Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 44 posiedzeniu w dniu 10 kwietnia 2006 roku

Komisja realizowała nastepujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

2.
Zapoznanie się z opiniami merytorycznych Komisji. Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu za 2005 rok oraz wniosku w sprawie absolutorium.

3.
Sprawy różne.

Przebieg posiedzenia;

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Jan Bajno – Z-ca Przewodniczącego Komisji. Analizując porządek dzienny Komisja ustaliła, że w dniu dzisiejszym wypracuje stanowisko w sprawie sprawozdania z realizacji budżetu i wniosku w sprawie absolutorium.
W związku z powyższym Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia jak wyżej.

Ad. 1
Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęła go jednogłośnie – 4 głosami za.

Ad. 2
Przystępując do realizacji porządku Komisja zwróciła uwagę, że na 6 zaproszonych przewodniczących komisji merytorycznych w posiedzeniu uczestniczy tylko 3.
Następnie Pan Jan Bajno – Z-ca Przewodniczącego Komisji poprosił Przewodniczących o przedstawienie opinii komisji.
Pan Zbigniew Szponarski – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa /w załączeniu do protokołu/.
Pan Jan Walęcki – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej przedstawił opinię Komisji /w załączeniu do protokołu/.
Następnie Pan Jan Bajno przedstawił opinie Komisji Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia, Komisji Edukacji i Kultury oraz Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego /w załączeniu do protokołu/.
Komisja kontynuując omówiła stronę wydatkowa sprawozdania z realizacji budżetu za 2005 rok /w załączeniu do protokołu/.
Kończąc dyskusję Pan Jan Bajno – Z-ca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej poddał pod głosowanie, kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania z realizacji budżetu za 2005 rok.
Komisja sprawozdanie z realizacji budżetu za 2005 rok zaopiniowała pozytywnie 3 głosami za, przy 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym.
Następnie Komisja jednogłośnie 4 głosami za przyjęła wniosek o udzielenie absolutorium Prezydentowi Miasta za 2005 rok.
Komisja jednogłośnie przyjęła następującą treść opinii w sprawie wykonania budżetu za 2005 rok:
„ Na podstawie art.18 ust 2 pkt 4 art. 18a ust 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 zm. z 2002 r. Dz. U. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; z 2003 roku Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 z 2005 r. Dz. U. Nr 172, poz. 1441/ Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej Łomży w osobach: Z-ca Przewodniczącego: Jan Bajno; Członkowie: Alicja Konopka
Zbigniew Józef Lipski, Jan Lech Walęcki oceniła wykonanie budżetu miasta Łomży za 2005 rok i ustaliła, że:
Budżet miasta Łomży na 2005 rok uchwalony został w dniu 29 grudnia 2004 roku Uchwałą Nr 281/XLII/04 Rady Miejskiej Łomży, w którym ustalono dochody budżetowe w kwocie 147.804.781 złotych, natomiast wydatki budżetowe na kwotę 169.426.802 złote. W okresie roku budżetowego dokonano zmian w budżecie miasta na 2005 rok Zarządzeniami Prezydenta w ramach upoważnień Rady Miejskiej i uchwałami Rady Miejskiej Łomży ustalając ostatecznie dochody na 31 grudnia 2005 roku na 154.791.962 złotych, natomiast wydatki na 169.747.833 złotych.
W ciągu roku budżet miasta został zwiększony po stronie dochodów o kwotę 6.987.181 zł, co stanowi wzrost o 4,7% do wielkości przyjętej pierwotnie, natomiast po stronie wydatków o kwotę 321.031 zł, co stanowi wzrost o 0.2 % do pierwotnego planu.
Na zmianę planowanego budżetu po stronie dochodów budżetowych wpłynęły:
1. zwiększone zewnętrzne środki finansowe na łączną kwotę 6.050.565 zł,
2. zwiększone dochody własne na łączną kwotę 936.616 zł.
W roku 2005 uzyskano dochody w kwocie 154.699.494 zł, co stanowi 104,66% przyjętej pierwotnie wielkości planu oraz 99,94% wykonania do przyjętej po zmianach wielkości planu budżetu.
Planowane po zmianach wydatki budżetu miasta wyniosły kwotę 169.747.833 zł i zostały wykonane w wysokości 160.154.186 zł, co stanowi 94,3% planu po zmianach.
W ogólnym wykonaniu wydatków budżetowych najwyższy procentowy udział w kolejności uzyskały działy:
- Oświata i wychowanie – 42,22%,
- Pomoc społeczna – 16,53%,
- Transport – 12,53%,
- Administracja publiczna – 7,19 %,
- Gospodarka komunalna – 6,53 %,
- Edukacyjna opieka wychowawcza – 3,50%,
- Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego -3,16%
- Bezpieczeństwo publiczne – 2,9%,
Planowane wydatki inwestycyjne na 1.01.2005 rok opiewały na kwotę 42.447.537 złotych. W trakcie realizacji budżetu i wprowadzonych zmian wielkość przyjętych do realizacji środków na inwestycje uległa zmniejszeniu do kwoty 36.544.221 złote tj. o 13,9% planu pierwotnie uchwalonego.
Na 31 grudnia 2005 roku na realizację zadań inwestycyjnych wydatkowano z budżetu miasta środki finansowe w kwocie 30.988.542 złote w tym wydatki, które niewygasły z dniem 31.12.2005 r. na kwotę 4.271.428 złotych.
W ogólnym wykonaniu budżetu miasta wydatki inwestycyjne stanowią 19,35% realizacji budżetu i w porównaniu do roku 2004 wzrosły o 1,75%.
Budżet miasta za 2005 rok realizowany był zgodnie z podjętymi uchwałami Rady Miejskiej. Uzyskano dochody budżetowe miasta na kwotę 154.699.494 złotych, co stanowi 104,66% wykonania planu pierwotnego.
W strukturze dochodowej wykonanego budżetu dochody własne stanowią 39,49%, subwencje 39,96% oraz dotacje 15,68%, środki z funduszy unijnych 4,87%.
Z uzyskanych dochodów budżetowych oraz przychodów budżetowych dokonano planowanej spłaty zadłużenia na łączną kwotę 12.246.259 zł z tego na realizację zadań inwestycyjnych z udziałem środków pochodzących ze ZPORR w kwocie 11.248.790 zł, z czego 8.618.470 zł to kredyt na prefinansowanie programów i 2.630.320 zł to kredyt długoterminowy stanowiący udział miasta w realizacji zadań z działem środków UE. Zaciągnięto również kredyt na modernizację i remont Ratusza w kwocie 497.469 zł oraz na zakupy inwestycyjne MPGKiM w kwocie 500.000 zł.
Osiągnięte za 2005 roku dochody, przychody oraz wolne środki z 2004 r. zabezpieczyły wydatki w kwocie 160.154.186 zł oraz spłaty pożyczek w kwocie 3.582.000 zł i kredytów w kwocie 1.717.812 zł z tego 963.931 zł to spłaty kredytów na prefinansowanie.
Wydatki budżetu miasta zostały wykonane na kwotę 160.154.186 złotych, co stanowi 94,3% wielkości planowanej.
Zadłużenie budżetu miasta na dzień 31.12.2005 wynosi 23.768.013 złotych i stanowi 15,36% uzyskanych dochodów w roku 2005.
Przyjęte pierwotnie wydatki na inwestycje w wysokości 42.447.537 zł zostały zmniejszone do kwoty 36.544.221 zł i ostatecznie wykonane w kwocie 30.988.542 zł, tj. w 84.8% co spowodowało konieczność przeniesienia dużej kwoty na wydatki niewygasłe. Rada podejmując uchwałę w sprawie wydatków niewygasłych zdawała sobie sprawę z konsekwencji dla inwestycji w przypadku niepodjęcia takiej decyzji.
Komisja, podobnie jak Komisja Edukacji i Kultury widzi potrzebę dofinansowania placówek i jednostek kultury i to w znacznym stopniu.
Natomiast budżet w dziale oświata i wychowanie zabezpieczył bieżące potrzeby szkół. W realizowanych wydatkach 84% stanowiły płace i ich pochodne, a 16% wynosiły koszty rzeczowe. Została przeprowadzona waloryzacja (3%) wynagrodzeń nauczycieli i pracowników administracji i obsługi placówek oświatowych. Zmniejszyły się bieżące zobowiązania, a zobowiązania wymagalne wystąpiły tylko w jednej szkole. Nie wystąpiły zobowiązania wobec Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych – szkoły i placówki w całości dokonały odpisu na ten fundusz. Ponadto Komisja stwierdza, że sporo środków – jak nigdy dotąd przeznaczono na remonty placówek oświatowo-wychowawczych.
Komisja zwróciła również uwagę na opinię Komisji Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia, która stwierdziła, że zaplanowane środki budżetowe na ochronę zdrowia (dział 851), pomoc społeczną (dział 852) oraz pozostałe działania w zakresie polityki społecznej (dział 853) zagwarantowały sprawne funkcjonowanie instytucji korzystających z w/w środków. W 2005 roku zaobserwowano zmniejszenie się liczby mieszkańców korzystających z dodatków mieszkaniowych, a także mniejsze wydatki od planowanych w zakresie świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. Po raz kolejny nie w pełni zostały wykorzystane środki na przeciwdziałanie alkoholizmowi w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ponadto Komisji Rewizyjna stwierdziła, iż budżet miasta był realizowany zgodnie z podejmowanymi uchwałami Rady.
Komisja Rewizyjna w wyniku głosowania 3 głosami za, przy 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu miasta Łomży za 2005 rok.”

Ad. 3
W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili uwag.
Na tym posiedzenie zakończono.
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 23 maj 2006 08:16
  • Data opublikowania: wtorek, 23 maj 2006 08:18
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:33
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej