Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 35 posiedzeniu w dniu 17 września 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:
 

 

  1. Przyjęcie protokołu nr 34/08 z dnia 19 sierpnia 2008 roku

  2. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr 162/XXVII/08 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 marca 2008r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 414, 414A

  3. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2008 roku – druk nr 391

  4. Informacja o realizacji polityki społecznej w I półroczu 2008 roku. Informacja o realizacji zadań pomocy społecznej za I półrocze 2008 roku – druk nr 409

  5. Przyjęcie informacji na temat: „Społeczny i ekonomiczny charakter opieki zastępczej nad dzieckiem osieroconym” - druk nr 408

  6. Przyjęcie informacji z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za I półrocze 2008 roku – druk nr 404

  7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Założeń Polityki Społeczno–Gospodarczej Miasta Łomża na 2009 rok – druk nr 412, 412A.

  8. Wnioski i propozycje Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia do budżetu miasta na 2009 rok

  9. Sprawy różne.

 

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołu nr 34/08 z dnia 19 sierpnia 2008 roku

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 34/08 z poprzedniego posiedzenia Komisji z dnia 19 sierpnia 2008 roku i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 2

 

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr 162/XXVII/08 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 marca 2008r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 414, 414A

 

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji w tym punkcie obrad stwierdził, że we wniosku do uchwały podano, że zostają zwrócone niewykorzystane środki przez Powiatowy Urząd Pracy na planowane działania w zakresie aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Prosi o podanie kwoty, która została zwrócona.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że z informacji uzyskanej z Powiatowego Biura Pracy wynika, że jest to kwota 22.436,60zł. Dodał, że pozostała kwota wynika z tego, że przy pożyczkach na podjęcie działalności gospodarczej pozostawiona jest kwota 3.200zł i jest to mała kwota, która nie zostanie wykorzystana, a więc proponuje się ją przesunąć do drugiego zadania żeby te środki w pełnio wykorzystać.

Następnie radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie następujących kwestii:

  1. przedstawienie Komisji kryteriów, jakie musi spełniać osoba niepełnosprawna aby mogła otrzymać jakąkolwiek pomoc z PFRON - Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS stwierdził, że z tego co pamięta, to osoba niepełnosprawna może się ubiegać o pomoc z PFRON, jeśli jej dochód jest niższy niż 600zł

  2. czy MOPS już ma diagnozę dot. ilości osób niepełnosprawnych na terenie miasta - Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że taka diagnoza była przedstawiana Radzie przy sprawozdaniu z działalności MOPS za rok ubiegły. Na dziś na pewno liczba osób niepełnosprawnych jest inna. Aby to ustalić ponownie pracownicy MOPS musieliby pukać do każdego mieszkania i taką informację zebrać, a nie jest to łatwe zadanie, bo wielu ludzi nie chce informacji udzielić, ale kosztowne

  3. czy w omawianym okresie czasu którejś z osób odmówiono udzielenia pomocy oraz jaka jest ogólna liczba osób, którym z tego funduszu pomocy udzielono - radna Wanda Mężyńska poprosiła o przy turnusach rehabilitacyjnych zdarzały się odmowy, gdyż jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie. Odmowy dotyczyły osób, które w roku ubiegłym z tej formy pomocy korzystały na rzecz osób, które jeszcze z turnusów rehabilitacyjnych nie korzystały w ogóle. Następnie stwierdził, że w chwili obecnej nie jest w stanie udzielić informacji na temat ogólnej liczby osób objętych pomocą w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, taka informację przygotuje i przedłoży Komisji na najbliższe posiedzenie.

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

 

Następnie Przewodnicząca obrad udzieliła głosu rodzicom dzieci niepełnosprawnych.

 

Pani Lilianna Lechowicz zabierając głos w imieniu rodziców dzieci niepełnosprawnych poinformowała Komisję, że dzieci nadal przebywają w DPS przy ul. Polowej, jednak w gorszych warunkach, tj.: od 1 września br. Pan Dyrektor DPS zabrał dzieciom ponad połowę powierzchni użytkowej i przeznaczył ją na własne cele. Tym samym czwórka dzieci, w tym dwoje na wózkach inwalidzkich przebywa w dwóch małych pomieszczeniach o pow. ok. 21m2. Z tej powierzchni oprócz dzieci korzystają również trzy osoby dorosłe, które się opiekują dziećmi, ponadto jest tam sprzęt medyczny, szafki, stolik, komputer, itp. Kolejne ograniczenie ze strony pana Dyrektora to likwidacja etatu pielęgniarskiego, w związku z czym pozbawia się dzieci stałego, tak bardzo im potrzebnego nadzoru pielęgniarskiego. Zwracając się do Prezydenta Choińskiego zapytała, czy wie o tych działaniach Dyrektora DPS i co dalej z dziećmi. Kolejno poinformowała Komisję, że rodzice zwrócili się do Pana Dyrektora Chrzanowskiego z pismem formalnym o podanie informacji o absencji dzieci. W odpowiedzi otrzymali pismo, że Dzienny Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną miasta podległą bezpośrednio Prezydentowi Miasta i w związku z tym prośbę swą rodzice mają kierować do Prezydenta Miasta. Stwierdziła, że rodzice nigdy z tak banalną sprawą nie zgłaszali się do Prezydenta Miasta, tym bardziej zgodnie z regulaminem organizacyjnym Dziennego Domu Pomocy Społecznej, działa on w strukturach DPS, kieruje nim Dyrektor DPS, a skargi i wnioski rodzice mają prawo zgłaszać do Dyrektora DPS. Czują, że są w dalszym ciągu lekceważeni, zbywani na margines, a ich dzieci są traktowane jak trędowate. Nie chcą, by dalej to szło w niewłaściwym kierunku, więc proszą o wsparcie w działaniach. Myślą, że w końcu dojdzie do utworzenia ośrodka, a właśnie teraz jest najwłaściwszy moment na przyspieszenie działań, zwiększenie sił i zjednać wszystkich ludzi z Łomży, którzy chcą, by ten ośrodek w mieście powstał. Kończąc swą wypowiedź raz jeszcze podkreśliła, że obecne warunki w DPS dla ich dzieci są absolutnie niedopuszczalne.

Radny Jan Kleczyński na wstępie swej wypowiedzi zacytował słowa wielkiego Polaka: „Miarą człowieczeństwa każdej osoby jest jej stosunek do osób niepełnosprawnych”. Dodał, że w DPS wytworzyła się dla dzieci taka sytuacja, że rzeczywiście można odnieść wrażenie, że są one systematycznie rugowane z tej placówki. Sytuacja radnych na mocy nowej ustawy o samorządzie gminnym jest arcytrudna. Kiedy obowiązywała poprzednia ustawa w latach 1998-2002, wówczas radni mieli większą możliwość wpływania na organ wykonawczy. Dzisiaj niestety muszą się kłaniać i on taki ukłon wykonał w kierunku Pana Prezydenta Brzezińskiego na Komisji Rewizyjnej. Poprosił go, by w możliwie najkrótszym czasie została wypracowana docelowa koncepcja rozwiązania problemu tych dzieci, by sprawa została w końcu załatwiona, by dalej nie stresować i dzieci, i ich rodziców. Następnie zwrócił się z prośbą do Pana Prezydenta Choińskiego z serdeczną prośba o włączenie się do tych działań. Odnosząc się do działań Dyrektora Chrzanowskiego stwierdził, że gdyby miał wpływ na tę sytuację, to „bardzo by się rozzłościł”.

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Agata Gołaszewska. Stwierdziła, że jest Przewodniczącą Komisji Edukacji i planuje zwołanie posiedzenia tej komisji na dzień 29 września br. Dodała, że jest jeszcze do tego spotkania sporo czasu, więc zwróciła się z prośba do Pana Prezydenta Choińskiego, by po wyjaśnieniach uzyskanych od Pana Dyrektora Chrzanowskiego zaistniałą sytuację dzieci na tym spotkaniu komisji przedstawił. Dodała, że sytuacja, która ma w tej chwili miejsce urąga czemukolwiek. W ten sposób, tak traktując dzieci Pan Dyrektor Chrzanowski chciał wywrzeć presję na Panu Prezydencie i na Radzie za to, że radni nie wsparli go pieniędzmi z budżetu miasta. To nie są cywilizowane metody. Absolutnie popiera wypowiedź radnego Jana Kleczyńskiego i raz jeszcze zwraca się do pana Prezydenta z prośba o wyjaśnienie tej sprawy i przedstawienie jej na najbliższym spotkaniu Komisji Edukacji.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poparła wypowiedź radnego Kleczyńskiego, że radni niewiele mogą zrobić. Zwracając się do Prezydenta Choińskiego stwierdziła, że Pan Prezydent ma dużą władzę. Nie rozumie po co ludzie ludziom gotują taki los. Jako Przewodnicząca tej komisji już drugi rok walczy o utworzenie ośrodka, a nic się nie dzieje, a jest odbijana piłeczka.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta zabierając głos w dyskusji stwierdził, że dwa ostatnie spotkania wspólne obu Komisji – Komisji Rodziny i Komisji Edukacji tak naprawdę nic do tematu nie wniosły. Dodał, że radni dużo mogą zrobić, tylko do sprawy należy podejść z perspektywy nie jednej grupy, lecz całego społeczeństwa. Przypomniał, że przedstawił propozycję rozwiązania tego problemu, chciał to przedstawić na sesji we wrześniu, by tę czwórkę dzieci przenieść z DPS pod jurysdykcję Zespołu Szkół Specjalnych. Jest na to przygotowany, a jest to bardzo dobra koncepcja, obstaje za nią - z ogromna korzyścią dla dzieci. Następnie wyjaśnił, że na DPS należy spojrzeć nie tylko z perspektywy tej czwórki dzieci ale na całokształt. Dodał, że Pan Dyrektor Chrzanowski ma na dziś w DPS bardzo trudną sytuację. Wywierany jest na niego nacisk aby przyjmował kolejne mieszkanki, a on nie ma miejsca dla nich. Rozumie rodziców, że dla nich problem ich dzieci jest najważniejszy, ale nie jest on najważniejszy patrząc na całe społeczeństwo. Apeluje do wszystkich zainteresowanych o włączenie się w działania i rozwiązania problemu dzieci z upośledzeniem ale zastrzega, że nie będzie to od razu utworzenie ośrodka. Utworzenie ośrodka to droga i długa inwestycja. Dodał następnie, że Pan Dyrektor Chrzanowski do działań, o których mówiła Pani Lechowicz został zmuszony, bo wprowadza następne mieszkanki do DPS. Tym budynkiem należy się dzielić, choć z założenia jest on przecież przeznaczony dla dziewcząt. Rozumiałby rodziców gdyby nic im nie oferowano, a jest koncepcja nowego rozwiązania, było spotkanie w PP nr 8, więc należy to jeszcze ewentualnie dopracować i sprawę ostatecznie załatwić. To, że w PP nr 8 brakuje na dziś czegoś, czy coś trzeba jeszcze wymienić, to to jest do załatwienia w przeciągu krótkiego okresu czasu ale w momencie, gdy będzie klimat i zgoda na wejście dzieci do tego budynku, bo nie ma pieniędzy na rozrzucanie. Pieniądze publiczne należy racjonalnie wydawać. Jeśli będzie zgoda na przejście dzieci do PP nr 8, będzie musiał z Panią Skarbnik znaleźć pieniądze na zagospodarowanie i adaptację pomieszczeń, by dobrze służyły dzieciom. Nie zgadza się ze stwierdzeniami Państwa radnych, że on może dużo, a radni nic. Tak nie jest. Radni też dużo mogą zdziałać tylko prosi o wsparcie, o współpracę. Przypomniał kolejno, że to on uprawomocnił działanie DDPS w DPS i uważał, że ma problemy za sobą ale to chodziło o to, by uprawomocnić funkcjonowanie DDPS, a dzisiaj dalej roszczeniowo podchodzić do sprawy. Stwierdził następnie, że zna niektóre ograniczenia, jakie w DDPS wprowadził Pan Dyrektor Chrzanowski, bo otrzymuje w tej sprawie pisma. Obecnie DPS analizuje absencję dzieci. Informacja rodzicom w tej sprawie zostanie przekazana. Nie można doprowadzić do takiej sytuacji, jaka kiedyś miała miejsce w przedszkolu Aniołów Stróżów, które było tylko otoczką do tego, by z miasta wyciągnąć pieniądze. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, jest przygotowany do tego, by na październikowej sesji poddać pod decyzję Rady projekt uchwały w sprawie wyłączenia DDPS ze struktur DPS, a włączenia go w Zespól Szkół Specjalnych.

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że póki co ta czwórka dzieci funkcjonuje w strukturze DPS, są to dzieci z naszego miasta i należy dołożyć wszelkich starań, by zabezpieczyć im godny byt. Na etapie, kiedy poszukiwane jest docelowe rozwiązanie nie powinno być takich zjawisk, jakie mają miejsce.

Pan Prezydent Choiński odnosząc się do w/w stwierdzenia radnego Jana Kleczyńskiego stwierdził, że na poprzednim posiedzeniach dwóch posiedzeniach komisji ten temat był dyskutowany i informował, że jest gotów temat postawić na sesji, jednak posiedzenie zakończyło się kłótnią i uwagami, że temat niedopracowany. Został zanegowany, zarzucano mu jakieś dziwne wizje, a Pan Dyrektor Chrzanowski został obrzucony uwagami, że bardzo źle DPS funkcjonuje, a kontrole NIK wykazują, że ośrodek bardzo sprawnie działa. Nie rozumie więc takiego podejścia. Pan radny Kleczyński nie był obecny na tym spotkaniu, więc o tym nie wie.

Radny Jan Kleczyński zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z prośbą, by wpłynął na Pana Dyrektora Chrzanowskiego, aby więcej takich praktyk na czwórce tych dzieci nie stosował, dopóki nie znajdziemy docelowego rozwiązania.

Następnie głos w dyskusji zabrała radna Wanda Mężyńska. Stwierdziła, że z wypowiedzi pana Prezydenta Choińskiego wynika, że DPS ograniczył miejsce dzieciom z uwagi na konieczność przyjęcia kolejnych wychowanek, a ona wyczytała w Internecie, że Pan Dyrektor Chrzanowski poszukuje wychowanek. Nie wie wiec czemu te pomieszczenia dzieciom zabrano, skoro jest miejsce dla nowych wychowanek. Uważa, że nie należy sytuacji zaogniać.

Pani Lilianna Lechowicz zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że wydawało jej się, że po dwóch ostatnich spotkaniach Komisji sprawa czwórki dzieciaków zmierzała w dobrym kierunku, a teraz ma wrażenie, że znów wszystko się rozmydla. Zwracając się do pana Prezydenta Choińskiego stwierdziła, że jeśli jego zaangażowanie, energia i moc z urzędu idzie w kierunku umieszczenia dzieci w Zespole Szkół Specjalnych, to rodzice mówią nie, bo to nie jest odpowiednie rozwiązanie. Odpowiednim rozwiązaniem jest ośrodek dla tych dzieci, który zapewni dzieciom całodzienną pomoc w towarzystwie wszystkich specjalistów. Dodała, że na poprzednim spotkaniu zwróciła się do obecnej na nim Pani Dyrektor Niewińskiej z zapytaniem czy zapewni dzieciom rehabilitację, to w odpowiedzi usłyszała, że nie, bo zgodnie z ustawą oświatową obowiązkiem szkoły jest zapewnienie tym dzieciom edukacji tylko przez 4 godziny dziennie. Atuty ośrodka zaś są takie, że on zabezpiecza całodzienną, wszechstronną pomoc dzieciom od 8 do 10 godzin dziennie, w tym i edukację. Dodała, że opieki nad tymi dziećmi nie można ograniczać tylko do edukacji, bo mają one potrzeby większe niż tylko edukacyjne. Następnie zwracając się do Prezydenta Choińskiego stwierdziła, że rodzice niczego nie żądają, domagają się tylko dobrej realizacji prawnie zagwarantowanych zobowiązań Państwa wobec ich dzieci. Rodzice proszą o utworzenie ośrodka, bo jest to najlepsze rozwiązanie. Takie ośrodki funkcjonują w wielu miastach w naszym kraju, jest już ich 80 i ciągle powstają nowe. Są takie potrzeby, bo one się sprawdziły. Poza ty stwierdziła, że ten kto taki ośrodek prowadzi, musi być w zgodnej i racjonalnej współpracy z miastem, bo bez współpracy z miastem nic się nie zrobi. Ktoś, kto taki ośrodek prowadzi ma poza tym większe możliwości pozyskiwania funduszy z różnych innych źródeł, bo nie sądzi, by osoba urzędowo prowadząca ośrodek byłaby zainteresowana pozyskiwaniem pieniędzy i funduszy żeby tym dzieciom więcej dać.

Pan Prezydent Choiński stwierdził, że Pani Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych jest bardzo otwarta na współpracę z rodzicami, ze stowarzyszeniem, które byłoby bardzo pomocne do pozyskiwania środków z Unii i rozszerzania placówki z oddziału do ośrodka. Pani Dyrektor Niewińska by o to zabiegała. Ponadto stwierdził, że gdyby dzieciaki znalazły się pod jurysdykcją ZSzS, to miałyby taką opiekę i przez tyle godzin ile należy. Wie dlaczego pani Lechowicz na to nie chce się zgodzić, bo osobiście mu to kiedyś powiedziała, że ma obawy, że jeśli będzie utworzony ten zespół, to za rok czy dwa będzie on zlikwidowany. Zwraca się więc do rodziców by się likwidacji nie obawiali, by zawierzyli jego intencjom. Dziś nie należy wymagać ośrodka, bo nie ma takiego budynku i nie widzi poza tym stowarzyszenia, które chciałoby taki ośrodek poprowadzić.

Pani Lilianna Lechowicz stwierdziła, że stowarzyszenie „Edukator” chce taki ośrodek poprowadzić.

Pan Prezydent Choiński stwierdził, że „Edukator” się zgłosił ale pod warunkiem, że miasto da mu budynek, a najlepiej budynek PP nr 8 z dziećmi, gdzie będzie cała kadra zwolniona, gdzie dzieci będą wysłane nie wiadomo gdzie. Na to się stanowczo nie zgodzi.

Radna Agata Gołaszewska zabierając głos postawiła wniosek formalny aby Pan Prezydent od strony prawnej wyjaśnił, czy Pan Dyrektor Chrzanowski mógł tak się zachować i przedstawił to na najbliższym posiedzeniu Komisji Edukacji, na które już w tej chwili rodziców zaprasza. Wniosła następnie o zamknięcie dyskusji w tej sprawie.

Pani Lilianna Lechowicz ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że ośrodki sa powoływane i prowadzone przez różne organizacje i stowarzyszenia. Stowarzyszenie rodziców próbowało taki ośrodek powołać zgłaszając się gdzie tylko było można i tylko „Edukator” odpowiedział pozytywnie i złożył pismo do Prezydenta w tej sprawie.

Pan Prezydent Choiński stwierdził, że miał w tej sprawie spotkanie z „Edukatorem” i „Edukator” odpowiedział, że interesuje go PP nr 8 lub inny budynek. Inny budynek wskazał w Bożejewie, bo w Łomży innego takiego budynku nie ma.

Radna Agata Gołaszewska zwróciła się do Przewodniczącej obrad z prośbą o przegłosowanie jej wniosku dotyczącego zamknięcia dyskusji w tym temacie.

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radna Agatę Gołaszewską.

W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 3

 

Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2008 roku – druk nr 391

 

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że w dziale Ochrona zdrowia – planowane wydatki, na żenująco niskim poziomie jest realizacja tych zadań. Dodał, że rozumie, że wiąże się to z tym, że umowy z organizacjami pozarządowymi były podpisywane dopiero w II półroczu br. Przypomniał następnie, że było przyjęte założenie, że jeśli Rada przyjmie ŁPPiRP w roku poprzedzającym kolejny rok budżetowy, to środki zostaną bardzo szybko uruchomione. Tu stało się tak, że środki zostały uruchomione dopiero w lipcu. W związku z tym zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem, czy będzie można zrobić coś w kierunku wcześniejszego przekazywania tych środków.

Pani Anna Bigiej - Stanowisko ds Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej wyjaśniła, że faktycznie ŁPPiRPA na rok 2008 był przyjęty już w grudniu 2007r. Ale procedura konkursowa trwa praktycznie 3 miesiące. Poza tym podmioty, które już wiedziały, że otrzymały środki bardzo późno się zgłaszały i dlatego nie było możliwości, żeby te środki przed 30 czerwca uruchomić. Było to zwykłe lekceważenia i tak ta procedura co roku się przeciąga.

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że bardzo późno zebrał się Zespół Opiniujący wnioski. Poza tym stwierdził, że z wnioskiem do Rady o przekazanie środków stowarzyszeniom występuje Prezydent. Tak późne przekazywanie pieniędzy komplikuje jednostkom i stowarzyszeniom realizację zadań. Apeluje o to, aby w przyszłym roku budżetowym maksymalnie do miesiąca kwietnia Rada otrzymała projekt uchwały w sprawie przyznania środków w ramach ŁPPiRPA, by te środki szybko zostały uruchomione.

Radna Agata Gołaszewska poparła wypowiedź radnego Kleczyńskiego, aby przyspieszyć wszystkie procedury, by stowarzyszenia w roku przyszłym wcześniej otrzymały dofinansowanie.

Następnie radny Jan Kleczyński poprosił o przedstawienie poziomu realizacji zadań własnych i zleconych – kwotowo - z działu 852 Pomoc społeczna, gdzie na 30.06.br. łącznie wykorzystano 14.950tys.zł, tj. 42,4% planu.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła % udział zadań własnych i zleconych wykonanych w ramach działu Pomoc społeczna.

Kolejno radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie, jaka jest przyczyna wypłacenia 467 rodzinom mniej dodatków i ryczałtów mieszkaniowych. Czy powodem jest to, że przekroczyły te rodziny kryteria dochodowe?

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że tak. Rodziny te mają za wysokie dochody, by móc otrzymać pomoc w postaci dodatku czy ryczałtu mieszkaniowego.

Następnie głos w tym punkcie obrad zabrała radna Wanda Mężyńska. Poprosiła o wyjaśnienie inwestycji pod nazwą „Modernizacja instalacji elektrycznej i elewacji budynku Zespołu Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych”, bo z tego co pamięta inwestycja ta była realizowana w 2006 czy 2007 roku.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że część tej inwestycji była realizowana w roku 2007. Na rok 2008 była zaplanowana realizacja modernizacji instalacji elektrycznej i dokończenie części elewacji, jednak w związku z tym, że na cele ZPOW jest przygotowywany budynek na ul. Rybaki, te 400tys.zł Rada przeniosła na nową siedzibę ZPOW przy ul. Rybaki na dostosowanie jej do nowej struktury.

Radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie czy ta kwota 400tys.zł zabezpiecza utworzenie tam nowej placówki w budynku przy ul. Rybaki.

Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że dokumentacja techniczna tego budynku jest na końcowym etapie realizacji, więc jeżeli dokona się przerobu tej inwestycji na kwotę 400.000zł w tym roku to będzie dobrze. Pieniądze te są zabezpieczone na prace wewnątrz budynku w okresie jesienno – zimowym. Może zabraknąć pieniędzy na całe zadanie, ale trzeba będzie je znaleźć. W październiku będzie przetarg rozstrzygnięty i będzie wiadomo, jaka kwota będzie ostatecznie na ten cel potrzebna.

Następnie radna Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie przyczyny tak niskiego wykonania zadań w dziale „Świadczenia społeczne” - tylko w 25,8%.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ta kwota jest realizowana przez dwie placówki, tj. przez MOPS i ZPOW na realizację nauki przez wychowanków ZPOW oraz na tzw. usamodzielnienie.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie Komisja nie zgłosiła.

Następnie Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji odczytała i poddała pod głosowanie wniosek, jaki nasunął się z toczącej się dyskusji - „Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia zwraca się do Pana Prezydenta z prośbą, aby podział środków pieniężnych przyznawanych dla stowarzyszeń z Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na rok 2009 był przedstawiony Radzie Miejskiej w postaci projektu uchwały Rady na sesji w miesiącu maju 2009r, co ułatwi działalność statutową stowarzyszeniom”.

W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 5 głosami za – jednogłośnie.

Następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2008 roku.

W wyniku głosowania Komisja 2 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała realizację budżetu za I półrocze br.

 

Ad. 4

 

Informacja o realizacji polityki społecznej w I półroczu 2008 roku. Informacja o realizacji zadań pomocy społecznej za I półrocze 2008 roku – druk nr 409

 

Radny Jan Kleczyński wniósł, by Pan Dyrektor MOPS o przekazanie Komisji na piśmie - w możliwie najbliższym terminie informacji za lata 2000-2007 - w jakim stopniu kierowana pomoc społeczna przekłada się na zmniejszenie liczby rodzin długotrwale korzystających ze świadczeń MOPS.

W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła się z zapytaniem czy duża liczba dzieci przebywających w ZPOW kontynuuje naukę.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że nie. Częściej z tej pomocy korzystają dzieci przebywające w rodzinach zastępczych.

Następnie radna Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie, czy często zdarza się, że dzieci po pobycie jakiś czas w rodzinie zastępczej powracają do rodzin biologicznych.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS stwierdził, że są takie przypadki, ale bardzo rzadko zdarza się, że dziecko wraca do rodziny biologicznej.

Radny Jan Kleczyński poprosił o wyjaśnienie skąd pochodzi dotacja i co spowodowało, że jest ona o 100% wyższa w dziale „Zasiłki i pomoc w naturze”.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że jest to dotacja z budżetu państwa, który ma większą pulę środków i je samorządom przekazał w kwotach większych niż zapotrzebowały. Dodał, że na pewno samorząd łomżyński całej kwoty nie wykorzysta. Tak było i w roku ubiegłym. Jest to dotacja celowa, a warunki przyznawania pomocy są ściśle obwarowane przepisami i w całości środków nie ma jak wykorzystać.

Więcej głosów w tym temacie nie zgłoszono.

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za przyjęła informację o realizacji zadań pomocy społecznej za I półrocze 2008 roku.

 

Ad. 5

 

Przyjęcie informacji na temat: „Społeczny i ekonomiczny charakter opieki zastępczej nad dzieckiem osieroconym”- druk nr 408

 

Informację w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Ośrodka Adopcyjno - Opiekuńczego w Łomży zgodnie z drukiem nr 408 – w załączeniu do protokołu. Uzupełniając przedłożoną informację wyjaśniła, że zaproponowana koncepcja utworzenia nowej placówki, w nowym miejscu, z nową kadrą wychowawczą, placówki o charakterze socjoterapeutycznym jest najlepszym rozwiązaniem.

Radna Agata Gołaszewska zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem kiedy przewidziane jest przeniesienie Domu Dziecka na ul. Rybaki.

Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że w październiku rozstrzygnięty zostanie przetarg na tę inwestycję. Jak tylko prace zostaną wykonane, pomieszczenia umeblowane i wyposażone, nastąpi przeniesienie wychowanków do nowej siedziby. Dodał, że Pani Dyrektor Jabłońska i Pani Dyrektor Maksymiuk bardzo zaangażowały się w realizację tego zadania i pomogą to sprawnie zrealizować.

Następnie radna Agata Gołaszewska zwróciła się z zapytaniem do Pani Anny Maksymiuk – Dyrektora Domu Dziecka jak sobie radzi z nowymi warunkami w ZPOW.

Pani Anna Maksymiuk – Dyrektor ZPOW wyjaśniła, że kadra jest dużo mniejsza, już bardzo dużo osób odeszło, bo z końcem sierpnia wygasły im umowy o pracę. Panuje nad sytuacją, dużo rozmawia z dziećmi, stąd też udało jej się kilkoro z nich zachęcić do podjęcia długoterminowej terapii. Z tego co wie, do tej pory żadne dziecko z tej pomocy nie korzystało, a jej się to już udało. Jutro kolejne dziecko zostanie na terapię zawiezione. Stara się.

Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor OAO wyjaśniła, że jest to nowe wyzwanie dla samorządu, wchodzą nowe zadania ale starają się o zmianę tej instytucji i to zmianę totalną. Nie tylko budynek i kadra będzie nowa, ale też praca w kierunku socjoterapii z dziećmi, które tam będą zamieszkiwać. Nie będą już jak dotychczas przetrzymywane dzieci do 18 roku życia, będą usamodzielniane. Liczba dzieci zostanie okrojona do minimum. Temu samemu procesowi usamodzielnienia zostaną poddane dzieci z rodzin zastępczych, zawodowych. Będzie to nowe zadanie, ma nadzieję, że mu podołają. Współpracują też z innymi powiatami w tym zakresie.

Pan Prezydent Choiński zabierając głos w tym temacie wyjaśnił, że kilka lat wstecz, gdy dyrektorem ZPOW był Pan Lasek, on ukrywał co się tam w domu dziecka dzieje. Nie mówiono otwarcie o problemach, o niewydolności wychowawczej nauczycieli i czynach tam przebywających wychowanków. Ponadto stwierdził, że poinformował kadrę pedagogiczną ZPOW, że w nowej placówce na Rybakach zostaną zatrudnione nowe osoby. Starej kadrze pomoże w znalezieniu pracy np. w bursie. Są osoby, które już mogą przejść na emeryturę, a część kadry po prostu nie będzie mogła tam pracować, bo nie czuje się na siłach, sama to potwierdziła.

Radny Jan Kleczyński złożył następnie podziękowania Prezydentowi Choińskiemu i Pani Dyrektor za tak dobre rozwiązanie tego bardzo trudnego problemu. Uważa, że docelowo tak zostanie to zorganizowane, że miasto nie będzie się już tego wstydziło. Był dość częstym gościem na Polnej, odwiedzał tam swoich podopiecznych i widział różne rzeczy, nie zawsze pasujące do kwalifikacji wychowawców. Jak się okazuje było to wynikiem – jak podano w przedłożonej informacji - totalnej bezradności wychowawczej połączonej z całkowitą utratą autorytetu.

Kolejno głos w dyskusji zabrała Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji, która zwracając się do Pani Dyrektor Maksymiuk podziękowała jej i pogratulowała odwagi, że chciała się tego podjąć. Uważa, że Pani Anna Maksymiuk ma wielkie, dobre serce.

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie – 5 głosami za powyższą informację przyjęła.

 

Ad. 6

 

Przyjęcie informacji z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za I półrocze 2008 roku – druk nr 404

 

Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że Komisja analizując sprawozdanie z wykonaniu budżetu miasta za I półrocze br. zgłosiła wniosek do Prezydenta, aby podział środków pieniężnych przyznawanych dla stowarzyszeń z Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na rok 2009 był przedstawiony Radzie Miejskiej w postaci projektu uchwały Rady wcześniej niż dotychczas, tj. już na sesji majowej 2009r, bo ułatwi to działalność statutową stowarzyszeniom.

Pani Anna Bigiej - Stanowisko ds Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej poinformowała Komisję, że konkurs na zadania realizowane ze środków ŁPPiRPA zgodnie z prawem można rozpisać dopiero w momencie, gdy wpłyną do budżetu miasta wszystkie środki na ten cel, m.in. z tzw. „kapslowego”. W roku ubiegłym wpłynęły one dopiero w miesiącu marcu, a już trwał konkurs, więc i tak procedury przyspieszono.

Następnie radny Jan Kleczyński poprosił Prezydenta Choińskiego o informację na temat działalności Ośrodka Interwencji Kryzysowej, bo gdy zagadnął o to Prezydenta Brzezińskiego, to Pan Prezydent mu odpowiedział, że utworzenie tego ośrodka to był z jego strony „niewypał”. Prosi o informację jak naprawdę ten ośrodek funkcjonuje, czy rzeczywiście faktyczną pomoc otrzymują ci, którzy znaleźli się w kryzysowej sytuacji.

Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że ustawa nakłada na samorząd obowiązek utworzenia takiego ośrodka, ale jest to niewdzięczne zadanie. Następnie podał przykłady kilku osób tam umieszczonych, które teraz nie chcą ośrodka opuścić, a nie można ich stamtąd eksmitować bez zabezpieczenia mieszkania. Toczą się sprawy w sądzie w sprawie tych osób. Dodał, że w większości korzystają z ośrodka osoby spoza Łomży, a gminy nie chcą partycypować w jego utrzymanie.

Następnie radny Jan Kleczyński poprosił o informację na temat kontroli przeprowadzanych przez Miejską Komisją Alkoholową, bo jest spore niewykorzystanie środków na tym zadaniu.

Pani Anna Bigiej - Stanowisko ds Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej wyjaśniła, że Komisja w omawianym okresie czasu przeprowadziła 72 kontrole zarówno w punktach gastronomicznych, jak i sprzedaży detalicznej. Dodała, że kontrole są przeprowadzane na bieżąco. Żadnemu podmiotowi w I półroczu br. nie cofnięto koncesji.

Następnie radny Jan Kleczyński stwierdził, że była informacja prasowa dotycząca korzystania z pubu przy ul. Jatkowej przez młodzież uczącą się w gimnazjum społecznym przy WSzZiP im. Jańskiego. W związku z tym pyta czy była jakaś reakcja ze strony Komisji na tę informację.

Pani Anna Bigiej - Stanowisko ds Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej wyjaśniła, że nie wie czy taka wiadomość do Komisji dotarła.

Pan Prezydent Choiński zabierając głos w tym temacie zwrócił uwagę, że taka informacja to jedno, ciekawe czy jest udowodnione, że tam w tym barze podaje się nieletnim alkohol, czy jest to tylko domniemanie.

Radny Jan Kleczyński stwierdził, że jeśli jest taka informacja, to taki obiekt bierze się na celownik i kilka razy się go kontroluje w krótkim okresu czasu.

Więcej głosów w tym temacie Komisja nie zgłosiła, w związku z czym Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie informację z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za I półrocze 2008 roku.

W wyniku głosowania Komisja informację przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 7

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Założeń Polityki Społeczno–Gospodarczej Miasta Łomża na 2009 rok – druk nr 412, 412A.

 

Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że w przedłożonym dokumencie nie ma mowy o realizacji ośrodka dla dzieci niepełnosprawnych, w związku z czym zgłosiła następujący wniosek o uzupełnienie zapisu w dziale II „Cele polityki społeczno - gospodarczej”, rozdział A „Sfera społeczna”, punkt „Tworzenie warunków do nauki oraz ogólnego rozwoju dzieci i młodzieży” o podpunkt 9 w brzmieniu: „Utworzenie ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem w stopniu głębokim i dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami”

W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

Następnie radny Jan Kleczyński zgłosił wniosek, by w dziale II „Cele polityki społeczno-gospodarczej”, rozdział F „Porządek i bezpieczeństwo publiczne”, zapis drugiego myślnika zmienić na: „współpracy z Policją i Strażą Miejską dot. ustaleń co do przestrzegania przez przedsiębiorców zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych”

Kolejno Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zgłosiła wniosek, by w dziale II „Cele polityki społeczno-gospodarczej”, rozdział A „Sfera społeczna”, punkt „Ochrona zdrowia” podpunkt 1 otrzymał brzmienie: „Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i przemocy w rodzinie dla rodziców, opiekunów i wychowawców, a w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych ...” - reszta zapisu tego punktu bez zmian.

Powyższy wniosek w wyniku głosowania Komisja przyjęła – 5 głosami za jednogłośnie.

Następnie Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zgłosiła wniosek o uzupełnienie zapisu w dziale II „Cele polityki społeczno-gospodarczej”, rozdział A „Sfera społeczna”, punkt „Kultura fizyczna i sport” o podpunkt 9 w brzmieniu: „Wprowadzenie funkcji „trenera boiskowego” na boiskach szkolnych i osiedlowych, a w okresie zimowym na szkolnych salach gimnastycznych w godzinach pozalekcyjnych”. Przybliżyła następnie funkcję i korzyści, jakie spełniałby trener boiskowy w naszym mieście. Wyjaśniła, że taką funkcję mogliby pełnić nauczyciele wychowania fizycznego oraz trenerzy klubowi. Środki finansowe na ten cel można wyasygnować z Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej.

Korzyści możliwe do osiągnięcia:

  1. Prowadzenie gier i zabaw w sposób zorganizowany i nadzorowany.

  2. Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci i młodzieży po przez:

- sprawny sprzęt sportowy

- kontrolowany wysiłek fizyczny

  • przestrzeganie zasad gry fair-play

3. Zapobieganie stosowania środków odurzających - alkohol, narkotyki, papierosy.

  1. Danie szansy udziału w grze , zabawie dzieciom słabszym fizycznie i młodszym.

  2. Zdobywanie przez dzieci i młodzież wiedzy i umiejętności praktycznych z danej dyscypliny sportowej.

  3. Odkrywanie talentów sportowych, może przyszłych olimpijczyków.

  1. Lepszy rozwój fizyczny młodego pokolenia, w przyszłości mniej osób niepełnosprawnych.

  2. Lepsze wyniki w nauce.

  3. Uczenie poszanowania dobra wspólnego - boiska, sali gimnastycznej, sprzętu sportowego.

  4. Mniej „ dzieci ulicy „ a zatem mniej chuligaństwa i przestępczości, mniej uzależnień.

Dodała, że w przeszłości mówiła na jednej z Sesji Rady Miasta, upominając się o udostępnienie dzieciom i młodzieży boisk szkolnych, sal gimnastycznych w okresie wakacji i ferii, że takie rozwiązania istnieją w wielu krajach Unii Europejskiej. W Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Szwecji potocznie trenerów boiskowych określa się jako „ łapaczy talentów””.

Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że działania miasta idą w kierunku, aby od przyszłego roku wszystkie obiekty sportowe przejął MOSiR. Dodał, że wniosek powyższy jest zasadny, ale ta nowo utworzona instytucja tym m.in. będzie się zajmowała. Przypomniał, że w czasie ostatnich ferii zimowych studenci WSzIiP, z katedry wychowania fizycznego pełnili rolę opiekunów w szkołach i organizowali wolny czas dzieciom, które pozostały na ferie w domu, a przychodziły do szkoły na zajęcia. Następnie stwierdził, że obecnie budowanych jest 6 boisk sportowych przy szkołach w naszym mieście. Planuje, by na każdym z nich był tzw. trener boiskowy zatrudniony i prowadził z dziećmi i młodzieżą zajęcia pozalekcyjne.

Radny Jan Kleczyński odnosząc się do stwierdzenia Prezydenta dotyczącego zamiaru powołania MOSiR stwierdził, że dobrze byłoby tę sprawę przeanalizować. Osobiście uważa, że funkcjonowanie obiektów sportowych pod jurysdykcją MPGKiM byłoby chyba bardziej korzystne, ekonomiczniejsze dla miasta. Powołanie nowej placówki to kolejne pieniądze, a poza tym MOSiR już kiedyś w Łomży funkcjonował i to rozwiązanie się nie sprawdziło. Poza tym stwierdził, że formuła przeprowadzenia przetargu na opiekę nad obiektami sportowymi wyłoniłaby najwłaściwszego podmiotu, który w imieniu miasta by tym zawiadywał w ramach przekazanej mu dotacji.

Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że wówczas, gdy działał MOSiR były inne czasy. Teraz należy utworzyć instytucję, zabezpieczyć jej budżet, by wszystkie obiekty sportowe w mieście należycie funkcjonowały.

Więcej uwag do powyższego wniosku Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania wniosek przyjęła 5 głosami za - jednogłośnie.

    Więcej wniosków do projektu „Założeń ...” Komisja nie zgłosiła.

Projekt „Założeń Polityki Społeczno–Gospodarczej Miasta Łomża na 2009 rok” Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za, wraz z wyżej wymienionymi, przyjętymi przez Komisję wnioskami.

 

Ad. 8

 

Wnioski i propozycje Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia do budżetu miasta na 2009 rok

 

Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zgłosiła n/w wnioski do budżetu miasta na rok 2009:

 

  1. o zabezpieczenie kwoty 700.000zł na poprawę infrastruktury bloków przy ul. Pocztarska 1 i 2 oraz Rządowa 10 – w wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za

  2. o zabezpieczenie kwoty 11.000zł na zakup zestawu zabawkowego na plac zabaw na Osiedlu „Narew” przy ul. Wojska Polskiego 161A, B, C i D – w wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 9

 

Sprawy różne:

 

Pan Prezydent Choiński zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że zbliża się czas, gdy podda na sesję projekt uchwały w sprawie Szkoły Drzewnej. W związku z tym zwrócił się do członków Komisji z serdeczną prośbą o pochylenie się nad tą uchwałą, przeanalizowanie całej sytuacji, bo uważa, że dużo Łomża straci, jeżeli ta uchwała nie przejdzie. Uważa, że należy tę uchwałę podjąć, bo wie, że są zamysły, by OKE z Łomży wyprowadzić.

Na tym protokół zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 30 paź 2008 08:42
  • Data opublikowania: czwartek, 30 paź 2008 08:45
  • Data edycji: piątek, 5 gru 2008 13:23
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:39
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej