Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Podczas obrad LXI sesji w dniu 22 lutego 2006 roku

realizowała następujący porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołu z obrad LX sesji Rady Miejskiej Łomży.
2. Składanie interpelacji i zapytań.
3. Informacja o pracy Prezydenta w miesiącu styczniu 2006 r.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytów długoterminowych inwestycyjnych i odnawialnych na finansowanie zadań w ramach ZPORR.
5. Podjęcie uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2006 rok.
6. Podjęcie uchwały w sprawie organizacji oraz szczegółowych zasad korzystania i ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku interwencji kryzysowej.
7. Podjęcie uchwały w sprawie programu współpracy na 2006 rok miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom.
9. Przyjęcie informacji o realizacji uchwał Rady Miejskiej podjętych w 2005 roku.
10. Przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej na 2006 rok.
11. Zatwierdzenie planu urlipu wypoczynkowego Prezydenta Miasta.
12. Informacja na temat wykorzystania przez miasto funduszy strukturalnych UE.
13. Odpowiedź na interpelacje i zapytania.
14. Zajęcie stanowiska w sprawie pism skierowanych do Rady.
15. Sprawy różne.


Ad. 1

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do protokołu z obrad LX sesji Rady Miejskiej.
Rada nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 16 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół z obrad LX sesji Rady Miejskiej Łomzy.


Ad. 2

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o składanie interpelacji i zapytań.
Zabierając głos stwierdził, że nie jest zadowolony z odpowiedzi na interpelacje złożoną we wrześniu 2005 roku, a następnie na piśmie przedstawił zapytania dotyczące otrzymanej odpowiedzi.

Więcej interpelacji nie zgłoszono.


Ad. 3

Rada nie zgłosiła uwag do informacji o pracy Prezydenta Miasta w miesiącu styczniu 2006 roku.


Ad. 4

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

O przedstawienie wniosku poprosił Panią Skarbnik Miasta.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta

Przedstawiła wniosek Prezydenta w sprawie zaciągnięcia kredytów (w załączeniu do protokołu).

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił opinię Komisji Gospodarki Komunalnej (w załączeniu do protokołu).

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Przedstawiła opinie Komisji Finansów i Skarbu Miasta (w załączeniu do protokołu).



Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił projekt uchwały.
Na 22 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.

Uchwała nr 391/LXI/06
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 22 lutego 2006 roku

w sprawie zaciągnięcia kredytów długoterminowych inwestycyjnych i odnawialnych na finansowanie zadań w ramach ZPORR (w załączeniu do protokołu).


Ad. 5

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Poprosił, aby materiały w jego imieniu przedstawiła Pani Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych.

Pani Małgorzata Domańska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych

Przedstawiła wniosek Prezydenta w sprawie ŁPRPAiPS na 2006 rok wraz z autopoprawką (w załączeniu do protokołu).

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki
Społecznej

Przedstawiła opinie Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu do protokołu).

Pan Paweł Augustyniak – radny

Zgłosił wniosek, aby w załączniku nr 2 z listy obiektów chronionych wykreślić „biblioteki publiczne”.

Pan Ryszard Matuszewski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił treść pisma Państwa Karolczuk (w załączeniu).

W dyskusji głos zabrali:

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zwróciła uwagę, że w załączniku do programu są również zasady wynagradzania członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i z analizy wynika, że zasady te są zmieniane. W roku ubiegłym Rada podjęła uchwałę, aby komisja pracowała społecznie, nie było to jednak zgodne z prawem, organ nadzoru więc ją uchylić. W tym momencie poprosiła o przedstawienie informacji ile budżet miasta kosztowała praca tej komisji w roku ubiegłym, jakie jest wynagrodzenie przewodniczącego, zastępców przewodniczącego i członków. Podkreśliła, że na posiedzeniu komisji z wnioskiem takim zwróciła się Komisja Finansów.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Zgodnie z wnioskiem Komisji Finansów przedstawił sprawozdanie z działalności komisji oraz koszty jej utrzymania (w załączeniu).

Pan Zbigniew Lipski – radny

Zabierając głos w dyskusji w kwestii zakresu pracy MKRPA poprosił o przedstawienie efektów jej pracy i „czy komisja zarobiła na siebie”.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że komisja nie jest od zarabiania na siebie, ale od przestrzegania pewnego porządku prawnego, a konkretnie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i istoty prawa miejscowego. Dodał, że w większości przeprowadzonych kontroli są pozytywne protokoły, a więc osoby, które otrzymują koncesje przestrzegają prawa. Jeżeli jest przypadek naruszenia, to zwrócił uwagę, że w chwili obecnej wszyscy mogą mieć dowód osobisty , nie musi to być osoba pełnoletnia. Były przypadki, że osoba pokazywała dowód osobisty i nikt nie sprawdził czy osoba ta posiada 18 lat, sugerowano się posturą, wyglądem. W takich wypadkach wnioski zostały skierowane do prokuratury, on również takie koncesje cofał. Sprawdzają również wywiązywanie się podmiotów w określonych terminach do składania sprawozdań z osiągniętego obrotu finansowego i oświadczeń wykonania koncesji. Jeżeli ktoś to prawo narusza, to wobec nich również wszczyna się postępowanie.

Pan Janusz Nowakowski – radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że nie jest fachowcem od profilaktyki, ale chce przedstawić swoje zdanie odnośnie podjętych działań i przedstawionego programu. Stwierdził, że po tym, co przedstawiono i po tym, co słychać, to w Łomży jest tragicznie. Jemu brakuje 2 rzeczy odniesienia do skali kraju, regionu, porównanie. Uważa, że kwestia określenia, czy jest źle, czy dobrze, to kwestia odniesienia do sytuacji, która otacza. On nie wie jaka jest średnia kraju jeśli chodzi o podawane statystyki. Jak wygląda to w stosunku do innych miast porównywalnej wielkości. Jeśli w Łomży jest tragicznie, to pyta jaka jest skuteczność programów jakie Rada przyjmuje praktycznie co roku, praktycznie w takim samym kształcie. Jaka jest skuteczność całej otoczki, która jest wokół programu tj. komisji, różnych działań. Zwrócił uwagę, że z jednej strony mówi się, że jest duża dostępność sprzedaży alkoholu dla młodzieży. Pisze się również, że w ostatnim okresie nie została cofnięta żadna koncesja. Pyta więc czy jest to źle, czy dobrze.
Odnosząc się do programu stawia tezę, że program, który Rada zatwierdza co roku jest źle skonstruowany przede wszystkim dlatego, że jest nieskuteczny jeżeli wierzyć tym, którzy go realizują i tym, którzy twierdzą, że w Łomży jest źle. Jego zdaniem, jeżeli mówi się o dzieciach i młodzieży, to wynika, że w Łomży młodzież pije i narkotyzuje się i jest to widoczne. Z tego, co czyta w programach, to największy nacisk kładzie się na pogadanki, umoralnianie. Uważa, że ci, co mają dzieci wiedzą doskonale, że pogadankami, nakazami tematu się nie załatwi, a młodzież reaguje wprost odwrotnie. Jego zdaniem młodzież powinna mieć zajęcia alternatywne, inne niż szukanie na własną rękę towarzystwa, łatwej dostępności do narkotyków, alkoholu. W programie powinno się więc większy nacisk położyć na zajęcia pozalekcyjne. Jest to oczywiście wpisane, przyjmując jednak sposób realizacji, gradację ważności, to okazuje się, że jest to temat na szarym końcu. Jego zdaniem jest to sprawa, która przede wszystkim powinna być w ramach programu realizowana i wówczas będzie to długofalowe myślenie. To, co obecnie jest powpisywane to są doraźne działania, które poprawiają statystykę. Zwrócił uwagę, że sami autorzy twierdzą, że jest źle i sami przygotowują co roku takie same programy. Należy więc zastanowić się czy chcemy coś skutecznie realizować, czy chodzi o zabawę w „łapanie króliczka”, ale nie złapanie go. Ma nadzieję, że wszystkim zależy na tym, aby problem rozwiązać, bo wszyscy mają dzieci.
Następnie zwrócił uwagę, że w świecie dorosłych jest dużo hipokryzji, bo jak można mówić młodemu człowiekowi, który ma 12-13 lat, że palenie, picie i narkotyzowanie się jest szkodliwe, trzymając np. papierosa w ustach albo będąc pijanym. Zwrócił uwagę na to, co dzieje się w szkołach, gdzie nauczyciel mówi uczniom, że palenie jest szkodliwe, a sam pali. Młodzież reaguje na pozytywne przykłady i jeżeli tych przykładów nie będzie, jeżeli nie będzie generalnie zmiany pewnego podejścia do tego problemu to będzie coraz gorzej i potrzeba dużo pracy w domach i szkołach, aby uchronić młodzież przed zewnętrznymi czynnikami, gdzie jest gloryfikacja przemocy i agresji. Podkreślił, że są pewne rzeczy, które mogą to pogodzić. Baza jest, pozostaje kwestia wykorzystania jej maksymalnie.

Pani Maria Śmiarowska radna

Zabierając głos w dyskusji poddała pod rozwagę ilość punktów sprzedaży alkoholu i łatwy dostęp do jego zakupu, czy spożycia ma wpływ na szerzenie się alkoholizmu. Specjaliści twierdzą, że ma. Zwróciła uwagę, że w terapii zaleca się, aby uzależnieni unikali dróg i chodzenia koło sklepów monopolowych, barów, ponieważ prawdopodobieństwo powrotu do nałogu jest w ich przypadku większe – słaba siła woli, walka z samym sobą, z nałogiem i wówczas wygrywa alkohol. Zwróciła następnie uwagę, iż z wyliczeń pracowników UM wynika, że w roku ubiegłym mieszkańcy miasta wydali 1,5 mln. zł więcej niż w 2004 roku. Pije coraz więcej młodych osób. Piją dziewczęta i chłopcy. Coraz więcej osób nieletnich sięga po alkohol i trafia na odtrucie do szpitala. Jest dużo przestępstw popełnianych pod wpływem alkoholu, wypadków drogowych,
kaseta 143, str. B

są kolejki do leczenia. Na leczenie skierowano ok. 1000 osób, a bezrobocie w mieście sięga ponad 19 %. Podkreśliła, że jest wiele osób i firm, które zarabiają na sprzedaży alkoholu, a co z tego ma rodzina, dzieci. Co z tego ma służba zdrowia. Ok. 40 % wszystkich pacjentów leczonych w oddziałach i poradniach szpitali jest chorych na choroby mające związek z alkoholem, połamane ręce, nogi, urazy głowy i całego ciała, marskość wątroby itp. To wszystko pochłania wiele pieniędzy na leczenie, a brakuje funduszy na leczenie innych schorzeń. Straty spowodowane alkoholem i jego skutkami spadają na całe społeczeństwo. Zauważyła ile dzieci jest leczonych z powodu skutków alkoholizmu w rodzinie, lęk, strach, kłótnie, przemoc. Najlepszy program nie zagoi ran i zaburzeń w rozwoju dziecka. Alkoholizm niesie za sobą ogromne skutki społeczne. Im mniej alkoholików tym lepiej dla miasta, tym lepiej dla rodzin i dzieci, mniej agresji, mniej wypadków, nieszczęść przemocy i biedy. Uważa, że jako radni są odpowiedzialni za trzeźwość mieszkańców i młodzieży. Decyzje Rady winny mieć na uwadze dobro społeczne.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Stwierdził, że cały problem działania Rady w tym temacie polega na tym, że robi to raz do roku, wówczas gdy przyjmuje coś, co ma generalnie pośredni związek z tą tematyka, o której mówi się teraz, gdy przyjmowany jest program, potrzebny do dzielenia środków na działanie antyalkoholowe. Podkreślił, że po części zgadza się i nie zgadza z przedmówcami. Uważa, że im więcej porównań, tym więcej relacji typu, czy lepiej w tym miejscu, czy w tamtym. Mówienie o tym, że liczba punktów sprzedaży alkoholu prowadzi do alkoholizmu, to uważa, że należy zacząć od obwiniania tego, kto wymyślił alkohol. Chcąc porównać oba wystąpienia, to w jednym tylko punkcie, to nie ma analizy jakie jest spożycie alkoholu w miastach, gdzie ograniczono radykalnie ilość punktów sprzedaży alkoholu z tymi, gdzie jest pełna dostępność alkoholu do spożycia. Może okazać się, że nie ma związku z liczbami miejsc alkoholowych, ale np. ze skalą bezrobocia, biedy. Odnosząc się do projektu programu uważa, że jest to program, który generalnie ujmuje wszystkie aspekty działalności w tym względzie i dyskusja nad nim jest dyskusją jak realizowany jest program w sferze wydatków finansowych. Jeżeli przyjmie się uwagę radnego Nowakowskiego, że rozmowa i umoralnianie w kontekście tego, czego dzieci w wieku 12-13 lat nie znają jest kwestią budzenia zainteresowań. On również nie jest profilaktykiem, ale z danych, które radni posiadają wynikają pozytywy. Wskazał następnie na strukturę spożywanych alkoholi. Zwrócił uwagę, że spada ilość pitych alkoholi mocnych, jak również spada liczba czynów karalnych. Natomiast cos groźnego dzieje się w rodzinie. Patologia w rodzinie sięga szczytów, przemoc w rodzinie wzrosła 3-krotnie i to jest skala problemów. Mówiąc o profilaktyce należy zwrócić uwagę na program profilaktyki. Jego zdaniem przyjmując program należałoby wskazać na efekty realizacji trochę inaczej. Pokazać gdzie idą pieniądze z tego programu. Zwrócił uwagę, że Rada dokonała pewnych przesunięć i mniej już idzie na pogadanki, a więcej na konkretną pomoc, na organizację czasu wolnego. Uważa, że to są te pozytywy, które w sprawozdaniu nie były widoczne. Zauważył, że walka z alkoholizmem, to jak walka z wiatrakami, nie ma bowiem efektów porównywalnych, nie ma zobiektywizowanego statystycznie zagrożenia. . Są to wyłącznie szacunki, które każdy wykorzystuje do swoich potrzeb. Odnosząc się do wniosku radnego Augustyniaka zwrócił uwagę, że podstawowym elementem wykreślenia tego zapisu jest to, że w centrum praktycznie jest wyeliminowany spory kawał terenu.

Pan Roman Sarnacki – radny

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że sam fakt uczestnictwa młodzieży w zorganizowanych formach zajęć pozalekcyjnych i obozach sportowych jest już przeciwdziałaniem wszelkim patologiom. Dlatego też programy przygotowawcze nie powinny być obłożone takimi kryteriami. Na dzień dzisiejszy te procedury odstraszają organizatorów od tworzenia takich programów i zajmowania się tą sprawą. Organizacje sportowe, czy tez kluby sportowe nie są przygotowane do tworzenia takich programów. Wniósł więc o maksymalne uproszczenie tych programów. Nie widzi potrzeby zabierania na obozy sportowe psychologa, czy tez pedagoga, który będzie zabierał pieniądze i czas na pogadanki. Jego zdaniem powinny wystarczyć zajęcia sportowe.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że w programie nie ujęto picia tzw. „wynalazków” Zwrócił uwagę, że sklepy, które sprzedają denaturat nie potrzebują koncesji, a przecież wiele osób sięga po ten specyfik i jest to sprawa tragiczna.

Pan Tadeusz Wałkuski - radny

Poprosił o wyjaśnienie czy radni mogą określać, co jest obiektem chronionym.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Wyjaśnił, że należy to do uprawnień Rady.

Pan Stanisław Kaseja – radny

Zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że każdy program powinien sobie nakreślać cele, a więc określić stan faktyczny i cele, co przez ten program chce osiągnąć. Zauważył, że sam tytuł to kwintesencja celów. Następnie przytoczył cele zawarte we wstępie. W dalszej wypowiedzi zwrócił uwagę na wykorzystanie organizacji pozarządowych. Uważa, że są one niedoceniane, a wszystkie te organizacje pożytku publicznego zajmują się ludźmi, którzy popadli w biedę na skutek braku pracy i tego, że np. członek rodziny popadł w alkoholizm. Sądzi, że program ten jest dość kłopotliwy do realizacji, zastanawia się bowiem w jaki sposób te organizacje mogą z tego programu korzystać. Jego zdaniem jest zbyt sformalizowany . Jeżeli chodzi o wolontariat, to uważa, że pracuje dość doraźnie i jest rozproszony. Jego zdaniem należałoby stworzyć centrum wolontariatu, wówczas ci ludzie mogliby korzystać z różnych przywilejów.
Następnie odnosząc się do pkt-u 3 dot. poradnictwa stwierdził, że powinno to być poradnictwo w takim zakresie, aby tego człowieka wyprowadzić. Jeżeli chodzi o pkt 1, to jeżeli jest już MKRPA, to nie może ona ograniczać się tylko do wąskiego działania i skupiać się tylko na kontroli jednostek handlowych, ponieważ budzi to podejrzenia, że zbyt częsty kontakt z daną jednostką może prowadzić do działań korupcyjnych. Jego zdaniem nie widać jest działań tej komisji na zewnątrz, ponieważ jemu wydaje się, że należy zwrócić uwagę na sposób spożywania tego alkoholu i miejsce. Widać pewne grupy gromadzące się w określonych miejscach. Zakres działania tej komisji powinien być poszerzony i powinna ona być rozliczania z działań, aby nie było tak, że pewna grupa osób znalazła sobie sposób na życie.
Kończąc stwierdził, że program ogólnie jest dobry i należy tylko wyznaczyć grupę ludzi do jego realizacji.

Pan Janusz Nowakowski - radny

Uzupełniając swoją wcześniejszą wypowiedź złożył wniosek, aby podać ile w 2005 roku poszło środków na poszczególne zadania i jaki jest plan na rok 2006. Ile przewiduje się na wydanie w poszczególnych punktach, aby wiedzieć, które działania są pozorowane, a które faktyczne.

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Odnosząc się do poszczególnych zapytań wyjaśnił, że po objęciu stanowiska spotkał się z pedagogami. Zadano pytanie w jaki sposób są realizowane programy, jak wykorzystywane środki w tym kontekście. Wówczas wyjaśniono, że pieniądze są potrzebne na kredki, malowidła itp. Wówczas zaprotestowali i poszli w kierunku szeroko rozumianych programów. Prowadzili szkolenia pedagogów , gdzie szkolenia te są prowadzone przez fachowców z kraju, profilaktyków szeroko rozumianych. Maja oni za zadanie wskazać pedagogom w jaki sposób współdziałać z młodzieżą i w którym kierunku pójść. Nie ukrywa, że fala patologii jaka jest w Polsce jest ogromna, ale sa oznaki, że zaczyna to się uspakajać, ale należy jeszcze na to poczekać. Na dzień dzisiejszy wie, że środków z profilaktyki nie da się przeznaczyć wyłącznie dla sportowców. Pedagog w szkole jest po to, aby prowadzić całą analizę młodzieży z problemami i to on ma współpracować ze szkołą, nauczycielami w-f i pomagać pisać programy, ponieważ to on zna zagadnienia, a nie nauczyciel matematyki, czy języka polskiego. Wobec powyższego pedagog piszący program powinien wychwytywać te wszystkie problemy i prowadzić pogadanki. Dodał, że wynagrodzenie pedagogów to np. 500 zł. Jako przykład podał ŁKS, który boryka się z pieniędzmi, a wystarczyłoby przystąpić do programu, włączyć w to pedagoga, psychologa na minimum zajęć. Takie powiązanie musi jednak być. Dodał, że w szkołach programy opiewają na kwotę ponad 400 tys. zł. W programach sportowych jest to kwota ponad 300 tys. zł.
Odnosząc się do kwestii biblioteki uważa, że taki zapis w programie jest prawidłowy. Zwrócił następnie uwagę, że do biblioteki uczęszcza ogrom młodzieży i dzieci i jest za tym, aby zapis ten utrzymać.

Pan Janusz Nowakowski – radny

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że nie neguje tych podjętych już działań, które były podejmowane w latach ubiegłych. Uważa jednak, że aby wszelkie te działania miały sens należy dać na kredki, na piłki, aby dzieci miały zajęcie.

Pan Ryszard Matuszewski – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając głos poparł wypowiedź radnego Nowakowskiego stwierdzając, że tylko ten temat dominuje w zajęciach. Jest zwolennikiem, aby te pieniądze w dużej mierze były przeznaczone na zajęcia, które powodują wypełnianie wolnego czasu dzieciom i młodzieży. Jest za tym, aby z tych środków mogły korzystać nie tylko szkoły, ale domy kultury, instytucje kultury, organizacje sportowe. Uważa, że proces wychowania odbywa się nie tylko w szkołach, ale również na ulicy, w domu, w szkole i nie może być tak, że wychowuje się tylko na lekcji wychowawczej, ale wychowanie jest to proces ciągły, na wszystkich zajęciach. Programy powinny więc być tak konstruowane, aby były dopasowane do każdego chętnego, który chce z tych środków skorzystać. Nie uważa więc, za wskazane, aby tak mocno stawiać kryteria, ale ktokolwiek chciałby stworzyć jakiś program, aby zagospodarować czas dzieciom i młodzieży, to należy to umożliwić i stworzyć pewne warunki.

Pan Zenon Piechociński – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zabierając ponownie glos zwrócił uwagę, że z tego dokumentu i z dyskusji wynika, że główne dochody przemysł spirytusowy czerpie z kieszonkowego dzieci i młodzieży. Wynika bowiem, że to nasza młodzież pije. Uważa, że należy skoncentrować się na piciu wśród dorosłych, ponieważ to dorośli tworzą ten dochód i ratują skarb państwa przed bankructwem czerpiąc dochody z monopolu spirytusowego. Jego zdaniem w tym programie powinien się znaleźć dział poświęcony temu, co nie udaje się ująć w normy ustawowe. Jest cały segment nowych środków, sposobów, które ludzie uzależnieni znajdują na dystrybucje alkoholu np. zwrócił uwagę na taksówkowy system dostarczania alkoholu – jak ten problem ograniczyć, czy tez picie alkoholopodobnych substancji. Uważa, że zbyt daleko poszło się w młodzież i oświatę i umknęło to, co istotne.
Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta, że do biblioteki chodzi dużo młodzieży zwrócił uwagę, że ten temat obiektów chronionych wynika z tego, że obok będą pić i załatwiać potrzeby fizjologiczne, ale od tego są służby porządkowe. Odnosząc się do skuteczności działań zauważył, że zapisy ustawowe nie pozwalają skutecznie działać, ponieważ wymuszają na organizatorach pełną biurokracje i to jest kłopot, którego nie da się przeskoczyć. Jeżeli zaś chodzi o sam sposób realizowania, to można to uelastycznić. Jeżeli Rada chce skutecznie działać, to proponuje przejść się o godz. 2.00 Aleją Legionów, wówczas jest pewien, że wszystkie lokale zostaną zamknięte. Jeżeli on widzi wychodzących stamtąd pijanych nastolatków, a policja boi się tam pójść. Zwraca się więc ponownie z wnioskiem o ustanowienie godzin otwarcia lokali gastronomicznych w tych rejonach miasta, które są strefami zamieszkania. Dodał, że niektóre miasta już to wprowadziły. Efekt będzie taki, że lokal nie dostanie koncesji w godzinach otwarcia, tylko w godzinach wskazanych uchwałą, wówczas element bezkarnego rozpijania młodzieży będzie wyeliminowany przynajmniej częściowo. Chodzi bowiem o bezkarność w piciu alkoholu przez młodzież. Nikt nie zwraca uwagi na idącego młodego chłopca, czy dziewczynę, nikt go nie wylegitymuje. Kiedyś było legitymowanie podejrzanie zachowującej się młodzieży.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Podziękował wszystkim, którzy zabrali glos w dyskusji, ponieważ troska o rodzinę, o los młodzieży dała o sobie znać. Podkreślił, że on hołduje zasadzie, że alkohol jest dla ludzi, jest tylko kwestia pewnego umiaru. Nakazy, czy zakazy nie spowodują zmniejszenia spożycia alkoholu, jako przykład podał prohibicję w USA i do czego to doprowadziło. Podkreślił, że we wszystkich działaniach musi być symbioza. Muszą być pogadanki, rozmowy w rodzinie i przeznaczane na ten cel środki. Zwrócił uwagę, że na te wszystkie działania są przeznaczane duże środki i w tej kadencji zaczęli budować nowe oblicze programu profilaktyki. Jest daleko idąca diagnostyka. Nie można postawić znaku równości, że to pije młodzież łomżyńska, ale istnieje zasada solidarności. Dodał, że przygotowuje radnym informację na temat koncesji, które próbował wygasić. Dodał, że materiały, o które prosi radny Nowakowski zostaną przygotowane, ale sytuacja nie jest taka, jak jest przedstawiana. Następnie przypomniał autopoprawkę, którą przedstawiła Pani Domańska.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Zabierając głos zwróciła uwagę, że nie usłyszała nic o efektach pracy MKRPA. W przedłożonym projekcie programu jest zaproponowana nowa zasada wynagradzania tej komisji, co spowoduje mniejsze obciążenie budżetu. Zastanawia się jednak nad skutecznością działań tej komisji. Przedłożone sprawozdanie z działalności nie przekłada się na efekty związane ze zmniejszeniem zjawisk patologicznych. Poprosiła, aby Radzie przedłożyć efekty pracy tej komisji za I półrocze, aby Rada wiedziała, czy działania są właściwe.

Pan Jan Bajno – radny

Poprosił o wyjaśnienie, czy w programie na 2005 rok w wykazie obiektów chronionych były również biblioteki publiczne i czy jest to nowe pojęcie.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że były.

Pan Jan Bajno – radny

Kontynuując wypowiedź poprosił o wyjaśnienie czy dobrze by było, aby do zadań w realizacji 2006 roku jest zasadne i możliwe dołączenie planu rozdziału środków na poszczególne działania.

Następnie Rada udzieliła głosu Przewodniczącemu Zarządu Osiedla nr 3

Pan Marek Makieła – Przewodniczący ZO Nr 3

Zabierając głos odnośnie godzin otwarcia placówek sprzedających alkohol wyjaśnił, że wielokrotnie opiniując wnioski o wydanie koncesji pisał, że wskazane jest, aby nie było to w godzinach porannych, kiedy robione są zakupy na śniadanie. W jednym z pism do urzędu zwrócił się z zapytaniem, co to znaczy w godzinach otwarcia, wówczas wyjaśniono, że wszystkie wnioski nie będą wskazywały godzin otwarcia ze względu na ustawowe przepisy. Dlatego też wniosek radnego Brodziuka go zastanawia. Pyta, czy Rada ma prawo podjąć uchwałę w sprawie godzin otwarcia, czy nie ma takiego prawa. Z praktyki rad osiedlowych wynika, że sprzedaż alkoholu w godzinach porannych, szczególnie w sklepach spożywczych jest wręcz pokazywaniem młodym ludziom, że dorośli mogą zachowywać się jak tylko chcą, mogą robić złe rzeczy, mogą zachowywać się niekulturalnie, bo dziecko robiące często poranne zakupy dla rodziny, to wszystko widzi. Ważnym jest więc to stwierdzenie w jakich godzinach otwarcia.

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Odnosząc się do wypowiedzi Pana Makieła wyjaśnił, że są w Polsce przypadki, gdzie samorządy podjęły takie uchwały.
kaseta 144, str. A

Nie wie jaki jest ich los, czy organ nadzorczy podejmował jakieś działania w tym zakresie.

Pani Małgorzata Domańska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych

Odnosząc się do wniosku radnego Nowakowskiego stwierdziła, że bardzo cieszy się z tych uwag, ponieważ są już na etapie wykonania budżetu za rok 2005. Natomiast szczegółowe sprawozdanie z wykonania programu za 2005 rok zostanie przedłożone radnym oddzielnie. W związku z tym, że takie dane już posiada postara się je przedstawić. Odnosząc się do kwestii wskaźników PARPA wyjaśniła, że przeanalizowali kilka programów i zauważyli, że te programy konstruowano bardzo podobnie. Są dużo krótsze i zawierają dużo mniej niż program Łomży. Dodała, że w roku ubiegłym program był konstruowany o wyniki PARPA, co spotkało się z zarzutami ze strony radnych, że wskaźniki te nie są adekwatne dla miasta Łomży, wskazywały bowiem, że 27 tys. mieszkańców Łomży jest w sferze zagrożenia alkoholem. Druga sprawa to diagnoza określająca wskaźnik uzależnionych od alkoholu, która określała 1200-1900 osób, natomiast tzw. picie szkodliwe , wskaźnik dla Łomży wynosiłby 2,5 – 3 tys. Wyjaśniła, że odniesienie wskaźników statystycznych PARPA nie zawsze wydaje się jej adekwatne, natomiast ze względu na inne miasta żaden program nie jest konstruowany w taki sposób, aby porównywać dane do innych miast. Jeżeli chodzi o przedstawiona diagnozę, to starali się ją skrócić, skupiając się na wnioskach. Jeżeli chodzi o określone zadania, to program jest wymogiem ustawowym i art. 4 ppkt 1 określa zadania, które muszą być w tym programie umieszczone. Jeżeli chodzi o strukturę kosztów, to obowiązkowym jest podzielenie środków na profilaktykę I, II i III stopnia. Po podsumowaniu wydatkowanych środków okazało się, że większość środków jest wydatkowana na inne, alternatywne formy spędzania czasu wolnego, na zajęcia pozalekcyjne i na szkoły. Plan na 2005 rok wynosił 1.137.732 zł, z tego 50 tys. zł WOPiTU, 48.800,96 zł to profilaktyka II stopnia. Profilaktyka II stopnia - pomoc rzeczowa realizowana przez MOPS jest to pomoc rzeczowa dla rodzin zagrożonych alkoholizmem 120 tys. zł (książki, żywność, zakup opału). Pozostałe środki podzielono na dwie grupy tj. na jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych oraz jednostki nie zaliczane do sektora finansów publicznych. W pierwszym przypadku zaplanowano 482.982 zł, a wydatkowano 374.228,37 zł. W przypadku środków przeznaczonych na zajęcia w szkołach, domach kultury czyli wszystkich jednostek miasta. Kwota zaplanowanych środków wynosiła 534.750 zł, a wydatkowano 476.695,47 zł. W jednostkach, które są również nie zaliczane do sektora finansów publicznych są wszystkie kluby sportowe i stowarzyszenia. W związku z tym faktycznie, suma środków wykorzystywanych na zajęcia będzie wynosiła w granicach 650 – 700 tys. zł. Uważa więc, że jest to znaczna kwota przeznaczona na zajęcia pozalekcyjne.
Odnosząc się do uwagi radnego Sarnackiego wyjaśniła, że będzie organizowane spotkanie z organizacjami pozarządowymi w sprawie zasad i kryteriów rozliczania programów w tym roku, ale ono dofinansowują te programy, które zostaną zgłoszone. Sposób dofinansowania jest realizacją pewnej polityki miasta zawartej w tym programie. Zasadą w roku ubiegłym i w tym jest dofinansowanie ilości godzin, faktycznych godzin zajęć z dziećmi, 20 zł za godzinę. Są zmuszeni bronić środków miasta i programu w zakresie dokonywania zakupów nieuzasadnionych pod nazwą programu. Nie mogą opiniować programów gdzie chodzi np. o zakup komputera, o zakup wyposażenia, natomiast brak jest ilości godzin. Odchodzą od godzin profilaktyki w nadmiernej ilości. Jest to 1-2 godziny na cały program. Godzina kosztuje 40 zł. Kończąc wyjaśniła, że szczegółowe sprawozdanie zostanie przedłożone radnym w marcu.

Pan Janusz Nowakowski – radny

W związku z wyjaśnieniem Pani Naczelnik wycofał swój wniosek.

Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Poprosił o wyjaśnienie, czy wydział posiada rozeznanie jak przedstawia się sytuacja w poszczególnych grupach społecznych, ile np. pija „budowlańcy”, ile kierowcy, ile inne grupy społeczne.

Pani Małgorzata Domańska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych

Wyjaśniła, że nie posiadają takich statystyk, a ponadto program nie ma prowadzić takich statystyk.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski:

1. Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia o uzupełnienie dz. III pkt 2 ppkt 2 o zapis: „oddział dzienny terapii uzależnień od alkoholu” oraz o zapis: „poradnia dla uzależnionych od środków psychoaktywnych” - za – 13, przeciw – 0, wstrz. – 8 – wniosek przyjęto,
2. Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia o zmianę zapisu w zał. nr 2 ppkt 2 na zapis: „nie mniej niż 100 m” – za - 5, przeciw – 13, wstrz. – 3 – wniosek oddalono,
3. radnego Augustyniaka, aby z wykazu obiektów chronionych wykreślić „biblioteki publiczne” - za – 14, przeciw – 4, wstrz. – 3 – wniosek przyjęto.

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami.
Na 22 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 21 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych, przy 1 głosie przeciw i 2 głosach wstrzymujących.



Uchwała nr 392/XLI/06
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 22 lutego 2006 roku

w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2006 rok (w załączeniu do protokołu).

Ad. 6

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Wprowadzając do tematu poinformował, że podejmują próbę utworzenia Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Łomży, który będzie utworzony w strukturach MOPS. O przedstawienie szczegółów poprosił Dyrektora MOPS.

Pan Wiesław Jagielak – Z-ca Dyrektora MOPS

Przedstawił wniosek Prezydenta w sprawie utworzenia Ośrodka Interwencji Kryzysowej (w załączeniu).

Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki
Społecznej

Przedstawiła opinie Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 22 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.

Uchwała nr 393/LXI/06
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 22 lutego 2006 roku

w sprawie organizacji oraz szczegółowych zasad korzystania i ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku Interwencji kryzysowej (w załączeniu do protokołu).


Ad. 7

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił wniosek w sprawie programu współpracy z organizacjami w 2006 roku (w załączeniu).
Pani Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki
Społecznej

Przedstawiła opinie Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia (w załączeniu do protokołu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Na 22 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 18 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 18 radnych.

Uchwała nr 394/LXI/06
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 22 lutego 2006 roku

w sprawie programu współpracy na 2006 rok miasta Łoży z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24.IV.2003 r. o działalności pożytku publicznego (w załączeniu do protokołu).

Ad. 8

Pan Krzysztof Choiński - Z-ca Prezydenta Miasta

O przedstawienie wniosku poprosił Pana Babiela.

Pan Józef Babiel – WOKiS

Przedstawił wniosek Prezydenta zgodnie z drukiem 603 (w załączeniu do protokołu).

Pan Dariusz Szymański – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury

Przedstawił opinię Komisji Edukacji i Kultury (w załączeniu do protokołu). Dodał, że w związku z sukcesami młodzieży Komisja wystąpiła do Prezydenta z wnioskiem o nagrodzenie ich efektów.

Pan Jerzy Brodziuk – radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że należy zastanowić się, czy środki przeznaczane są na szkolenia młodzieży, czy na honorowanie. Zgadza się, że trzeba honorować , ale nie z tej puli. Zaproponował więc, aby wnioski były uzasadnione w stosunku do uchwały.

Pan Józef Babiel – WOKiS

Wyjaśnił, że na komisji były zgłaszane dwa wnioski. Jeden wniosek dotyczył środków finansowych i opiewa na kwotę 1 tysiąca złotych.
Pan Roman Sarnacki – radny

Wyjaśnił, że Prezydent daje 10 % następującym 7 klubom m.in. SKTS, UKS 10 i tym klubom, którym daje Pan Prezydent komisja proponuje zmniejszyć o 100 zł na rzecz ŁKS Narew.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie wniosek Komisji Edukacji i Kultury
Rada 13 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła
Następnie poddał pod glosowanie projekt uchwały z poprawkami.
Na 22 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 19 radnych.

Uchwała nr 395/LXI/06
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 22 lutego 2006 roku

w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom (w załączeniu do protokołu).


Ad. 9

Pan Jan Bajno – Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinie Komisji rewizyjnej w sprawie informacji o realizacji uchwał podjętych przez Radę w 2005 roku (w załączeniu do protokołu).

Radni nie zgłosili uwag do przedłożonej informacji i przyjęli ją 19 głosami za – jednogłośnie.


Ad. 10

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do zaproponowanego planu pracy Rady Miejskiej na 2006 rok (w załączeniu do protokołu).
Rada nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 19 głosami za – jednogłośnie przyjęła plan pracy na 2006 rok.

Ad. 11

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o uwagi do propozycji planu urlopu wypoczynkowego Prezydenta Miasta (w załączeniu).
Rada nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 19 głosami za – jednogłośnie przyjęła plan urlopu wypoczynkowego Prezydenta Miasta.

Ad. 12

Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Przedstawił informację o wykorzystaniu przez miasto funduszy strukturalnych (w załączeniu do protokołu).

Pan Tomasz Gałązka – Przewodniczący Komisji Rozwoju i Zagospodarowania
Przestrzennego

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego (w załączeniu do protokołu).

Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej

Przedstawił wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie zorganizowania sesji Rady Miejskiej z udziałem posłów i zarządu województwa celem omówienia spraw dotyczących przyznawania środków (w załączeniu do protokołu).
kaseta 144, str. B

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Wyjaśnił, że ma ten wniosek i zamierzał o tym poinformować Radę w odpowiednim punkcie i przygotować się do zwołania sesji. Wniosek ten nie będzie głosowany, przyjął go po prostu do realizacji.

Pan Paweł Borkowski – radny

Wyjaśnił, że jest jednym z wnioskodawców. Stwierdził, że jeżeli chodzi o pracę Rady, to Rada w tej kadencji specjalnej aktywności nie wykazuje. Są przyjmowane wnioski, które przedkładają Prezydenci. Rada w tej kadencji nie składała projektów uchwał, tylko podejmowała to, co załatwili Prezydenci, a więc Rada również ponosi odpowiedzialność za to jak wyglądają inwestycje w okresie obecnym, jak będą wyglądały w przyszłości. Zwrócił się z prośba do Prezydium Rady o aktywność w tym
zakresie. Dodał, że nie ma co ukrywać, że są pewne niedomówienia na linii zarząd województwa, a strona łomżyńska. Należałoby więc poprosić wszystkich posłów. Podkreślił, że problem ten zgłaszał dobrze znający zagadnienie radny Nowakowski. Wniósł o aktywność Przewodniczących Rady w tym zakresie. Jego zdaniem trzeba takie spotkanie zrobić jak najwcześniej.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Borkowskiego stwierdziła, że o ile inicjatywa jest dobra, to nie zgadza się ze swoim przedmówcą, który jest znany z tego, że jak coś wygłosi na sesji, to może być z tego różny efekt tych wypowiedzi. Dodała, że o ile sobie przypomina, to przez taką wypowiedź umknął budynek żydowski. Zwróciła uwagę, że każdy radny ma inicjatywę uchwałodawczą i może zgłosić na komisji projekt uchwały, a nie tylko krytykować. Przypomniała następnie, że Komisja Finansów i Skarbu Miasta była w tej kadencji autorem co najmniej 3 projektów uchwał, które były przez Radę przyjęte. Wracając do kwestii spotkania, to uważa, że dobrze by było, aby nasi parlamentarzyści oraz przedstawiciele sejmiku pojawili się na sesji. Podkreśliła, że są zapraszani na każdą sesję i nie przychodzą. Dobrze by było więc, aby porozmawiać z nimi u ustalić terminy, aby wszystkich można było zebrać, bo sprawa jest bardzo istotna, a parlamentarzyści wywodzą się z Rady i oferowali daleko idącą pomoc. Jej zdaniem powinna to być forma sesji, nie spotkanie. Sesja jest protokołowana i podejmowane są ustalenia.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Zabierając głos uważa, że powinno to być spotkanie 2-chłonowe. Pieniądze są tylko w jednym podmiocie, w Zarządzie Województwa Podlaskiego. Algorytm, którym są dzielone na poszczególne województwa jest bardzo krzywdzący dla województwa podlaskiego, ponieważ województwo jest bardzo mało zaludnione, a posiada bardzo znaczącą powierzchnię. Wie, że Marszałek walczy o to, aby te algorytmy były zmienione i życzy mu w tym powodzenia. Dodał, że na początku kadencji mieli wspólne spotkanie z Marszałkiem Krzyżewskim z udziałem starostów powiatu ziemskiego, wójtów, burmistrzów i były pewne ustalenia, z których Pan Marszałek się wywiązał. Zaproponował, aby spotkać się z Panem Marszałkiem na sesji, a później z posłami. Posłowie będą starali się w sposób polityczny wzmóc działania odnośnie danych inwestycji, ma na uwadze obwodnice miasta Łomży oraz Via Baltica. W gestii Marszałka leży dofinansowanie zadań, które miasto zgłosiło do aplikacji 2007-2013. Rok 2006 jest rokiem, w którym można uczulić Pana Marszałka na to, co zdaniem miasta jest zasadne. Przypomniał, że zanim dany projekt uzyska wsparcie finansowe jest analizowany przez panel ekspertów, komitet sterujący i nieważne, że projekt był na pierwszym miejscu po ocenie tych dwóch zespołów. Decyzja należy do zarządu województwa i zarząd postępuje tak, jak chce. Nie wie na podstawie jakiego klucza podejmowane są decyzje.


Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta

Zwrócił uwagę, że z posłami jest tak, ze jak ostatnio w Białymstoku było spotkanie w sprawie Via Baltica, to byli posłowie z Białegostoku, z Bielska, Augustowa, Suwałk, a łomżyńscy byli obecni tylko duchem. Dodał, że w pieniądzach strukturalnych chodzi o to, że z zasady powinny być przydzielane na zasadzie konkursu. Tak dzieje się na terenie całego kraju, gdzie najlepiej ocenione projekty otrzymują wsparcie ze środków strukturalnych. W województwie podlaskim wygląda to całkiem inaczej. To, co przechodzi przez panel ekspertów, a następnie komitet sterujący jest całkowicie negowane przez zarząd województwa. W przypadku, gdy Łomża w 2005 roku z 7 złożonych, 3 projekty miała na pierwszych miejscach, a więc zgodnie z zasadą powinna otrzymać środki z funduszu, zarząd województwa odpisywał, że nie może udzielić wsparcia, bo brak pieniędzy, a dofinansowanie otrzymywał projekt z pozycji 5. Jest to trochę dziwne, bo jeżeli zabrakło środków na projekt z pozycji 1, to tym bardziej nie powinien otrzymać środków projekt z pozycji 5. Trzeba więc, jego zdaniem, uczulić Marszałka, że to widzimy, że Łomża nie jest doceniana przez samorząd województwa podlaskiego w podziale środków strukturalnych. Podkreślił, że podobny problem nie dotyczy tylko Łomży, ale podobne problemy ma miasto Zambrów, powiat łomżyński, powiat kolneński. Uważa, że trzeba spokojnie pokazać, że miasto mówi jednym głosem, aby pokazać, że chcemy wszyscy ten, czy tamten projekt , a nie, że część chce inny projekt, a część inny. Daje to bowiem argument do tego, aby Łomży nie udzielać wsparcia.

Pan Paweł Borkowski – radny

Odnosząc się do wypowiedzi radnej Konopka stwierdził, że co do spotkania, to więcej wypowiadać się nie będzie. Jeżeli chodzi o kamienicę żydowską, to uważa, że został perfidnie oszukany i mieszkańcy, jego wyborcy też. Jest to jedna z plam na jego godności, że ta sprawa została załatwiona tak, a nie inaczej.

Pan Janusz Nowakowski radny

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta Brzezińskiego sprostował, że nie wszystkie środki, które są możliwe do pozyskania z zewnątrz są w rękach zarządu województwa. Są różne programy, które niezależnie od humoru Pana Marszałka można pozyskać i o tym mówił na komisji Prezydent Sroczyński. Dodał, że sprawa jest na tyle istotna, że jeżeli będziemy rozmawiać na temat już złożonych, konkretnych wniosków, to może być już zbyt późno. W chwili obecnej na stronach internetowych zarządu województwa jest mowa o środkach na lata 2007-2013. Są przygotowane projekty zasad rozdzielania środków dla całej ściany wschodniej i oddzielnie projekt ZPORR dla województwa podlaskiego. Z punktu widzenia formalnego jest to projekt przedstawiony do szerokiej konsultacji społecznej i jeżeli na tym etapie nie wypowiemy się, co do proponowanych tam zasad, z których wynika, że środki w latach 2007-2013 bardzo szerokim kołem będą omijały Łomże, ponieważ wszystko jest przygotowywane po to, aby było to finansowanie Białegostoku jako wielkiej metropolii. Jeżeli w chwili obecnej nie uruchomimy naszych posłów, bo okazuje się, że aktywność posłów białostockich jest większa na tyle, że zapisy są składane, to może okazać się, że za rok, czy dwa Łomża nie otrzyma ani grosza, co widać już po latach 2005-2006. Jeżeli na etapie określania zasad miasto nie zaprezentuje swojego głosu, to może się okazać, że będą padać stwierdzenia – widzieliście, co proponowano, jakie były zasady i w chwili obecnej wasze wnioski nie pasują do przyjętych zasad. W związku z powyższym te działania należy jak najszybciej podjąć, aby mówić o zasadach, o wnioskach mowa będzie później..

Pan Jerzy Brodziuk - radny

Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że wszystkie te uwagi są słuszne i podpisuje się pod nimi poza jedną. Takich rzeczy nie organizuje się na sesjach. Są to bardzo robocze dyskusje. Na sesjach obecni są dziennikarze i będzie propaganda jak to samorząd dba o Łomżę. Są to kwestie do rozgryzienia na roboczo. Proponuje więc, aby wniosek ten rozważyć w kategoriach typowo roboczych. Nie jest to tylko układ Łomża – Białystok. Jeżeli ktoś tymi sprawami się interesował, to mógł sięgnąć głębiej i na stronach programowych funduszy jest zapis „metropolie wschodu” i ten program jest właściwie dla rozwoju tych 5 metropolii i 600 mln. zł na to pójdzie, Jeżeli cokolwiek chcemy zmienić, to nie z zarządem województwa, ale z rządem, ponieważ rząd ma możliwość odpowiednich gradacji. O takich sprawach rozmawia się jednak w kuluarach, a nie przy świetle. Przy świetle rozmawia się wówczas, gdy daną sprawę chce się upublicznić. Jeżeli okaże się po rozmowach, czy to prezydenta, czy grupy prezydentów, bo chodzi o miasta całego pasa wschodniego, które nic nie dostaną. Chodzi tu właśnie o spotkanie prezydentów tych miast, gdyż to oni są najbardziej „wiedzącymi” osobami w tym temacie i wymuszenie przyjazdu odpowiedniej osoby ze strony rządu i dopiero wówczas może to być organizacja jakiegoś lobby, aby zmienić politykę, która idzie z Warszawy, a nie z Białegostoku. Dopiero wówczas, gdy będzie rozeznanie tematu podnieść głos wszystkich samorządów całego regionu. W chwili obecnej jest to „ostatni gwizdek” do podjęcia tematu. Zrobienie na ten temat sesji nie przyniesie efektu.

Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta

Stwierdziła, że nic już nie rozumie i faktycznie głos radnego Borkowskiego, że Rada praktycznie nic nie robi będzie głosem prawdziwym. Jeżeli radni wiedzą, że potrzebni są posłowie, aby wesprzeć działania w Warszawie, bo nie ma się co czarować, że ktoś z rządu przyjedzie, tylko trzeba działać przez parlamentarzystów. Wiadomo, że jeżeli będzie to bez wsparcia, tylko z samymi przedstawicielami sejmiku, to wygra lobby białostockie. Jej zdaniem jeżeli zostanie to zrobione na sesji, to deklaracje publiczne będą miały większą moc. Będzie to również większa mobilizacja dla parlamentarzystów, bo jeżeli pojawią się, to jest większa szansa, że coś się osiągnie.


Pan Jerzy Brodziuk - radny

Wyjaśnił, że nie deprecjonował wniosku Komisji, gdyż wniosek ten jest słuszny. Być może rozwiązanie trzeba będzie zmienić, ale sam wniosek, aby ten temat stawiać jest słuszny. Uważa, że propozycja radnej Konopka doprowadzi do tego, że tylko będzie dyskusja i nic się nie osiągnie. Podkreślił, że problem dotyczy nie samej Łomża, ale kilkunastu dużych miast w rejonie 5 województw, na które te dodatkowe pieniądze idą dla tych 5 województw z określoną strukturą wydatkową, określoną gdzie indziej niż w Białymstoku. Zaproponował więc wspólne działanie samorządów kilkunastu miast, bo dopiero to może dać oddźwięk, a nie sesje pojedynczych rad miejskich.

Pan Janusz Nowakowski – radny

Wyjaśnił, że są tu dwie odrębne rzeczy. Pierwsza, to dodatkowe środki dla ściany wschodniej te, które są określone zasadami na szczeblu rządowym ok. 800 mln. zł, ale większe środki są w ramach ZPORR, który był opracowany kiedyś dla całego kraju i to są środki na lata 2007-2013 i teraz zmieniają się zasady, że dla każdego województwa, każde województwo ma opracować samo sobie trzymając się priorytetów określonych na szczeblu krajowym. Chodzi mu bardziej o ten program gdzie zarząd województwa będzie przygotowywał propozycje na sejmik i sejmik będzie to zatwierdzał, ale będzie to wyłącznie program autorski zarządu województwa. Na ten program miasto ma bardzo duży wpływ poprzez parlamentarzystów, przedstawicieli sejmiku i inne działania i to jest sprawa ważniejsza.
Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Dodał, że jest jeszcze wniosek Komisji rewizyjnej, aby przedmiotem dyskusji na sesji był temat drogi Via Baltica (w załączeniu do protokołu). Są więc wnioski dwóch komisji i są one zbieżne. W związku z tym sa zobowiązani zwołać sesję. Postara się to w jak najbliższym czasie zrobić. Sesja jest potrzebna wszystkim. Jeżeli chodzi o spotkanie robocze, to jest rolą Prezydenta, jako bezpośredniego przedstawiciela miasta. Jest to sprawa techniczna i postarają się to dograć.
Na tym dyskusję zakończono.

Ad. 13

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Poprosił o odpowiedź na interpelację.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Poinformował, że na dzisiejszą interpelację odpowie pisemnie.

Ad. 14

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił pisma skierowane do Rady. Pismo Pana Bolesława Deptuły – wezwanie Rady do usunięcia naruszenia interesu prawnego (w załączeniu do protokołu) oraz wniosek Prezydenta Miasta w tej sprawie (w załączeniu).

Pan Jerzy Brzeziński - Prezydent Miasta

Wyjaśnił, że problem kwartału ulic: Sikorskiego, Al. Legionów i Mickiewicza jest to kwestia wielu lat. Po raz pierwszy problemem tym samorząd zajmował się na początku lat 90-tych. W 2005 roku Rada podjęła uchwałę o przyjęciu planu zagospodarowania przestrzennego. Uchwała ta była skarżona łącznie z zaskarżeniem do NSA. Wszystkie instytucje argumentację Pana Deptuły odrzuciły. Konsekwencją tego planu jest to, że podjęta została uchwała o scaleniu. W chwili obecnej plan został przyjęty. Komisja Rady Uczestników Scalenia wykonuje swoja powinność. W związku z powyższym uważają, że należy odrzucić wniosek Pana Deptuły i przygotować się do dalszego skarżenia.

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił opinię Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego w tej sprawie (w załączeniu do protokołu).
Następnie przedstawił proponowaną treść uchwały.
Na 22 radnych obecnych na sesji w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych.



Uchwała nr 396/LXI/06
Rady Miejskiej Łomży
z dnia 22 lutego 2006 roku

w sprawie wniosku Pana Bolesława Deptuły (w załączeniu do protokołu).

Następnie przedstawił treść skargi Pani Wojnarowskiej na Prezydenta Miasta, przesłanej przez Podlaski Urząd Wojewódzki.
Rada 14 głosami za – jednogłośnie przekazała skargę do rozpatrzenia Komisji Rewizyjnej.
W dalszej części obrad przedstawił skargę Pani Barbary Wszeborowskiej na Prezydenta Miasta przekazana przez Podlaski Urząd Wojewódzki (w załączeniu)
Rada 15 głosami za – jednogłośnie przekazała skargę do rozpatrzenia Komisji rewizyjnej.

Następnie Przewodniczący poinformował, że Rada otrzymała wyniku kontroli NIK, które do wglądu są w Biurze Rady . Generalnie ocena Łomży jest pozytywna, negatywnie oceniony został Białystok.

Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta

Odnosząc się do kontroli NIK wyjaśnił, że nie jest tak co do negatywnej oceny Białegostoku. Jest to punkt widzenia NIK. Następnie podał przykład postępowania w przypadku kontroli w urzędzie, kiedy to zaskarżył wystąpienie pokontrolne gdzie Prezes NIK uchylił uwagi delegatury w Białymstoku. Jest zdziwiony, że Prezydent Białegostoku nie skorzystał z prawa odwoławczego.


Ad. 15

Pan Maciej Głaz – Przewodniczący Rady Miejskiej

W sprawach różnych poinformował, że po katastrofie w Katowicach przesłali kondolencje poszkodowanym. Podziękował również radnym za wsparcie finansowe, jakie przekazano na pomoc poszkodowanym w tak krótkim czasie. Była to kwota 700 zł w ciągu 1,5 dnia. Podziękował za solidarność .
W związku z wyczerpaniem porządku zamknął obrady LXI sesji Rady Miejskiej.


Przewodniczący
Rady Miejskiej Łomży

Maciej Głaz



  • Data powstania: Data powstania: środa, 15 mar 2006 14:13
  • Data opublikowania: środa, 15 mar 2006 14:16
  • Data przejścia do archiwum: czwartek, 7 gru 2006 10:40
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej