Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 47 posiedzeniu w dniu 21 kwietnia 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek dzienny:

 1.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji

2.    Informacja o stanie sanitarnym miasta za 2008 rok – druk nr 531

3.    Informacja z zakresu realizacji polityki społecznej miasta Łomża w 2008 roku – druk nr 548

4.    Informacja z realizacji „Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomża na lata 2007-2015” – druk nr 537

5.    Informacja z funkcjonowania zastępczej opieki nad dzieckiem na terenie miasta Łomża za 2008 rok – druk nr 511; 511/1

6.    Sprawy różne  

Ad. 1 

Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji            

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 46/09 z dnia 2 kwietnia 2009r. i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 4 głosami za.   

Ad. 2 

Informacja o stanie sanitarnym miasta za 2008 rok – druk nr 531            

Na wstępie głos w dyskusji w tym temacie zabrała Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży. Uzupełniając przedłożoną Radzie informację stwierdziła, że w Powiecie Grodzkim znajduje się 1127 obiektów objętych nadzorem PPIS. W roku 2008 przeprowadzono ogółem ok. 1400 kontroli, w tym znalazło się 31 osób, które nie spełniły podstawowego obowiązku sanitarnego. Osoby te zostały ukarane mandatami karnymi na łączną kwotę 6.200zł. Ponadto poinformowała, że PPIS wydał 183 decyzje administracyjne przymuszające kontrolowane podmioty do wykonania określonych obowiązków. Na pierwszym miejscu ujęte zostały obiekty użyteczności publicznej oraz kąpielisko, z którym wg PPIS istnieje bardzo duży problem we właściwym jego zorganizowaniu, zapewnieniu odpowiedniej ilości przenośnych toalet, których w roku ubiegłym było 2, a to wg oceny PPIS zbyt mało. Infrastrukturę zdaniem PPIS należy uzupełnić o przebieralnie, prysznice, większą ilość toalet oraz o punkty gastronomiczne.  Drugim obiektem użyteczności publicznej, które przedstawia wiele do życzenia jest targowisko miejskie w Łomży. PPIS nadzoruje punkty sprzedaży na nim się znajdujące, np. pieczywa, warzyw, a konkretnie sprzedawców i właścicieli tych punktów. Ogólne warunki techniczno-sanitarne targowiska nie są zbyt dobre. Kolejną istotna sprawą jest kwestia dworca autobusowego, na którym nie ma poczekalni dla oczekujących pasażerów. Dodała, że brak przepisu prawa uniemożliwia PPIS wyegzekwowanie odpowiednich warunków techniczno – sanitarnych zarówno na targowisku miejskim, jak i na dworcu. Kolejno odniosła się do kontroli przeprowadzonych w placówkach oświatowych. Stwierdziła, że w wielu z nich stan sanitarny znacznie się poprawił, jednak w niektórych przypadkach postępowanie trwa jeszcze od roku 2003. Kończąc swą wypowiedź poinformowała komisję, że w ciągu ostatniego roku wystąpiło bardzo ostre zatrucie pokarmowe u 33 mieszkańców Łomży, z których 11 hospitalizowano. Przyczyną tego zatrucia był nosiciel – kucharka przygotowująca posiłek na przyjęcie weselne.            

Następnie głos w dyskusji w tym temacie zabrała radna Wanda Mężyńska, która poprosiła o wyjaśnienie:

1.    Czy kontrolą PPIS objęte są sklepiki w szkołach - Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży wyjaśniła, że tak – wszystkie sklepiki są przez PPIS kontrolowane. Dodała, że sklepikarze samowolnie do sprzedaży wprowadzają różne artykuły spożywcze, sami produkują kanapki, jednak kontrola w takim obiekcie odbywa się raz do roku i jeśli pracownik PPIS trafił na taką sytuację w czasie kontroli, to wydawał decyzję zakazującą sprzedaż. W Łomży takich sytuacji w 2008 roku nie stwierdzono

2.    Czy wszystkie szkoły, tj. szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły średnie są kontrolowane przynajmniej raz w roku? - Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży wyjaśniła, że tak. Szczególnie kontrolowane są te placówki, w których funkcjonują sklepiki i stołówki

Radny Jarosław Kozłowski zwrócił się następnie z zapytaniem, czy PPIS w wyniku prowadzonych kontroli w sklepach stwierdził przypadki mięsa zarażonego włosieniem

Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży wyjaśniła, że takich przypadków nie stwierdzono. Dodała, że były przypadki wycofania kilku partii mięsa ze sprzedaży ale z przyczyn organoleptycznych.

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Kleczyński, który poprosił o wyjaśnienie następujących kwestii: 

1.    z czego wynika fakt, że w roku 2008 PPIS wydał o 32,6% więcej decyzji administracyjnych stwierdzających nieprawidłowości niż w roku poprzednim? - Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży wyjaśniła, że w 2008 roku kontrole utrzymały się mniej więcej na tym samym poziomie co w roku 2007 ale dzięki wprowadzeniu nowych przepisów, dostosowanych już do prawa unijnego, możliwe było wydanie większej ilości decyzji

2.    czy PPIS bada tzw. „nowalijki”, tj. czy sprzedawcy przestrzegają wymaganego okresu ich karencji? - Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży wyjaśniła, że PPIS otrzymuje od Głównego Inspektora Sanitarnego szczegółowe wytyczne dotyczące tego ile prób i w jakim czasie należy wykonać i na jakich produktach. Obecnie temat „nowalijek” zupełnie ucichł. PPIS chcąc pobrać ich próby, musiałby szczegółowo uzasadniać i tłumaczyć się dlaczego chce te próby pobrać

3.    jak wygląda od strony sanitarnej kwestia stołówek szkolnych? - Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży stwierdziła, że stan sanitarny tych placówek jest poprawny, a ich sprzęt i wyposażenie spełnia wymagane standardy. Większy problem jest natomiast z jakością żywienia, bo normy dotyczące zasad racjonalnego żywienia, podawania właściwych proporcji składników żywieniowych – tu bardzo wiele jest jeszcze do zrobienia. Stwierdziła, że główną przyczyną niskiej jakości żywienia są ograniczenia ekonomiczne, bo stawki żywieniowe są dość niskie

4.    zwracając się do Prezydenta Choińskiego poprosił o wyjaśnienie, czy miasto posiada eksperta ds. żywienia w stołówkach szkolnych? – Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że każda placówka prowadząca żywienie zatrudnia specjalistów z zakresu żywienia

5.    Stwierdził następnie, że środków miastu nie brakuje - wręcz przeciwnie, miasto ma problem z ich wydatkowaniem więc nie wie czemu względy ekonomiczne decydują o złej jakości żywienia – Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że jego zdaniem nie należy narzekać na żywienie w placówkach oświatowych.

Kolejno radna Wanda Mężyńska poprosiła Panią Grażynę Hutnik o informację dotyczącą grypy. Stwierdziła, że w przedłożonej informacji podano, że w 2008 roku stwierdzono  ogółem 114 zachorowań na grypę, w tym tylko 36 dzieci. Jej zdaniem większa liczba osób chorowało na grypę.

Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży stwierdziła, że tylko w tych przypadkach rzeczywiście wyhodowany został wirus grypy.

Następnie głos w dyskusji zabrała radna Agata Gołaszewska. Stwierdziła, że w coraz większej ilości sklepów na terenie naszego miasta wystawiane są na ladach, czy w koszach produkty, którym kończy się termin przydatności do spożycia. Mieszkańcy chcąc zaoszczędzić parę groszy kupują te produkty, karmią nimi swoich domowników, a ci potem chorują, cierpią i często trafiają z zatruciem do szpitala. Uważa, że w tej kwestii PPIS powinien być bardziej rygorystyczny, powinien nakazywać przechowywanie tych produktów w chłodniach.

Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży stwierdziła, że za jakość żywności wprowadzonej do obrotu odpowiada nie PPIS tylko producent. W przypadku, o którym mówi radna Gołaszewska to sprzedawca czy właściciel sklepu staje się producentem tej żywności i to ona ponosi odpowiedzialność za to co sprzedaje. Kontrolerzy PPIS zwracają uwagę na to, w jakich warunkach są sprzedawane artykuły żywnościowe, szczególnie łatwo psujące się, ale za mało jest pracowników PPIS, by sprawdzać codziennie każdy punkt sprzedaży. Ponadto stwierdziła, że to ludzie kupujący te produkty ponoszą odpowiedzialność, gdyby ich nie kupowali, w taki sposób sprzedawcy nie sprzedawaliby artykułów nie z chłodni.

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca obrad poparła wypowiedź radnej Agaty Gołaszewskiej i zaproponowała, by komisja wystąpiła z wnioskiem do PPIS, by towary, których termin przydatności do spożycia nie znajdowały się w koszach, czy przy kasach, lecz w szafach chłodniczych.

Radna Agata Gołaszewska ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że bardzo często artykuły spożywcze dowożone są do sklepów już w  złych warunkach, szczególnie dotyczy to zaopatrzenia sklepików osiedlowych, do których towar dostarczany jest nie w chłodniach, a w zwykłych samochodach osobowych. Następnie zwróciła się do Pani Grażyny Hutnik z zapytaniem, czy jest przepis mówiący o tym, że narzędzia używane w salonach fryzjerskich powinny być dezynfekowane.

Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży stwierdziła, że tak. Dodała, że klienci zakładów fryzjerskich powinni protestować przeciwko takiej praktyce, sami powinni domagać się czystych narzędzi.

Radna Agata Gołaszewska kontynuując swą wypowiedź stwierdziła, że korzysta z usług różnych zakładów fryzjerskich i w żadnym z nich ta zasada dezynfekowania narzędzi nie jest stosowana. Klient po kliencie obsługiwany jest tymi samymi, niedezynfekowanymi  narzędziami. Uważa, że PPIS powinien zwrócić na to uwagę. Następnie poruszyła sprawę dotyczącą toalet na plaży miejskiej. Stwierdziła, że ich stan i ilość budzi wiele zastrzeżeń. Zgłosiła w związku z tym wniosek, aby ilość toalet umieszczanych na plaży miejskiej została dostosowana do potrzeb, do liczby korzystających z plaży ludzi oraz aby toalety te były sprzątane na bieżąco.

Radny Jan Kleczyński zabierając ponownie głos w tym temacie stwierdził, że jego zdaniem piekarnie stosują bardzo dużą ilość „ulepszaczy” do wypieku pieczywa. Zwrócił się więc z zapytaniem czy PPIS bada próby i kontroluje piekarnie? 

Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży wyjaśniła, że tak. Dodała, że w pobranych w 2008 roku próbach nie stwierdzono nieprawidłowości. Ponadto stwierdziła, że „ulepszacze” jej zdaniem są stosowane w młynach.

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca obrad powróciła w swej wypowiedzi do tematu salonów fryzjerskich. Stwierdziła, że korzysta z usług wielu zakładów fryzjerskich w Łomży i w żadnym nie zauważyła indywidualnych zestawów do obsługi klienta. W związku z tym wniosła, by PPIS w prawem dozwolony sposób wymógł na salonach fryzjerskich stosowanie indywidualnych zestawów fryzjerskich, aby fryzjer obsługujący w ciągu dnia pracy 8 czy 10 klientów używał czystych narzędzi, a nie pracował na jednym zestawie. Kontynuując swą wypowiedź stwierdziła, że również w salonach kosmetycznych jest ten sam problem i zwracając się do przedstawiciela PPIS stwierdziła, że nie można w informacji przekazanej Radzie pisać, że w czasie kontroli salonów nie stwierdzono żadnych uchybień. Następnie poddała pod głosowanie wnioski zgłoszone w trakcie dyskusji, tj.:

1.    Wniosek kierowany do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o dopilnowanie by nabiał, który ma krótki termin przydatności do spożycia nie był wykładany na sklepowych paletach czy koszach przy kasach lecz by znajdował się w szafach chłodniczych – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za,

2.    Wniosek kierowany do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży, by wymusił na zakładach fryzjerskich funkcjonujących na terenie naszego miasta stosowanie indywidualnych zestawów do obsługi klienta – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za,

3.    Wniosek kierowany do Prezydenta Miasta dotyczący toalet na plaży miejskiej – by ich ilość była dostosowana do ilości osób korzystających z kąpieliska oraz by toalety te były sprzątane na bieżąco - – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 5 głosami za.

Następnie Przewodnicząca obrad poprosiła o zabranie głosu Pana Mariana Jana Czerskiego – Powiatowego Lekarza Weterynarii w Łomży.

Pan Marian Jan Czerski – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Łomży zabierając głos w tym temacie poinformował komisję, że w marcu br. wystosował do Prezydenta Miasta pismo z prośbą o podanie informacji dotyczących realizacji ustawy o ochronie zwierząt – pismo w załączeniu do protokołu.  Wyjaśnił, że otrzymał już odpowiedź Prezydenta i wynika z niej, że nie wszystkie samorządy podejmują tak szerokie działania jak władze miasta Łomży. Do działań tych należy m.in. podjęta przez Radę Miejską Łomży w dniu 29.08.2001r. uchwała w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt i dalszego postępowania z nimi. Ponadto Prezydent w ciągu ostatnich 10 lat udzielił zezwolenia na prowadzenie schroniska dla bezpańskich psów oraz dokonywania odłowu psów bezpańskich dla Łomżyńskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami, z którym miasto podpisuje umowy na różne usługi w zależności od potrzeb. Następnie stwierdził, że uchwała o której mówi znacznie odbiega od obowiązujących teraz norm, bo od czasu jej podjęcia znacznie zmienił się poziom życia w mieście, zmieniły się warunki utrzymywania zwierząt i należałoby podjąć nową uchwałę, która by poszerzała zadania obywateli naszego miasta i służb, które nadzorują wyłapywanie zwierząt. Stwierdził następnie, że Prezydent Miasta wyasygnowuje w ciągu roku określoną kwotę na utrzymanie schroniska. Uważa, że w interesie wszystkich obywateli byłoby aby te kwoty zmniejszać, a nie żeby one co roku rosły. Z danych wynika, że rocznie na jednego psa w schronisku przekazywana jest kwota 500zł lub 1000zł – to zależy od tego ile psów w ciągu miesiąca zostanie złapanych.  Następnie stwierdził, że z punktu widzenia sanitarnego warunki przebywania psów w schronisku ulegają poprawie. Nie ulegają natomiast poprawie warunki związane z przygotowaniem posiłków dla zwierząt, brak jest pomieszczenia do przechowywania karmy, nie ma pomieszczenia do wykonywania prostych zabiegów. Dodał, że należy też podjąć decyzję co robić ze zwierzętami ze schroniska, ile czasu należy je tam trzymać, itd. bo eutanazję bardzo ostro krytykuje Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami. Uważa, że w uchwale Rada Miejska Łomży, wzorem innych miast powinna określić czy właściciele zwierząt powinni swoje zwierzęta zaczipować  czy oznakować, co pozwala na identyfikację właściciela psa, zmniejszy ilość psów trafiających do schroniska, porzuconych. Ponadto uchwała powinna też nakazać właścicielom psów trzymanie swoich pupili na smyczy, nie pozwalanie pod żadnym pozorem wypuszczania ich do wolnego biegu, zakładania kagańca, sprzątania po psie i karanie właścicieli psów za nie dopełnienie tego obowiązku, za nie zaszczepienie, itp.

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że są przepisy regulujące kwestię bicia i utylizacji zwierząt. W związku z tym zwrócił się do Powiatowego lekarza Weterynarii z zapytaniem czy oprócz BSE są inne choroby, które wymuszają ubicie zwierzęcia i czy na naszym terenie znajduje się zakład utylizacji miasta?    

Pan Marian Jan Czerski – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Łomży wyjaśnił, że są specjalne procedury określające utylizację zwierząt. Do tych chorób nie należy tylko BSE, jest wiele innych specyficznych chorób, które stwierdzone u zwierząt prowadzą do ich utylizacji przeprowadzonej zgodnie z procedurami stosownymi do każdej z nich odmiennie. Dodał, że na terenie miasta nie ma firmy utylizacyjnej, ale jest firma która zbiera zwierzęta które mają być utylizowane i przewozi je do miejsca zbiorczego, a następnie np. w okolice Szczytna do zakładu, w którym dokonuje się spalenia. Dodał, że z pewnego rodzaju odpadów mogą być produkowane mączki, które są używane jako dodatek do paszy, ale tylko dla drobiu.

Kolejno radny Jan Kleczyński zwrócił się do Pana Czerskiego z zapytaniem, czy samorząd może podjąć uchwałę ograniczającą hodowlę trzody chlewnej. Dodał, że w Łomży od ok. 10 lat istnieje problem z jednym z producentów trzody – z odorem jaki jego gospodarstwo emituje na sporą część miasta.

Pan Marian Jan Czerski – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Łomży wyjaśnił, że sprawę zna dokładnie i wie o którym hodowcy mówi radny Kleczyński. Stwierdził, że tej sprawy prawem lokalnym nie da się załatwić, potrzebne są przepisy wyższego rzędu. Dodał, że samorząd mógłby tę kwestię rozwiązać proponując właścicielowi tego gospodarstwa rolnego przeniesienie się na inną działkę w innym rejonie miasta, gdzieś na peryferiach. Ponadto stwierdził, że ten właściciel gospodarstwa był tam pierwszy, więc osoby kupujące działki w okolice chlewni powinni sobie zdawać sprawę z tego, że odór tam będzie się unosił. Wyjaśnił, że przeprowadzano niejednokrotnie badania i poziomu dopuszczalnej hodowli i wszystko tam się zgadza, żadne normy nie są przekraczane.

Radny Jarosław Kozłowski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że niektóre samorządy zwolniły swoich mieszkańców z opłat za posiadanie psa. Zwrócił się następnie z zapytaniem do dr Czerskiego, co uważa o takim pomyśle, czy w naszym mieście zdaniem dr też należałoby taką ewentualność rozważyć.

Pan Marian Jan Czerski – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Łomży stwierdził, że odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Zależy od tego m.in. jakimi środkami dysponuje Prezydent Miasta i jakie środki chce wykorzystać na określone cele, związane np. z wyłapywaniem psów, czopowaniem ich. Dodał, że jeśli miasto zbiera środki z podatku za posiadanie psów i wydaje je np. na czipowanie psów, a właściciel już za to nie płaci, to podatek jak najbardziej jest wskazany.

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca komisji, która poprosiła o informację ile w 2008 roku było pogryzień przez psy na terenie miasta.

Pan Marian Jan Czerski – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Łomży wyjaśnił, że w 2008 roku odnotowano 19 pogryzień przez psy i 3 pogryzienia przez koty w Łomży i 59 pogryzień przez psy w powiecie łomżyńskim.

Następnie radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca komisji zwracając się do przedstawiciela PPIS stwierdziła, że w bardzo niezręcznej sytuacji są ludzie, którzy zwracają uwagę właścicielom psów, by sprzątnęli po swoim pupilu. Ludzie nie chcą się narażać na kłótnie, nie chcą mieć wrogów. W związku z tym zapytała czy PPIS mógłby wspomóc działania w tym zakresie, czy wystarczy tylko Straż Miejska, która jej zdaniem w tym temacie robi bardzo mało, a nawet nic. Dodała, że jest uchwała Rady nakazująca właścicielom psów sprzątanie, a Straży Miejskiej karanie mandatami za nie dopełnianie tego obowiązku, ale nic się w tej kwestii nie robi. Następnie stwierdziła, że na ostatniej sesji radna Bogumiła Olbryś poinformowała Radę, że tylko 8 psów jest w Łomży zarejestrowanych jako zwierzęta agresywne, a tak naprawdę jest ich dużo, dużo więcej. Tego też nikt nie pilnuje, Straż Miejska nie legitymuje właścicieli. Pyta więc, czy PPIS mógłby wspomóc działania samorządu, coś podpowiedzieć?

Pani Grażyna Hutnik – przedstawiciel PPIS w Łomży wyjaśniła, że PPIS może wystosować wystąpienia do właścicieli posesji, spółdzielni mieszkaniowych, do Prezydenta Miasta z apelem w tej sprawie.

Radna Agata Gołaszewska stwierdziła, że Pan dr Czerski w swej wypowiedzi przytaczał zapisy uchwały rady sprzed kilku lat. Zaproponowała więc, by komisja wystąpiła z wnioskiem do Prezydenta Miasta o uaktualnienie uchwały Rady, dostosowanie jej do obowiązujących przepisów.

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca komisji podsumowując dyskusję w tym temacie stwierdziła, że nie jest wrogiem psów, wręcz przeciwnie, bo w wielu przypadkach pies jest przyjacielem człowieka, jednak nie znaczy to, że pies ma być też zagrożeniem dla zdrowia innych mieszkańców miasta. Tylko o to chodzi. O to, aby były czyste piaskownice, trawniki, chodniki, by mieszkańcy nie byli zagrożeni pogryzieniami przez zwierzęta. Następnie poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radną Alicję Gołaszewską w sprawie aktualizacji uchwały nr 296/LV/01 Rady Miejskiej Łomży z dnia 29 sierpnia 2001 roku w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt i dalszego z nimi postępowania oraz uchwały nr 413/LIV/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia  26 kwietnia 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża.W wyniku głosowania powyższy wniosek komisja przyjęła 5 głosami za -jednogłośnie.

Następnie Przewodnicząca obrad – radna Alicja Bandzul poddała pod głosowanie informację o stanie sanitarnym miasta.

W wyniku głosowania komisja informację przyjęła jednogłośnie, wraz z przyjętymi przez komisję wnioskami.  

Ad. 3 

Informacja z zakresu realizacji polityki społecznej miasta Łomża w 2008 roku – druk nr 548            

Na wstępie głos w tym punkcie obrad zabrała Pani Grażyna Lewandowska – Kierownik Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży. Stwierdziła, że należy robić wszystko, by bezrobocie uległo zmniejszeniu, co nie zawsze się udaje, ponieważ nie zawsze tylko aktywizacja zawodowa jest istotna, lecz również działania pośrednie są bardzo ważne. Dodała, że na temat bezrobocia można mówić bardzo dużo, więc zaproponowała, by członkowie komisji pytali o to, co ich interesuje, postara się udzielić wyczerpujących odpowiedzi.             

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że PUP w Łomży obsługuje zarówno mieszkańców Łomży, jak i Powiatu Łomżyńskiego. W związku z tym poprosił o informację, jakiej wielkości środki na aktywizację zawodową są kierowane na miasto, a jakie na powiat.              

Pani Grażyna Lewandowska – Kierownik Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży wyjaśniła, że PUP daje równe szanse mieszkańcom miasta, jak i powiatu. Miasto Łomża posiada większą ilość mieszkańców i proporcjonalnie większa liczba osób z terenu Łomży niż z powiatu objęta jest pomocą w ramach aktywizacji zawodowej, a tym samym i przekazywane na ten cel kwoty dla miasta są zdecydowanie większe niż dla powiatu. Duże środki idą do miasta np. na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Są to jednorazowe środki. W ubiegłym roku było to 13tys.zł, w tym roku 17tys.zł. Jest to bezzwrotna pożyczka pod warunkiem, że bezrobotny przez cały rok będzie prowadził tę działalność gospodarczą, na którą środki otrzymał. Dodała, że w ubiegłym roku na podjęcie działalności gospodarczej 189 osobom przyznano dotację, z czego 126 osób pochodziło z miasta Łomży.                    

Kolejno radny Jan Kleczyński stwierdził, że częstymi wnioskodawcami o środki w ramach aktywnych form pomocy jest MPGKiM i MOPS w Łomży. W związku z tym zapytał, czy wszystkie wnioski tych jednostek są przez PUP pozytywnie opiniowane.           

Pani Grażyna Lewandowska – Kierownik Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży wyjaśniła, że nie wszystkie wnioski MPGKiM i MOPS są pozytywnie opiniowane, gdyż PUP nie może wszystkich środków kierować tylko do jednej czy dwóch instytucji czy na jedną formę, bo chodzi tu przede wszystkim o roboty publiczne. Ponadto stwierdził, że pracodawcy z Łomży bardzo chętnie korzystają ze środków na wyposażenie stanowisk pracy. Na jedną osobę na ten cel pracodawca otrzymuje kwotę 13tys.zł. Ponadto popularna formą są staże – więc PUP musi otrzymane z ministerstwa środki podzielić na różne formy aktywizacji bezrobotnych i na różne instytucje tymi formami zainteresowane.           

Następnie radny Jan Kleczyński stwierdził, że z przekazanej Radzie informacji wynika, że ok.. 300 beneficjentów PUP to osoby z wyższym wykształceniem, a nawet część z nich to osoby zarejestrowane i w MOPS. W związku z tym zapytał, czy PUP planuje szkolenia czy doszkalanie, by uaktywnić zawodowo tę grupę osób.            

Pani Grażyna Lewandowska – Kierownik Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży wyjaśniła, że osoby z wyższym wykształceniem radzą sobie znaczniej lepiej z aktywizacją zawodową niż osoby, które nie mają nawet średniego wykształcenia. Dodała, że osoby z wyższym wykształceniem rejestrują się w PUP z określonym celem jakim jest pójście na staż przy udziale środków funduszu pracy. Osoby te będąc na stażu cały czas są bezrobotnymi PUP, pozostają w rejestrze PUP, który w każdej chwili może im zaproponować pracę, jeśli takie oferty wpłyną. Stąd ta dziwna nieco sytuacja, że stażyści z wyższym wykształceniem mimo odbywania stażu, nadal są bezrobotnymi PUP w Łomży. Takie są przepisy i zgodnie z nimi te osoby muszą być przez PUP rejestrowane jako bezrobotne. Ponadto wyjaśniła, że do 2008 roku staże były kierowane tylko i wyłącznie do osób do 25 roku życia lub osób, które ukończyły studia wyższe – to wówczas do 27 roku życia. Natomiast w tej chwili na stażu mogą przebywać nawet osoby po 50 roku życia. Co prawda w pierwszy miesiącu po wprowadzeniu tej nowelizacji PUP miał problemy z przekonaniem do tej formy pomocy zarówno pracodawców, jak i samych bezrobotnych ale to już się zmienia – coraz częściej osoby te ze stażu korzystają.              

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że dobrym miejscem do odbycia stażu przez młodych ludzi byłby Urząd Miejski i jego wydziały. W związku z tym zapytał, czy PUP byłby skłonny kierować na staże do UM młodych ludzi.           

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do stwierdzenia radnego Jana Kleczyńskiego stwierdził, że bardzo ogrom młodych ludzi odbywa staż w Urzędzie Miejskim.

Pani Grażyna Lewandowska – Kierownik Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży stwierdziła, że efektywność po odbyciu stażu w administracji publicznej, w tym w UM nie jest zbyt wysoka. Dodała, że PUP jest zainteresowany każdą formą pomocy bezrobotnym, jednak generalnie administracja w wyjątkowych tylko sytuacjach zatrudnia dalej stażystów. Przedsiębiorcy natomiast podchodzą do tego inaczej – jeżeli stażysta sprawdzi się u niego i jeśli jest mu nadal potrzebny, zatrudnia go np. w ramach prac interwencyjnych i uzyskuje częściowe dofinansowanie do tego zatrudnienia.

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Wanda Mężyńska, która zwracając się do pani Grażyny Lewandowskiej zapytała, czy można powiedzieć, że bezrobocie w Łomży zmalało.

Pani Grażyna Lewandowska – Kierownik Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży stwierdziła, że w grudniu 2007r. było 4948 bezrobotnych, w grudniu 2008r. – 4158 bezrobotnych, a w marcu 2009r. – 4971 osób bezrobotnych. Stwierdziła, że przedstawione dane należy odczytać w ten sposób, że w miesiącach zimowych, kiedy kończą się prace sezonowe, zwiększa się bezrobocie. Kolejna sprawa to ubezpieczenia zdrowotne bezrobotnych, które napędzają bezrobocie, bo ludzie, którzy normalnie nie rejestrowali by się w urzędzie pracy, chcąc być ubezpieczonymi, rejestrują się. Dane przedstawione w informacji nie koniecznie więc wskazują rzeczywistą liczbę bezrobotnych.

Następnie Przewodnicząca obrad – radna Alicja Bandzul zwróciła się do Pani Grażyny Lewandowskiej z zapytaniem, czy bezrobotni zarejestrowani tylko dla składki ubezpieczeniowej nadal muszą co miesiąc podpisywać listę w PUP i czy jeśli nie skorzysta z oferty pracy przedkładanej przez pracownika PUP traci np. składkę zdrowotną?

Pani Grażyna Lewandowska – Kierownik Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży stwierdziła, że nie ma już takiej potrzeby podpisywania listy co miesiąc, jak to miało miejsce w latach poprzednich. Dokładnie nie umie poinformować komisji w jakich przypadkach bezrobotny może zostać pozbawiony zasiłku, bo nowe przepisy weszły w życie dopiero w lutym br. i jest wiele przypadków wskazanych kiedy osoba traci zasiłek, kiedy jest wykluczona z ewidencji bezrobotnych, itp.

Więcej zapytań do Pani Grażyny Lewandowskiej - Kierownika Działu Instrumentów i Programów Rynku Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży komisja nie zgłosiła.

W dalszej części obrad komisja zajęła się częścią informacji dotyczącą zakresu pomocy społecznej.

Na wstępie głos w tym punkcie obrad zabrał radny Jan Kleczyński. Stwierdził, że w trakcie kadencji Rady w latach 1998-2002 był współautorem „Raportu o sytuacji łomżyńskich rodzin” i chciałby uzyskać informację, co od tego czasu się wydarzyło, jak wygląda praca pracowników socjalnych w kierunku pracy z rodzina, ile tych rodzin, które niejako dziedzicznie korzystają z opieki społecznej usamodzielniło się i zaczęło na własny rachunek funkcjonować, a ile nie. Przypomniał, że o takie zestawienie za okres ostatnich 10 lat prosił już w czasie, gdy dyrektorem MOPS była Pani Picewicz, potem prosił o to Dyrektora Jagielaka, a dziś ponawia prośbę do obecnej na posiedzeniu komisji Pani Anny Fabin – Zastępcy Dyrektora MOPS. Następnie przedstawił, że chodzi dokładnie o dane dot.: ile osób, rodzin długotrwale korzystających ze świadczeń MOPS po przeprowadzonej pracy socjalnej rozpoczęło pracę na własny rachunek.

Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS stwierdziła, że przedstawienie osobowo danych dotyczących ilości osób czy rodzin które się usamodzielniły  będzie trudne do wykonania, gdyż jest to bardzo zmienne. Dodała, że część osób i rodzin się powtarza, część z nich na jakiś czas znajduje zatrudnienie i nie korzysta z pomocy MOPS ale po jakimś czasie wraca, itd.

Radny Jan Kleczyński stwierdził, że każdy pracownik socjalny ma swój rejon socjalny i doskonale się w nim orientuje i uważa, że takie precyzyjne dane komisja może otrzymać. Dodał, że prosi o nie od roku i dotychczas komisja takiej informacji nie uzyskała.

Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS zobowiązała się, że na pewno takie dane komisji zostaną przekazane.            

Następnie radny Jan Kleczyński zwracając się do Pani Dyrektor MOPS stwierdził, że na pewno na przestrzeni 2008 roku były przeprowadzone w MOPS kontrole. Poprosił o informację, jakie były wyniki tych kontroli i czego one dotyczyły.           

Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS stwierdziła, że w MOPS w 2008r. była kontrola NIK dot. działań powiatu grodzkiego czyli przede wszystkim kontrola dotyczyła rodzin zastępczych, DPS – realizacja zadań, programów. Dodała, że szczegółowych wyników kontroli nie zna, nie przygotowała się na pytania z tego zakresu. Gdyby wiedziała, że radni o to będą pytać, przygotowałaby się.           

W związku z w/w odpowiedzią Pani Dyrektor MOPS radny Jan Kleczyński poprosił o przygotowanie informacji o wynikach kontroli MOPS za 2008 rok na kolejne posiedzenie komisji.           

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że jeśli chodzi o kontrolę DPS, to jego praca jest wzorcowa, protokół z kontroli był praktycznie bez zaleceń.            

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że na str. 17 przedłożonej informacji podano, że prawie 100 osób oczekuje na wskazanie lokalu socjalnego do zasiedlenia. Dodał, że w budżecie 2008 roku wpisana była kwota 500tys.zł na rozpoczęcie planistyki, która umożliwiłaby wybudowanie budynku socjalnego. Następnie zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem, czy w tym roku jest szansa na zrobienie przez miasto jakiegoś kroku w kierunku budowy bloku socjalnego. Dodał, że są wyroki sądu i miasto powinno z tego wybrnąć.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że rzeczywiście są wyroki sądowe i jest zapotrzebowanie na mieszkania socjalne i komunalne w naszym mieście. Dodał, że pieniądze w budżecie miasta są zabezpieczone po to, by miasto mogło uruchomić procedurę pozyskiwania środków z zewnątrz na ten cel. Przy tylu inwestycjach realizowanych przez miasto, miasta nie stać na to, by samo sfinansowało budowę bloku socjalnego czy komunalnego. Dopóki nie uda się miastu pozyskać środków z zewnątrz, nie podejmie się budowy takiego bloku.  

Kolejno głos w dyskusji zabrała Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS, która poinformowała komisję, że w roku ubiegłym ośrodek również podejmuje działania w kierunku aktywizacji bezrobotnych. W roku ubiegłym MOPS realizował projekt systemowy z Europejskiego Funduszu Społecznego, na który otrzymał ok. 200tys.zł. Programem tym objętych było 25 osób bezrobotnych, z czego 15 osób przeszkolono na opiekunki domowe z których znaczna część potem uzyskała zatrudnienie w MOPS w ramach prac społecznie użytecznych. Ponadto w ramach tego programu był realizowany kurs bukieciarstwa, pracy socjalnej, doradztwa zawodowego i psychologicznego. W 2009 roku MOPS jest już na etapie podpisywania umowy na kwotę ok. 500tys.zł, za która będzie aktywizowanych 76 osób bezrobotnych.

Następnie radny Jan Kleczyński poprosił o informację dotyczącą realizowanych przez MOPS specjalistycznych usług opiekuńczych, tj. czy tych usług przybywa czy ubywa.

Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS wyjaśniła, że jest zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze lecz ośrodek nie ma na nie pieniędzy. Usługi te są finansowane z budżetu państwa. Dotyczą one osób psychicznie chorych i jest problem z opiekunkami. Z powodu braku pieniędzy i opiekunek około 100 osób czeka na realizację tych usług. Dodała, że na usługi te skierowanie wydają lekarze.

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca obrad stwierdziła, że nie jest prawdą, że nie ma pieniędzy, bo pieniądze z budżetu miasta są odprowadzane z powrotem do budżetu państwa dlatego, że nie pozwalają na ich wypłatę kryteria ustawowe. W związku z tym zwróciła się do pani Dyrektor MOPS z zapytaniem, czy ośrodek monitował do Prezydenta, a Prezydent do merytorycznego ministerstwa w sprawie zwiększenie ustawowych kryteriów, bo rokrocznie dużo pieniędzy jest odprowadzanych i z opieki społecznej i z ochrony zdrowia. Stwierdziła, że zapotrzebowanie na środki dla mieszkańców jest duże, a nie ma możliwości pomocy mieszkańcom, bo blokują to ustawowo przyjęte kryteria. Kończąc swą wypowiedź stwierdziła, że nikt nie monituje tej kwestii Parlamentarzystom, a oni mogą nie wiedzieć o tym, że to kryteria powodują, że samorządy zamiast pomagać mieszkańcom, to odprowadzają z powrotem państwu środki, bo są one znaczone, bo takie są kryteria.

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w dyskusji w imieniu komisji zwrócił się do Pani Dyrektor MOPS z prośbą o przedłożenie analizy potrzeb finansowych na zadania z zakresu opieki specjalistycznej i usług opiekuńczych.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie – 4 głosami za przyjęła informację z zakresu realizacji polityki społecznej miasta Łomża w 2008 roku – zgodnie z drukiem nr 548.  

Ad. 4 

Informacja z realizacji „Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomża na lata 2007- 2015” – druk nr 537            

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad zwrócił się do Pani Dyrektor MOPS z zapytaniem, jaka myśl przewodziła, aby zmienić zapisy w obecnie przedstawionej Radzie strategii. Dodał, że w poprzednim dokumencie był zapis mówiący o tym, że MOPS będzie ewaluował w kierunku Centrum Pomocy Rodzinie. Był też zapis mówiący o tym, że miasto nie będzie tworzyło Ośrodka Interwencji Kryzysowej tylko pójdzie w kierunku utworzenia izby wytrzeźwień, bo karygodne jest izolowanie matek z dziećmi, a stwarzanie alkoholikom komfortu picia. Ponadto stwierdził, że utworzenie CPR spowoduje optymalizację kosztów i nie pokrywanie się zadań i etatów ośrodka z zadaniami ośrodka interwencji kryzysowej.             

Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS wyjaśniła, że MOPS pełni rolę Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie dla Powiatu Grodzkiego. Bez względu na nazwę zadania tych jednostek są takie same – określa je ustawa o pomocy społecznej.

Radny Jan Kleczyński odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdził, że wynika z niej, że potrzebny jest kolejny upływa czasu żeby wszyscy dojrzeli do rozwiązania, które zaproponował. Kolejne pokolenie uzna to za konieczne.           

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania w/w informację przyjęła 2 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących się.   

Ad. 5 

Informacja z funkcjonowania zastępczej opieki nad dzieckiem na terenie miasta Łomża za 2008 rok – druk nr 511; 511/1            

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z prośbą o informację na temat przygotowań nowej siedziby dla wychowanków Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych przy ul. Rybaki.           

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że dobiega końca działalność Zespołu przy ul. Polnej, a rozpocznie się przy ul. Rybaki. Temat ten będzie przedmiotem obrad sesji majowej. Dodał, że od 1 czerwca br. zostaną zatrudnione pierwsze osoby w nowej placówce i rozpocznie się proces jej przenoszenia do nowej siedziby. Dodał, że muszą zostać przeprowadzone wszystkie procedury urzędowe, zatwierdzenie przez Kuratorium, zbadanie standardów, itp. i nowa placówka zostanie uruchomiona z dniem 1 czerwca. Następnie stwierdził, że struktura zatrudnienia nowej placówki również ulegnie zmianie. Na dzień dzisiejszy zatrudnionych jest tam 17 osób, a w nowej siedzibie będzie ich 13. Ograniczone zostanie zatrudnienie pracowników administracyjnych, natomiast etaty wychowawców pozostaną w tej samej ilości mimo tego, że liczba wychowanków z 28 spadnie do ok. 20. Dodał, że w ZPOW przy ul. Rybaki zostanie zatrudniona nowa kadra. Wierzy w to, że pracownikom dotychczas tam zatrudnionym uda się znaleźć pracę w bursach.           

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jego zdaniem na każde stanowisko winien być ogłoszony konkurs, by trafili tam do pracy najlepsi ludzie, bo praca z dziećmi, w których rodziny nie funkcjonowały jest bardzo trudna. Następnie poruszył kwestię publicznej wypowiedzi sędziego Leszczewskiego, który stwierdził, że są źle prowadzone zajęcia z wychowankami i w związku z tym dochodzi do dewastacji mienia i różnych innych niebezpiecznych sytuacji.             

Pani Anna Maksymiuk - Dyrektor Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży stwierdziła, że duży udział w tym ma brak reakcji ze strony sądu, opieszałość sądu. Dodała, że kierowała do sądu wiele pism na temat zachowań kilku wychowanków, których zachowanie nie działa pozytywnie na pozostałych, a wręcz przeciwnie - jak zaraza przenosi się na innych – a pracownicy zespołu nie mają żadnych szans na wyegzekwowanie czegokolwiek od nich bez opinii sądu, nie mają takich środków. Zmiana na lepsze może się dokonać poprzez całkowitą wymianę personelu na specjalistów, o czym mówił Pan Prezydent Choiński. Ponadto wyjaśniła, że dzieci w tej placówce są umieszczone na mocy postanowienia sądu i tylko sąd może zmienić miejsce pobytu tych dzieci. Placówka sama jest więc bezradna, potrzebuje zmiany postanowienia sądu o umieszczeniu dziecka w innej placówce, np. w ośrodku wychowawczym. Rodzic natomiast bez pozwolenia sądu może postanowić o miejscu pobytu swojego dziecka.            

Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że są monity od osób, których głos w naszym mieście bardzo dużo waży, że w Domu Dziecka jest za mało psychologów i pedagogów. Praca z tą młodzieżą jest bardzo trudna, ale to nie jest wina tej młodzieży, że ona taka jest. Dodała, że w roku ubiegłym obecna na posiedzeniu komisji poprzednia Pani Dyrektor ZPOW skarżyła się, że za mało ma kadry pedagogicznej i ma problemy.           

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odpowiadając Przewodniczącej obrad wyjaśnił, że ilość kadry pedagogicznej pozostanie bez zmian. Dodał, że standardy będą wymuszać na Prezydencie  utrzymanie kadry na odpowiednim poziomie. Następnie stwierdził, że ze strony poprzedniej dyrekcji ZPOW nie było odpowiedniego działania żeby uzupełnić kadrę, bo pieniądze były. Dodał, że obecnie będzie wprowadzony etat zastępcy dyrektora, została zatrudniona ochrona.           

Pani Anna Maksymiuk - Dyrektor Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży poinformowała członków komisji, że połowa wychowanków jest uzależniona od narkotyków i alkoholu, z czego cztery osoby zdołała zmotywować do leczenia.           

Następnie głos w dyskusji zabrała Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Łomży. Uzupełniając przedłożoną informację wyjaśniła, że liczba dzieci w ZPOW w sposób naturalny – poprzez adopcje, rodziny zastępcze maleje, a nowe dzieci nie SA do niej przyjmowane. Dodała, że na dziś na terenie Łomży funkcjonują już cztery zawodowe rodziny zastępcze. W nowo tworzonej placówce przy ul. Rybaki znajdzie się miejsce dla najtrudniejszych wychowanków, dlatego placówka ta powinna być profesjonalna, zatrudniać specjalistów i o to osoby ją tworzące się starają.            

Następnie radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji poprosiła Panią Dyrektor Jabłońską i Panią Dyrektor Maksymiuk o informację ile dziewcząt powyżej 10 roku życia przebywa w rodzinach zastępczych, a ile w domu dziecka.           

Pani Anna Maksymiuk - Dyrektor Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży poinformowała, że w Zespole Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych przebywa 7 wychowanek powyżej 10 roku życia.

Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Łomży poinformowała, że w rodzinach zastępczych jest takich dziewcząt 13.

Kolejno radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji przedstawiła komisji treść wniosku w sprawie poruszanej już na poprzedniej sesji Rady, tj. w sprawie zarażenia wirusem HPV: „Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia wnosi do Pana  Prezydenta o sfinansowanie szczepień ochronnych przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego /HPV/ u siedmiu dziewcząt powyżej 10 roku życia będących wychowankami Zespołu Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Łomży oraz u trzynastu dziewcząt z rodzin zastępczych z terenu naszego miasta.              Szczepienie to polega na trzykrotnym podaniu szczepionki. Orientacyjny koszt szczepienia 1 osoby /3-krotne szczepienie/ wynosi ok. 1.200zł, co w sumie na szczepienie 20 dziewcząt da kwotę ok. 24.000zł            Co roku w Polsce na tą chorobę zapada ponad 3,5tys. kobiet, a codziennie 5 kobiet umiera z tego powodu. Najlepszym sposobem zapobiegania tej chorobie są szczepienia. W kilku miastach i gminach naszego kraju szczepienia te są wykonywane ze środków samorządowych. Na terenie miasta Łomży w/w grupa dziewcząt ze względów finansowych na pewno nie będzie szczepiona.            W związku z powyższym Komisja wnosi o sfinansowanie szczepień siedmiu wychowankom Zespołu Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Łomży oraz trzynastu  dziewczętom z rodzin zastępczych z terenu naszego miasta”.

W wyniku głosowania Komisja powyższy wniosek przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za.Spraw różnych komisja nie zgłosiła.  

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.           

Na tym protokół zakończono.  

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 22 maj 2009 12:19
  • Data opublikowania: piątek, 22 maj 2009 12:43
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:31
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej