Na 32 posiedzeniu w dniu 29 wrzesnia 2008 r.
1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
2. Wypracowanie stanowiska w sprawie realizacji budżetu za I półrocze 2008 roku /druk 391/.
3. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie Założeń polityki społeczno - gospodarczej na rok 2009 /druk nr 412, 412A/
4. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok /druk nr 413, 413/1, 413A/.
5. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców /druk nr 415, 415A/.
6. Sprawy różne.
Przebieg posiedzenia:
Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.
Następnie Komisja 9 głosami za przyjęła porządek jak wyżej.
Ad. 1
Przewodniczący poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 31/08 i przyjęli go 10 głosami za.
Ad. 2
Przewodniczący wprowadzając do tematu poinformował, że członkowie otrzymali opinie poszczególnych Komisji, każdy więc miał szansę z nimi się zapoznać, nie będzie więc ich przedstawiał.
Następnie poprosił Panią Skarbnik o informację na temat realizacji budżetu.
Pani Jadwiga Kozłowska przestawiając informację o realizacji budżetu za I półrocze 2008 r. stwierdziła, że:
„W okresie roku budżetowego wielkość pierwotnie uchwalonego budżetu uległa zmianie i na dzień 30.06.2008 r. wynosiła:
- dochody - 187 995 559 złotych
- wydatki - 200 951 354 złotych.
Budżet miasta został zwiększony po stronie:
- dochodów o kwotę 8 847 979 złotych co stanowi wzrost o 4, 94 % dowielkości przyjętej pierwotnie,
- wydatków o kwotę 1 733 160 złotych co stanowi wzrost o 0,67 % do pierwotnego planu.
Na zmianę planowanego budżetu po stronie dochodów budżetowych wpłynęły zwiększone zewnętrzne środki finansowe na kwotę 8 494 322 zł w postaci:
a) dotacje celowe na łączną kwotę 2 659 121 złotych:
b) zwiększonej subwencji o kwotę 5 523 387 złotych
c) zwiększenie środków Unii Europejskiej o 311 814 zł
oraz zwiększone dochody własne o kwotę 353 657 złotych.
Gminie zwiększono dotacje celowe na łączną kwotę 1 385 872 złotych na realizację zadań zleconych , dofinansowanie zadań własnych z tego:
- realizację zadań zleconych zwiększono o 6 632 złotych
- dofinansowanie zadań własnych zwiększono o 1 353 694 złotych
- na zadania realizowane na podstawie porozumień o 25 456 złotych
Powiatowi zwiększono dotacje celowe o kwotę 1 273 339 na realizację zadań własnych bieżących, zadań rządowych w tym:
- realizację zadań administracji rządowej o 42 000 zł,
- dofinansowanie zadań własnych o 50 800 zł,
- dofinansowanie w ramach zawartych porozumień o 1 180 539 zł.
W I półroczu 2008 roku uzyskano dochody w kwocie 105 054 001,77 złotych, co stanowi 55,88 % wykonania wielkości planu.
W strukturze dochodów budżetu za I półrocze uzyskane wielkości stanowią:
- dochody własne 41565 563,86 39,57
- subwencje 48 388 246,00 46,06
- dotacje 14 625 244,96 13,92
- środki UE 474 946,95 0,45
W strukturze uzyskanych dochodów miasta, dochody gminy stanowią 64, 1 % zmniejszył się o 1, 60 % do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Udział dochodów powiatu wynosi 35, 9 % i zwiększył się o 1, 6 % do roku poprzedniego .Zrealizowane dochody własne miasta na łączną kwotę 41 565 563,86 złotych, co stanowi 55, 22% wielkości planowanej w tym:
podatki i opłaty wykonano na kwotę 33 888 159,85 złotych, które stanowią 81,5 % udziału w strukturze dochodów własnych oraz 51,73% wykonania przyjętego planu w budżecie w tym realizowane przez:
- Urząd Miejski na kwotę 12 464 854,85 zł - 29,99 % udziału , 51,06 % wyk planu,
- Min. Finansów - kwotę 17 531 579 ,0 zł - 42 18% udziału, 46.47 % wyk. planu,
- Urząd Skarbowy - kwotę 3 891 726,0 zł - 9,36 % udziału, 107,68 % wyk. planu.
- dochody z majątku miasta realizowano na kwotę 1 664 231,75 zł , co stanowi 4 % udziału w strukturze dochodów własnych oraz 71,6 % wyk. planu.
-pozostałe dochody wykonano na kwotę 6 013 270,90 złotych co stanowi 9,77 % udziału oraz 83,54 % wyk. planu.W zakresie wpływu środków zewnętrznych do budżetu miasta do budżetu miasta Łomży została przekazana kwota 63 488 437,91 złotych tj. co stanowi 60,43 % udziału w wykonanych dochodach oraz 56,32 % wykonania planu z tego:
- z subwencji 48 388 246,00 zł, tj. 58,98 % wyk planu
- z dotacji 14 625 244,96 zł tj. 48,17 % wyk planu
- ze środków UE - 474 946,95 zł tj. 152,32 % wyk. planu
Z budżetu państwa przekazano kwotę 62 144 793,94 złotych co stanowi 59,15 % udziału w wykonanych dochodach, w tym:
- 48 388 246 ,00 zł - w subwencji ogółem,
- 13 756 547,94 zł - w łącznej dotacji.
Ponadto zostały przekazane dotacje z tytułu realizacji zadań na podstawie zawartych porozumień na łączną kwotę 462 156,32 złotych na realizację wydatków bieżących.
Przekazano dotacje z funduszy na łączną kwotę 103 226 zł PFRON z tytułu utraconych dochodów podatku od nieruchomości od Zakładów Pracy Chronionej .
Łączne dotacje celowe na zadania zlecone i dofinansowanie zadań własnych z budżetu państwa przekazano na kwotę 13 756 547,94 zł co stanowi 13,1 % udziału w uzyskanych dochodach budżetu miasta oraz 47,0 % wykonania planu. Zmniejszył się udział dotacji w strukturze dochodów do analogicznego okresu roku ubiegłego o 04% tj. o 919 066 zł
W okresie I półrocza Miasto utraciło dochody w kwocie 1 670 108 zł z tytułu:
- obniżenia górnych stawek podatkowych na kwotę 1 101 221 zł,
- udzielenia ulg podatkowych w podatki od nieruchomości 432 220 zł
- umorzeń zaległości podatkowych na kwotę 66 745 zł ,
- rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności 69 922 zł.
Kwoty te zostaną uwzględnione przy naliczeniu subwencji wyrównawczej
na 2007 r.
Uchwalone wydatki z budżetu miasta na 2008 rok na kwotę 200 951 354 złotych w tym:
- wydatki bieżące na kwotę 166 632 889 złotych stanowiły 82,9% udziału w wydatkach ogółem ,- wydatki inwestycyjne na kwotę 34 318 465 złotych stanowiły 17,1 % udziału w wydatkach ogółem.
W okresie I półrocza wydatki budżetowe zostały wykonanie w wysokości
82 544 048,74 złotych tj. 41 % planu w tym:
- wydatki bieżące 78 692 821 złotych co stanowi 52,6 % wyk. planu.
- wydatki inwestycyjne 3 851 298 złotych co stanowi 11,2 % wyk. planu.
Ponadto zostały wykonane nakłady niewygasłe z roku 2007 w wysokości 3 620 443 zł na planowane 8 144 591 zł, co stanowi 44,45 %. W omawianym okresie dokonano zwrotu kwoty 1 027 302 zł na dochody budżetu miasta 2008 r. niewykorzystanej w terminach określonych w uchwale Rady Miejskiej Łomży .Regionalna Izba Obrachunkowa w uchwale IV/0131 – 5 – 36/2008 z dnia 30.08.2006 r. wydała pozytywną opinię o przedłożonej przez Prezydenta Miasta Łomży informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2008.
Powyższe informacje uzupełnili Pan Prezydent Jerzy Brzeziński oraz Prezydent Marcin Sroczyński o zaawansowanie inwestycji na dzień 15 września (w załączeniu).
Pan Tadeusz Zaremba zabierając glos w dyskusji zauważył, że sprawozdanie z realizacji budżetu za I półrocze 2008 r. zostało bardzo szczegółowo omówione na poszczególnych komisjach. Uważa, że należy pozytywnie zaopiniować realizację budżetu za I półrocze 2008 r.
Komisja w wyniku glosowania 10 głosami za – jednogłośnie oceniła realizację budżetu za I półrocze 2008 r.
Ad. 3Przewodniczący wprowadzając do tematu zwrócił uwagę, że przedłożone Radzie założenia na wniosek radnych jest dokumentem ogólnym, w zasadzie nie zabiera zapisów szczegółowych. Poprosił następnie o wypowiedź Prezydenta.
Pan Prezydent Jerzy Brzeziński wyjaśnił, że starali się na bazie doświadczeń poprzednich założeń wyjść naprzeciw wnioskom radnych i stworzyć dokument ogólny.
Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że radni również poszukują sensownego wyrażenia woli stanowiącej, tj. kierunków działania, a równocześnie nazwania tego precyzyjnie. Uważa, że nie jest to ostatni krok w konstruowaniu całej procedury stanowienia zadań i budżetu. Ma nadzieję, że dopracują się programów wieloletnich, które w dużej mierze już są i jasno określają pewne zadania, które pojawią się w konkretnych latach. Następnie poruszył temat, który nabrał niezdrowego wymiaru, tj. problemu dzieci niepełnosprawnych. Uważa, że w tym przypadku w Założeniach należałoby wpisać, by wzmocnić procedurę włączania różnych organizacji pozarządowych w rozwiązywanie zadań miasta. Uważa, że tam gdzie to jest to możliwe scedowanie zadań miasta na różne działania organizacji pozarządowych i partnerstw. Nie wie, czy nie trzeba się liczyć z tym, iż będzie dyskusja na ten temat, by umieścić te zadanie jako bardzo konkretne, tj. podjęcie inicjatywy, czy też podjęcie starań o stworzenie tego ośrodka.
Przewodniczący zabierając głos w dyskusji stwierdził, że temat ten nie powinien dominować na posiedzeniu Komisji Finansów. Uważa ponadto, że to co zostaje zapisane w Założeniach spełnia pewne wymogi pod warunkiem, że pozostanie zrealizowane. Zauważył, że w okresie, gdy ten problem pojawił się w 1999 roku znaleźli dobre rozwiązanie, aczkolwiek tymczasowe, które trwa do dzisiaj. Trwają natomiast poszukiwania rozwiązania lepszego, docelowego, bo te dzieci wówczas były małe, teraz dorosły i podlegają systemowi oświaty.
Pani Alicja Bandzul zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że miasto tą 4 dzieci zajęło się. W tym wszystkim chodzi o większy problem o ona posiada na ten temat informacje, że należy to rozwiązać docelowo.
Pan Prezydent Brzeziński zabierając głos wyjaśnił, że zgodnie z informacją uzyskaną z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w mieści takich dzieci jest 14. Podkreślił następnie, że oświata jest zadaniem zleconym samorządom. Przypomniał, że przedszkole dla dzieci niepełnosprawnych swego czasu w mieści prowadziło Stowarzyszenie Pokój i Dobro. Przedszkole to funkcjonowało do czasu, gdy 4 tych dzieci uczęszczała do przedszkola, gdy odeszły, przedszkole stało puste. W 2004 roku zlikwidowano je, koszty poniosło miasto. Dodał, że aby w mieście utworzyć ośrodek potrzeba partnerów, niestety rodzice 4 tych dzieci są do miasta nastawieni roszczeniowo. Wyjaśnił, że przepisy bardzo jasno określają zasady funkcjonowania takiego ośrodka. Rodzicom zależy na pomocy społecznej. Okres funkcjonowania takiego ośrodka to rok szkolny. Podkreślił że jest to bardzo delikatny temat i rozważają go. Obecne rozwiązanie, jak wspomniał Przewodniczący jest tymczasowe.
Pan Tadeusz Zaremba zabierając ponownie głos stwierdził, że w założeniach powinno się mocniej realizować ogłaszanie konkurów na realizacje części zadań miasta i wówczas zgłosi się określone stowarzyszenie, które przedstawi warunki, które miasto zaakceptuje. Uważa więc, że należałoby zapisać utworzenie przestrzeni dla różnych inicjatyw pozarządowych, czy innych podmiotów które by częściowo realizowały zadania miasta.
Pani Alicja Bandzul zabierając ponownie głos stwierdziła, że rodzicom nie o pomoc społeczną chodzi, ale o normalne życie. Chodzi o to, by ci rodzice mogli normalnie funkcjonować, pracować, natomiast dzieci mogły przebywać w swoim środowisku. Takich ośrodków w kraju jest już ponad 60. Zauważyła, że oprócz dzieci niepełnosprawnych są dzieci, które nie uczęszczają do szkoły ponieważ są po wypadkach np. samochodowych. Takie dzieci mogłyby również przebywać w takim ośrodku.
Pani Alicja Konopka zabierając glos w dyskusji Zwróciła uwagę, że temat ten wraca na każdym posiedzeniu i radni są informowani o tych sprawach, nie podejmowane są jednak żadne rozwiązania. Uważa, że działania powinny skupić się na szukaniu konkretnych rozwiązań, a nie przekonywać siebie wzajemnie, co do potrzeby. Proponuje więc, by wrócić do tematu założeń.
Przewodniczący zabierając głos zwrócił uwagę, że sprawa z zakresu opieki społecznej dotycząca tego problemu jest do założeń wpisana. Gdyby tego nie było można by było poruszać. W jaki sposób zostanie to wykonane jest to kwestia rozwiązań.
Kończąc dyskusję w kwestii Założeń Komisja jednogłośnie pozytywnie – 10 głosami za przyjęła proponowane przez Prezydenta treść założeń.
Ad. 4
Przedstawiając proponowane zmiany w budżecie na 2008 rok poinformował, że zmiany zawarte w autopoprawkach dotyczą:
I. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 2.638.331 zł.
II. Przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków na kwotę 273.834 zł.
III. Rozszerzeniu zakresu zadania inwestycyjnego.
IV Przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków na kwotę 222.723 zł.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do proponowanych zmian w budżecie i wniosek wraz z autopoprawkami zaopiniowali pozytywnie 10 głosami za – jednogłośnie.
Ad. 5
Prezydent przedstawiając wniosek w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców zgodnie z drukami nr 415, 415A poinformował, że jest to kolejna tego typu uchwała.
Radni nie zgłosili uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 10 głosami za jednogłośnie.
Ad. 6
W sprawach różnych Prezydent poinformował o uroczystościach związanych peregrynacją obrazu Jezusa Miłosiernego. Zaprasza do udziału. Zaprasza również do udziału w inauguracji roku akademickiego w łomżyńskich uczelniach.
Przewodniczący wyjaśnił, że jeżeli posiada zaproszenie, to stara się z niego skorzystać, niestety na wiele uroczystości radni zaproszeń nie otrzymują, nie mogą więc w tych uroczystościach uczestniczyć.
Przewodniczący Rady zabierając głos w dyskusji wyjaśnił, że na jego ręce wpłynął wniosek ŁKS o umieszczenie w porządku sesji punktu dotyczącego sytuacji ŁKS. W związku z tym temat ten przedstawił na spotkaniu z Przewodniczącymi Komisji w trakcie ustalania porządku sesji i uznano, że w związku z tym, iż chodzi o środki dla ŁKS, a kompetencje takie posiada Prezydent, który takiego wniosku nie przedstawił nie jest zasadne wprowadzanie takiego punktu pod obrady sesji.
Przewodniczący Komisji zabierając głos w dyskusji stwierdził, że popiera Przewodniczącego dodając, że w mieście pojawiła się taka sugestia, że fakt nieodbycia posiedzenia Komisji Finansów w dniu 22 września powoduje, że ŁKS środków nie dostanie, że uniemożliwia to Komisja Finansów. Zwracając się do Prezydenta poprosił, że jeżeli Prezydent taki wniosek posiada, by przedstawił, a Komisja zaopiniuje go. Wówczas temat na sesji będzie można wprowadzić.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji przypomniał, że radni prosili Prezydenta, aby przychylił się do wniosku Zarządu ŁKS, jeżeli taki będzie i spotkał się z Zarządem ŁKS. Pyta więc, czy taki wniosek był. Jeżeli nie, to nie widzi możliwości, aby finansować ŁKS. ŁKS nie wykorzystuje stwarzanych sytuacji prowadzenia rozmów, chce natomiast stworzyć taką sytuację, jaka jest w przypadku Zespołu Szkół Drzewnych, gdzie cały czas jest wymuszanie pewnego rozwiązania, które jest rozwiązaniem tylko jednej ze stron oraz druga z dziećmi wymagającymi zajęcia się nimi, ale jest tylko próba narzucenia pewnego rozwiązania, a nie dyskusji. ŁKS również chce doprowadzić do takiej sytuacji, w której pod presja opinii publicznej, mediów miasto przekaże pieniądze na utrzymanie tworu, który jest źle zarządzany. Radni sugerowali, by Zarząd siadł do roboczej dyskusji z Prezydentem i zaproponował rozwiązanie, które będzie możliwe do zrealizowania w myśl obowiązującego prawa. Zarząd nie podjął w tym kierunku działań.
Prezydent Brzeziński zabierając głos przypomniał, że Rada podjęła uchwałę o przekazaniu ŁKS-owi 30 tys. zł. Pieniądze te leżą w budżecie i póki ŁKS nie uporządkuje zobowiązań w Urzędzie Skarbowym i ZUS nie mogą być przekazane.
Dodał, że na początku kwietnia była szansa na środki z przeciwdziałania alkoholizmowi, ŁKS nie złożył wniosku.Pani Skarbnik dodała, że każdą dotację należy rozliczyć.
Pan Zbigniew Lipski poprosił o wyjaśnienie, ile faktycznie należałoby przekazać pieniędzy, aby pokryć wszystkie wydatki. Wyjaśniono, że ok. 800 tys. zł.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że można dopiero dać wówczas, gdy uregulują wszelkie zobowiązanie.
Pan Tadeusz Zaremba zauważył, że całym kraju wszystkie postępowania prokuratorskie związane z piłką biorą się stąd, że wiele pieniędzy „chodzi bokiem”. Nie uważa więc za wskazane, by w to wszystko w chwili obecnej wchodziło miasto, jest to bowiem niebezpieczne.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.