Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Obwieszczenie - decyzja środowiskowa

Prezydent Miasta Łomża

         Łomża 2020-02-21

WGK.6220.21.2019

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 84, art. 85, art. 71, art. 73 ust. 1, art 74 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz.U z 2018 r poz. 2081, ze zmianami) oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2018.2096 t.j., z późn. zmianami) na wniosek Edpol Food& Innovation Sp. z o.o. w Łomżyw sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zbiornika na ciekły azot przy ul. Nowogrodzkiej 155A w Łomży

orzeka się

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Uzasadnienie

W dniu 10.12.2019 r wpłynął wniosek Edpol Food & Innovation Sp. z o.o. w Łomży, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę zbiornika na ciekły azot wraz z infrastrukturą towarzyszącą przy ul. Nowogrodzkiej 155A w Łomży. Wraz z wnioskiem złożono Kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz kopię mapy ewidencyjnej gruntów. Pismem z dnia 12.12.2019 r tut. Urząd wezwał inwestora do uzupełnienia wniosku o: poświadczoną kopię mapy ewidencyjnej obejmującej również obszar, na który przedsięwzięcie będzie oddziaływać, w tym obszar w odległości 100 m od terenu inwestycji oraz mapę z zaznaczonym terenem przedsięwzięcia i obszarem oddziaływania. W dniu 03.01.2020 r wpłynęły wymagane dokumenty, stanowiące uzupełnienie wniosku.

Planowany do realizacji zbiornik azotu ciekłego stanowi przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określone w § 3 ust. 1 pkt. 37 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2019.1839) - instalacja do magazynowania naziemnego magazynowania ropy naftowej, produktów naftowych, substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt. 1 i 2 rozporządzenia nr 1907/2006, niebędących produktami spożywczymi …. I w myśl art. 59 ust. 1 pkt. 2, art. 63 ust.1 oraz art. 71 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r
o udostępnianiu informacji o środowisku … - wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz może wymagać przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Organem właściwym do przeprowadzenia w/w postępowania i wydania wnioskowanej decyzji jest Prezydent Miasta Łomża.

Pismem z dnia 09.01.2020 r tut. Urząd wszczął postępowanie w sprawie i wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Dyrektora Zarządu Zlewni w Ostrołęce Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o opinie dotyczące potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko.

                    Na działce o numerze ewidencyjnym 20251/53 planowana jest budowa zbiornika na ciekły azot, kriogenicznego, pionowego, izolowanego próżniowo o pojemności 32 m3, wysokości 8,9 m i średnicy 2,8 m, wykorzystywanego do mrożenia produktów zakładu Edpol. Powierzchnia zabudowy zbiornika wynosi 45 m2.

EDPOL Food & Innovation Sp. z o. o. przy ul. Nowogrodzkiej 155 A w Łomży prowadzi produkcję przypraw i mieszanek spożywczych. Produkcja prowadzona jest w budynkach położonych na działkach o nr. ew. 20250/2, 20251/53 i 20251/9. W 2017 roku firma Edpol uzyskała decyzję środowiskową Prezydenta Miasta Łomża znak: WGK.6220.19.2017.MB dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie i rozbudowie zakładu.

Projektowany zbiornik będzie spełniał wymagania techniczne określone dla tego typu urządzeń, w tym europejską dyrektywę ciśnieniową 2014/68/UE i PN-EN ISO 21009-2:2016-04. Wyposażony będzie w system bezpieczeństwa, posadowiony na płycie fundamentowej, umocowany wg. wytycznych producenta i zabezpieczony przeciwwilgociowo. Zbiornik połączony będzie przewodem izolowanym termicznie z szafą kriogeniczną usytuowaną wewnątrz hali. Pomieszczenie w którym zainstalowana będzie szafa kriogeniczna zostanie wyposażone w detektor sygnalizujący wzrost stężenia azotu. Po zakończeniu procesu azot usuwany jest kanałem wentylacyjnym na zewnątrz do atmosfery. Zużycie azotu do schładzania produktów wynosić będzie 4 m3/dobę.

Zgodnie z Kartą charakterystyki – skroplony azot jest gazem obojętnym (główny składnik powietrza), nie wykazującym właściwości toksycznych, nie wykazującym szkodliwości dla środowiska wodnego czy gleby, nie ulegającym akumulacji. Zagrożenia związane z jego użytkowaniem związane są z jego b. niską temperaturą, wypieraniem tlenu oraz możliwością wybuchu ogrzanego zbiornika. Z analizy planowanego procesu technologicznego wynika, iż sytuacje awaryjne, związane z niekontrolowaną emisją zanieczyszczeń do środowiska może być następstwem:

• rozszczelnienia zbiornika magazynowego, np. w przypadku ekspozycji na działanie wysokich temperatur,

• niewłaściwym transportem i przeładunkiem gazu (wyciek).

Przeciwdziałanie tym zagrożeniom polegać będzie na:

- utrzymaniu w należytym stanie urządzeń i instalacji,

- przestrzeganiu przepisów dot. bezpieczeństwa użytkowania instalacji.

                   Zgodnie z przedłożoną Kartą informacyjną prace budowlane związane z posadowieniem i instalacją zbiornika będą wykonywane w porze dziennej. Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, krótkotrwały i przemijający charakter źródeł hałasu oraz emisji zanieczyszczeń powietrza (praca sprzętu budowlanego oraz transport materiałów, surowców i urządzeń) nie przewiduje się możliwości znaczącego oddziaływania na klimat akustyczny oraz jakość powietrza w sąsiedztwie zbiornika. Ponadto najbliższa zabudowa mieszkaniowa, chroniona przed hałasem, oddzielona jest od terenu planowanego przedsięwzięcia budynkami, pełniącymi rolę ekranów. W trakcie budowy będą powstawały nieznaczne ilości odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych, które przekazane zostaną do odzysku lub unieszkodliwienia firmom posiadającym odpowiednie zezwolenia. Użytkowanie zbiornika na ciekły azot nie będzie związane z zapotrzebowaniem na wodę i nie powstaną ścieki.

Źródłem hałasu na etapie użytkowania będzie emisja z napełniania zbiornika azotem, odbywająca się z częstotliwością raz w tygodniu. Proces odbywać się będzie wyłącznie w porze dnia. Inwestycja nie wpłynie na szatę roślinną (teren zurbanizowany) oraz inne elementy środowiska oraz na zdrowie ludzi – budowa i użytkowanie minimalnie wpłynie na wzrost zużycia surowców, materiałów, paliw i energii oraz wzrost emisji do powietrza. Woda dla potrzeb Zakładu pobierana jest z wodociągu miejskiego. Oddanie do użytku planowanego zbiornika nie wpłynie na wzrost zapotrzebowania na wodę.

Przewidziano następujące rozwiązania chroniące środowisko:

- zbiornik wyposażony będzie w zawory bezpieczeństwa lub inne zabezpieczenia przed rozszczelnieniem w razie niepożądanego wzrostu ciśnienia wewnątrz zbiornika,

- zbiornik i jego elementy (przewody, zawory) będą przystosowane do przechowywania ciekłego azotu (b. niskich temperatur).

- zbiornik będzie chroniony przed uszkodzeniami mechanicznymi i nagrzewaniem.

Teren inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Otoczenie terenu planowanej inwestycji stanowi zabudowa przemysłowo – usługowa - najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 80 m. Otoczenie inwestycji, to:

• od strony południowej i wschodniej - tereny zwartej zabudowy przemysłowej,

• od strony zachodniej – tereny usług: pensjonat i restauracji „RETRO” – budynku wpisanego do rejestru zabytków,

• od strony północnej – droga wojewódzka nr 645 (ul. Nowogrodzka), a za nią - tereny zabudowy mieszkalnej i usługowej.

Analizując rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem jego skali stwierdzono, że wykorzystanie zasobów naturalnych będzie małe, a teren inwestycji to tereny przekształcone. Możliwe do wystąpienia nieznaczne emisje związane z jego budową i funkcjonowaniem, to zasadniczo zanieczyszczenia powietrza oraz hałas (nie powstaną znaczne ilości trudnych do zagospodarowania odpadów czy ścieki). Analizując także skalę projektowanej rozbudowy Zakładu, stwierdzono, że będzie niewielka i dotyczyć będzie instalacji chłodniczej.

Rozpatrując usytuowanie przedsięwzięcia stwierdzono, że inwestycja znajduje się poza granicami terenów chronionych z uwagi na walory przyrodnicze, kulturowe, krajobrazowe czy też architektoniczne, w tym poza obszarami sieci Natura 2000, a także poza pozostałymi formami ochrony przyrody. Także w bezpośrednim sąsiedztwie nie występują tereny chronione z uwagi na walory przyrodnicze, w tym obszary objęte formami ochrony przyrody o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1-5, 8 i 9 ustawy o ochronie przyrody, jak: rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, pomniki przyrody, obszary chronionego krajobrazu lub ich otuliny. Najbliższe obszary Natura 2000, to położony w odległości ok. 0,4 km obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Dolnej Narwi PLB140014 oraz w odległości ok. 1,6 km specjalny obszar ochrony siedlisk pn. Ostoja Narwiańska PLH200024.

Na terenie przedsięwzięcia oraz w jego sąsiedztwie nie występują także inne obszary wymagające ochrony, jak: obszary wodno – błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, wybrzeża czy obszary przylegające do jezior, leśne kompleksy promocyjne czy ochronne, strefy ochronne ujęć wód oraz obszary ochronne zbiorników wód podziemnych, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, uzdrowiska i strefy ochronne uzdrowisk.

Teren inwestycji znajduje się poza obszarami narażonymi na powodzie, w tym poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt. 34 ustawy Prawo wodne.

W odległości ok. 0,4 km w kierunku zachodnim przepływa ciek Łomżyczka. Zgodnie z mapą jednolitych części wód (PGW Wody Polskie) przedsięwzięcie położone jest w granicach regionu wodnego Środkowej Wisły, obszar zlewni rzecznej Łomżyczka (JCWP o kodzie RW20001726369) oraz w granicach jednolitej części wód podziemnych JCWPd nr 51 (poziom czwartorzędowy) i w północnej części GZWP nr 215 – Subniecka Warszawska (zbiornik nieudokumentowany). Łomżyczka to naturalna część wód, której stan określono jako zły,a osiągnięcie celów środowiskowych – zagrożone. Celem środowiskowym dla cieku jest osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego.

Stan ilościowy i stan chemiczny wód podziemnych JCWPd nr 51 jest dobry, a ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych – niezagrożone. Celem środowiskowym jest utrzymanie obecnego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.

Biorąc pod uwagę lokalizację przedsięwzięcia stwierdzono, że jest korzystna – w obrębie i w sąsiedztwie terenów przemysłowych, poza zwartą zabudową mieszkaniową, z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury, poza terenami chronionymi z uwagi na walory przyrodnicze, historyczne, kulturowe czy krajobrazowe, w tym poza obszarami Natura 2000, stąd przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać na stan i zachowanie gatunków flory i fauny oraz stan siedlisk przyrodniczych chronionych w obrębie obszarów Natura 2000. A tym bardziej nie będzie oddziaływać na cele ochrony tych obszarów; nie wpłynie również na ich integralność oraz spójność sieci ekologicznej.

Ponadto przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać w sposób transgraniczny i nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.

Przedsięwzięcie nie stwarza ryzyka wystąpienia awarii przemysłowej, czy katastrofy naturalnej lub budowlanej. Instalacja wpłynie w sposób mało znaczący na zwiększenie oddziaływania Zakładu Edpol na środowisko.

Uwzględniając rodzaj i lokalizację inwestycji stwierdzono, że jej funkcjonowanie nie będzie oddziaływać na krajobraz i jego elementy oraz klimat (azot nie jest gazem cieplarnianym).

Lokalizacja w oddaleniu od cieków wodnych i poza terenami zagrożonymi powodzią oraz poza terenami narażonymi na osuwanie się mas ziemnych powoduje, że ewentualne zmiany klimatu nie będą wpływać na funkcjonowanie przedsięwzięcia.  

Przedsięwzięcie nie będzie źródłem złożonego oddziaływania na środowisko, w tym nie spowoduje przekroczenia obciążenia infrastruktury technicznej.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 w/w ustawy w postępowaniu uzyskano opinie:

-        Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży nr 4.NZ.2020 z dnia 15.01.2020 r, który wyraził opinię, że dla tego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;  

-        Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, który pismem z dnia 15.01.2020 r wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;

-        Dyrektora Zarządu Zlewni w Ostrołęce Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 21.01.2020 r o nie stwierdzeniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko, gdyż nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód i na realizację celów środowiskowych określonych dla tych wód w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.  

     Biorąc pod uwagę uzyskane w postępowaniu opinie urzędów współdziałających oraz łączne w/w uwarunkowania stwierdzono, że planowana inwestycja nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na środowisko i nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wykonania raportu o oddziaływaniu na środowisko .

Charakterystyka inwestycji jest załącznikiem do decyzji.

Dane o niniejszej decyzji zostaną włączone do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie.
Zgodnie z ustawą z dnia 12 października 2016 r o opłacie skarbowej (j.t. Dz.U.2018.1044, ze zm.) – załącznik, część I pkt. 45, od decyzji pobrano opłatę w wysokości 205 zł.
Na podstawie art. 74 ust. 3 w/w ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku … i na podstawie art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu zastosowano zawiadomienie stron poprzez publiczne obwieszczenie.
 P O U C Z E N I E
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łomża w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

 Otrzymują - strony postępowania w dniu 21.02.2020 r poprzez strony internetowe Urzędu (BIP),

Z up. Prezydenta Miasta

mgr inż. Dariusz Boryszewski

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

 Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

znak: WGK.6220.21.2019 z dnia 21.02.2020 r

 Charakterystyka inwestycji

Przedsięwzięcie polega na budowie zbiornika na ciekły azot na działce o numerze ewidencyjnym 20251/53 przy ul. Nowogrodzkiej 155A w Łomżywraz z infrastrukturą towarzyszącą. Planowany jest, kriogeniczny, pionowy, izolowany próżniowo zbiornik ciśnieniowy o pojemności 32 m3, wysokości 8,9 m i średnicy 2,8 m. Powierzchnia zabudowy zbiornika wynosi 45 m2. Teren wokół zbiornika będzie wygrodzony, a istniejąca, utwardzona droga będzie stanowiła drogę dojazdową dla cystern.Działka, na której będzie realizowana inwestycja to teren zabudowany, częściowo utwardzony. Na działce nie występują rośliny chronione i nie zaobserwowano siedlisk zwierząt będących pod ochroną, jak również ich tras wędrówek. Realizacja inwestycji nie wymaga usuwania drzew czy krzewów.

Zbiornik wykorzystywany będzie do powierzchniowego schładzania produktów wytarzanych przez Zakłady Edpol. EDPOL Food & Innovation Sp. z o. o. przy ul. Nowogrodzkiej 155 A w Łomży prowadzi produkcję przypraw i mieszanek spożywczych,zup, sosów i deserów w proszku, chemii spożywczej, produktów gastronomicznych, aromatów, koncentratów, ekstraktów i in. Produkcja prowadzona jest w budynkach położonych na działkach o nr. ew. 20250/2, 20251/53 i 20251/9.

Projektowany zbiornik azotu ciekłego będzie spełniał wymagania techniczne określone dla tego typu urządzeń, w tym europejską dyrektywę ciśnieniową 2014/68/UE i PN-EN ISO 21009-2:2016-04. Wyposażony będzie w system bezpieczeństwa z podwójnymi zaworami bezpieczeństwa, ze stali nierdzewnej. Stalowa konstrukcja modułowa wraz z prefabrykowanymi modułami rurowymi, gwarantują szczelność instalacji. Dopuszczalne ciśnienie robocze zbiornika wynosi 17 bar (250 psig). Zoptymalizowany układ rur z mniejszą liczbą połączeń minimalizuje potencjalne wycieki i ułatwia obsługę i serwisowanie. Posadowiony zostanie na płycie fundamentowej, umocowany wg. wytycznych producenta i zabezpieczony przeciwwilgociowo. Zbiornik połączony będzie przewodem z szafą kriogeniczną usytuowaną wewnątrz hali. Przewód doprowadzający azot posiada izolację termiczną oraz jest wykonany w technologii vacum. Proces schładzania będzie programowany za pomocą sterownika i ustawiany w zależności od rodzaju wyrobu i oczekiwanej jego temperatury.Pomieszczenie w którym zainstalowana będzie szafa kriogeniczna zostanie wyposażone w detektor mierzący i sygnalizujący wzrost stężenia azotu. Azot wewnątrz szafy rozprężany jest za pomocą dysz, a równomierność chłodzenia zapewniają wentylatory mieszające. Po zakończeniu procesu azot usuwany jest kanałem wentylacyjnym na zewnątrz do atmosfery. Zużycie azotu do schładzania produktów wynosić będzie 20 m3/tydzień, 4 m3/dobę, a w czasie roku - ok. 1040 m3 ciekłego azotu. Tankowanie zbiornika będzie następować raz w tygodniu.
Z analizy planowanego procesu technologicznego wynika, iż sytuacje awaryjne, związane z niekontrolowaną emisją zanieczyszczeń do środowiska gruntowo - wodnego oraz do powietrza atmosferycznego może być następstwem:

• rozszczelnienia zbiornika magazynowego, np. w przypadku ekspozycji na działanie wysokich temperatur,

• niewłaściwym transportem i przeładunkiem gazu (wyciek).

Przeciwdziałanie tym zagrożeniom polegać będzie na:

- utrzymaniu w należytym stanie urządzeń i instalacji,

- przestrzeganiu przepisów dot. bezpieczeństwa użytkowania instalacji,

- stałym podnoszeniu kwalifikacji pracowników.

Prace budowlane związane z posadowieniem i instalacją zbiornika będą wykonywane w porze dziennej. Uciążliwości w trakcie realizacji inwestycji zamykać się będą w typowym zakresie niewielkich robót budowlanych, w związku z czym nie będą zbyt odczuwalne

Najbliższa zabudowa mieszkaniowa, chroniona przed hałasem, oddzielona jest od terenu planowanego przedsięwzięcia obiektami ekranującymi, stanowiącymi istniejącą zabudowę.

W trakcie budowy będą powstawały nieznaczne ilości odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych, które przekazywane będą do odzysku lub unieszkodliwienia podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia.

Użytkowanie zbiornika na ciekły azot nie będzie związane z zapotrzebowaniem na wodę i nie powstaną ścieki.

Źródłem hałasu na etapie użytkowania będzie emisja z napełniania zbiornika azotem, odbywająca się z częstotliwością raz w tygodniu. Inwestycja nie wpłynie na szatę roślinną (teren zurbanizowany) oraz inne elementy środowiska oraz na zdrowie ludzi – budowa i użytkowanie minimalnie wpłynie na wzrost zużycia surowców, materiałów, paliw i energii oraz wzrost emisji do powietrza.

Przewidziano następujące rozwiązania chroniące środowisko:

- zbiornik wyposażony będzie w zawory bezpieczeństwa lub inne zabezpieczenia przed rozszczelnieniem w razie niepożądanego wzrostu ciśnienia w zbiorniku,

- zbiornik i jego elementy (przewody, zawory) będą przystosowane do przechowywania ciekłego azotu (b. niskich temperatur),  

- zbiornik będzie chroniony przed uszkodzeniami mechanicznymi i nagrzewaniem (źródła ciepła, działanie promieni słonecznych).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej - ciekły azot nie decyduje o zaliczeniu przedmiotowego zbiornika magazynowego do obiektów o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. W projektowanym zbiorniku magazynowane będzie ok. 32,2 m3 ciekłego azotu, stąd inwestycja nie będzie zaliczona do zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 21 lut 2020 09:25
  • Data opublikowania: piątek, 21 lut 2020 11:19
  • Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 9 mar 2020 11:19
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej