Na 7 posiedzeniu w dniu 27 marca 2003 roku Komisja:
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Komisja:
W związku z nie uchwaleniem przez Radę Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok Komisja dokonała powtórnej jego analizy i wniosła do Rady o uchwalenie i dokonanie następujących zmian:
1.
Dział II „Diagnoza środowiska” pkt. 1. Skala zagrożeń wynikających z używania alkoholu przez mieszkańców Łomży uzupełniony został o: Analizę w brzmieniu: Z powyższych danych szacunkowych opracowanych na podstawie wskaźników z literatury fachowej wynika, że w populacji mieszkańców Łomży jest ok. 1.600 osób uzależnionych, 2.900 współuzależnionych, 3.900 - pijących ryzykownie, 2.900 dzieci żyjących w rodzinach z problemem alkoholowym. Adresatami pierwszoplanowych oddziaływań w ramach Miejskiego Programu jest populacja ok. 11.300 osób, tj. 17% populacji mieszkańców Łomży (bez ofiar przemocy) oraz o: Dane Wojewódzkiego Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży. Ilość osób zarejestrowanych w lecznictwie ambulatoryjnym w latach 2000-2002 wraz z Analizą w następującym brzmieniu: Porównując dane szacunkowe ze statystyką WOPiTU należy stwierdzić następujące prawidłowości;
- Ilość osób zgłaszających się do ośrodka zarówno osób uzależnionych jak i współuzależnionych ma wyraźną tendencję wzrostową.
- Trzykrotnie wzrosła w 2002r w stosunku do poprzednich ilość osób kierowanych na leczenie na mocy Postanowień Sądów.
- Osoby uzależnione podejmujące leczenie stanowią tylko 37% osób uzależnionych w mieście,
zaś osoby wspóluzależnione 7 % (porównując statystyki ośrodka z danymi szacunkowymi) i niżej
wymienionymi wnioskami:
- Planując kierunki oddziaływań programu należy podejmować działania w kierunku zmniejszania ilości osób uzależnionych zwłaszcza w młodym wieku,
- zwiększania ilości osób podejmujących terapię zwłaszcza w grupie osób współuzależnionych i ofiar przemocy.
2.
Dział II pkt. 2 „Dostępność napojów alkoholowych w Łomży” Komisja zaproponowała uzupełnić o: Dane z Wydziału Promocji Miasta i Obsługi Podmiotów Gospodarczych Urzędu Miasta dotyczące wysokości obrotów w punktach sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta Łomża.
3.
Dział II pkt. 5 „Informacja z działalności Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2002 roku” uzupełniony został o następującą analizę: Na podstawie danych z komendy Policji należy stwierdzić w roku 2002 istotny wzrost o 26 % ilości osób kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu oraz bardzo duży wzrost - o 65 % przestępstw kryminalnych popełnionych pod wpływem alkoholu. Obserwuje się natomiast zmniejszenie się o 33% ilości zakłóceń porządku publicznego oraz aż o 290% zmniejszenie ilości osób zatrzymanych do wytrzeźwienia. Odpowiedź na pytanie o przyczynę tego zjawiska należy ustalić we współpracy z Policją. Prawdopodobnie jedną z przyczyn jest brak Izby Wytrzeźwień i zmiany przepisów zwłaszcza, że dane dotyczące przemocy w rodzinie uwidaczniają ilość 1813 interwencji domowych. Brak danych z roku 2002 nie pozwala na analizę porównawczą. Dane przedstawione przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie ilości wpływających i rozpatrywanych wniosków o zobowiązanie do leczenia pokazują na systematyczną tendencję wzrostową od 1997r. Na pozytywną uwagę zasługuje fakt, że na 107 rozpatrywanych wniosków 32 zawieszono (30%) w związku z zmotywowaniem pacjentów do leczenia dobrowolnego, co jest dobrym wskaźnikiem efektywności pracy komisji i poniższe wnioski:
1. W opracowywanej diagnozie całościowej uwzględnić dane z Policji z przestrzeni co najmniej 3 lat.
2. Podjąć działania zmierzające do redukcji przemocy w rodzinie jako zjawiska generującego patologiczne zachowania wśród dzieci i młodzieży.
3. Zwiększać efektywność pracy Komisji w zakresie motywowania do leczenia dobrowolnego.
4. Rozszerzyć zakres diagnozy o analizę danych z Ośrodka Pomocy Społecznej, Biura Pracy, placówek oświatowo-wychowawczych, organizacji pozarządowych oraz wyniki badań ankietowych w reprezentatywnych próbkach dzieci, młodzieży i dorosłych z różnych środowisk.
4.
Komisja wniosła o uzupełnienie Działu II o punkt 6 w następującym brzmieniu: Do końca III kwartału 2003 r. Urząd Miasta opracuje pełną diagnozę problemów alkoholowych.
5.
Dział III „Stan zasobów umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej” uzupełniony został o: kluby sportowe i inne stowarzyszenia jako podmioty zajmujące się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
6.
Program uzupełniony został o dział IV pn. „Zasady ograniczania dostępności do napojów alkoholowych”, które brzmią następująco:
1. W celu ograniczenia dostępności do alkoholu, ustala się maksymalną liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia:
- poza miejscem sprzedaży w ilości 25 punktów,
- w miejscu sprzedaży w ilości 40 punktów.
2. Punkty sprzedaży napojów alkoholowych powinny znajdować się w odległości co najmniej 100 metrów mierzonych od granicy geodezyjnej obiektu chronionego do najbliższego wejścia udostępnionego dla klientów punktu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych lub spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- pod pojęciem „obiektu chronionego” należy rozumieć: szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńcze, obiekty kultu religijnego, internaty, zakłady opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, dworzec autobusowy, obiekty sportowe, tereny plaż i basenów, parki i skwery.
3. Sprzedaż napojów alkoholowych w punktach sprzedaży w budynkach mieszkalnych lub ich bezpośrednim sąsiedztwie nie może odbywać się w godzinach 2200 - 600.
4. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
a) Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż
i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży.
b) Kontrolę przeprowadzają upoważnieni przez Prezydenta Miasta Łomży:
- pracownicy Urzędu Miejskiego,
- Straż Miejska,
- członkowie Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Łomży.
c) Zakres kontroli obejmuje:
- zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnym zezwoleniem (zezwoleniami),
- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- przestrzeganie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w niniejszym Programie .
d) Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono
w punkcie c) przeprowadzane są co najmniej przez dwie osoby bez uprzedniego powiadamiania kontrolowanego.
e) Osoby upoważnione do dokonania kontroli mają prawo do:
- wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich godzinach w jakich prowadzona jest ta działalność.
f) Czynności kontrolnych w przypadkach , o których mowa w pkt. c) dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
g) Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
h)Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, podpisany przez obie strony. Jeden egzemplarz pozostaje u kontrolowanego a drugi egzemplarz przekazuje się do organu wydającego zezwolenia.
i) Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawa cofnięcia zezwolenia, lub wszczyna postępowanie o cofnięciu zezwolenia informację o wykonaniu zaleceń.
j) Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
k) Wydział Promocji Miasta i Handlu składa do Pełnomocnika Prezydenta Miasta Łomży ds. Patologii Społecznej pisemną informację, do końca lutego każdego roku, o wynikach kontroli przestrzegania zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
7.
Ponadto Komisja wniosła zmiany w rozdziale „Kierunki działań”, które brzmią następująco:
1. Diagnozowanie stanu występowania problemów alkoholowych na terenie Miasta Łomży oraz bieżące ich monitorowanie.
2. Całość działań należy oprzeć o stałe wspomaganie i koordynację wszystkich podmiotów działających w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych prowadzących działalność na rzecz miasta Łomży.
3. Należy prowadzić i stale rozszerzać działalność profilaktyczną skierowaną do dzieci, młodzieży i dorosłych a także działalność informacyjną i psychoedukacyjną w dziedzinie rozwiązywania problemów alkoholowych.
4. Należy dążyć do stałego ograniczania dostępności alkoholu poprzez kontrolowanie miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
5. Należy podjąć działania na rzecz rozszerzenia oferty terapeutycznej skierowanej do osób doznających przemocy w rodzinie.
6. Należy podjąć działania mające na celu rozszerzenie oferty pomocy psychospołecznej i prawnej dla osób z problemami alkoholowymi.
8.
W Dziale V „Zadania do realizacji na rok 2003” skreślono zadania ogólne, które przepisane zostały z art. 41 ustawy i powtórzone w kolumnie 1 tabeli pn. „Kategoria zadania”
9.
W dziale V „Zadania do realizacji na rok 2003” w kolumnie „Zadanie” pkt. 1 otrzymuje
brzmienie: „Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomagania dzieciom i młodzieży w utrzymaniu abstynencji”
10.
W dziale V kolumna „Kategoria zadania” otrzymuje brzmienie: „Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej, prawnej i materialnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie”.
11.
W dziale V w kategorii zadania „Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej, prawnej i materialnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie” dopisano zadanie nr 7 w brzmieniu: „Udzielanie pomocy rzeczowej (dożywianie, zakup podręczników i pomocy szkolnych, odzieży) dla dzieci i młodzieży z rodzin alkoholowych”.
12.
W dziale V w kategorii zadania „Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu” zadanie 3 otrzymuje brzmienie:
„Objęcie pomocą dzieci i młodzieży uzależnionej od substancji psychoaktywnych i nadużywającej alkoholu”
13.
W dziale V pod tabelą zawierającą zadania do realizacji na 2003 rok wniesiono zapis
następującej treści: „Realizatorów w/w zadań należy wskazać imiennie bądź wyłonić w drodze publicznego konkursu ofert”.
14.
Zasady wynagradzania członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych przedstawione zostały w formie załącznika do programu. Dokonano w nim następujących zmian:
1. w pkt. 1 „Opiniowanie w ramach współpracy i Rozwiązywania Problemów Miasta Łomży ds. Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej” skreślono ppkt. c.
2. pkt. 2 „Wydawanie pozytywnej opinii o zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej Łomży w sprawach o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie określonym w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi” otrzymuje brzmienie: Za wykonywanie zadań (punkt 1 i 2) podczas plenarnych posiedzeń MKRPA przysługuje wynagrodzenie w wysokości 15% najniższego wynagrodzenia za posiedzenie. Jeżeli komisja w celu realizacji zadań wymienionych w punkcie 1 i 2 spotyka się częściej niż raz w miesiącu członkowie komicji otrzymują wynagrodzenie zryczałtowane w wysokości 20% najniższego wynagrodzenia miesięcznie. Podstawą do otrzymania wynagrodzenie jest obecność na co najmniej 2 posiedzeniach.
15. w załączniku do Programu pn. „Kryteria, jakim powinny odpowiadać programy profilaktyczne realizowane w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” w pkt. 4 pierwszy myślnik otrzymuje brzmienie: „podmiotowość i godność człowieka”
Pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenia miasta Łomży wnosząc o:
1. zmianę zapisu w § 1 projektu uchwały na: „Zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wydaje się, gdy punkt sprzedaży usytuowany jest w odległości co najmniej 100 m mierzonych ciągami komunikacyjnymi dla pieszych od granicy geodezyjnej obiektu chronionego do najbliższego wejścia udostępnionego dla klientów punktu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych”,
2. skreślenie w § 2 pkt. 2,
3.uzupełnienie zapisu w § 2 pkt. 1 – po słowach dworzec autobusowy dodać zapis: „obiekty sportowe w czasie trwania imprez sportowych” – wniosek przyjęty przez Radę na sesji w dniu 19 marca br.
Pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenia miasta Łomży wnosząc o uzupełnienie zapisu w § 2 pkt. 1 – po słowach dworzec autobusowy dodać zapis: „obiekty sportowe w czasie trwania imprez sportowych”.
1.
Dział II „Diagnoza środowiska” pkt. 1. Skala zagrożeń wynikających z używania alkoholu przez mieszkańców Łomży uzupełniony został o: Analizę w brzmieniu: Z powyższych danych szacunkowych opracowanych na podstawie wskaźników z literatury fachowej wynika, że w populacji mieszkańców Łomży jest ok. 1.600 osób uzależnionych, 2.900 współuzależnionych, 3.900 - pijących ryzykownie, 2.900 dzieci żyjących w rodzinach z problemem alkoholowym. Adresatami pierwszoplanowych oddziaływań w ramach Miejskiego Programu jest populacja ok. 11.300 osób, tj. 17% populacji mieszkańców Łomży (bez ofiar przemocy) oraz o: Dane Wojewódzkiego Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży. Ilość osób zarejestrowanych w lecznictwie ambulatoryjnym w latach 2000-2002 wraz z Analizą w następującym brzmieniu: Porównując dane szacunkowe ze statystyką WOPiTU należy stwierdzić następujące prawidłowości;
- Ilość osób zgłaszających się do ośrodka zarówno osób uzależnionych jak i współuzależnionych ma wyraźną tendencję wzrostową.
- Trzykrotnie wzrosła w 2002r w stosunku do poprzednich ilość osób kierowanych na leczenie na mocy Postanowień Sądów.
- Osoby uzależnione podejmujące leczenie stanowią tylko 37% osób uzależnionych w mieście,
zaś osoby wspóluzależnione 7 % (porównując statystyki ośrodka z danymi szacunkowymi) i niżej
wymienionymi wnioskami:
- Planując kierunki oddziaływań programu należy podejmować działania w kierunku zmniejszania ilości osób uzależnionych zwłaszcza w młodym wieku,
- zwiększania ilości osób podejmujących terapię zwłaszcza w grupie osób współuzależnionych i ofiar przemocy.
2.
Dział II pkt. 2 „Dostępność napojów alkoholowych w Łomży” Komisja zaproponowała uzupełnić o: Dane z Wydziału Promocji Miasta i Obsługi Podmiotów Gospodarczych Urzędu Miasta dotyczące wysokości obrotów w punktach sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta Łomża.
3.
Dział II pkt. 5 „Informacja z działalności Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2002 roku” uzupełniony został o następującą analizę: Na podstawie danych z komendy Policji należy stwierdzić w roku 2002 istotny wzrost o 26 % ilości osób kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu oraz bardzo duży wzrost - o 65 % przestępstw kryminalnych popełnionych pod wpływem alkoholu. Obserwuje się natomiast zmniejszenie się o 33% ilości zakłóceń porządku publicznego oraz aż o 290% zmniejszenie ilości osób zatrzymanych do wytrzeźwienia. Odpowiedź na pytanie o przyczynę tego zjawiska należy ustalić we współpracy z Policją. Prawdopodobnie jedną z przyczyn jest brak Izby Wytrzeźwień i zmiany przepisów zwłaszcza, że dane dotyczące przemocy w rodzinie uwidaczniają ilość 1813 interwencji domowych. Brak danych z roku 2002 nie pozwala na analizę porównawczą. Dane przedstawione przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie ilości wpływających i rozpatrywanych wniosków o zobowiązanie do leczenia pokazują na systematyczną tendencję wzrostową od 1997r. Na pozytywną uwagę zasługuje fakt, że na 107 rozpatrywanych wniosków 32 zawieszono (30%) w związku z zmotywowaniem pacjentów do leczenia dobrowolnego, co jest dobrym wskaźnikiem efektywności pracy komisji i poniższe wnioski:
1. W opracowywanej diagnozie całościowej uwzględnić dane z Policji z przestrzeni co najmniej 3 lat.
2. Podjąć działania zmierzające do redukcji przemocy w rodzinie jako zjawiska generującego patologiczne zachowania wśród dzieci i młodzieży.
3. Zwiększać efektywność pracy Komisji w zakresie motywowania do leczenia dobrowolnego.
4. Rozszerzyć zakres diagnozy o analizę danych z Ośrodka Pomocy Społecznej, Biura Pracy, placówek oświatowo-wychowawczych, organizacji pozarządowych oraz wyniki badań ankietowych w reprezentatywnych próbkach dzieci, młodzieży i dorosłych z różnych środowisk.
4.
Komisja wniosła o uzupełnienie Działu II o punkt 6 w następującym brzmieniu: Do końca III kwartału 2003 r. Urząd Miasta opracuje pełną diagnozę problemów alkoholowych.
5.
Dział III „Stan zasobów umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej” uzupełniony został o: kluby sportowe i inne stowarzyszenia jako podmioty zajmujące się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
6.
Program uzupełniony został o dział IV pn. „Zasady ograniczania dostępności do napojów alkoholowych”, które brzmią następująco:
1. W celu ograniczenia dostępności do alkoholu, ustala się maksymalną liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia:
- poza miejscem sprzedaży w ilości 25 punktów,
- w miejscu sprzedaży w ilości 40 punktów.
2. Punkty sprzedaży napojów alkoholowych powinny znajdować się w odległości co najmniej 100 metrów mierzonych od granicy geodezyjnej obiektu chronionego do najbliższego wejścia udostępnionego dla klientów punktu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych lub spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- pod pojęciem „obiektu chronionego” należy rozumieć: szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńcze, obiekty kultu religijnego, internaty, zakłady opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, dworzec autobusowy, obiekty sportowe, tereny plaż i basenów, parki i skwery.
3. Sprzedaż napojów alkoholowych w punktach sprzedaży w budynkach mieszkalnych lub ich bezpośrednim sąsiedztwie nie może odbywać się w godzinach 2200 - 600.
4. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
a) Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż
i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży.
b) Kontrolę przeprowadzają upoważnieni przez Prezydenta Miasta Łomży:
- pracownicy Urzędu Miejskiego,
- Straż Miejska,
- członkowie Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Łomży.
c) Zakres kontroli obejmuje:
- zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnym zezwoleniem (zezwoleniami),
- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- przestrzeganie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w niniejszym Programie .
d) Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono
w punkcie c) przeprowadzane są co najmniej przez dwie osoby bez uprzedniego powiadamiania kontrolowanego.
e) Osoby upoważnione do dokonania kontroli mają prawo do:
- wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich godzinach w jakich prowadzona jest ta działalność.
f) Czynności kontrolnych w przypadkach , o których mowa w pkt. c) dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
g) Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
h)Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, podpisany przez obie strony. Jeden egzemplarz pozostaje u kontrolowanego a drugi egzemplarz przekazuje się do organu wydającego zezwolenia.
i) Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawa cofnięcia zezwolenia, lub wszczyna postępowanie o cofnięciu zezwolenia informację o wykonaniu zaleceń.
j) Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
k) Wydział Promocji Miasta i Handlu składa do Pełnomocnika Prezydenta Miasta Łomży ds. Patologii Społecznej pisemną informację, do końca lutego każdego roku, o wynikach kontroli przestrzegania zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
7.
Ponadto Komisja wniosła zmiany w rozdziale „Kierunki działań”, które brzmią następująco:
1. Diagnozowanie stanu występowania problemów alkoholowych na terenie Miasta Łomży oraz bieżące ich monitorowanie.
2. Całość działań należy oprzeć o stałe wspomaganie i koordynację wszystkich podmiotów działających w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych prowadzących działalność na rzecz miasta Łomży.
3. Należy prowadzić i stale rozszerzać działalność profilaktyczną skierowaną do dzieci, młodzieży i dorosłych a także działalność informacyjną i psychoedukacyjną w dziedzinie rozwiązywania problemów alkoholowych.
4. Należy dążyć do stałego ograniczania dostępności alkoholu poprzez kontrolowanie miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
5. Należy podjąć działania na rzecz rozszerzenia oferty terapeutycznej skierowanej do osób doznających przemocy w rodzinie.
6. Należy podjąć działania mające na celu rozszerzenie oferty pomocy psychospołecznej i prawnej dla osób z problemami alkoholowymi.
8.
W Dziale V „Zadania do realizacji na rok 2003” skreślono zadania ogólne, które przepisane zostały z art. 41 ustawy i powtórzone w kolumnie 1 tabeli pn. „Kategoria zadania”
9.
W dziale V „Zadania do realizacji na rok 2003” w kolumnie „Zadanie” pkt. 1 otrzymuje
brzmienie: „Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomagania dzieciom i młodzieży w utrzymaniu abstynencji”
10.
W dziale V kolumna „Kategoria zadania” otrzymuje brzmienie: „Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej, prawnej i materialnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie”.
11.
W dziale V w kategorii zadania „Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej, prawnej i materialnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie” dopisano zadanie nr 7 w brzmieniu: „Udzielanie pomocy rzeczowej (dożywianie, zakup podręczników i pomocy szkolnych, odzieży) dla dzieci i młodzieży z rodzin alkoholowych”.
12.
W dziale V w kategorii zadania „Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu” zadanie 3 otrzymuje brzmienie:
„Objęcie pomocą dzieci i młodzieży uzależnionej od substancji psychoaktywnych i nadużywającej alkoholu”
13.
W dziale V pod tabelą zawierającą zadania do realizacji na 2003 rok wniesiono zapis
następującej treści: „Realizatorów w/w zadań należy wskazać imiennie bądź wyłonić w drodze publicznego konkursu ofert”.
14.
Zasady wynagradzania członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych przedstawione zostały w formie załącznika do programu. Dokonano w nim następujących zmian:
1. w pkt. 1 „Opiniowanie w ramach współpracy i Rozwiązywania Problemów Miasta Łomży ds. Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej” skreślono ppkt. c.
2. pkt. 2 „Wydawanie pozytywnej opinii o zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej Łomży w sprawach o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie określonym w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi” otrzymuje brzmienie: Za wykonywanie zadań (punkt 1 i 2) podczas plenarnych posiedzeń MKRPA przysługuje wynagrodzenie w wysokości 15% najniższego wynagrodzenia za posiedzenie. Jeżeli komisja w celu realizacji zadań wymienionych w punkcie 1 i 2 spotyka się częściej niż raz w miesiącu członkowie komicji otrzymują wynagrodzenie zryczałtowane w wysokości 20% najniższego wynagrodzenia miesięcznie. Podstawą do otrzymania wynagrodzenie jest obecność na co najmniej 2 posiedzeniach.
15. w załączniku do Programu pn. „Kryteria, jakim powinny odpowiadać programy profilaktyczne realizowane w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” w pkt. 4 pierwszy myślnik otrzymuje brzmienie: „podmiotowość i godność człowieka”
Pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenia miasta Łomży wnosząc o:
1. zmianę zapisu w § 1 projektu uchwały na: „Zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wydaje się, gdy punkt sprzedaży usytuowany jest w odległości co najmniej 100 m mierzonych ciągami komunikacyjnymi dla pieszych od granicy geodezyjnej obiektu chronionego do najbliższego wejścia udostępnionego dla klientów punktu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych”,
2. skreślenie w § 2 pkt. 2,
3.uzupełnienie zapisu w § 2 pkt. 1 – po słowach dworzec autobusowy dodać zapis: „obiekty sportowe w czasie trwania imprez sportowych” – wniosek przyjęty przez Radę na sesji w dniu 19 marca br.
Pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenia miasta Łomży wnosząc o uzupełnienie zapisu w § 2 pkt. 1 – po słowach dworzec autobusowy dodać zapis: „obiekty sportowe w czasie trwania imprez sportowych”.