Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 45 posiedzeniu w dniu 22 maja 2006 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

2.
Ocena funkcjonowania spółki MPEC (wpływ amortyzacji, kosztów osobowych, kosztów transportu, kosztów energii na poziom cen CO i CW)/druk nr 669/.

3.
Zaopiniowanie informacji o realizacji uchwał podjętych przez Radę w I kwartale 2006 roku /druk nr 670/.

4.
Sprawy różne.

Przebieg posiedzenia;

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Jan Kleczyński - Przewodniczący Komisji.
Następnie Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia jak wyżej.

Ad. 1
Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęła go jednogłośnie – 3 głosami za przy 1 wstrzymującym.

Ad. 2
Przystępując do realizacji porządku Przewodniczący zwrócił uwagę na zapisy w przedłożonych przez MPEC materiałów, str. 7 gdzie mówi się, że sprzedaż energii cieplnej na przestrzeni kilku lat wskazuje tendencje spadkową. Następnie przytoczył zapisy z wycinka prasowego, gdzie mówi się o przeznaczeniu przez Rząd 25 mld EURO na odnawialne źródła energii. Czy w związku z takimi propozycjami ze strony Rządu Spółka przewiduje jakieś działania, by pozyskać te tańsze surowce do uzyskania energii cieplnej.
Pan Zbigniew Lipski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że zapoznał się z materiałem i cieszy go kilka danych przedstawionych w materiałach; tj. stabilna sytuacja finansowa, realizacja najważniejszych strategicznych celów przyjętych przez przedsiębiorstwo oraz realizacja remontów i modernizacja istniejącej sieci.
Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego wyjaśnił, że kilkakrotnie zastanawiali się i w jego odczuciu jest wielu „uzdrowicieli”, którzy maja wiele pomysłów, dla niego na dzień dzisiejszy najbardziej stabilną ceną, która daje utrzymać się na rynku jest cena węgla. Dodał, że SM „Perspektywa” również rozważała przejścia na gaz, czy też olej. Gdyby tak zrobili, to w chwili obecnej jak dużo musiałby wzrosnąć pułap cenowy. Ponadto, gdy PGNiM będzie sprywatyzowany do końca i uwolnią się ceny, to następne elementy cenowe pójdą w górę. Następnie zwrócił uwagę na próby prowadzone przez ŁSM, tj. pompa cieplna i konwektory słoneczne, to jego zdaniem sprawdzi się to w innych krajach, ale nie w Polsce, można tym tylko wspomóc.
Dodał, że od pewnego czasu przygląda się działaniom i należy zauważyć, że spada pobór energii cieplnej, mimo tego, że liczba odbiorców zwiększa się. Jest to wynikiem działań oszczędnościowych poprzez wymianę instalacji docieplenia itp. Zwrócił uwagę, że obserwując politykę Rządu wyraźnie widać, że są nadwyżki węgla i prawdopodobnie chce ja wykorzystać do produkcji benzyny. W związku z tym należy domniemać, że będzie stabilna cena. Najważniejsze jest chyba to, że ustabilizowała się cena na energię cieplną. Należy zwrócić uwagę, że dobrze by było, obniżać opłatę stałą. Jeszcze raz podkreślił, że z przyjemnością czyta się te materiały, gdzie widać mądrą politykę firmy.
Pan Jan Walęcki zabierając głos stwierdził, że otrzymane materiały satysfakcjonują go, poprosił jednak, by wyjaśnić kwestie wynikające z dzisiejszego tematu, a zawarte w nawiasie, tj. „wpływ amortyzacji, kosztów osobowych, kosztów transportu, kosztów energii na poziom cen CO i CW)”.
Pan Ryszard Fiedorowicz – MPEC zabierając głos wyjaśnił, że zgodził się, że jest tendencja spadkowa zużycia energii. Przyczyny tego są różne, między innymi działania spółdzielni mające na celu modernizacje obiektów i oszczędności różnymi metodami. Na pobór ciepła decydujące wpływ mają również warunki atmosferyczne.
Pani Jadwiga Cwalina – MPEC dodała, że takie tendencje są nie tylko w Łomży, ale w całej Polsce.
Pan Ryszard Fiedorowicz kontynuując wypowiedź wyjaśnił, że jeżeli chodzi o odnawialne źródła energii, to przytoczony przez Przewodniczącego cytat jest przedstawiony z punktu widzenia Rządu i zobowiązań rządowych jeżeli chodzi o udział energii odnawialnej w produkcji energii w Polsce. Na dzień dzisiejszy najbardziej efektywnym źródłem energii jest węgiel. W chwili obecnej stosowane w ciepłowni urządzenia są wysokiej jakości i nie ma problemów z ochroną środowiska i zagrożeniami emisji spalin. Względy ekonomiczne w tym zakresie są jak najbardziej przestrzegane. Na bazie firm, które zainwestowały w te nowe odnawialne źródła energii tj. Pisz i Grajewo są widoczne skutki. Pisz już odchodzi od tego rozwiązania, ponieważ jest to najdrożej, a ponadto warunki pozyskania biomasy są trudne. Na dzień dzisiejszy brak jest rynku odnawialnych źródeł energii oraz biomasy.
Pan Zbigniew Lipski zabierając głos poprosił o wyjaśnienie, czy powraca pomysł podgrzania wody w okresie letnim.
Pan Ryszard Fiedorowicz wyjaśnił, że wraca on przy każdej okazji. Generalnie kotły, które pracują w sezonie letnim mają na tyle łagodną charakterystykę pracy, że obniżenie pracy w sezonie letnim nie wpływa na obniżenie ich sprawności. Nie ma potrzeby budowy mniejszego.
Przewodniczący Rady Pan Maciej Głaz zabierając głos przedstawił pismo Biura Projektowego DOMINO, mówiące o tym, że pominięto MPEC. Czy coś na ten temat pamiętają?
Pani Jadwiga Cwalina wyjaśniła, że utrudnień ze strony MPEC nie będzie i są gotowi doprowadzić ciepło do wszystkich potrzebujących.
Członkowie Komisji zwrócili uwagę, że należy sprawdzić jakie są zapisy, być może przyjęto również alternatywne źródła ciepła, nie tylko MPEC.
Pani Jadwiga Cwalina odpowiadając na zapytanie dotyczące kosztów wyjaśniła, że największą pozycją w kosztach jest węgiel i wynosi 35 tys. ton za rok. Wyjaśniła ponadto, że wpływy z energii cieplnej w 2005 roku wyniosły 21.054.390 zł, a wydatki związane z węglem 7.300 tys. zł. Wynagrodzenia stanowią 23,98% i jest to kwota 5.048 tys. zł. Następną pozycją jest amortyzacja i wynosi 3.458 tys. zł -16,4%. Dosyć pokaźną pozycja jest energia elektryczna, która wynosi 6,3% - 1.325 tys. zł.
Pan Przewodniczący Komisji zwrócił się z zapytaniem, czy rozważano możliwość postawienia agregatu i pozyskiwania energii.
Pan Ryszard Fiedorowicz wyjaśnił, że przedsiębiorstwo chcąc produkować energię elektryczną musiałoby zainstalować inne kotły, turbinę, generator. Są to koszty opiewające na dziesiątki miliardów złotych.
Pani Jadwiga Cwalina wyjaśniła, że generalnie przedsiębiorstwo nie zarobiło na energii cieplnej, ponieważ ma stratę 52 tys. zł. Odpowiadając następnie Przewodniczącemu komisji wyjaśniła, że inwestor tego nowego osiedla pokrył węzły i sieci oraz poniósł opłatę przyłączeniową. Wszystko jest negocjowane.
Pan Prezydent Jerzy Brzeziński zabierając glos zwrócił uwagę, że jest to spółka prawa handlowego, a więc powinny wypracowywać zysk. W przypadku MPEC na działalności podstawowej od kilku lat jest strata. Przyjmując plan finansowy na 2006 rok również założono stratę w wysokości 451 tys. zł. Ze względu na to, że Spółka bardzo dobrze zarządza aktywami i dzierżawi majątek można powiedzieć, że zysk w wysokości 200 tys. zł. Na dzień dzisiejszy Spółka ma odnowione wszystkie kapitały. Wszystko jest robione z myślą o mieszkańcach miasta.
Pan Jan Walęcki zabierając głos stwierdził, że jeżeli Spółka wykona wszystkie przyjęte założenia, to będzie spokój na dłuższy okres czasu.
Kończąc dyskusje komisja w wyniku głosowania 5 głosami za pozytywnie oceniła działalność półki MPEC za 2005 rok.

Ad. 3

Kontynuując porządek posiedzenia Przewodniczący poprosił o uwagi do informacji o realizacji uchwał podjętych przez Radę w I kwartale 2006 roku zawartej w druku nr 670. Analizując materiał poprosił o wyjaśnienie kwestii dotyczących realizacji uchwały dotyczącej Ośrodka Interwencji Kryzysowej.
Prezydent wyjaśnił, że konkurs już przeprowadzono i ośrodek zacznie działać po zakończeniu remontu pomieszczeń.
Pan Przewodniczący kontynuując wypowiedź poprosił o wyjaśnienie dotyczące Uchwały Nr 398 w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok, czego dotyczą tak duże zmiany.
Pan Prezydent Jerzy Brzeziński zobowiązał się, że sprawdzi i wyjaśni Przewodniczącemu, czego dotyczyły.
Pan Jan Walęcki zabierając głos w dyskusji uważa, że w przypadku uchwał, które czekają na publikacje nie należy pisać, że nie zrealizowane, ale że w trakcie realizacji.
Więcej uwag nie zgłoszono i Komisja 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała przedłożoną informację.
Prezydent przedstawił Przewodniczącemu treść Uchwały Nr 389/LXIII/06 w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok.

Ad. 4
W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili uwag.
Na tym posiedzenie zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 16 sie 2006 08:31
  • Data opublikowania: środa, 16 sie 2006 08:32
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:33
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej