Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 34 posiedzeniu w dniu 13 października 2004 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Analiza ekonomiczno - finansowa MPWiK Sp z o.o. dotycząca Wieloletniego planu rozwoju sieci wodno kanalizacyjnej na ceny wody i ścieków w Łomży.

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i ścieki.

3.
Sprawy różne.


Ad. 1

Pan Gilbert Okulicz – Kozaryn – Z-ca Prezesa MPWiK wprowadzając do tematu wyjaśnił, że w tej chwili brak jest możliwości na okres 10-letni wykonania analizy. Przedłożony materiał jest to symulacja przy określonych założeniach i jest to materiał w miarę poglądowy. Nie możemy brać pod uwagę tylko i wyłącznie wyników ekonomicznych firmy, chociaż jest to ważna sprawa, ale również musimy brać pod uwagę zadania własne gminy i nikt nie patrzy na to, że np. przy ul. Żabiej są dwa domy tylko rozpatruję temat pod tym katem, że do tych domów trzeba doprowadzić wodę. Brane są więc pod uwagę elementy, które są ekonomicznie absolutnie nieopłacalne, a technicznie muszą być wykonane.
Następnie Pan Jan Godlewski – MPWiK przedstawił analizę ekonomiczno-finansową MPWiK Sp z o.o. dotyczącą wpływu Wieloletniego planu rozwoju sieci wodno – kanalizacyjnej na ceny wody i ścieki (w załączeniu do protokołu). Wyjaśnił, że analiza obejmuje lata od 2005 roku do 2010 z tym, że 2005 rok zawarty jest w projekcie uchwały w sprawie ustalenia cen wody i ścieków stąd też w niektórych pozycjach rok 2005 jest „wyiksowany”. Dodał, że podatek i amortyzacja są wliczone z rocznym poślizgiem.
Pan Zbigniew Lipski poprosił o wyjaśnienie jakie są wpływy z tytułu opłat za liczniki. Stwierdził następnie, że miasto Łomża, które ma najwyższe ceny wody i ścieków przygotowuje kolejną podwyżkę. Zwrócił się z zapytaniem czy potrzebna jest dzisiaj ta podwyżka i czy „warta jest skórka za wyprawkę” A może warto byłoby poczekać jeszcze rok i utrzymać stawki na tym samym poziomie.
Pan Wiesław Jarmosz – MPWiK wyjaśnił, że rocznie do kasy MPWiK wpływa 84 tys. zł rocznie i o te wpływy są pomniejszone koszty, które są kalkulowane na metr sześcienny wody czy ścieków.
Pan Gilbert Okulicz – Kozaryn dodał, że taryfy obowiązują rok i tabele, na które się firma powołuje to nie jest jej wymysł. Przedsiębiorstwo jest zobligowane do wprowadzenie nowych taryf.
Pan Maciej Głaz stwierdził, że stawiając wniosek o sporządzenie analizy chciał, żeby wszyscy zobaczyli jak inwestycje wpływają na ceny wody i ścieków. Jego zdaniem w materiale wzrost sprzedaży ilościowej ścieków jest zbyt optymistyczny i w związku z tym uważa, że analiza jest zbyt optymistyczna.
Pan Janusz Nowakowski stwierdził, ze jeśli mamy jakieś ambitne plany, co do inwestowania, to skutkiem tego po wybudowaniu następuje wzrost amortyzacji i jest to nieuniknione. Radni nie mogą być zaskoczeni, że są wielkie inwestycje i rosną ceny wody i ścieków. Jest to nieuchronny skutek finansowy i należy zadać sobie pytanie czy inwestujemy czy nie inwestujemy. Dodał, że analiza jest bardzo dobra i czytelna.
Pan Paweł Borkowski stwierdził, że w poprzedniej kadencji Rada przyjęła taką politykę, że inwestycje tego typu będą wykonywane wielkością ceny wody. Przedtem miasto dokładało do inwestycji 20 mld. zł, obecnie miasto dopłaca tylko 7, a reszta środków pochodzi z PHARE i MPWiK-u. Dodał, że mamy 18 planów do zatwierdzenia w tej kadencji, a w związku z tym, że jest mały trend rozwojowy w spółdzielczości, należy wziąć pod uwagę, że inne dzielnice miasta musza się rozwijać i o tym mówią dokumenty. Jego zdaniem prawie tej podwyżki nie będzie tylko nie wie po co to społeczne zamieszanie.
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że dziwi się wypowiedzi radnego Borkowskiego. Uważa, że po to zostali zaproszeni przedstawiciele MPWiK-u i po to temat ten jest przedmiotem obrad Komisji, aby go przedyskutować, a decyzji jeszcze nie ma. Zadawane pytania maja posłużyć do wypracowania stanowiska. Jego pytanie było jasne, czy warto wprowadzać podwyżkę i czy jest ona zasadna. Otrzymał na nie odpowiedź, która mu wystarczyła.
Przewodniczący Komisji kończąc dyskusję na temat analizy ekonomiczno-finansowej poddał pod głosowanie przedłożony materiał. Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie analizę zgodnie z drukiem nr 341.


Ad. 2

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusje na temat wniosku w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i ścieki (w załączeniu do protokołu). Wyjaśnił, że temat ten będzie przedmiotem obrad następnej sesji Rady Miejskiej. Dodał, że niezależnie od tego czy byłaby podwyżka czy obniżka cen musi być dokonany mechanizm regulacyjny, który wynika z przepisów ustawy.
Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes Zarządu MPWiK zabierając głos wyjaśnił na jakiej podstawie przedsiębiorstwo występuje do Rady z wnioskiem o zatwierdzenie taryf. Stwierdził, że procedura ta wynika z ustawy. Ustawa określa, że przedsiębiorstwo winno posiadać regulamin zatwierdzony przez Radę Miejską, zatwierdzone wieloletnie plany inwestycyjne. Taryfy obowiązują 1 rok tj. od 1 stycznia do końca grudnia danego roku. Zgodnie z ustawą przedsiębiorstwo występuje do Przewodniczącego Rady Miejskiej i ma 70 dni na przedstawienie taryf, natomiast Rada ma 40 dni na zaopiniowanie. Jeśli Rada ewentualnie nie zgodzi się z wysokością tych taryf przedsiębiorstwo może wystąpić do Prezydenta Miasta o pokrycie środkami z budżetu miasta. Przedstawił następnie wniosek w sprawie zatwierdzenia taryf (w załączeniu do protokołu).
Pan Janusz Nowakowski stwierdził, że po zapoznaniu się z wnioskiem ciężko jest dyskutować. Nawet gdybyśmy chcieli zmusić MPWiK do zmniejszenia kosztów, to i tak nie będzie to miało większego wpływu na ostateczną kalkulację cen. Większe możliwości tkwią po stronie Rady, a konkretnie amortyzacja i podatki, które Rada ustala. Podatki w sposób bezpośredni, a amortyzację pośredni decydując o tym jaka jest skala inwestycji w MPWiK-u. Jeśli Radni chcą obniżyć cenę za wodę i ścieki to powinni składać wniosek o zmniejszenie podatku.
Innych uwag Komisja nie zgłosiła.
Następnie Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosami wstrzymującymi, zaopiniowała pozytywnie wnioskowane taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i ścieki.



Ad. 3

Przewodniczący Komisji przedstawił do wiadomości pismo Pana Stanisława Kowalewskiego ( w załączeniu do protokołu) z dnia 27 września 2004 roku.
Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes Zarządu MPWiK wyjaśnił, że jest nowa rada nadzorcza, ale nie zajmowała się ona tymi sprawami. Przedstawił następnie skład nowej rady nadzorczej MPWiK. Dodał, że przedsiębiorstwo przyjmuje ścieki, obrabia je i one mają mieć pewien ładunek na spływie zgodny z ustaleniami zawartymi w pozwoleniu wodno-prawnym i to jest dla przedsiębiorstwa najważniejsze. Ładunek ten jest dozwolony i taki sam. W chwili obecnej budowana jest instalacja do stosowania tego środka i on jest stosowany nadal, a jego stosowanie uzależnione jest od uwarunkowań zewnętrznych.
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 2 lis 2004 08:56
  • Data opublikowania: wtorek, 2 lis 2004 09:00
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:24
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej