Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 60 posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2005 roku

Komisja realizowała następujące posiedzenie:
1.
Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

2.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie ustalenia wysokości cen biletów komunikacji miejskiej w Łomży /druk nr 561, 561A/.

3.
Zaopiniowanie projektu uchwały Komisji wypracowanej na poprzednim posiedzeniu zmieniającej Uchwałę Nr 62/XIV/99 Rady Miejskiej Łomży z dnia 30 czerwca 1999 r. w sprawie ustalenia wykazu osób uprawnionych do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w granicach miasta Łomży /druk nr 573/.

4.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie autopoprawki w sprawie zmian w budżecie miasta na 2005 r. /druk nr 566/1/.

5.
Wstępna analiza strony wydatkowej budżetu miasta na 2006 rok /druk nr 559/.

6.
Sprawy różne.


Ad. 1
Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęła go 6 głosami za, przy 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących.

Ad. 2 i 3
Wniosek w sprawie cen biletów komunikacji miejskiej przedstawił Pan Bogusław Szczech – Dyrektor MPK.
Następnie odnosząc się do programu naprawczego MPK wyjaśnił, że program trwa od 1992 roku. Następnie przytoczył dane dotyczące zatrudnienia, które spadło z 197 osób do 124 osób. W1992 roku firma posiadała 90 autobusów, w chwili obecnej 48. Program naprawczy trwa cały czas. W chwili obecnej firma wykonuje większe zadania mimo mniejszego zatrudnienia i taboru. Dodał, że w chwili obecnej przedsiębiorstwo posiadaj jeden z najlepszych wskaźników tj. koszt wozokilometra. Uważa, że przedsiębiorstwo dobrze funkcjonuje, komunikacja w mieście jest dobra na miarę posiadanych środków.
Pan Prezydent Brzeziński poprosił dyrektora o wyjaśnienie zapisów dotyczących kosztów przedsiębiorstwa. Czy jest możliwe ograniczenie jeszcze kosztów.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że podstawowe koszty to płace, części zamienne i paliwo i nie ma możliwości większego ograniczenia kosztów.
Następnie Pani skarbnik wyjaśniła zasady funkcjonowania finansów MPK.
Pani Przewodnicząca poprosiła o wyjaśnienie, jak przedstawia się sprzedaż biletów i jaki jest wpływ z biletów, w porównaniu z innymi miastami.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że funkcjonowanie MPK w Ostrołęce ogranicza się wyłącznie do granic administracyjnych miasta, mimo to koszt 1 wozokilometra jest wyższy.
Wyjaśnił, że linie pozamiejskie, które obsługuje MPK Łomży są liniami dochodowymi. Uważa, że gdyby nie te linie komunikacja miejska byłaby o wiele droższa, niż jest.
Pan Janusz Nowakowski wyjaśnił, że na całym świecie, a w Polsce szczególnie nastąpił spadek pasażerów przewożonych komunikacja MPK. Powoduje to w dużej mierze zatłoczenie miast, a tym samym paraliż komunikacyjny w szczytach. Odnośnie sprzedaży biletów przytoczył dane z ostatnich 5 lat. Dodał, że przedsiębiorstwo na podstawie porozumienia obsługuje 4 ościenne gminy. Te linie jednak na siebie zarabiają. Ponadto poza miastem nie obowiązują ulgi, które obowiązują na terenie miasta zgodnie z uchwałą. Następnie przytoczył dane z raportu o komunikacji miejskiej. Następnie przypomniał wnioski z raportu dot. restrukturyzacji MPK w Łomży tj. kontynuacja wymiany taboru, przystosować funkcjonowanie bazy do wymogów ochrony środowiska. Dodał, że w momencie, gdy pojawiła się możliwość, Łomża, jako pierwsza w Polsce przygotowała taki program zintegrowanego rozwoju komunikacji zbiorowej, który spowodował, że była pierwszym miastem, które otrzymało środki z UE na zakup autobusów. Po tym projekcie został przygotowany projekt modernizacji bazy MPK pod kątem budowy kanalizacji deszczowej, separatorów itp. Projekt był najlepszym, jednak z różnych względów nie został przyjęty.
Pan Ryszard Matuszewski zabierając głos stwierdził, że jego zdaniem w mieście nie widać przystosowywania komunikacji do zmniejszającej się liczby pasażerów. Uważa, że powinno to przebiegać w ten sposób, że jeżeli zmniejsza się liczba osób, to zmniejsza się ilość kursów, jeżeli utrzymuje się ilość kursów, to zmniejsza się autobusy. W mieście takich działań nie widać i kupuje się duże autobusy. Jako przykład podał Ciechanów.
Pan Janusz Nowakowski zabierając głos stwierdził, że jego zdaniem powinna być całkiem inna filozofia, tzn. zamiast dostosowywać się do zmniejszającej ilości pasażerów robić wszystko, by tych pasażerów było jak najwięcej. Stąd też poszły działania, że autobusy mają być na tyle nowoczesne i przyjazne dla pasażerów, by jak najwięcej osób korzystało z komunikacji. Zawsze bilety były najtańsze. Ponadto odległości między przystankami spełniają normy unijne. Następna kwestia, to bezpieczeństwo w autobusach, w chwili obecnej część autobusów posiada kamery. Dodał, że kupując autobusy dobre o wiele więcej się oszczędza. Wyjaśnił, że do tej pory były kupowane autobusy duże, ponieważ tych jest najwięcej starych i należy je wymienić. Mniejsze są stosunkowo młode i mogą jeszcze kilka lat pojeździć. Koszy utrzymania autobusów małych i dużych są podobne, różnią się tylko tym, że małymi łatwiej się poruszać po ciasnych ulicach miasta. W mieście takiego problemu jeszcze nie ma.
Pan Dyrektor dodał, że małe autobusy są zazwyczaj kupowane tam, gdzie są dworce PKP. czy też lotnicze, czy duże centra handlowe.
Pan Stanisław Kaseja poruszył problem bezpłatnych przejazdów dla rodzin pracowników przedsiębiorstwa. Być może należy dotować do z funduszu socjalnego, pracownicy powinni posiadać bilety miesięczne na dojazdy do pracy.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że wynika to ze zbiorowego układu pracy, chcąc to zmienić należy wypowiedzieć ten układ. Dodał, że pracownicy za te bilety opłacają VAT. Wyjaśnił, że Miasto dokłada do ulgowych biletów.
Pan Janusz Nowakowski zabierając glos odnośnie ulg wyjaśnił, że umówił się już z Radcą Prawnym, by do tematu ulg podejść kompleksowo, ponieważ zmieniły się pewne przepisy i w kilku paragrafach ustawa o studentach obejmuje ulgi w komunikacji. Ponadto uchwała Rady w sprawie ulg w kilku miejscach jest nieprecyzyjna. Należy więc to zmienić. Proponuje więc, by zebrać wszystkie wnioski i przekazać, by w styczniu na sesji przedstawić poprawioną uchwałę.
Pani Przewodnicząca zabierając głos poprosiła o wyjaśnienie, co by się stało, gdyby ograniczyć liczbę kursów autobusów.
Pan Dyrektor Szczech wyjaśnił, że bez względu na to, czy autobusy jeżdżą, czy stoją - koszty są stałe. Jedynie zużycie paliwa zmniejsza się.
Pan Janusz Nowakowski dodał, że oszczędności na paliwie będą mniejsze niż wpływy. Należy zastanowić się, czy w momencie gdy chcemy wprowadzać udogodnienia dla mieszkańców, ponieważ Łomża w chwili obecnej posiada jeden z najlepszych wskaźników w regionie kursowania autobusów. Mieszkańcy zostali przyzwyczajenie do komfortu częstego kursowania autobusów i chcąc to zmienić spowoduje się niezadowolenie mieszkańców. Na dzień dzisiejszy wprowadzono ograniczenia kursowania autobusów w wakacje i dni wolne od pracy oraz święta.
Odpowiadając radnemu Matuszewskiemu wyjaśnił, że wprowadzenie zabezpieczeń spowodowało, że mniej jest biletów fałszywych. Podkreślił, że Łomża jest jeszcze małym miastem i takiego dużego problemu nie ma, ale w dużych miastach ten proceder bardzo się rozrósł. Dane o tym, że autobusy niskopodłogowe cieszą się większym powodzeniem otrzymują z analizy sprzedaży biletów. Jeżeli zaś chodzi o zatrudnienie firmy z zewnątrz do kontroli biletów, to wpływy są większe i jest mniej gapowiczów.
Pan Paweł Augustyniak poprosił o wyjaśnienie jakie dochody czerpie firma z reklam i czy rozważają umieszczanie reklam na przystankach. Prosi również o wyjaśnienie, czy jest szansa, by autobus dojeżdżał do Wyższej Szkoły przy ul. Poznańskiej.
Pan Dyrektor wyjaśnił, że kursowała tam linia nr 5, gdy powstało tam kilka firm, jednak okazało się, że autobus jeździł tam pusty. W chwili obecnej są jeszcze inne wnioski. W chwili obecnej muszą spełnić wymogi unijne.
Pan Janusz Nowakowski dodał, że wystosowali pisma do wszystkich szkół, by przedłożyli swoje potrzeby co do komunikacji miejskiej ze statystyką, ilu jest chętnych. Nie wpłynęła żadna odpowiedź. W przyszłości będą o tym pamiętali.
Pan Zenon Piechociński zabierając glos zwrócił uwagę, że wskaźniki wskazują na to, że ceny należy obniżać, a nie podwyższać.
Pan Janusz Nowakowskim wyjaśnił, że nie można zastosować tu gospodarki wolnorynkowej.
Przewodnicząca kończąc dyskusje poddała pod głosowanie, kto jest za przyjęciem wniosku Prezydenta w sprawie wysokości cen biletów komunikacji miejskiej.
Komisja w wyniku głosowania za – 1, przeciw – 2, wstrzymało się - 2 wniosek Prezydenta zaopiniowała negatywnie.
Pan Prezydent Jerzy Brzeziński wyjaśnił, że jeżeli Rada nie podejmie uchwały trzeba będzie zwiększyć dotacje dla przedsiębiorstwa.
Następnie Komisja jednogłośnie przyjęła, że tematem przejazdów ulgowych zajmie się w styczniu przy kompleksowym rozpatrzeniu tego problemu, natomiast swój wniosek przekaże Prezydentowi do umieszczenia w projekcie uchwały.

Ad. 4

Autopoprawkę do zmian w budżecie 2005 roku przedstawiła Pani Skarbnik /w załączeniu/.
Komisja nie zgłosiła uwag do proponowanych zmian i zaopiniowała je pozytywnie 6 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 5

Stronę wydatkową projektu budżetu na 2006 rok przedstawił Pan Prezydent Jerzy Brzeziński.
Pani Przewodnicząca zabierając głos zwróciła się z zapytaniem do Prezydenta, czy jest prawdą, że Rada musi przyjąć budżet w tym roku.
Pan Prezydent stwierdził, że tak, ponieważ są zadania rozpoczęte w tym roku, tj. zakup autobusów, gdzie jest podpisana umowa z Wojewodą w tej sprawie. Dlatego też zwraca się do Rady z prośbą, by budżet przyjąć w tym roku, a jeżeli będą jakieś zmiany, to zawsze jest możliwość korekty. Dodał, że przed uchwaleniem i tak będzie jeszcze autopoprawka do projektu budżetu.
Pan Stanisław Kaseja zabierając głos zwrócił uwagę na wysokie wydatki w opiece społecznej. Uważa, że działania w tej dziedzinie powinny być skoordynowane oraz należy korzystać z pomocy unijnej.
Pan Prezydent wyjaśnił, że pomoc w tym zakresie istnieje, prowadzi to PKPS. Ponadto funkcjonuje Caritas.
Pan Ryszard Matuszewski zabierając głos w dyskusji poprosił o odpowiedź na następujące zapytania;
1) jaki jest stan budynku przy ul. Krzywe Koło po Muzeum, co tam ma być i dlaczego to się robi?
Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że planują wyremontować ten obiekt i przenieść tam jeden z wydziałów Urzędu, tj. Wydział Polityki Społecznej, bądź Wydział Edukacji. Na dzień dzisiejszy Komisja Regulacyjna wniosek Parafii oddaliła. W chwili obecnej Parafia zaskarżyła do Sądu i będzie to rozpatrywane przez Sąd.
2) w chwili obecnej dotacja przedmiotowa jest tylko określona kwotowo, nie ma jak w latach poprzednich rozpisania na poszczególne jednostki, czemu?
Pan Prezydent wyjaśnił, że zmieniły się przepisy. W chwili obecnej będzie tak realizowane, że kto złoży lepszą ofertę będzie dofinansowany.
Pani Skarbnik dodała, że po przyjęciu budżetu przez Radę zostaną określone zasady przedkładania wniosków i rozpisze konkurs.
3) w projekcie budżetu na 2006 rok planowane jest na kulturę 2.732.tys. zł oraz 100 tys. na inwestycje. Potrzeby wynoszą 3.867 tys. zł.
Pan Prezydent wyjaśnił, że jest jeszcze rezerwa 600 tys. zł. Uważa, że nie robią błędu tak planując ponieważ, jeżeli zaplanują pełne dofinansowanie, to nie będą składane wnioski do funduszy operacyjnych Ministra. W roku bieżącym otrzymali 1.500 tys. zł. Zauważył ponadto, że z roku na rok zwiększana jest dotacja, co nie jest, jego zdaniem, korzystnym działaniem.
4) nie znalazł środków na nagrody w dziedzinie kultury i sportu.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że te środki są w Dz. 921 95 i są to kwoty 7700 zł i 7700 zł.
Pani Przewodnicząca zabierając głos zwróciła się z zapytaniem, czy Pan Prezydent zaproponuje coś dla Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości.
Pan Prezydent wyjaśnił, że zaproponowali Szkole coś innego, tzn. przekazać obiekt z działką po Szkole Społecznej przy ul. Rybaki na potrzeby tej Szkoły. Dodał, że jest pozytywna opinia Komisji Gospodarki Komunalnej. Nadmienił, że jest również otwarta sprawa terenów wolnych przy ul. Poznańskiej. Podkreślił, że miasto składa oferty nie finansowe, a rzeczowe. Szkoła jest zainteresowana tą ofertą.
Kontynuując Przewodnicząca poprosiła o wyjaśnienie, czy ewentualnie wzrośnie wysokość środków na organizacje sportowe, w tym dla ŁKS.
Pan Prezydent wyjaśnił, że nie mówi nie. Podkreślił, że w tej kadencji dofinansowanie ŁKS-u i tak wzrosło znacznie. Okazuje się, że miasto przekazuje środki na utrzymanie stadionu i szkolenie młodzieży, a utrzymuje się z tego cały ŁKS. Dochody z hotelu również bierze dla siebie. Zauważył, że inne kluby wiele spraw załatwiają we własnym zakresie przy pomocy rodziców, w tym przypadku chcą mieć wszystko. Podkreślił, że na temat sporty w mieście należy podyskutować.
Pan Paweł Augustyniak zabierając głos zwrócił uwagę, że w tym przypadku problem należy rozpatrywać w 2 płaszczyznach. Pierwsza dotyczy dzieci i młodzieży i należy oddzielić ich od ludzi z Zarządu ŁKS, którzy prowadza swego rodzaju gierki polityczne. Należy więc znaleźć swego typu złoty środek.
Pan Prezydent zwrócił uwagę, że jest wiele możliwości pozyskania dodatkowych środków, wystarczy tylko chcieć. Jako przykład podał środki z profilaktyki. Dodał, że miasto przekazało autobus MPK, z sal gimnastycznych korzystają bezpłatnie.
Pan Stanisław Kaseja zabierając głos zwrócił się z zapytaniem, czy nie można takich grup stworzyć przy szkołach i starać się o dofinansowanie. Należy szukać różnych rozwiązań, nie można żadnego lekceważyć. Następnie zwrócił się z zapytaniem do Prezydenta, czy nie udałoby się ze środków z zewnątrz wybudować w mieście 2 boiska, jedno lekkoatletyczne i drugi do piłki nożnej i ręcznej przy SP.
Pani Przewodnicząca poprosiła o wyjaśnienie, czy jest możliwe, by w budżecie zapisać zakup kosiarki dla SP nr 9 za 7 tys. zł
Pani Skarbnik wyjaśniła, że wniosek był na 15 tys. zł.
Pan Prezydent wyjaśnił, że bardzo dobry sprzęt tego typu posiada MPGKiM i można go wykorzystywać do tego celu. Jest to firma, która działać powinna na rzecz miasta. Dodał, że zastanawia się, czy dla MPGKiM nie przekazać utrzymanie stadionu. W chwili obecnej nie widać, by stadion miał gospodarza.
Pani Przewodnicząca zwróciła się z zapytaniem, czy jest możliwe, by w roku 2006 zrealizować i zakończyć budowę budynku komunalnego?
Pan Prezydent wyjaśnił, że nie, ale zaplanowana kwota 3 mln zł. zostanie z pewnością przerobiona. Będzie to stan surowy zamknięty.
Pan Stanisław Kaseja poprosił o wyjaśnienie zapisu w WPI dot. realizacji stadionu.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest złożony wniosek do funduszy strukturalnych i w związku z tym jest zapis w WPI, że jeżeli te środki wpłyną, będzie można to zadanie realizować.
Pan Prezydent dodał, że koszt tej inwestycji to 21 mln zł. samo miasto tej inwestycji nie udźwignie. Często ma dylemat, czy nie lepiej te środki przeznaczyć na remonty szkół.
Pan Stanisław Kaseja zabierając głos wyjaśnił, że analizował dane remontu stadionu w Zielonej Górze i tam wyceniono to na 12 mln zł, czemu więc taka różnica w mieście.
Na tym na dzień dzisiejszy dyskusję nad projektem budżetu zakończono.

Ad. 6
W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili uwag.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 24 mar 2006 14:10
  • Data opublikowania: piątek, 24 mar 2006 14:12
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:24
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej