Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 36 posiedzeniu w dniu 8 grudnia 2008 r.

Komisja realizowała nastepujący porządek:

1.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego  posiedzenia.

 

2.      Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok /druk nr 461, 461A/.

 

3.      Zapoznanie się z opiniami komisji merytorycznych. Wypracowanie stanowiska w sprawie projektu budżetu na 2009 rok.

 

4.      Sprawy różne.

   Przebieg posiedzenia: 

              Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.

 

                   Następnie Komisja 9 głosami za  przyjęła porządek jak wyżej.

 

Ad. 1

 

                   Przewodniczący   poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia

 Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 35/08  i przyjęli go 9 głosami za.  

Ad. 2

  

            Wniosek w sprawie zmian w budżecie na 2008 rok wraz z autopoprawkami zawartymi w drukach nr 461, 461A przedstawiła Pani Skarbnik.   

 

Wyjaśniła, że wielkość budżetu miasta po zmianach wynosi:

 plan dochodów  - 201.143.698  złotych; plan wydatków  - 212.892.141 złotych. 

Proponowana zmiana w  budżecie na 2008 rok polega na:

 I.     Zwiększeniu planowanych dochodów i  wydatków budżetowych zadań własnych

w budżecie miasta  na 2008 rok o kwotę 1.453.734 złotych.

 

II. Przeniesieniu planowanych wydatków pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami w budżecie miasta na 2008 rok  na kwotę 416.485 złotych.

 

Podstawowa zmiana polega na Zwiększeniu  dochodów w Urzędzie Miejskim  o kwotę 1.386.204 zł z przeznaczeniem na zakup prawa użytkowania wieczystego nieruchomości określonej jako działka nr 23166 o pow.4,3895 ha położonej w Łomży przy Al. Piłsudskiego 135.

 

            Pan Janusz Nowakowski poprosił o wyjaśnienie, po co tę działkę miasto kupuje.

 

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że dla zwiększenia zasobu miasta.

 

Pan Tadeusz Zaremba zwrócił uwagę, że cena nie jest zbyt wysoka, ale jeżeli chodzi o możliwość lokalizacji różnych przedsięwzięć, to jest ograniczona. Znajduje się bowiem ona w sąsiedztwie gazowni.

 

            Pan Zbigniew Lipski przypomniał, że przymierzając się do tej działki myślano o Podstrefie Ekonomicznej. W chwili obecnej działkę tę nabywa się bez konkretnego przeznaczenia na dzień dzisiejszy.

 

Pan Maciej Głaz zabierając głos zwrócił uwagę, że podejmując decyzję o nabyciu miasto pozbawia się wpływów z tyt. wieczystego użytkowania. Dobrze więc by było wiedzieć dlaczego te działkę miasto kupuje.

 

            Przewodniczący zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że cena zakupu jest atrakcyjna, a jeżeli chodzi o strefę zagrożenia na dzień dzisiejszy w stosunku do tego, co było lat kilkadziesiąt zupełnie się zmienia. Działka ta może więc być typowo inwestycyjną.

 

            Przed podjęciem decyzji Komisja uznała, że z głosowaniem poczeka do przybycia Prezydenta, który  udzieli odpowiedzi na nurtujące pytania.

 

            Wracając do tematu Przewodniczący poprosił Prezydenta o odpowiedź na pytanie, co na tej działce będzie.

 

            Pan Prezydent Brzeziński  wyjaśnił, że w momencie pomysły tworzenia Podstrefy Ekonomicznej było ważne, by posiadać działki na własność. Firmy, które chcą zainwestować w mieście nadal są zainteresowane zakupem działek bez względu, czy to będzie w Podstrefie, czy nie. Jedna to Domel, druga  holenderska, która chce produkować armaturę kominkową.

 

            Członkowie Komisji nie zgłosili więcej  uwag do proponowanych zmian w budżecie i wniosek wraz z autopoprawkami zaopiniowali pozytywnie 9 głosami za - jednogłośnie.

 

Ad. 3

 

            Przystępując do omawiania projektu budżetu Przewodniczący poprosił Przewodniczących merytorycznych komisji o przedstawienie opinii.

 

            Pan Paweł Borkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego  przedstawiając opinię /w załączeniu/ dodał, że w tym roku mimo planu przyjęcia 10  m.p.z.p. przyjęto tylko jeden. Zaawansowanie tych planów jest jednak  spore, były obietnice, że w grudniu wejdzie Echo Inwestment, jednak nie wejdzie. Ma nadzieję, że w roku przyszłym, gdy zostaną przyjęte plany tych 2 galerii reszta planów będzie przyśpieszona. Jeżeli chodzi o promocję, to na miarę tego budżetu środki na promocję zostały zabezpieczone. Podsumowując stwierdził, że Komisja  10 głosami za przyjęła projekt budżetu na 2009 rok.

 

            Pan Alicja Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury i Sportu przedstawiając opinię Komisji /w załączeniu/ dodała, że komisja wniosła o rozważenie możliwości zwiększenia budżetu Zespołu Szkół Drzewnych i gimnazjalnych do kwoty 350 tys. zł.

 

            Pan Prezydent Choiński  odnosząc się do tego wniosku wyjaśnił, że Prezydent Brzeziński zgadzając się z zasadnością tego wniosku podjął decyzję, że jeszcze w tym roku poszukano rezerw finansowych i zabezpieczono kwotę 100 tys. na pewien etap wymiany okien. Dodał, że głęboko wierzy, iż przyszły rok budżetowy pokaże, że rezerw będzie można jeszcze szukać i na bieżąco szkołę wspierać.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zwrócił uwagę, że SP nr 5 w budżecie miała dużo mniej, a skończyła z dużo więcej.  Dlatego też uważa, że nie ma co robić „zamachu” na budżet, ale  wskazać, że budżet jest otwarty. Należy dać szansę nowemu kierownictwu tej szkoły określić co jest priorytetem, co jest najważniejsze, by ta szkoła do końca kadencji stała się jedna z lepszych szkół. Jest to tylko deklaracja i jeżeli jest możliwość to można wpisać, ale uważa, że później również będzie możliwość korygowania.

 

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że w tym roku te 100 tys. zł jest przeznaczone w całości na wymianę okien. Co się zaś tyczy tych 250 tys. zaproponowanych w projekcie, to proponuje wydatkować je na doposażenie pracowni, część na wymianę okien, szatnię, natomiast pewna substancję pozostawia się na możliwości wsparcia w trakcie roku budżetowego. Podkreślił, że stawia na wielki rozwój tej Szkoły.

 

            Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej przedstawiając opinię Komisji /w załączeniu/ dodał, że biorąc pod uwagę fakt, że w projekcie budżetu na 2009 rok nie udało się umieścić wszystkich zadań inwestycyjnych, które znalazły się w WPI na rok 2009  wnioskuje, aby w przypadku pojawienia się dodatkowych środków  inwestycje zaplanowane w WPI na rok 2009 były realizowane w pierwszej kolejności. Dodał, że  analizując budżet i przyjmując wyjaśnienia Pani Skarbnik, że planując budżet z czegoś trzeba było zrezygnować, a więc sporo zadań nie zostało wpisanych. Uznano jednak, że w związku z tym, że należy realizować inwestycje znajdujące się na listach indykatywnych do RPO, te które mają szanse na dofinansowanie, nie ma co „rozdrapywać”, tym bardziej, że Prezydent Sroczyński deklarował, że pewne pozycje mogą być realizowane z bieżącego utrzymania, często środki się pojawiają, jest własna firma, która może to realizować systemem gospodarczym przyjęła jak wyżej. Jest tylko jedna obawa, by później nie okazało się, że zadania, które kiedyś Rada przyjęła jako własne na rok 2009 zostają z tyłu, a wchodzą inne. Dlatego tez taki, a nie inny wniosek przyjęła Komisja.

 

            Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia  przedstawiając opinię Komisji /w załączeniu/ dodała, że Komisja wniosła o zabezpieczenie środków finansowych, w ramach środków zapisanych w projekcie budżetu miasta na 2009 r w dz. 851 „Ochrona zdrowia” § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” na zakup broszur o tematyce przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii do rozdawnictwa bezpłatnego dla rodziców, młodzieży i nauczycieli na potrzeby szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w mieście Łomża”. Ponadto przed wypracowaniem opinii Komisja wystąpiła do Prezydenta z wnioskiem o ujęcie w budżecie na 2009 rok  kwoty 11 tys. zł na zakup zestawu zabawkowego na plac zabaw na Osiedlu „Narew” przy ul. W. Polskiego 161A, B, C. Wyjaśniła, że wystarczy tam 11 przęseł, by zabezpieczyć  Przedszkole  i odgrodzić plac zabaw. W chwili obecnej plac zabaw jest zamykany. Prosi więc Pana Prezydenta o te 11 przęseł, które rozwiążą problem dostępu do placu zabaw i nikt nikomu nie będzie przeszkadzał. Dodatkowo rodzice proszą o zabawkę za 11 tys. zł.  Uważa, że gdy ten plac zabaw będzie odgrodzony, wówczas uda się to urządzenie tam zainstalować, miejsca jest tam dużo. Podkreśliła, że z placu tego korzysta bardzo dużo dzieci.

 

            Pan Jan Kleczyński – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyjaśnił, że Komisja z uwagi na specyfikę pracy nie zajmowała się projektem budżetu, pozostawiając to innym komisjom w kompetencje. Z radością przyjął zaproszenie i w stosownym momencie zabierze głos jako radny.

 

            Pan Maciej Głaz przedstawił opinię komisji Bezpieczeństwa i Porządku /w załączeniu/. Dodał, że komisja analizując budżet na 2009 rok zwróciła uwagę, że  na to, co przyniosło duże efekty, a więc patrole policyjne środki zostały zabezpieczone, ponadto monitoring realizowany jest zgodnie z harmonogramem, dlatego też nie zgłosiła uwag.

 

            Pan Zbigniew Lipski zabierając głos w dyskusji nad budżetem zwrócił uwagę, że uważa, iż  jedną z lepszych form współpracy z policja są patrole. Jest to działanie, które jest wykonywane chętnie.

 

            Następnie w imieniu radnych z okręgu nr 4 zwraca się do Prezydenta z prośbą o ujęcie w budżecie na 2009 rok zadania dotyczącego realizacji dojazdu do bloku nr 15 przy ul. Kazańskiej oraz zagospodarowanie przyległego do niego terenu. Wyjaśnił, że z takim wnioskiem do radnych i Komisji Finansów zgłosili się mieszkańcy /wniosek w załączeniu/. Uważa, że ci mieszkańcy nie proszą o zbyt wiele, ale w jego rozeznaniu nie da się tego zrobić tylko i wyłącznie ze środków z bieżącego utrzymania. Podkreślił, że mieszkańcy proszą tylko o to, by otworzyć to zadanie i coś zrobić. Dodał, że nieruchomościom tym należy pomóc, ponieważ odbiegają one od pozostałej części osiedla, tym bardziej, że Negresco oddaje tam blok i wokół będzie zagospodarowany teren. Jeżeli na tę inwestycje rozłożoną na 2 lata  wspólnie ze środkami MPGKiM oraz Wspólnoty, wydatkowałoby się 40 tys. zł to góra, a teren zostałby uporządkowany. Prosi więc w imieniu tych mieszkańców o wyrozumiałość.

 

            Pan Prezydent Jerzy Brzeziński zabierając głos stwierdził, że widział ten problem. Chcą wspólnie z firmą Negresco siąść i przedyskutować, ale po zakończeniu budowy, bo w chwili obecnej nie ma co tam robić, gdyż jeździ tamtędy ciężki sprzęt. Problemy te są mu bliskie i sądzi, że wspólnie z Negresco, Wspólnotą po rozmowie i ustaleniach wprowadzi.

 

            Pan Przewodniczący zabierając głos potwierdził, że faktycznie Negresco po zakończeniu inwestycji, w ciągu określonego czasu musi uporządkować teren. Jeżeli więc udałoby się połączyć siły i  wspólnie; Miasto, Wspólnoty Kazańska 15 i 18 oraz Negresco połączyć siły i wyasygnować przynajmniej kwotę na koncepcję, a później okaże się jakie kwoty będą potrzebne.

 

            Pan Janusz Nowakowski zabierając głos zwrócił uwagę, że wprowadzi się dużo zamieszania, jeżeli po tym, co przedyskutowano na Komisji Gospodarki Komunalnej i jaką filozofię przedstawił Prezydent odnośnie kształtowania budżetu na 2009 rok, wprowadzi się nowe zadanie. Może to spowodować, że będą zgłaszane kolejne  wnioski, które nie są w budżecie, a będą ważne ze społecznego punktu widzenia. Gdyby były prowadzone rozmowy przez Pana Prezydenta i byłby to efekt tych rozmów, to w każdym momencie to zadanie może być wprowadzone do budżetu, jeżeli pojawią się środki i takiego rozwiązania nie neguje. Jest natomiast przeciwny wprowadzaniu tego na sesji budżetowej, bo spowoduje to zamieszanie. Podkreślił, że należy być konsekwentnym w działaniach.

 

            Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że zgadza się opinia radnego Nowakowskiego, że jest dobrym rozwiązanie, że komisja umawia się, że jeżeli będą współpartnerzy do przedsięwzięcia, to takie zadanie może pojawić się w budżecie. Uważa, jednak, że należy pozostawić to do rozpatrzenia Prezydentowi.

 

            Pani Alicja Konopka zabierając głos stwierdziła, że jest dobra koncepcją, by nie rozkładać tych zadań na cząsteczki, a zadanie wykonać, ponieważ teren ten jest bardzo brzydki i zaniedbany. Następnie zwróciła uwagę, że jeżeli są zgłaszane wnioski, to powinny one być traktowane jednakowo.

 

            Pan Jan Bajno zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że w końcu zostały niemal w całości  dokonane wykupy przy ul. Polnej. Przypomina, że jest to jedna z ulic , która przez tak długi okres czeka i ma nadzieję, że doczeka się, ponieważ w budżecie są środki na jej realizację. Podkreślił, że nie jest to nowe zadanie, ale od wielu lat pojawia się budżecie. Ma nadzieję, że oprócz tych środków  zabezpieczonych na projektowanie, w budżecie 2009, w trakcie roku znajdą się środki na realizację. Podkreślił, że mieszkańcy nie posiadają tam wody, nie ma kanalizacji ani deszczówki.

 

Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos odnośnie wniosków zgłoszonych przez radną Bandzul oraz radnego Lipskiego stwierdził, że nie jest im przeciwny, ale należy przyjąć jedną zasadę; otóż w tym roku  zaczęto realizować zadania Wspólnot za te Wspólnoty. Zwrócił uwagę, że te place zabaw są elementem inwestowania z kasy miejskiej we Wspólnotę. Wnioski te są kontynuacją tego działania. Można je przyjąć, ale należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy miasto ma w ten sposób z podatków wszystkich zaspokajać potrzeby wybranych. Zadania te powinny być realizowane przez Wspólnoty Mieszkaniowe. Uważa więc, że należy zastanowić się nad polityką w tym względzie. Dziś przebiega to na zasadzie wkładania w ostatniej chwili przez radnych pewnych pozycji budżetowych, co nie powinno mieć miejsca

 

            Pan Prezydent Brzeziński zwrócił uwagę, że w trakcie dyskusji dotykane są bardzo istotne rzeczy. Zauważył, że jest istotna różnica między spółdzielnia mieszkaniowa a wspólnotą. Spółdzielnia mieszkaniowa jest właścicielem gruntu i pod blokiem, Wspólnota natomiast tylko po obrysie.  Jeżeli chodzi o ul. Kazańską, to wystąpi tam Wspólnota mieszkaniowa, Miasto, Negrasco i jeszcze raz miasto. W przypadku spółdzielni, spółdzielca jest właścicielem nie tylko lokalu oraz tego dobra ogólnospołecznego, a we Wspólnocie tego nie ma. Cały czas nad tym dyskutują.

 

Jeszcze raz podkreślił, że muszą wspólnie  miasto, Wspólnota i Negresco siąść i przedyskutować.

 

Jeżeli chodzi o ul. Wojska Polskiego, to również należy zastanowić się, co z tym zrobić, być może uwłaszczyć, ale czy zechcą mieszkańcy. Rozumie, że jest to trudne.

 

            Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos stwierdził, że należy łożyć na to, z czego się korzysta, np. śmietnik, jeżeli korzysta z niego 4 wspólnoty powinny na niego łożyć.    Kiedyś miasto o takich rozwiązaniach nie pomyślało i to się ciągnie, należy dzisiaj usiąść i problem rozwiązać.

 

            Pani Alicja Bandzul  wyjaśniła, że przy ul. W. Polskiego bloki maja tylko po obrysie grunty, reszta należy do miasta. Dodała, że Pan Prezydent wykonał już bardzo ważna pracę w mieście i wybudował place zabaw. Następnie odnosząc się do ul. Polnej stwierdziła, że dobrze się stało, że ulica ta znalazła się w budżecie. Zauważyła, że oprócz tej ulicy są jeszcze takie ulice jak Podleśna i Piaski. Są to również bardzo stare ulice. Tam żyje się mieszkańcom bardzo ciężko. Kilkakrotnie te kwestie zgłaszała. Wyjaśniła, że mieszkańcy  złożyli pismo do Ministra Infrastruktury aby podtrzymał decyzję Wojewody, która jest pozytywna dla Miasta, a negatywna dla Wspólnoty. Prosi Prezydenta o zabezpieczenie środków na projekt techniczny.

 

            Pan Tadeusz Zaremba prosi, by zaprzestać zgłaszanie wniosków, które powodują zmiany w tym projekcie budżetu. Odnosząc się do wniosków związanych z realizacją zadań ze Wspólnotami, by robione to było na zasadzie offsetu, że miasto pomaga to zagospodarować  i daje w użytkowanie, ale oni również współfinansują.

 

            Pan Jan Kleczyński  zabierając głos w dyskusji prosi o wyjaśnienie, czy obniżenie pkb nie spowoduje wpływu na budżety lokalne, jeżeli tak, to w jakim stopniu.

 

             Pan Prezydent Jerzy Brzeziński stwierdził, że obawia się, by nie powtórzyła się sytuacja z roku 2000, gdy została obniżona subwencja i miasto zmuszone było zaciągnąć kredyt  na oświatę. Obawia się więc tego, że mogą być cięte subwencje i dotacje, chociaż z tego, co mówią ministrowie taka sytuacja  nie powinna się zdarzyć.

 

W chwili obecnej budżet Państwa został przyjęty przez Sejm, teraz znajduje się w Senacie i pozostanie jeszcze podpisanie przez Prezydenta  i opublikowanie. Znany więc będzie na przełomie lutego – marca.

 

            Pan Maciej Głaz poprosił o wyjaśnienie, czy sprawy własnościowe  budynku po muzeum przy ul. Krzywe Koło zostały już uporządkowane, skoro planuje się inwestowanie w ten budynek.

 

            Prezydent potwierdził, że tak.

 

Pani Alicja Konopka prosi o wyjaśnienie, jak traktowane są zgłaszane wnioski, czy są to wnioski do Prezydenta?

 

            Przewodniczący potwierdził, że tak.

 

Pan Prezydent Jerzy Brzeziński  odnosząc się do wniosków stwierdził, że te wnioski przyjmuje do głębokiej analizy i rozważy, zachowując pewna formę, o której mówili radni Nowakowski i Brodziuk.

 

            Pan Jerzy Brodziuk zaproponował, by Komisja głosowała za projektem budżetu w przedstawionej przez Prezydenta formie. Zgłoszone wnioski przekazane są Prezydentowi, który na sesji ustosunkuje się do nich.

 

            Pan Prezydent Jerzy Brzeziński wyjaśnił, że stanowisko swoje w kwestii wniosków w pierwszej kolejności przekaże Przewodniczącemu Komisji.

 

Przewodniczący zaproponował, by nie zamieszać koncepcji budżetu wszelkie propozycje które padały przekazać Prezydentowi. Prezydent przemyśli, co można wprowadzić w ramach autopoprawek, co ramach innych koncepcji, rozwiązań w ramach budżetu 2009 roku, co z bieżącego utrzymania ulic itp.

 Pani Alicja Bandzul  wyjaśniła, że zadanie związane z realizacja ul. Podleśnej i Piaski  jest ujęte w WPI na 2010 rok. Aby  w tym roku  je zrealizować, inwestycję tę trzeba już wcześniej przygotować. Potrzebna jest dokumentacja wykup.

            Pan Prezydent Jerzy Brzeziński wyjaśnił, że analizują starą dokumentację. Mają nadzieję, że część uda się uaktualnić, a będzie to tańsze niż tworzenie nowej.

 

            Przewodniczący zakończył dyskusje i poddał pod głosowanie, kto z członków Komisji Finansów jest za pozytywnym zaakceptowaniem projektu budżetu na 2009 rok wraz opiniami komisji merytorycznych.

 

            W wyniku głosowania Komisja  pozytywnie 8 głosami za zaopiniowała projekt budżetu na 2009 rok wraz opiniami komisji merytorycznych.

 

            Pani Alicja Konopka stwierdziła, ze nie brała udziału w głosowaniu ponieważ jeszcze nigdy nie było ta, aby wszystkie wnioski były głosowane razem.

 

            Przewodniczący wyjaśnił, że żadne wnioski nie były głosowane tylko przekazane prezydentowi. Projekt budżetu natomiast głosowany był wraz z opiniami komisji merytorycznych w ramach pewnego konsensusu. Wszystkie sugestie zostały przekazane Prezydentowi. Pan Prezydent przemyśli i co uzna za stosowne w ramach autopoprawki zgłosi, radni zastanowią się.

   

Ad. 4

 

            W sprawach różnych Pani Alicja Bandzul zwróciła uwagę na wysokie ceny paliwa w mieście.

 

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

 
  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 18 gru 2008 10:17
  • Data opublikowania: czwartek, 18 gru 2008 10:20
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:58
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej