Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 26 posiedzeniu w dniu 14 kwietnia 2004 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:
1.
Rozpatrzenie pisma z dnia 4.03.2004 r. inż. Stanisława Kowalewskiego w sprawie funkcjonowania MPWiK.
2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na lata 2003-2010 dla miasta Łomży.
3.
Ocena sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2003 rok w dziale merytorycznie podległym Komisji Gospodarki Komunalnej.
4.
Zaopiniowanie wniosku w sprawie propozycji sprzedaży nieruchomości miejskich przy ul. Bocznej i ul. Strzelców Kurpiowskich.
5.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta Łomży.
6.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych na terenie miasta Łomża, będących w użytkowaniu wieczystym spółdzielni mieszkaniowych na rzecz tych spółdzielni oraz udzielenia bonifikaty od ustalonej ceny sprzedaży tych nieruchomości.
7.
Sprawy różne.


Ad. 1

Przewodniczący Komisji przypomniał, że do Komisji wpłynęło pismo Pana Kowalewskiego (w załączeniu do protokołu). Zgodnie z ustaleniami z poprzedniego posiedzenia Komisji sprawa ta jest przedmiotem dzisiejszych obrad. Otworzył dyskusję.
Pan Zbigniew Lipski zabierając głos poprosił o wyjaśnienie stwierdzenia dot. wykorzystywania połowy możliwości oczyszczalni i w związku z tym nieprawidłowego jej funkcjonowania. Poprosił również o wyjaśnienie na czym polega proces oczyszczania i czy to jest oczyszczalnia biologiczna, czy oczyszczalnia chemiczna.
Pan Stanisław Kowalewski stwierdził, że na początku środek ten nie był stosowany. Z czasem wprowadzono go i dodaje się go coraz więcej. Przy zmniejszającej się ilości ścieków, dozowanie coraz większych ilości środka jego zdaniem jest nieekonomiczne.
Pan Zbigniew Lipski zwracając się do Pana Kowalewskiego poprosił o udowodnienie, że wcześniej sygnalizował nieprawidłowości kierownictwu spółki.
Przewodniczący komisji dodał, że radni nie są specjalistami w tej dziedzinie i oczekują informacji na temat używania środka w jakich procentach i w jakich ilościach, co będzie dowodem na nieprawidłowości, które zarzucane są w piśmie skierowanym do Rady. Są to poważne zarzuty i dobrze by było podeprzeć je konkretnymi danymi. Ponadto poprosił Pana Kowalewskiego o wyjaśnienie nieprawidłowej eksploatacji kotłowni, czy zbiornika gazu oraz złej polityki płacowej.
Pan Stanisław Kowalewski stwierdził, że swoje zarzuty opiera na jego obserwacji. Ponadto konsultował to ze znajomymi z innych oczyszczalniach, którzy twierdzili, że takich środków prawie nie stosują, a jeżeli już to bardzo sporadycznie. W tym roku, już w miesiącu lutym, w naszej oczyszczalni zużyto ok. 20 m 3 środka, a więc ok. 30 t. Cena za 1 tonę wynosi 1 tys. zł, w więc ok. 30 tys. zł w skali miesiąca wrzucane jest w ścieki. Dodał, że kotłownia w wyniku złej eksploatacji została zatrzymana. Prowadzono naprawy przez okres jednego miesiąca. Nie mieliśmy co robić z gazem i gaz ten został spalony. W tym czasie był szykanowany, że to jest rzekomo jego wina, a osoby winne nie za bardzo zostały ukarane. Stwierdził, że sygnalizował o tym, że zbiornik jest przeładowany gazem, przeciążony aż do zaworów bezpieczeństwa, które puściły i jego naprawa była dosyć droga. Uważa, że przyczyną były niedociągnięcia eksploatacyjne. Odnośnie szykanowania wyjaśnił, że za to, za co jemu zabrano premie inny pracownik dostał pochwałę.
Pan Paweł Borkowski zwracając się do radnego Janusza Nowakowskiego poprosił o wyjaśnienie czy wiedział o tej sprawie kiedy pełnił funkcje zastępcy prezydenta.
Pan Janusz Nowakowski wyjaśnił, że nie miał żadnych sygnałów , że były nieprawidłowości w procesie stosowania pix i pax.
Pan Grzegorz Lewańczuk wyjaśnił, że pix zaczęto używać 2 lata temu. Na samym początku w chwili całego procesu modernizacji i zaraz po modernizacji w związku z tym, że w sposób biologiczny nie potrafiliśmy poradzić sobie procesem oczyszczania, projektant przewidział oczyszczanie poprzez wspomaganie pix-em. Pax jest to nowa technologia wprowadzana od roku. W związku z pojawieniem się bakterii nitkowatych, których w żaden sposób nie można było usunąć, producent pix-u zaproponował nowy środek, którym jest pax. W innych oczyszczalniach bakterie nitkowate były zwalczane za pomocą pax-u. Zgodnie z pozwoleniem wodno prawnym ścieki oczyszczone są zrzucane do rzeki Narew i muszą spełniać jakość jaka jest w pozwoleniu. W przypadku kiedy na drodze biologicznej nie można uporać się z oczyszczaniem wspomagamy się pax-em. Wyjaśnił, że m.in. na prośbę Pana Kowalewskiego powołał komisję wewnętrzną w spółce, która zajęła się wyjaśnieniem tej sprawy. Członków tej komisji wyznaczył sam Pan Kowalewski. Osobiście zaproponował, aby w skład tej komisji weszła osoba z doświadczeniem naukowym. Osobą to był Pan prof. Haidrich z Politechniki Warszawskiej, który jest sławą naukową w tej dziedzinie i to on w kraju ustala jakie są typy, jakie są procesy, jak ma wyglądać cały proces oczyszczania ścieków. Właśnie Pan prof. sporządził ekspertyzę, która dogłębnie analizuje proces oczyszczania ścieków. Dodał, że dzięki temu, że stosowane są środki chemiczne ponosimy mniejsze opłaty do urzędu marszałkowskiego za korzystanie ze środowiska. Stwierdził, że w dalszym ciągu jest to oczyszczalnia biologiczna ze wspomaganiem chemicznym.
Pan Marcin B. Sroczyński uzupełniając stwierdził, że kontrola jeszcze nie została zakończona.
Pan Paweł Borkowski stwierdził, że dziwi się odpowiedzi radnego Nowakowskiego, ponieważ Pan Nowakowski wiedział o zarzutach i o artykule Pana Kacprzyka. Chciałby, aby ktoś wytłumaczył mu określenia „za co płacą mieszkańcy Łomży”, „sytuacja oczyszczalni stała się krytyczna”.
Przewodniczący Komisji kończąc dyskusję stwierdził, że Komisja oczekuje, aby temat został rozwiązany na miejscu. W oczyszczalni ma przebiegać proces technologiczny w sposób prawidłowy. Komisja nie kończy tematu. Pan Prezydent „ przepilotuje” temat, aby to nie wyszło tak jak z MPEC, aby nie było podobnych problemów. Komisja oczekuje informacji, z której będzie wynikało ostateczna decyzja pracy komisji jeśli chodzi o stosowanie pix-u i pax-u.
Pan Krzysztof Duda – MPWiK sp. z o.o. odpowiadając na pytanie radnego Borkowskiego stwierdził, że nie jest fachowcem, co do technologii, ale została powołana komisja wewnętrzna przez pana prezesa pod jego kierownictwem. Rada nadzorcza również prowadzi postępowanie wyjaśniające. Komisja postanowiła, że zostanie przygotowana kompleksowa ekspertyza pracy oczyszczalni, zostaną przeanalizowane wszystkie aspekty oczyszczania ścieków, gospodarki odpadami itd. W chwili obecnej mamy ekspertyzę, mamy opinię projektanta oczyszczalni, komisja przesłuchała Pana Kowalewskiego, technologa, kierownika zakładu kanalizacji i na podstawie tych przesłuchań zostały wyciągnięte wnioski. Dane procentowe, szczegółowe dane liczbowe znajdują się w sporządzonej ekspertyzie, która jest załącznikiem do protokołu komisji.
Pan Zbigniew Lipski zgodził się z propozycją Pan Przewodniczącego Komisji, aby nie zamykać tematu i poczekać na opinię. Pan Prezydent niezależnie prowadzi kontrolę. Padło wiele pytań, na wiele Komisja nie uzyskała odpowiedzi i sprawa w dalszym ciągu się nie zamyka. Rada będzie dalej zajmowała się tą sprawą.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta stwierdził, że będzie posiłkował się pracami rady nadzorczej, która jest organem kontrolnym spółki jak i komisji, która jest powołana przez zarząd. Jeżeli Rada sobie tego życzy, można powołać jeszcze inny zespół, który wypowie się co do prac dwóch pracujących komisji.
Komisja ustaliła, że wróci do tematu po otrzymaniu wyników prac komisji.


Ad. 2

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawił wniosek w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na lata 2003-2010 dla Miasta Łomży (w załączeniu do protokołu). Dodał, że plan ten jest skorygowany, a korekta dotyczy inwestycji planowanych w roku bieżącym i planowanych w przyszłości.
Pan Krzysztof Duda – MPWiK sp. z o.o. stwierdził, że taką najważniejszą zmianą w dotychczasowym planie jest pozycja: rozbudowa systemu wodno-kanalizacyjnego miasta Łomży i są to zadania, które były w poprzednim planie, ale były one na kilka lat. W związku z tym, że inwestycja ta jest dofinansowana z funduszy strukturalnych realizacja tych zadań została zaplanowana na lata 2005-2006 i jeżeli tylko otrzymamy środki inwestycja będzie realizowana.
Pan Grzegorz Lewańczuk – prezes MPWiK stwierdził, że jeśli nastąpią zmiany związane z budżetem miasta, czy inwestycjami plan ten znów trafi do Rady celem korekty.
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do projektu planu.
Pan Janusz Nowakowski zwrócił uwagę, że z przygotowanego finansowania inwestycji w poszczególnych latach wynika spadek udziału środków spółki w przedsięwzięciach związanych z realizacją tych zadań.
Pan Krzysztof Duda wyjaśnił, że zadania wynikają z potrzeb jakie na dzisiaj są znane. Być może ze z kosztorysu będzie wynikała jakaś kwota i wówczas spółka dołoży. Kwoty podawane są szacunkowo Zadania ujęte do 2010 roku były określone na podstawie programów ogólnych oraz obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży.
W związku z tym, że innych uwag nie zgłoszono Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały. Komisja 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 255 A.

Ad. 3


Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2003 rok (w załączeniu do protokołu).
Przewodniczący Komisji stwierdził, że analizując sprawozdanie z budżetu miast za 2003 rok można stwierdzić, że został on wykonany zgodnie z założeniami oraz zmianami, które były akceptowane przez Radę Miejską. W dziale dotyczącym spraw, które merytorycznie podlegają Komisji Gospodarki Komunalnej trudno doszukać się nieprawidłowości. Zwrócił jednak uwagę na inwestycje, które pomimo tego, że były w planie z różnych względów odstąpiono od ich realizacji, a środki zostały przesunięte na realizację Al. Legionów. Analizując jednak wydatki inwestycyjne stwierdził, że należy podkreślić, że występuje wyraźny wzrost wydatków na inwestycje i ta tendencja wzrostowa utrzymuje się już od 3 lat. Wydatki inwestycyjne w skali budżetu stanowią 10,1 % i to jest pozytywne.
Poddał pod głosowanie sprawozdanie z budżetu miasta za 2003 rok. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie realizacje budżetu za 2003 rok.
Pan Paweł Borkowski ponowił swoja prośbę sprzed dwóch lat dotyczącą sporządzenia tabeli uwzględniającej wydatkowanie dochodów własnych w poszczególnych działach.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w sprawozdaniu wszystko jest napisane i odnalezienie danych, o których mówi radny Borkowski jest to kwestia przeczytania dokumentu do końca.


Ad. 4

Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek w sprawie propozycji sprzedaży nieruchomości miejskich przy ul. Bocznej i ul. Strzelców Kurpiowskich ( w załączeniu do protokołu).

Otworzył dyskusję.
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała wniosek zgodnie z drukiem 254.


Ad. 5

Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta Łomża (w załączeniu do protokołu).
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek zgodnie z drukiem 256.


Ad. 6


Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek Klubu Radnych Chrześcijańskiego Forum Samorządowego o podjęcie uchwały w sprawie zasad sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych na terenie miasta Łomży, będących w użytkowaniu wieczystym spółdzielni mieszkaniowych na rzecz tych spółdzielni oraz udzielenia bonifikaty od ustalonej ceny sprzedaży nieruchomości (wniosek w załączeniu do protokołu). Otworzył dyskusję.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że na podstawie operatów, które posiadamy na wszystkie działki zabudowane budynkami spółdzielczymi przeprowadzono symulację, z której wynika, że przy zastosowaniu stawek preferencyjnych z 99 % zniżką dla spółdzielni mieszkaniowych miasto straci ogółem dochody w wysokości 4.379.195, 10 zł. W przypadku ŁSM miasto straciłoby dochód w wysokości ok. 3.060 tys. zł , w przypadku SM „Perspektywa” ok. 1.320 tys. zł. Mieszkaniec przy wykupie, w zależności od wielkości mieszkania, zapłaci od 100 do 500 zł. Każdy mieszkaniec spółdzielni ma możliwość wykupu na własność gruntów i miasto nie traci dochodów z tego tytułu. Zastosowanie bonifikaty i sprzedaż bezpośrednio spółdzielniom mieszkaniowym prawa wieczystego użytkowania na własność spowoduje straty, o których mówił wcześniej.
Pan Zbigniew Lipski zwrócił się z zapytaniem dlaczego nie ma gospodarki komunalnej oraz poprosił Pana Prezydenta skąd wziął te pieniądze, o których mówił. Uważa, że w projekcie uchwały winna znaleźć się gospodarka komunalna.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że na pierwsze pytanie radnego Lipskiego odpowie wnioskodawca, natomiast kwoty, które podał jest to założenie, że 100 % mieszkańców dokonałoby wykupu wieczystego użytkowania na własność i te pieniądze wynikają z wyceny biegłego.
Pan Jan Bajno wyjaśnił w imieniu wnioskodawców, że składają projekt uchwały z zastosowaniem bonifikaty, oparty o podobne uchwały przyjęte w innych miastach. Odnośnie mieszkań komunalnych Rada sama może podjąć inicjatywę, natomiast odnośnie mieszkań spółdzielczych taką możliwość daje ustawa. Rada stworzyła możliwość sprzedaży gruntów pod mieszkaniami podejmując uchwałę w 1992 r.
Pan Zbigniew Lipski postawił wniosek, aby w projekcie uchwały uwzględnić również gospodarkę komunalną.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wnioskiem zgłoszonym przez radnego Lipskiego. W wyniku głosowania 4 głosami za przy braku głosów przeciw i 5 głosach przeciw zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 259 wraz uzupełniony o wniosek radnego Lipskiego.


Ad. 7

Pan Paweł Borkowski przypomniał sprawę ul. Marynarskiej zgłoszoną na poprzednim posiedzeniu Komisji. Postawił wniosek o wstrzymanie prac przy ul. Marynarskiej do czasu wywłaszczenia mieszkańców, zgodnie ze złożonymi przez nich oświadczeniami, na rzecz poszerzenia tej drogi.
Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących przyjęła powyższy wniosek.
Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił pisma skierowane do Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie:
- zakupu nieruchomości będącej w zarządzie MPEC, a dzierżawionej przez drukarnię Scan com (pismo w załączeniu). Pan Marcin B. Sroczyński stwierdził, że zna sprawę, ale wątpi, aby sprawa ta w najbliższym czasie trafiła pod obrady Komisji. Dzisiaj do drukarni zostało wysłane pismo, że miasto nie może sprzedać tej działki na rzecz drukarni. Temat jest bardzo złożony, ponieważ chodzi tu o sprawy własnościowe MPEC-u i MPWiK-u i do momentu kwestii uregulowania kwestii własnościowych temat zostaje odłożony. Takie samo pismo wpłynęło do Prezydenta.
- odpowiedź Prezydenta Miasta na pismo Edmunda i Zbigniewa Żelaznych w sprawie zezwolenia na przeprowadzenie przyłącza kanalizacji sanitarnej (w załączeniu),
- ukończenia budowy ulicy Kwiatowej ( petycja mieszkańców w załączeniu do protokołu) . Komisja przyjęła pismo do wiadomości.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 23 cze 2004 10:47
  • Data opublikowania: środa, 23 cze 2004 10:55
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:25
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej