Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 53 posiedzeniu w dniu 22 listopada 2005 roku

Komisja realizowała następujący porządek posiedzenia:
1.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych /druk nr 543, 543 A/

2.
Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie określenia wysokości stawek:
a) podatku od nieruchomości na 2006 rok oraz zwolnień w tym podatku /druk nr 544,544 A/
b) podatku od środków transportowych na 2006 rok /druk nr 544,544 B/
c) podatku od posiadania psów na 2006 rok /druk nr 544,544 C/

3.
Informacja dotycząca przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości (problem sprzedaży alkoholu nieletnim). Analiza kontroli przeprowadzonych przez MKRPA w I półroczu 2005 roku.

3.
Sprawy różne.


Przed przystąpieniem do realizacji porządku Komisja jednogłośnie / 6 głosami za/ udzieliła głosu Pani Teresie Steckiewicz – Stowarzyszenie ŁPTCH „Hospicjum”.

Pani Teresa Steckiewicz – Stowarzyszenie ŁPTCH „Hospicjum” wyjaśniła, że chodzi o sprawę przekazania gruntów na zasadach równych z innymi stowarzyszeniami. Stwierdziła, że sprawa toczy się już od pięciu lat. W 2000 roku gdy Hospicjum wystąpiło o przekazanie gruntów to tłumaczono, że plan zagospodarowania przestrzennego nie jest jeszcze zrobiony. Kiedy plan zagospodarowania przestrzennego był zrobiony to nie było podstawy prawnej, a jak znalazła się podstawa prawna to stwierdzono, że Hospicjum nie prowadzi działalności społecznej. Dodała, że pisała również do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, skąd otrzymała odpowiedź, że organem właściwym do załatwiania skarg jest Rada Miejska Łomży. W sierpniu napisała do Rady Miejskiej o rozpatrzenie sprawy i przekazanie tej działki, która zajmuje Hospicjum. Zauważyła, że do dnia dzisiejszego nie otrzymała odpowiedzi. Dostała odpowiedź na interpelację Przewodniczącej Komisji Rodziny i nie zgadza się z tym co tam napisano, ponieważ Stowarzyszenie posiada status instytucji pożytku publicznego.
Następnie Przewodnicząca obrad zapoznała Komisję z odpowiedzią na interpelację (w załączeniu do protokołu).
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta czy odniesie się do tego co tu powiedziano.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie odniesie się do tego, bo nie jest to jego temat. Uważa, że temat powinien być omawiany bezpośrednio z Prezydentem Brzezińskim. Zaproponował Pani Teresie Steckiewicz, aby zapowiedziała się u Prezydenta i wyjaśniła sprawę naocznie.
Pani Teresa Steckiewicz – Stowarzyszenie ŁPTCH „Hospicjum” stwierdziła, że z SKO dostała odpowiedź, że to nie jest w gestii Prezydenta, ale Rady Miasta. To Rada ma prawo podjąć taką decyzję.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta zwrócił się z pytaniem do Pani Teresy Steckiewicz, czy była u Prezydenta Brzezińskiego w tej sprawie.
Pani Teresa Steckiewicz – Stowarzyszenie ŁPTCH „Hospicjum” odpowiedziała, że nie była u Prezydenta dlatego, że wystąpiła z pismem do Rady zaraz po tym piśmie w sierpniu i do dnia dzisiejszego nie ma odpowiedzi.
Następnie stwierdziła, że z czasów gdy była radną ma taki wykaz, że Wyższa Szkoła Agrobiznesu dostała działkę w użytkowanie wieczyste za przysłowiową złotówkę, SKAR a obecnie CARITAS dostał działkę w użytkowanie wieczyste bezpłatnie, Profilaktyka Uzależnień Alkoholowych dostała działkę w użytkowanie na 28 lat, Izba Przemysłowo- Handlowa dostała działkę w użytkowanie na 15 lat, natomiast Hospicjum dostało działkę w użytkowanie tylko do 1994 roku.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że ten temat powinien być poruszony na merytorycznej ku temu Komisji i wtedy Prezydent, który odpowiada za ten dział na wiele spraw by odpowiedział.
Pani Teresa Steckiewicz – Stowarzyszenie ŁPTCH „Hospicjum” stwierdziła, że ten obiekt jest służby zdrowia. Dodała, że jeżeli ktoś zna ustawę o stowarzyszeniach to tam wyraźnie jest napisane, że jeżeli ogłosi upadłość Stowarzyszenia i wystąpi o rozwiązanie do sądu to cały majątek przechodzi na rzecz miasta.
Następnie głos zabrał Pan Maciej Głaz– Przewodniczący Rady Miejskiej. Stwierdził, że wczoraj rozmawiał z Przewodniczącym Komisji Gospodarki Komunalnej i poprosił go żeby dzisiaj na posiedzeniu Komisji zajął się tym tematem. Dodał, że przypomniał o tym, że Rada nie udzieliła odpowiedzi Pani Teresie Steckiewicz na ostatnie pismo, ma nadzieję, że dzisiaj będzie to wprowadzone do porządku dziennego i Komisja wyjaśni sprawy formalno-prawne jeżeli chodzi o grunty.
Radna Maria Śmiarowska stwierdziła, że widzi pewną nieścisłość, bo w odpowiedzi na interpelację było napisane, że nie jest to zakład pożytku publicznego, a działalność Hospicujm można zaliczyć do celów publicznych.
Dodała, że Komisja Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia powinna się tym tematem zająć. Hospicjum jest jedyną placówka w mieście i regionie świadcząca usługi w najtrudniejszym okresie życia i choroby.
Pani Teresa Steckiewicz – Stowarzyszenie ŁPTCH „Hospicjum” przypomniała, że żeby ten obiekt był użyteczności publicznej to musiał być zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego, bo te wszystkie obiekty tam stojące nie były użyteczności służby zdrowia.
Stwierdziła, że od Gminy Łomża dostała działkę 4100 m ze szkołą i postawy prawne były, nie było żadnych kłopotów, jest bezpłatny zapis notarialny w użyczenie wieczyste i tam wszystko można, tylko w mieście nic nie można.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie zgadza się z tym, że nic nie można. Można wiele, akurat nie można sprawy na dzień dzisiejszy wyjaśnić. Dodał, że jutro rano będzie z Prezydentem rozmawiał, bo do dnia dzisiejszego nawet o tym temacie nie słyszał. Wie, że Komisja Rodziny może być pomocna, ale nie da rady tego wyjaśnić.
Pani Teresa Steckiewicz – Stowarzyszenie ŁPTCH „Hospicjum” stwierdziła, że była osobiście u Prezydenta Brzezińskiego i prosiła o kawałek drogi. Prezydent to sobie zanotował, a później drogę doprowadził tylko do Caritasu.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że Komisja Rodziny na pewno zechce poprosić o wyjaśnienie tej kwestii. Uważa, że trzeba to rozstrzygnąć jak najszybciej. Wie, że to wiąże ręce Pani Teresie Steckiewicz, bo w momencie gdy nie ma stwierdzonego prawa do terenu zablokowane są różne inicjatywy. Dodał, że Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta zobowiązał się, że przejmuje sprawę, ustali z Prezydentem Brzezińskim co w tej materii można zrobić, a Komisja Rodziny powtórnie podejmie temat na sesji.
Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że to że przekazał sprawę do Komisji Gospodarki Komunalnej nie zamyka prac Komisji Rodziny. Komisja może zająć stanowisko, może również wystąpić ze swoim stanowiskiem do Komisji Gospodarki Komunalnej o przyjęcie społecznego spojrzenia na tą sprawę.
Następnie radny Jan Kleczyński zgłosił wniosek do Pana Prezydenta o rozpatrzenie sprawy przekazania na rzecz Stowarzyszenia ŁPTCH „Hospicjum” w użytkowanie wieczyste gruntów w postaci działek o nr 10077/4, 10078/11,10077/5,10078/9, 10079/1 o łącznej powierzchni 1272 m2 położonych przy ul. Rybaki 3 i przedstawienie informacji na najbliższej sesji Rady Miejskiej.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie / 6 głosami za/.

Ad. 1

Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 543,543 A – w załączeniu do protokołu.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta dodał, że w ramach profilaktyki przeznaczane są dosyć duże środki, ale ŁKS nie poczynił większych starań, żeby przygotować te programy. Te pieniądze, które wyłuskano dla ŁKS-u były dane na siłę i niewiadomo, czy później da się je rozliczyć. Chciałby, aby radni wiedzieli co się dzieje w tym środowisku, że proszą aby dać pieniądze „na tacy” i nie żądać rozliczeń, a w taki sposób nie można. Stwierdził, że stali przed szansą otrzymania dużych pieniędzy, jednak jej nie wykorzystali. Otrzymają środki w granicach 30 tys. zł.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że rozumie, że obowiązuje konstytucyjna zasada równego traktowania podmiotów. Gdy porównał druki nr 543, 543 A z budżetem na 2005 rok i z projektem budżet na 2006 rok znalazł tam podmiot, który jest wpisany do budżetu w ramach środków na przeciwdziałanie alkoholizmowi. Zwrócił się z pytaniem do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta jak to jest skoro przyjęto formułę, że każdy podmiot ubiega się o środki finansowe w ramach konkursu.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS wyjaśniła, że WOPiTU i tak by dostawał środki wyłącznie z konkursu. Podobna sprawa jest jeżeli chodzi o Hospicjum, gdzie z jednej strony WPS ma trzy dokumenty, którymi się kieruje. Jest to karta i program współpracy z instytucjami pozarządowymi, gdzie są wpisane te zadania w formie pełnienia zadań, czyli np. opieka hospicyjno –paliatywna. Gdyby tam napisać Hospicjum „ Świętego ducha” to byłoby niewłaściwe, bo to jest określenie jednostki, natomiast pełnienie zadań, które się nazywa opieka hospicyjno – paliatywna jest zadaniem wyszczególnionym z zakresu karty i programu. Stwierdziła, że jest taki dylemat, że gdy mówimy o danym zadaniu, które jest realizowane przez jedną jednostkę tzn. że zachowując zasady konkurencji mówimy o zadaniu, czy o jednostce. Jeżeli chodzi o WOPiTU to jest to ośrodek, który przystępuje do zadań na zasadzie konkursu i bez względu na to czy jest to zapis bezpośredni, czy w rodzaju zadania to przyznanie środków jest uzależnione od zgłoszenia deklaracji wykonywania tego zadania.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że wpisanie do budżetu stwarza pewien precedens i tak robić nie można. Dodał, że skoro przyjęto jakieś formuły działania to trzeba do wszystkich podmiotów podchodzić jednakowo. Będzie wnioskował, aby wykreślić z budżetu tę pozycję. Niech podmioty składają oferty i w ramach konkursu ubiegają się o środki.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS stwierdziła, że nawet gdy są jakieś środki przyznawane to rozliczane są według jednakowych zasad. Dodała, że gdy ktoś się nie rozliczy to będzie zwracał te środki.
Radny Jan Kleczyński zaapelował o pomoc dla ŁKS z uwagi na to, że ma on szansę wejść do II ligi, co byłoby ogromną promocją dla miasta Łomży. Stwierdził, że byłoby dobrze zaangażować lub wskazać jakieś stowarzyszenie, które pomogłoby ŁKS te programy w sposób logiczny i sensowny przeprowadzić i później je rozliczyć, bo w którymś momencie pojawi się jakiś dyskomfort, może jakaś informacja przedostanie się do mediów i będzie „uderzenie” w Miasto, które powie Ci państwo nie rozliczyli się prawidłowo ze środków, które zostały im przyznane.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska– Naczelnik WPS wyjaśniła, że od sportu są inne środki i inny wydział. WPS nie wspiera sportu, czy kultury a zadania.
Jeżeli jest to alternatywna forma przez to, że klub jest atrakcyjny i może przyciągnąć młodzież to tak, ale WPS nie jest od wspierania rozgrywek klubowych. Dodała, że główne zastrzeżenie Wydziału było takie, że to nie może dotyczyć zawodników zawodowych. Mogą być tylko i wyłącznie zajęcia sportowe dla dzieci, z elementami profilaktyki. WPS może nawet z tych elementów profilaktyki rezygnować na zasadzie, że były zajęcie sportowe więc te dzieci coś dobrego robiły, chociaż to nie jest jeszcze profilaktyka.

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania/4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym/ pozytywnie zaopiniowała projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych.

Ad.2

Na wstępie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie, kto z członków Komisji jest za uzupełnieniem punktu 2 o zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości.
Komisja jednogłośnie /5 głosami za/ wyraziła zgodę na uzupełnienie punktu 2.

Wniosek w sprawie określenia wysokości stawek:
§ podatku od nieruchomości na 2006 rok oraz zwolnień w tym podatku
§ podatku od środków transportowych na 2006 rok
§ podatku od posiadania psów na 2006 rok
przedstawiła Komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukami nr 544,544 A, 544 B, 544 C, 560,560 A – w załączeniu do protokołu.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem, czy z tytułu tego, że wprowadzono ulgi dla przedsiębiorców powstało więcej miejsc pracy, czy miasto prowadziło monitoring w tym zakresie i jak to się odbiło na podatkach dla miasta.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ta uchwała była realizowana przez okres pół roku (od czerwca do grudnia 2001 roku). W roku 2002 organ nadzorczy uchylił te uchwałę. Stwierdziła, że w tym czasie zostały objęte tym zwolnieniem trzy firmy. Największa z tych firm to Fabryka Mebli i przez ten okres zostało zatrudnionych około 50 osób.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem czy znacząco pomniejszyły się w tym okresie wpływy z tytułu podatku do kasy miasta.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że były to zwolnienia w zakresie budynków, a budynki w strukturze podatkowej stanowią 80-90% w zależności od tego jak dane przedsiębiorstwo kupiło swoją nieruchomość, czy z dużym terenem mając na względzie rozwój, czy też taką aby na dzisiaj zabezpieczyć produkcję czy usługi, a teren nie wystarczy na rozwój.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem od kiedy działalność handlowa nie jest usługowa.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że jest to wybór wskazujący na rozwój usług i produkcji z pominięciem handlu.
Przewodnicząca obrad zapytała, czy ktoś nie podważy tego zapisu.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że jest to zwolnienie podmiotowo- przedmiotowe.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem jak do tego projektu ustosunkowaliby się przedsiębiorcy łomżyńscy, czy ktoś z nimi to konsultował.
Pan Andrzej Grzymała – Forum Gospodarcze Łomży stwierdził, że wczoraj, ani dzisiaj nikt Forum na posiedzenia Komisji nie zaprosił. Forum było zaproszone tylko na Komisję Finansów i Skarbu Miasta i ma wiele uwag do tego projektu.
Następnie radny Jan Kleczyński poprosił, aby Pani Skarbnik przybliżyła skutki dla budżetu po wprowadzeniu uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że jeżeli to będzie dotyczyło budynków czy terenów, które do tej pory nie przynoszą żadnych dochodów to przez rok czy dwa nadal ich nie będzie, ale później będzie zysk. Natomiast niewiadomo ile wniosków po uchwaleniu tej uchwały przyniosą przedsiębiorcy. Dodała, że jeżeli chodzi o podatek od nieruchomości to został on zwiększony o 2,5 % w stosunku do stawek, które obowiązywały w roku 2005.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że zastanawia się jak można by pomóc przedsiębiorcom.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że jeżeli dajemy zwolnienie to nie dawajmy jak gdyby dwóch ofert.
Radny Jan Kleczyński zauważył, że tam mamy doczynienia z usługami i z produkcją, a tutaj mielibyśmy z handlem.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że zostawienie podatków od budynków i gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na poziomie z roku 2005 będzie kosztowało miasto 780 tys. zł.
Następnie radny Jan Kleczyński poruszył sprawę podatku od środków transportowych. Stwierdził, że w pozycji 7 można by stawkę podatku od autobusów rozbić jeszcze na jeden punkt. Dodał, że rozmawiał z przedsiębiorcami i część z nich ma autobusy do 35 miejsc. Zgłosił wniosek aby w § 1 pkt.7:
· w ppkt b dokonać zmiany zapisu „powyżej 15 miejsc do poniżej 30 miejsc” na „powyżej 15 miejsc do 35 miejsc”
· w ppkt c zmienić zapis „równej i wyższej niż 30 miejsc” na zapis „powyżej 35 miejsc”.
Wniosek powyższy Komisja w głosowaniu przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za.

Następnie radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem na jakim poziomie jest egzekwowany podatek od psów, czy jest jakieś rozeznanie.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta odpowiedziała, że podatnik zgodnie z ustawą powinien zapłacić podatek do 31 marca każdego roku podatkowego. W ciągu roku podatkowego wysyłanych jest około 1200 upomnień i ten podatek jest zbierany. Dodała, że część jest umarzanych dzieje się tak szczególnie w przypadku emerytów, rencistów, albo samotnych matek.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła się z pytaniem, co się stanie gdy pies zdechnie po opłaceniu podatku czy jest on zwracany.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że jest rozliczany na 12 miesięcy i na wniosek podatnika następuje zwrot.

Następnie Przewodnicząca obrad zgłosiła i poddała pod głosowanie wniosek o rozszerzenie zwolnień od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie działalności handlowej.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie- 4 głosami za.

Więcej uwag do projektów uchwał Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania zaopiniowała je następującą ilością głosów:
§ Wniosek w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006 rok oraz zwolnień w tym podatku - 4 głosami za – jednogłośnie
§ Wniosek w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości 4 głosami za – jednogłośnie wraz ze przyjętym przez Komisję wnioskiem
§ Wniosek w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok - 4 głosami za – jednogłośnie wraz ze przyjętym przez Komisję wnioskiem
§ Wniosek w sprawie określenia wysokości stawek podatku od posiadania psów na 2006 rok - 4 głosami za – jednogłośnie

Ad.3

Informację dotyczącą przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości (problem sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz analizę kontroli przeprowadzonych przez MKRPA w I półroczu 2005 roku przedstawił Komisji Pan Zenon Malinowski –Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - zgodnie z drukiem załączonym do protokołu.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła się z pytaniem dlaczego liczba nowych wniosków o skierowanie na leczenie odwykowe w roku 2005 jest taka mała, czy wynika to z tego, że jest bardzo trudno uzyskać takie skierowanie, czy jest to brak woli.
Pan Zenon Malinowski –Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stwierdził, że wynika to chyba z niedoinformowania społeczeństwa odnośnie trybu składania wniosków.
Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zespół składa wnioski pokontrolne do Wydziału Spraw Obywatelskich, który powinien w uzasadnionych przypadkach wszcząć procedurę cofnięcia zezwolenia. Zwróciła się z pytaniem czy MKRPA ma informacje, że takie procedury były wszczynane.
Jan Kleczyński – Wiceprzewodniczący MKRPA stwierdził, że MKRPA ma informacje na etapie gdy zostanie cofnięte zezwolenie. Podkreślił, że procedura cofnięcia może trwać nawet rok. Czasami do MKRPA docierają „szczątkowe” informacje, że ta procedura jest wszczynana.
Odnosząc się do pytania radnej Marii Śmiarowskiej stwierdził, że jest bardzo dużo sytuacji, gdzie osoba zobowiązała się podjąć całkowitą abstynencję poprzez grupę AA, złożenie przysięgi, poza Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień. Jest to monitorowane na przestrzeni całego roku i osoba najbliższa, która zgłaszała, aby coś z tą osobą zrobić ma za zadanie dać sygnał czy już ta abstynencja została przerwana, czy trwa nadal. Jeżeli MKRPA nie otrzymuje informacji, że została przerwana abstynencja to rozumie, że ona nadal trwa. Dodał, że na pewno jest mniej wpływających pism, może część osób uważa, że działania MKRPA są nieskuteczne. Stwierdził, że są nieskuteczne w takim zakresie, że MKRPA kieruje wniosek do Sądu o przeprowadzenie badań przez biegłego. Sąd podejmuje decyzje w tym zakresie i w swoim postanowieniu orzeka, że dana osoba ma podjąć leczenie odwykowe, które jest przymusowe. WOPiTU z mocy ustawy ma obowiązek zabezpieczyć 20 % miejsc dla osób kierowanych przez Sąd. Zwrócił uwagę, że z tego co wie jest tylko 3% pacjentów z Łomży. Proponują pacjentowi leczenie ambulatoryjne, które w takim przypadku nic nie daje. Stwierdził, że MKRPA proponowała Prezydentowi żeby porozmawiać z Prezesem Sądu czy nie kierować tych pacjentów do Suwałk, czy innych miast, gdzie również odbywa się taka terapia odwykowa.
Pan Zenon Malinowski –Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stwierdził, że cała procedura jest „dziurawa jak ser szwajcarski”. Alkoholik idzie na leczenie i mówi, że nie chce się leczyć, bo w myśl uchwały psychiatrycznej ma takie prawo. Legalnie wychodzi i znów wszczyna się przeciw niemu taką samą procedurę. Doszczelnienie tego systemu na poziomie samorządu jest obowiązkiem wobec rodzin ludzi, którzy mają ten problem.
Jan Kleczyński – Wiceprzewodniczący MKRPA stwierdził, że brakuje przepływu informacji, bo WOPiTU powinien do Sądu dawać sygnał, że pacjent opuścił Ośrodek i nie podejmuje dalszego leczenia. Gdyby policja przywiozła go przykładowo trzy razy, to może w końcu przestałby uciekać. Dodał, że część osób idzie tam tylko po to żeby przesiedzieć 6 czy 8 tygodni, wraca i zaczyna pić. Stwierdził, że może gdyby było więcej decyzji Sądu o skierowaniu do Suwałk czy innego ośrodka i byłaby większa przestrzeń dzieląca pacjenta i jego kolegów, żeby nie mogli przynosić mu alkoholu, to byłoby to bardziej skuteczne. Podkreślił, że potrzebna jest dyskusja na ten temat i domagał jej się na początku kadencji Prezydenta Brzezińskiego, którego prosił aby zaaranżował takie spotkanie żeby można było porozmawiać jakie są odczucia ze strony Sądu, Prokuratury i Policji.
Radna Maria Śmiarowska stwierdziła, że jest jak gdyby przyzwolenie władz na to co się dzieje, przecież na Starym Rynku w okresie lata jest pomieszczenie gdzie w lipcu i sierpniu w ciągu dnia siedzą ciągle te same osoby i piją piwo. Mieszkańcy upominali się, by zagospodarować to w sposób jakiś kulturalny np. grające zespoły letnie a stoi „buda”, która cały czas jest dodatkiem do Urzędu Miasta.
Następnie radny Jan Kleczyński zgłosił wniosek o zaproszenie Prezydenta Brzezińskiego na posiedzenie Komisji Rodziny i rozpatrzenie sprawy jaka strategia ma być przyjęta na rozwiązanie problemów alkoholowych.
W wyniku głosowanie Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie -4 głosami za.

Ad. 4

Radny Jan Kleczyński poruszył sprawę mieszkań komunalnych. Zasady wynajmowania tych lokali określa uchwała Rady Miasta Łomży z dnia 28 kwietnia 2004 roku. Stwierdził, że dostrzega niepokojące zjawisko polegające na tym, że miasto przydziela lokal komunalny jakiejś osobie, a ona w tym lokalu nie mieszka tylko go podnajmuje. Rozumie, że ten lokal nie był tej osobie potrzebny. Podkreślił, że ma też sygnały, że są nie zasiedlone lokale komunalne, a przecież lista oczekujących na lokale jest dość długa. Chciałby, aby w tym zakresie odbyła się przedmiotowa debata Komisji Rodziny z udziałem Pana Prezydenta odpowiedzialnego za sferę mieszkalnictwa komunalnego w naszym mieście. Zaproponował, aby Komisja poruszyła ten temat w następującym punkcie: „Informacja Prezydenta Miasta na temat realizacji uchwały Nr 193/XXX/04 z dnia 28 kwietnia 2004 roku w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łomży”.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.


















  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 22 gru 2005 14:28
  • Data opublikowania: czwartek, 22 gru 2005 14:32
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:55
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej