewionym terenem. Byłby skłonny w tym przypadku pójść na uzupełnienie działki.
Przewodniczący Komisji zgodził się z wypowiedzią radnego Borkowskiego odnośnie działki przy ul. Zjazd i proponuje, aby sprzedać działkę bez przetargu za cenę proponowaną we wniosku Prezydenta Miasta w druku nr 220. Bez przetargu byłby również skłonny sfinalozować sprawę działki przy ul. Piłsudskiego, natomiast, co do działki, którą zainteresowany jest Pan Zbigniew Sipowski proponuje zbyć w drodze przetargu. Zaproponował, aby komisja wypowiedziała się w drodze głosowania.
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że obserwuje ul. Piłsudskiego i uważa, że należy iść w tym kierunku, aby tam gdzie jest wolne miejsce i są zainteresowani terenem, to nie należy przeszkadzać, ponieważ są to miejsca pracy.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie – kto jest za zbyciem działki przy ul. Zjazd bez przetargu za cenę zgodnie z wnioskiem Prezydenta Miasta – druk 220. Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących przyjęła powyższą propozycję.
Następnie Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie – kto jest za zbyciem działki przy ul. Piłsudskiego 58 /wnioskodawca – właściciele hurtowni elektrycznej KABEL/ w drodze przetargu. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie powyższą propozycję przeznaczając wnioskowaną działkę na przetarg.
Poddał kolejny wniosek pod głosowanie dot. zbycia działki przy Al. Legionów w drodze przetargu /wnioskodawca – H. Skoczylas i Z. Sipowski/. W wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja przychyliła się do zbycia działki w drodze przetargu z zaznaczeniem terenów pod poszerzenie ulicy.

Ad. 4

Przewodniczący Komisji przedstawił pisma skierowane do Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie:

- pismo mieszkańców ul. Wąskiej – komisja przekazała pismo Prezydentowi Miasta,
- pismo p. S. Kowalewskiego w sprawie funkcjonowania MPWiK (w załączeniu do protokołu) – Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że może zasugerować prezesowi MPWiK o podanie tego pana do prokuratury w związku z tym, że ten pan szantażuje prezesa MPWiK. Natomiast Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że jako przewodniczący tej Komisji zajmował się podobną sprawą i wówczas się stało, że Komisja Gospodarki Komunalnej, a później Rada, nie wgłębiła się w temat. Dziwi go wypowiedź Pana Prezydenta. Uważa, że nauczeni tym, co się stało w MPEC winniśmy zająć się tą sprawą. W wyniku dyskusji ustalono, że tym tematem Komisja zajmie się na najbliższym posiedzeniu, na które zostanie zaproszony Pan Kowalewski.

Pan Paweł Borkowski zabierając głos stwierdził, że nie może tak być, że przychodzi nowy Prezydent i wprowadza takie rządy, a nie inne. Wyjaśnił, że w poszerzenie ul. Marynarskiej dużo pracy włożył były Prezydent Nowakowski, Prezydent Turkowski. Postawił wniosek, aby tej szerokości ulicy, w tym roku nie realizować i aby doprowadzić do poszerzenia ulicy. Wniósł o wstrzymanie tej inwestycji.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby do tematu wrócić na następnym posiedzeniu Komisji w obecności Prezydenta. Wniosek radnego Borkowskiego jest nadal aktualny i Komisja przegłosuje go na następnym posiedzeniu, po wysłuchaniu wyjaśnień Prezydenta.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zakmnął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 23 cze 2004 10:22
  • Data opublikowania: środa, 23 cze 2004 10:46
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 1 lip 2004 08:53
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej