Skarbnik Miasta - Elżbieta Parzych
e-mail: skarbnik@um.lomza.pl
§ 38 Regulaminu Organizacyjnego UM
WYDZIAŁ SKARBU I BUDŻETU
1. Wydział Skarbu i Budżetu dzieli się na:
1) Oddział Budżetu
2) Oddział Podatków
2. Do zadań Oddziału Budżetu należy całość spraw związanych z planowaniem, realizacją i sprawozdawczością budżetową, a także nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej oraz prowadzenie spraw związanych z zaciąganiem długoterminowych kredytów, emisją obligacji miejskich i innych wieloletnich zobowiązań finansowych gminy, a ponadto opracowywanie planów ich spłat oraz prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zadań finansowanych z budżetu gminy oraz środków specjalnych, a w szczególności:
1) opracowywanie projektu budżetu Miasta z wymaganym stopniem szczegółowości,
2) koordynowanie i nadzorowanie prac nad budżetem w stopniu objętym procedurą uchwaloną przez Radę,
3) opracowywanie planu dochodów i wydatków zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
4) koordynowanie i nadzorowanie prac nad przygotowaniem planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych,
5) analizowanie wniosków i opracowywanie projektów zmian w budżecie Miasta w ciągu roku budżetowego,
6) wykonywanie zadań, wynikających z pełnienia przez wydział funkcji głównego dysponenta środków budżetowych poprzez:
a) przekazywanie środków pieniężnych na rachunki bieżące jednostek budżetowych, przeznaczonych na pokrycie wydatków realizowanych w ramach ich planów finansowych,
b) przekazywanie dotacji z budżetu Miasta jednostkom organizacyjnym oraz innym jednostkom i organizacjom korzystającym z dotacji określonych w budżecie Miasta,
7) prowadzenie ewidencji dochodów budżetu Miasta wg źródeł, w tym: dochody własne, udziały w podatkach gromadzonych centralnie, subwencje, dotacje z budżetu państwa i innych jednostek samorządowych,
8) prowadzenie ewidencji wydatków budżetu Miasta,
9) prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej zgodnie z wymogami ministra finansów, GUS, a także windykacji należności budżetu Miasta z jednostkami organizacyjnymi oraz instytucjami zasilającymi budżet Miasta,
10) przygotowywanie projektów planów i analiz, w szczególności:
a) wycinka budżetu Miasta w zakresie jego dochodów,
b) prognoz wieloletnich dochodów Miasta,
11) przyjmowanie i analizowanie okresowych sprawozdań od jednostek realizujących budżet,
12) opracowywanie zbiorczej sprawozdawczości z wykonania dochodów i wydatków budżetowych na potrzeby RIO, GUS, Prezydenta i Rady,
13) nadzór i bieżąca kontrola realizacji budżetu, a w szczególności uzyskiwania bieżących informacji o przyczynach odchyleń i przedkładanie wniosków w tej sprawie,
14) analiza realizacji budżetu Miasta oraz planów finansowych jednostek organizacyjnych Miasta,
15) podejmowanie stosownych działań i nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej przez jednostki wykonujące budżet Miasta,
16) występowanie z wnioskami do komisji orzekającej w sprawach naruszenia dyscypliny budżetowej,
17) rozliczanie i prowadzenie ewidencji zaciągniętych przez Miasto kredytów oraz ich spłat,
18) rozliczanie i prowadzenie ewidencji obligacji wyemitowanych przez Miasto i zobowiązań z tego tytułu oraz innych wieloletnich zobowiązań Miasta,
19) prowadzenie obsługi finansowo – księgowej wypłat świadczeń rodzinnych, wychowawczych i alimentacyjnych, dodatków mieszkaniowych i energetycznych i innych,
20) prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych w budowie,
21) prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz dokonywanie ich aktualizacji i umorzeń,
22) rozliczanie inwentaryzacji zgodnie z przyjętym harmonogramem inwentaryzacji oraz sporządzanie do celów bilansowych szczegółowego sprawozdania o stanie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
23) prowadzenie ewidencji księgowej syntetycznej i analitycznej dotyczącej realizacji zadań ujętych w planie finansowym budżetu gminy, zadań Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, sum depozytowych i wadiów, programów finansowanych ze środków unijnych,
24) sporządzanie sprawozdań, według zasad określonych przepisami o sprawozdawczości budżetowej oraz ustawy o finansach publicznych,
25) ewidencja zaangażowania wydatków budżetowych Urzędu;
26) kontrola pod względem formalnym i rachunkowym dokumentów finansowych, przygotowanie ich do akceptacji,
27) regulowanie zobowiązań Miasta wynikających z zatwierdzonych dokumentów finansowych,
28) prowadzenie ewidencji udzielanych zaliczek oraz ich rozliczanie,
29) rozliczanie podróży służbowych krajowych i zagranicznych,
30) sporządzanie miesięcznych skonsolidowanych rozliczeń Miasta dla celów VAT na podstawie deklaracji częściowych jednostek organizacyjnych oraz Urzędu,
31) naliczanie wynagrodzeń, zasiłków z ubezpieczenia społecznego, nagród jubileuszowych oraz odpraw emerytalnych pracownikom Urzędu,
32) rozliczanie umów zlecenia i o dzieło,
33) naliczanie diet radnym,
34) rozliczenie składek z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, sporządzanie deklaracji i regulowanie zobowiązań wobec ZUS,
35) rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, sporządzanie deklaracji rozliczeniowych i regulowanie zobowiązań podatkowych wobec US,
36) sporządzanie deklaracji rozliczeniowej oraz dokonywanie wpłat na PFRON.
3.Do zadań Oddziału Podatków należy działanie na rzecz pozyskania wpływów z podatków i opłat należnych gminie, a pobieranych bezpośrednio przez gminę, dochodów z mienia gminnego oraz realizowanie zadań związanych z egzekucją administracyjną należności pieniężnych, a w szczególności:
1) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Prezydenta Miasta roli organu podatkowego w zakresie należności podatkowych będących wpływami:
a) z podatków ustalanych, pobieranych i egzekwowanych bezpośrednio przez gminę na podstawie odrębnych ustaw,
b) z opłat lokalnych,
2) pełnienie funkcji pomocniczej dla Prezydenta w sprawach dotyczących ulg, umorzeń, odroczeń w sferze podatków i opłat należnych gminie w całości, a pobieranych przez urzędy skarbowe,
3) nadzorowanie realizacji dochodów z mienia gminnego, w tym z tytułu umów dzierżaw nieruchomości, wieczystego użytkowania, wynajmu lokali użytkowych, sprzedaży nieruchomości, dzierżaw majątku po byłych przedsiębiorstwach komunalnych,
4) analizowanie stanu należności podatkowych i podejmowanie stosownych działań w zakresie ich egzekucji,
5) kierowanie wniosków do sądów o wpis hipoteki przymusowej na nieruchomościach należących do dłużnika,
6) nadzorowanie i prowadzenie windykacji opłat innych niż podatkowe, pobieranych na podstawie odrębnych ustaw i dochodów z mienia gminnego,
7) prowadzenie postępowania egzekucyjnego w celu ściągania należności z tytułu podatków i opłat, dla których organ gminy jest właściwy do ich ustalania i pobierania zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a w tym m.in.: dokonywanie zabezpieczeń należności pieniężnych na majątku zobowiązanego na wniosek wierzyciela,
8) prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania, powszechności i prawidłowości opodatkowania zgodnie z przepisami prawa w podatkach i opłatach lokalnych,
9) prowadzenie księgowości podatkowej podatków i opłat lokalnych,
10) prowadzenie spraw związanych z windykacją dochodów Skarbu Państwa (umowy dzierżawy, wieczyste użytkowania gruntów, zarząd majątkiem), do których prowadzenia właściwy jest starosta,
11) współpraca z właściwymi urzędami i instytucjami, m.in. z RIO, Izbą Skarbową, NIK,
12) ustanawianie zastawu rejestrowego w celu zabezpieczenia wierzytelności gminy,
13) sporządzanie interpretacji indywidualnych [przepisów prawa podatkowego w zakresie podatków i opłat lokalnych,
14) prowadzenie postępowania podatkowego oraz wydawanie decyzji w sprawach ulg, umorzeń, zwolnień i odroczeń w zakresie podatków i opłat lokalnych na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa,
15) rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
16) wydawanie decyzji w sprawie wymiaru podatków i opłat lokalnych,
17) prowadzenie postępowania wyjaśniającego i wydawanie decyzji w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego,
18) wydawanie zezwoleń na wykreślenie z KW hipotek ustanowionych na wierzytelności Miasta Łomża i Skarbu Państwa przez Oddział Podatków,
19) wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach i opłatach lokalnych lub stwierdzających stan zaległości,
20) prowadzenie postępowania wyjaśniającego i wydawanie decyzji w sprawie nadpłaty bądź zwrotu opłaty skarbowej,
21) sporządzanie sprawozdań kwartalnych i rocznych z wykonania dochodów budżetu Miasta,
22) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej z tytułu podatków oraz sporządzanie sprawozdań o udzielonej bądź nieudzielonej pomocy publicznej,
23) sporządzanie sprawozdań o stanie zaległości przedsiębiorców w podatkach lub opłatach lokalnych,
24) wydawanie zaświadczeń podatnikom podatków i opłat oraz sporządzanie informacji z akt podatkowych, na żądanie organów uprawnionych, w zakresie przewidzianym przez ustawę Ordynacja podatkowa.
4. Wydział wykonuje także inne zadania zlecone doraźnie przez Prezydenta.