Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 45 posiedzeniu w dniu 19 marca 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

W posiedzeniu Komisji uczestniczyły osoby zgodnie z załączoną listą obecności.            

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Na wstępie Przewodnicząca obrad powitała zebranych i po zapoznaniu się z listą obecności stwierdziła quorum. Następnie wniosła o zdjęcie z proponowanego porządku obrad /w załączeniu/ punktu 5 „Funkcjonowanie zastępczej opieki rodzinnej na terenie miasta w roku 2008” - druk nr 511. Wyjaśniła, że nie jest obecna na posiedzeniu Pani Bożena Jabłońska  - Dyrektor Ośrodka Adopcyjno -  Opiekuńczego, jak też nie wpłynął materiał z Zespołu Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych. Dodała, że rozmawiała telefonicznie z Panem Prezydentem Choińskim, który obiecał, że materiał zostanie uzupełniony i poddany pod obrady Rady w miesiącu kwietniu.           

Następnie głos w tym punkcie obrad zabrał radny Jan Kleczyński, który wniósł o zmianę zapisu punktu 3 proponowanego porządku obrad na „Ocena sprawozdania z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2008 rok. Ocena funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2008 rok”.           

Więcej uwag do porządku dziennego komisja nie zgłosiła i przez aklamację w/w poprawki przyjęła.            

Następnie w wyniku głosowania komisja jednogłośnie – 4 głosami za przyjęła następujący porządek posiedzenia: 

1.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 279/XLI/09  w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych

2.    Ocena sprawozdania z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2008 rok. Ocena funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2008 rok

3.    Ocena realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2008 rok

4.    Sprawy różne 

Ad. 1 

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 279/XLI/09  w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – druk nr 513, 513A            

Radny Jan Kleczyński zwrócił się do Pana Wiesława Jagielaka – Dyrektora MOPS z prośbą o wyjaśnienie, czym jest spowodowana propozycja zmiany uchwały nr 279/XLI/09 – czy chodzi o wprowadzenie dodatkowej kwoty 6tys.zł?

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że proponowana zmiana nie dotyczy wprowadzenie dodatkowych 6tys.zł, lecz przesunięcia tych środków, realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Łomży z zadania „szkolenia” na zadanie „instrumenty rynku pracy”.           

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. 

Ad. 2 

Ocena sprawozdania z realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej za 2008 rok. Ocena funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2008 rok – druk nr 510            

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad serdecznie podziękował Panu Wiesławowi Jagielakowi – Dyrektorowi MOPS za uwzględnienie w przedłożonym materiale postulatów, które zgłaszał na posiedzeniach komisji. Następnie zwrócił się do Pana Dyrektora Jagielaka z prośba o wyjaśnienie, na czym polegały kontrakty socjalne, o których mowa na str. 10 omawianego dokumentu.           

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że kontrakt socjalny to rodzaj umowy zawartej między pracownikiem MOPS a osoba korzystającą z pomocy MOPS. Kontrakt precyzuje i niejako zmusza rodziny korzystające z pomocy ośrodka do podejmowania pewnych działań, np. częstszych odwiedzin w Biurze Pracy celem jej znalezienia. Dodał, że takich kontraktów w 2008 roku podpisano 124 i wszystkie zostały zrealizowane. Zasadą jest, że jeżeli rodzina nie realizuje kontraktu, to zostaje pozbawiona pomocy finansowej.           

Następnie radny Jan Kleczyński zwrócił się do Dyrektora Jagielaka z zapytaniem, czy każda osoba bezrobotna, która ma trudna sytuację finansową może się do MOPS zgłosić i otrzyma propozycję pracy społecznie – użytecznej, czy też jest ograniczona liczba środków na tę formę pomocy?           

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że środki na to zadanie są ograniczone, a finansuje to PUP, MOPS i miasto. Dodał, że tą formą pomocy obejmowane są w szczególności osoby, które już bardzo długo są bezrobotne i to je przede wszystkim stara się MOPS zaktywizować, włączyć w tryby pracy. Dzięki tej pracy osoby te otrzymują miesięcznie ok. 400zł brutto.           

Kolejno radny Jan Kleczyński zapytał o dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych. W materiale podano, że wpłynęło 410 wniosków, natomiast dofinansowano tylko 219. Prosi o wyjaśnienie tak niskiego dofinansowania tych turnusów, czy zadecydowały o tym kryteria dochodowe, czy ograniczone środki na ten cel w budżecie. Stwierdził następnie, że taka sama sytuacja dotyczy zadania „likwidacja barier architektonicznych”. Wpłynęły 64 wnioski, a dofinansowano tylko 34 z nich. Prosi o wyjaśnienie przyczyn tak niskiego dofinansowania w/w zadań.           

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że to brak środków finansowych spowodował tak niskie dofinansowanie tych formy pomocy mieszkańcom naszego miasta. Wyjaśnił, że na ten rok już obcięto miastu ponad 600tys.zł, więc też realizacja zadań będzie ograniczona.           

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Wanda Mężyńska, która zwróciła się do Dyrektora Jagielaka z zapytaniem, jaka grupa osób objęta była realizowanym przez MOPS projektem „Nowa droga do sukcesu”, czy dotyczyło to tylko osób bezrobotnych, długo korzystających już z pomocy społecznej, czy nie tylko? Ponadto poprosiła o przedstawienie komisji efektów realizacji tego zadania.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w związku z tym, że to MOPS realizował i pozyskiwał środki na to zadanie, więc podstawową kwestią było angażowanie do projektu osób, które długotrwale korzystają z pomocy ośrodka. Osoby te zostały przeszkolone. Część z nich jest zatrudniona w ramach robót publicznych, a część w ramach prac społeczno – użytecznych do opieki przy osobach starszych.

Następnie radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że ze sprawozdania wynika, że w 2008 roku, w porównaniu z rokiem 2007 mniej osób bezrobotnych korzystało z pomocy MOPS. Dodała,  że spadła też liczba wypłacanych przez ośrodek zasiłków jednorazowych celowych.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS stwierdził, że jest to wynik znalezienia pracy przez te osoby. Dodał, że obecnie bezrobocie znów rośnie, więc podejrzewa, że w roku 2008 liczba osób bezrobotnych korzystających z pomocy ośrodka ponownie wzrośnie. Jeśli chodzi o wypłatę zasiłków jednorazowych celowych wyjaśnił, że są one wypłacane na wniosek klienta, więc jeśli tych wniosków było mniej, to oznacza to, że było mniejsze na ten rodzaj pomocy zapotrzebowanie i mniej środków na ten cel w 2008 roku wydatkowano.

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jarosław Kozłowski, który poprosił o wyjaśnienie zapisu zawartego na str. 1 sprawozdania „Plan finansowy za 2008 rok wyniósł ogółem 20.631.210zł, w tym zablokowane przez PUW nadwyżki w wysokości 826.000zł.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że środki zostały przez Podlaski Urząd Wojewódzki zablokowane, gdyż było bardzo dużo, nie byłyby wszystkie wykorzystane. Po rozpoznaniu sytuacji ustalono z PUW, by nie przekazywał drobnych dotacji, bo je później trzeba byłoby zwracać i dlatego blokowano te środki.

Radny Jan Kleczyński po wysłuchaniu wyjaśnień udzielonych przez Dyrektora MOPS zapytał, czy ma rozumieć przez to, że każdy, kto spełniał określone kryteria otrzymał z MOPS pomoc?

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS stwierdził, że tak. Dodał, że jeśli osoba ubiegała się o pomoc z MOPS, a nie było wobec niej żadnych zastrzeżeń, taka pomoc w 2008 roku otrzymała.

Radna Wanda Mężyńska ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że z omawianego sprawozdania wynika, że bardzo dużo osób z terenu naszego miasta korzystało w 2008 roku ze świadczeń pomocy społecznej – 2836 osób. Jest to prawie dwa razy większa liczba osób niż w 2007r. Stwierdziła również, że coraz więcej jest osób bezrobotnych z wyższym wykształceniem, ale z opieki społecznej korzysta mniej więcej tyle samo osób, co w roku ubiegłym.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że z informacji, jaką posiada wynika, że na chwilę obecną już ok. 300 osób z wykształceniem wyższym jest zarejestrowanych w Powiatowym Biurze Pracy. Nie wie ile z tych osób trafi do MOPS, ile wystąpi o wypłatę świadczeń.

Następnie głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. W swej wypowiedzi poruszyła temat Warsztatów Terapii Zajęciowej mieszczących się przy ul. Bernatowicza 3. Stwierdziła, że na dyżur do niej zgłosiły się 3 osoby – pacjenci warsztatów i skarżyli się, że szczególnie w poniedziałki w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia jest bardzo zimno. Mówili też o tym, że pracownia biologiczna została bardzo uszczuplona i zwierzęta, które tam były – zniknęły, zostało tylko akwarium. Poza tym terapeuci narzekają, że z opóźnieniem mają wypłacane pobory, np. za miesiąc grudzień otrzymali pobory z dwutygodniowym opóźnieniem. Pacjenci warsztatów czyli dzieci, miały wypłacane tzw. „kieszonkowe”, a od 2009r. już tego nie dostają. Ponadto mamy dzieci uczęszczających na warsztaty terapii zajęciowej prosiły o to, by ich dzieci raz w roku mogły korzystać z turnusów rehabilitacyjnych, ponieważ korzystają z nich raz na dwa lata. Następnie zapytała kto obniża te środki na turnusy rehabilitacyjne, od kogo to zależy, że tych środków jest mniej, ponieważ środki zapisane w budżecie miasta z roku na rok są sukcesywnie większe. Środków z PFRON również na ten cel jest  więcej. Poprosiła także o wyjaśnienie, kto z tych turnusów rehabilitacyjnych może korzystać.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS stwierdził, że sprawy, z jakimi zgłosili się mieszkańcy na dyżur Przewodniczącej obrad powinny zostać przekazane jemu jako Dyrektorowi MOPS, władnemu, by w Warsztatach Terapii Zajęciowej zlecić przeprowadzenie kontroli i wyjaśnić, czy skargi są zasadne.

Następnie radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zwróciła się do Dyrektora MOPS z kolejnym pytaniem, czy prawdą jest, że środki przekazywane warsztatom są utrzymane od kilku lat na jednakowym poziomie, bo ktoś z pracowników BONY informował rodziców dzieci uczęszczających na warsztaty, że środki są sukcesywnie mniejsze. Nie potrafiła odpowiedzieć na to pytanie rodzicom, bo z budżetu miasta wynika, że środki na ten cel są coraz wyższe.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS kontynuując swą wypowiedź stwierdził, że nie wie dlaczego do rodziców docierają takie informacje, ale faktem jest, że co roku wskaźnik na jednego podopiecznego warsztatów rośnie, więc i przekazywane tam środki są coraz większe. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, że jeśli wpłynie do niego wniosek w w/w sprawach, sprawa zostanie zbadana. Jeśli chodzi o turnusy rehabilitacyjne wyjaśnił, że mogą z nich korzystać osoby, które mają orzeczony stopień niepełnosprawności, jak też spełnia wymogi dochodowe określone ustawą. Uzupełniając swą wypowiedź poinformował członków komisji, że w ubiegłym roku koszt utrzymania jednego podopiecznego wynosił 14.904zł, a w 2009r. już wynosi 16.400zł. Jeśli chodzi o środki na turnusy rehabilitacyjne, to przychodzą one w ogólnej puli środków i on jako dyrektor MOPS rozdziela je na poszczególne, konkretne zadania, a następnie opiniuje to komisja, a na sesji zatwierdza Rada poprzez podjęcie uchwały. Dodał, że turnusy rehabilitacyjne organizuje też NFOZ, PFRON i te osoby i z tej formy powinny starać się skorzystać, nie tylko z MOPS.

Kolejno radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zgłosiła wniosek o przeprowadzenie kontroli przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łomży w Warsztatach Terapii Zajęciowej przy ul. Bernatowicza 3 w Łomży.           

W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.            

Następnie radny Jan Kleczyński stwierdził, że przyglądając się budżetowi Ośrodka Interwencji Kryzysowej jest przekonany, że miasto powinno iść w kierunku budowy Izby Wytrzeźwień. Uważa, że czas najwyższy zrobić porządek w tym temacie. Dodał, że wiele zadań MOPS pokrywa się z zadaniami Ośrodka Interwencji Kryzysowej, a problem istnieje. Docelowym rozwiązaniem powinna być izba wytrzeźwień dla mężów i ojców nadużywających alkoholu, a nie matek i dzieci muszących opuszczać swoje mieszkania do Ośrodka Interwencji Kryzysowej.            

Więcej pytań w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania sprawozdania przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.   

Ad. 3 

Ocena realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2008 rok – druk nr 512            

Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że dobrze by było, aby w regulaminie przyznawania środków w ramach ŁPPiRPA znalazł się zapis dotyczący przekazywania Urzędowi Miejskiemu materiałów, ulotek, płyt, czy wydawnictw, na które jednostki otrzymują dofinansowanie z budżetu miasta. Następnie stwierdziła, ze uczestniczyła w kilku przedsięwzięciach z tego zakresu i jest pod ogromnym wrażeniem. Uważa, ze środki są wykorzystywane w sposób bardzo racjonalny, a młodzież realizując programy uczy się, bawi, wychowuje. Następnie zgłosiła wniosek, by do najbliższych obchodów Dni Łomży włączyć prezentacje placówek oświatowych i podmiotów pozarządowych, które realizują programy w ramach środków przekazywanych tym jednostkom z Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej. Dodała, że skoro miasto tyle środków na profilaktykę wydaje, to należy to mieszkańcom pokazać.           

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że ona, w przeciwieństwie do przedmówczyni ma wątpliwości co do wielu programów. Uważa, że duże środki zostały zmarnowane. Następnie stwierdziła, że uczestniczyła w przedstawieniu wystawianym przez Teatr Lalki i Aktora, w którym uczestniczyły dzieci i młodzież. Przedstawienie to zawierało wiele elementów przemocy – nie był to spektakl dla młodego widza i uważa, że należałoby to zaznaczyć. Następnie stwierdziła, że Filharmonia Kameralna nie informuje radnych o swoich koncertach mimo tego, że też otrzymała w 2008 roku kwotę 30tys.zł ze środków przeznaczonych na profilaktykę. Uważa, że taką informację radni, członkowie komisji powinni otrzymywać. Zgłosiła następnie wniosek, kierując go do Prezydenta Miasta o informowanie radnych o cyklicznych koncertach porannych dla młodzieży, organizowanych w 2009 roku przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, które Rada dofinansowuje ze środków pochodzących z Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej.            

Następnie Przewodnicząca poddała pod głosowanie w/w wnioski. W wyniku głosowania oba wnioski komisja przyjęła jednogłośnie.           

Następnie w dyskusji głos zabrał radny Jan Kleczyński. Nawiązał do kontroli przeprowadzonych w 2008 roku przez członków Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Straż Miejską. Stwierdził, że w sprawozdaniu napisano, że ogólnie tych kontroli przeprowadzono sporo, łącznie 352 ale żadna z nich nie zakończyła się cofnięciem koncesji, że 26 osób ukarano mandatem karnym za spożywanie alkoholu w miejscu publicznym. Stwierdził, że te dane mało mówią, szkoda więc, że na komisję nie został zaproszony Komendant Straży Miejskiej i Przewodniczący MKRPA, którzy uszczegółowiliby podaną informację. Ponadto poruszył kwestię szkoleń. Uważa, że są organizacje i stowarzyszenia nimi zainteresowane i należałoby to zorganizować.

Kolejno Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że bardzo niewielkie środki SA przez miasto przekazywane na programy dotyczące przemocy w szkole. Z tego, co się orientuje problem ten w szkołach jest i to całkiem poważny, a zainteresowanie programami z tego zakresu w naszym mieście jest znikome. W związku z tym zwróciła się z zapytaniem do radnej Agaty Gołaszewskiej jako Przewodniczącej Komisji Edukacji, Kultury i Sportu, czy jej cos wiadomo na temat przemocy w łomżyńskich szkołach? Ona wie, że na skutek przemocy w szkole dzieci trafiają do szpitala, nie chcą chodzić do szkoły, bo się boją, bo przeżyły stres, zostały zastraszone. Dodała następnie, że nie mówi się o tym w ogóle praktycznie, jest to „zasnute mgiełką”, dyrektorzy szkół o tym nawet nie wspominają. Nie wie czemu tak się dzieje, być może dlatego, że dziś każda szkoła musi walczyć o swoją promocję na zewnątrz, by pozyskać uczniów.

Radna Agata Gołaszewska wyjaśniła, że temat przemocy szkoły załatwiają w swoich placówkach, nie mówi się o tym poza szkołami, jednak jakiś ułamek wiadomości dociera na ich zewnątrz. Dodała, że otrzymała z Prokuratury informację na ten temat. Przypomniała, że dwa miesiące temu zgłosiła na sesji interpelację, aby Pan Prezydent przedstawił Radzie czy są prowadzone działania zmierzające do przeciwdziałania przemocy w szkole. Otrzymała odpowiedź od Prezydenta, że liczba zachowań agresywnych w szkołach spadła, natomiast Prokuratura mówi, że przemoc w szkołach narasta. W bieżącym roku Prokuratura ma nawiązać współpracę z samorządami w zakresie przeciwdziałania przemocy w szkołach.

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że w 2007 roku Radni otrzymali sprawozdanie, w którym podane były informacje na temat przemocy w szkole na terenie naszego miasta. W tym roku takiego sprawozdania radni nie otrzymali i temat ucichł, jakby go nie było. Obawia się,  że słabsze, bardziej wrażliwe i delikatne dzieci cierpią, a domyśla się, że ktoś to ukrywa i na to pieniądze idą z miasta bardzo niewielkie. Dodała, że należy się temu przyjrzeć w momencie, gdy zostaną komisji poddane do opiniowania programy realizowane przez jednostki.

Kolejno radny Jan Kleczyński stwierdził, że największą wiedzę na temat przemocy w szkole posiadają pedagodzy szkolni. Dodał, że wiele informacji od pedagogów wyegzekwowała już Pani Anna Bigiej więc zwrócił się do niej z prośbą, by i informację na ten temat postarała się uzyskać i przedłożyć komisji.Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła.

Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie realizację Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2008 rok.

W wyniku głosowania Komisja powyższe sprawozdanie przyjęła 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.            

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

Na tym protokół zakończono. 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 3 kwi 2009 08:27
  • Data opublikowania: piątek, 3 kwi 2009 08:34
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:33
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej