Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 39 posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołów nr 37/09 i 38/09 z poprzednich posiedzeń Komisji. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Statutu Miejskiego Przedsiębiorstwa Zakład Budżetowy w Łomży – druk nr 551, 551 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości w drodze bezprzetargowej – druk nr 550, 550 A. 4. Informacja o realizacji WPI 2008 – 2013 – druk nr 530. 5. Sprawozdanie z funkcjonowania schroniska dla psów – druk nr 535. 6. Sprawy różne.
Ad. 1 

            Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołów z poprzednich posiedzeń.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, przyjęli protokół nr 37/09 z dnia 24 marca 2009 roku oraz 8 glosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęli protokół nr 38/09 z dnia 31 marca  2009 roku.  Ad. 2                 Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie Statutu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Zakład Budżetowy w Łomży (w załączeniu do protokołu).  Wyjaśnił, że po konsultacji z radcą prawnym i z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Przekształceń konieczne jest wprowadzenie dwóch zmian  w projekcie Statutu. Pierwsza zmiana dotyczy podstawy prawnej projektu uchwały, ponieważ w ostatnich dniach ukazała się zmiana ustawy o finansach publicznych. W związku z tym w preambule projektu uchwały należy uzupełnić o zapis „ z 2009 r. nr 52, poz.  420. Druga zmiana dotyczy § 10 w rozdziale 4 i polega ona na zmianie dotychczasowego zapisu na zapis w brzmieniu: „Zakład gospodaruje mieniem komunalnym, będącym w jego użytkowaniu i występuje w obrocie  w imieniu i  na rachunek miasta Łomża w granicach udzielonych pełnomocnictwem .” Wyjaśnił, że przedsiębiorstwo nie ma aż takiej wielkiej samodzielności, jest zakładem budżetowym i działa w oparciu o pełnomocnictwa Prezydenta i może prowadzić działalność w ramach zarządu zwykłego, a każda inna sprawa wymaga dodatkowego pełnomocnictwa. Poprosił o uwagi i wnioski do projektu uchwały.            Komisja nie wniosła uwag.            W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie zaproponowane zmiany. Przed głosowanie poinformował, że przyjęcie Statutu wynika z faktu ubiegania się o środki unijne. Jeśli przedsiębiorstwo chce pozyskać takie środki, musi bezwzględnie posiadać swój statut z określonymi zapisami. Statut obowiązujący, jaki posiada MPK, nie zawiera zapisów wymaganych przy składaniu wniosków o środki z UE. Dodał, ze dalsze procedury będą polegały na tym, że przygotowany zostanie plan rozwoju transportu zbiorowego dla miasta Łomży i prognozy wpływu na środowisko. Komisja w wyniku głosowania 13 głosami za – jednogłośnie przyjęła zaproponowane przez Przewodniczącego zmiany. Następnie Komisja 13 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 551 A wraz z przyjętymi zmianami.  Ad. 3             Pani Anna Rzędarska – Naczelnik WGNiSL przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości w drodze bezprzetargowej na rzecz Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży (w załączeniu). Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.            Głosów w dyskusji nie zgłoszono i w wyniku głosowania 13 głosami za – jednogłośnie  Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr  550 A. Ad. 4             Pani Jolanta Łapińska – Naczelnik WRG przedstawiła informację o realizacji WPI 2008 – 2013 (w załączeniu).               Przewodniczący Komisji   otwierając dyskusję stwierdził, że w sprawozdaniu z wykonania budżetu wychodzi na to, że inwestycja została zrealizowana np. zadanie budowa lokalnej infrastruktury drogowej na osiedlu Kraska. Zostały zaplanowane środki na 2008 rok, w wykonaniu wpisana jest ta sama kwota, a środki przesunięto na wydatki niewygasłe. W sprawozdaniu wychodzi na to, że inwestycja została wykonana. Jest więc to informacja finansowa, a nie informacja, co zostało wykonane.            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.            W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie – kto jest za przyjęciem przedstawionej informacji.  Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących przyjęła informację zawarta w druku nr 530. Ad. 5             Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi i pytania do przedstawionego sprawozdania z funkcjonowania schroniska dla psów  (sprawozdanie w załączeniu).             Pani Agata Gołaszewska poinformowała, że Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia zajmowała się tym tematem. Jednym z zaproszonych gości był Pan Czerski, który odnosząc się do problemu psów stwierdził, że bardzo dobrą sprawą jest czipowanie psów, aby na podstawie numeru była możliwa identyfikacja kto jest właścicielem psa. W związku z powyższym postawiła wniosek, aby jak nie w tym roku, to w przyszłym zając się czipowaniem psów.             Pani Alicja Bandzul zgodziła się z wypowiedzią radnej Gołaszewskiej. Dodała, ze Pan Czerski zwrócił się do Komisji Rodziny, aby Komisja na jutrzejszej sesji zwróciła się do Rady o zmianę bądź rozszerzenie uchwały, która jest w mieście. Nikt nie jest przeciwnikiem zwierząt, ale należy nam się ludzki szacunek, aby psy nas nie gryzły. Druga sugestia dr Czerskiego dotyczyła schroniska i czasu przebywania tam psów. Należy rozszerzyć uchwałę o tę kwestię również i stwierdzić jak długo psy maja przebywać w schronisku.             Pani Agata Gołaszewska stwierdziła, że bardzo ważne jest to, co mówi radna Bandzul. Uważa, że uchwała powinna być znowelizowana. Pan Czerski zwrócił uwagę na nieaktualne punkty obowiązującej uchwały.  Stwierdziła, że jest to jej drugi wniosek dot. znowelizowania uchwały .            Pan Tadeusz Zaremba zwrócił uwagę, że tematem posiedzenia jest funkcjonowanie schroniska dla psów. Jeśli Komisja zajmowała się tematem, to wystarczy wystąpić do Prezydenta o przygotowanie zmian bądź Komisja sama może je zaproponować.             Pan Zbigniew Lipski poprosił o wyjaśnienie czy w momencie powstawania projektu tej uchwały Pan dr Czerski miał możliwość zapoznania się z tą uchwałą.             Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR stwierdził, że był obowiązek zasięgnięcia opinii Powiatowego Lekarza Weterynarii. Dr Czerski wówczas wniósł drobne uwagi, które w 100 % zostały ujęte w projekcie uchwały. Nie rozumie więc dlaczego uchwała jest od lat  nieaktualna skoro została podjęta kilka miesięcy temu. Jeżeli Pan Czerski ma jakieś uwagi czy propozycje, to jesteśmy otwarci i gotowi przygotować nowy projekt uchwały. Umowę z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami miasto ma zawartą  na takiej zasadzie, że miasto płaci ryczałt za odłowienie i pobyt psa w schronisku. Jeśli chodzi o czas pobytu psów w schronisku, to psy przebywają tam dożywotnio albo mogą być przekazane do adopcji. Nie wolno ich usypiać chyba,  że są przypadki, w których lekarz weterynarii stwierdzi konieczność uśpienia. Żaden regulamin, żadna ustawa nie ma prawa tego regulować jak długo pies ma przebywać w schronisku.  Z przepisów unijnych wynika, że gminy mają obowiązek oznakowania elektronicznego psów do końca roku 2011. Temat jest rozpoznany, komisje Rady poprzedniej kadencji były informowane o możliwościach i kosztach. W chwili obecnej to tanieje i będzie to na koszt miasta, ponieważ inaczej nie wyjdzie.  Czipowanie psów będzie wiązało się z odpowiednią zmianą regulaminu dot. utrzymania czystości i porządku w mieście w rozdziale utrzymania zwierząt. Nie warto tworzyć dziś przepisu, który będzie martwy. Pan Czerski postulował zmiany w uchwale tylko te zmiany są niezgodne z prawem dlatego, ze propozycje dr Czerskiego naruszały prawa właściciela. Pies jest własnością prywatna i dopóki właściciel nie zrzeknie się własności, miasto nie może nic zrobić. Jeżeli będą więc pieniądze, a najdalej w 2011 roku one musza się znaleźć w budżecie miasta, to zajmiemy się oznakowaniem elektronicznym psów.             Przewodniczący Komisji zaproponował zmodyfikowanie wniosku radnej Gołaszewskiej. Zaproponował, aby  Komisja wnioskowała do Prezydenta o przyspieszenie oznakowania elektronicznego  (czipowania) psów.             Pan Jerzy Brodziuk natomiast zaproponował, aby  w związku ze zbliżającym się terminem wejścia w życie przepisów dot. elektronicznego oznakowania psów Komisja Gospodarki Komunalnej wnioskowała do Prezydenta o przedstawienie finansowej projekcji powyższych działań i ewentualne zabezpieczenie środków finansowych na ten cel w 2010 roku.            Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie przedstawiona informację w sprawie funkcjonowania schroniska dla psów wraz z wnioskiem radnej Gołaszewskiej, w wersji przedstawionej przez radnego Brodziuka. Komisja w wyniku głosowania 11 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym  przyjęła informację zawarta w druku nr 535 wraz z w/w  wnioskiem.  Ad. 6             Wiceprzewodniczący Komisji przedstawił pismo radnego Zbigniewa Lipskiego w sprawie podwyżki cen energii cieplnej (pismo w załączeniu).             Pan Zbigniew Lipski uzupełniając stwierdził, że zdecydował się na napisanie tego pisma do Komisji Gospodarki Komunalnej, ponieważ MPEC jest jakby „państwem w państwie”. Podobne przedsiębiorstwo jakim jest MPWiK przy kolejnych zmianach cen zapyta, przedłoży propozycje, poinformuje co zamierza zrobić i Rada wie o zamierzeniach tego przedsiębiorstwa. Podobnie postępuje MPK, MPGKiM i współpraca z tymi przedsiębiorstwami układa się pozytywnie. Natomiast MPEC 14 kwietnia informuje o wprowadzeniu podwyżki z dniem 15 kwietnia.  Nie pamięta jeszcze tak drastycznej podwyżki cen ciepła.  Wyjaśnił, że posiada informację, że na składowiskach opałowych w Polsce jest nadmiar miału, a ponadto, że  zakłady energetyczne poinformowały o spadku cen energii elektrycznej od 1 kwietnia o 5 %.  W związku z powyższym uważa, że należy poddać to przedsiębiorstwo kontroli i dokonać analizy  pełnego sprawozdania finansowego działalności spółki za rok 2007, 2008. Ponadto należy sprawdzić czy MPEC wystąpił do Polskiej Grupy  Energetycznej, obejmującej zasięgiem działanie naszego województwa o obniżenie cen energii elektrycznej. Należy również poprosić o udostępnienie danych dot. cen jakie złożyli poszczególni oferenci na miał w roku 2007, 2008 i które firmy wygrały te przetargi. Dodał, że problem podwyżki dotyka wszystkich odbiorców energii cieplnej. Tylko z tego tytułu 3 zakłady tj. MPGKiM, ŁSM i SM „Perspektywa” dadzą dodatkowe wpływy w krótkim okresie czasu w wysokości 3 mln. zł. Poza tym podwyżkę wprowadza się z dnia na dzień, a w spółdzielniach czy w ZGM są określone procedury. Ma żal do właściciela spółki, że nie zareagował na czas, że lekką ręką podpisał podwyżki. Nikt na etapie propozycji podwyżek nie poinformował radnych o zamiarze podwyżki tym bardziej boli, że jest to miejskie przedsiębiorstwo. Rada broniła przedsiębiorstwo przed prywatyzacją, a w chwili obecnej z całą odpowiedzialnością stwierdza, że gdyby był wniosek o prywatyzację przedsiębiorstwa będzie głosował za jego prywatyzacją.  W chwili obecnej jest taka sytuacja, że przedsiębiorstwo jest ponad wszystko, a Pan Prezydent jako organ założycielski nie zareagował na przyjęcie tak drastycznej podwyżki. Poprosił o poważne potraktowanie tematu.             Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że jest za dokonaniem takiej kontroli. Uważa jednak, że Komisja, Rada nie może przekroczyć pewnych barier prawnych. Prezydent posiada pewien wpływ i kontrolę nad przedsiębiorstwem i dlatego też radni mają prawo wymagać czy też prosić Prezydenta w formie wniosku o przedstawienie dokumentów, o których mówi radny Lipski.            Przewodniczący Komisji stwierdził, że temat bezwzględnie jest bardzo ważny i trzeba się nim zająć. Komisja Gospodarki Komunalnej i każda inna komisja Rady, poza Komisją Rewizyjną, jest organem pomocniczym, opiniującym, które zleca Rada. Rada zleciła Komisji określone tematy w ciągu roku, co nie oznacza, że tym tematem Komisja Gospodarki Komunalnej się nie zajmie. Zaproponował jednak, aby temat został przedstawiony na jutrzejszej sesji i jeśli Rada zleci Komisji Gospodarki Komunalnej zbadanie tej sprawy, nie ma żadnego problemu, Komisja tematem się zajmie.             Komisja przyjęła i zaakceptowała propozycję Przewodniczącego Komisji.            Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że proces dochodzenia do URE jest kilkumiesięczny i baza wyjściowych danych jest zupełnie inna niż obecna. Podane przez przedsiębiorstwo dane m.in. z uwagi na lżejsze zimy mogły spowodować taki, a nie inny skutek. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 27 lip 2009 12:51
  • Data opublikowania: poniedziałek, 27 lip 2009 12:54
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:07
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej